Kaalikeitto lampaanlihasta

Kiril

Söin juuri lautasellisen maukasta vähähiilihydraattista kaalikeittoa. Keiton valmistuksen aloitin eilen, kun keitin lampaanlihaa, luita ja juureksia useita tunteja niin että varmasti liemeen tuli riittävä maku.

Keittämisen alkuvaiheessa kun pinnalle nousi riittävästi vaahtoa niin oikeaoppisen venäläisen keiton valmistustavan mukaan poistin keitinveden ja huuhtelin lihanpalat ja laitoin uuteen kylmään veteen ja aloitin kaiken alusta.

Valmistumisen jälkeen siivilöin liemen, jäähdytin keiton ja aamulla poistin pinnalle nousseen rasvan joka levynä oli helppo poistaa.

Tänään valmistin sitten varsinaisen keiton aitoon liemeen. Paloittelin lihan, lisäsin vielä juureksia, pippureita, sipulia laakerinlehteä, suolaa ja uutta valkokaalia. Valkokaali kypsyy uutena nopeasti. Sitten vain keittoa lautaselle ja joukkoon lusikallinen smetanaa. Eipä tuo herkuttelu sen ihmeempää tarvitse ja on terveellinen ja hiilihydraatteja tuskin nimeksikään eikä hintakaan päätä hirvitä.

5

1466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Minulle tuli nälkä lähden syömään.

    • skäribo

      on varmasti hyvää, mutta yksi juttu mättää. Syöt vanhaa lampaanlihaa.

      Meidän kikkkuraturkit elävät parasta aikaansa, ja vasta loka-marraskuussa teroitetaan kirves. _Silloin_ on aika lammaskeiton.

      Ja ei, ihan niin kuin pakastettu kala ei ole sama kuin tuore, ei ole myöskään liha ole parhaimmillaan yli puoli vuotta pakasteessa maattuaan. Ei gourmeesta tietoakaan!

      • Kiril

        voin tuohon sanoa, kun ei ole tuolla parvekkeella omia kikkuraturkkeja kasvamassa. Kuitenkin minulla on se käsitys ollut, että lihatuotteille pakastus on paras säilöntämenetelmä, eikä pakastamisen aikana tapahdu sanottavaa ravintoarvojen alentumista, jos pakastus on tehty oikein. Lisäksi minulla on se käsitys, että pakastuksen aikana myös liha mureutuu. Kalat pakastuksessa on vähän eri juttu, koska kalan valkuaisaine denaturoituu herkemmin.

        En silti kiistä mitä etuja on saada pakastamatonta lihaa, mutta lammaskeiton ystävänä haluan syödä sitä useammin kuin kerran vuodessa ja nyt kun kaalit on uusia niin ajattelin tehdä. Sulla sitten talvella kaalit on jo "vanhoja" ja liha uutta, kaikkea hyvää ei voi saada samalla kertaa.

        Olisiko sitä lammasta syksyllä tarjolla myytäväksi vai onko niitä kikkuroita vain sen verran mitä omaan suuhun menee. Voisin tulla ostoksille.


      • skäribo
        Kiril kirjoitti:

        voin tuohon sanoa, kun ei ole tuolla parvekkeella omia kikkuraturkkeja kasvamassa. Kuitenkin minulla on se käsitys ollut, että lihatuotteille pakastus on paras säilöntämenetelmä, eikä pakastamisen aikana tapahdu sanottavaa ravintoarvojen alentumista, jos pakastus on tehty oikein. Lisäksi minulla on se käsitys, että pakastuksen aikana myös liha mureutuu. Kalat pakastuksessa on vähän eri juttu, koska kalan valkuaisaine denaturoituu herkemmin.

        En silti kiistä mitä etuja on saada pakastamatonta lihaa, mutta lammaskeiton ystävänä haluan syödä sitä useammin kuin kerran vuodessa ja nyt kun kaalit on uusia niin ajattelin tehdä. Sulla sitten talvella kaalit on jo "vanhoja" ja liha uutta, kaikkea hyvää ei voi saada samalla kertaa.

        Olisiko sitä lammasta syksyllä tarjolla myytäväksi vai onko niitä kikkuroita vain sen verran mitä omaan suuhun menee. Voisin tulla ostoksille.

        Meidän kivellä on vain tusinan verran lampaita, ja kaikki on jo varattu paikallisille. Me ei tehdä niillä bisnestä, vaan lampaat toimivat lähinnä maisemanparannushommissa.

        Kaali taas on vähän niin kuin peruna. On varhaiskaalia ja varhaisperunaa, ja sitten sitä, mitä myydään koko talvi. Varhaiskaali on ihanaa ihan sellaisenaan tai salaatissa, talvikaali taas sopii mainiosti kypsennykseen.

        Keittosi on varmasti herkkua, tämä kaikki nyt on vain hienosäätöä. :)


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        voin tuohon sanoa, kun ei ole tuolla parvekkeella omia kikkuraturkkeja kasvamassa. Kuitenkin minulla on se käsitys ollut, että lihatuotteille pakastus on paras säilöntämenetelmä, eikä pakastamisen aikana tapahdu sanottavaa ravintoarvojen alentumista, jos pakastus on tehty oikein. Lisäksi minulla on se käsitys, että pakastuksen aikana myös liha mureutuu. Kalat pakastuksessa on vähän eri juttu, koska kalan valkuaisaine denaturoituu herkemmin.

        En silti kiistä mitä etuja on saada pakastamatonta lihaa, mutta lammaskeiton ystävänä haluan syödä sitä useammin kuin kerran vuodessa ja nyt kun kaalit on uusia niin ajattelin tehdä. Sulla sitten talvella kaalit on jo "vanhoja" ja liha uutta, kaikkea hyvää ei voi saada samalla kertaa.

        Olisiko sitä lammasta syksyllä tarjolla myytäväksi vai onko niitä kikkuroita vain sen verran mitä omaan suuhun menee. Voisin tulla ostoksille.

        Kyllä siellä Vantaan slummissa ihan hyvin voi pitää nurmikkoa järsimässä yhden lampaan.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe