eli olisikos kenelläkän hyviä vinkkejä??
olisin erittäin kiitollinen.. olen nimittäin kyllästynyt tekemään tuota epäterveellistä voi, vehnäjauhomössö kastiketta. haluaisin tehdä terveellisen mutta maittavan kastikkeen mutta ohjeet puuttuvat!
etukäteen kiittäen :)
kastike perunoille ja jauhelihalle...?
38
1960
Vastaukset
- ......
Lisäksi valkosipulia, sipulia ja yrttejä. Nam!
- on tällainen
Purkki tomaattimurskaa, ruokakermaa, mustapippuria, valkosipulia, lihaliemikuutio, vihanneksia vaikkapa pakastealtaasta vihannessekoitus.
- makuasioita
on tällainen kirjoitti:
Purkki tomaattimurskaa, ruokakermaa, mustapippuria, valkosipulia, lihaliemikuutio, vihanneksia vaikkapa pakastealtaasta vihannessekoitus.
mutta henk.koht. en pidä tomaattimurskasta perunoiden kera, sopii hyvin kyllä erilaisiin pasta juttuihin.
- Estomac
Kuka sinulle on sanonut, että voi ja vehnäjauhot olisivat epäterveellisiä?
Ja sinä raukka uskot?
Anna kaikenmaailman pekkapuskien, kirilien ja tepien juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja nauti hyvästä ja maittavasta ruuasta!- tinttaliina
no .. en minä kyllä niiden kirjoituksista paljon välitä :) vaikka olen niitä joskus huvikseni lueskellut. tiedokses vain että käytän paljonkin vehnäjauhoja esim. leivonnassa. puhdasta voita en käytä juuri koskaan. halusin vain vaihtelua tuohon peruskastikkeeseen. sitä hain ;)
tosin kyllähn sen kaikki tietää ettei liika eläinrasva ole hyväksi ihmiselle..kai sinäkin? - Kiril
tinttaliina kirjoitti:
no .. en minä kyllä niiden kirjoituksista paljon välitä :) vaikka olen niitä joskus huvikseni lueskellut. tiedokses vain että käytän paljonkin vehnäjauhoja esim. leivonnassa. puhdasta voita en käytä juuri koskaan. halusin vain vaihtelua tuohon peruskastikkeeseen. sitä hain ;)
tosin kyllähn sen kaikki tietää ettei liika eläinrasva ole hyväksi ihmiselle..kai sinäkin?kyllähän sen kaikki tietää ettei liiat vehnäjauhot ole hyväksi ihmiselle...kai sinäkin?
- tinttaliina
Kiril kirjoitti:
kyllähän sen kaikki tietää ettei liiat vehnäjauhot ole hyväksi ihmiselle...kai sinäkin?
.. tuonhan nyt tietää pieni lapsikin! kuten myös sen että liika leipä, karkki, kasvikset, hedelmät, kanamunat ynnä muut maailman ruuat ei ole hyväksi ihmiselle JOS niitä syö liikaa!
:) että silleen. - Kiril
tinttaliina kirjoitti:
.. tuonhan nyt tietää pieni lapsikin! kuten myös sen että liika leipä, karkki, kasvikset, hedelmät, kanamunat ynnä muut maailman ruuat ei ole hyväksi ihmiselle JOS niitä syö liikaa!
:) että silleen.niin miksi käytät paljon vehnäjauhoja?
- tinttaliina
Kiril kirjoitti:
niin miksi käytät paljon vehnäjauhoja?
.. en ole vielä löytänyt hyviä leivonnaisohjeita joissa ei käytettäis vehnäjauhoja. enkä halua tarjota vierailleni mitään ruisjauhopullia ;). ihan vaan sen takii.
miksis sinä käytät paljon kermaa,, ja ehkä voitakin, kun kerta tiedät että tutkimukset osoittaa niiden aiheuttavan sydän ja verisuonitauteja...?!!! eikös :) - Kiril
tinttaliina kirjoitti:
.. en ole vielä löytänyt hyviä leivonnaisohjeita joissa ei käytettäis vehnäjauhoja. enkä halua tarjota vierailleni mitään ruisjauhopullia ;). ihan vaan sen takii.
miksis sinä käytät paljon kermaa,, ja ehkä voitakin, kun kerta tiedät että tutkimukset osoittaa niiden aiheuttavan sydän ja verisuonitauteja...?!!! eikös :)aiheuttavat runsaat hiilihydraatit ja keinotekoisesti muokatut teolliset rasvat ja margariinit. Tutkimukset mihin viittaat, ovat vain teorioita ja on olemassa myös toisenlaisia tutkimuksia jotka osoittavat aivan muuta. Lisäksi minulla on ollut korkea verenpaine ja kolesteroliarvot, jotka olen saanut kuntoon siirtymällä luonnollisiin rasvoihin kuten voihin ja kermaan sekä jättämällä kaikki jauhotuotteet pois. Tästä on oma kokemus, joka vahvistaa "virallisten tutkimusten" virheellisyyden.
- niin vaarallista
tinttaliina kirjoitti:
tosin kyllähn sen kaikki tietää ettei liika eläinrasva ole hyväksi ihmiselle..kai sinäkin?niin miksi laihduttamista ei kielletä? Silloinhan sitä vaarallista eläinrasvaa poltetaan energiaksi.
- tutkimuksista lisää?
tinttaliina kirjoitti:
miksis sinä käytät paljon kermaa,, ja ehkä voitakin, kun kerta tiedät että tutkimukset osoittaa niiden aiheuttavan sydän ja verisuonitauteja...?!!! eikös :)Ja mistä niitä löytää?
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
aiheuttavat runsaat hiilihydraatit ja keinotekoisesti muokatut teolliset rasvat ja margariinit. Tutkimukset mihin viittaat, ovat vain teorioita ja on olemassa myös toisenlaisia tutkimuksia jotka osoittavat aivan muuta. Lisäksi minulla on ollut korkea verenpaine ja kolesteroliarvot, jotka olen saanut kuntoon siirtymällä luonnollisiin rasvoihin kuten voihin ja kermaan sekä jättämällä kaikki jauhotuotteet pois. Tästä on oma kokemus, joka vahvistaa "virallisten tutkimusten" virheellisyyden.
Kyllä edelleen ne rasvat aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja, ei hiilarit. Sinä olet nyt vaan infarkti-Atkinsin ja pullukka-Heikkilää liikaa lukenut...
- Kiril
tutkimuksista lisää? kirjoitti:
Ja mistä niitä löytää?
näe vaivaa vähän itsekin ja käy läpi siellä annettuja lähteitä ja referaatteja.
http://www.hypnopaleolaihdutus.com/vahah.html - kysymykseni
Kiril kirjoitti:
näe vaivaa vähän itsekin ja käy läpi siellä annettuja lähteitä ja referaatteja.
http://www.hypnopaleolaihdutus.com/vahah.htmlsinulle? Vai kenties jollekkin muulle...
- ragu-mukaelma
paseerattua tomaattia, valkosipulia, yrttejä, suolaa, pippuria ja ripaus sokeria. Jos haluat suurustaa, niin käytä kastikemaizenaa, ei ensikään välttämätöntä.
Jos ihra ei pelota, ihan pikkuisen pekonia antaa kivan säväyksen.
Mitä pidempään jaksat hauduttaa, se parempi. - hyvä
jauhelihasoossi tulee niinkin, että ruskistaa jauhelihan, ripsuttelee vähän vehnäjauhoja päälle, sekoittelee ja lisää veden mausteet, mitä nyt haluaakin, tuossa on toki tuota jauhoa, mutta rasvaa ei tarvitse vaikka lainkaan jos on sellainen pannu mikä ei ota kiinni.
- Kiril
mistä tuo vehnäjauhojen ripsuttelu oikein on saanut alkunsa? Nyt kun olen jättänyt kaikki jauhot pois ja valmistan kaikki ruoat ilman jauhoja, niin maku vaan paranee. Miksi jauhoja ripsutellaan kastikkeisiin, muikut ja maksaviipaleet pyöritellään jauhoissa, leikkeet leivitetään, lihapullataikinaan lisätään korppujauhoja ja suurusta lisätään sinne sun tänne.
Ymmärrän kyllä, että meillä on ollut taloudellisesti vaikeita aikoja, jolloin on ollut tarpeen valmistaa "ruokaisampia" ruokia ja tavallaan on säästetty kalliimmissa ruoka-aineissa kun on "jatkettu" jauhoilla. Mutta nykyisin siihen ei pitäisi olla mitään tarvetta. Ehkä kyseessä on kotona opittu tapa. Minunkin mummo pyöritti muikut jauhoissa, samoin teki äiti ja sitten minä, kun en muuta tapaa tiennyt. Nyt kun syön muikut ilman jauhoja niin en kaipaa mitään jauhomuikkuja tai jauhelihakastiketta jauhoilla. Kastikkeesta tulee aivan mainiota lisäämällä siihen kermaa ja se saostuu aivan sopivaksi. - päivää!
Kiril kirjoitti:
mistä tuo vehnäjauhojen ripsuttelu oikein on saanut alkunsa? Nyt kun olen jättänyt kaikki jauhot pois ja valmistan kaikki ruoat ilman jauhoja, niin maku vaan paranee. Miksi jauhoja ripsutellaan kastikkeisiin, muikut ja maksaviipaleet pyöritellään jauhoissa, leikkeet leivitetään, lihapullataikinaan lisätään korppujauhoja ja suurusta lisätään sinne sun tänne.
Ymmärrän kyllä, että meillä on ollut taloudellisesti vaikeita aikoja, jolloin on ollut tarpeen valmistaa "ruokaisampia" ruokia ja tavallaan on säästetty kalliimmissa ruoka-aineissa kun on "jatkettu" jauhoilla. Mutta nykyisin siihen ei pitäisi olla mitään tarvetta. Ehkä kyseessä on kotona opittu tapa. Minunkin mummo pyöritti muikut jauhoissa, samoin teki äiti ja sitten minä, kun en muuta tapaa tiennyt. Nyt kun syön muikut ilman jauhoja niin en kaipaa mitään jauhomuikkuja tai jauhelihakastiketta jauhoilla. Kastikkeesta tulee aivan mainiota lisäämällä siihen kermaa ja se saostuu aivan sopivaksi.Ihan hyvä keskustelupalsta menee ihan pilalle tällasen torvensoittelun takia.
Ei täällä kukaan pysty ketään käännyttämään. Onko ihan pakko pilata kinastelulla ja jeesustelulla muittenkin päivä.
Kiril uskoo mitä uskoo ja on uskossaan vahva. Mutta muidenkin usko pitää hyväksyä. Saarnamiehet ja -naiset, seuroihin siitä. - Kiril
päivää! kirjoitti:
Ihan hyvä keskustelupalsta menee ihan pilalle tällasen torvensoittelun takia.
Ei täällä kukaan pysty ketään käännyttämään. Onko ihan pakko pilata kinastelulla ja jeesustelulla muittenkin päivä.
Kiril uskoo mitä uskoo ja on uskossaan vahva. Mutta muidenkin usko pitää hyväksyä. Saarnamiehet ja -naiset, seuroihin siitä.ja minulla ei ole mitään tarvetta kinasteluun, jeesusteluun tai muiden käännyttämiseen. Tekstistäsi huomaa, että taitaa sinulla olla tarvetta kinasteluun, kun et voi ottaa kantaa asioihin vaan haluat riidellä ja kirjoittaa asiaankuulumattomista seikoista.
- on parasta näin.
päivää! kirjoitti:
Kiril uskoo mitä uskoo ja on uskossaan vahva. Mutta muidenkin usko pitää hyväksyä. Saarnamiehet ja -naiset, seuroihin siitä.Tähän tulee kyllä vähän jauhoja suurusteeksi, mutta...
1-2 sipulia
3-4 porkkanaa
400g jauhelihaa
pari kolme rkl vehnäjauhoja
vettä
puolikas lihaliemikuutio (ei pakollinen)
ketsuppia
mausteita, mm. suolaa, mustapippuria, sellerisuolaa tms.
Kuullota silputtu sipuli ja paloitellut porkkanat, ruskista jauheliha, sekoita. Mausta. Ripottele päälle vehnäjauhot, ruskista ja lisää vesi. Lisää ketsuppi, mausta vielä jos tarpeen. Hauduta n. 15 min. NAMI! - Ruuansuu
Kiril kirjoitti:
ja minulla ei ole mitään tarvetta kinasteluun, jeesusteluun tai muiden käännyttämiseen. Tekstistäsi huomaa, että taitaa sinulla olla tarvetta kinasteluun, kun et voi ottaa kantaa asioihin vaan haluat riidellä ja kirjoittaa asiaankuulumattomista seikoista.
Omalla tavallasi "keskustella" olet tehnyt itsestäsi minun silmissäni ääliön. Olen ollut myös huomaavinani, että en suinkaan ole ainoa näin ajatteleva.
Olkoon uskosi omaan ruokavalioosi miten vahva tahansa, niin tuon uskon ujuttaminen jokaiseen puheenvuoroon on kerta kaikkiaan surkuhupaista eikä ole omiaan nostamaan keskustelupalstan tasoa!
Tämän totean ihan toteamuksena - riitelemättä ja kinastelematta. - Kiril
Ruuansuu kirjoitti:
Omalla tavallasi "keskustella" olet tehnyt itsestäsi minun silmissäni ääliön. Olen ollut myös huomaavinani, että en suinkaan ole ainoa näin ajatteleva.
Olkoon uskosi omaan ruokavalioosi miten vahva tahansa, niin tuon uskon ujuttaminen jokaiseen puheenvuoroon on kerta kaikkiaan surkuhupaista eikä ole omiaan nostamaan keskustelupalstan tasoa!
Tämän totean ihan toteamuksena - riitelemättä ja kinastelematta.haluat kuitenkin päästä tölvimään ja solvaamaan ääliöksi. Se ei ole mitään uutta. Täällä on joku muukin, jolle pääasia ei ole asioista keskusteleminen vaan suoranainen vittuilu. En kuitenkaan provosoidu vaikka provosoidaan.
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
haluat kuitenkin päästä tölvimään ja solvaamaan ääliöksi. Se ei ole mitään uutta. Täällä on joku muukin, jolle pääasia ei ole asioista keskusteleminen vaan suoranainen vittuilu. En kuitenkaan provosoidu vaikka provosoidaan.
Unohdit lisätä vakiokommenttisi...
- Ruuansuu
Kiril kirjoitti:
haluat kuitenkin päästä tölvimään ja solvaamaan ääliöksi. Se ei ole mitään uutta. Täällä on joku muukin, jolle pääasia ei ole asioista keskusteleminen vaan suoranainen vittuilu. En kuitenkaan provosoidu vaikka provosoidaan.
En tölvinyt enkä nimitellyt. Minähän vain kerroin, millaisen kuvan olen sinusta ITSELLENI kirjoitustesi perusteella muodostanut. Minun vaatimattomalle mielipiteelleni saa itse kukin antaa arvoa tai olla antamatta.
Erikoisruokavalioille ja -dieeteille sekä terveysjutuille on ikiomat keskustelupalstansa. Ei ole vähääkään fiksua, että sellaisiin hurahtaneet tuputtavat oppejaan ja ismejään niillä palstoilla, joilla halutaan keskustella tasapainoiseen sekasyöjän ruokavalioon sopivista ruuista ja siitä, kuinka niistä saadaan mahdollisimman maukkaita.
Minun silmissäni tuollainen tuputtaja on ääliö, anteeksi vain! - Kiril
Ruuansuu kirjoitti:
En tölvinyt enkä nimitellyt. Minähän vain kerroin, millaisen kuvan olen sinusta ITSELLENI kirjoitustesi perusteella muodostanut. Minun vaatimattomalle mielipiteelleni saa itse kukin antaa arvoa tai olla antamatta.
Erikoisruokavalioille ja -dieeteille sekä terveysjutuille on ikiomat keskustelupalstansa. Ei ole vähääkään fiksua, että sellaisiin hurahtaneet tuputtavat oppejaan ja ismejään niillä palstoilla, joilla halutaan keskustella tasapainoiseen sekasyöjän ruokavalioon sopivista ruuista ja siitä, kuinka niistä saadaan mahdollisimman maukkaita.
Minun silmissäni tuollainen tuputtaja on ääliö, anteeksi vain!alkaa viestisi ja päättyy solvaukseen. Ristiriitainen persoona. Jos ruoasta haluaa mahdollisimman maukasta, ei kannata rajata joitain makuvaihtoehtoja ulkopuolelle sen takia että se on jokin terveysvaihtoehto ja kuuluisi jonnekin erityisruokavalio-osioon. Yleistä ruoasta käsittää mielestäni laajasti kaiken, nimensä mukaisesti, eikä nimessä ole mitään rajauksia.
- se jeesustelija
päivää! kirjoitti:
Kiril uskoo mitä uskoo ja on uskossaan vahva. Mutta muidenkin usko pitää hyväksyä. Saarnamiehet ja -naiset, seuroihin siitä.Kirilin viesti oli ihan aiheellinen ja asiallinen, mutta se ei sattunut sinulle kelpaamaan, kun tiedät että kyse on VHHsta. Jos et olisi sitä tienyt, niin sinäkin olisit pysynyt hiljaa ja tämä keskustelu pysynyt asialinjalla.
Mutta aina teitä keskusteluiden sobotoijia riittää ja sitten vielä yritätte siitä syyttää muita. - jeesustelijat
Ruuansuu kirjoitti:
Tämän totean ihan toteamuksena - riitelemättä ja kinastelematta.sekoilevat täällä ruoka-palstoilla. Uskonlahkoille on omat palstansa, pysykää siellä!
- vakiokommentti
Tepi. kirjoitti:
Unohdit lisätä vakiokommenttisi...
ei kenenkään muun.
- puhuja
Ruuansuu kirjoitti:
Minun silmissäni tuollainen tuputtaja on ääliö, anteeksi vain!VHH-palsta on täynnä kaiken maailman hörhöjä, joten miksi luulette että muut ei lähtisi kostoretkelle palstan häiriköinnistä. Miksi luulette että vain teillä on oikeus häiritä muiden keskusteluita.
- Kiril
jeesustelijat kirjoitti:
sekoilevat täällä ruoka-palstoilla. Uskonlahkoille on omat palstansa, pysykää siellä!
tämähän on Yleistä ruoasta palsta ja täällä pitäisi keskustella yleisiä asioita ruoasta, siis millään lailla rajaamatta, mutta joillakin on tarve pistää puukolla jos joku esittää omasta mielipiteestä poikkeavan kirjoituksen.
- niinhän sinäkin
Kiril kirjoitti:
tämähän on Yleistä ruoasta palsta ja täällä pitäisi keskustella yleisiä asioita ruoasta, siis millään lailla rajaamatta, mutta joillakin on tarve pistää puukolla jos joku esittää omasta mielipiteestä poikkeavan kirjoituksen.
teet. Ja sitten kohta kirjoitat miten sinä puhut vain omasta kokemuksesta ja et tarkoita että muiden pitäisi niin tehdä. Ja seuraavaksi tyrkytät omaa kokemustasi kaikille. Eri viestissä.
- kokokokkiko
Kiril kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että meillä on ollut taloudellisesti vaikeita aikoja, jolloin on ollut tarpeen valmistaa "ruokaisampia" ruokia ja tavallaan on säästetty kalliimmissa ruoka-aineissa kun on "jatkettu" jauhoilla. Mutta nykyisin siihen ei pitäisi olla mitään tarvetta. Ehkä kyseessä on kotona opittu tapa. Minunkin mummo pyöritti muikut jauhoissa, samoin teki äiti ja sitten minä, kun en muuta tapaa tiennyt. Nyt kun syön muikut ilman jauhoja niin en kaipaa mitään jauhomuikkuja tai jauhelihakastiketta jauhoilla. Kastikkeesta tulee aivan mainiota lisäämällä siihen kermaa ja se saostuu aivan sopivaksi.onko missään,niin siis missään muualla tapana tunkea sitä vehnäjauhoa ruokaa, paitsi siis täällä meillä?
Mun pakki ei kestä vehnäjauhoa,joten jätin sen kokonaan pois, ja ihan yhtähyvää,jossei parempaakin ruokaa tule.
- werrrr
No, ekaksi pannulle valkosipulit ja sipulit, sitten jauheliha. Ruskistetaan ja maustetaan maun mukaan. Nesteeksi sitten esimerkiksi lihalientä tai ruokakermaa tai tuorejuustoa vettä. Suurustus haluttaessa maissijauholla, mutta toimii ilmankin.
- antavaa
no siis jos teet jauheliha pullia tai pihvejä..
hyvä ohje jauhelihakastikkeelle on:
kuullota sipuli valkosipulia
paista jauhelija 400g
sekaan topaatti pyrettä pikkupurkki
tomaattimurska
reilusti basillikaa, pippuria, paprikaa mitä mausteita haluaakaan sekaan..
purkki herkkusieniä (pieni riittää)
reilusti ketsuppi sekaan
ruoka tai kasvisrasvasekoitetta sekaan kun kastike on hautunut tovin.
sopii hyvin myös simpukkapastan sekaan tai spagetille...
tekisin muuten saman kastikkeen sellaisenaan, mutta jättäisin jauhelihan pois jos tekisin pihvejä tai pullia.. laittaisin ehkä lihaliemikuution sekaan.
aloittasin tekemisen kippaamalla tomattimurskan paistinpannulle tai kattilaan...
kastike on suht halpa tehdä, sillä himasta löytyy aika pitkälti mausteet ja ketsupit.
Isoon kattilaan tekemällä saa monen pv:n ruoan tai isolle porukalle ison määrän herkkua!
Sitten on nämä Maggi kastikepussit.. jauhelihakastike on aika hyvää! Ja se on parissa minuutissa valmista! - ex-koululainen
Muistan ylä-asteen kotsan tunneilta vaalean jauhelihakastikkeen. Kastikkeeseen tuli suurusteeksi ja maun antajaksi sulatejuustoa. Hyvää vaihtelua.
- kokkaaja
Oli hyvä kysymys alkuperäiseltä.
Minäkin olen kaivannut vaihtelua kastikkeen tekoon,ei aina viitsi syödä ruskeaa kastiketta joka on suurustettu vehnäjauholla.
Minä en niinkään vehnäjauhojen terveellisyydestä välitä vaan sitä kaipaa jotain uutta vaihtelua ruuan laittoon. - kokokokkiko
kokkaaja kirjoitti:
Oli hyvä kysymys alkuperäiseltä.
Minäkin olen kaivannut vaihtelua kastikkeen tekoon,ei aina viitsi syödä ruskeaa kastiketta joka on suurustettu vehnäjauholla.
Minä en niinkään vehnäjauhojen terveellisyydestä välitä vaan sitä kaipaa jotain uutta vaihtelua ruuan laittoon.jauheliha kuumalle pannulle, ensin vähän väriä
paseerattua tomaattia
silputtua sipulia
silputtua valkosipulia
paljon,melkein puolet jauhelihan määrästä tosi hienoksi raastettua porkkanaa/kesäkurpitsaa,hurjemmat laittaa molempia
vettä
mausteita maun mukaan
sitten sitä haudutetaan kauan ja hartaasti,hijaisella lämmöllä,
niin että se on melkein kuiva nesteistään, sen kyllä näkee,milloin on valmis
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078