Paljonko menee safkaan tuohta

viikossa?

Olis kiva kuulla kommentteja, monenko hengen perhe ja paljonko rahaa menee sapuskaan viikossa.

240

133215

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 henkeä

      Menisihän sitä vaikka miten paljon, jos ostais aina mitä mieli tekee, mutta pärjätään (aikuinen ja kaksi kouluikäistä lasta) 40-50 eurolla viikossa (melkolailla minimi) ja todellisuudessa kulutetaan n. 60-70 e viikossa. Tähän on laskettu myös lemmikin ruoat, karkit, limsat ym. herkut sekä noutoruoka.

      • raha kuluuuuuuuuuuu

        hitto meil meneeki satane(100e)/kauppakäynti et revi siit


      • kiitos, SDP

        Kiitos vaan teille SDP kun Suomeen on saatu maailman huippukorkea ruoan verotus, huippukorkea bensan verotus, jne.

        Toivottavasti tukehduttu huippukorkeaan puoluetukeenne.

        Ja kohta meillä on huippukorkea työttömyys ja siihen päälle eläkepommi. Älkää enää palkat lisää huippupalkattuja poliittisia sihteerejä. Kohta ei enää ole muuta mahdolisuutta kuin mennä töhin virolaiseen yritykseen. On siinä elintasoa kerrakseen.


      • Näin on

        Meillä 2 2 perhe, menee 50 euroa päivässä ja syödään tosi köyhästi perusruokaa. Viikon ostokset noin 350 euroa. En tiedä, millä ruohoilla ja jyvillä ihmiset elää, jos halvemmalla pääsee?


      • Syksy
        Näin on kirjoitti:

        Meillä 2 2 perhe, menee 50 euroa päivässä ja syödään tosi köyhästi perusruokaa. Viikon ostokset noin 350 euroa. En tiedä, millä ruohoilla ja jyvillä ihmiset elää, jos halvemmalla pääsee?

        Miten kukaan saa upotettua "tosi köyhään perusruokaan" viisikymppiä päivässä vaikka sitten olisikin neljä syöjää? Taitaa olla provo.


      • Talvi
        Syksy kirjoitti:

        Miten kukaan saa upotettua "tosi köyhään perusruokaan" viisikymppiä päivässä vaikka sitten olisikin neljä syöjää? Taitaa olla provo.

        Kaveri käy tilaa safkat ulkomailta jostain ravintelista, niin kyllä sen rahan saa palamaan.

        Tai sitten eletään amerikkalaisen ( suomalaiset ovat maailman amerikkalaistunein kansa ) elämäntavan mukaan ja ruokaa kuluu kuin pienellä armeijalla.


      • fly
        Näin on kirjoitti:

        Meillä 2 2 perhe, menee 50 euroa päivässä ja syödään tosi köyhästi perusruokaa. Viikon ostokset noin 350 euroa. En tiedä, millä ruohoilla ja jyvillä ihmiset elää, jos halvemmalla pääsee?

        Miten ihmeessä teillä voi noin paljon rahaa mennä yhden päivän ruokiin? Syöttekö sisäfilettä joka päivä vai oletteko jotenkin pohjatonta porukkaa joka ei saa ikinä ruuasta tarpeekseen? No mikäs siinä jos rahaa on kuin roskaa, niin silloinhan voi syödä sitä "kaviaaria". Kyllä nelihenkinen perhe halvemmallakin pääsee, eikä silti tarvi syödä ruohoja tai jyviä. Kattoo vähän mistä ostaa ja mitä ostaa. Stokka nyt sattuu olemaan kalliimpi kuin esim. sittari.. "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"...


      • bööb..!

        meidän perhees on 2 (tyttö ja poika) ikä 16 ja 15. Sit totta kai isä ja äiti 2 koiraa. rahaa ruokaan menee viikossa 50-100 euroa. et sillee.


      • ture rouva
        Näin on kirjoitti:

        Meillä 2 2 perhe, menee 50 euroa päivässä ja syödään tosi köyhästi perusruokaa. Viikon ostokset noin 350 euroa. En tiedä, millä ruohoilla ja jyvillä ihmiset elää, jos halvemmalla pääsee?

        järjestimme häät noin 40 hengelle
        ja rahaa meni 120e booleineen
        eikun vähän mielikuvitusta peliin niin rahat riittää,meilla oli ruoka häät ja kaksi mansikkatäytekakkuakin ja prinsessa kakku
        vinkkinä vaan että kaikki pitää itse valmistaa
        t, tuore aviopari


      • nalle
        bööb..! kirjoitti:

        meidän perhees on 2 (tyttö ja poika) ikä 16 ja 15. Sit totta kai isä ja äiti 2 koiraa. rahaa ruokaan menee viikossa 50-100 euroa. et sillee.

        En ymmärrä miten noin paljon menee rahaaperheessä rahaa,ja vielä koira mikä nostaa rahan menoa.
        Meillä on kolme (tyttöä 16,18,20)ei meillä noin
        paljoo mene,vaikka itse maksamme kaikki meidän
        ruoka menot on 35-40e viikossa.
        Me syömme koti ruokaa ja vähän herkkua,jokainen
        voi päätellä mikä herkku jälkkäriä ostetaan ei tartte olla mitää viimesen päälle herkkuja.


      • mamaQuu
        ture rouva kirjoitti:

        järjestimme häät noin 40 hengelle
        ja rahaa meni 120e booleineen
        eikun vähän mielikuvitusta peliin niin rahat riittää,meilla oli ruoka häät ja kaksi mansikkatäytekakkuakin ja prinsessa kakku
        vinkkinä vaan että kaikki pitää itse valmistaa
        t, tuore aviopari

        mitä oli ruokalistalla???


      • ei provo
        Syksy kirjoitti:

        Miten kukaan saa upotettua "tosi köyhään perusruokaan" viisikymppiä päivässä vaikka sitten olisikin neljä syöjää? Taitaa olla provo.

        Meidän perheellämme kuluu 25-30e päivässä ruokaostoksiin. Syömme riittävän monipuolisesti mielestämme.

        Kun lapset kasvavat ja ovat puolin ja toisin murrosiän, uskon että nykyisellä hintatasolla ruokaostoksemme olisivat lähempänä 40e / pv.


      • Alavus

        Meidän perheessä 2 aikuista ja 3 lasta. Kerran viikossa kauppaan ettei tule turhia ostoksia. Arkena syödään ihan tavallisia laatikoita, keittoja, perunaa/lihaa/salaattia. Sunnuntaisin vähän parempaa.
        Kauppaan menee viikossa keskimäärin 60e.

        Sitten tavarataloon hygienia, vaatteet, shampoot, hoitoaineet, meikit ym. Kuukaudessa noin 50e.

        Ei turhia ostoksia ja kerran viikossa riittää kaupassa käynti.

        Kauppana tosin Keskinen ja maitotuotteet, kasvikset, hedelmät ja lihat tosi edullisia.


      • Paskapuhetta
        Talvi kirjoitti:

        Kaveri käy tilaa safkat ulkomailta jostain ravintelista, niin kyllä sen rahan saa palamaan.

        Tai sitten eletään amerikkalaisen ( suomalaiset ovat maailman amerikkalaistunein kansa ) elämäntavan mukaan ja ruokaa kuluu kuin pienellä armeijalla.

        Tälläkään henkilöllä ei ollut mitään tietoa siitä, että millaista Ameriikassa on.


    • viikossa

      meillä menee n. 80e mukaan lukien pesuaineet ja muu sälä mitä kaupasta haaviin jää

      • saita-iita

        koulu-ruokaa eikä työpaikkalounasta. 1 1 meitä on, ehkä 150e/kk,niin nuukasti kuin suinkin pystyy. hyvä,terveellinen ruoka on tosin tosi kallista. "lenkkiä" saa halavalla,mutta se on pahhaa.


      • Miten riittää edes rahat

        Olen opiskelija ja käyn n. 5 kertaa viikossa kaupassa. Jokaisella reissulla menee vähintään 5 € ja usein jopa yli 15 e. Viikossa menee pelkkiin ruokiin ~ 50 € vaikka itse laitan ruoat (kalakeitot, yms.).
        Jumatsukka.


      • student#2
        Miten riittää edes rahat kirjoitti:

        Olen opiskelija ja käyn n. 5 kertaa viikossa kaupassa. Jokaisella reissulla menee vähintään 5 € ja usein jopa yli 15 e. Viikossa menee pelkkiin ruokiin ~ 50 € vaikka itse laitan ruoat (kalakeitot, yms.).
        Jumatsukka.

        Hiton kivaa, kun rahat kesäisin muutenkin vähissä ja kun yrität jo terveytesi takia syödä terveellisesti, niin yksi paprika maksaa enemmän kuin paketti lenkkiä!! Aarghhh!!!


      • on ruoka
        student#2 kirjoitti:

        Hiton kivaa, kun rahat kesäisin muutenkin vähissä ja kun yrität jo terveytesi takia syödä terveellisesti, niin yksi paprika maksaa enemmän kuin paketti lenkkiä!! Aarghhh!!!

        tavallaan. Pirkka kiinankaali 0,65€ ja pirkka lenkkipaketti 0,99€. Tuoreet kasvikset jäävät ikävällä tavalla kalliimmiksi kuin moska.


      • Nimetön
        student#2 kirjoitti:

        Hiton kivaa, kun rahat kesäisin muutenkin vähissä ja kun yrität jo terveytesi takia syödä terveellisesti, niin yksi paprika maksaa enemmän kuin paketti lenkkiä!! Aarghhh!!!

        Mä en ainakaan rahojani rehuihin tuhlaa...


      • on muuten
        saita-iita kirjoitti:

        koulu-ruokaa eikä työpaikkalounasta. 1 1 meitä on, ehkä 150e/kk,niin nuukasti kuin suinkin pystyy. hyvä,terveellinen ruoka on tosin tosi kallista. "lenkkiä" saa halavalla,mutta se on pahhaa.

        parasta kesäruokaa!


      • petraporkkana
        Nimetön kirjoitti:

        Mä en ainakaan rahojani rehuihin tuhlaa...

        ei kannatakaan ja sitten makaat lenkit mahassa sairaalassa sydän -ja verisuonorairauksien kourissa ja yhteiskunta maksaa!


      • viljo ja olga

        Meillä menee n. 30 e viikossa ruokaan ja välillä ei mitään, sillä olemme työttömiä ja rahat ei riitä syömiseen, saati muuhun. Niinpä vierailemme sukulaisissa ja ruoka-aikaan tietysti...


      • lasselenkkimakkara
        petraporkkana kirjoitti:

        ei kannatakaan ja sitten makaat lenkit mahassa sairaalassa sydän -ja verisuonorairauksien kourissa ja yhteiskunta maksaa!

        Toisin sanoen, sä maksat mun verisuonorairauden! :D Sitä paitsi lasareteissä on hyvät safkat.


    • nainen.........

      menee päivittäin vähintään 25e ja viikossa 150e ja olen sinkku.

      • Kiril

        ravintolassa syömässä kaikki ateriasi. Kotona on vaikea saada normaaliruokaan kulumaan 25€ päivässä. Erikoisuudet, kuten musta kaviaari tai hanhenmaksa on erikseen. Sisäfilepihvi 200g tekee n. 3€ lisukkeet.


      • Kiinnostunut 2
        Kiril kirjoitti:

        ravintolassa syömässä kaikki ateriasi. Kotona on vaikea saada normaaliruokaan kulumaan 25€ päivässä. Erikoisuudet, kuten musta kaviaari tai hanhenmaksa on erikseen. Sisäfilepihvi 200g tekee n. 3€ lisukkeet.

        Ilmeisesti perunat ja riisi ei ole sinun juttusi niin kiinnostaisi tietää mitä lisukkeita tapaat kokata pihvin rinnalle?


      • Kiril
        Kiinnostunut 2 kirjoitti:

        Ilmeisesti perunat ja riisi ei ole sinun juttusi niin kiinnostaisi tietää mitä lisukkeita tapaat kokata pihvin rinnalle?

        kukkakaali. Siitä saa ihanaa kukkakaalimuusia. Kaalit vain höyrytetään, sauvasekoittimella muusiksi ja joukkoon nokare voita ja loraus kermaa. Joskus pihvin seuraksi riittää ihan tomaatti, kurkku, sipulisalaatti, venäläisittäin smetanan kanssa tai kreikkalaisittain fetajuuston, oliiviöljyn ja punaviinietikan kanssa. Pikaruokaa jos syön niin paistan pihvin ja laitan lautaselle hapankaalia, ei mene montaa minuuttia kun ateria on valmis.


      • Nainen..............
        Kiril kirjoitti:

        ravintolassa syömässä kaikki ateriasi. Kotona on vaikea saada normaaliruokaan kulumaan 25€ päivässä. Erikoisuudet, kuten musta kaviaari tai hanhenmaksa on erikseen. Sisäfilepihvi 200g tekee n. 3€ lisukkeet.

        syömässä ravintolassa, vaan syön kotona. En voi käsittää, että kauppalaskuni on päivittäin aina se 25e vähintään. Syön paljon eri juustoja, lihaa, kalaa, kalkkunaa, kanaa, vihanneksia jne. En ymmärrä, miksi laskuni on aina niin iso, satsaan toki laadukkaisiin tuotteisiin, enkä ole mikään isoruokainen.


      • Rikil
        Kiinnostunut 2 kirjoitti:

        Ilmeisesti perunat ja riisi ei ole sinun juttusi niin kiinnostaisi tietää mitä lisukkeita tapaat kokata pihvin rinnalle?

        Rasvalla on hyvä korvata vähäenergiset lisukkeet, kuten peruna ja riisi. rasvassa on kalorit kohdallaan, siitä masu tykkää.


      • Sinkku

        Ruokaan 25€/vrk. Eihän yks ihminen voi niin paljon syödä mitenkään. Ei vaikka ostais miten kallista. Vaakan kautta kauppaan.


      • JOS OIS
        Sinkku kirjoitti:

        Ruokaan 25€/vrk. Eihän yks ihminen voi niin paljon syödä mitenkään. Ei vaikka ostais miten kallista. Vaakan kautta kauppaan.

        rahaa nimittäin. Atteleppa ite. aamiaiseksi esim pari pikku pulloa jääkahvia (näillä helteillä), mansikoita,pari ihanaa sämpylää ja hyvä salaatti (itse kasaten kaupasta ostetuista aineksista), se on jo n 8e. Päivällisesksi kunnon pala loimulohta ihan VAI perunoiden, salaatin ja piimän kera ja jälkkäriksi esim Tiramisua (itse tehtynä) niin 12e siihen yht. Sitten iltapalaksi sitä samaa Tiramisua(säästeliäisyyttä) ja vain tippa viiniä tms ja 2-3 välipalaa jotka koostuu hedelmistä, patongista jne... ei 25e edes riitä!!!!


      • herkkuperse
        JOS OIS kirjoitti:

        rahaa nimittäin. Atteleppa ite. aamiaiseksi esim pari pikku pulloa jääkahvia (näillä helteillä), mansikoita,pari ihanaa sämpylää ja hyvä salaatti (itse kasaten kaupasta ostetuista aineksista), se on jo n 8e. Päivällisesksi kunnon pala loimulohta ihan VAI perunoiden, salaatin ja piimän kera ja jälkkäriksi esim Tiramisua (itse tehtynä) niin 12e siihen yht. Sitten iltapalaksi sitä samaa Tiramisua(säästeliäisyyttä) ja vain tippa viiniä tms ja 2-3 välipalaa jotka koostuu hedelmistä, patongista jne... ei 25e edes riitä!!!!

        Tässä on immeinen, joka ymmärtää ruoasta saatavan nautinnon päälle. Silloin ku on rahaa vähän enemmän käytös tulee syötyä juuri tuolla tavalla. Vielä parempaa on, ku pidetään kivaa isommalla joukolla ja kokataan yhdes kivaa. Nami, nami :)


      • Nimetön
        herkkuperse kirjoitti:

        Tässä on immeinen, joka ymmärtää ruoasta saatavan nautinnon päälle. Silloin ku on rahaa vähän enemmän käytös tulee syötyä juuri tuolla tavalla. Vielä parempaa on, ku pidetään kivaa isommalla joukolla ja kokataan yhdes kivaa. Nami, nami :)

        Kiitän mielipiteeseeni yhtymisestä ; ) Nimittäin näinhän se on, ettei sen tarvitse edes kovin hienostelevaa ruokaa oltava että saa 25e kulutettua. Jos oikein todellaq hienostella alkaa niin voi viellä lisätä nollan perään. Kyllä ruokaan rahaa saa kulumaan niinkuin muuhunkin.


      • Työtön2
        JOS OIS kirjoitti:

        rahaa nimittäin. Atteleppa ite. aamiaiseksi esim pari pikku pulloa jääkahvia (näillä helteillä), mansikoita,pari ihanaa sämpylää ja hyvä salaatti (itse kasaten kaupasta ostetuista aineksista), se on jo n 8e. Päivällisesksi kunnon pala loimulohta ihan VAI perunoiden, salaatin ja piimän kera ja jälkkäriksi esim Tiramisua (itse tehtynä) niin 12e siihen yht. Sitten iltapalaksi sitä samaa Tiramisua(säästeliäisyyttä) ja vain tippa viiniä tms ja 2-3 välipalaa jotka koostuu hedelmistä, patongista jne... ei 25e edes riitä!!!!

        Eihän noihin ruokiin ole työttömällä tai opiskelijalla varaa. Kyllä kai sitä saa rahaa menemään, jos ostaa tommosta. Vihannesten, hedelmien yms. terveellsten ruokien hinnat ovat AIVAN liian korkeita tässä maassa, varsinkin, jos syö eettisesti kestävästi, mm. luomu ja reilunkaupan tuotteet.


      • Nimetön
        Työtön2 kirjoitti:

        Eihän noihin ruokiin ole työttömällä tai opiskelijalla varaa. Kyllä kai sitä saa rahaa menemään, jos ostaa tommosta. Vihannesten, hedelmien yms. terveellsten ruokien hinnat ovat AIVAN liian korkeita tässä maassa, varsinkin, jos syö eettisesti kestävästi, mm. luomu ja reilunkaupan tuotteet.

        mutta totesinkin että KYLLÄ VOIS (rahaa ruokaan kuluttaa) JOS OIS (mistä kuluttaisi). Työtön olen itsekin ja 2 lastakin elätettävänä. Mutta tajuan toki silti että ON IHAN HELPPOA SAADA 25e päivässä menemään ruokaan rahaa eikä kovin kummoista sillä edes saa. Loimulohikin maksaa yli 20e kilo tällä hetkellä kun kieli pitkällä sitä katselin. Niin että ei tuolla välttämättä liho tai ylensyö vaikls 25e kuluttaisikin.


      • 20eurolla
        Kiril kirjoitti:

        ravintolassa syömässä kaikki ateriasi. Kotona on vaikea saada normaaliruokaan kulumaan 25€ päivässä. Erikoisuudet, kuten musta kaviaari tai hanhenmaksa on erikseen. Sisäfilepihvi 200g tekee n. 3€ lisukkeet.

        ja onhan se täyttä kamaa. Montako Sinistä lenkkiä 20:llä saa?


      • ei-ei-ei
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitän mielipiteeseeni yhtymisestä ; ) Nimittäin näinhän se on, ettei sen tarvitse edes kovin hienostelevaa ruokaa oltava että saa 25e kulutettua. Jos oikein todellaq hienostella alkaa niin voi viellä lisätä nollan perään. Kyllä ruokaan rahaa saa kulumaan niinkuin muuhunkin.

        siis ei, syötkö joka päivä samaa roskaa?
        Eikös se tuu jo ulos tai ei mee sisään.

        Itse kun olen vähän tehnyt elämän varrella ruokaa
        ja saanut syödä myös
        sitä "kallista" kuormasta niimpä siihen vaan kyllästyy,
        ja kyllä lenkkimakkara maistuu tosihyvältä aina välillä!

        Totta kai jos asuu hotellissa ja muut tekee tuon ruuan niin 25 euroa on pieni,
        mutta siinä on silloin palvelusta aiheutuvat kulut jotka eivät ole ruuan hinta!

        Minä taas elän tuolla 25 eurolla koko viikon ja syön hyvin eli
        (terveellisesti) ja siinä on todellakin kaikkia mitä nyky tietämys sanoo ravinto opista!


      • ei-ei-ei
        Nimetön kirjoitti:

        mutta totesinkin että KYLLÄ VOIS (rahaa ruokaan kuluttaa) JOS OIS (mistä kuluttaisi). Työtön olen itsekin ja 2 lastakin elätettävänä. Mutta tajuan toki silti että ON IHAN HELPPOA SAADA 25e päivässä menemään ruokaan rahaa eikä kovin kummoista sillä edes saa. Loimulohikin maksaa yli 20e kilo tällä hetkellä kun kieli pitkällä sitä katselin. Niin että ei tuolla välttämättä liho tai ylensyö vaikls 25e kuluttaisikin.

        Kyllä varmasti maksaa mutta siinä on suurin osa pelkkää palvelua,
        eli se on valmista ruokaa jonka toinen tekee! Osta kirjolohi ja loimuta itse niin.
        Katso mikä on kilohinta silloin tai jos on työtön niin meren tai järven rantaan
        itse onkiin kalat ja loimuta ne. Niin itse tein jo alta koulu ikäisenä!

        Ja lapsetkin oppivat ja nauttivat varmasti!

        Ja tuohon onkimiseen ei tarvita mitään lupaa ainut satsaus on onki
        ja jostain puskasta kyllä ongenvavan saa,..että hyvää kala onnea vaan,..;)


      • lapsiperheen äitee
        ei-ei-ei kirjoitti:

        siis ei, syötkö joka päivä samaa roskaa?
        Eikös se tuu jo ulos tai ei mee sisään.

        Itse kun olen vähän tehnyt elämän varrella ruokaa
        ja saanut syödä myös
        sitä "kallista" kuormasta niimpä siihen vaan kyllästyy,
        ja kyllä lenkkimakkara maistuu tosihyvältä aina välillä!

        Totta kai jos asuu hotellissa ja muut tekee tuon ruuan niin 25 euroa on pieni,
        mutta siinä on silloin palvelusta aiheutuvat kulut jotka eivät ole ruuan hinta!

        Minä taas elän tuolla 25 eurolla koko viikon ja syön hyvin eli
        (terveellisesti) ja siinä on todellakin kaikkia mitä nyky tietämys sanoo ravinto opista!

        kyllä sitä ruokaan menee rahaa .
        meillä on 7 henkinen perhe ja meillä menee n 600-700e kk ihan ruokaan ja kun tiedätte että menee sitä rahaa muuallekkin lapsiperheessä
        Olen joskus kuullut että lapsiperheet elää lapsilisillä
        niin riittääkö lapsilisät?


      • ei-ei-ei
        Työtön2 kirjoitti:

        Eihän noihin ruokiin ole työttömällä tai opiskelijalla varaa. Kyllä kai sitä saa rahaa menemään, jos ostaa tommosta. Vihannesten, hedelmien yms. terveellsten ruokien hinnat ovat AIVAN liian korkeita tässä maassa, varsinkin, jos syö eettisesti kestävästi, mm. luomu ja reilunkaupan tuotteet.

        ..toinen tekee, mutta voihan itsekin opiskella mitä esim.
        Suomen luonnosta voi syödä aivan omalla viitseliäisyydellä!

        Vai luuletko että täällä on aina olleet nuo super-marketit?

        Onhan sinulla netti-yhteys ja siellä on kyllä
        tietoa mitä suuhun voi laittaa Suomen luonnosta!

        Jos aikaa on?!
        (Meillä on jokamiehen oikeus ainakin toistaiseksi
        käytä tuota oikeutta, kun saat aivan ilmaiseksi!; )


      • ei-ei-ei
        lapsiperheen äitee kirjoitti:

        kyllä sitä ruokaan menee rahaa .
        meillä on 7 henkinen perhe ja meillä menee n 600-700e kk ihan ruokaan ja kun tiedätte että menee sitä rahaa muuallekkin lapsiperheessä
        Olen joskus kuullut että lapsiperheet elää lapsilisillä
        niin riittääkö lapsilisät?

        ...lapsilisän suuruutta, vaikka olen yhden lapsen "kasvattanut"
        täysi-ikäiseksi enkä nähnyt tai saanut tuota rahaa! Kun se annettiin äidille!

        Mutta katsoin tuosta Kelan sivulta ja kyllä minä luulen
        että tuolla aika pitkälle kuukaudessa pääsee!

        Ja ei kai se nyt ole ainoa tulo perheessä?

        Ja kun itse olen varttunut sellaisessa kodissa jossa oli
        toisesta avioliitosta 6-lasta ja heillä oli aijemmista yht. 3-lisää.

        Niin kyllä tiedän hieman mistä puhun.
        Eli nuorena on oppinut yhtä sun toista miten täällä eletään.


      • Nimetön
        ei-ei-ei kirjoitti:

        Kyllä varmasti maksaa mutta siinä on suurin osa pelkkää palvelua,
        eli se on valmista ruokaa jonka toinen tekee! Osta kirjolohi ja loimuta itse niin.
        Katso mikä on kilohinta silloin tai jos on työtön niin meren tai järven rantaan
        itse onkiin kalat ja loimuta ne. Niin itse tein jo alta koulu ikäisenä!

        Ja lapsetkin oppivat ja nauttivat varmasti!

        Ja tuohon onkimiseen ei tarvita mitään lupaa ainut satsaus on onki
        ja jostain puskasta kyllä ongenvavan saa,..että hyvää kala onnea vaan,..;)

        Sulla on ehkä omakotitalo tai mökki tai ainakin auto jolla pääset paikkaan jossa voit sitä pyydystämääsi lohta (tai muuta kalaa) loimutella vaan mullapa köyhällä ei ole. Niin että jos en putkaan halua päätyä niin missäpä loimuttelisi. Siks toiseks ei ole paikkaa mistä kalastaisin, yks pikku jorpakko on mutta sieltä jos onnistuu räkäkiisken saamaan niin on jo hyvä kalamies. Siinä taas ei paljoa syömistä ole. Ja missä hemmetin välissä mä olen VÄITTÄNYT että SYÖN loimulohta??? Mä vaan totesin että 25e päivä ei ole paljon ja ymmärrän hyvin että sen saa kulutettua, SAISIN MÄKIN JOS OIS MITÄ KULUTTAA!!! Mä elän pelkällä piimällä ja banaaneilla ja arvaas mitä, banaaneista SYÖN AINA MYÖS KUORET niin että en mä kovin nirso ruokani suhteen ole. Mutta OISIN JOS VOISIN!!!!


      • joka päivä syödään
        lapsiperheen äitee kirjoitti:

        kyllä sitä ruokaan menee rahaa .
        meillä on 7 henkinen perhe ja meillä menee n 600-700e kk ihan ruokaan ja kun tiedätte että menee sitä rahaa muuallekkin lapsiperheessä
        Olen joskus kuullut että lapsiperheet elää lapsilisillä
        niin riittääkö lapsilisät?

        joka päivä täytyy syödä jokaisen seon vissi. Meillä on taloudessa kaksi henkilöä, mutta viikonloppuisin pojan perhe käy syömässä(4 henk.) perheetön poika.Nostan joka kuukausi 500 e ,joskus jää vähän ja joskus ei tahdo riittää, riippuu onko juhlapyhiä ja käykö lapset tai muita ruokavieraita.Kallista on ruoka joka tapauksessa.


      • hollannissa
        ei-ei-ei kirjoitti:

        Kyllä varmasti maksaa mutta siinä on suurin osa pelkkää palvelua,
        eli se on valmista ruokaa jonka toinen tekee! Osta kirjolohi ja loimuta itse niin.
        Katso mikä on kilohinta silloin tai jos on työtön niin meren tai järven rantaan
        itse onkiin kalat ja loimuta ne. Niin itse tein jo alta koulu ikäisenä!

        Ja lapsetkin oppivat ja nauttivat varmasti!

        Ja tuohon onkimiseen ei tarvita mitään lupaa ainut satsaus on onki
        ja jostain puskasta kyllä ongenvavan saa,..että hyvää kala onnea vaan,..;)

        keväääällä ja 10 egellä sai jo kassin täyteen ruokaa ja riittävästi. Verotus vähän alhaisempi. Vitutti tulla suomeen ku 10egellä ei saa mitään!!!!!!!!11


      • miljoona autoa
        ei-ei-ei kirjoitti:

        ..toinen tekee, mutta voihan itsekin opiskella mitä esim.
        Suomen luonnosta voi syödä aivan omalla viitseliäisyydellä!

        Vai luuletko että täällä on aina olleet nuo super-marketit?

        Onhan sinulla netti-yhteys ja siellä on kyllä
        tietoa mitä suuhun voi laittaa Suomen luonnosta!

        Jos aikaa on?!
        (Meillä on jokamiehen oikeus ainakin toistaiseksi
        käytä tuota oikeutta, kun saat aivan ilmaiseksi!; )

        prutkuttaa päivät pitkät,kyllä on hyvät marjat ja sienet,just joo.


      • Yksin,yksin.....

        Olen nainen ,teen kaikki ruuat itse olen kissan kanssa kaksin,syön terveellistä kotiruokaa,en osta olutta ym.
        Minulla mennee kuukaudessa 80-100€ .Lämpöinen ruoka joka päivä,aamulla kaurapuuro,mehukeiton kanssa.Päivällä laatikkoruokia tai keittoja,siis ihan perusruokaa.

        Iltapala on ruisleipää ja juustoa.Voin käyttää vain laktoosittomia tuotteita.

        Kissanruoka sisältyy tuohon summaan.


    • kotikokki..

      meillä kaksi aikuista ja 4v lapsi. Ruokakauppaan menee kuukaudessa rahaa n. 400€, eli satanen viikossa. Tähän sisältyy pesuaineet, vessapaperit yms jotka löytyvät lähikaupasta.

      • perhe

        ja ruokaan ja talouskamoihin uppoaa 600-800 kuussa. En kiellä etteikö oltaisi syöty ja juotu hyvin ja kalliimpaa, mutta nyt pitäisi alkaa järkeistämään ruokakuluja. Vähän riistäytynyt tämä nautiskelu kun tuli kesä ja grillauskelit. Tuntuu vaan siltä, että hyvään ruokaan jää koukkuun:| mutta..


      • niin meilläkin...

        Meillä taas kaksi aikuista ja yksi 2v lapsi,
        (tai oikeastaan yksi aikuinen ja kaksi lasta
        vaimoa kun ei oikein voi aikuiseksi laskea :)
        Muutoin menisi varmaan tuo 400€ mutta poika on vielä vaipoissa ja rouva syö ainoastaan laktoositonta/hiilihydratinto ruokaa, joten sellainen 550 -600€ kuukaudessa voi olla aika lähellä totuutta jos vähänkin viikonloppuisin syödään parempaa.
        (Eikä tarkoita vielä edes naudanlihan tasoista evästä se).


      • menee paljon enemmän

        Meillä 3-henkinen perhe, 3-vuotias lapsi. Ruokakauppaan menee vähintään 600 euroa kuussa. Näen (ja kauhistelen) sen bonus-kortin pisteistä, kun kotiin tulee se lappu, paljonko on kertynyt, niin ruokakaupasta aina 500 eurolla. Sen lisäksi käymme noin kerran viikossa City-marketissa ja Lidlissä, joista kertyy myös mukaan ruokaa, jotka ei näy bonus-pisteissä. Eli 600 ei taija usein ees riittää.

        Nää ruokakulut sisältää miehen tupakat ja oluet (sitä juo hyvin vähän), mutta kuitenkin, paljon menee! Lisäksi menee myös Alkoon silloin tällöin rahaa, mutta sitä ei oo näihin kuluihin ees laskettu.


    • sdoosdö

      Meillä kahden aikuisen talous, ja ruokaan menee ehkä noin 50 euroa viikossa. Summaan sisältyy kaikki ruokakaupasta ostettava, siis myös pesuaineet ja vastaavat. Syödään itse tehtyä kotiruokaa ja herkkujakin.

      • salaisuutesi ....

        Meillä kanssa kahden aikuisen ja kolmen kissan talous.
        Ennen kissojakaan ei tahtonut 300 riittää ja nyt ollaan jossain 370-380 hujakoilla.
        Mitä oikein syötte sika-nauta jauhelihaako ,jossa rasvaa 30 %.
        Kerro miten selviät 50/viikko. Syöttekö päivällä töissä tms....
        Törkeetä,että vähärasvaisempi ruoka on paljon kalliimpaa.


      • työtönnainen

        itsetehty kotiruoka tulee paljon kalliimmaksi loppupeleissä kun kaupan mössö-valmisruoat. Esim. jos itse ostat ainekset wokkiin, saa kulumaan niin paljon rahaa että sillä jo ruokkii koko perheen hyvin valmisruuilla. itse olen yksin eläjä ja työtön joten rahaa ei saa mennä viikossa enempää kuin n. 30€ mutta totta on että terveellistä itsetehtyä kotiruokaa ei näillä kasvisten ja kalojen hinnoilla juurikaan tehdä!!!


      • Kiril
        salaisuutesi .... kirjoitti:

        Meillä kanssa kahden aikuisen ja kolmen kissan talous.
        Ennen kissojakaan ei tahtonut 300 riittää ja nyt ollaan jossain 370-380 hujakoilla.
        Mitä oikein syötte sika-nauta jauhelihaako ,jossa rasvaa 30 %.
        Kerro miten selviät 50/viikko. Syöttekö päivällä töissä tms....
        Törkeetä,että vähärasvaisempi ruoka on paljon kalliimpaa.

        lihottavat hiilihydraattipitoiset vehnätuotteet, makaronit, sokerit, perunat ovat sikahalpoja. Samoin keinotekoiset rasvat, kaikenmaailman keijut ja muut floorat ja terveellinen voi on tuplasti kalliimpaa. Onneksi sentään sika-nauta on halvempaa kuin muut jauhelihat.


      • Syksy
        salaisuutesi .... kirjoitti:

        Meillä kanssa kahden aikuisen ja kolmen kissan talous.
        Ennen kissojakaan ei tahtonut 300 riittää ja nyt ollaan jossain 370-380 hujakoilla.
        Mitä oikein syötte sika-nauta jauhelihaako ,jossa rasvaa 30 %.
        Kerro miten selviät 50/viikko. Syöttekö päivällä töissä tms....
        Törkeetä,että vähärasvaisempi ruoka on paljon kalliimpaa.

        Keväällä tuli meidän kahden hengen taloudessa laskettua ~parisataa kuun ruokamenoiksi, johon sisältyi alkoholia, ravintolareissu Tallinnaan ja tulihan siltä matkalta vähän muutakin syötävää ostettua. Muuhun ruokaan, ts. opiskelijaruokailu pari kertaa viikossa ja kotiruoka, meni alle 150 e. Kun ei juuri tarvitse laittaa rahaa minkäänlaiseen lihaan, ja ostaa riisin ja pavut bulkissa, niin rahaa säästyy kummasti. Kuivatut pavut maksavat sen 3-4 euroa kilo, linssit ovat samassa hintaluokassa tai halvempiakin, ja helppoja valmistaa. Pakkaseen kun keittelee kerralla isomman satsin papuja niin proteiinintarvetta voi turvata niillä, jos nopeammin valmistuvaan soijarouheeseen ja linsseihin kyllästyy välillä. Viidelläkympillä viikossa syö mainiosti, siinähän on melkein kymppi päivää kohti. Se on vain suunnittelukysymys, ja keittotaidon.

        Näin kesällä menee vähän enemmän rahaa, kun tulee tehtyä enemmän salaatteja kuin lämpimiä ruokia, ja tuntuu siltä että kaikki raaka-aineet olisivat saatanallisen kalliita etenkin näissä suomalaisissa kaupoissa. Jos olisi aikaa ja pakastin niin ongelmaa ei niin olisi kun voisi pakastaa sesonkivihanneksia ja käyttää tarpeen mukaan, mutta kun pakastelokero on kenkälaatikon kokoinen luotetaan lähinnä kuivatavaraan ja tuoreruokaan.

        Syömme terveellisesti ja monipuolisesti, ja tykkäämme eri maiden ruoista, viime aikoina mennyt etenkin intialaista - helppo valmistaa halvoistakin kauden kasviksista ja perustavarasta monipuolista ja herkullista ruokaa. Esimerkiksi eilen tehty kukkakaalicurry josta riitti kahdelle maksoi pari euroa: puolikas kukkakaalia, á 1,5 e; sipuli, ~0,1e; hiukan currytahnaa ja mausteita, ~0,3 e yläkanttiin arvioiden; kolmannes kookosmaitotölkistä, á 0,7 e, riisi ehkä 0,1 e. Ja sunnuntaina on aikomus tehdä toinen currysatsi kookosmaidon ja kukkakaalin lopuista sekä kikherneistä.


      • Syksy
        työtönnainen kirjoitti:

        itsetehty kotiruoka tulee paljon kalliimmaksi loppupeleissä kun kaupan mössö-valmisruoat. Esim. jos itse ostat ainekset wokkiin, saa kulumaan niin paljon rahaa että sillä jo ruokkii koko perheen hyvin valmisruuilla. itse olen yksin eläjä ja työtön joten rahaa ei saa mennä viikossa enempää kuin n. 30€ mutta totta on että terveellistä itsetehtyä kotiruokaa ei näillä kasvisten ja kalojen hinnoilla juurikaan tehdä!!!

        Riippuu mitä siihen wokkiin haluaa laittaa. Jos ei kasvispuolelta lähde ihan mahdottomalle linjalle ja käyttää paukut maustamiseen, niin saa jo vallan hyvää ruokaa. Mausteet ovat toki kalliita, mutta ei niitä niin hirmuisesti kulu. Väitän että kotiruoka ei pienellä suunnittelulla tule sen kalliimmaksi kuin einekset. Kummasti nimittäin pysyi talvella tuo ruokabudjetti ~150 eurossa kuussa, kun teki lähinnä pata/wokkiruokia kauden aineksista. Eikä kolmen euron kilohinta pakastewokkikasviksistakaan ole mitenkään paha, vaikka kyrsiikin että läskimakkaraa saa kahdella eurolla kilo. (Makkara on halvempaa kuin leipä! Miten älyttömäksi voi mennä.)

        Kaali, porkkana ja sipuli ovat halpoja aina muutoin kuin kesällä, jolloin saa pulittaa pikkuruisista "uuden sadon kasviksista (ja niiden lehdistä)" itsensä kipeäksi ja edellisen vuoden vihannekset ovat homeessa jo myyntilaarissa. Tosin opiskelijana olen kesän töissä joten budjetti kestääkin sen kreikkalaisen salaatin kerran viikossa.


      • nainen pohjoisesta

        Kyllä ruoka ja eläminen yleensä on erittäin kallista.
        Olen elänyt opiskelijan tuloilla perheellisenä ja nyt päässyt ansiotyöhön (hyvään sellaiseen) ja edelleenkin kauhistelen ruuan hintaa;
        Ennen jos sinulla oli lompakossa 120 mk, voit ajatella että pärjäät hyvin melkein viikon, nyt ei 20 euroa ehdi kauaa lompakossa polttaa, sehän hupenee jo yhdellä reissulla kauppaan...
        tietysti voit itse hieman kontrolloida mitä ostat, jos ostat herkkuja, käyt kaupassa useammin, mutta jos ostat järkevästi riittää kaksi kauppareissua viikossa :)


      • gaija10
        työtönnainen kirjoitti:

        itsetehty kotiruoka tulee paljon kalliimmaksi loppupeleissä kun kaupan mössö-valmisruoat. Esim. jos itse ostat ainekset wokkiin, saa kulumaan niin paljon rahaa että sillä jo ruokkii koko perheen hyvin valmisruuilla. itse olen yksin eläjä ja työtön joten rahaa ei saa mennä viikossa enempää kuin n. 30€ mutta totta on että terveellistä itsetehtyä kotiruokaa ei näillä kasvisten ja kalojen hinnoilla juurikaan tehdä!!!

        Olen eläkkeellä ja aivan minimituloilla yritän sinnitellä. Ruokaan menee väkisinkin 40-50e, mikäli haluaa syödä myös vihanneksia ja kauden hedelmiä edes vähän.Nytkin on mansikka-aika ja kerran olen raskinut sen 4e rasiaan sijoittaa.
        Tuntuu hurjalta ,että ruuan kanssa pelamiseen täytyy laittaa niin paljon aikaa ja energiaa.
        Kun sattuu olemaan yksineläjä tietyt paljoustarjoukset täytyy jättää kaupan hyllylle.

        Markka-aikaan 500 oli kauppalaskuun kuukaudessa aivan ruhtinaallista eli alle 100e. Vaikka laskettaisiinkin tietty inflaatio niin hinnan tuplaantuminen on todella törkeää.Eläke on suhteessa pienentynyt samassa ajassa viidenneksen.

        Kiva kun tuli tehtyä kutsumustyötä hoiva-alalla!

        Luotin siihen ,että yhteiskunta antaa minulle keräämääni elantoa muuhunkin kuin aivan nippa nappa hengissä pysymiseen.

        Onko teillä muilla köyhillä vielä varaa sanomalehteen,nettiin,junalippuun? Johonkin ns.ylimääräiseen?

        nimimerkki:en ole katkera,mutta v:tuttaa


      • onnistu
        Syksy kirjoitti:

        Keväällä tuli meidän kahden hengen taloudessa laskettua ~parisataa kuun ruokamenoiksi, johon sisältyi alkoholia, ravintolareissu Tallinnaan ja tulihan siltä matkalta vähän muutakin syötävää ostettua. Muuhun ruokaan, ts. opiskelijaruokailu pari kertaa viikossa ja kotiruoka, meni alle 150 e. Kun ei juuri tarvitse laittaa rahaa minkäänlaiseen lihaan, ja ostaa riisin ja pavut bulkissa, niin rahaa säästyy kummasti. Kuivatut pavut maksavat sen 3-4 euroa kilo, linssit ovat samassa hintaluokassa tai halvempiakin, ja helppoja valmistaa. Pakkaseen kun keittelee kerralla isomman satsin papuja niin proteiinintarvetta voi turvata niillä, jos nopeammin valmistuvaan soijarouheeseen ja linsseihin kyllästyy välillä. Viidelläkympillä viikossa syö mainiosti, siinähän on melkein kymppi päivää kohti. Se on vain suunnittelukysymys, ja keittotaidon.

        Näin kesällä menee vähän enemmän rahaa, kun tulee tehtyä enemmän salaatteja kuin lämpimiä ruokia, ja tuntuu siltä että kaikki raaka-aineet olisivat saatanallisen kalliita etenkin näissä suomalaisissa kaupoissa. Jos olisi aikaa ja pakastin niin ongelmaa ei niin olisi kun voisi pakastaa sesonkivihanneksia ja käyttää tarpeen mukaan, mutta kun pakastelokero on kenkälaatikon kokoinen luotetaan lähinnä kuivatavaraan ja tuoreruokaan.

        Syömme terveellisesti ja monipuolisesti, ja tykkäämme eri maiden ruoista, viime aikoina mennyt etenkin intialaista - helppo valmistaa halvoistakin kauden kasviksista ja perustavarasta monipuolista ja herkullista ruokaa. Esimerkiksi eilen tehty kukkakaalicurry josta riitti kahdelle maksoi pari euroa: puolikas kukkakaalia, á 1,5 e; sipuli, ~0,1e; hiukan currytahnaa ja mausteita, ~0,3 e yläkanttiin arvioiden; kolmannes kookosmaitotölkistä, á 0,7 e, riisi ehkä 0,1 e. Ja sunnuntaina on aikomus tehdä toinen currysatsi kookosmaidon ja kukkakaalin lopuista sekä kikherneistä.

        Eihän noilla heinillä voi mies elää, kun ei olla märehtijöitä. Kukkakaalia ja currytahnaa sääliksi käy.............


      • Syksy
        onnistu kirjoitti:

        Eihän noilla heinillä voi mies elää, kun ei olla märehtijöitä. Kukkakaalia ja currytahnaa sääliksi käy.............

        Läskisoosia ja jauhomakkaraa, sääliksi käy sterotyyppistä heteromiestä...


    • Pettuleivän

      tiedän, mutta että ruokaan tuohta. :)

    • kallista on

      Menee kuussa sellaiset 150-250, eli keskimäärin 200 euroa. Kallista on kun yritän valita kotimaisia ja lähellä tuotettuja vihanneksia ja kasviksia, lihaa en syö enkä valmisruokia.
      Kesällä 'turhuutta' ovat jätski ja mansikat jne, mutta kesä on vain kerran vuodessa.

      • unelma

        Niin ruokz maksaa, ja pirusti. Jos yksin asut pääset halvemmalla mutta jos otat miehen siihen asumaan niin kalliiks tulee. Itse voit tehdä sosekeittoa, mutta ei se miehelle kelpaa. Eli 60 euroa per viikko... joskus enemmänkin!


      • Puhku
        unelma kirjoitti:

        Niin ruokz maksaa, ja pirusti. Jos yksin asut pääset halvemmalla mutta jos otat miehen siihen asumaan niin kalliiks tulee. Itse voit tehdä sosekeittoa, mutta ei se miehelle kelpaa. Eli 60 euroa per viikko... joskus enemmänkin!

        Meillä miehen allergiat ja yökittelyt tulevat kalliiksi; ei tuoretta tomaattia, kaalta, paprikaa, palkokasveja, ei usein kalaa...voi huokaus sentään! Minä söisin sieniä lukuunottamatta melkein mitä vaan mutta ostamatta jää kun en viitsi vain itselleni laitella. Poika on iässä jolloin ottaa mallia isästään, joten tarjoan niitä kelpaavia kasviksia (tulee malli kasvisten syöntiin) ja lihaa.

        Olen miettinyt joskus että kun poika aikuistuu, muutan kyllä omilleni ja sitten kokkaan juuri sellaisia ruokia mitä itse tahdon! Toki voisin tehdä niitä nytkin mutta en viitsi katsella kun toinen kirjaimellisesti jännittää sopiiko tilkka appelsiinimehua mausteeksi varmasti ruokaan...tai se "tilaaminen"; "mä ottaisin mun ruoan ilman sitätätätota". Mikä helvetin kokki minusta on tullut?? Edes kotiäiti en ole!

        Ps. Jos teen mieluista ruokaa itselleni, mies syö liian vähän/ei syö ollenkaan. Sitten käy jääkaapilla tunnin välein, tekee kamalan kasan voileipiä (joissa tietenkin liikaa täytteitä vaikka on sovittu että rahatilanteen vuoksi syödään säästeliäästi sitä juustoa) ja mättää niitä. Ärsyttävää!!


    • sasha75

      1000e tuppaa menemään joka kk.Sisältää kaikein kaupasta ostettavan.Ruoka,pesuaineet....

    • Sykä

      Meillä on 6 henkinen perhe ja meillä menee semmonen 60-80e kolmekertaa viikossa...

    • --annika--

      Ruokaan menee noin 150e kuussa.

    • Hyvää edullisesti

      kun valitsee halvemman tuotteen.
      esim Saarioisten tuotteet ovat sairaan kalliita.
      jopa 50% kalliimpia kuin muiden valmistajien.
      esim makaroonilaatikko
      -Atria 1,19
      -Saarioinen 1,69

      42% kallimpaa. Molemmat yhtä hyviä maultaan.
      Katsokaa mitä ostatte niin säästätte.

    • kapea kauppakäytävä

      Äityli plus yksi lapsonen,kuussa 200 euroa.
      Se on aika tiukille laskettu,pesuaineet ja vessapaperit laskuissa mukana.
      Syömme aika hyvin, kasvisruokaa kokonaan,tummaa riisiä ja leipää.
      Tiukkaa tekee,kaupassa vaikka mitä ihanuuksia pullollaan,kylmästi vaan ostoslistan kanssa orjallisesti kuljen.
      Herkkuja ja karkkeja tekee kummankin koko ajan mieli.
      Nyt menee hyvin,mutta joskus joku kuukausi voi olla yhtä romahdusta vaan.
      Ihmisiä vaan me ollaan.

    • vilikili

      suurperheemme kuluttaa n.120e per/vk.ja ruoka monipuolista.onhan näin suurperheen äitinä osattava orgaaniseerattava taloudellisesti mutta kuitenkin monipuolisesti.ja siitä olenkin ylpeä.mukavaa kesää kaikille.

      • kade olen

        olen opiskeleva 5 lapsen yh ja saan nuukaillen ostettua sapuskat ja viikonloppukarkit 400 eurolla kuussa.Kaiken lisäksi emme syö lihaa, joten on täytynyt unohtaa sika-nautajauhelihat kokonaan. Onneksi naapurin kalastaja muistaa meitä säännöllisesti kalasaaliilla.


      • lallukka
        kade olen kirjoitti:

        olen opiskeleva 5 lapsen yh ja saan nuukaillen ostettua sapuskat ja viikonloppukarkit 400 eurolla kuussa.Kaiken lisäksi emme syö lihaa, joten on täytynyt unohtaa sika-nautajauhelihat kokonaan. Onneksi naapurin kalastaja muistaa meitä säännöllisesti kalasaaliilla.

        meillä on 5 lasta ja 2 aikuista. ruokaan menee n. 70-100e. näin kesällä viikossa. (kun ei kouluruokaa) se sisältää myös 2 vaippaikäisen vaipat ja toisen äidinmaidon korvikkeet yms. vauvan tarpeet ja hyvää ruokaa syödään. tosin leivon itse paljon ja pihamaalta näin kesäisin saa yhtä sun toista. perunaa, kasviksia kohta puoliin, raparperiä ja ihanat marjat piakkoin. hyvää ruokaa on syöty ja edullisesti. kunhan kaupassa viitsi vähän vaivaa nähdä ja kotona etukäteen miettiä viikon ruokalistaa niin halvallakin voi elää. tosin saisin rahaa paljonkin menemään jos ei kehtaisi etukäteen miettiä. mietin hyvin tarkkaan kaikki ateriat etukäteen. ostan isoja pakkauksia ja pakastan paljon. jos vaivaa viitsi nähdä niin ruuassakin voi jopa säästää paljon euroja.


      • vilikili
        lallukka kirjoitti:

        meillä on 5 lasta ja 2 aikuista. ruokaan menee n. 70-100e. näin kesällä viikossa. (kun ei kouluruokaa) se sisältää myös 2 vaippaikäisen vaipat ja toisen äidinmaidon korvikkeet yms. vauvan tarpeet ja hyvää ruokaa syödään. tosin leivon itse paljon ja pihamaalta näin kesäisin saa yhtä sun toista. perunaa, kasviksia kohta puoliin, raparperiä ja ihanat marjat piakkoin. hyvää ruokaa on syöty ja edullisesti. kunhan kaupassa viitsi vähän vaivaa nähdä ja kotona etukäteen miettiä viikon ruokalistaa niin halvallakin voi elää. tosin saisin rahaa paljonkin menemään jos ei kehtaisi etukäteen miettiä. mietin hyvin tarkkaan kaikki ateriat etukäteen. ostan isoja pakkauksia ja pakastan paljon. jos vaivaa viitsi nähdä niin ruuassakin voi jopa säästää paljon euroja.

        halvalla päästä kun on 3 murkku poikaa.mutta se on totta että luonnosta saa paljon irti jos varsinkin asuu maalla.


    • Öövini

      Ei köyhä pysty ostamahan enää ku makaroonia.

      • herkkuperse

        Samaa mieltä. Perusraaka-aineiden hinnat kuten jauhelihan, munien, maidon tai jauhojen hinnat eivät ole nousseet ja jos viitsii tehdä kaiken itse, niin siinä säästää melkoisesti rahaa. Sen sijaan, jos ostat mitään jalostettuja elintarvikkeita, raha suorastaan katoaa pussista.


    • kahden hengen perhe

      meillä menee 40-50€ aina yhdellä kauppareissu kerralla.. ja kaupassa käydään kahdesti tai kolmesti viikossa. viikon lopun ostoksiin menee noin 60€...

      • Minea

        Meillä on minä ja neljä lasta..Ruokaan menee kuussa n. 250€ sisältäen pesuaineet ja muut vastaavat..Teen kaiken itse jäätelöstä ja leivästä lähtien..


    • nuppari

      joo eli kaksi aikuista ja kaksi lasta ja se on pyöreesti noin 90 e per viikko eli 360 e kuukaudessa.Summaan sisältyy pesuaineet ja hammastahnat ja sen sellaiset.
      Ja ruokanamme syömme tavallista mutta kevyttä kotiruokaa.Ja toki joskus myös herkuttelemme.

      • määhköö?idskejsf

        Meillä menee viikossa n. 100€...


      • ka.an.sa

        Meillä menee n.500-600 e kk.2 aikuista ja 2 lasta
        Lapset syövät vielä päivällä koulussa sekä vaimo töissä.Leivätkin meillä leivotaan itse eikä meillä syödä mitään herkkuja.


      • vastaan kun kysytään
        ka.an.sa kirjoitti:

        Meillä menee n.500-600 e kk.2 aikuista ja 2 lasta
        Lapset syövät vielä päivällä koulussa sekä vaimo töissä.Leivätkin meillä leivotaan itse eikä meillä syödä mitään herkkuja.

        no me käydään kerran maksimissaan 2 kertaa viikossa kaupassa jos esim maito loppuu.
        Pyrin itse leipomaan leivät siis vaaleet ja ruikkarit ostetaan kaupasta.
        Ja sit ruokalistassa on ihan näitä perusjuttuja kuten:

        Jauhelihasoosia,lihapullia,jauhelihasoppaa jne ja käytämme vain paistijauhelihaa.

        Sitten on tietty possunsuikalelihaa josta teemme joko wokkia tai ihan perussoossia jota mukulat tykkää just muussin kans syyä.

        sit kanaa kaikis muodois yleensä kuitenkin rintapaloja marinadissa tai suikaleita ja myös kalkkunaa käytämme ja kalaa toki tietty myös ja mieluusti kalaa syömme 2 kertaa viikossa.

        Teemme ihan keittoja ,patoja,kastikkeita ja laatikkoruokia ne tulevat edullisiksi.
        Noiden kanssa sitten itsetehtyjä kevyitä kaura-auringonkukkasiemen sämpylöitä,kylmää maitoa ja tuoreraasteita tai salaattia.

        ja kyllä noilla ihan hyvin elää.kaikkein eniten syö perheen mies.Hän kun on on sellainen 2 metrinen jätti ja kyllähän sen kokoinen ihminen enemmän kuluttaa kun normaali painoinen nainen .
        Luulisi kuitenkin että jos teillä lapset ja sinä ja vaimosi olette töissä että ruoka menot olisi pienemmät.
        Itse teen joka torstai niin että kartoitan kaappimme ja teemme listan siitä mitä tarvitsee ostaa.
        ostamme viikon tai ainakin pyrimme ostamaan viikon sapuskat kerralla.Niihin menee noin 70 e ja sitten jää vielä se 20 e jos tarttee käydä ostaa vaihees maitoa tms pientä.
        Ja näin olemme eläneet ihan mukavasti.
        Kyllä sitä ovat muutkin ihmetelleet miten noin pienellä muka voi elää mutta ihan hyvin eikä tuo minusta mikään järkyttävän pieni summa edes ole se olisi pienempikin ellei tarvitsisi ostaa erikois tuotteita .kuten esimerkiksi laktoositonta maitoajuomaa miehelle(hän käyttää vain niitä täysin laktoosittomia tuotteita)itselleni aina vähärasvaisin ja terveellisin ruokavaihtoehto ja munuaissairaalle lapsellemme aina myös terveellisin ja vähäsuolaisin.Kuopuksemme nyt syö mitään vaan mutta koska elämme terveellisesti saa hänkin tyytyä noihin rehuihin ja muihin ns.terveysruokiin.

        Tosin sekin pitää sanoa että olen kotiäiti ja lapsemme ovat alle kouluikäisiä että jos teillä on teinejä niin kyllä teinit jaksaa syödä ja syödä ja syödä.kasvava nuori tarvitsee energiaa.


      • ka.an.sa
        vastaan kun kysytään kirjoitti:

        no me käydään kerran maksimissaan 2 kertaa viikossa kaupassa jos esim maito loppuu.
        Pyrin itse leipomaan leivät siis vaaleet ja ruikkarit ostetaan kaupasta.
        Ja sit ruokalistassa on ihan näitä perusjuttuja kuten:

        Jauhelihasoosia,lihapullia,jauhelihasoppaa jne ja käytämme vain paistijauhelihaa.

        Sitten on tietty possunsuikalelihaa josta teemme joko wokkia tai ihan perussoossia jota mukulat tykkää just muussin kans syyä.

        sit kanaa kaikis muodois yleensä kuitenkin rintapaloja marinadissa tai suikaleita ja myös kalkkunaa käytämme ja kalaa toki tietty myös ja mieluusti kalaa syömme 2 kertaa viikossa.

        Teemme ihan keittoja ,patoja,kastikkeita ja laatikkoruokia ne tulevat edullisiksi.
        Noiden kanssa sitten itsetehtyjä kevyitä kaura-auringonkukkasiemen sämpylöitä,kylmää maitoa ja tuoreraasteita tai salaattia.

        ja kyllä noilla ihan hyvin elää.kaikkein eniten syö perheen mies.Hän kun on on sellainen 2 metrinen jätti ja kyllähän sen kokoinen ihminen enemmän kuluttaa kun normaali painoinen nainen .
        Luulisi kuitenkin että jos teillä lapset ja sinä ja vaimosi olette töissä että ruoka menot olisi pienemmät.
        Itse teen joka torstai niin että kartoitan kaappimme ja teemme listan siitä mitä tarvitsee ostaa.
        ostamme viikon tai ainakin pyrimme ostamaan viikon sapuskat kerralla.Niihin menee noin 70 e ja sitten jää vielä se 20 e jos tarttee käydä ostaa vaihees maitoa tms pientä.
        Ja näin olemme eläneet ihan mukavasti.
        Kyllä sitä ovat muutkin ihmetelleet miten noin pienellä muka voi elää mutta ihan hyvin eikä tuo minusta mikään järkyttävän pieni summa edes ole se olisi pienempikin ellei tarvitsisi ostaa erikois tuotteita .kuten esimerkiksi laktoositonta maitoajuomaa miehelle(hän käyttää vain niitä täysin laktoosittomia tuotteita)itselleni aina vähärasvaisin ja terveellisin ruokavaihtoehto ja munuaissairaalle lapsellemme aina myös terveellisin ja vähäsuolaisin.Kuopuksemme nyt syö mitään vaan mutta koska elämme terveellisesti saa hänkin tyytyä noihin rehuihin ja muihin ns.terveysruokiin.

        Tosin sekin pitää sanoa että olen kotiäiti ja lapsemme ovat alle kouluikäisiä että jos teillä on teinejä niin kyllä teinit jaksaa syödä ja syödä ja syödä.kasvava nuori tarvitsee energiaa.

        Kiitos vastauksesta se oli valaiseva.Samoilla linjoilla mekin ruokamme hankimme. Lapsemme ovat 9 ja 11 v.ja harrastavat molemmat urheilua, kuten itsekkin joten kulutkin näköjään ovat sen mukaiset.

        Toivotan hyvää kesää perheellesi.


      • jussi 25
        vastaan kun kysytään kirjoitti:

        no me käydään kerran maksimissaan 2 kertaa viikossa kaupassa jos esim maito loppuu.
        Pyrin itse leipomaan leivät siis vaaleet ja ruikkarit ostetaan kaupasta.
        Ja sit ruokalistassa on ihan näitä perusjuttuja kuten:

        Jauhelihasoosia,lihapullia,jauhelihasoppaa jne ja käytämme vain paistijauhelihaa.

        Sitten on tietty possunsuikalelihaa josta teemme joko wokkia tai ihan perussoossia jota mukulat tykkää just muussin kans syyä.

        sit kanaa kaikis muodois yleensä kuitenkin rintapaloja marinadissa tai suikaleita ja myös kalkkunaa käytämme ja kalaa toki tietty myös ja mieluusti kalaa syömme 2 kertaa viikossa.

        Teemme ihan keittoja ,patoja,kastikkeita ja laatikkoruokia ne tulevat edullisiksi.
        Noiden kanssa sitten itsetehtyjä kevyitä kaura-auringonkukkasiemen sämpylöitä,kylmää maitoa ja tuoreraasteita tai salaattia.

        ja kyllä noilla ihan hyvin elää.kaikkein eniten syö perheen mies.Hän kun on on sellainen 2 metrinen jätti ja kyllähän sen kokoinen ihminen enemmän kuluttaa kun normaali painoinen nainen .
        Luulisi kuitenkin että jos teillä lapset ja sinä ja vaimosi olette töissä että ruoka menot olisi pienemmät.
        Itse teen joka torstai niin että kartoitan kaappimme ja teemme listan siitä mitä tarvitsee ostaa.
        ostamme viikon tai ainakin pyrimme ostamaan viikon sapuskat kerralla.Niihin menee noin 70 e ja sitten jää vielä se 20 e jos tarttee käydä ostaa vaihees maitoa tms pientä.
        Ja näin olemme eläneet ihan mukavasti.
        Kyllä sitä ovat muutkin ihmetelleet miten noin pienellä muka voi elää mutta ihan hyvin eikä tuo minusta mikään järkyttävän pieni summa edes ole se olisi pienempikin ellei tarvitsisi ostaa erikois tuotteita .kuten esimerkiksi laktoositonta maitoajuomaa miehelle(hän käyttää vain niitä täysin laktoosittomia tuotteita)itselleni aina vähärasvaisin ja terveellisin ruokavaihtoehto ja munuaissairaalle lapsellemme aina myös terveellisin ja vähäsuolaisin.Kuopuksemme nyt syö mitään vaan mutta koska elämme terveellisesti saa hänkin tyytyä noihin rehuihin ja muihin ns.terveysruokiin.

        Tosin sekin pitää sanoa että olen kotiäiti ja lapsemme ovat alle kouluikäisiä että jos teillä on teinejä niin kyllä teinit jaksaa syödä ja syödä ja syödä.kasvava nuori tarvitsee energiaa.

        perunat viljellään itse. tuvankin lämmitys joko sähkö/kaukölämpö/polttopuu/pelletti............ Härmän lakialla ruokaperuna oli 1.20 euroa kg


    • opiskelija..

      Olen 21-v. opiskelija. Ruokaan menee noin 4-6 e päivässä. Jotain 150-200 € kuussa siis todennäköisesti. Opintoraha asumistuki yhteensä 430 €, vuokra 330 €. Ei mulla kyllä riitä satanen edes ruokiin ( päälle vielä muut taloustavarat, matkat, vaatteet, puhelin-, internet- ja tv-laskut...) Mieluiten käyn töissä ja viivytän vähän opintoja kuin venytän penniä. Tosiasia kuitenkin on, että olisi tosi rankkaa syödän monta vuotta makaronia ja elää ilman mitään ylimääräisiä menoja - opiskelu kuitenkin kestää noin 5 vuotta, vaikka olisikin tehokas.

    • miroto

      perhessä on 3 henkilöä js menee keskimäärin 40-70e siinä toki joskus muutkin kuin ruokaa.

    • miehen talous.

      viikossa menee 30-50e, aika paljon tulee ostettua valmisruokia

    • Ruokakasa

      Tuolla tulee toimeen.

      • 15 euroa hyvä

        Uskon tuon 15 euroa viikossa,sillä itse käytän 150 euroa kuukaudessa eli viikossa n. 75 euroa ja tuolla summalla ostan jo pesuaineetkin ym.


      • Ruokakasa

        Sillä saa riisiä, perunaa, broilerin koipia, valmispitsoja, makarooni- ja maksalaatikoita, hernekeittoa jauhelihapyöryköitä.

        Kyllä 15 eurolla pärjää hyvin.


      • sdklj
        Ruokakasa kirjoitti:

        Sillä saa riisiä, perunaa, broilerin koipia, valmispitsoja, makarooni- ja maksalaatikoita, hernekeittoa jauhelihapyöryköitä.

        Kyllä 15 eurolla pärjää hyvin.

        jos on anorektikko.


      • Meitsikkä
        15 euroa hyvä kirjoitti:

        Uskon tuon 15 euroa viikossa,sillä itse käytän 150 euroa kuukaudessa eli viikossa n. 75 euroa ja tuolla summalla ostan jo pesuaineetkin ym.

        meill menee se 15 egee per naama viikossa, elikka 30 yht.kerran käy viikos kaupassa ja tekee ruokalistan valmiiksi jokaiselle päivälle ni pärjää.


      • jooo...
        Ruokakasa kirjoitti:

        Sillä saa riisiä, perunaa, broilerin koipia, valmispitsoja, makarooni- ja maksalaatikoita, hernekeittoa jauhelihapyöryköitä.

        Kyllä 15 eurolla pärjää hyvin.

        Riisipaketti 2 egee, perunapussi 1 egen, broilerinkoivet 1kg 1,50 e, makaroonilaatikko 1,20 e, maksalaatikko 1,20 e, jauhe(muka)lihapyörykät jotain pari euroa. Kymppi menee näihin n suurinpiirtein. Syötte näitä neljä kertaa viikossa (kaks henkeä). Sit jos hyvin sattuu niin voi ostaa vielä purkin maitoa viikossa, leipää ja kerran kuukaudessa levitettä leivälle. Loput kolme päivää hernekeittoa. Entä kahvi? Kuppi kerran kuussa?


      • RuokaKasa
        jooo... kirjoitti:

        Riisipaketti 2 egee, perunapussi 1 egen, broilerinkoivet 1kg 1,50 e, makaroonilaatikko 1,20 e, maksalaatikko 1,20 e, jauhe(muka)lihapyörykät jotain pari euroa. Kymppi menee näihin n suurinpiirtein. Syötte näitä neljä kertaa viikossa (kaks henkeä). Sit jos hyvin sattuu niin voi ostaa vielä purkin maitoa viikossa, leipää ja kerran kuukaudessa levitettä leivälle. Loput kolme päivää hernekeittoa. Entä kahvi? Kuppi kerran kuussa?

        Riisipaketti riittää kahdeksi viikoksi ainakin.
        Maitoa ei juoda kun laktoosiongelma. Vesi riittää.
        Perunoita kun ostaa ison säkin se riittää pitkään ja ovat lähes ilmaisia viikkoa kohti.
        15 euroa riittää helposti ruokaan.


      • tää edellinen
        RuokaKasa kirjoitti:

        Riisipaketti riittää kahdeksi viikoksi ainakin.
        Maitoa ei juoda kun laktoosiongelma. Vesi riittää.
        Perunoita kun ostaa ison säkin se riittää pitkään ja ovat lähes ilmaisia viikkoa kohti.
        15 euroa riittää helposti ruokaan.

        Mutta kalsiumia ihminen tarvitsee joka tapauksessa, ettei tule osteoporoosi. Entä vitamiinit? Hedelmät ja kasvikset? Peruna tarjoaa ainakin raakana c:tä ettei lähde leegot keripukin mukana. Mutta muuten on aika ravinneköyhä ruokalista ainakin jos sattuu urheilemaan edes vähän.


      • Ruokakasa
        tää edellinen kirjoitti:

        Mutta kalsiumia ihminen tarvitsee joka tapauksessa, ettei tule osteoporoosi. Entä vitamiinit? Hedelmät ja kasvikset? Peruna tarjoaa ainakin raakana c:tä ettei lähde leegot keripukin mukana. Mutta muuten on aika ravinneköyhä ruokalista ainakin jos sattuu urheilemaan edes vähän.

        Silloin tällöin kun MultiTabsin heittää naamaan.
        Vihanneksia en osta koskaan.


      • mina taas taalla
        Ruokakasa kirjoitti:

        Silloin tällöin kun MultiTabsin heittää naamaan.
        Vihanneksia en osta koskaan.

        ostaisit kerran viikkoon edes pussin omenoita ja toisen porkkanoita ja vedät päivittäin edes viis slaissia vaikka jotain hylajuustoa. Pysyy ravintoarvot sit kohdillaan.


      • Ruokakasa
        mina taas taalla kirjoitti:

        ostaisit kerran viikkoon edes pussin omenoita ja toisen porkkanoita ja vedät päivittäin edes viis slaissia vaikka jotain hylajuustoa. Pysyy ravintoarvot sit kohdillaan.

        Mihin niitä omenoita tarvii?


      • joku opiskelija

        ja nauttii yhden banaanin päivässä?.


      • anorektikko..
        sdklj kirjoitti:

        jos on anorektikko.

        Suomi on pullollaan ylipainoisia läskikasoja!!!

        Oikean painonsa saa selville vähentämällä pituudesta 100 cm 10%. Tämä täsmää ainakin kohdallani täysin.
        Olen n. nelikymppinen nainen. Pituus 164-100=64 ja miinus 10% eli 6,4 kg. Painokseni tulee 57,6 ja se on ihannepaino.
        Olen siitä onnellinen ja ylpeä. Minulla on kaunis vartalo hoikkine vyötäröineen!!!!


      • minäkin hoikka ja
        Ruokakasa kirjoitti:

        Mihin niitä omenoita tarvii?

        Olen hoikka nainen ja syön kohtuullisesti,mutta kaikkea. Annokset pidän pieninä ja välipalat ovat juureksia. Itsekuri ja kontrolli ovat tärkeintä!


      • läskikö
        anorektikko.. kirjoitti:

        Suomi on pullollaan ylipainoisia läskikasoja!!!

        Oikean painonsa saa selville vähentämällä pituudesta 100 cm 10%. Tämä täsmää ainakin kohdallani täysin.
        Olen n. nelikymppinen nainen. Pituus 164-100=64 ja miinus 10% eli 6,4 kg. Painokseni tulee 57,6 ja se on ihannepaino.
        Olen siitä onnellinen ja ylpeä. Minulla on kaunis vartalo hoikkine vyötäröineen!!!!

        Kaikki on suhteellista.Itselläni pituutta 173 ja painoa 85.Mutta olenkin mies ja 6 vuotta harrastanut bodausta.Niin teikäläisen laskutoimituksella mun paino pitäis olla 65.7 kg :) Aika vähän!Eikö?

        Mutta hyvä että olet tyytyväinen kroppaas,kun tuntuu siltä että suurin osa suomalaisista on jollain tavalla tyytymättömiä itseensä( huono itsetunto )

        Hyvä että löytyy positiivisiakin ihmisiä.Ei muuta kun hyvää kesää.


    • hanna

      Riippuu viikosta....meillä on 3:mi hlöä perheessä,3kissaa ja kani ruokaan kuluu n.20E vko:ssa. Tilipäivanä uppoo sit 80-100e ruokaan ja pesuaineisiin vaippoihin.

    • holkku

      joku 80€ ja 3 aikuista :D tietty pitää muistaa että meillä on 2 hiirtä ja 2 koiraa ni niillekkii pittee ruokaa ostaa :). 80€ paikkeilla se kyllä ylleensä männöö... äiti tossa jo viime kauppareissulla kiros "ja taas menee 80€!" :D.

      • TalousNeuvoja

        Tapa ne koirat. Ne syö enemmän kuin ihminen. Hiiret ei tule kalliiksi. Pidä ne!


      • höh
        TalousNeuvoja kirjoitti:

        Tapa ne koirat. Ne syö enemmän kuin ihminen. Hiiret ei tule kalliiksi. Pidä ne!

        Kävin juuri kaupassa siskon kanssa ja meni 55 €.
        Niin miten viikossa voi mennä noin vähän :D


      • meri34
        höh kirjoitti:

        Kävin juuri kaupassa siskon kanssa ja meni 55 €.
        Niin miten viikossa voi mennä noin vähän :D

        Meillä käydään kaks kertaa kuussa isoilla ostoksilla ja kerralla menee n.150€. Pakastimet ostetaan täyteen ja täydennetään taloustavarat yms. Tokihan täytyy välillä käydä mm. maitoo ostamas. Eli karkeesti jos sanois et n.400€/kk menee. Eikä ole muksut ikinä nälkäänsä valittanu ja aina on saanu syödä kun on nälättänyt.


      • TalousNeuvoja kirjoitti:

        Tapa ne koirat. Ne syö enemmän kuin ihminen. Hiiret ei tule kalliiksi. Pidä ne!

        syöttää itsensä niin kyllä koiratkin saavat syödäkseen.ja vielä ihan riittävästi kun esim. meidän koira säännöstelee vaikka olisi mitä herkkuja.koira on perheenjäsen eikä syö enempää kuin ihminen.riittää kerran päivässä kunnon ruoka ja lisäksi tulee annettua esim. makkaraa ja makupaloja.ja vaikka söisi enemmän niin mitä sitten?ennemmin olen itse syömättä.eläimistä pidetään huolta.ja oli törkeesti sanottu tuo tapa koirat!!!


      • -Erkkimerkki-
        TalousNeuvoja kirjoitti:

        Tapa ne koirat. Ne syö enemmän kuin ihminen. Hiiret ei tule kalliiksi. Pidä ne!

        Kaikki on tyytyväisiä ja kissakin elää hiirtenruoalla. Tuloo halvaks


      • Joo niinpä
        TalousNeuvoja kirjoitti:

        Tapa ne koirat. Ne syö enemmän kuin ihminen. Hiiret ei tule kalliiksi. Pidä ne!

        Juu.Meidän 39 kiloinen saksanpaimenkoira syö kuivamuonaa 10e kuukaudessa. Haluan kyllä nähdä ihmisen,joka pärjää ruoanpuolesta 10 egellä/kuukausi. =D Vittu mitä paskaa.=D

        Meillä menee 2 henkeä kohden noin 50e viikko ja ei sillä kyllä mitään gurmee ruokia ostella! Salaattia meillä ei juuri koskaan syödä,kun siihen ei ole varaa. Lähinnä tulee syötyä makaroonilaatikkoa ja makkara keittoa yms. Keittoja. Joskus mennyt 4 päivää samalla makaroonilaatikolla. Useasti ollaan muutama päivä ilman ruokaa kokonaan,kun sitä ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa! Repikää siitä huumoria.

        Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.Siinä teille hyvinvointiyhteiskuntaa. Onko somalin kaappi koskaan tyhjä tai oletko koskaan nähnyt heitä leipäjonossa.Siinä miettimistä.


    • perhe-

      Ostamme kuukauden keittämiset kerralla, elis suunnittelen listan 30päivälle, kerralla menee 120e.
      Lisäksi haetaan maitoa, leipää jugurtteja, kun loppuvat. N: 250 euroa menee ruokaan kuukaudessa.
      Muut menot, vaipat pesuaineet jne nostavat sitten kuukausi menoja. Markan aikaan meni 500 markkaa, euro tuli ja hinnat nousi..

    • ??????

      meillä on lehmiä niin juomme nitten maitoa emmekä osta kaupan maitoa

      • hyi

        ettekö syö lihaa.elättekö maidolla.


      • maidon juoja
        hyi kirjoitti:

        ettekö syö lihaa.elättekö maidolla.

        kaikkea usko mitä täällä kirjoitellaan.


    • Työtön2

      Minulta menee viikossa 37,50 euroa ruokaan. Mikäli menee enemmän, saa nähdä loppukuun nälkää.

      • kulutamme

        viikossa sellaiset 150 e ruokakauppaan, se sisältää pesuaineet yms. Koirien ruuat menevät eri tililtä. Mies on kokki ammatiltaan ja tiedän kyllä että meillä syödään "erikoisemmin" kuin monessa tuttavaperheessä, mutta silti ihmettelen miten pienellä moni tänne kirjoittanut tuntuu tulevan toimeen. Tänään meni viikonloppuostoksiin vähän päälle 50,- eikä niissä kauppakasseissa mitään _niin_ ihmeellistä omasta mielestäni ollut. Lohi, meidän suurin herkku on nykyään törkeän kallista. Opittiin syömään sitä urakalla muutama vuosi sitten kun norjanlohi oli väliin tarjouksessa 3-4 e kilo, nyt se huitelee kahtakymppiä :( Ostelemme välillä myös punaisen lapun tuotteita, lähinnä lihapaketteja joissa on pari päivää myyntiaikaa jäljellä, aivan käyttökelpoisia vielä. Ruokajuomana meillä on vichyä ja sokeritonta limua, vettä kun oppisi juomaan säästäisi mukavasti, ainakin siltä tuntuu väliin kun yhdessä kauppakuitissa pelkät limut on jo melkein kympin. Leipomisinto on ollut aika matala näin kesähelteillä, se on toinen missä säästäisi kun ei tarvitsisi päiväkahviherkkuja aina valmiina ostaa. Vieraita, etenkin kahvilla meillä käy usein, joten keksejä ym. pientä on koko ajan varalla. Täällä maalla ihmiset tupsahtavat kyläilemään tuosta vaan ja ilmoittavat poikenneensa kaffeelle ;)

        Olen sinkkuaikoinani, työttömänä ollessa käynyt useita kertoja taskulaskimen kanssa kaupassa. Käytössä oleva summa siihen alkusaldoksi ja tärkeimmästä päästä tavaroita koriin. Siitä osaan olla oikeasti kiitollinen, ettei aina ole niin.


    • ruoka on hyvää

      MEillä kaksi aikuista ja kolme murkkupoikaa ja tyttö. KAikki menee mitä ostetaan, varmasti menee 1000 e kuussa ruokaan ja muuhun ruokakauppakamaan. Lisäksi oluset ja viinit yms.
      Grilliaikana nyt vielä enemmän.
      Ennen tätä perheuusioitumista meni noin 300 kk
      äiti ja murkkupoika. suhteessa kai samaantapaan syödään kun lukumäärä kasvoi.
      Kasviksia ja vihanneksia ja lihaa joka päivä.

      JOs olis pakko niin toki vähemmälläkin pärjäilisi.

    • EI euroille.

      NO PALJON! Meidän nykyisen valuutan, eurojen, vuoksi kaikki laitettu uudelleen.. Markat tullu euroiks, kyllä sen tyhmäkin huomaa. Markat takaisin, ei kukaan alunperin euroja halunnutkaan!

      • -------

        Tyhmä sitä nimenomaan ei huomaa, että hinnat on pysyneet normaalin inflaation vauhdissa. Tyhmä vaan luulee, kun ei osaa laskukonetta käyttää.


    • Nimetön 12

      Meillä on viisi lasta ja kaksi aikuisata. Nainen käy töissä ja kuukaaudessa menee ruokaan ja vaippoihin 1300€.

      • anti-pamppers

        Onks ne vaipat maukastakin safkaa? Kuinka laitatte ne? Safkaa=Ruokaa.


    • nainen35v.

      Syön ulkona n.2-5 kertaa viikossa, ja muutenkin olen kulinaristi.. Joten 70-150e viikossa,ruokaan ja viiniin menee.
      (Silloin kun ei oo hynää paljon, niin pärjään myös 5-15e viikossa. t.-kekseliäs kokki.)

    • tollaset 20 euroo viikossa kissalle ja mulle eli vähän kun ei ole varaa opiskeliana syödä paljon mutta ruokakun on liian kalista

    • kaupan kassa

      yhden hengen kauppaostoksiin menee kuukaudessa 80-150..riippuu miten heräteostoksia tulee tehtyä. työn huono puoli että kaupassa on "käytävä" lähes joka päivä ja yleensä aina jotain pientä tarttuu mukaan. onneksi osaan tarttua kumminkin tarjouksiin ja halvempiin rinnakkaistuotteisiin. työttömänä ruokaan meni n. 50 kuussa, eli vähän leveämmin raaskii jo elää ja ostaa useamman kuin yhden maitopurkin viikossa :D

    • piipi

      2 aikuista ja n. 200€/kk ja siihen sisältyy pesuaineet yms. kesällä ehkä vähän enemmän kun tulee grillailtua aika paljon.

    • Öövini

      eurohintojen kanssa ni nähtäs kuinka tolkuttomissa hinnoissa ruaka on!

    • 3 aikuista

      Toukokuussa ruokiin (mukaanlukien perushygienia) meni 466 euroa
      siis tuo 116 euroa viikkoa kohden
      ja 15,50 euroa päivää kohden,
      siis 5 euroa yhtä ihmistä kohti.

      Syömme aamupalan lisäksi kaksi lämmintä ruokaa ja iltapalan.
      Joudumme välttämään lisäaineita, joten ruoka on pääsääntöisesti kotitekoista.
      Emme siis osta eineksiä emmekä makkaroita.
      Lihaa,kanaa ja kalaa ostamme, mutta emme rasvaista kalaa kuten lohta.
      Käytämme punaista maitoa, oikeaa voita, kananmunia ja alennusjuustoja.
      Ostamme tavallisia kasviksia ja hedelmiä, sillä luomututeisiin ei ole varaa, vaikka halua olisi.
      Pakastinta emme omista.
      Kahvia juomme vähän ja teetä enemmän.
      Oma leivonta rajoittuu piimäkakkuun.
      Hiivaa sisältäviä leivonnaisia kuten pullaa emme voi käyttää.
      Syömme perinteisesti ilman hiivaa leivottua ruisleipää.
      Suklaapalanen kuuluu jokaisen aterian loppuun.

    • Meillä menee

      noin tonni kuussa ruokakauppaan eli sehän tekee n 250e/vk. Tuo on PALJON, olemme kauhistelleet sitä itsekin. Hintaan toki sisältyvät pesuaineet yms ja yksi vuotiaan lapsemme vaipat. Kolme meistä käyttää laktoosittomia tuotteita ja ne korottavat ruokalaskua melkoisesti. Samoin ostamme mielellään vähärasvaisia vaihtoehtoja, hedelmiä ja kasviksia meillä syödään aina hinnasta riippumatta ja lisäksi on joitain tiettyjä merkkituotteita, joita suosimme.

      Kokkaan paljon itse, mutta kiireisten tai laiskojen päivien varalle on aina pakasteessa jotain helppoa ja nopeaa. Kuten joku ketjussa mainitsi, niin itse kokattu ei tosiaankaan tule aina edullisemmaksi.

      Mieheni on reissutöissä, joten sekin nostaa kauppalaskua (sisältyy tuohon yllämainittuun summaan), koska hänen täytyy siellä ostaa omat eväät eikä hän ole meidän kanssa syömässä. Välillä pyrin kokkaamaan viikonloppuna isompia annoksia, joita hän voi töissä lämmitellä. Mieheni on isokokoinen ja syö melko paljon.

      Saapa nähdä, kuinka paljon kauppareissu keventää kukkaroa siinä vaiheessa kun lapsemme kasvavat, murkkuikäiset syövät huomattavasti enemmän.

      Tosi kiva tällainen keskustelunaihe :) ja mielenkiintoinen. Vinkit ovat myös kivoja, täytyy yrittää soveltaa omaankiin talouteen.

      • kuluu

        n:100 € / viikko ja syömme hyvin... jos vieraita niin sit tietenkin kuluu enemmän... meillä tässä mukana myös talous kamat! ja perhe 2 3


    • huh-huh-huh

      Kaksi aikuista kissanruuat ja kissanhiekat linjakyydit, pesuaineet ym. 100 euroa viikossa. Kissanruokiin n. 5 euroa viikossa, ja hiekka 5 euroa viikossa. Näitä aikasempia viestejä lukiessani ihmettelin, että miten te pärjäätte esim. n. 50 eurolla viikossa??

    • Jaa-a viikossa... itse olen toisiks vanhin meidän perheessä (7 lasta vanhemmat). Hmmn... ruokaa kyllä kuluu ja rahaa myös :D uskallan sanoa, että n. 200 euroa menee kevyesti viikkoon. :P Ja molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä, paitsi nyt isä ollut pätkätöissä ja semmosissa lyhyissä duuneissa... onneksi on sen verran elantoa edes. ^^

      • Niin, muistin väärin, menee ainaskin tuo 200 e viikkoon pelkkään ruokaan...jos nyt muut tilpetöörit mukaan lukee, niin ei varmaan 300 e saata riittää... Mutta ruokaostokset ovatkin mahd. halpoja ja semmoisille perheille suunnattuja pakkauskokoja, jtn siksi varmaan säästyykin rahaa... eikä kaikkea aina saa, vaikka haluiskin. :D


    • Rahaa on niin vähän,ettei sitä juuri mene.Syödään mitä keksitään.Ja ihmetellään,kuinka toisilla on aina kärryt täynnä kamaa.Itsellä harvoin edes puolillaan.Ja lapsia voi ilahduttaa tosi harvoin.

      • tötterö

        jaah... oon eukolle sanonu ettei kauppaan saa laittaa nii paljoo rahua... eipä tuo opi. naiset ku on luonteeltaa tuhlaajia..


    • huhheijakkaa

      meillä menee kahdella aikuisella viikossa n. 100€. Vaikka miten vähä yrittäis kerrallaan ostaa niin kyllä se ruokalasku aina tuota luokkaa on... mitähän sitä tulee itellä ostettua ku vertailee muiden summia... pitäisi tietty katsoa aina halvempaa vaihtoehtoa mutta ku on johonkin tottunut niin... ruokaostoksissa voisi säästää paljonkin kun kävisi tyyliin kerran viikkoon kaupassa. Tahtoo vaan mennä siihen että joka päivä on jokin loppu ja sitten tulee ostettua muutakin. Ja minä kun olen muka suunnitelmallinen... :)

    • Auhum

      2 aikuista ja 2 lasta 1400€/kk

    • kissat

      2 aik. lasta ja vieraita.

      menee kaikkeen kotitaloustuotteeseen n. 1000e kk eli kait n. 250e/vko, mutta siihen kuuluu kaikki pesuaineesta ruokaan.

      totuus paljastuu laskusta eli maksamme kortilla kaikki ja kk meno on tuo. ennen kun maksoimme käteisellä niin luulin menojamme puolet pienemmiksi. mutta lasku on katala keksintö, totuus paljastuu

    • Kukkamekko

      Se kaikki on suhteellista.toiset laittaa rahansa menemään vaatteisiin ja syövät näkkileipää?Ja ylellisyystarvikkeisiin...toiset taas nauttivat ruuasta ja panostavat siihen...on laaja käsite..
      kotona laitettuun ruokaan tulee halvemmaksi ja saa monipuolista jos jaksaa töitten jälkeen ja vapaa-ajat tehdä.

      • Sinkku N

        Syön tuosta 4,90€ annoksesta kahtena päivänä töissä. sis. itse valitsemaa ruokaa ja vihreää salaattia. Tai Piknikin uuniperuna annos kahdella täytteellä ja kahdella perunalla 7,9€, sekin riittää kahdeksi päiväksi. Kaupan einekset on hyviä ja terveellisiäkin lisäksi.
        Aamulla puuroa, leipä on terveellistä ja kohtuuhintaistakin vielä.
        Loman jälkeen pitää laskea kuukausikulut :)


      • Juki
        Sinkku N kirjoitti:

        Syön tuosta 4,90€ annoksesta kahtena päivänä töissä. sis. itse valitsemaa ruokaa ja vihreää salaattia. Tai Piknikin uuniperuna annos kahdella täytteellä ja kahdella perunalla 7,9€, sekin riittää kahdeksi päiväksi. Kaupan einekset on hyviä ja terveellisiäkin lisäksi.
        Aamulla puuroa, leipä on terveellistä ja kohtuuhintaistakin vielä.
        Loman jälkeen pitää laskea kuukausikulut :)

        aamupala, lounas, päivällinen, (iltapala) itse teen ruokani halvaksi tulee ja on terveellistä noin 40 euroa juomat,leivät, ruuat.


    • Nimetön

      Noin 25€ kerta ja kaupassa käyn lähes päivittäin,väh.5kertaa viikko.

      En ajattele etukäteen mitä ostan ja kauppalistat on mulle outoja.
      Ostan mitä sattuu vastaan tulemaan sen kummemmin ajattelematta.
      Summa sisältää kaiken kaupasta ostettavan ja tupakankin vielä!

      Asun yksin ja omalla autolla käyn kaupassa.Kauppareissuun on lisättävä vielä noin 5-8€ bensakuluja.En käy töissä joten erikseen on kauppaan lähettävä.

      Pitäisköhän vähän ajatella paljonko kaupassa käynti maksaa kuukaudessa!!!!

      • saiturit

        25x5=125x4=500 kuukaudessa ruokaan
        ja bensat päälle
        8x5=40x4=160kk bensaan
        500 160=hirveen paljon, miten sulla on varaa,jos työtön olet?
        Montako ihmistä?


      • halpaa

        menkää kattoon ,kun jengi kantaa kotiin huoltsi-
        koilta huippukallista ruokaa.Ja joka jannulla
        mäyräkoiraa ym.Ei ruoka ole kallista!


      • Nimetö
        saiturit kirjoitti:

        25x5=125x4=500 kuukaudessa ruokaan
        ja bensat päälle
        8x5=40x4=160kk bensaan
        500 160=hirveen paljon, miten sulla on varaa,jos työtön olet?
        Montako ihmistä?

        Elän yksin ja siksi en paljon suunnittele etukäteen mitä ostan ja millon.

        Aina ihmetyttää että mihin se raha hukkuu,mutta jotain selvittää kun laskee kauppareissujen hinnat...yllättävän paljon bensoineen.

        En ole töissä,mutta ei ihan tukiaisilla pärjää.

        Paljon vois säästää pienellä suunnittelulla.


    • euronvenyttäjänainen

      20 euroa menee kertakäynnillä aika helposti, taloudessa on kaksi aikuista. Tuo tulee melkeinpä pelkistä perustarvikkeista, saattaa siinä olla joku shampoo tai talouspaperi mukana. Sitten, kun rahatilanne heikompi ja palkkaa vielä odotellaan, kympillä ostaa ihan maittavan aterian ainekset. Olen ajatellutkin, että vähemmälläkin pärjäisi. Yksi keino säästää ruokakustannuksissa, on ostaa edullisemmista kaupoista ja suosimalla esim. Pirkka-tuotteita, jotka ovat ihan kelpoja. Kuitenkin, satsaamalla vähän enemmän euroja saa vaihtelevampaa ja laadukkaampaa ruokaa. Suosin mahdollisimman tuoreita aineksia, ei eineksiä eikä liiaksi käsiteltyjä lihoja esim.

    • on perheessä

      kaksi aikuista ja yksi vuoden ikäinen lapsi...
      kauppaan menee noin 100€ viikossa.

    • kuapissa

      meillä menee noin 500£/kk ei tupakkaa ei alkoholia vaan syömistä ja puhtautta.

    • ....

      ...ehkä noin 50-70 e viikossa ruokaan ja muihin elintarvikeisiin. Siihen on laskettu pojan mehut (joita olen kantanut kotiin varmaan rekkalastillisen näollä helteillä) ja muut perheen juomisetkin. Meillä on kolmen hengen perhe.

    • j...

      ...ehkä noin 50-70 e viikossa ruokaan ja muihin elintarvikeisiin. Siihen on laskettu pojan mehut (joita olen kantanut kotiin varmaan rekkalastillisen näollä helteillä) ja muut perheen juomisetkin. Meillä on kolmen hengen perhe.

    • Nimetön

      meillä on 6 hengen perhe (ei lestoja) uusioperhe. Käydessäni kaupassa ostan yleensä kerralla kaikki mitä puuttuu/tarvitaan. Viikossa menee reilu 100 ekeä, joka on mielestäni helvetin paljon hintojen noustua eurojen myötä, vaikka hintojen piti laskee. Tämäkin on yleensä ruoka menoa, vaate ym kulut erikseen.
      Kallista: Elämä on.

    • jhgjh

      Se on sairaan kallista. 5 hegen perhe ja joka päivä käydään kaupassa. Suurin piirtein noin 27€
      laaki.Eli ei tarvii paljoon miettiä mihin rahat menee.....

      • Nimetön

        Ei ruoka ole kallista .Vaan palkat ja käteen jäävä osa on pieni. Verot....


    • prkl

      1000e kk 2 aik 3 pentua

    • suurperheen äippä

      perheessä myös 2 kissaa sekä koira:)

    • Örf

      Ruoka päivittäistavarat n.80€/viikko. Bensa n.50€/viikko.

      Kaiken ruuan teen itse! Tosin kaapista ja ruokakassista löytyy AINA tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Myös kala ja vähärasvainen laadukas liha on kallista.

      • Wuf

        Ruoka päivittäistavarat n.20e/viikko. Bensaa en käytä, saati dieseliä.

        Olen varsin viherihminen ja pyrin ainakin kurkun löytämään leivän päälle. Joskus tomaatin. Ja kaapista löytyy aina näkkileipää! ^^


    • 400-450e/kk

      Sisältää kyllä sitten nuo ravintolassa syönnitkin

      • Sama

        Eli 2 aikuista 1 lapsi, ei tupakkaa tai alkoholia, pelkät syömiset.


    • 300-375€

      meillä on 2 yli 10vuotiasta lasta tyttö ja poika sekä 2 aikuista koira, tuo summa vähintään menee siihen kuuluu kaikki, ruoka tarpeet kun nyt kerran viikon kulutuksesta oli kyse, tämä summa on meillä sellainen normaali viikossa. Pitänee sisällään kaiken syötäväksi kelpaavan, hinnat kaupoissa on niin korkeet nykyään kun markasta todellakin tuli se euro.....sellainen mikä ennen maksoi markan maksaa nyt euron....hyvä esimerkki on naapuri ravintola kahvilna wc maksu sinne pääsi ennen markalla jos oli hätä nyt neiti pyytää euron....ei paljon kalliimpaa????

      • RituReipas

        Eikö teillä ole omaa vessaa? Vähemmästäkin naapurikahvilan neiti hermostuu kun nelihenkinen perhe ravaa huussissa monta kertaa päivässä :)


      • Rouva46

        Meillä on 5 henkinen perhe (2 aikuista ja 3 lasta joista 2 on jo teini-iässä) Meillä ei KOSKAAN kokata kotona vaan lapset syövät (roska)ruokaa 2 kertaa päivässä (lounas ja päivällinen) McDonald'sissa, Hesburgerissa tms. Aamupalana he syövät leipää, muroja tms. Sama iltapalalla. Me aikuiset syödään töissä kunnon ruoka ja kotona aamupala ja iltapala. Ruokaan meillä menee noin 40e/vrk... jos käydään jossain hienommassa ravintolassa kuin pikaruokaravintolassa (koko perhe siis) niin lasku on helposti vähintään 200-500e/vrk, mikä ei ole onneksi ongelma koska olemme hyvin toimeentulevia. Harmi vaan että työmme ovat hyvin kiireellisiä ja aikaa vieviä, minkä vuoksi meillä ole aikaa tehdä juuri koskaan kotiruokaa lapsillemme. Olen kuitenkin mieheni kanssa harkinnut kodinhoitajan palkkaamista, jotta lapseni saisivat kotiruokaa edes joskus. He ovat minulle hyvin tärkeitä, ja siksi olenkin käskenyt heidän käydä viime aikoina hienommissa ravintoloissa kuin pikaruokaravintoloissa lounaalla ja päivällisellä. Tämä tulee vaan hyvin kalliiksi ja kodinhoitaja olisi varmasti edullisempi ratkaisu. Taidamme todella palkata 24h/vrk kodinhoitajan... hän hoitakoon samalla siivoukset ja muut kotiaskareet.


      • ritureipas!!!
        RituReipas kirjoitti:

        Eikö teillä ole omaa vessaa? Vähemmästäkin naapurikahvilan neiti hermostuu kun nelihenkinen perhe ravaa huussissa monta kertaa päivässä :)

        Väitinkö minä kirjoituksessani että me siellä lähi ravintolan vessassa käymme kusella? emme todellakaan se oli vain esimerkki!!

        Kyllä olet varsinainen PUUPÄÄ!! luetun ymmärtäminen taitaa olla sinulle LIIAN PALJON!!


      • palkkaa samalla!!
        Rouva46 kirjoitti:

        Meillä on 5 henkinen perhe (2 aikuista ja 3 lasta joista 2 on jo teini-iässä) Meillä ei KOSKAAN kokata kotona vaan lapset syövät (roska)ruokaa 2 kertaa päivässä (lounas ja päivällinen) McDonald'sissa, Hesburgerissa tms. Aamupalana he syövät leipää, muroja tms. Sama iltapalalla. Me aikuiset syödään töissä kunnon ruoka ja kotona aamupala ja iltapala. Ruokaan meillä menee noin 40e/vrk... jos käydään jossain hienommassa ravintolassa kuin pikaruokaravintolassa (koko perhe siis) niin lasku on helposti vähintään 200-500e/vrk, mikä ei ole onneksi ongelma koska olemme hyvin toimeentulevia. Harmi vaan että työmme ovat hyvin kiireellisiä ja aikaa vieviä, minkä vuoksi meillä ole aikaa tehdä juuri koskaan kotiruokaa lapsillemme. Olen kuitenkin mieheni kanssa harkinnut kodinhoitajan palkkaamista, jotta lapseni saisivat kotiruokaa edes joskus. He ovat minulle hyvin tärkeitä, ja siksi olenkin käskenyt heidän käydä viime aikoina hienommissa ravintoloissa kuin pikaruokaravintoloissa lounaalla ja päivällisellä. Tämä tulee vaan hyvin kalliiksi ja kodinhoitaja olisi varmasti edullisempi ratkaisu. Taidamme todella palkata 24h/vrk kodinhoitajan... hän hoitakoon samalla siivoukset ja muut kotiaskareet.

        Hieno ratkaisu palkkaa ihmeessä kodinhoitaja ja samalla myöskin hovimestari sinne kartanoosi. Lisäksi olisi mukavaa jos saisit kivasti teettyä puutarhatyötkin jollakin horttonomilla..HAHAHAHAH.

        Sulla saattaa mukulat alkaa pikkuhijaa pulskistua jos toi mäccäri näccäri linja jatkuu...hihihii!

        HAUSKAA KESÄN JATKOA ÖKYRIKKAALLE PERHEELLE!

        Ps. jokos se james on hankittu että pääsee roll roycella kivasti sinne mäccäriin??


      • ihmees..
        Rouva46 kirjoitti:

        Meillä on 5 henkinen perhe (2 aikuista ja 3 lasta joista 2 on jo teini-iässä) Meillä ei KOSKAAN kokata kotona vaan lapset syövät (roska)ruokaa 2 kertaa päivässä (lounas ja päivällinen) McDonald'sissa, Hesburgerissa tms. Aamupalana he syövät leipää, muroja tms. Sama iltapalalla. Me aikuiset syödään töissä kunnon ruoka ja kotona aamupala ja iltapala. Ruokaan meillä menee noin 40e/vrk... jos käydään jossain hienommassa ravintolassa kuin pikaruokaravintolassa (koko perhe siis) niin lasku on helposti vähintään 200-500e/vrk, mikä ei ole onneksi ongelma koska olemme hyvin toimeentulevia. Harmi vaan että työmme ovat hyvin kiireellisiä ja aikaa vieviä, minkä vuoksi meillä ole aikaa tehdä juuri koskaan kotiruokaa lapsillemme. Olen kuitenkin mieheni kanssa harkinnut kodinhoitajan palkkaamista, jotta lapseni saisivat kotiruokaa edes joskus. He ovat minulle hyvin tärkeitä, ja siksi olenkin käskenyt heidän käydä viime aikoina hienommissa ravintoloissa kuin pikaruokaravintoloissa lounaalla ja päivällisellä. Tämä tulee vaan hyvin kalliiksi ja kodinhoitaja olisi varmasti edullisempi ratkaisu. Taidamme todella palkata 24h/vrk kodinhoitajan... hän hoitakoon samalla siivoukset ja muut kotiaskareet.

        Se kodinhoitaja. 24h/vrk, niin hän hoitaa myös ukkosi tyydyttämisen. Silloin eivät sinun rakennekyntesi pääse katkeilemaan ja uskon, että UKKOSI nauttii kiireettömistä panoista???


      • Elinabeth

        Meillä menee 300 - 375€ KUUKAUDESSA! Perheessä 8- ja 12-vuotiaat lapset, isä ja raskaana oleva äiti. Lemmikkihiiret eivät myöskään syö meitä talosta.

        Syömme ihan tavallisia perusruokia, äiti kasvissyöjä. Herkkupäivä on kerran viikossa. Kauppalaskuumme sisältyy kodinhoitoaineet, wc-, talous- ja leivinpaperit, hammasharjat ja -tahnat, jäte- ja biojätepussit. Syömme harvoin ulkona, koska kotiruokailu on etukäteen suunniteltua ja ulkonakäymiset ajoitettu ruokailujen väliin tai sitten eväiden voimalla hoidettuja. Hedelmät ja kasvikset ostamme usein torilta.


    • BFM

      ruoat,vaipat,vellit ja taloustavarat...rahaa menee noin 700e kuukaudessa,meillä ei lasketa ;)

    • Nimetön

      meillä menee ruokaan viikossa n.100e, kaksi aikuista ja yksi alle kouluikäinen lapsi. sisältäen kaikki pesuaineet, karkit, herkut ym.

    • elämä on

      äkkiä kyläkaupassa livahtaa 35 ekua kerta,siksi meillä on iso pakastin ja kaksi kylmälaukkua. isoista marketeista saa usein puoleen hintaan vaikka mitä,joten työttömän ukon kanssa pysytään kuosissa . kesällä ei pihtailla kotimaisella tomskulla ja kurkulla. talvella ei ostella myrkky ulkolaista. puolukkahillo saa käydä lisukkeeksi talvella.

    • Tapuli

      Tällä hetkellä meitä on 2 aikuista (25v. ja 27v.) ja 1 lapsi 1v4kk. Odottelen tällä hetkellä jakaantumista ja sitten meitä onkin 1 lisää eli vastasyntynyt päälle.

      Meillä pidetään kirjanpitoa. Joinakin kuukausina menee ruokaan noin 350e ja nyt kesäkuussa meni 550e. Lisäksi tulee tietysti vaippakulut. Kesäkuussa meni vaippoihin poikkeuksellisen paljon kun hankittiin tulokkaalle varastoon erikokoisia vaippoja ja samten isommalle ostettiin kesän vaipat varastoon. Mutta vaipat on siis vähennetty, noi mainitsemani summat on tosiaan ruokakuluja. Siellä saattaa olla joku 5-7e säkki talouspaperia mukana koska niitä en kirjanpidossa erittele ruokakuluista pois, lisäksi muistelisin että euron paketti dailyn vanupuikkoja sisältyy kanssa kesäkuun ostoksiin, vessapaperia taidettiin osta avain yksi mpaketti kun oli ennestään sitä niin paljon varastossa. Limskoja juotiin kesäkuussa todella paljon, samoin kivennäisvesiä. Nehän tunnetusti lisää laskua melkoisesti. Meillä ei polteta ja olemme absolutisteja alkoholin suhteen.

      Ihmettelin tuossa miten kesäkuussa meni noin hirveästi rahaa ruokiin, niin tulin siihen tulokseen että olen ostellut kalliita alkukesän mansikoita ja kirsikoita, lisäksi on tullut osteltua todella runsaasti vihannespuolelta, muutenkin aika paljon kaikkea einestä on tullut hankittua. Kesä ei herätä meissä mitään grillausintoa joten sellaiset ei vaikuta meidän ruokamenoihin.

      Lisäksi meillä eritellään kaikki valmiina ostetut pikaruuat ja ravintolaruuat ulkona syömiseksi syötiin ne sitten paikan päällä tai kotona. Ja niihin näytti kesäkuussa menneen 122e. Mutta meillä nautiskeltiinkin aika tiuhaan subwayn patongeista tuossa yhdessä vaiheessa ja joskus kana el macoillakin.

      Joten melkoisen kallis ollut tämä alkukesä. Tämä kuukausi tuskin muuttaa summia paljon koska tässä kuussa ostellaan pakastettavaksi isot kasat marjoja. Toisaalta, kun uusi tulokas syntyy ei varmaan tule käytyä niin paljoa ulkona syömässä joten siinä varmaan säästyy rahaa.

    • yhden ihmisen talous

      ..ja siihen 600e vuokra päälle. Kallista on asuminen, ei syöminen.

    • yh-äiskä+2 murkkupoikaa

      Pyrin 50€/ viikko, tosiasiassa luulen vaihtelevan jossain 50-80€ välillä/viikko. opiskelen ja pojat pitävät lihasta...joten syön itse säästösyistäkin usein kaurapuuroa. puuro on terveellistä, halpaa eikä lihota..aamuruokana se menee joskus lapsillekin. he eivät ole nirsoja. paistan usein lättyjä, keitän riisipuuroa...kerran päivässä kumminkin aina myös liha- tai kalaruoka. Viikonloppuisin ja loma-aikoina teen yleensä 2krt päivässä ruuan. uskon, että se tulee halvemmaksi kuin jääkaapista syöminen.

      • yh-äiskä+2 murkkupoikaa

        Ostan aika paljon viimeisen käyttöpäivän tuotteita pakasteeseen. Näin pysymme "lihoissa"....usein syödään sisäfilettäkin, ostan niitä lihojaja mitä puoleenhintaan saa, olivat sitten kalliita tai "halpoja" alkuperäishinnaltaan. minulla on sellainen kiva kauppa, missä ei näitä tuotteita laiteta roskiin. Ehkä 1/4 ostoksista on näitä puolihintaisia...tai ainakin 1/6 keskimäärin. jokatapauksessa kauppiaskin meitä näin "elättää". kiitos hänelle : )

        pakasteeseen laitan nämä viimeisen päivän tuotteet. esim. makkaratkin menee näin kun ne laittaa sitten ihan ruuaksi.


      • Nimetön
        yh-äiskä+2 murkkupoikaa kirjoitti:

        Ostan aika paljon viimeisen käyttöpäivän tuotteita pakasteeseen. Näin pysymme "lihoissa"....usein syödään sisäfilettäkin, ostan niitä lihojaja mitä puoleenhintaan saa, olivat sitten kalliita tai "halpoja" alkuperäishinnaltaan. minulla on sellainen kiva kauppa, missä ei näitä tuotteita laiteta roskiin. Ehkä 1/4 ostoksista on näitä puolihintaisia...tai ainakin 1/6 keskimäärin. jokatapauksessa kauppiaskin meitä näin "elättää". kiitos hänelle : )

        pakasteeseen laitan nämä viimeisen päivän tuotteet. esim. makkaratkin menee näin kun ne laittaa sitten ihan ruuaksi.

        Älä missään nimessä AINAKAAN NYT KESÄAIKAAN laita noita enää pakkaseen. Viimeisen päivän jauhelihaa ei kannata laittaa koskaan, ei mmyöskään esim kalaa. Makkaraa voi laittaa. Ihan oikeesti , tuossa hommelissa TODELLA on aika isot riskit!!!


      • yh-äiskä
        yh-äiskä+2 murkkupoikaa kirjoitti:

        Ostan aika paljon viimeisen käyttöpäivän tuotteita pakasteeseen. Näin pysymme "lihoissa"....usein syödään sisäfilettäkin, ostan niitä lihojaja mitä puoleenhintaan saa, olivat sitten kalliita tai "halpoja" alkuperäishinnaltaan. minulla on sellainen kiva kauppa, missä ei näitä tuotteita laiteta roskiin. Ehkä 1/4 ostoksista on näitä puolihintaisia...tai ainakin 1/6 keskimäärin. jokatapauksessa kauppiaskin meitä näin "elättää". kiitos hänelle : )

        pakasteeseen laitan nämä viimeisen päivän tuotteet. esim. makkaratkin menee näin kun ne laittaa sitten ihan ruuaksi.

        Toinen poitsuista on jo 180, joten syö jo kuten kuka tahansa kevyttä työtä tekevä mies. toinen poika syö ehkä saman kuin aikuinen nainen.

        en polta enkä käytä alkoholia. olen hionut sota-aikaisen äitini säästöniksit uusintakäyttöön. Sossusta emme saa mitään, en ole hakenutkaan. vanhempani ovat jo kuolleet, joten minulla on nimissäni omaisuutta hiukan, tosin sellaista, mitä ei voi syödä. En usko, että siten sossusta saisinkaan mitään. Ainoa keino on elää näin kituutellen, mikäli haluaa opiskella. Se on kallis harrastus, hullun hommaa.

        En voi sille mitään, että pidän hieman tyhminä ihmisiä, jotka lappavat ostoskärryihinsä valmisruokaa, kaljaa, herkkuja....kaikkea ei-ruokaa, varsinkin jos kaikki menee sitten sellaiseen. Kyllä siinä varmaan saakin sitten kieli vyön alla työtä painaa. itse olen mieluummin hiukan laiskempi, mutta hiukan pihimpi. Järjen käyttö on sallittu.


      • yh-äiskä
        Nimetön kirjoitti:

        Älä missään nimessä AINAKAAN NYT KESÄAIKAAN laita noita enää pakkaseen. Viimeisen päivän jauhelihaa ei kannata laittaa koskaan, ei mmyöskään esim kalaa. Makkaraa voi laittaa. Ihan oikeesti , tuossa hommelissa TODELLA on aika isot riskit!!!

        Mitä riskiä siinä on muka, jos ei ruoka lämpene välillä? olemme syöneet näin jo viimeiset 15 vuotta. tarvitsemme rahaa muuhunkin kuin syömiseen.


      • Nimetön
        yh-äiskä kirjoitti:

        Mitä riskiä siinä on muka, jos ei ruoka lämpene välillä? olemme syöneet näin jo viimeiset 15 vuotta. tarvitsemme rahaa muuhunkin kuin syömiseen.

        Monesti kaupassa viimeisen käyttöpäivän kala ja esim jauheliha on jo ALOITTANUT pilaantumisen. (olen ollut lihaosastolla töissä joten jotain asiasta tiedän). Kaupassa myydään myös viimeisen päivän tuotteina toisinaan tuotteita JOTKA ON JO KERTAALLEEN PAKASTETTU. Jos ostat viim päivän liha/ kala tuotteita niin TEE NIISTÄ RUOKA HETI ja pakasta se ruoka. Näin saat pilaantumisen (paistamisen/keittämisen ) avulla katkeamaan. Vietkö aina nää viimeisen päivän tuotteet KYLMÄLAUKUSSA pakkaseesi asti? Nimittä'in 5 min vähänkin lämpimässä riittää hyvin pilaamaan lihan syömäkelvottomaksi!Pilaantuneesta ruuasta saatu sairaus on aika ikävä, eli kannattaa minimoida tuo riski. Sen sijaan esim piimä, jugurtti, raejuusto tms menee kyllä jokusen päivän viel viimeisen päivän jälkeenkin joskin näillä helteillä ei välttämättä mene nekään.


      • yh-äiskä
        Nimetön kirjoitti:

        Monesti kaupassa viimeisen käyttöpäivän kala ja esim jauheliha on jo ALOITTANUT pilaantumisen. (olen ollut lihaosastolla töissä joten jotain asiasta tiedän). Kaupassa myydään myös viimeisen päivän tuotteina toisinaan tuotteita JOTKA ON JO KERTAALLEEN PAKASTETTU. Jos ostat viim päivän liha/ kala tuotteita niin TEE NIISTÄ RUOKA HETI ja pakasta se ruoka. Näin saat pilaantumisen (paistamisen/keittämisen ) avulla katkeamaan. Vietkö aina nää viimeisen päivän tuotteet KYLMÄLAUKUSSA pakkaseesi asti? Nimittä'in 5 min vähänkin lämpimässä riittää hyvin pilaamaan lihan syömäkelvottomaksi!Pilaantuneesta ruuasta saatu sairaus on aika ikävä, eli kannattaa minimoida tuo riski. Sen sijaan esim piimä, jugurtti, raejuusto tms menee kyllä jokusen päivän viel viimeisen päivän jälkeenkin joskin näillä helteillä ei välttämättä mene nekään.

        Olen huomannut joskus, että varsinkin sikanauta jauheliha voi olla jo ikävännäköistäkin, en minä sentään sellaista osta. turvallisimpia lienevät monet marinadituotteet. Kyllä minä aina katson lihanvärin, jos ale-tuotteita ostan.

        Harvoinhan sitä kylmälaukkua tulee mukaan otettua, mutta minulla on vain se 5-10 min. matka kylmästä kylmään. Piilotan lihatuotteet lämpimällä pakastevihannesten tms. sekaan, kyllähän se wc-paperikin vähän eristää : )

        Voi olla, että pilaantumisasioissa sitä on luottavainen, koska ei ole koskaan mitään myrkytyksiä kokenut. ihan pienille lapsille ei varmastikaan ole viisasta mitään viimeisen päivän lihoja syötellä. Toisaalta voihan se kalliimpikin tuote lämmetessään aika pian olla syömäkelvoton.

        ostan jopa eilisen päivän leipää, ne pidän jääkaapissa. Leivät homehtuvat lämpimässä supervauhdilla.

        Halpaan höyhähtämisessä on se vika, että joskus ostan liikaa jogurttia yms, ja en ehdi käyttää. Olen lukenut jostain, että "vanha" jogurtti sisältää vähemmän laktoosia kuin tuoreempi...joten siksikin ostan vanhoja : )


      • ostetaan
        yh-äiskä+2 murkkupoikaa kirjoitti:

        Ostan aika paljon viimeisen käyttöpäivän tuotteita pakasteeseen. Näin pysymme "lihoissa"....usein syödään sisäfilettäkin, ostan niitä lihojaja mitä puoleenhintaan saa, olivat sitten kalliita tai "halpoja" alkuperäishinnaltaan. minulla on sellainen kiva kauppa, missä ei näitä tuotteita laiteta roskiin. Ehkä 1/4 ostoksista on näitä puolihintaisia...tai ainakin 1/6 keskimäärin. jokatapauksessa kauppiaskin meitä näin "elättää". kiitos hänelle : )

        pakasteeseen laitan nämä viimeisen päivän tuotteet. esim. makkaratkin menee näin kun ne laittaa sitten ihan ruuaksi.

        alehintaisia lihatuotteita ja muitakin, tälläkin hetkellä on pakasteessa niitä. Viimeinen käyttöpäivä on viimeinen käyttöpäivä, kyllä siihen täytyy voida luottaa. Olemme varmaan viimeiset kymmenen vuotta toimineet näin, eikä kenellekään ole tullut mitään vatstautia tai vastaavaa.

        Ostan edullisemmalla hinnalla ihan kaikkea ruokaa, mitä eteen tulee -se on taloudellista!

        Mutta viimeisen käyttöpäivän umpeuduttua en tuotteita osta, eikä niitä silloin enää edes saisi olla kaupan tiskissä. Kauppa ei nimittäin saa myydä vanhentuneita tuotteita.


    • paljonko on paljon??

      noi 100 viikkoa kohden ja on 6h perheessa.

      • Ihravohveli

        Meillä menee tonni kun ostetaan aina varastoon herkkuja. Perheessä minä, mieheni ja 2 penikkaa. Kaikki ollaan ylipainosia ihraperseitä. Pitää tästä nyt mennä tekemään 50kpl vohveleita ja ostaan keksejä sun muita namia kun tulee koko suku syömään. Läskit meil heiluu kun kävellään.


      • nainen124kgjaylpeäsiitä!
        Ihravohveli kirjoitti:

        Meillä menee tonni kun ostetaan aina varastoon herkkuja. Perheessä minä, mieheni ja 2 penikkaa. Kaikki ollaan ylipainosia ihraperseitä. Pitää tästä nyt mennä tekemään 50kpl vohveleita ja ostaan keksejä sun muita namia kun tulee koko suku syömään. Läskit meil heiluu kun kävellään.

        Minullakin on mieheni kanssa yksi huone (11 neliötä) varattuna herkuille. Tosin kun se on täynnä se tyhjenee nopeasti. Ja saamme liikuntaa kun haemme lisää herkkuja. Vieraille ei sovi antaa herkkuja. Syövät vaan kaiken!


    • Tepi.

      Noin 500-600 euroa kuussa normaalisti kotiruokailuihin, taloudessa 2 aik. 2 lasta ja 2 kissaa. Aika osa menee lihatuotteisiin (vähärasvaista nautaa, kalkkunaa), leikkeleisiin (naudanpaistia ym), hedelmiin, kasviksiin jne. Tosin, lihapuolta tulee ostettua paljon myös läheisen Salen -50% poistoista pakkaseen. Tällöin liha on oikein mureata laitettaessa.

      Emme mitenkään tarkemmin seuraile hintoja, ostamme mitä kivaa ja kiinnostavaa vastaan tulee.

      Muutama (2-4) kertaa kuussa ulkoruokailua perheen voimin, niistä tulee 150-400 lisää ruokamenoja.

      • OlenKöyhä

        Meillä menee viikossa ruokaan noin 30e. Perheessä minä, mies ja 3 lasta. Ollaan köyhii, ei voi oikein syödä. Joskus tekis mieli roskalaatikoista hakee jotain mut ei viihti. Mies on kalastaja mut ei se saa ku paskasia muikkuja. Mä taasen istun illat ja päivät ja kaikki kotona siiderin ääressä, hihi.


      • OlenIhmeissäni
        OlenKöyhä kirjoitti:

        Meillä menee viikossa ruokaan noin 30e. Perheessä minä, mies ja 3 lasta. Ollaan köyhii, ei voi oikein syödä. Joskus tekis mieli roskalaatikoista hakee jotain mut ei viihti. Mies on kalastaja mut ei se saa ku paskasia muikkuja. Mä taasen istun illat ja päivät ja kaikki kotona siiderin ääressä, hihi.

        Hah hah, kaikki te vaan tuhlaatte rahojanne ruokiin. Mepäs ostetaan niillä ruokarahoilla taloon uusia kalusteita ja kaikkee muuta tollasta mutta että ruokaa? Me ei omisteta edes jääkaappia. Me haetaan pihalta voikukkia ja revitään ruohoa ja syödään niitä. Ihmisten täytyy osata elää luonnon antimilla, eikä seivästää possuja sun muita eläimiä. Nyt kuule, hävetkää! Menkääpäs nyt tassuttelemaan sinne pihalle märehtimään ruohoa.


    • Meija

      Moi!

      Niinhän siinä käy ettei palkat riitä, kun kaikkea pitää olla.Sinkkunahan on ihan kivaa, kun ei ruokaan mene rahaa vain 40 euroa kuukausi. Ihan hyvät ravinnot sillä rahalla. Taitaa kansakunnan mielestä työpaikka ruuan hinta olla liian kallis. Lapsethan kylläkin saavat syödä kouluissa ja kerhoissaan. On se kivaa, että sosiaalisuudet huolehtivat ainakin ravintopulasta. Omaisuudet taitavat viedä työntekijöiltä rahat l. eletään yli varojen. Mielestäni minäkuvallani on näin jos ei varat riitä niin omistetaan vähän vähemmän.
      Tämän päivän asianahan on oikein elintarvikkeiden veronalennus. Mielestäni asia on aivan oikein, koska emme jaksa tehdä töitä ilman ravintoa ja yhteiskunnalla on aivan riittävästi varaa paljon muuhunkin hienompaan. Kauppiaathan kyllä saavat aivan riittävästi tuloja ja tukirahoja kyseiseen asiaan, että ei kun verot vain elintarvikkeiden puolesta alas.

    • euron euroa

      ruokaan.jo kolme vuotta dyykannut safkat kauppojen roskiksista.Tosin ei se helppoa ole,kun tuppaa olemaan lukkojen takan...

      • Ehdottaja

        Syökää ihmiset toisianne, niin säästyy rahaa. Ihmisen liha maistuu kanalle, joten miten ois?


    • ...

      Meillä menee noin 50 euroa viikossa ja sitten vielä käyn lähikaupasta hakemassa kerran täydennystä maito ja leipä hyllyyn. Ostan normaali kokoisia pakkauksia ja silti melkein aina ruokaa riittää seuraavallekin viikolle!

    • "jascuel"

      meillä on pääasiassa keskitetty ostokset samaan paikkaan ja bonus järjestelmä kertoo että ruokaan ja hygieniaan menee n. 800e kk ja noin 100e kk muualle joten viikkoa kohti jäänee n. 225e vko (100e kk /perheen jäsen)

      • 4 lasta ja me aikuiset ja k...

        Minäkin aika pitkälle keskitän ostokset jompaankumpaan isompaan ketjuun, ja meillä menee ruokaan ja hygienia tuotteisiin noin 700 ecua kuussa.
        Bensaan meneekin sitten ihan riittävästi meillä kun on "vanha" ameriikan ruttana-tila-auto joka kuluttaa noin 15 satasella ja kummallakin meistä harrikat.
        Joten kyllä sitä kuluu ihan riittävästi mutta ruokaan noin yleensä pauttia sen 700/kk. Enkä juurikaan pihistele.


    • Rommi_Kai Vorssell

      Ruokaan menee kuusi euroa ja six-päkki maksaa kuusi kuusikymmentä. Eli elo on peräti kymmenen prosentin luokkaa. Tämä on yhden hengen talous. Kahden ja useamman henkilön taloudessa kerroin on yhdestä ylöspäin logaritmisesti nouseva, koska henkilöt käyvät niin paljon toistensa hermoihin. Lopulta tästä jengistä joku eriytyy ja päätyy kadulle asumaan, ja joku hoitokoti saa hänestä veronmaksajien kontulla olevan maksavan asiakkaan.
      Häh häh hää!

      • Teillä...

        Mä ole keski-ikäinen sinkku ja mulla menee ruokaan viikossa n.30 euroa. Silti en joudu mistään tinkimään.
        En syö lihaa ja juomana käytän vain vettä. Kaljaa en osta, enkä muitakaan virvoitusjuomia käytä.

        Miten ihmeessä eräskin sinkku kertoi kuluttavansa 35 euroa/pv ruokaan? Eipä ihme, että suomalaiset ovat lihavia?

        Ostan esim. porkkanalaatikkorasian 250 g ja saan siitä kolme päivää syötävää.
        Samoin perunoita keitän 2-3 ja niiden kanssa joku salaatti.

        Sitten moni ihmettelee, miten sinä yhä olet noin HOIKKA ja SIRO? Siihen on helppo hymyillä!

        Jos en joisi kahvia niin paljon, olisi lasku vieläkin pienempi. Siihen laskuun on sisällytetty myös pesuaineet ja hygieniatarvikkeet.
        Enpä muuten selviäisikään, koska tuloni ovat n.900 euroa/kk.

        Silti olen onnellinen. Minulla ei ole ukon retaletta elätettävänä!!!!!

        Lisäksi, eihän kesällä ruoka edes maita kun on niin lämmin? Joskus selviän paljolla vedellä,hedelmillä yms.


      • tinkimätön
        Teillä... kirjoitti:

        Mä ole keski-ikäinen sinkku ja mulla menee ruokaan viikossa n.30 euroa. Silti en joudu mistään tinkimään.
        En syö lihaa ja juomana käytän vain vettä. Kaljaa en osta, enkä muitakaan virvoitusjuomia käytä.

        Miten ihmeessä eräskin sinkku kertoi kuluttavansa 35 euroa/pv ruokaan? Eipä ihme, että suomalaiset ovat lihavia?

        Ostan esim. porkkanalaatikkorasian 250 g ja saan siitä kolme päivää syötävää.
        Samoin perunoita keitän 2-3 ja niiden kanssa joku salaatti.

        Sitten moni ihmettelee, miten sinä yhä olet noin HOIKKA ja SIRO? Siihen on helppo hymyillä!

        Jos en joisi kahvia niin paljon, olisi lasku vieläkin pienempi. Siihen laskuun on sisällytetty myös pesuaineet ja hygieniatarvikkeet.
        Enpä muuten selviäisikään, koska tuloni ovat n.900 euroa/kk.

        Silti olen onnellinen. Minulla ei ole ukon retaletta elätettävänä!!!!!

        Lisäksi, eihän kesällä ruoka edes maita kun on niin lämmin? Joskus selviän paljolla vedellä,hedelmillä yms.

        (En syö lihaa ja juomana käytän vain vettä. Kaljaa en osta, enkä muitakaan virvoitusjuomia käytä. Ostan esim. porkkanalaatikkorasian 250 g ja saan siitä kolme päivää syötävää.
        Samoin perunoita keitän 2-3 ja niiden kanssa joku salaatti. Joskus selviän paljolla vedellä,hedelmillä yms.) Syöt porkkanaa ja juot vettä,etkä tingi mistään.Hauska juttu.


    • TANJA A

      Meillä menee noin 100-150 viikossa
      perhe 2a 2lasta
      ps.eurolla kustannukset ovat kasvaneet..

      • pieni perhe

        ei ole pienempiä pakkauksia esim. leipää. Vuokra-asuntoomme ei kuulu pakastinta ja kahdelle hengelle on aivan liian suuria pakkauksia. Ehtivät leivät homehtua ennen kuin ehditään syödä. Ennen keräsimme marjoja kesäisin mutta nyt ei ole edes kylmäkellaria, johon niitä voisi säilöä. Älyton jää-kylmäkaappiyhdistelmä on aivan turhaa. Sitä paitsi, siellä ei ole juuri koskaan mitään. Parikymppiä viikossa menee ruokaan, jos on millä ostaa.


    • VL78

      Meitä asuu kaksi saman katon alla ja ruokaan menee n. 500 euroa kuussa, vaikka molemmat syö työpaikalla päivällä.

    • Nimetön

      meillä on 4 henkinen perhe, pojat 6v ja toinen 7kk. eurojen myötä hintoja on nostettu niin rutkasti että ennen ruokaan meni rahaa n. 2000mk/kk, nykyisen 800-1000€;n sijasta eli ihan hirveä summa.
      tähän summaa on kyllä laskettu jo vaipat ja korvikkeet vauvalle, mutta kuitenkin....
      meillä ei myöskään syödä mitään sisäfileitä ym. gourmet ruokia vaan ihan tavallista kotiruokaa itse tehtynä.

    • raha eroiksi

      Laitostunut suomi euro käsitellään markoina hinnat nousi puolella sanovat Ruotsalaiset Haaparannassa...Herätkää Suomi Eläkeläisen Palkka 600-1500 eroa käteen ajatelkaa Suomalaisten köyhyttä..vapaata keskustelua Suomi on laitostunut Köyhien Kunigas Hursti veikko kuoli .. 2007 uusi konkurssi aalto kansan talous Romahtaa Sodan jälkeistä heikompi tila sosiali turva murenee.. kansan edustajat ja ministeri median hampaisa PYHÄ PINNALLISUUS aika menee sinne.. kansan asiat Hoitamatta.. Jos Suomi pitää lapsista huota lapsilisät Ja lasten asiat hyvin Kansa voi hyvin.. Sodan jälkeen Oli korkeat lapsilisä perheet sai säästöjä koti apulainen oli mahdolinen Talouksiin jäi säästö summia satiin Terveittä yrityksiä Ajatelkaa puhukaa vapaasti Apua laitostunut suomi....Olemme Syöpä isän Maalisuudessa lulemme olevan lintukodossa ..Sivilisatio sota kännissä Suomen talousmati on otettu Haltuun Vienti ei riitä Kansan Talous Romahtaa APUA__ SUOMI

    • Pussista.

      viimmeksi saatiin.Paketti näkkileipää,kananmuna rasia,jauhopussi,maitojauhetta,purkki hernekeittoa,pakastettua maksalaatikkoa jonka viimmeinen käyttöpäivä oli mennyt kuukausi sitten umpeen,makkara paketti(Kaksi makkaraa),rasia margariinia ja kaksi purkkia päiväys vanhaa jogurttia. Sillä sitten 2 viikkoa elellään,että saa hakea toisen samanlaisen pussin taas kahdeksi viikoksi.Siinä herroille mallia,kuinka eletään nuukasti,kun kaikki rahat menevät vuokraan ja muihin laskuihin. Onhan meillä kyllä tämä netti,joka maksaa 20e kuukaudessa.Pitäisiköhän tämäkin irtisanoa,että saa ostaa silläkin rahalla läskimakkaraa!

      Ei taitaisi paskamahat pärjätä noilla sapuskoilla edes yhtä päivää.

      Ps:Unohdin mainita,että olihan siellä 2 pussia makaroonia vielä! =D

      • töihin

        !!!


      • ..Ja leso
        töihin kirjoitti:

        !!!

        Mullapa on toi kk palkka 2500e kuussa niin jääpä sitä rahaa ruokaankin ja kaikkeen muuhun. Repikää siitä! Hankkisitte pitkän koulutuksen niin ei tarttis märistä ja syytellä yhteiskuntaa tai jotain muuta.. Tai haukkua meitä RIKKAITA. Mulla ruokaa jääkaappi täynnä aina. Hahahaha.


      • minullakin
        ..Ja leso kirjoitti:

        Mullapa on toi kk palkka 2500e kuussa niin jääpä sitä rahaa ruokaankin ja kaikkeen muuhun. Repikää siitä! Hankkisitte pitkän koulutuksen niin ei tarttis märistä ja syytellä yhteiskuntaa tai jotain muuta.. Tai haukkua meitä RIKKAITA. Mulla ruokaa jääkaappi täynnä aina. Hahahaha.

        menee ruokaan 1000€/kk, et silleen joskus 1300/kk. Rikkauden salaisuushan ei ole isot tulot VAAN PIENET MENOT. Olen juurtunut jo kauan siihen termiin ja kohdallani se pelaa.
        Tuloillani en leventele, vaan pyrin minimoimaan menoni, se onkin aikamoinen saavutus, mutta kannattaa. "räntäpäivän" varallekin pitää olla, mistä ottaa.


      • te tarviitte..
        minullakin kirjoitti:

        menee ruokaan 1000€/kk, et silleen joskus 1300/kk. Rikkauden salaisuushan ei ole isot tulot VAAN PIENET MENOT. Olen juurtunut jo kauan siihen termiin ja kohdallani se pelaa.
        Tuloillani en leventele, vaan pyrin minimoimaan menoni, se onkin aikamoinen saavutus, mutta kannattaa. "räntäpäivän" varallekin pitää olla, mistä ottaa.

        limua, viiniä, kaljaa, maitoa?? Vesi on maailman paras janojuoma!!

        Lihakin on tarpeetonta. Se muuntui ihmisen ravinnoksi vasta kivikaudella. Pavut sisältävät samat aineet kuin liha ja niitä on lisäksi kiva itse kasvattaa.

        Suomi on läskikasojen kansaa sitten jenkkien jälkeen.
        Kyllä mä katon pitkään hoikkaa, hyvävartaloista miestä. Kaljamahat jääköön omaan arvoonsa!


      • no höhlä!
        te tarviitte.. kirjoitti:

        limua, viiniä, kaljaa, maitoa?? Vesi on maailman paras janojuoma!!

        Lihakin on tarpeetonta. Se muuntui ihmisen ravinnoksi vasta kivikaudella. Pavut sisältävät samat aineet kuin liha ja niitä on lisäksi kiva itse kasvattaa.

        Suomi on läskikasojen kansaa sitten jenkkien jälkeen.
        Kyllä mä katon pitkään hoikkaa, hyvävartaloista miestä. Kaljamahat jääköön omaan arvoonsa!

        Arvon kasvisfemakko/hinttari, limu on hyvää, niin myös hyvä viini ja kalja. Ja maitoa ei voita mikään, kun se on kylmää ja viileää. Pysyy luut kasassa.

        Popsi sää vaan niitä papujas, voi voi kun maistuu hyvälle ^^ Niitä on tosiaan varmaan kiva kasvattaa.

        Mutta asiasta toiseen, kyllä hoikka ja normaalivartaloinen vastakkaisen sukupuolen ( kauniimman ) edustuja on myös tämän allekirjoittaneen mieleen.


      • kovat tulot
        ..Ja leso kirjoitti:

        Mullapa on toi kk palkka 2500e kuussa niin jääpä sitä rahaa ruokaankin ja kaikkeen muuhun. Repikää siitä! Hankkisitte pitkän koulutuksen niin ei tarttis märistä ja syytellä yhteiskuntaa tai jotain muuta.. Tai haukkua meitä RIKKAITA. Mulla ruokaa jääkaappi täynnä aina. Hahahaha.

        sullakaan!! tuskinpa noilla määrillä tää kannattaa huutaa


      • muka-pihi
        kovat tulot kirjoitti:

        sullakaan!! tuskinpa noilla määrillä tää kannattaa huutaa

        niin kyllä se 20€ viikossa menee RUOKAAN vaikka asun yksin kaksi kissaa. todellisuudessa viikonloppuisin menee ainakin se 20€jos käy kaljalla puhumattakaan aski päivässä tupakkaa... sen ku sais lopetettua en valittais että ei oo rahaa ruokaan!!!


      • Kroisosko
        ..Ja leso kirjoitti:

        Mullapa on toi kk palkka 2500e kuussa niin jääpä sitä rahaa ruokaankin ja kaikkeen muuhun. Repikää siitä! Hankkisitte pitkän koulutuksen niin ei tarttis märistä ja syytellä yhteiskuntaa tai jotain muuta.. Tai haukkua meitä RIKKAITA. Mulla ruokaa jääkaappi täynnä aina. Hahahaha.

        Voi venäjä:) Koulutuksena ei ole kun talonrakentajan
        2 asteen tutkinto ja kirvesmiehen hommia väännän
        ja tienaan enemmän kun sinä! HEHEE

        Ei tarvitse pitkiä koulutuksia kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista,että se siitä PITKÄSTÄ koulutuksesta!!!


      • herää pahvi nyt jo
        ..Ja leso kirjoitti:

        Mullapa on toi kk palkka 2500e kuussa niin jääpä sitä rahaa ruokaankin ja kaikkeen muuhun. Repikää siitä! Hankkisitte pitkän koulutuksen niin ei tarttis märistä ja syytellä yhteiskuntaa tai jotain muuta.. Tai haukkua meitä RIKKAITA. Mulla ruokaa jääkaappi täynnä aina. Hahahaha.

        Väität että 2500e on paljon ja tekee susta rikkaan? Ei vittu ihan tavallinen palkka jossa muutama yövuoro lisä.
        Ainakin meidän alalla.
        Oon sitten pian varmaan multimiljönääri jos 2500 on RIKAS :D


    • 400e/kk

      eli viikossa 100e...syömme peruskotiruokaa joka päivä..emme tuhlaa sipseihin,roska/pikaruokiin yms...ja karkkipäivä on lauantai...mutta kyllä eurot on :(

    • kesä eväät

      maksaa n. 50 euroa viikko sisältäen perus pyykkipulverit ja wc-paperit.
      En pröystäile ruualla, syön monipuolisesti, paljon erilaisia vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa jne. (en lihaa)joten ruokavalioni valitettavasti maksaa pöyristyttävän paljon.

      • Pikkupoeka

        Olen jo vanha "kalkkis" joka om joutunut elämään lapsuutensa ja nuoruutensa pakon sanelemana taatusti köyhissä oloissa. Me 50-luvun vaihteessa syntyneet olemme joutuneet näkemään jopa nälkää, näin ainakin meillä. Mutta elämä opetti myös elämään nuukasti, suu säkkiä myöten, kuten vanhukset aina sanoivat. Ja se pätee myös tänäänkin! Olen tänään yksinäinen mies,lapset lentäneet pesästä, eronnut, jne.
        Mutta siihen ruokalaskun suuruuteen! Tuo alku kirjoitus pohjustaa seuraavaa tekstiäni.
        Yksinäisenä ihmisenä menoni ovat aika pienet. Kerään marjoja metsästä jopa myyntiin asti. Pihassa on herukkapensaita runsaasti, olen antanut niitä naapureillekin kerättäväksi.Kasvimaalla kasvatan juurekset, perunat, sipulit yms.Metsästän kaikkea riistaa, joten olen mielestäni omavarainen perusainesten kanssa. Ja osaan laittaa ruokaa laidasta laitaan. perusruoat tietysti, mutta jopa jotain ihan erikoista ja hyvää osaan muotoilla. Ja olen laskenut kuukausimenot ruokaan aika tarkasti. Näin yksinäiselle poikamiehelle menot ovat noin 100-120 ekua kuukaudesa. se ei ole paljon.
        Mutta tietysti hintaa nostais se, että jos laskee aseet, patruunat, bensiinikulut metsästykseen, niin laskelma tekee häränpyllyä taatusti!
        Kyllä minä ihailen perheitä, jotka osaavat/joutuvat venyttämään pennejä elämiseensä! Jaksakaa! Terveisin : Rekkakuski!


    • Elelemme mieheni ja kolmen jättikanin kanssa, joten kauppalaskuun sisältyy kanitusten sapuskat. Tosin olemme opiskelijoita, joten ostamme esim. pupujen pelletit ja pissakipossa käytettävät puupelletit 20-30 Kg:n säkeissä Agrimarketista ja heinät haemme isäni luota, joten säästöä syntyy roimasti. Tuoreruuat kaneille ovatkin arvokkain ostos lemmikeillemme. Tosin kesällä luonto on täynnä ilmaista tuoreruokaa, myös ihmiselle!

      Kuukaudessa menee 200-300€ ruokaan,herkkuihin ym., kesällä hieman enemmän, kun on vara syödä esim. luomua ym. terveellisempää. Viikolla syömme Amican ruokaloissa, joissa opiskelija saa salaatin, leivän, ruokajuoman ja pääruuan 2,35 €:lla. Ruokalaskuissa säästämme ostamalla Pirkkaa, Euroshopperia, isoja eriä kerrallaan, tekemällä itse, seuraamalla hyviä tarjouksia ym. ja säästyvällä osalla ostan sitten terveellisiä, hieman tyyriimpiä tuotteita, kuten siemeniä, kasviksia, soijaa, intiaanisokeria, luomua ym.

    • gsklödgjsg

      Ruokakuntaamme kuuluu mies, nainen ja kaksi pientä koiraa.

      Käymme kaupassa noin kerran kahdessa viikossa, koska kauppaan on pitkä matka (kuljettava autolla).
      Teemme yleensä yhteistuumin ostoslistan, joka on suunniteltu seuraavien viikkojen ajalle ottaen huomioon molempien työ-, opiskelu- ja harrastusaikataulut (eli esim. mahdollisten eväiden tarve huomioitu). Lisäksi tuoretavaroiden kohdalle merkitsemme ostoslistaan, mihin asti jonkin tuotteen päiväys pitäisi riittää (ellei sitten halua jotakin pakastaa). Ostamme kaupassa ostoslistan mukaiset tuotteet jonkun verran heräteostoksia. Yhteen kauppareissuun menee suunnilleen 150 € rahaa eli kuussa noin 300 €. Koska laitamme itse ruuat alusta loppuun asti, on helppo laittaa ruokaa niin, että töissä ei tarvitse ostaa juuri koskaan mitään sapuskaa. Tähän kauppareissuun sisältyy siis muitakin asioita kuin ruoka (esim. pesujauheet, shampoot, yms.) Tämän lisäksi haemme noutoruokaa (pizzaa/hampurilaista) 0-1 kertaa kuussa ja syömme ravintolassa noin kerran kuussa tai harvemmin. Kesäisin tulee kulutettua enemmän rahaa kaikenmaailman herkkuihin loma-aikana.

      Syömme perusruokia kuten lihaperunalaatikkoa, risottoa, kana- tai jauhelihakastiketta, tortilloita, pastaruokia, lihakeittoa, kaalilaatikkoa, wokkiaterioita, pyttipannua, erilaisia kirjolohiruokia yms.

      En välttämättä usko, että vaikka meillä olisi 1-2 pientä lasta, niin että kulutuksemme nousisi kovinkaan paljon. Kaikki myydään nykyisin jättimäisissä perhepakkauksissa. Yritämme kuitenkin usein tehdä sitten sellaisia ruokia peräkkäisinä päivinä, joissa saa hyödynnettyä osittain samoja raaka-aineita.

      • SalmelaasenRauski

        Eipä mene yhtään ku diakonista,pelastusarmeijalta ja avustuksista saa ruuat. Koiralle haetaan biojäteastiasta se kelpaa koiralle erittäin hyvin ollut terve ja ym nyt jo 16 vuotia sekarotunen. Toimeentulotukee käydään vonkaamassa kerran kuussa sossu maksaa sit noi ravintola syömiset ja juomiset,vuokra,netin,puhelimen ja ym tarpeellisen. Eipä töihin paljo kannata nykyään mennä paitti autoja jobata koska rahan saa käteen.


    • duunarivaaan

      2 2ja viikolla ma-pe n80eur viikonloppuna tuplaten,semmosta

      • Laatu/Hinta

        Vaihtelee paljon. Mikäli Käyn Kalliissa Kaupassa menee paljon enempi.


    • tällainen tallaaja

      Meillä 2 aikuista ja 7kk lapsi, kauppaan menee kuukaudessa noin 160 euroa eli ehkä 40 euroa viikossa. Sisältää siis myös pesuaineet ja vastaavat, vaipatkin sen verran mitä niitä kuluu, pääasiassa käytössä on kestovaipat. Syödään pääasiassa itsetehtyä kotiruokaa, myös vauvanruuat tehdään itse. Vertaillaan hintoja, ostetaan tarjouksista ruokaa pakkaseen ja muutenkin ollaan tarkkoja rahan suhteen. Osa lihasta korvataan linsseillä ja soijarouheella (jotka ovat muuten huomattavan edullisia ja terveellisiä). Kerätään myös marjoja ja sieniä pakkaseen.

      Sitä en tajua, miksi monet sanovat kasvisten olevan niin kalliita. Tai no, ovathan ne, jos havittelee erikoisuuksia eikä välitä sesongeista. Mutta esim. juurekset ovat todella edullisia, niitä voi syödä talven yli ja kesällä sitten tomaatteja ja salaatteja. Ja yleensä aina kaupassa on joku hedelmä tarjouksessa, silloin ostetaan sitä. Lisäksi jos on omaa pihaa voi viljellä jotain itse, tämä meilläkin on suunnitelmissa kun muutetaan pois kerrostalosta.

      • tuostapa tuohta

        17 jos kaikki lasketaan yhden kerran, tuohet revitään halonhakkuiden yhteydessä, kontillinen riittää moneksi viikoksi.


    • juu-uuuuuuuuuuuu

      100-150/€ viikko sisältäen kaiken mitä marketista löytyy. On siis muutakin kuin ruokaa. Kuussa noin 500-600 €. Porukkaa on 2 3 henkeä.

      • K-kallista kamaa

        Raha, joka riittää K-kaupassa käydessä pyhättömäksi viikoksi, riittää naapurikaupassa käyden puoleksitoistaviikoksi.


    • u/a + mukelot

      ukko ja akka noin 700 €/kk jotta ei tämän alle pääse jos jotain popsitaan..

      • Joopaahn joopais pas

        No mee k-kauppaa ja osta Es Enenrgy Drink 0,95€ ja Valkosipuli patonki 0,75€ näin 4 kertaa päivässä
        ei oo nälka ja halpaa on


      • pallitvahatlo
        Joopaahn joopais pas kirjoitti:

        No mee k-kauppaa ja osta Es Enenrgy Drink 0,95€ ja Valkosipuli patonki 0,75€ näin 4 kertaa päivässä
        ei oo nälka ja halpaa on

        B3, B5, B6, B2,B12B3, B5, B6, B2,B12B3, B5, B6, B2,B12


      • Kokki herra.
        pallitvahatlo kirjoitti:

        B3, B5, B6, B2,B12B3, B5, B6, B2,B12B3, B5, B6, B2,B12

        Luulin että noin 880€ kuussa olisi kohtuullista kahden hengen taloudella.

        Mutta ei näytä olevan sittenkään mitenkään kohtuullista.

        Tuon olen huomannut että raskas paljon energiaa sisältävä ruoka on paljon halvempaa.
        Puoliso pyrkii ostamaan näitä vanhan ajan ruokia. Itse pyrin valitsemaan oikeasti keveitä tarpeita.


      • ijhbfivgou
        Kokki herra. kirjoitti:

        Luulin että noin 880€ kuussa olisi kohtuullista kahden hengen taloudella.

        Mutta ei näytä olevan sittenkään mitenkään kohtuullista.

        Tuon olen huomannut että raskas paljon energiaa sisältävä ruoka on paljon halvempaa.
        Puoliso pyrkii ostamaan näitä vanhan ajan ruokia. Itse pyrin valitsemaan oikeasti keveitä tarpeita.

        880 €/kk = 29.33 €/pv (kk = 30 pv) eli n.15 €/pv/hlö. Melko paljon on se.


    • syöttösika

      Kyllähän sen näkee jo päältä, paljonko kenelläkin ruokaan uppoaa...

    • puolet petäjäistä

      "Paljonko menee safkaan tuohta"
      En käytä puunkuorta ruoanlaitossa.

    • siipiveikka

      3 henkeä, max 300 euroa/kk. Kaupassa (Lidl) käydään kerran viikossa tai kahdessa, ei siellä viitsi useammin juosta. Meillä syödään hyvää kotiruokaa - ja paljon.

    • 5468

      Meillä meni aikaisemmin sellaiset 600eur/kk (2 henkeä). Nyt olemme alkaneet käyttää Liiterin palveluita ja rahaa menee noin 100-150eur vähemmän

    • Zinkku

      Niin kauan kuin näitä kahta etukorttia kassoilla vingutetaan, tässä maassa on turha odottaa ruuan hintojen kohtuullisuutta. Kyllä ne pallerot ja bonukset maksetaan moninkertaisina hinnoissa ja sitten vielä fiksut ihmiset uskoo että he ovat saaneet alennusta. Kunpa joku keksisi kuinka tuo rumba saataisiin loppumaan. Ja kuinka paljon muuta epätervettä tuo korttihuijaus saa aikaan, miettikää.

      No meni asian viereen, mutta kerrottakoon että yhden hengen taloudessani viikossa kuluu n. 50€ sisältäen paperit ja puhd.aineet yms. Eikä tuolla kummoisia herkkuja laitella.

    • Köyhää

      Kaks aikuista ja rahaa palaa n. 100-200e kuussa riippuen kuinka monesti käyään ulkona syömässä. Itse olen opiskelija, mies työtön.

      • emäntäx

        Meillä 4 hengen perhe ja 1100 euroa menee ruokakauppaan kuukaudessa (summa sisältää shampoot, hammasharjat, wc-paperit, patterit, pesuaineet, pyykinpesuaineet, luutut, siivousvälineet yms. kotitaloustavarat.). Herkkuja syödään 3 kertaa viikossa. Tämän summan lisäksi menee rahaa pitsaan, hampurilaisiin, työpaikkalounaisiin (silloin tällöin) ja ulkona syömiseen. Ainakin tiedetään mihin meidän rahat menee. Naurakaa vain. Tähän asti on rahat riittäneet.Meillä syödään "kunnon" lihoja, kalaa, kanaa, voita, kasviksia, jälkiruuat yms. pekonit ja munat. Välillä leivon.


      • Mumli3
        emäntäx kirjoitti:

        Meillä 4 hengen perhe ja 1100 euroa menee ruokakauppaan kuukaudessa (summa sisältää shampoot, hammasharjat, wc-paperit, patterit, pesuaineet, pyykinpesuaineet, luutut, siivousvälineet yms. kotitaloustavarat.). Herkkuja syödään 3 kertaa viikossa. Tämän summan lisäksi menee rahaa pitsaan, hampurilaisiin, työpaikkalounaisiin (silloin tällöin) ja ulkona syömiseen. Ainakin tiedetään mihin meidän rahat menee. Naurakaa vain. Tähän asti on rahat riittäneet.Meillä syödään "kunnon" lihoja, kalaa, kanaa, voita, kasviksia, jälkiruuat yms. pekonit ja munat. Välillä leivon.

        meitä on kaksi arkipäivinä, mutta viikonloppuisin meitä on 3-4. Kuukaudessa menee 800€ . Siinä on sit kaikkee mitä tarvitsee ja saa S- marketista. Et silleen. Syömme hyvin ja juommekin hyvin:).


    • hmmm...

      Minulla menee ruokaan keskimäärin 20-25 euroa viikossa. Ostan etupäässä Lidlistä ja ne tuotteet mitä sieltä ei saa ostan s-marketista. Yhden hengen talous.

      Ihmettelen kummasti miten joillakin uppoaa jopa sata euroa kauppareissuun. Se on paljon siitä kiinni ostaako eineksiä ja valmista. Oikeastaan ostamalla vain niitä peruselintarvikkeita ja tekemällä ruuat ja leipomalla itse leipänsä voi todella säästää.

    • tavallista ruokaa

      kassajonossa on usein ruuhkaa, ja ainakin perheellisillä menee ostokset helposti yli sadan euron, tosin en sitten tiedä että monelleko päivälle ostokset ovat...pääruoka-aineksista voi vain arvailla että ehkä 2-3 päiväksi...

    • syöppö?

      Puuh, aloin vasta tällä viikolla laskemaan omia kuluja, ja viikossa meni kaikkee ruokaan noin. 65 euroa - siis yhdeltä henkilöltä! Tietysti noista ruuista osa riittää vielä ens viikon puolelle, mutta aika vähän tuntuu täällä perheillä menevän...Niin ja asun vielä ulkomailla, jossa ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa!

      PS: Olen hoikka!

    • 2 hengen pariskunta 2 koiraa
      ihmisten ruokiin menee n.30e/vko herkkuja tai muita meillä syödään tosi harvoin kun molemmat ollaan tosi tarkkoja ruokavaliosta, ja tämä ei ole raha vaan terveyskysymys

      koirien ruokiin menee sitten 90-100e/kk eli n.22,5e-30/vko

      todellinen kuukausikulutus ruokaan koirien ruokiin on siis max 300e

      • niin ja sitten vielä n.100e kodintarvikkeisiin sekä kauneuden hoitoon (luutut pesuaineet ymymym , rasvat, meikit, dödöt)


    • prismankasvatti

      3Hengen perheellämme menee viikossa noin 200e ruokaan,siihen ei sisälly siis pesuaineet yms

    • opiskelija

      olen opiskelija, en käy töissä. minulla on harmittavan kallis maku ruuan vaatteiden ym suhteen. nyt opettelen säästämään pakon edessä.
      ostin laatikollisen 5kiloa mustikoita pakkaseen. siitä syön koko talven ainakin. puurohiutaleet ovat halpoja. juon vettä tai joskus ostan soijamaitoa joka on kallista mutta vatsa ei kestä perusmaitoa. syön yhden viilin 25senttiä päivässä. rahka on kallista purkki 75senttiä kun vertaa ykkösviiliin. lounaan syön koulussa ilmaiseksi. päivällinen teen juuresosekeittoa kattilallisen josta syön viisi kertaa. näkkäriä sen kanssa. ja iltapala viili. hedelmiä 1-2 päivässä (syön niitä mustikoita). olen pieniruokainen, mutta herkkujaon syöty liikaa viime vuonna. näin pysyn terveenä ja laihdun sopivasti.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      351
      633
    Aihe