Minua pistää usein juostessa ja jopa kävellessä. Yleensähän sanotaan että se johtuu siitä että on syönyt liian vasta. Tänään sitten lähdin noustuani sängystä ennen aamupalaa lenkille. Pisti silti! Eli ruuasta se ei johdu, koska oli tyhjä masu. Aina olen kuullut sen aiheutuvan ruuasta mutta näin ei siis ilmeisestikään ole. Täällä pikku takapajulassa ei voi muuta tehdä kuin juosta tai kävellä, mieluummin juoksisin koska en pidä kävelystä. Mistä pistäminen siis johtuu ja mikä avuksi?? kävelyssäkin pisti aamulla koko matkan. Entä millainen on oikea hengitystekniikka? eikös se ole että nenän kautta sisään, suun kautta ulos. Pitäisikö hengityksen oltava mahd. rauhallista?
pistäminen juostessa..
14
11533
Vastaukset
- flexi
itselläni pitos tulee vatsan oik.reunalle jos aloitan juoksun liian lujaa.aloita siis hitaasti.Jos kuitenkin alkaa pistää niin paina käsillä pistoskohtaa lujasti,mulla se auttaa.
Sen kummemmin en tiedä mistä moinen aiheutuu.- on.......
rasitusastma ja sen takia pistää keuhkoihin..
- ???
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=274
Satuin vähän aikaa itse näille sivuille etsiessäni pistoksiin syitä/apua. Käy kattoo sieltä.. en vain tiedä auttaako tämä tieto sinua mitenkään. - kjlaasfa
Mä olen käsittänyt, että pisto voi monesti johtua hengityksestä. Joskus itse kovaa juostessani/treenatessani hengitän liian pinnallisesti, mistä seuraa pistokset. Kun vähän hiljennän tahtia ja vedän muutaman minuutin kunnolla ja hitaammin happea keuhkoihin juoksun aikana, niin johan poistuu pistokset. Olen tullut siihen tulokseen, että hengitys on tohon syynä.
- tilhi
Jos kyseessä on luulemani kylkikipu niin kipu johtuu pallealihaksen rasittumisesta eli kyseinen lihas on heikossa kunnossa(todella heikossa jos käveleminenkin sattuu). Vaivaan auttaa se että alat kohottamaan kuntoasi pikku hiljaa. Pallealihashan on ihmisen tärkein hengityslihas.
- 8 v. sitten mä
Poltatko sitten tupakkaa? Aina pisti kun vähänkin tuli ylämäkeä vastaan kävellessä, kyl maar ainakin pistos lähti kun tupakka jäi pois :)
- Urheilija Heinolasta
Itse olen koittanut kaikki keinot, mutta pistos vain jatkuu.. Kaikenlaiset hengitys tekniikat ja miten aloitan juoksemise. Mutta yksi hyvä vinkki ennen juoksua on se että ottaa 5-10 kunnon spurttia n. 100-200m ja sen jälkeen kulkee juoksu ihan hyvin. Myös ihan tyhjin vatsoin ei kannata lähteä juoksu suoritusta tekemään, hiilari ruokaa, kuten Pullaa, Mehua, makarronia jne.. kannattaa vähän sydä ennen lenkille lähtöä / kisoja, jos sellaisesta on kyse.
No toivottavasti teillä on antaa hyviä vinkkejä minulle, ja minun vinkeistä oli apua teille:) Lisää veden juontia, voisi auttaa.
Puol tuntia ennen lenkkiä juot sellasen kolme lasillista vettä.
Ja lenkillä juot säännöllisesti hyvin pieniä määriä.
Voisi helpottaa.
Itse hengitän ihan kokoajan suun kautta, johtuen allergisesta nuhasta.
Ohjeena olen pitänyt, mitä rauhallisemmin ja syvään pystyy hengittämään sen parempi, riippumatta nopeudesta. Pintahengitys on vain haitaksi silloin juoksee liian lujaa. (Elimistö ei saa riittävästi enää happea tulee lihas kouristukset, suonenvedot.)
Harjoittelun kehittyessä myös nopeus kasvaa.- Mr.Holopainen
Ois tosiaan hyvä tietää mihin pistää? Jos kyseessä tosiaan on pallea kuten aikaisemmin jo mainuttu niin se on aika yleinen juttu lenkkeilyn aloittaneilla ihmisillä. Itsellänikin kokemusta. Se johtuu yleensä siitä ettei elimistö saa tarpeeksi happea eli hengitystekniikka vaikuttaa ja se miten juoksun aloittaa. On hyvä tehdä tosiaan kunnon alkulämmittelyt. Jos pistää niin sitten pitää vaihtaa kävelyksi ja ottaa mahdollisimman isoja henkäyksiä ilmaa. Pistäminen yleensä tasoittuu sitten kun kunto kasvaa. Väkisin ei mitään pidä tehdä jos koskee. Eikä heti ole pakko juosta. Lenkkilyn voi aloittaa kävelyllä ja kävelystäkin saa raskasta kun liikkuu maastossa. Kun pohjakunto on hyvä niin aloittaa juoksun.
- yhtgsrghsrgbb
Älä juo maitoa ennen juoksemisia!
- vatsalihasjäbä88__1
Kunnostakin saattaa pisteleminen olla kiinni,itse kärsin ennen jatkuvasti tosta pistelystä,mutta sitten aloin treenata kunnolla vatsalihaksia ja kertaakaan ei ole senjälkeen pistellyt... treenatkaa vatsalihakset kuntoon niin loppuu varmuudella pistely!
- juoksija223
Mulla ei ainakaan johdu pistäminen huonosta kunnosta. Oon juossut monta vuotta aina vähän kerrallaan, kun on aikaa ollut ja sillee, yhessä vauiheessa aina joka toinen päivä, sillon parhaina aikoina pisti vaikka kunto oli Hyvässä kunnossa. mutta kun pidin melkein vuoden tauon ja lähdin aikaisin aamulla lenkille tyhjällä vatsalla, niin ei mitään onkelmia. musta tuntuu että noi pisto-ongelmat on aika yksilöllisiä, se oikee tekniikka pitää vaan hakea.
- --..--
Välillä rupeaa pistämään itsellekkin kesken lenkin.
Todennäköisesti huono hengitystekniikka aiheutta tätä vaivaa.
Olen saanut sen poistumaan sillä että pikkasen hiljennän tahtia hetkeksi ja rupean hengittämään niin syvään kun vaan voin. Pistos lähtee hetkessä pois ja ei välttämättä tule enää takaisin samalla lenkillä. - Ex-aituri
Kokeile täysipainoista hengitystä, hengitä sisään nenän kautta ja suun kautta ulos. Jos vain koitat hengittää kuin koira niin aika äkkiä alkaa pistämään. Eli hengitä loppuun asti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu564406Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182901- 1402633
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152093- 151553
- 1151467
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1601106- 951087
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038