Veden kokoonpuristuminen

Mariaanien hauta

Paljonko vesi puristuu kokoon paineen vaikutuksesta? Jos meillä on yksi litra vettä normaali-ilmanpaineessa, niin mikä olisi tämän vesimäärän tilavuus valtameren pohjassa 11 kilometrin syvyydessä?

7

1247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksenpoikanen

      noin 2,2*10^9 N/m^2, josta suhteellinen tilavuuden muutos 110MPa:n paineessa (noin 11km vettä):

      u = (110*10^6 N/m^2) / (2,2*10^9 N/m^2) = 0,05 = 5%

      Normaalipaineessa 1 litran vesitilavuus onkin 0,95 litraa 11km:n syvyydessä

      • painotankki

        Luin tuota vanhaa viestiketjua. Siinä oli mainittu sukellusvene ja sen painolastitankit. Eikös kuitenkin ole niin että sukellusveneen syvyydensäädössä painolastitankit tarvitaan kompensoimaan lähinnä sukellusveneen tilavuuden muutosta paineen vaikutuksesta, kuin veden tiheyden muutoksen vuoksi.
        Paineessahan varmaan sukellusveneen kuori on sen verran ohut, että teräs puristuu kasaan ja veneen suhteellinen tiheys kasvaa. Ellei painolastitankkeja olisi, vene painuisi pohjaan kuin kivi, vaikka veden tilavuus ei muuttuisi lainkaan.
        Tuon ketjun viesteistä sai kuvan että painolastitankeilla kompensoidaan veden tiheyden muutosta.


      • fdsrehehr
        painotankki kirjoitti:

        Luin tuota vanhaa viestiketjua. Siinä oli mainittu sukellusvene ja sen painolastitankit. Eikös kuitenkin ole niin että sukellusveneen syvyydensäädössä painolastitankit tarvitaan kompensoimaan lähinnä sukellusveneen tilavuuden muutosta paineen vaikutuksesta, kuin veden tiheyden muutoksen vuoksi.
        Paineessahan varmaan sukellusveneen kuori on sen verran ohut, että teräs puristuu kasaan ja veneen suhteellinen tiheys kasvaa. Ellei painolastitankkeja olisi, vene painuisi pohjaan kuin kivi, vaikka veden tilavuus ei muuttuisi lainkaan.
        Tuon ketjun viesteistä sai kuvan että painolastitankeilla kompensoidaan veden tiheyden muutosta.

        Painolastitankilla säädetään nimenomaan sukellusveneen tiheyttä. Kun sukellusveneen painolastitankista syrjäytetään vettä paineilmalla, sukellusveneen tiheys pienenee, jolloin sukellusvene nousee korkeudelle, jossa veden tiheys on sama kuin sukellusveneen tiheys tai pintaan. Vastaavasti kun ilmaa päästetään karkuun, sukellusveneen tiheys kasvaa ja se vajoaa syvyyteen, jossa veden tiheys on sama.


      • painotankki
        fdsrehehr kirjoitti:

        Painolastitankilla säädetään nimenomaan sukellusveneen tiheyttä. Kun sukellusveneen painolastitankista syrjäytetään vettä paineilmalla, sukellusveneen tiheys pienenee, jolloin sukellusvene nousee korkeudelle, jossa veden tiheys on sama kuin sukellusveneen tiheys tai pintaan. Vastaavasti kun ilmaa päästetään karkuun, sukellusveneen tiheys kasvaa ja se vajoaa syvyyteen, jossa veden tiheys on sama.

        Että mielestäni sukellusveneen tiheys, huomioimatta painolastitankkia, muuttuu paljon enemmän kuin veden tiheys, johtuen siitä että sukellusveneen kuori on suhteellisen ohut sen tilavuuteen nähden. Painolastitankkien tehtävänä on enemmänkin pitää sukellusveneen tiheys stabiilina, tai samana kuin veden tiheys. Mutta veden tiheys varmaan muuttuu moninverroin hitaammin kuin sukellusveneen tiheys, kun paine puristaa sitä kasaan.
        Samasta syystä kaloilla on ilmarakko, ei veden tiheys vielä juuri muutu 0-10 metrissä, mutta kalan kudokset painuvat kasaan ja ilmarakko kompensoi tätä.


      • fdsrehehr
        painotankki kirjoitti:

        Että mielestäni sukellusveneen tiheys, huomioimatta painolastitankkia, muuttuu paljon enemmän kuin veden tiheys, johtuen siitä että sukellusveneen kuori on suhteellisen ohut sen tilavuuteen nähden. Painolastitankkien tehtävänä on enemmänkin pitää sukellusveneen tiheys stabiilina, tai samana kuin veden tiheys. Mutta veden tiheys varmaan muuttuu moninverroin hitaammin kuin sukellusveneen tiheys, kun paine puristaa sitä kasaan.
        Samasta syystä kaloilla on ilmarakko, ei veden tiheys vielä juuri muutu 0-10 metrissä, mutta kalan kudokset painuvat kasaan ja ilmarakko kompensoi tätä.

        Mutta ei kukaan ole väittänytkään, että painolastitankilla kompensoidaan veden tiheyden muutosta? (en ainakaan minä) Sillä säädetään sukellusveneen sukellussyvyyttä. Sukellusvene pyrkii sille syvyydelle, jossa sen tiheys vastaa veden tiheyttä. Sukellusveneen tiheys tietysti muuttuu muodonmuutosten kautta enemmän kuin veden, mutta sehän ei mitenkään liity tähän asiaan. Painolastitankilla säädetään tiheys halutuksi.


      • painotankki
        fdsrehehr kirjoitti:

        Mutta ei kukaan ole väittänytkään, että painolastitankilla kompensoidaan veden tiheyden muutosta? (en ainakaan minä) Sillä säädetään sukellusveneen sukellussyvyyttä. Sukellusvene pyrkii sille syvyydelle, jossa sen tiheys vastaa veden tiheyttä. Sukellusveneen tiheys tietysti muuttuu muodonmuutosten kautta enemmän kuin veden, mutta sehän ei mitenkään liity tähän asiaan. Painolastitankilla säädetään tiheys halutuksi.

        Juu. Tuota ei vain kukaan maininnut. Halusinkin vaan ottaa asian puheeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe