varpaat puutuvat.

mikä nyt on.

Sama lenkkipolku, samat lenkkarit, sama juoksumatka ja vauhti kuin aiemminkin.

Mitään eroa ei pitäisi siis olla mutta viimeisen kuukauden ajan on ruvennut käymään niin että tuossa 5-6km jälkeen alkavat ensin vasemman ja sitten myös oikean jalan isovarvas ja sen viereinen isovarvas sekä niiden takana oleva päkiän osa mennä tunnottomaksi.

Jos vaihtaa kävelyyn kun huomaa tuon alkavan, menevät oireet ohi viiden minuutin kävelyllä mutta takaisin juoksuun vaihdettaessa oireet alkavat taas parin kilometrin jälkeen.

Jos taas jatkaa juoksua niin että se jalkaterän kärki alkaa olla kunnolla puutunut pitää pysähtyä kokonaan viideksi minuutiksi venyttelemään että tunto palaa.

Tossumyyjä (yllätys, yllätys!) arveli että vanhoista tossuista alkavat päkiävaimennukset olla loppu ja tossujen tuki muutenkin kulantanut. TS. anna mulle paljon rahaa niin saat tossut ja mun vaimo ja lapset leipää pöytään.

Onko näin?

10

3920

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oz1

Kengistä haviää ajan kuluessa vaimennusominaisuudet. Jos tossut on ikäloput, myyjä voi olla hyvinkin oikeassa.

• jmax

Kuullostaa mielestäni myös siltä, että joko sinun tossuissasi on alunperin riittämätön päkiävaimennus ja jalat alkavat nyt reagoida siihen (jos tossut ovat uudehkot) tai sitten päkiävaimennus on vain ajan myötä kovettunut (esim. asciseissa käy näin). Tossut kestävät hyvin yleensä 500-1500km juoksua, jälleenmyyjät taitavat suositella tossujen vaihtoa n. 1000km välein. Tuo tossujen vaimennuksien kesto vaihtelee kuulemma melko voimakkaasti jopa saman mallin sisällä parista toiseen, joten "maanantai-kappaleistakin" voi olla kyse jos tossuilla on juostu vain vähän.

• alkuperäinen kysyjä
        jmax kirjoitti:

Kuullostaa mielestäni myös siltä, että joko sinun tossuissasi on alunperin riittämätön päkiävaimennus ja jalat alkavat nyt reagoida siihen (jos tossut ovat uudehkot) tai sitten päkiävaimennus on vain ajan myötä kovettunut (esim. asciseissa käy näin). Tossut kestävät hyvin yleensä 500-1500km juoksua, jälleenmyyjät taitavat suositella tossujen vaihtoa n. 1000km välein. Tuo tossujen vaimennuksien kesto vaihtelee kuulemma melko voimakkaasti jopa saman mallin sisällä parista toiseen, joten "maanantai-kappaleistakin" voi olla kyse jos tossuilla on juostu vain vähän.

tällainen kevyempi asicsin tossu jossa kyllä on päkiävaimennus mutta aika lievä sellainen. Pahempi ongelma näin pidemmän päälle taitaa olla se että nuo ovat aika "löysät" tossut jotka eivät tunnut kauheasti tukevan jalkaa vaikka juoksenkin hiekalla mikä senkin on yllättävän kova materiaali.

Nuo tossut on otettu käyttöön viime kesänä ja olen juossut niillä nyt ehkä vajaat 500km ei ainakaan enempää. Kulahtavatko Asicsin geelit todella noin nopeasti?

No, menin ja ostin tällä kertaa Niket. Pitäisi olla isot ilmatyynyt kantapäässä ja päkiässä ja lisäksi melkoisen tukeva rakenne vaikka en käsittääkseni varsinaista pronaatiotukea tarvitsekaan. Katsotaan tänään kuinka käy.

• Ape Man
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

tällainen kevyempi asicsin tossu jossa kyllä on päkiävaimennus mutta aika lievä sellainen. Pahempi ongelma näin pidemmän päälle taitaa olla se että nuo ovat aika "löysät" tossut jotka eivät tunnut kauheasti tukevan jalkaa vaikka juoksenkin hiekalla mikä senkin on yllättävän kova materiaali.

Nuo tossut on otettu käyttöön viime kesänä ja olen juossut niillä nyt ehkä vajaat 500km ei ainakaan enempää. Kulahtavatko Asicsin geelit todella noin nopeasti?

No, menin ja ostin tällä kertaa Niket. Pitäisi olla isot ilmatyynyt kantapäässä ja päkiässä ja lisäksi melkoisen tukeva rakenne vaikka en käsittääkseni varsinaista pronaatiotukea tarvitsekaan. Katsotaan tänään kuinka käy.

tossuilla jotka on hyvin sisään ajettu ja joissa ei ole liikaa vaimennuksia, eli olen käyttönyt DS trainereita. Nykyisillä on noin 500 kilsaa takana ja vasta rupean pääsemään sinuiksi niitten kanssa.

Joskus on ollut lenkillä varpaiden kanssa ongelmia, mutta minulla vaiva ei johdu juoksukengistä vaan eräistä toisista kävelykengistä. Aina kun olen kävellyt niillä pisempään on sitten tuntunut varpaisiin ja niiden jänteisiin.

Elikkä tarkkaile muitten kenkiesi käyttöä.

• päkiä puuduksissa
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

Minä ostin tuossa keväällä Niken Zoom elitet ja mulla ainakin puutuu päkiä ja sitä myöten varpaat. Vissiinkin liian kapea lesti mun jalalle. Pitäisi vähän koettaa venyttää sitä kenkää... Harmittaa vietävästi, kun on muuten niin pirun hyvä kenkä.

Toisena parina mulla on Asicsin 2100:t. Niillä ei puudu jalat.

• ja kengässä kanssa
        päkiä puuduksissa kirjoitti:

Minä ostin tuossa keväällä Niken Zoom elitet ja mulla ainakin puutuu päkiä ja sitä myöten varpaat. Vissiinkin liian kapea lesti mun jalalle. Pitäisi vähän koettaa venyttää sitä kenkää... Harmittaa vietävästi, kun on muuten niin pirun hyvä kenkä.

Toisena parina mulla on Asicsin 2100:t. Niillä ei puudu jalat.

Koitin liikkeessä kahtakin niken tohvelia jalkaani ja ensimmäinen vasta erikoinen olikin.

Lesti ei sinänsä ollut kapea mutta koko oli ylipäätänsä käsittämättömän alakanttiin mitoitettu. Jouduin koittamaan tasan numeroa suurempaa kenkää kuin nykyiset Asicsit että löysin samankokoisen kengän!

Ja nuo Asicstitkin ovat jo puoli numeroa suuremmat kuin mitä kotimaiset kävelykengät joissa on normaali lesti.

Sitten kokeilin tätä toista Niken tossua jonka lopulta ostin ja siitä riittikin vain puoli numeroa Asicsia suurempi malli. Niken numerointi ei ole siis yleisestikin vithurallaan vaan poikkeaa merkittävästi vielä eri mallienkin välillä.

No, ainakin tietää että tuollaisia ei sitten napata mukaan jostain tarjouslaarista pelkän koon perusteella vaan on pakko ottaa mukaan juoksusukat ja sovittaa molempiin jalkoihin nauhat kunnolla pauloitettuna.

• Jaag

Kokeilepa kiinnittää huomiota siihen miten kireällä lenkkarit on jalkapöydän kohdalta. Siinä nimittäin menee pinnassa sellainen hermo mikä puristuksiin joutuessaan tuo (peukkuvarpaaseen) tunnottomuutta. Tästä oli jalkaterapeutin kanssa juttua juuri eilen.

Itsellä oli (silloin joskus) tunturivaellusten jälkeen peukalovarpaan pää tunnoton aina parisen viikkoa kunnes palautui, syynä luultavasti se että kengät oli kohtuu napakasti nauhoitettu ja toisaalta mulla on luonnostaan korkeahko jalkaholvi, tai mikä se nyt oli, jalkapöytä, jolloin tuo hermo jäänee herkemmin puristukseen.

• alkuperäinen kysyjä

tuo on minullakin ihan tunnettu ongelma. Jalkapöytä on ilmeisesti aika "kupera" mikä tarkoittaa sitä että vähänkin kireämmälle vedetyt lenkkarin nauhat puristavat välittömästi jalkapöydän päältä hermot ja verisuonet minkä kyllä huomaa eli nauhat ovat olleet löysällä mutta siitä huolimatta tuo varpaiden puutuminen on alkanut yllättäen vaivata.

• tai sitten ei

vaihdoin viime kesästä käytössä olleet Asicsit Niken tossuihin joissa pitäisi myyntimiehen mukaan olla hyvä ilmatyynyvaimennus niin päkiässä kuin kantapäässäkin.

Hyvältähän nuo tuontuivat kuten aina kun käytetyt tossut vaihtaa uuteen mutta ei mitään ihan radikaalia eroa ilmennyt vaimennukseen. Päkiän alla tuntuisi olevan kyllä selvästi pehmeämpi vaimennus näissä uusissa ja runko kiertojäyksempi eli tukee enemmän.

Varpaiden puutumista ei tällä kertaa ilmennyt mutta ei nuolaista vielä. Noilla Asicseillakana ei tuollaista tullut ihan joka kerta.

Miten nopeasti nuo eri vaimennukset todella kulahtavat jos jalka on niille herkkä? Asicsin myyjä väittää että ainakin 1000km pitäisi mennä mutta täälläkin väitetään että jo 500km juoksulla geelit voivat kovettua?

• hc69

mulla puutuu vasemman jalan isovarvas noin puolen tunnin välein! nyt kestäny yli viikon ja kun se puutuu ni siihen rupee sattumaan ja muuttuu melkein violetiksi! ei mitää hajua mistä johtuu oli mulla kengät jalassa tai ei ni se on koko ajan sama juttu!! ei välttämättä johdu kengistäs!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe