Moon ja soon

Kysymys***

Missäpäin käytetään noita moon ja soon sanoja .

Joskus eräs nainen väitti olevansa turusta kotoisin ja sanoi ,että siellä käytettäisiin näitä sanoja ,mutta nyttemmin olen kuullut aika monelta siitä et moon ja soon sanat ei olisi mitään turun murretta .

Tais huijata tuo nainen mua vai?

11

4535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enempi

      Etelä-Pohjanmaalta tai mahdollisesti Satakunnalta.

    • Esimerkkejä:
      "M'oon oikias, s'oot vääräs."
      "S'oon Härmän laki: Jost ei tykätä, se tapethan."
      Ei ole minkäänlaisia sukujuuria niillä lakeuksilla, mutta tunnen muutaman hyvän tyypin sieltäpäin. Korjatkoot, jos tuli virheitä.
      Lapissakin saattaa esiintyä samantapaisia muotoja, mutta ei ikinä Turussa.

    • paljasjalkainen turkulainen

      Olen asunut koko ikäni 10km säteellä Turun kauppatorista enkä ole kertaakaan kuullut kenenkään turkulaisen käyttäneen sanamuotoja moon ja soon.

    • Tuikahtava

      Pohjanmaaltahan noi on lähtöisin.Samoin minä. :-)Wiikatteen kantaja on oikias.

      • olla

        Olla-verbin taivutus pohoojaalaasittaan:
        moon, soot, son, moomma, tootta, non.

        Olla oikias taipuu:
        moon oikias, soot vääräs, son vääräs
        moomma oikias, tootta vääräs, non ihan mettäs


      • Sami99
        olla kirjoitti:

        Olla-verbin taivutus pohoojaalaasittaan:
        moon, soot, son, moomma, tootta, non.

        Olla oikias taipuu:
        moon oikias, soot vääräs, son vääräs
        moomma oikias, tootta vääräs, non ihan mettäs

        moltiin = me oltiin
        moliks=? = olitko, olitteko te? tää on vähän outo, yleensä m-kirjain korjaa me sanan mutta tässä se korvaa sinä-sanan, kuten seuraavassa;

        molitteko? = olitteko te ? ja tarkoitetaan useampaa kuin yhtä ihmistä.

        molin = minä olin

        Näin ainakin itse käytän, vaasalaisena jolla vähän pohjoispohjanmaata kielessä. Mutta en moon, soot, son, moomma, tootta tai noon-sanoja käytä ollenkaan.


      • jonsei
        Sami99 kirjoitti:

        moltiin = me oltiin
        moliks=? = olitko, olitteko te? tää on vähän outo, yleensä m-kirjain korjaa me sanan mutta tässä se korvaa sinä-sanan, kuten seuraavassa;

        molitteko? = olitteko te ? ja tarkoitetaan useampaa kuin yhtä ihmistä.

        molin = minä olin

        Näin ainakin itse käytän, vaasalaisena jolla vähän pohjoispohjanmaata kielessä. Mutta en moon, soot, son, moomma, tootta tai noon-sanoja käytä ollenkaan.

        Älä sitte ihimettele jonsei sua aina oikeen ymmärretä


      • Sami99
        jonsei kirjoitti:

        Älä sitte ihimettele jonsei sua aina oikeen ymmärretä

        Hehhe, ei ole koskaan ollu vaikeuksia muualla suomessa. Itse asiassa päinvastoin. Ihimettele ja muita tuon tyyppisiä ei käytetä ollenkaan täällä, päin, pohjoisemmassa kyllä (kokkola=>)
        jonsei=ei käytössä ollenkaan täällä

        Joskus itse asiassa tein testin stadin langista ja oikein meni 9/10, useempi sana on täälläkin käytössä, ruotsinkielestä merimiehiltä otettuja; fönä, flagkani, blosaa jne. ja jokunen tupla/erimerkitys sanoja; kaappi(iso äijä) jne.

        Kyllä näilläkin on eteenpäin sudittu.


      • Moonlight.
        Sami99 kirjoitti:

        moltiin = me oltiin
        moliks=? = olitko, olitteko te? tää on vähän outo, yleensä m-kirjain korjaa me sanan mutta tässä se korvaa sinä-sanan, kuten seuraavassa;

        molitteko? = olitteko te ? ja tarkoitetaan useampaa kuin yhtä ihmistä.

        molin = minä olin

        Näin ainakin itse käytän, vaasalaisena jolla vähän pohjoispohjanmaata kielessä. Mutta en moon, soot, son, moomma, tootta tai noon-sanoja käytä ollenkaan.

        Pohjanmaata käytetään useasti, kun tarkoitetaan Etelä-Pohjanmaata. Pohjanmaahan on tosi laaja alue, mutta eteläpohjalainen murre on hyvin pieni kaistale. Toki sitä puhuvat saavat äänensä aika hyvin kuuluville :)


    • Vesiklasi

      Nuo muodot tunnetaan ainakin Oulussa. Muita esimerkkejä oululaisten (ainakin lasten) kielenkäytöstä:

      -noot tyhymä
      -soli ihav valakone
      -moltiin Nallikarissa
      -tolitta aiva hölömöjä
      -noli venneessä

      Huom! Oulun murteeseen liitetty -ssa-sijapäätteen lyheneminen -sa-muotoon ei ole sille tyypillistä, vaan vasta Oulun eteläpuolisille alueille, erityisesti Siikajokilaaksolle. Sitä kuulee toki myös Oulussa, mutta harvoin.

    • eepeeltä

      Moon kotoosin Etelä-Pohojammaalta. Soot vissihin mualta kun et tiärä tuata. Soon sellaasta falssi kesällä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe