auton akku

aljdfsa

Jos otan sormilla auton akun navoista kiinni, niin saanko sähköiskun? Entä jos otan plussasta kiinni ja vaikka kaulakoru koskee runkoon?

28

5334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johan Toki!

      Auton akun jännite (12 V) saa aikaan sähkövirran kroppasi lävitse, mutta se on niin heikko, että tuskin havaitset mitään. Alle 24 voltin jännitteet mielletään yleisesti varsin turvallisiksi.

      Riippuu ruumiinosien kosteudesta ja sähkövirran kulkutien pituudesta (> kehon sisäisestä vastuksesta), millaiseksi virta muodostuu.

      Poikaiässä kokeiltiin paristojen kuntoa kielellä. Litteän 4,5 voltin pariston kielen päätä vasten painettujen napojen antama tunne oli lähes epämiellyttävä, jos paristo oli kunnossa. Kun kaksi paristoa kytkettiin sarjaan (9 V eli 3/4 autonakun jännitteestä), ei koetta enää mielellään toistanut.

      Hitsausvirtalähteiden tyhjäkäyntijännite ylittää 50 volttia - usein reilustikin - ja se saa jo aikaan epämiellyttäviä tuntemuksia kädestä käteen kulkiessaan.

      Jännite ei tapa, virta tappaa. Tarpeeksi suuren virran kehittyminen taas edellyttää (Ohmin lain mukaan) tarpeeksi suurta jännitettä.

      • ,,,,,,

        Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei kannata kokeilla.


        Tuo jännitehän ei kerro yhtikäs mitään. Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska amppeereita 10-15.


      • tuo
        ,,,,,, kirjoitti:

        Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei kannata kokeilla.


        Tuo jännitehän ei kerro yhtikäs mitään. Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska amppeereita 10-15.

        I = U/R


      • Takametsien Mies
        ,,,,,, kirjoitti:

        Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei kannata kokeilla.


        Tuo jännitehän ei kerro yhtikäs mitään. Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska amppeereita 10-15.

        >Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei
        >kannata kokeilla.

        Virranvoimakkuuden määrää virtapiirin kokonaisvastus. Ihmisellä vastus on kuivin käsin niin suuri, että 12 voltin jännitteellä virta voi olla vain muutamia kymmeniä milliampeereja. Auton akulla ei vaaraa ole.

        >Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V
        >mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Kyllä siinä voi hetkellisesti nousta tuo purkausvirta muutaman millisekunnin aikana useisiin ampeereihinkin. Eri asia on että kondensaattori purkautuu nopeasti ja kokonaisenergia on rajattu turvalliselle tasolle; käy kipeästi mutta ei tapa.

        Huippujännite sähköpaimenessa on 7500...9500 V ja pulssienergia paristopaimenien 0,12 joulesta aina suurtehopaimenien 11,5 jouleen, mikä riittää teoriassa sähköistämään jopa 450 km paimenlankaa.

        >Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti
        >vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska
        >amppeereita 10-15.

        Verkkojännite 230 V aiheuttaa helposti ihmiskehossa yli 50 mA:n virran, joka voi lamauttaa tai aiheuttaa kuolemaanjohtavan sydänvärinän. Vaihtojännite on vaarallisempi kuin tasajännite tuossakin suhteessa.


      • Johan Toki!
        ,,,,,, kirjoitti:

        Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei kannata kokeilla.


        Tuo jännitehän ei kerro yhtikäs mitään. Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska amppeereita 10-15.

        Auton akusta et onnistu saamaan niitä "amppeereita" kroppasi lävitse kovinkaan kauheasti - johtuen siitä, että kroppasi sisäinen vastus kuivasta kädestä kuivaan käteen on suurehko. Minä ainakin uskallan kosketella omia akkujani varsin vapaasti!

        Autonakun virranANTOKYKY saattaa olla satojakin ampeereita (akun pienestä sisäisestä vastuksesta johtuen), mutta se ei tässä tapauksessa todellakaan ole ratkaisevaa. Sulkeutuvan virtapiirin vastus määräytyy ulkoisen vastuksen eli tässä tapauksessa kehon perusteella.

        Jos kastelet sormesi suolaliuokseen ja puristat niillä akun napoja voimakkaasti, saatat ehkä jonkinlaista kihelmöintiä tunteakin, mene tiedä. En kiellä enkä käske kokeilemaan - omalla vastuulla, jos niin teet!

        Sähköaidan koneisto kehittää lyhyitä, korkeajännitteisiä pulsseja, mutta laitteen virranantokyky on hyvin rajoittunut (sisäinen vastus suuri), joten eläimen lävitse kulkeva virta ei pääse muodostumaan vaarallisen voimakkaaksi.

        Jos työnnät sormesi 230 voltin pistorasiaan, et saa sieltä "amppeereita" 10-15 vaan paljon pienemmän, kehosi sisäisen vastuksen perusteella määräytyvän määrän. Muodostuva virta on niin vähäinen, että se 10-16 ampeerin sulake kestää sen vallan hyvin. Silti tuo virta saattaa riittää tappamaan sinut. Ja se on todellakin nimenomaan virta eikä jännite, joka tappaa!

        Kehottaisin tutustumaan hra Georg Simon Ohmin lakeihin vähän tarkemmin!


      • Johan Toki!
        Takametsien Mies kirjoitti:

        >Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei
        >kannata kokeilla.

        Virranvoimakkuuden määrää virtapiirin kokonaisvastus. Ihmisellä vastus on kuivin käsin niin suuri, että 12 voltin jännitteellä virta voi olla vain muutamia kymmeniä milliampeereja. Auton akulla ei vaaraa ole.

        >Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V
        >mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Kyllä siinä voi hetkellisesti nousta tuo purkausvirta muutaman millisekunnin aikana useisiin ampeereihinkin. Eri asia on että kondensaattori purkautuu nopeasti ja kokonaisenergia on rajattu turvalliselle tasolle; käy kipeästi mutta ei tapa.

        Huippujännite sähköpaimenessa on 7500...9500 V ja pulssienergia paristopaimenien 0,12 joulesta aina suurtehopaimenien 11,5 jouleen, mikä riittää teoriassa sähköistämään jopa 450 km paimenlankaa.

        >Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti
        >vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska
        >amppeereita 10-15.

        Verkkojännite 230 V aiheuttaa helposti ihmiskehossa yli 50 mA:n virran, joka voi lamauttaa tai aiheuttaa kuolemaanjohtavan sydänvärinän. Vaihtojännite on vaarallisempi kuin tasajännite tuossakin suhteessa.

        Täällähän on tullut varsin ansiokas vastaus sillä aikaa kun vasta rustasin omaani!

        Minusta tuntuu, että me olemme jokseenkin yksimielisiä - silloin harvoin, kun emme heittäydy kaksimielisiksi...


      • aljdfsa
        Johan Toki! kirjoitti:

        Auton akusta et onnistu saamaan niitä "amppeereita" kroppasi lävitse kovinkaan kauheasti - johtuen siitä, että kroppasi sisäinen vastus kuivasta kädestä kuivaan käteen on suurehko. Minä ainakin uskallan kosketella omia akkujani varsin vapaasti!

        Autonakun virranANTOKYKY saattaa olla satojakin ampeereita (akun pienestä sisäisestä vastuksesta johtuen), mutta se ei tässä tapauksessa todellakaan ole ratkaisevaa. Sulkeutuvan virtapiirin vastus määräytyy ulkoisen vastuksen eli tässä tapauksessa kehon perusteella.

        Jos kastelet sormesi suolaliuokseen ja puristat niillä akun napoja voimakkaasti, saatat ehkä jonkinlaista kihelmöintiä tunteakin, mene tiedä. En kiellä enkä käske kokeilemaan - omalla vastuulla, jos niin teet!

        Sähköaidan koneisto kehittää lyhyitä, korkeajännitteisiä pulsseja, mutta laitteen virranantokyky on hyvin rajoittunut (sisäinen vastus suuri), joten eläimen lävitse kulkeva virta ei pääse muodostumaan vaarallisen voimakkaaksi.

        Jos työnnät sormesi 230 voltin pistorasiaan, et saa sieltä "amppeereita" 10-15 vaan paljon pienemmän, kehosi sisäisen vastuksen perusteella määräytyvän määrän. Muodostuva virta on niin vähäinen, että se 10-16 ampeerin sulake kestää sen vallan hyvin. Silti tuo virta saattaa riittää tappamaan sinut. Ja se on todellakin nimenomaan virta eikä jännite, joka tappaa!

        Kehottaisin tutustumaan hra Georg Simon Ohmin lakeihin vähän tarkemmin!

        (Kauan sitten) näkemässäni opetusfilmissä kerrottiin autoasentajista/-ruuvareista, jotka olivat onnistuneet polttamaan itsensä aika pahasti akun kanssa äheltäessään? Tapauksissa oli esim. sormi koskenut akkuun ja ranteessa ollut koru runkoon. Tai kaulakoru vastaavasti.

        Vaikuttaako, esim. kesällä runsas hikoilu kuinka paljon? Entä auton käynnissä oleminen? Vai ovatko akut muuttuneet rakenteeltaan viimeisten vuosien aikana?


      • seuraus
        aljdfsa kirjoitti:

        (Kauan sitten) näkemässäni opetusfilmissä kerrottiin autoasentajista/-ruuvareista, jotka olivat onnistuneet polttamaan itsensä aika pahasti akun kanssa äheltäessään? Tapauksissa oli esim. sormi koskenut akkuun ja ranteessa ollut koru runkoon. Tai kaulakoru vastaavasti.

        Vaikuttaako, esim. kesällä runsas hikoilu kuinka paljon? Entä auton käynnissä oleminen? Vai ovatko akut muuttuneet rakenteeltaan viimeisten vuosien aikana?

        Metallikoru on oikosulkenut akun.


      • Johan Toki!
        seuraus kirjoitti:

        Metallikoru on oikosulkenut akun.

        Kun kunnossa olevan auton käynnistysakun oikosulkee metalliesineellä, on koko suljetun virtapiirin vastus pieni ja siinä kulkeva virta hyvin suuri, jopa useita satoja ampeereita. Kun oikosuljetussakin akussa vielä on jäljellä melkoinen napajännite, merkitsee tämä sitä, että jossakin kohdassa virtapiiriä muodostuu suoraan lämmöksi muuttuvaa hukkatehoa (teho = jännite × virta). Tuon tehon syntyminen keskittyy virtapiirin niihin kohtiin, joissa vastus on suurimmillaan (ns. ylimenovastus). Ne kohdat kuumenevat hetkessä hyvinkin voimakkaasti ja niissä saattaa polttaa itsensä pahastikin. Palovamma ei tässä tapauksessa siis johdu mistään sähköiskusta (sähkön vaikutuksista kehon sisällä) vaan erittäin kuumaksi kuumenneesta metalliesineestä.

        Joskus poikaiässä huvittelimme kaverini kanssa oikosulkemalla sisälle lämpimään tuotua traktorin akkua muutaman kymmenen sentin mittaisella piuhanpätkällä - olisikohan sen paksuus ollut 0,6 tai 0,8 mm? Kuumenemisvaikutus oli todellakin äärimmäisen äkillinen ja näppien palaminen likipitäen väistämätöntä - ja aika äkillinen oli myös kaverini isän reaktio, jonka perusteella osasimme visusti olla jatkamatta kokeitamme...

        No, kaveristani näistä kokeista huolimatta (tai niiden seurauksena) tuli DI ja sähkölaitosalan johtotehtäviin hän kohosi, eikä hänen varhainen poismenonsakaan johtunut sähköiskusta.


      • Ejaojr
        Johan Toki! kirjoitti:

        Kun kunnossa olevan auton käynnistysakun oikosulkee metalliesineellä, on koko suljetun virtapiirin vastus pieni ja siinä kulkeva virta hyvin suuri, jopa useita satoja ampeereita. Kun oikosuljetussakin akussa vielä on jäljellä melkoinen napajännite, merkitsee tämä sitä, että jossakin kohdassa virtapiiriä muodostuu suoraan lämmöksi muuttuvaa hukkatehoa (teho = jännite × virta). Tuon tehon syntyminen keskittyy virtapiirin niihin kohtiin, joissa vastus on suurimmillaan (ns. ylimenovastus). Ne kohdat kuumenevat hetkessä hyvinkin voimakkaasti ja niissä saattaa polttaa itsensä pahastikin. Palovamma ei tässä tapauksessa siis johdu mistään sähköiskusta (sähkön vaikutuksista kehon sisällä) vaan erittäin kuumaksi kuumenneesta metalliesineestä.

        Joskus poikaiässä huvittelimme kaverini kanssa oikosulkemalla sisälle lämpimään tuotua traktorin akkua muutaman kymmenen sentin mittaisella piuhanpätkällä - olisikohan sen paksuus ollut 0,6 tai 0,8 mm? Kuumenemisvaikutus oli todellakin äärimmäisen äkillinen ja näppien palaminen likipitäen väistämätöntä - ja aika äkillinen oli myös kaverini isän reaktio, jonka perusteella osasimme visusti olla jatkamatta kokeitamme...

        No, kaveristani näistä kokeista huolimatta (tai niiden seurauksena) tuli DI ja sähkölaitosalan johtotehtäviin hän kohosi, eikä hänen varhainen poismenonsakaan johtunut sähköiskusta.

        Tuo pahasti palaminen johtuu ihmisen hitaudesta, iho kerkeää palaa paljon ennenkuin aivosi tajuavat, että sattuu joten lihaksille tieto, et kättä pitää liikauttaa.

        Ja kaulakoruhan ei kylmene heti, saattaa joka palaa jopa ihoon kiinni.


      • Joku muu
        aljdfsa kirjoitti:

        (Kauan sitten) näkemässäni opetusfilmissä kerrottiin autoasentajista/-ruuvareista, jotka olivat onnistuneet polttamaan itsensä aika pahasti akun kanssa äheltäessään? Tapauksissa oli esim. sormi koskenut akkuun ja ranteessa ollut koru runkoon. Tai kaulakoru vastaavasti.

        Vaikuttaako, esim. kesällä runsas hikoilu kuinka paljon? Entä auton käynnissä oleminen? Vai ovatko akut muuttuneet rakenteeltaan viimeisten vuosien aikana?

        Hitsatessa tai sähköhommissa ei todellakaan kannata käyttää sormuksia, kapea kultasormus muuttuu hetkessä hehkuvan punaiseksi ja sitähän ei sormesta pois saa ennenkuin se jäähtyy!..


      • Anonyymi

        50 Volttia ja 150A onkin aika moinen virta. Jos otetaan 20 000 volttia ja 0,005 Ampeeria niin tuskin tappaa. Sama toisinpäin 500A ja 0.0 1 volttia on aika heikko virta.
        Sähköpaimenen 35 000 volttia on melkoinen jysäys vaikka Ampeeri luku on alle 0 A.
        Opiskeluaikana testattiin littupatterin kuntoa laittamalla kieli pitkän ja lyhyen navan väliin.
        Testaajan ilme kertoi pariston kunnon. Mitä ryppyisemmät kasvot sen parempi paristo.
        Jos kasvot pysyivät peruslukemilla paristo oli kelvoton.


      • Anonyymi
        Takametsien Mies kirjoitti:

        >Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei
        >kannata kokeilla.

        Virranvoimakkuuden määrää virtapiirin kokonaisvastus. Ihmisellä vastus on kuivin käsin niin suuri, että 12 voltin jännitteellä virta voi olla vain muutamia kymmeniä milliampeereja. Auton akulla ei vaaraa ole.

        >Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V
        >mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Kyllä siinä voi hetkellisesti nousta tuo purkausvirta muutaman millisekunnin aikana useisiin ampeereihinkin. Eri asia on että kondensaattori purkautuu nopeasti ja kokonaisenergia on rajattu turvalliselle tasolle; käy kipeästi mutta ei tapa.

        Huippujännite sähköpaimenessa on 7500...9500 V ja pulssienergia paristopaimenien 0,12 joulesta aina suurtehopaimenien 11,5 jouleen, mikä riittää teoriassa sähköistämään jopa 450 km paimenlankaa.

        >Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti
        >vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska
        >amppeereita 10-15.

        Verkkojännite 230 V aiheuttaa helposti ihmiskehossa yli 50 mA:n virran, joka voi lamauttaa tai aiheuttaa kuolemaanjohtavan sydänvärinän. Vaihtojännite on vaarallisempi kuin tasajännite tuossakin suhteessa.

        Juuri näin. Sähköpaimenia on minullakin 35 000 volttiin asti ja ilman kenkiä tekee kyllä lähtemättömän vaikutuksen , en suosittele testailemaan paimenlankoja.
        Heikko sydän saattaa pysähtyä tai tulla ryhmiin häiriö.
        Ohje onkin oikea paimen sille tarkoitetulle eläimelle. Hevoselle riittää pelkkä lanka.
        Ylämaankarja tarvitsee tuhdin tällin ja välillä montakin ennen kuin edes huomaa.
        Sika on herkkä kuin ihmisen kieli.


      • Anonyymi
        aljdfsa kirjoitti:

        (Kauan sitten) näkemässäni opetusfilmissä kerrottiin autoasentajista/-ruuvareista, jotka olivat onnistuneet polttamaan itsensä aika pahasti akun kanssa äheltäessään? Tapauksissa oli esim. sormi koskenut akkuun ja ranteessa ollut koru runkoon. Tai kaulakoru vastaavasti.

        Vaikuttaako, esim. kesällä runsas hikoilu kuinka paljon? Entä auton käynnissä oleminen? Vai ovatko akut muuttuneet rakenteeltaan viimeisten vuosien aikana?

        Pakko korjata.
        Metallinen kellon ranneke tai metallinen koru kuumenee vain silloin kun akun molemmat navat ovat kosketuksissa samaan kappaleeseen.
        Samoin käy hitsauskoneen kaapeleiden kanssa.
        Millikin lihaa välissä eristää kuin johtimen eriste, mitään vauriota ei tule.
        Akku on sähköiskun suhteen täysin vaaraton mutta kipinöitä ja tulta pitää välttää .
        Nopeasti purkautuva tai latauksessa oleva akku saattaa räjähtää koska kummassakin tapauksessa muodostuu räjähdysherkkää kaasua.
        Pahimmassa tapauksessa saattaa seurata kuolema kun akun paloja tunkeutuu silmästä aivoihin asti. Akua on käsiteltävä pitää käsitellä oikein.
        Jos et tiedä tarkkaan mitä olet tekemässä älä missään tapauksessa tee sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Volttia ja 150A onkin aika moinen virta. Jos otetaan 20 000 volttia ja 0,005 Ampeeria niin tuskin tappaa. Sama toisinpäin 500A ja 0.0 1 volttia on aika heikko virta.
        Sähköpaimenen 35 000 volttia on melkoinen jysäys vaikka Ampeeri luku on alle 0 A.
        Opiskeluaikana testattiin littupatterin kuntoa laittamalla kieli pitkän ja lyhyen navan väliin.
        Testaajan ilme kertoi pariston kunnon. Mitä ryppyisemmät kasvot sen parempi paristo.
        Jos kasvot pysyivät peruslukemilla paristo oli kelvoton.

        Sähköpaimenissa ja -lamauttimissa annetaan lyhyitä pulsseja. 20kV vetää lihakset todella tilttiin ja sydänkin on lihas. Se ei kovin hyvää voi tehdä, vaikka virta olisikin pieni. Myös tuo 0,005A virta kuluttaisi 100W tehoa kulkiessaan sinun läpi. Sinällään virtaa ei voi suoraan päättää millaisen sähköiskun saat, koska olet itse osa virtapiiriä ja keho sekä sähkön kulkureitti vaikuttaa siihen. Ainoastaan sen sähkösyötön oma oikosulkuvirta kertoo ylärajan minkä verran virtaa sinun läpi voi mennä. 50 voltilla ei mitenkään mene kenenkään läpi 150 ampeeria, mutta 50 volttia vaihtojännitettä on sillä rajalla, että se voisi jo tappaa.

        (alle 0A virtoja ei varsinaisesti ole olemassa)


      • Anonyymi
        Takametsien Mies kirjoitti:

        >Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei
        >kannata kokeilla.

        Virranvoimakkuuden määrää virtapiirin kokonaisvastus. Ihmisellä vastus on kuivin käsin niin suuri, että 12 voltin jännitteellä virta voi olla vain muutamia kymmeniä milliampeereja. Auton akulla ei vaaraa ole.

        >Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V
        >mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Kyllä siinä voi hetkellisesti nousta tuo purkausvirta muutaman millisekunnin aikana useisiin ampeereihinkin. Eri asia on että kondensaattori purkautuu nopeasti ja kokonaisenergia on rajattu turvalliselle tasolle; käy kipeästi mutta ei tapa.

        Huippujännite sähköpaimenessa on 7500...9500 V ja pulssienergia paristopaimenien 0,12 joulesta aina suurtehopaimenien 11,5 jouleen, mikä riittää teoriassa sähköistämään jopa 450 km paimenlankaa.

        >Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti
        >vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska
        >amppeereita 10-15.

        Verkkojännite 230 V aiheuttaa helposti ihmiskehossa yli 50 mA:n virran, joka voi lamauttaa tai aiheuttaa kuolemaanjohtavan sydänvärinän. Vaihtojännite on vaarallisempi kuin tasajännite tuossakin suhteessa.

        Jokainen maalaispoika on joskus kokeillut pissata sellaiseen sähköpaimeneen. Täräyttää vaan mukavasti mutta ei satu ainakaan kovasti.


      • Anonyymi
        Takametsien Mies kirjoitti:

        >Auton akussa noita amppeereita mukavasti joten ei
        >kannata kokeilla.

        Virranvoimakkuuden määrää virtapiirin kokonaisvastus. Ihmisellä vastus on kuivin käsin niin suuri, että 12 voltin jännitteellä virta voi olla vain muutamia kymmeniä milliampeereja. Auton akulla ei vaaraa ole.

        >Esim lehmille tarkoitetussa sähköaidassa on 10000 - 20000V
        >mutta se ei todellakaan ole vaarallinen koska amppeereita vähän.

        Kyllä siinä voi hetkellisesti nousta tuo purkausvirta muutaman millisekunnin aikana useisiin ampeereihinkin. Eri asia on että kondensaattori purkautuu nopeasti ja kokonaisenergia on rajattu turvalliselle tasolle; käy kipeästi mutta ei tapa.

        Huippujännite sähköpaimenessa on 7500...9500 V ja pulssienergia paristopaimenien 0,12 joulesta aina suurtehopaimenien 11,5 jouleen, mikä riittää teoriassa sähköistämään jopa 450 km paimenlankaa.

        >Vastaavasti pistorasiaan tulee 230V siis huomattavasti
        >vähemmän, mutta se onkin jo vaarallinen koska
        >amppeereita 10-15.

        Verkkojännite 230 V aiheuttaa helposti ihmiskehossa yli 50 mA:n virran, joka voi lamauttaa tai aiheuttaa kuolemaanjohtavan sydänvärinän. Vaihtojännite on vaarallisempi kuin tasajännite tuossakin suhteessa.

        Verkko jännitteen huippuarvo on noin 400v


      • Anonyymi
        Johan Toki! kirjoitti:

        Auton akusta et onnistu saamaan niitä "amppeereita" kroppasi lävitse kovinkaan kauheasti - johtuen siitä, että kroppasi sisäinen vastus kuivasta kädestä kuivaan käteen on suurehko. Minä ainakin uskallan kosketella omia akkujani varsin vapaasti!

        Autonakun virranANTOKYKY saattaa olla satojakin ampeereita (akun pienestä sisäisestä vastuksesta johtuen), mutta se ei tässä tapauksessa todellakaan ole ratkaisevaa. Sulkeutuvan virtapiirin vastus määräytyy ulkoisen vastuksen eli tässä tapauksessa kehon perusteella.

        Jos kastelet sormesi suolaliuokseen ja puristat niillä akun napoja voimakkaasti, saatat ehkä jonkinlaista kihelmöintiä tunteakin, mene tiedä. En kiellä enkä käske kokeilemaan - omalla vastuulla, jos niin teet!

        Sähköaidan koneisto kehittää lyhyitä, korkeajännitteisiä pulsseja, mutta laitteen virranantokyky on hyvin rajoittunut (sisäinen vastus suuri), joten eläimen lävitse kulkeva virta ei pääse muodostumaan vaarallisen voimakkaaksi.

        Jos työnnät sormesi 230 voltin pistorasiaan, et saa sieltä "amppeereita" 10-15 vaan paljon pienemmän, kehosi sisäisen vastuksen perusteella määräytyvän määrän. Muodostuva virta on niin vähäinen, että se 10-16 ampeerin sulake kestää sen vallan hyvin. Silti tuo virta saattaa riittää tappamaan sinut. Ja se on todellakin nimenomaan virta eikä jännite, joka tappaa!

        Kehottaisin tutustumaan hra Georg Simon Ohmin lakeihin vähän tarkemmin!

        230v tehollis arvo jännitteellä kehin läpi kulkee sellainen virta joka sydämen läpi mennessään tajdistaa sydämesi 100 kertaa lian nooeasti ja aiheutaa kammiö,värinän piennlläkin 20mA virralla, koska berkkojönnite on vaitobirtaa ojaa se sydämmen. Lyömöö 5o kertaa sekunnsia


        Akku joka on rasavitaa ei tahdista sydäntäsi mutta jo kuormauton akku saattaa 24v. Märillä käsillä tuntua


      • Anonyymi
        aljdfsa kirjoitti:

        (Kauan sitten) näkemässäni opetusfilmissä kerrottiin autoasentajista/-ruuvareista, jotka olivat onnistuneet polttamaan itsensä aika pahasti akun kanssa äheltäessään? Tapauksissa oli esim. sormi koskenut akkuun ja ranteessa ollut koru runkoon. Tai kaulakoru vastaavasti.

        Vaikuttaako, esim. kesällä runsas hikoilu kuinka paljon? Entä auton käynnissä oleminen? Vai ovatko akut muuttuneet rakenteeltaan viimeisten vuosien aikana?

        Jos irroittaa akun navat ja aloitaa plus navasta voit saa boimakkaan oikosulun jos avain osuu

        Plissanavassa ilessan runkoon

        Aina ensi miinus napa irti ja kiinni toisin päinvastoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 Volttia ja 150A onkin aika moinen virta. Jos otetaan 20 000 volttia ja 0,005 Ampeeria niin tuskin tappaa. Sama toisinpäin 500A ja 0.0 1 volttia on aika heikko virta.
        Sähköpaimenen 35 000 volttia on melkoinen jysäys vaikka Ampeeri luku on alle 0 A.
        Opiskeluaikana testattiin littupatterin kuntoa laittamalla kieli pitkän ja lyhyen navan väliin.
        Testaajan ilme kertoi pariston kunnon. Mitä ryppyisemmät kasvot sen parempi paristo.
        Jos kasvot pysyivät peruslukemilla paristo oli kelvoton.

        Vaara on baihtobirtassa kun se tahditaa syhdömmen 100 kertaa liian nopealle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verkko jännitteen huippuarvo on noin 400v

        Eikun korjaan 325v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verkko jännitteen huippuarvo on noin 400v

        Väärin. Huippujännite on n. 325V. Kahden vaiheen välinen nimellisjännite on se 400V.


    • E. Bikaver

      Lapsuuteni osui aikaan, jolloin siellä täällä nurkissa lojui käytöstä poistettuja veivitelefooneja. Nehän piti tietysti purkaa, ja katsoa mitä ne on syöny.

      Siinä kammen jatkona oli jonkun sortin generaattori, josta lähti kaksi piuhaa. Kun otti yhden piuhan kumpaankin käteen, ja joku toinen pyöräytti kampea, tuli sellaiset sävärit ettei toista kertaa kiinnostanut kokeilla.

      Eihän meidän räkänokkien kätösistä takuulla irronnut edes sadan Watin tehoa sitä kampea pyörittämään, sellainen mutkalle väännetty rautalanka kun se veivi vielä oli. Silti saatiin heti sähkötuoli mieleen.

      Minkähänlaisista jännitteistä ja virroista tuossa oli kyse? Veikkaan että heikkosydämiseltä vanhukselta (oma lähitulevaisuuden kuva) voisi saada hengen pois tuollaisella vehkeellä.

      • Anonyymi

        Veivitelefonien volttimäärä oli 75, mutta vain 2 A mutta kyllä tuntui .
        Näin luki meidän telefonin kyltissä.
        Releet tarvitsivat käyttöjännitteen puoliautomaattikeskuksissa.
        Käsivälitteisissä oletettavasti sama jännite koska osa keskuksista oli pitkään käsivälitteisiä ja osa automaatti keskuksia.
        Lienevät jo muinaishistoriaa. Televan keskus löytyy varaton perältä saattaisin myydä.


    • Sähkömiäs

      12 volttia ei aiheuta mitään tuntemuksia...jos kaks piuhaa ottaa akusta ja laittaa kieleen ni sit kyl vähä kirpasee...

    • Anonyymi

      Ja jos piuhaat menee yhteen akku räjähtää

      • Anonyymi

        Todennäköisemmin savuaa kuin räjähtää. Aiheesta löytyy juutuubivideoita eli ei tarvitse itse pilata akkua.


    • Anonyymi

      Et saa sähköiskua. Mutta vaara edelleen löytyy, jos oikosuljet sen akun vaikka jakoavaimella, kuumenee todennäköisesti punahehkuiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe