Riittääkö 30 Mb osioidulla kovolla harjoittelemaan Linuxilla?

miss.surfer

Mistä voipi ladata tuon Linuksen käyttiksen ja mistä löytyis ohjeita?

9

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shadowalker

      30 mB ei riitä asennukseen, mutta ainahan voit kokeilla livecd:llä, jolloin mitään ei asenneta kiintolevylle vaan linux pyörii cd:ltä käsin

      Knoppixin livecd:n voi ladata ja polttaa esim. täältä:
      ftp://ftp.uni-kl.de/pub/linux/knoppix/KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-06-01-EN.iso

      Ubuntun live/asennus cd:n täältä:
      http://ie.releases.ubuntu.com/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06-alternate-i386.iso

      Tässä vielä lista muista livecd:istä:
      http://www.frozentech.com/content/livecd.php

      • asennukseen, mutta turha toivoakkaan mitään hienouksia!
        Itse aloittanut tuolla -93..-94 40M korttikovalevyn kaa (oli fyysisesti 2x20M, jota ei voinut millään tavalla muuttaa, josta 5M olis dossille)!


    • äijänkäppänä

      Jos todella tarkoitit 30 megabittiä.
      Asennukseen ja juohevaan harjoitteluunkin
      tarvitsen kiintolevulle asennettuna 5 - 10 gigabittiä. Muistia saisi olla 256 tai yli.
      Jos tutustut vain live-CD niin sitten on asia
      toinen. Saattaa juuri piisata jonkinlaiseen
      tutustumiseen. Ubuntu on ihan hyvä live-CD.

      • miss.surfer

        hupsista heijaa, pikku kämmi. gigaahan mie meinasin... *blondi


      • ei niin käppänä

        älä sekoita tavuja ja bittejä

        30 megabittiä = 30/8 eli 3,75megatavua (byteä)
        (8 bittiä = 1 tavu (byte)

        Älä neuvo aloittelijaa, kun itsekään tiedä mistä puhut.

        1 gigatavu (GT) = 1024 megatavua
        1 megatavu (MT) = 1024 tavua
        1 tavu (T) = 8 bittiä (b)

        ja sama toisella kotimaisella:

        1 gigabyte (GB) = 1024 megabytes
        1 megabyte (MB) = 1024 bytes
        1 byte (B) = 8 bits (b)

        Nih!


    • MediStation

      30 Gigaan saat ängettyä uskomattoman määrän softaakin vielä.

    • mitä hemm....

      Tiedoksi, että kovolla tarkoitetaan hardista yleisesti, ei kiintolevyä. Eli todennäköisesti haluat sanoa, että 30Gb kovalevy ( != kovo).

      • fiksu

        Kovalevy
        Wikipedia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kovalevy

        Tietokoneiden kiintolevyjä kutsutaan myös kovalevyiksi

        Kovalevy on puukuiduista valmistettu rakennusmateriaali. Sen valmistukseen käytetään puuta joka hajoitetaan hienoksi kuiduiksi. Puun oma liima-aine pitää levyn kasassa. Yleensä kovalevy on toiselta puolelta sileä ja toiselta kuviollinen. Kovalevy on yksi kuitulevytyyppi


        Kiintolevy
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiintolevy

        Kiintolevy (puhekielessä usein kovalevy tai kovo) on levymuisti, tietokoneen pitkäaikainen massamuisti.


      • mietimme hetken

        ja näin, olemme ratkaisseet asian niinkutsutulla maalaisjärjellä. Hard (engl.) tarkoittaa suomeksi mm. kovaa ja kiintolevy on englanniksi hard drive.

        Siitä nopea päättely ja tuloksena suomenkielinen sana kovalevy?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe