Etanoli bensassa..

tuoko etanoli bensassa lisää tehoa moottoriin samalla tavalla kuin metanoli.
ajattelin tätä uudentyyppistä ekobensaa?

(kakstahti moottori kyseessä, ja tehon lisäykseksi lasketaan sekin että kulkee kilometrin ajomatkan 0.001 sekuntia nopeammin, en ole sitten mennossa yleisille teille kaahamaan elikkä älkää huoliko ;)

P.S laitoin tämän tänne fysiikan palstalle tämä olisi varmaan sopinut myös kemianpalstalle.

11

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bensankuluttaja itsekin

      etanoli tuo lisää tehoa moottoriin tasan samalla tavalla kuin metanoli, nimittäin lisäämällä bensiinin oktaanilukua. Mopolle tästä ei ole mitään hyötyä, koska siinä ei kuitenkaan ole nakutuksentunnistinta/tunnistimia eikä bensiinin oktaaniluku siis vaikuta sytytyksen ajoitukseen.

      Etanolin lämpöarvo painoyksikköä kohti on pienempi kuin bensiinillä, mutta sen ominaispaino on vastaavasti suurempi. Jos nämä luvut kumoavat toisensa (voi tarkistaa vaikka googlettamalla), teho on sama etanolin ja bensan seoksella kuin pelkällä bensiinillä.

      • Bensankuluttaja

        Lyijyä.


    • Einstein-2

      Kaliumnitraattia tankkiin ja Pappa-tunturi kulkee alamäessä jopa 200 km/h!

    • Meikä

      Mopoaikoina tuli laitettua lennokkibensaa (Nitrometanolia) mopon moottoriin. Kulki todella ärhäkästi 3 kilometriä kunnes mäntä meni kirjaimellisesti silpuksi...

      • rtyujk

        5L kanisterin käytin aikanaan mopossani ja hyvin toimi (30% nitroa). Muutenkin viritetty ja puristus nostettu maksimiin (testaus ilman tiivistettä ja madallettu nakutukseen asti, jonka jälkeen tiiviste takaisin).

        Seos kannattaa pitää oikeana, muuten mäntä sulaa.


      • Meikä
        rtyujk kirjoitti:

        5L kanisterin käytin aikanaan mopossani ja hyvin toimi (30% nitroa). Muutenkin viritetty ja puristus nostettu maksimiin (testaus ilman tiivistettä ja madallettu nakutukseen asti, jonka jälkeen tiiviste takaisin).

        Seos kannattaa pitää oikeana, muuten mäntä sulaa.

        Jätin omat kokeiluni siihen, kun mäntä sano poks, oli kans loppuun asti viritetty kone, joka laukeili normaalisti 800 km välein about...


    • ...

      Metanolin tuoma tehoetu joissain kilpamoottoreissa(esim. formula cart) perustuu sen puristuskestävyyteen. Toisinsanoen sitä pystytään polttamaan sylinterissä ilman nakutusta enemmän kuin bensaa --> enemmän tehoa

      • Meikä

        Onks mikroautoissa metanolikoneet?
        Oon aina luullu niitä bensakoneiks...


      • Meikä kirjoitti:

        Onks mikroautoissa metanolikoneet?
        Oon aina luullu niitä bensakoneiks...

        just kartingiin tota kysyin, alkoholin käyttö on kiellettyä, ainoa poikkeus oli tuo että sai käyttää niitä "ekologisia" bensoja johon on lisätty tuota etanolia.


      • ...
        filosofia kirjoitti:

        just kartingiin tota kysyin, alkoholin käyttö on kiellettyä, ainoa poikkeus oli tuo että sai käyttää niitä "ekologisia" bensoja johon on lisätty tuota etanolia.

        niitä autoja joita JJ Lehto ajo aikanaan..indy500 tms


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe