Etanoli bensassa..

tuoko etanoli bensassa lisää tehoa moottoriin samalla tavalla kuin metanoli.
ajattelin tätä uudentyyppistä ekobensaa?

(kakstahti moottori kyseessä, ja tehon lisäykseksi lasketaan sekin että kulkee kilometrin ajomatkan 0.001 sekuntia nopeammin, en ole sitten mennossa yleisille teille kaahamaan elikkä älkää huoliko ;)

P.S laitoin tämän tänne fysiikan palstalle tämä olisi varmaan sopinut myös kemianpalstalle.

11

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bensankuluttaja itsekin

      etanoli tuo lisää tehoa moottoriin tasan samalla tavalla kuin metanoli, nimittäin lisäämällä bensiinin oktaanilukua. Mopolle tästä ei ole mitään hyötyä, koska siinä ei kuitenkaan ole nakutuksentunnistinta/tunnistimia eikä bensiinin oktaaniluku siis vaikuta sytytyksen ajoitukseen.

      Etanolin lämpöarvo painoyksikköä kohti on pienempi kuin bensiinillä, mutta sen ominaispaino on vastaavasti suurempi. Jos nämä luvut kumoavat toisensa (voi tarkistaa vaikka googlettamalla), teho on sama etanolin ja bensan seoksella kuin pelkällä bensiinillä.

      • Bensankuluttaja

        Lyijyä.


    • Einstein-2

      Kaliumnitraattia tankkiin ja Pappa-tunturi kulkee alamäessä jopa 200 km/h!

    • Meikä

      Mopoaikoina tuli laitettua lennokkibensaa (Nitrometanolia) mopon moottoriin. Kulki todella ärhäkästi 3 kilometriä kunnes mäntä meni kirjaimellisesti silpuksi...

      • rtyujk

        5L kanisterin käytin aikanaan mopossani ja hyvin toimi (30% nitroa). Muutenkin viritetty ja puristus nostettu maksimiin (testaus ilman tiivistettä ja madallettu nakutukseen asti, jonka jälkeen tiiviste takaisin).

        Seos kannattaa pitää oikeana, muuten mäntä sulaa.


      • Meikä
        rtyujk kirjoitti:

        5L kanisterin käytin aikanaan mopossani ja hyvin toimi (30% nitroa). Muutenkin viritetty ja puristus nostettu maksimiin (testaus ilman tiivistettä ja madallettu nakutukseen asti, jonka jälkeen tiiviste takaisin).

        Seos kannattaa pitää oikeana, muuten mäntä sulaa.

        Jätin omat kokeiluni siihen, kun mäntä sano poks, oli kans loppuun asti viritetty kone, joka laukeili normaalisti 800 km välein about...


    • ...

      Metanolin tuoma tehoetu joissain kilpamoottoreissa(esim. formula cart) perustuu sen puristuskestävyyteen. Toisinsanoen sitä pystytään polttamaan sylinterissä ilman nakutusta enemmän kuin bensaa --> enemmän tehoa

      • Meikä

        Onks mikroautoissa metanolikoneet?
        Oon aina luullu niitä bensakoneiks...


      • Meikä kirjoitti:

        Onks mikroautoissa metanolikoneet?
        Oon aina luullu niitä bensakoneiks...

        just kartingiin tota kysyin, alkoholin käyttö on kiellettyä, ainoa poikkeus oli tuo että sai käyttää niitä "ekologisia" bensoja johon on lisätty tuota etanolia.


      • ...
        filosofia kirjoitti:

        just kartingiin tota kysyin, alkoholin käyttö on kiellettyä, ainoa poikkeus oli tuo että sai käyttää niitä "ekologisia" bensoja johon on lisätty tuota etanolia.

        niitä autoja joita JJ Lehto ajo aikanaan..indy500 tms


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1569
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1176
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      52
      1025
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      878
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 60
      668
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      32
      640
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      77
      568
    Aihe