Olenko ainoa astmaatikko tällä palstalla?

hilkkaliisa

Minulla on erittäin vaikeahoitoinen, herkästi reagoiva astma ja allerginen nuha. Lisäksi minulla on vaikeat silmäoireet ainakin lumettoman aikana.

Vaikka homealtistus on loppunut, niin vaikeahoitoinen astma on pysyvä. Infektiolääkäri totesi immunologiset muutokset.

Olen täysin riippuvainen astma- ja allergialääkityksestä.

Lääkitys tällä hetkellä:
Ventoline
Atrovent
Serevent
Aerobec autohaler
Singulair
Nasonex (allergisen nuha lääke - välillä oli Lomudal)
Silmiin Lomudal (välillä Zaditen) sekä kostutustipat ja yöksi kostutusgeeli. Pisimmillään oli kolme kuukautta kortisonitipat silmiin allergiseen silmätulehdukseen.
Aerius antihistamiini (välillä Xyzal)
Nivelkipuihin Panadol Zapp tai Panacod (välillä on kokeiltu muitakin kipulääkkeitä)
Noin 15 Prednisolon kortisonitablettikuuria, joista pisin kesti noin neljä kuukautta ennenkuin keuhkoni paranivat ja limaisuus väheni.
(Viimeisin Prednisolon kuuri 10/2004, koska kartan hometiloja)

Vaikka minulla on maksimilääkitys maksimiannoksilla koko ajan, en kykene olemaan hometiloissa vaan saan VÄLITTÖMÄN ASTMAKOHTAUKSEN ja Penicillium hometaloissa kahden tunnin kuluttua. Väärään aikaan tehtyjen tutkimusten vuoksi, minulta ei ole löytynyt alveoliittia. Oireilu kyllä on ollut ja epäily allergisesta alveoliitista.

Olenko todellakin ainoa KUMMAJAINEN tällä palstalla, jolla on astma ja allerginen nuha ja allerginen silmätulehdus?

Diagnoosit ovat:
J 45.0 / Y 96 Asthma Bronchiale professionale cum rhinitis et conjuctivitis (Kosteusvauriomikrobien aiheuttama työperäinen astma ja allerginen nuha sekä allerginen silmätulehdus. Todettu Työterveyslaitoksella vuonna 2003)

Terveisin kummajainen.
Olenko palstan ainoa astmaatikko?

[email protected]

55

6954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allerginen alveoliitti
      • hilkkaliisa

Jo nyt on kumma kun toiset tietävät paremmin kuin minä itse. Ehkä minulla on alveoliittikin, mutta vaikea astma myös.

Ilman astmalääkkeitä en tule toimeen.

• astma

diagnoosiksi viime vuonna. TTL jatkaa ja jatkaa tutkimuksia, tiedä mikä on lopullinen diagnoosi, mutta astmalääkkeitä menee 4.

• Yksi astmaatikko

ihan varmasti ja saan välittömiä ja voimakkaita oireita kosteusvaurio-tiloissa sekä myös "hometaloissa" asuvista ihmisistä. Joudun vaihtamaan mm. kassajonoa kaupassa, jos lähelläni on homeisessa rakennuksessa oleskellut henkilö. Astmalääkkeet auttavat oireisiini ja ilman niitä en voisi elää. Kenenkään on ihan turha väittää mitään muuta!!! Itse tiedän oman tilani parhaiten... Mielipiteeni ei tästä muutu miksikään. Kosteuvauriomikrobit ovat aiheuttaneet astmani. Minulla on myös siitä ammattitauti-diagnoosi. Tulin tosi sairaaksi TTL:n altistuksista mutta paranin niistä jo lyhyehkössä ajassa. En tarvinnut kortisoni-kuuria altistusten jälkeen.

• nisuiisu

Jos verestäsi löytyi IgE-vasta-aineita kosteusvauriomikrobeille, niin silloin Sinulla saattaa olla ammatti-astma. Kuitenkin on niin, että astmaa aiheuttavat vain sellaiset hiukkaset, jotka jämähtävät keuhkoputken limakalvolle. Koon on oltava kuitenkin yli 5 mikrometriä. Esim. Cladosporiumin ja Alternaria voivat aiheuttaa astmaa, mutta niitä ei luokitella kosteusvauriomikrobeiksi.

Kuitenkaan en tiedä vielä ketään, joka olisi TODELLISUUDESSA saanut kosteusvauriomikrobeista ensisairaudekseen astman. Voit ihan hyvin olla ensimmäinen sellainen. Mutta olen melko varma, että TTL:lta saamasi diagnoosi on väärä. Sinullakin on aivan varmasti yliherkkyyskeuhkokuume eli allerginen alveoliitti.

Me kaikki kyllä tiedämme, että on tehty tuhansia ns. kirjoituspöytäanalyyseja, joiden diagnoosiksi on väkisin väännetty astma. Tälläista ei saisi tiedemaailmassa tapahtua, muuten menee maine ja kunnia lopullisesti. Luottamusta tälläiselle henkilölle ei voi enää koskaan palauttaa, vaikka hän sitten toimisikin esim. maamme hallituksen käskystä.

Minkä allergeenin (altistuskokeen) yhteydessä puhallustehosi laskivat?

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko

• ainoa,

En tiedä uskaltaako täällä sitä sanoa, mutta kyllä minullakin on selvä homealtistumisesta johtuva astma. Allergisen alveoliitin oireitakaan minulla ei ole ollut.

• hilkkaliisa

Minulla on käynyt skype, kännykkä ja sähköposti "kuumana". Astma ON ja PYSYY homesairailla, vaikka homealtistus on jo monilla loppunut. Positiivista palautetta olen saanut yhteydenottajilta. Voimia vaikeahoitoisen astmanne kanssa. Tiedän kuinka inhottavaa on yskiä ja yökkäillä, kun astmakohtaus iskee. Tiedän mille tuntuu kun henkitorvi tuntuu menevän tukkoon ja sitä kutisee. Tiedän mille kuulostaa kun sisäänhengitys pihisee ja uloshengitys vinkuu.

Astmaa homesairailla on, mutta nyt meitä yritetään jyrätä, ettei astmaa olekaan, vaan kaikilla on alveoliitti. Koska nisuiisun persoona on niin vahva, niin nyt kukaan ei uskalla kertoa, että heilläkin on astma.

Minä kerroin, koska se on. Haukkumasanoja ovat olleet "pahvi" ja "hölmö", kun kerroin sairastavani astmaa. Käännän sanat haukkujalle itselleen. Katso peiliin. Et voi tietää mille astmakohtaus tuntuu ja kuinka ihanalle tuntuu kun astmalääke alkaa vaikuttamaan ja "pallo kurkussa alkaa sulamaan" - jos nyt edes ymmärrät metaforan "pallo kurkussa". Sille se tuntuu.

Minulla on varmaan molemmat astma ja alveoliitti, mutta ilman astmalääkkeitä en tule toimeen.

Pekka,nisuiisu, sinä pelotat arimpia lukijoita.
        Minua vain harmittaa kun et huomioi meitä joilla ON astma. Kyllä me olemme olemassa.

Nimeni on Hilkka ja olen astmaatikko. Olen astma- ja allergialääkeriippuvainen.

Kiitos yhteydenotoistanne. Kiitos uusista skype-yhtystiedoistanne. Skypeillään !

[email protected]
        skype löytyy nimellä homentikko

Voimia !

• nisuiisu
        hilkkaliisa kirjoitti:

Minulla on käynyt skype, kännykkä ja sähköposti "kuumana". Astma ON ja PYSYY homesairailla, vaikka homealtistus on jo monilla loppunut. Positiivista palautetta olen saanut yhteydenottajilta. Voimia vaikeahoitoisen astmanne kanssa. Tiedän kuinka inhottavaa on yskiä ja yökkäillä, kun astmakohtaus iskee. Tiedän mille tuntuu kun henkitorvi tuntuu menevän tukkoon ja sitä kutisee. Tiedän mille kuulostaa kun sisäänhengitys pihisee ja uloshengitys vinkuu.

Astmaa homesairailla on, mutta nyt meitä yritetään jyrätä, ettei astmaa olekaan, vaan kaikilla on alveoliitti. Koska nisuiisun persoona on niin vahva, niin nyt kukaan ei uskalla kertoa, että heilläkin on astma.

Minä kerroin, koska se on. Haukkumasanoja ovat olleet "pahvi" ja "hölmö", kun kerroin sairastavani astmaa. Käännän sanat haukkujalle itselleen. Katso peiliin. Et voi tietää mille astmakohtaus tuntuu ja kuinka ihanalle tuntuu kun astmalääke alkaa vaikuttamaan ja "pallo kurkussa alkaa sulamaan" - jos nyt edes ymmärrät metaforan "pallo kurkussa". Sille se tuntuu.

Minulla on varmaan molemmat astma ja alveoliitti, mutta ilman astmalääkkeitä en tule toimeen.

Minua vain harmittaa kun et huomioi meitä joilla ON astma. Kyllä me olemme olemassa.

Kiitos yhteydenotoistanne. Kiitos uusista skype-yhtystiedoistanne. Skypeillään !

[email protected]

Voimia !

että kosteusvauriomikrobit eivät aiheuta ammatti-astmaa. Se olisi vastoin luonnon lakeja.

Kuitenkin kun homealtistus jatkuu ja jatkuu, niin kaikki taudit ovat mahdollisia, myös sisäsyntyinen astma.

Ammatti-astma menee aina Th2-lymfosyyttireittiä ja siihen osallistuu myös IgE-vasta-aineet. Tämä reaktio tapahtuu keuhkoputken limakalvolla. Sinne jämähtävät vain yli 5 mikrometrin hiukkaset. Kuitenkin kosteusvauriomikrobit ovat huomattavasti pienempiä kuin tuo mainittu koko ja ne näin ollen pääsevät tekemään tuhoja keuhkorakkuloissa.

Minullakin on ollut usein astman-kaltainen tautitila. Tällöin otan Aerobeckiä ja Aeromirriä. Ne ovat astma-lääkkeitä, mutta minulla ei kuitenkaan ole astmaa.

Pyydän nyt sinua ystävällisesti lopettamaan kosteusvauriomikrobien aiheuttaman astman tyrkyttämisen. Teet vaan vahinkoa meidän asialle. Se, että yhteydet sinuun ovat käyneet "kuumana", ei tarkoita sitä, että olisit oikeassa. Eikä myöskään se, että käytät astma-lääkkeitä tarkoita, että sinulla olisi ammatti-astma. Sinulla ja usein minullakin on päällä ahtauttava keuhkoputkitulehdus eli obstruktiivinen bronkiitti. Tämän tilan TTL saa aikaiseksi helposti altistuskokeellaan.

Nyt, kun puhutaan ammattitaudeista, niin meidän on myös silloin käytettävä ammatti-astman määritelmää. Tiedän, että vuonna 1995 otettiin käyttöön sellainen käytäntö, että kaikista keuhkoputken tulehduksellisista tiloista alettiin käyttämään termiä astma. Mutta se ei koske millään tavoin ammatti-astmaa.

Helena Mussalo-Rauhamaa on sanonut minulle, että hän ei tavannut koskaan iho- ja allergiasairaalassa työskennellessään astman kriteerejä täyttäviä potilaita. Kari Reijula on myös sanonut minulle, että TTL:n astmat ovat allergisia alveoliitteja. Olen kertonut nämä sinulle skypessä, etkö muista?

ystävyydellä

Pekka Nikkola

• jakuvia viestijäsi !
        hilkkaliisa kirjoitti:

[email protected]

Voimia !

Olisiko syytä sinun saada etäisyyttä vähäksi aikaa tähän keskustelu ryhmään ?
        Kyllä monet arat ihmiset ovat ihmetelleet Hilkkaliisankin jatkuvia omien oireiden kertausta. Ei kai tyhosa vaikuta mielipiteiden jakoon....
        Kiitos Nisuiisu vuosien avusta ja kannustuksesta meitä homesairaita auttaessasi !!!

• vaikuttaa
        jakuvia viestijäsi ! kirjoitti:

Kyllä monet arat ihmiset ovat ihmetelleet Hilkkaliisankin jatkuvia omien oireiden kertausta. Ei kai tyhosa vaikuta mielipiteiden jakoon....
        Kiitos Nisuiisu vuosien avusta ja kannustuksesta meitä homesairaita auttaessasi !!!

siltä, että nisuiisu on itse tämänkin viestin kirjoittanut. Ota Hilkkaliisa se siltä kannalta. Sinua tarvitaan täällä ! Kiitos, että jaksat.

• se ollut
        nisuiisu kirjoitti:

että kosteusvauriomikrobit eivät aiheuta ammatti-astmaa. Se olisi vastoin luonnon lakeja.

Kuitenkin kun homealtistus jatkuu ja jatkuu, niin kaikki taudit ovat mahdollisia, myös sisäsyntyinen astma.

Ammatti-astma menee aina Th2-lymfosyyttireittiä ja siihen osallistuu myös IgE-vasta-aineet. Tämä reaktio tapahtuu keuhkoputken limakalvolla. Sinne jämähtävät vain yli 5 mikrometrin hiukkaset. Kuitenkin kosteusvauriomikrobit ovat huomattavasti pienempiä kuin tuo mainittu koko ja ne näin ollen pääsevät tekemään tuhoja keuhkorakkuloissa.

Minullakin on ollut usein astman-kaltainen tautitila. Tällöin otan Aerobeckiä ja Aeromirriä. Ne ovat astma-lääkkeitä, mutta minulla ei kuitenkaan ole astmaa.

Pyydän nyt sinua ystävällisesti lopettamaan kosteusvauriomikrobien aiheuttaman astman tyrkyttämisen. Teet vaan vahinkoa meidän asialle. Se, että yhteydet sinuun ovat käyneet "kuumana", ei tarkoita sitä, että olisit oikeassa. Eikä myöskään se, että käytät astma-lääkkeitä tarkoita, että sinulla olisi ammatti-astma. Sinulla ja usein minullakin on päällä ahtauttava keuhkoputkitulehdus eli obstruktiivinen bronkiitti. Tämän tilan TTL saa aikaiseksi helposti altistuskokeellaan.

Nyt, kun puhutaan ammattitaudeista, niin meidän on myös silloin käytettävä ammatti-astman määritelmää. Tiedän, että vuonna 1995 otettiin käyttöön sellainen käytäntö, että kaikista keuhkoputken tulehduksellisista tiloista alettiin käyttämään termiä astma. Mutta se ei koske millään tavoin ammatti-astmaa.

Helena Mussalo-Rauhamaa on sanonut minulle, että hän ei tavannut koskaan iho- ja allergiasairaalassa työskennellessään astman kriteerejä täyttäviä potilaita. Kari Reijula on myös sanonut minulle, että TTL:n astmat ovat allergisia alveoliitteja. Olen kertonut nämä sinulle skypessä, etkö muista?

ystävyydellä

Pekka Nikkola

niin, että osalla kosteusvauriomikrobeja on suuret itiöt ?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017688996

• niihin....
        tämän linkin: kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017691851

ja tämän
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017692698

” Jottei palstan lukijoille jäisi väärää kuvaa, mitkä indikaattorilajit ovat myrkyn tuottajia, täsmennän vielä, että

indikaattorilistalla esiintyvät ovat kaikki nykytiedon mukaan toksiinintuottajia, lukuunottamatta Phialophoraa ja Scopulariopsista. ”

ja tämä

” Vakavia sairauksia aiheuttavien, vaarallisten toksiinien tuottajien joukkoon kuuluvat listalta toki myös: aktinobakteerit, Aspergillus versicolor ja Trichoderma.

Kuuluisuus on jo sitten toinen ja vaikeammin määriteltävissä oleva asia. Stachybotrystä on tutkittu ehkä kauimmin ja perusteellisimmin ja on siksi ehkä tunnetuin ja pahamaineisin näistä. Vaarallisuusjärjestystä näiden osalta tuskin kukaan osaisi laatia.

Tämän STM:n listan ulkopuolella on sitten muitakin vaarallisia toksiinintuottajia esim. hometalojen indikaattoribakteerien joukossa. Myös Bacillus cereusta on löydetty kosteusvauriotaloista. Lisäksi lahottajasienten joukosta löytyy näitä myrkyn tuottajia. ”

• vain yhdellä
        jakuvia viestijäsi ! kirjoitti:

No on se nisuiisulla alveoliitti ja astma itselläänkin. Hän kirjoitti että kaikki astmadiagnoosit ovat vääriä diagnooseja. Hänen mielestään koko kansainvälinen tutkimus homeastman vaikeudesta on pelkkää puppua ja kaikki homeastmaatikot luulosairaita, joille on tehty väärä diagnoosi kaikille.

Suutari pysyköön lestissään !

Lääkärit ovat lääkäreitä ja nisuiisu on mikrobiologi, jolla ei ole lääketieteellistä koulutusta. Itse nisuiisu laittaa omia kirjoituksiaan esille ilman nimimerkkiä.

Kerro meille oletko saanut yhtään lääkäriä myöntämään kaikkien muiden lääkäreiden olevan väärässä? Se on totta, että alveoliittia on vaikea löytää ja joitakin vääriä diagnooseja on varmasti tehty.

• nisuiisu
        vain yhdellä kirjoitti:

No on se nisuiisulla alveoliitti ja astma itselläänkin. Hän kirjoitti että kaikki astmadiagnoosit ovat vääriä diagnooseja. Hänen mielestään koko kansainvälinen tutkimus homeastman vaikeudesta on pelkkää puppua ja kaikki homeastmaatikot luulosairaita, joille on tehty väärä diagnoosi kaikille.

Suutari pysyköön lestissään !

Lääkärit ovat lääkäreitä ja nisuiisu on mikrobiologi, jolla ei ole lääketieteellistä koulutusta. Itse nisuiisu laittaa omia kirjoituksiaan esille ilman nimimerkkiä.

Kerro meille oletko saanut yhtään lääkäriä myöntämään kaikkien muiden lääkäreiden olevan väärässä? Se on totta, että alveoliittia on vaikea löytää ja joitakin vääriä diagnooseja on varmasti tehty.

niin ota yhteys minuun sähköpostitse.

Ennen kuin alamme keskustelemaan, niin lue tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017683430

Ylläolevaan on vastaus tässä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017736257

Ylläolevasta linkistä löydetyn lääketieteellisen tekstin on laatinut todennäköisesti Tyhosan pj:n suosittelema keuhkolääkäri Keski-Suomesta. Ei julkilausumia voi jälkikäteen perua. Minäkin olin näitä julkilausumia hyväksymässä, kun kuuluin aikoinaan TYHOSAn johtokuntaan.

Et varmaan ole lukenut tätä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017732554

Viimeisestä kappaleesta löytyy kyllä nimiä.

Onneksi meidän sairaudessa on kysymys biokemiasta/mikrobiologiasta, eikä niinkään lääketieteestä. Lääketiede astuu vasta sitten varsinaisesti kuvaan, kun aletaan parantelemaan sairauksia. Minä olen siis pysynyt lestissäni!

KERTAUSTA: Kosteusvauriomikrobien itiöt laukaisevat elimistössä sekä vasta-aine että soluvälitteisen immuniteetin samanaikaisesti. Suurimmalla osalla väestöä tämä luojan luoma systeemi toimii moitteestomasti. Sitten on pieni ryhmä, joiden elimistö ei pysty poistamaan keskisuuria immunokompleksejä (itiö IgG)verenkierrosta. Näin syntyy III-tyypin allergia eli immunokompleksivälitteinen allergia. Samanaikaisesti homeitiöt aiheuttavat ns. viivästyneen soluvälitteisen allergian keuhkorakkuloissa ja alimmissa keuhkoputkissa (IV-tyypin allergia).
        Siis nämä itiöt aiheuttavat kaksinkertaisen allergian. Sen lisäksi monien kosteusvauriomikrobien myrkylliset aineenvaihduntatuotteet heikentävät entisestään sairastuneen koko immuunipuolustusjärjestelmää. TÄLLÄ SAIRAUDELLA EI OLE TIETENKÄÄN MITÄÄN TEKEMISTÄ ASTMAN KANSSA!!

ystävyydellä

Pekka Nikkola
        tutkiva homeallergikko
        biokemisti/mikrobiologi

• kannustuksesta
        vaikuttaa kirjoitti:

siltä, että nisuiisu on itse tämänkin viestin kirjoittanut. Ota Hilkkaliisa se siltä kannalta. Sinua tarvitaan täällä ! Kiitos, että jaksat.

Voinhan minäkin kirjoittaa vaikka ilman rekisteröityä hilkkaliisa nimeäni.

Kuitenkin kirjoitan aina omalla nimimerkilläni.

Jos kirjoitan jollain muulla, laitan aina alle tai alkuun hilkkaliisa-homentikko.

Kyllä minä seison sanojeni takana.

Kyllä minulla on muutakin, kuin oma kokemukseni.
        Esimerkiksi 77 henkilöstä tekemäni opinnäytetyö.

Sosiaaliturva ja kuntoutus eivät toteudu tasapuolisesti. Homesairaita kiusataan. Homesairaita ei tutkita asianmukaisesti ja vääriä diagnooseja tehdään tai diagnoosi jää kokonaan tekemättä kun on "vain oireilija".

Terveisin hilkkaliisa
        [email protected]

• homekorva

Mulla siis sairaalan ja TTL:n toteama Astma bronchiale. (proffessionalis suspecta)
      Lisäksi conjuktivitis ja rhinitis chronica joita TTL ei huomioinut vaikka ne selkeästi on kaikissa lääkärilausunnoissa muista sairaaloista SAMAN VUODEN AIKANA!!
      Lisäksi kovat nivelsäryt ja kankeus.

MUN ON PAKKO käyttää koko ajan
      Beclomet 2 x 400mg
      Buventol noin 1-4 x pvä / vaihtelee..
      Prednisolon kuureina
      Zithromax tulehdukseen (vihreät yskökset)

Lomudal nenäsuihke 2 krt / pvä
      Lomudal silmätipat 2 krt / pvä

Nenän suolahuuhtelu ja Nisita sekä Nozoil. Välillä A-vita.

Särkylääkkeenä Paramax, sirdalud, panacod

Nyt reagoin ulkona lähes joka paikassa. Kävelyllä, linja-autossa, junassa ym ym..

Kun menee kauppaan sisään ja ulos sieltä, niin myöskin lämpötila ero tekee tosi kivuliaan kuristuksen keuhkoihin, ihankuin liivit ois tiukalla ja sattuu. Samoin joissakin paikoissa luonnossa.

Hajuvesiä kestän vähän.

Stockmanni oli esim erikoinen paikka. Välillä oli hengenahdistusta, välillä pisti nenään tai korviin. Välillä sattui takaraivoon ja huimasi.

Eli eri hajut ym tekee eri tuntemuksia.

Haistan myös eri tilanteissa ja paikoissa homelemahduksia. Esim toisten vaatteissa, ruuissa, tavaroissa. ym..

Onneksi en ottanut aspergillus altistusta, sit oisin varmaan koppa naamassa.

Mutta mulle tulee siis pikaisia, äkillisiä kuristuskohtauksia. Pala kurkussa ja välillä keuhkot puristaa..

Eikö se ole astma?

Eli sekin on mulla kaiken paskan lisänä..

• on minullakin

Niin se vaan on, että sain myös minä ammattitautina astman, mutta koskaan keuhkoistani ei ole kuulunut mitään vinkunoita uloshengityksen aikana, ei koskaan. Keuhkot ovat olleet kuin tulessa ja kaikki muut mahdolliset oireet. Lääkitys maksimaalinen ja en kait olisi selvinnyt ilman lääkkeitä hengissä. Myös kaikki pakokaasut ja muut pölyt tukkivat keuhkoni, puhumattakaan homeista. Astma diagnoosi ja minulla ei ole ollut IgE-vasta-aineita millekkään edes homeille. Mutta alveoliitin oireet ovat aina olleet...............et silleen. Jaksamisia kaikille on sitten astma tai alveoliitti.

• homekorva
        on minullakin kirjoitti:

Niin se vaan on, että sain myös minä ammattitautina astman, mutta koskaan keuhkoistani ei ole kuulunut mitään vinkunoita uloshengityksen aikana, ei koskaan. Keuhkot ovat olleet kuin tulessa ja kaikki muut mahdolliset oireet. Lääkitys maksimaalinen ja en kait olisi selvinnyt ilman lääkkeitä hengissä. Myös kaikki pakokaasut ja muut pölyt tukkivat keuhkoni, puhumattakaan homeista. Astma diagnoosi ja minulla ei ole ollut IgE-vasta-aineita millekkään edes homeille. Mutta alveoliitin oireet ovat aina olleet...............et silleen. Jaksamisia kaikille on sitten astma tai alveoliitti.

tää oli ihan kuin mun suusta. tää sun lauseesi:

Astma diagnoosi ja minulla ei ole ollut IgE-vasta-aineita millekkään edes homeille. Mutta alveoliitin oireet ovat aina olleet.

Ei myöskään prick reagointia!

• väännetään
        homekorva kirjoitti:

tää oli ihan kuin mun suusta. tää sun lauseesi:

Astma diagnoosi ja minulla ei ole ollut IgE-vasta-aineita millekkään edes homeille. Mutta alveoliitin oireet ovat aina olleet.

Ei myöskään prick reagointia!

vaikka samoin kuten teillä,Ige normaali,ei prick-reagointia,eikä avaavista oleellista apua.allergisen alveoliitin oireita kylläkin,mutta allergologin mielestä ei kannata ottaa muita kokeita ja väitti kovasti ettei voi olla allergista alveoliittia vaikka sanoin että mun oireethan viittaavat siihen.Lääkäri on viisaampi,lukenut mies ja minä luulosairas homehörhö.Näin se maailma makaa!!

• on askelten
        on minullakin kirjoitti:

Minullakin ammattitautina astma, mutta alveoliitin oireet. Maalaisjärkikin sanoo, että jossain tutkimuslaitoksessa tutkimukset ei mee ihan putkeen. Mutta se on ainoa todiste nyt taudistani, ehdottomasti parempi kuin epäilys ja siihen nyt nojaudun, oli se kuinka väärä dg hyvänsä.

• Homeherkkä

Oireilin työpaikka-altistusaikanani kymmenen vuotta flunssalla, ainoastaan ja vain flunssalla joka toinen kuukausi paitsi kesäaikaan.
      Eli kuume nousi parissa kolmessa tunnissa yli 39 C:n ja kesti vuorokauden. Saattoi jättää jälkitautina LÄÄKÄRIN TOTEAMAN poskiontelo- tai keuhkoputkitulehduksen. Kymmenen vuoden aikana minulla oli myös krooninen aamunuha. Sain ylösnoustuani niistellä puolisen tuntia limaa, joka loppuvuosina oli veristä. Bakteritulehduksia ei ollut koko aikana.
      Koko tuona aikana minulla ei ollut yskää eikä hengenahdistusta. Keuhkoputkitulehduksen tunnistin alkaessani yskiä, jonka yskimisen päätti oksennusrefleksi. Keuhkoputket eivät erittäneet limaa.
      Vuosi ennen työpaikka-altistukseni päätyttyä sain tuon flunssan jälkitautina räkäkeuhkoputkitulehduksen, jonka liman sai keuhkoista irtoamaan vyöhyketerapeutti, koska antibioottilääkkeitä en niille allergisoitumiseni takia pystynyt käyttämään, eikä niitä työterveyslääkäri edes uskaltanut määrätä.
      Uusia ilmastointilaitteita kestin kolmisen kukautta seuralaisenani jurraava flunssa iltalämpöilyineen, kurkku-, kaularauhas- ja jänteiden ja lihasten kiinnityskohtien tulehtumisineen kuivan köhän säestämänä.

MINULLA SIIS OLI TYYPILLINEN ODTS-OIREILU kymmenisen vuotta. Kun tosivetoiset ilmastointilaitteet laukaisivat ODTS:n ALLERGISEKSI ALVEOLIITIKSI, otin vuorotteluvapaata, koska hengastyin jo sadan metrin kävelyssä, eli fyysiset voimani oli ihan loppu ja niveleni liki toimintakelvottomat. Oireilu päättyi vuorotteluvapaalla kolmen kuukauden kuluttua ja kuiva yskä 10 kk:n päästä.

ODTS-oireiluni muuttui ALLERGISEKSI ALVEOLIITIKSI, koska yhdeksän kuukautta työpaikka-altistukseni jälkeen paikallisen keskussairaalan mittaamana diffuusiokapasitettini oli VIELÄ VAIN 66% normaaliarvosta ja siitä TTL:n mittaamana 9 kk:den kuluttua jo 72 %, siis ilman homealtistuksen aiheuttamaan keuhkotulehdusta, jolta tulehdukselta itsesuojauduin mm. hengityssuojaimin.

LÄÄKETIETEEN mukaan ODTS- ja ALVEOLIITTIoireilu on samanlaista, eli flunssaoireilusta on kysymys, kuten Allergia kirjassa vuodelta 1985 todetaan.
      Mikäli tuo oireilu aiheuttaa VAURIOITA KEUHKORAKKULOISSA, vasta silloin puhutaan ALLERGISESTA ALVEOLIITISTA. Diffuusiokapasiteetin alenema on yksi osoitus ALLERGISEN ALVEOLIITIN tuottamasta keuhkovauriosta KEUHKORAKKULATASOLLA. LÄÄKETIETEEN mukaan ASTMA eikä allerginen keuhkoputkitulehdus alenna diffuusiokapasiteettia.

Esiintyessään kerran TV:ssä erään perheen tukena KTL:n erikoistutkija Tuula Putus totesi, että IHMINEN ON OMAN TERVEYTENSÄ PARAS ASIANTUNTIJA.
      Ja näinhän on.

Kosteusvauriomikrobiallergikko tietää tasan tarkkaan olevansa kosteusvauriomikrobiallergikko, vaan ei tiedä MILLE KAIKILLE KOSTEUSVAURIOMIKROBEILLE hänen immuunijärjestelmänsä tilttaa. Kun immuunijärjestelmä alkaa tiltata ulkohomealtistukseenkin niin siitä tietää, että noita homeita on ollut altistusta suorittavassa kosteusvauriorakennuksessakin jopa ihan mittatikkuilijoidenkin osoittamana. Mikäli allergisen reaktion aiheuttajana olisi joku muu sisäilmassa oleva tekijä, oireilun pitäisi päättyä, mikäli se ei ole aiheuttanut esim. ASTMAA, KROONISTA KEUHKOPUTKITULEHDUSTA tai KROONISTA ALVEOLIITTIA.

Vuorotteluvapaalla jäätyäni sain lumien sulettua flunssanreaktion, jo pelkästä maa-ainesten käsittelystä, myös pitempiaikaisesta ulkoilusta, kesämökillä oleskelusta jne., mikä flunssa ei LÄÄKETIETEEN mukaan tarkoita ALLERGISTA ALVEOLIITTIA vaan ODTS:sää.

Saan noita ODTS-reaktioita yhä ulkohome-"sisäilma"home seurauksena. Seurauksena nuha, kurkkukipua, äänen käheytymistä, korvien vihlomista ja jopa leuanalusrauhasten kipeytymistä. Oireilu ohittuu vuorokaudessa parissa kolmessa ilman uutta altustusta.
      Homeitiömäärän ollessa tarpeeksi suuri myös keuhkoputkeni tulehtuvat tuottaen myös sivuoireita ja vielä suurempi homeitiömmäärä tulehduttaa myös KEUHKORAKKULANI.

ALLERGEENIN LAUKAISEMA KUHKOPUTKISSA oleva tulehdus on eri asia kuin KEUHKORAKKULOISSA OLEVA TULEHDUS; johan tuon sanoo jo maalaisjärkikin. Se sanoo myös, että ODTS-oireilu ei ole samankaltainen ASTMA-oireilun kanssa.

Olen yhä edelleen ODTS-oireileva.
      TTL totesi minulla olevan Asthma bronchiale suspecta (J45.9), siis ilman astmaoireilua ja tutkimatta sen paremmin aiheuttamansa kolme kuukautta kestäneen keuhkotulehduksen syitä.
      Keuhkolääkäri, jolle hakeuduin tuon altistuksen jälkeen, antoi 3 vuotta myöhemmin hänelle viemieni epikriisien, lab., rtg- ja E-lausuntojen perusteella E-lausunnon:
      J39.3 Ylähengisysteiden ärsytysoireet, J67 Alveolitis allergiga susp., J30.0 Rhinitis chronica.
      No tuota viimeistä minulla ei ole vieläkään. Se katosi työpaikka-altistukseni päätyttyä. Hän otti sen keskussairaalan E-lausunnosta minua kuulematta.
      Ja mainitsemaani ALLERGISTA KEUHKOPUTKITULEHDUSTA hänkään ei huomioinut lausunnossaan millään tavoin.
      No joka tapauksessa minua hoitava keuhkolääkäri kumosi TTL:n astmalausunnon.

Tuolla lausunnolla minulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke.

No joka tapauksessa ollessani muukin kuin homeallergikko, immuunijärjestelmäni toimii
      niin, että saan allergisen reaktion antigeenista syötynä yleensä muutaman tunnin päästä, mutta myös vuorokausienkin päästä ja sama koskee myös voiteita. Mutta homeitiöitä tarpeeksi hengitettyäni AINA muutaman tunnin päästä.
      JOTEN minulla ei ole mitään syytä alkaa kiistellä LÄÄKETIETEEN TUOTTAMAN TIEDON kanssa ns. VIIVÄSTYNEESTÄ ALLERGISESTA REAKTIOSTA, johon kuuluu immunokompleksivälitteinen reaktiotyyppi, jonka sanotaan tuottavan MYÖS allergista alveoliittia.

Nähtävästi minäkin, jo pienen homeitiömäärän laukaistessa minulle noita allergisia keuhkoputkitulehduksia, olisin NYKYlääketieteen mittatikuilla mitattuna astmaatikko, koska nuo tulehdusreatiot aikaansaavat keuhkoputkien limakalvojen paksuuntumista ja sitä kautta hengenahdistusta ja hengityksen vinkumista, mikäli en olisi suojannut itseäni hengityssuojaimin homealtistukselta.

Vaan keltään maamme huippulääketiedegurulta en ole saanut vastausta allergisen keuhkoputkitulehduksen ja astman välisestä syy-yhteydestä. Luurin olen saanut monesti korvaani.
      Tuolla hakumatkalla olen vieläkin.

Kun kysyit, että oletko ainoa astmaatikko (keuhkoputkitaso) tällä palstalla, niin saamistasi vastauksista päätellen teitä on lukuisia ja minäkin tunnen henkilökohtaisesti kymmenisen astmaatikkoa ja muutamia työpaikkaoireilevia TULEVIA astmaatikkoja.

Minä näytän olevan tällä palstalla vielä PUHTAASTI ODTS-oireileva, koska en vielä ole joutunut käyttämään pysyvää astmalääkitystä. Astmapiipun käyttö ennen altistusta ehkäisee vain hinkuyskämaisen rektion, mutta ei ehkäise altistuksen aikaansaamaa allergista reaktiota.

Ja minusta keuhkoputkitasolla oleva krooninen keuhkoputkitulehdus on kaukana allergisesta puhumattakaan kroonisesta alveoliitista.

• hilkkaliisa

Oletko lukenut Ulla Nevalaisen kirjan: "Haista home vakuutusoikeus". Kannattaa muuten lukea! Ulla on joutunut taistelemaan ammattitautiensa (homeastma ja alveoliitti = MOLEMMAT) kanssa ja terveydellisistä syistä hän joutui muuttamaan Kanariansaarille.

Tässä tekemäni ihan lyhyt referaatti Ulla Nevalaisen kirjasta, JOKA KANNATTAA LUKEA:

Syksyllä 2004 Ulla Nevalainen julkaisi kirjan (Haista home vakuutusoikeus) omakohtaisista kokemuksistaan, millaisia vaikeuksia työpaikan homealtistuksesta sairastuneen sosiaaliturvan toteutumisessa Suomessa voi olla. Homeammattitauti mullisti hänen elämänsä ja hänen oli terveydellisistä syistä muutettava Kanariansaarille. Astma- ja alveoliitti oireet olivat niin voimakkaat, ettei hän kyennyt olemaan enää Suomessa, koska hän alkoi oireilla myös luonnonhomeista. Alveoliitti todettiin ammattitautina toukokuussa 1996 (s.29). Myös homeastma todettiin ammattitautina elokuussa 1996(s.31) Nevalainen kertoo dokumentissaan, kuinka vakuutuslaitos ja muutoksenhakuportaat ovat toteuttaneet korvauskäytäntöään hänen kohdallaan. Hän on valittanut useita kertoja Valtionkonttorin tekemästä päätöksestä Tapaturmalautakunnalle, sen päätöksestä edelleen Vakuutusoikeudelle ja sen päätöksestä Korkeimmalle Oikeudelle. Hän valitti myös haittarahapäätöksestä Tapaturmalautakunnalle. Nevalainen on tehnyt kantelun Eduskunnan oikeusasiamiehelle vakuutuslaitosten tekemästä sopimuksesta tapaturmaeläkkeen maksamisesta homesairaille vain vuoden ajaksi, sopimuksesta haittarahan maksamisesta aina haittaluokka 2:n mukaan homesairaille sekä Valtionkonttorin menettelystä sen ohittaessa Työterveyslaitoksen erikoislääkäreiden lausunnot. Lisäksi Nevalainen on tehnyt kantelun Lääkäriliittoon vakuutuslääkäreiden toiminnasta, kun he tekevät päätöksiä potilasta näkemättä ja kumoavat potilaan tutkineiden lääkäreiden johtopäätökset. Nevalainen on tehnyt kantelun myös oikeuskanslerille vakuutusoikeuden ja korkeimman oikeuden menettelyn virheellisyydestä. Hän kertoo myös joutuneensa kuntoutukseen homeiseen kuntoutuslaitokseen ja sairastuneensa siellä. Nevalainen kirjoittaa viimeisen toivonsa olevan valitus, jonka hän on tehnyt Euroopan ihmisoikeuksien tuomioistuimeen (EIT). Sen päätöstä hän joutunee odottamaan kauan, koska viime vuosina Euroopan tuomioistuimeen on tullut noin 30 000 valitusasiaa vuosittain. Vuoden 2004 alussa käsittelyjonossa oli 65000 valitusta. (Nevalainen 2004, 180-204.)

Nevalainen Ulla 2004. Haista home vakuutusoikeus. Nevac oy. Otamedia Oy. Espoo.

Et ole ainoa ODTS oireilija Homeherkkä. Enkä minä ole Suomen ainoa homeastmaatikko.

Homesairaiden sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumisesta (toteutumattomuudesta) tekemäni opinnäytetyö kertoo laajemmassa (77 vastaajaa) mittakaavassa miten Suomen systeemit ovat pahasti pielessä. Ihminen voi sairastua homeesta (kosteusvauriomikrobeista) työpaikallaan ja kukaan ei korvaa sairauslomia ja kaikki vetäytyvät vastuusta. Vaikka ammattitauti on todettu, voi sairas joutua vuosia kestävään taisteluun vakuutusyhtiön kanssa. Korvauksia voidaan maksaa vuosi tai pari ja yhtäkkiä vakuutusyhtön "asiantuntijalääkärit" (kirjan mukaan jopa eläinlääkäreitä) toteavat potilaan parantuneen ja korvaus lopetetaan. Käytännössä homesairas kuitenkin on työkyvytön, vaikka nämä eläinlääkärit toteaisivat mitä.

Voimia!
        Terveisin
        [email protected]

• Homeherkkä
        hilkkaliisa kirjoitti:

Oletko lukenut Ulla Nevalaisen kirjan: "Haista home vakuutusoikeus". Kannattaa muuten lukea! Ulla on joutunut taistelemaan ammattitautiensa (homeastma ja alveoliitti = MOLEMMAT) kanssa ja terveydellisistä syistä hän joutui muuttamaan Kanariansaarille.

Tässä tekemäni ihan lyhyt referaatti Ulla Nevalaisen kirjasta, JOKA KANNATTAA LUKEA:

Syksyllä 2004 Ulla Nevalainen julkaisi kirjan (Haista home vakuutusoikeus) omakohtaisista kokemuksistaan, millaisia vaikeuksia työpaikan homealtistuksesta sairastuneen sosiaaliturvan toteutumisessa Suomessa voi olla. Homeammattitauti mullisti hänen elämänsä ja hänen oli terveydellisistä syistä muutettava Kanariansaarille. Astma- ja alveoliitti oireet olivat niin voimakkaat, ettei hän kyennyt olemaan enää Suomessa, koska hän alkoi oireilla myös luonnonhomeista. Alveoliitti todettiin ammattitautina toukokuussa 1996 (s.29). Myös homeastma todettiin ammattitautina elokuussa 1996(s.31) Nevalainen kertoo dokumentissaan, kuinka vakuutuslaitos ja muutoksenhakuportaat ovat toteuttaneet korvauskäytäntöään hänen kohdallaan. Hän on valittanut useita kertoja Valtionkonttorin tekemästä päätöksestä Tapaturmalautakunnalle, sen päätöksestä edelleen Vakuutusoikeudelle ja sen päätöksestä Korkeimmalle Oikeudelle. Hän valitti myös haittarahapäätöksestä Tapaturmalautakunnalle. Nevalainen on tehnyt kantelun Eduskunnan oikeusasiamiehelle vakuutuslaitosten tekemästä sopimuksesta tapaturmaeläkkeen maksamisesta homesairaille vain vuoden ajaksi, sopimuksesta haittarahan maksamisesta aina haittaluokka 2:n mukaan homesairaille sekä Valtionkonttorin menettelystä sen ohittaessa Työterveyslaitoksen erikoislääkäreiden lausunnot. Lisäksi Nevalainen on tehnyt kantelun Lääkäriliittoon vakuutuslääkäreiden toiminnasta, kun he tekevät päätöksiä potilasta näkemättä ja kumoavat potilaan tutkineiden lääkäreiden johtopäätökset. Nevalainen on tehnyt kantelun myös oikeuskanslerille vakuutusoikeuden ja korkeimman oikeuden menettelyn virheellisyydestä. Hän kertoo myös joutuneensa kuntoutukseen homeiseen kuntoutuslaitokseen ja sairastuneensa siellä. Nevalainen kirjoittaa viimeisen toivonsa olevan valitus, jonka hän on tehnyt Euroopan ihmisoikeuksien tuomioistuimeen (EIT). Sen päätöstä hän joutunee odottamaan kauan, koska viime vuosina Euroopan tuomioistuimeen on tullut noin 30 000 valitusasiaa vuosittain. Vuoden 2004 alussa käsittelyjonossa oli 65000 valitusta. (Nevalainen 2004, 180-204.)

Et ole ainoa ODTS oireilija Homeherkkä. Enkä minä ole Suomen ainoa homeastmaatikko.

Homesairaiden sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumisesta (toteutumattomuudesta) tekemäni opinnäytetyö kertoo laajemmassa (77 vastaajaa) mittakaavassa miten Suomen systeemit ovat pahasti pielessä. Ihminen voi sairastua homeesta (kosteusvauriomikrobeista) työpaikallaan ja kukaan ei korvaa sairauslomia ja kaikki vetäytyvät vastuusta. Vaikka ammattitauti on todettu, voi sairas joutua vuosia kestävään taisteluun vakuutusyhtiön kanssa. Korvauksia voidaan maksaa vuosi tai pari ja yhtäkkiä vakuutusyhtön "asiantuntijalääkärit" (kirjan mukaan jopa eläinlääkäreitä) toteavat potilaan parantuneen ja korvaus lopetetaan. Käytännössä homesairas kuitenkin on työkyvytön, vaikka nämä eläinlääkärit toteaisivat mitä.

Voimia!
        Terveisin
        [email protected]

ja luettuani ihmettelin ja lopuksi raivostuin.
        Tosin olin kuullu vastaavanlaisia kertomuksia jo aiemminkin.

Vuonna 1996 tilanne oli vielä toinen. Silloin TTL:kin jopa löysi alveoliitin ENNEN ASTMAA ja jopa totesi Ulla Nevalaisen työkyvyttömäksi.
        Ulla nevalainen on yksi esimerkki henkilöstä, jota TTL ei olisi saanut KOSKAAN KEUHKOALTISTAA.
        Näin oli maassamme päätetty jo 1960-luvulla, kun havaittiin KEUHKOaltistuksen aiheuttavan alveoliittisesti oireilevalle pysyviä keuhkovaurioita.

On hyvä, että Ulla Nevalainen valitti EIT:hen.
        E-lausuntojen ja hänen terveydentilansa huomioonottaen uskoisin, että Valtionkonttori joutuu maksamaan hänelle tapaturmaeläkkeen haittarahoineen.

Harkitsin itsekin valituksen tekemistä EIT:hen saatuani Etelä-Suomen lääninhallitukselta päätöksen (toinen allerkirjoittajista Helena Mussalo-Rauhamaa) TTL:ää koskevaan kanteluuni, jossa osoitin, että TTL tutki minut astmaatikkona, vaikka heille kirjallisesti antamani oirekuvauksen perusteella (epikriisi ja lab.liitteineen 12-vuoden ajalta)) olin alveoliitikko.
        E-S:n lääninhallituksen päätöksestä voi vetää sen johtopäätöksen, että heidän puolestaan TTL SAA TUTKIA alveoliittisesti oireilevan astmaattisesti oireilevana.

Mitä tuohon ODTS diagnoosiin tulee, sehän tarkoittaa, että oireilun aiheuttajana on työpaikan home-bakteeritoksiinit.
        Kun jo työpaikka-altistusaikananai ruohonleikkuu aiheutti minulle flunssaoireilun, niin siitähän pitäisi saada tieteellinen näyttö, että ruohonleikkuussa home- ja bakteeritoksiinit pöllyävät eivätkä homeet. Tieteellinen näyttö kuitenkin osoittaa, että maatuvassa heinässä on erilaijisia homeita ja etenkin Aspergillusta ja kun uutta ruohoa ajaa ruohonleikkurilla nurin, kyllä se aikaisemmin ajettu maatunut heinä alkaa pöllyttää homeitiöitä. Ja ruohoa ajettaessa pitää ajettavan heinän olla kuivaa tai ruohonleikkuri tukkeutuu.
        Tuolloin minäkin luulin ruohonleikkurin bensamoottorin pakokaasujen aiheuttavan oireiluni. Testasin noita pakokaasuja laitamalla automme autotallissa (ovi auki) kayntiin ja nenumalla auton pakokaasuja. Ei mitään reaktiota.
        Silloin päässä välähti, että ei pakokaasu vaan homeitiöt. EI MYÖSKÄÄN HOMETOKSIINIT.

Vaan työterveyslääkärilläni ei välähtänyt, kun hän pari vuotta myöhemmin (ollessani vuorotteluvapaalla) totesi kertoilessani hänelle saavani flunssan ulkohomeista, että ei voi olla mahdollista. Työpaikallani saamistani flunssista hän totesi aikoinaan, että ON NORMAALIA SAADA KYMMENENKIN FLUNSSAA VUODESSA, joilla hän tarkoitti VIRUKSEN AIHEUTTAMAA FLUNSSAA.
        Niinhän TTL:kin toteaa keuhkoaltistuksensa jälkeen flunssareaktion saaneelle henkilölle.

Vaan ei osannut sanoa kolmea vuotta myöhemmin istuessani silmäkkäin hänen kanssaan vastaanotolla, kuinka työterveyslääkäri pystyy erottamaan virusflunssan ja homealtistuksen aiheuttaman flunssan toinen toisistaan.

Ja tuohon kysymykseen en ole vielä keltään lääkäriltä saanut vastausta koskien myös maamme huippulääketiedeguruja aina TTL:ää myöten.

Kummallista on myös se, että kun koulut aloittavat toimintansa, niin lapset kuin opettajatkin alkavat kärsiä näistä NORMAALIFLUNSSISTA pitkin talvea ja vapautuvat niistä kesälomakaudella.

No minunkin flunssani loppuivat, kun työpaikkani ikkunat keväisin avattiin ja alkoivat jälleen syyskuussa, kun ikkunat pantiin kiinni. Ja minähän aikoinani aloin pitää ihmeenä mikäli ohitin syyskuun ilman flunssaa.

Eli kyseenalaistan TTL:n käyttämän Örebro- lomakkeen sisällön kosteusvauriotyöpaikoilla oireilevien kohdalla.
        Siinähän kysytään onko teillä ollut FLUNSSAA kahden kuukauden aikana. Allergisoitumisen suhteen EPÄTYYPILLINEN FLUNSSAOIREILUA PITÄÄ ottaa työterveyshuollossa huomioon vuosien, jopa vuosikymmenten jatkumona, kuin myös sen tuottamien ns. pintaoireiden kehityskulku esim. nivelissä, jänteissä, lihaksistossa, limakalvoilla, ihossa esim. ihon pigmenttihäiriöinä ja jopa iholla näkyvänä verisuonimuutoksina, mikäli halutaan ENNALTAehkäistä TOTAALIALLERGISOITUMISTA HOMEITIÖILLE.

• Allu
        hilkkaliisa kirjoitti:

Voimia!
        Terveisin
        [email protected]

Teille kaikille homesairaille on nyt laitettava tiedoksi, että EIT:ltä homeammattitauteihin sairastuneen on turha odottaa positiivista päätöstä. Vaikka olisi esittää tosiasioihin perustuvat näytöt homeammattitaudeista, pysyvästä työkyvyttömyydestä ja että ei ole mitään muita sairauksia, kuin ja ainoastaan vain homeen aiheuttamat ammattitaudit. Vaikka olisi vakuutusyhtiön taholta saanut osakseen "roppa kaupalla henkistä väkivaltaa", on sanottu vian olevan korvien välissä, (B-lausunto, ettei ole) ym...niin lopuksi VAKUUTUSOIKEUS kaiken kruunaa = keuhkooireeni johtuvat muista oireista, kuin ammattitaudeistani, mutta VAKUUTUSOIKEUS unohti päätöksessään kertoa, mistä sairaudesta oli kyse. Olihan minulla todisteet, ettei minulla ole ollut tai ollut muita sairauksia. Kirjani lopussa on VAKUUTUSOIKEUDEN SUULLISEN KÄSITTELYN puheenvuorot sanasta sanaan sivuilla 137 - 164, jokainen voi päätellä Suomen ylimmän sosiaalioikeuden käsittelyä ja myöhemmin saatua kielteistä päätöstä ja olla itse tuomarina.... Mikään valitusaste, oikeusaste, oikeuskansleria myöten ei ole ottanut asiaani vakavasti. SUOMI OIKEUSVALTIO!

Sain runsas viikko sitten EIT:stä kirjeen:
        Valitus ei täyttänyt tutkittavaksi ottamisen edellytyksiä!(tuomareina: S.Pavlovschi, M. PELLONPÄÄ, L.Mijovic). Päätös on lopullinen, enkä voi saada tietoa komitean päätösneuvotteluiden sisällöstä tai siihen liittyviä asiakirjoja. AIKA OMITUISTA.

Mutta kaiken takana, luulen niin, on SUOMEN valtio = STM, vakuutusyhtiöt,kaikki ne tahot, jotka ovat päättäneet, ettei homeammattitauteihin sairastuneelle makseta kuin vuosi tapaturmaeläkettä, oli tilanne mikä hyvänsä. Ja osaavatpa VAKUUTUSYHTIÖT IHMEPARANTAA sairaan.

Onhan tässä jo kulunut yli kymmenen vuotta, kun homeammattitautini ovat todetut ja kiitollinen olen siitä, että muutin SUOMEN OIKEUSVALTIOSTA ja sen olosuhteista pois. Siellä olisin jo tuhkana, nyt toistaiseksi hengissä.
        Siellä sain taistella keuhkosairauksien erikoislääkärin minulle määräämistä lääkkeistä Valtionkonttorin kanssa joka ainut kerta. Vaikka kyse oli ammattitauteihin tai ammattitauteihin käytettyjen lääkkeitten (Prednisolon, Medrol) aiheuttamista sivuvaikutuksista. Joka ainoa kerta oli lääkkeitä, joita vakuutusyhtiö ei maksanut maininnalla: ei kuulu ammattitaudin hoitoon. Kehtasivat (Valtiokonttori) jopa epäillä, että myyn täällä Suomesta saatuja lääkkeitä (sain vuodeksi lääkkeet Suomesta mukaani muuttaessamme tänne kesällä -98, sillä silloin emme kuuluneet vielä Espanjan sosiaaliturvan piirin). Aika nöyryyttävää vaikeasti sairaalle. Lähettivätpä minulle Kanarialle kyselykirjeen: olinko työnhakijana täällä ja jos olin, minun pitää toimittaa siitä todistus heille. Minusta todella törkeää vakuutuspolitiikkaa. Valtiokonttori todella tiesi, että olen ja olin hyvin vakavasti sairas, siitä ei ollut epäilystäkään. Olihan heillä nippu E-lausuntojani TTL:ltä sekä keuhkosairauksien erikoislääkäriltä.

Lääkärikuntaa myöten: TTL:n sekä muut lääkärit, ovat todella tietäneet, että terveydentilanteeni on ollut todella vaikea ja sairastin vaikea-asteisia homeammattitauteja, joitten hoitovaste lääkkeille oli huono sekä ennuste huono. Myös sen, että homealtistuskokeitten jälkeen en tervettä päivää ole vieläkään kokenut, vaikka elinolosuhteet ovat optimaaliset.

Epäselvää minulle on, miksi Suomessa ovat käytössä AMMATTITAUTILAKI sekä TAPATURMALVAKUUTUSLAKI, minulla myös LAKI VALTION VIRKAMIESTEN TAPATURMAKORVAUKSESTA. Niitähän eri oikeusasteiden, tulisi noudattaa aina vakuutusyhtiötä myöten, vain niitä, eikä vakuutusyhtiöiden keskenään päättämää vakuutuspoliittista korvauskäytäntöälinjaa. Eivät vakuutusyhtiöt voi muuttaa VOIMASSA OLEVIA LAKEJA oman korvauskäytäntölinjansa mukaisesti. Tarvitaanko Suomessa enää EDUSKUNTAA ollenkaan laatimassa lakeja.

Kaikesta huolimatta: aurinkoa, lämpöä ja raikkaita homeettomia merituulia teille kaikille homesairaille koko kesäksi.

• 123
        Allu kirjoitti:

Teille kaikille homesairaille on nyt laitettava tiedoksi, että EIT:ltä homeammattitauteihin sairastuneen on turha odottaa positiivista päätöstä. Vaikka olisi esittää tosiasioihin perustuvat näytöt homeammattitaudeista, pysyvästä työkyvyttömyydestä ja että ei ole mitään muita sairauksia, kuin ja ainoastaan vain homeen aiheuttamat ammattitaudit. Vaikka olisi vakuutusyhtiön taholta saanut osakseen "roppa kaupalla henkistä väkivaltaa", on sanottu vian olevan korvien välissä, (B-lausunto, ettei ole) ym...niin lopuksi VAKUUTUSOIKEUS kaiken kruunaa = keuhkooireeni johtuvat muista oireista, kuin ammattitaudeistani, mutta VAKUUTUSOIKEUS unohti päätöksessään kertoa, mistä sairaudesta oli kyse. Olihan minulla todisteet, ettei minulla ole ollut tai ollut muita sairauksia. Kirjani lopussa on VAKUUTUSOIKEUDEN SUULLISEN KÄSITTELYN puheenvuorot sanasta sanaan sivuilla 137 - 164, jokainen voi päätellä Suomen ylimmän sosiaalioikeuden käsittelyä ja myöhemmin saatua kielteistä päätöstä ja olla itse tuomarina.... Mikään valitusaste, oikeusaste, oikeuskansleria myöten ei ole ottanut asiaani vakavasti. SUOMI OIKEUSVALTIO!

Valitus ei täyttänyt tutkittavaksi ottamisen edellytyksiä!(tuomareina: S.Pavlovschi, M. PELLONPÄÄ, L.Mijovic). Päätös on lopullinen, enkä voi saada tietoa komitean päätösneuvotteluiden sisällöstä tai siihen liittyviä asiakirjoja. AIKA OMITUISTA.

Mutta kaiken takana, luulen niin, on SUOMEN valtio = STM, vakuutusyhtiöt,kaikki ne tahot, jotka ovat päättäneet, ettei homeammattitauteihin sairastuneelle makseta kuin vuosi tapaturmaeläkettä, oli tilanne mikä hyvänsä. Ja osaavatpa VAKUUTUSYHTIÖT IHMEPARANTAA sairaan.

Onhan tässä jo kulunut yli kymmenen vuotta, kun homeammattitautini ovat todetut ja kiitollinen olen siitä, että muutin SUOMEN OIKEUSVALTIOSTA ja sen olosuhteista pois. Siellä olisin jo tuhkana, nyt toistaiseksi hengissä.
        Siellä sain taistella keuhkosairauksien erikoislääkärin minulle määräämistä lääkkeistä Valtionkonttorin kanssa joka ainut kerta. Vaikka kyse oli ammattitauteihin tai ammattitauteihin käytettyjen lääkkeitten (Prednisolon, Medrol) aiheuttamista sivuvaikutuksista. Joka ainoa kerta oli lääkkeitä, joita vakuutusyhtiö ei maksanut maininnalla: ei kuulu ammattitaudin hoitoon. Kehtasivat (Valtiokonttori) jopa epäillä, että myyn täällä Suomesta saatuja lääkkeitä (sain vuodeksi lääkkeet Suomesta mukaani muuttaessamme tänne kesällä -98, sillä silloin emme kuuluneet vielä Espanjan sosiaaliturvan piirin). Aika nöyryyttävää vaikeasti sairaalle. Lähettivätpä minulle Kanarialle kyselykirjeen: olinko työnhakijana täällä ja jos olin, minun pitää toimittaa siitä todistus heille. Minusta todella törkeää vakuutuspolitiikkaa. Valtiokonttori todella tiesi, että olen ja olin hyvin vakavasti sairas, siitä ei ollut epäilystäkään. Olihan heillä nippu E-lausuntojani TTL:ltä sekä keuhkosairauksien erikoislääkäriltä.

Lääkärikuntaa myöten: TTL:n sekä muut lääkärit, ovat todella tietäneet, että terveydentilanteeni on ollut todella vaikea ja sairastin vaikea-asteisia homeammattitauteja, joitten hoitovaste lääkkeille oli huono sekä ennuste huono. Myös sen, että homealtistuskokeitten jälkeen en tervettä päivää ole vieläkään kokenut, vaikka elinolosuhteet ovat optimaaliset.

Epäselvää minulle on, miksi Suomessa ovat käytössä AMMATTITAUTILAKI sekä TAPATURMALVAKUUTUSLAKI, minulla myös LAKI VALTION VIRKAMIESTEN TAPATURMAKORVAUKSESTA. Niitähän eri oikeusasteiden, tulisi noudattaa aina vakuutusyhtiötä myöten, vain niitä, eikä vakuutusyhtiöiden keskenään päättämää vakuutuspoliittista korvauskäytäntöälinjaa. Eivät vakuutusyhtiöt voi muuttaa VOIMASSA OLEVIA LAKEJA oman korvauskäytäntölinjansa mukaisesti. Tarvitaanko Suomessa enää EDUSKUNTAA ollenkaan laatimassa lakeja.

Kaikesta huolimatta: aurinkoa, lämpöä ja raikkaita homeettomia merituulia teille kaikille homesairaille koko kesäksi.

Sillä tällä hetkellä olem terve - palaan töihin elokuussa ja TTL jatkaa tutkimuksia potilasosastolla syksyllä 2006. Eli altistustestit näemmä jäljellä -

Palatessani töihin elokuussa näen miten keuhkoni reagoivat työpaikkani sisäilmaan ja muuttuuko pef puhaltelu taas karmeaksi räkimiseksi, joka kaiken lisäksi sattuu.

Olen tosiaan tällä hetkellä terve - oireilen tosin homeista tms. sisäilmaongelmista sekä myös ulkona homeista, kosteasta möyhistystä kukkapenkista tms. - en ole allerginen siitepölylle, eläimille tms. - kunto on nyt kaiken kaikkiaan hyvä. Hengenahdistusta ei ole, ei mitään niistä lukemattomista oireista jotka olivat päällä työpaikallani.

Henki salpautuu nykyisin vähäisestäkin hajusta tms. - keuhkoputket eivät ole nyt kipeät, eikä keuhkoalueen kipuilua ole. Silti reagoin nopeammin ja rajummin kuin ennen - bronkoskopian jälkeen sain kortisonia suoraan suoneen, koska yskä ja hengenahdistus ei loppunut, vaikka itse toimenpide meni hyvin.

Keuhkolääkäri kertoi, että minun tulee olla hyvin varovainen oireiden suhteen. Apua on tilanteeseen jossa oireet pahenevat saatava tarvittaessa nopeasti. Keskustelimme atrenaliinipiikin tarpeesta, mutta sen tarpeen hän käski työterveyslääkärin tai Työterveyslaitoksen lääkärin (jos tutkimukset siellä jatkuvat) määrittämään. Minun tulee keskustella tästä tarpeesta lääkäreiden kanssa. Eli nähtävästi minulla on kuitenkin etenevä ongelma noiden oireiden suhteen. Joskus ne tulevat heti ja pahenevat myöhemmin ja laukeavat vuorokauden kuluessa - tosin siis silloin kun poistun heti takavasempaan, en jää haistelemaan oliko tilassa hometta vaiko mitä.

Mitä oireille ja reaktioille tapahtuu noiden altistustestien jälkeen? Miten nuo altistustestit vaikuttavat tulevaisuuteeni? Ainakin lähtötilanteeni on normaalioloissa ja terveessä sisäilmassa terve ja oireeton.

Jos DNA vasta-aineet aktivoituvat tilanteeni muutuu heti - aktivoitua ne voivat ilman altistustestejäkin, mutta testeistä varoiteltiin kyllä - sillä ne ovat terveille oireilevillekin aiheuttaneet vakavia kroonisia oireita. Niistä kroonisista oireista ei vain kerrota ääneen - missään muualla kuin tällä palstalla.

Ja kenen on vastuu, jos saan pysyviä kroonisia seurauksia altistustesteistä? Suomessa näemmä potilas on aina väärässä, joten potilaan pitää mennä altistesteihin, jos ei halua maksaa työpaikan sisäilmaongelman aiheuttamia sairaskuluja lopun ikäänsä - ja jos hänelle tulee noissa altistutesteistä pysyviä kroonisia ongelmia, jotka ovat vielä paheneviä - syy on potilaan. Hänen olisi pitänyt tietää, että altistustestit eivät ole täysin turvallisia. Lisäksi ne ovat vapaaehtoisia - aikuisten oikeesti näin ei ole.

Mitään vaihtoehtoja ei potilaalla ole. Todella vahvoilla on tuo sairas työpaikka - se voi näemmä tehdä sairastuneelle mitä vain, eikä se ja sen päättäjät yöuniaan juuri menetä. Miksi johtotaso sitten ei työpaikalla sairastu - no heillä on ainakin omalla työpaikallani lisäilmanpuhdistimet - heistä suurin osa oleskelee työpaikalla vähemmän kuin alaisensa jne.

Työpaikkani haluaa jatkossa kuitenkin olla tasapuolinen, eikä maksa enää sairastuneiden lääkkeitä - alla siitä tiedote...

Lääkekorvattavuus

Työnantaja ei korvaa sairauden hoitamisesta aiheutuvia lääkekuluja. Ammattitautilain perusteella Valtiokonttori korvaa kuitenkin kulut sellaisesta sairaudesta, joka todennäköisesti on pääasiallisesti aiheutunut työstä johtuneesta altistumisesta.

Työnantaja kustantaa työterveyshuollon puitteissa annetun yleislääkäritasoisen sairaanhoidon. Muiden kulujen korvaaminen voisi saattaa työntekijät yhdenvertaisuussäännösten kannalta epätasapuoliseen asemaan.

Hienoa, että työpaikkani ajattelee jatkossa tasapuolisesti kaikkia työntekijöitään - ongelmahan ei tietenkään ole jatkuvasti kasvavat lääkekorvauskulut / sisäilmaongelma, jota ei saada hoidettua nähtävästi mitenkään. Eikä siihen juridisesti näemmä tarvitse edes puuttua - ensin työpaikka sairastuttaa työntekijän, sen jälkeen työntekijä joutuu valitsemaan uskaltautuuko altistustesteihin... suo siellä vetelä täällä.

• EIT tuomioistuimen
        Allu kirjoitti:

puolueettomuutta!!
        Suomen valtion nimittämä tuomari, Matti Pellonpää, yhtenä tekemässä hylkypäätöksiä!!

Siis Suomen valtion edustaja yhtenä päätöksentekijänä, vaikka valittajan vastapuolena EIT tuomioistuimessa on Suomen valtio.

EIT taitaa nykymuodossaan olla samanlainen kumileimasin, kuten vakuutusoikeus on Suomessa.

Valittakaa kaikissa EIT:n hylkypäätösasioissa YK:n tuomioistuimiin.

• Allu
        EIT tuomioistuimen kirjoitti:

puolueettomuutta!!
        Suomen valtion nimittämä tuomari, Matti Pellonpää, yhtenä tekemässä hylkypäätöksiä!!

Siis Suomen valtion edustaja yhtenä päätöksentekijänä, vaikka valittajan vastapuolena EIT tuomioistuimessa on Suomen valtio.

EIT taitaa nykymuodossaan olla samanlainen kumileimasin, kuten vakuutusoikeus on Suomessa.

Valittakaa kaikissa EIT:n hylkypäätösasioissa YK:n tuomioistuimiin.

Olisitko ystävällinen ja kertoisit, mistä voisin löytää tiedot YK:n tuomioistuimeen tehtävästä valituksesta: mitä tarvitaan ja miten valitus tehdään, missä aikataulussa ym...... olisi halua valitaa. Lämmin kiitos etukäteen.

• siellä on
        Allu kirjoitti:

Olisitko ystävällinen ja kertoisit, mistä voisin löytää tiedot YK:n tuomioistuimeen tehtävästä valituksesta: mitä tarvitaan ja miten valitus tehdään, missä aikataulussa ym...... olisi halua valitaa. Lämmin kiitos etukäteen.

useampi eri vaihtoehto.
        Itsellä sama asia menossa, ehkäpä arvaatkin, kuka olen.
        Periksi en tule koskaan antamaan, ennenkuin saan oikeutta.
        Lähettelen sulle "allu" viestiä loppuviikosta.

• 123
        siellä on kirjoitti:

useampi eri vaihtoehto.

Miten tutkimus meni, vai vieläkö odotat siihen?

• hilkkaliisa
        siellä on kirjoitti:

useampi eri vaihtoehto.

Minä en ainakaan tunnista sinua. Olisi kiva jos reksiteröityisit niin tietäisi aina kuka kirjoittaa.

Vakuutusyhtiö muisti taas kirjeellä tänään. Ilmeisesti he eivät nyt maksakaan korva- nenä ja kurkkutautien lääkärin laskua. Sain uudet väsyttämättömät antihistamiinit (Aerius) ja nenän tukkoisuusteen uudelleen Nasonexin. Käytin pitkään Lomudalia ja se vaihdettiin, kun nenä oli tukossa usein. Kerroin lääkärille myös helmikuussa nenääni tulleista näppylöistä ja sain Rosex ruusufinni lääkettä (aikuisiän akne tai sitten se johtuu homeesta, koska kävin silloin homepaikassa ja näppylät tulivat ja pysyivät). Lääkkeiden vaihdosta vakuutusyhtiö ei välittänyt vaan antoi asiantuntija lausunnon, ettei ruusufinniä korvata ammattitautina. No ei tietenkään. Minulla on ammattitautina myös allerginen nuha.

Hyvää kesää ja kiitos tiedoistsi !

terv. [email protected]

• hilkkaliisa
        Allu kirjoitti:

Kiva Ulla kun osallistut tämän palstan keskusteluun. Onpa ikävää kun sinua noin riepotellaan VIELÄKIN. Saatko kuitenkin nyt jostain työkyvyttömyyseläkkeen tai tapaturmaeläkkeen vai lopetettiinko sinulle kaiken maksaminen vuoden jälkeen, niinkuin HYVINVOINTIVALTION ja OIKEUSVALTION, SUOMEN vakuutusyhtiöt tekevät ?

Kerro Ulla miten sinun juttusi etenee.

Heräsion tänä aamuna taas todella inottavaan astmakohtaukseen. Se ei mennyt ohi ennenkuin otin kaikkien astmalääkkeiden lisäksi Codesan Comp yskänlääkettä. Olin yötä äitini luona kaupungin keskustassa. En huomannut nostaa niitä kolmea kukkaa keittiöön tai parvekkeelle, niinkuin yleensä teen. En kyllä tuntenut niiden hajua (viherkasveja). Join vielä kylmää vettä ja pikkuhiljaa olo koheni.

Tulin nyt kotiin noin tunti sitten. Aamupäivällä täällä Oulussa satoi kaatamalla. Kävelen aina pienen metsikön läpi, kun tulen bussilla tänne omaan kotiini. Yskin taas ihan hirveästi, niinkuin yskin aina SATEEN JÄLKEEN ja otin avaavien astmalääkeiden lisäksi Theofol comp yskänlääkettä. Nyt on taas hyvä olo. Parasta pysytellä sisätiloissa.

Voimia Ulla ja kaikki muutkin taistelevat homesairaat ! Voimia kaikki homesairaat, jotka olette vielä työelämässä!

Skypeillään ja lähetellään sähköposteja !

Rakkain terveisin
        homentikko (skypessä)
        [email protected]

• Casimir E.
        hilkkaliisa kirjoitti:

Kiva Ulla kun osallistut tämän palstan keskusteluun. Onpa ikävää kun sinua noin riepotellaan VIELÄKIN. Saatko kuitenkin nyt jostain työkyvyttömyyseläkkeen tai tapaturmaeläkkeen vai lopetettiinko sinulle kaiken maksaminen vuoden jälkeen, niinkuin HYVINVOINTIVALTION ja OIKEUSVALTION, SUOMEN vakuutusyhtiöt tekevät ?

Kerro Ulla miten sinun juttusi etenee.

Heräsion tänä aamuna taas todella inottavaan astmakohtaukseen. Se ei mennyt ohi ennenkuin otin kaikkien astmalääkkeiden lisäksi Codesan Comp yskänlääkettä. Olin yötä äitini luona kaupungin keskustassa. En huomannut nostaa niitä kolmea kukkaa keittiöön tai parvekkeelle, niinkuin yleensä teen. En kyllä tuntenut niiden hajua (viherkasveja). Join vielä kylmää vettä ja pikkuhiljaa olo koheni.

Tulin nyt kotiin noin tunti sitten. Aamupäivällä täällä Oulussa satoi kaatamalla. Kävelen aina pienen metsikön läpi, kun tulen bussilla tänne omaan kotiini. Yskin taas ihan hirveästi, niinkuin yskin aina SATEEN JÄLKEEN ja otin avaavien astmalääkeiden lisäksi Theofol comp yskänlääkettä. Nyt on taas hyvä olo. Parasta pysytellä sisätiloissa.

Voimia Ulla ja kaikki muutkin taistelevat homesairaat ! Voimia kaikki homesairaat, jotka olette vielä työelämässä!

Skypeillään ja lähetellään sähköposteja !

Rakkain terveisin
        homentikko (skypessä)
        [email protected]

Tämä sopinee tähän väliin?

En usko, että vaihtuu EIT:ssä tekemisen tahti, kun oikeusprosessissa ja itse oikeusistuimessa säilyy jatkossakin toisen osapuolen mahti.

Suomen EIT tuomari on menossa piakkoin vaihtoon.

Suomessa ensimmäisen asteen lautakunnissa ja vakuutusoikeudessahan lääkärijäseniltä vaaditaan käsittääkseni ns. vakuutuslääkärin pätevyys.

Eli myös Suomessa on vastassa prosessissa itse oikeusistuimessa istuvat toisen osapuolen edustajat.

-------------------

28.06.2006 STT

Päivi Hirvelä tuomariksi EIT:hen

Valtionsyyttäjä, oikeustieteen lisensiaatti Päivi Hirvelä on valittu tuomariksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen (EIT). Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous teki päätöksensä Hirvelän valinnasta tiistaina.

EIT:n nykyinen Suomen tuomari Matti Pellonpää siirtyy takaisin kotimaahan tammikuussa.

Hirvelä hoitaa edeltäjänsä tointa tämän toimikauden päättymiseen eli 31. lokakuuta 2010 saakka.

Päivi Hirvelä on toiminut valtionsyyttäjänä vuodesta 1999 lähtien.

• hilkkaliisa
        Casimir E. kirjoitti:

Tämä sopinee tähän väliin?

En usko, että vaihtuu EIT:ssä tekemisen tahti, kun oikeusprosessissa ja itse oikeusistuimessa säilyy jatkossakin toisen osapuolen mahti.

Suomen EIT tuomari on menossa piakkoin vaihtoon.

Suomessa ensimmäisen asteen lautakunnissa ja vakuutusoikeudessahan lääkärijäseniltä vaaditaan käsittääkseni ns. vakuutuslääkärin pätevyys.

Eli myös Suomessa on vastassa prosessissa itse oikeusistuimessa istuvat toisen osapuolen edustajat.

-------------------

28.06.2006 STT

Päivi Hirvelä tuomariksi EIT:hen

Valtionsyyttäjä, oikeustieteen lisensiaatti Päivi Hirvelä on valittu tuomariksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen (EIT). Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous teki päätöksensä Hirvelän valinnasta tiistaina.

EIT:n nykyinen Suomen tuomari Matti Pellonpää siirtyy takaisin kotimaahan tammikuussa.

Hirvelä hoitaa edeltäjänsä tointa tämän toimikauden päättymiseen eli 31. lokakuuta 2010 saakka.

Päivi Hirvelä on toiminut valtionsyyttäjänä vuodesta 1999 lähtien.

• tieto a on
        hilkkaliisa kirjoitti:

Vakuutuslääkäreiden erityispätevyysohjelma on hyväksytty Lääkäriliiton hallituksen kokouksessa 17.3.1994.
        Pätevyysvaatimuksia vakuutuslääkäriksi on:
        -Kolmen vuoden palvelua puolipäivätoimessa (20 t/vk) tehtävässä, jossa pätevöityjä osallistuu käytännön ratkaisutoimintaan lääketieteellisenä asiantuntijana. Kokopäivätoimisessa (vähintään 30 t/vk) vaaditaan kahden vuoden palvelu ja osa-aikaisissa työtehtävissä vastaavasti pidempi koulutusaika, esim. 15 viikkotunnin työsuhteessa neljän vuoden koulutusaika. Alle kuuden viikkotunnin työsuhteet otetaan huomioon vain poikkeustapauksessa.
        -Käytännön palvelun yhteydessä pätevöityjän tulee osallistua toimipaikka- ja alan muuhun koulutukseen. Palveluun tulee liittyä kiinteä yhteistyökontakti etuuden käsittelyyn osallistuvien juristien yms. henkilöstön kanssa. Käytännön palvelusta puolet on tapahduttava toimessa, jossa on kiinteä mahdollisuus seniorilääkärin opastukseen.
        Käytännön palveluun suositellaan sisältyvän palvelua vähintään kahdella vakuutuslääketieteen tehtäväalueella.....
        -Käytännön palvelusta 6 kuukautta voidaan korvata palvelulla ammatillisen kuntoutuksen alueella. Samaten vakuutuslääketieteeseen liittyvä tutkimustyö voi korvata enintään kuusi kuukautta käytännön palvelusta.

Teoteettinen koulutus:
        -Vakuutuslääketieteen muiden tehtäväalueiden tuntemus osoitetaan suoritetulla palvelulla, teoreettisella koulutuksella tai alan tieteellisellä tai muulla julkaisutoiminnalla.
        -Teoreettista koulutusta ohjelmaan tulee sisältyä vähintään 60 tuntia. Koulutustilaisuuksina tulevat kyseeseen esimerkiksi Suomen Vakuutuslääkäreiden yhdistyksen koulutus, vakuutuslaitosten oma koulutus, Lääkäripäivät soveltuvin osin, työeläkepäivä, kuntoutuspäivät, työterveyspäivät, yliopistojen järjestämä koulutus ja erikoislääkäriyhdistyksen hyväksymä soveltuva koulutus.

Lisäksi on kirjallisuutta, mikä liittyy kaikki vakuutusalaan sekä lehdistä kolme uusinta vuosikertaa soveltuvin osin ( Duodecim,Journal of Insurance Medicine, Lancet, New England Journal on Medicine, Scandinavian Journal of Work, Environment& Health, Sosiaalikakuutus ja Suomen Lääkärilehti).

Oikeutta vakuutuslääketieteen erityispätevyyteen haetaan Suomen Lääkäriliitolta. Erityispätevyyden myöntäminen edellyttää liiton jäsenyyttä.

Tässä joitakin kohtia, jos kaikilla ei ole mahdollisuuttta lukea linkkiä kokonaan. KAIKEN KAIKKIAAN AIKA HEPPONEN ON KOULUTUS JA VAATIMUKSET. Ja Suomen Lääkäriliitto suojelee jäseniään kaikin tavoin. Suomen Lääkäriliitto ei pysty myöskään vastaamaan heille tehtyihin kysymyksiin vakuutuslääkärien menettelystä sairastunutta kohtaan, mutta tässä linkki

http:/www.laakariliitto.fi/koulutus/erityispätevyydet/vakuutus.html

Mielenkiintoisia lukuhetkiä kaikille.

• millainen on ruusufinni
        hilkkaliisa kirjoitti:

Minä en ainakaan tunnista sinua. Olisi kiva jos reksiteröityisit niin tietäisi aina kuka kirjoittaa.

Vakuutusyhtiö muisti taas kirjeellä tänään. Ilmeisesti he eivät nyt maksakaan korva- nenä ja kurkkutautien lääkärin laskua. Sain uudet väsyttämättömät antihistamiinit (Aerius) ja nenän tukkoisuusteen uudelleen Nasonexin. Käytin pitkään Lomudalia ja se vaihdettiin, kun nenä oli tukossa usein. Kerroin lääkärille myös helmikuussa nenääni tulleista näppylöistä ja sain Rosex ruusufinni lääkettä (aikuisiän akne tai sitten se johtuu homeesta, koska kävin silloin homepaikassa ja näppylät tulivat ja pysyivät). Lääkkeiden vaihdosta vakuutusyhtiö ei välittänyt vaan antoi asiantuntija lausunnon, ettei ruusufinniä korvata ammattitautina. No ei tietenkään. Minulla on ammattitautina myös allerginen nuha.

Hyvää kesää ja kiitos tiedoistsi !

terv. [email protected]

mulla on outoja näppyjä kasvoissa.. vähän niinku finni, mut se ei puhkea, kypsy, isoja, kipeitä.. onko ne ruusufinnejä, miten ne saisi pois, kiitos vastauksesta...

=( finnileuka

• hilkkaliisa
        millainen on ruusufinni kirjoitti:

mulla on outoja näppyjä kasvoissa.. vähän niinku finni, mut se ei puhkea, kypsy, isoja, kipeitä.. onko ne ruusufinnejä, miten ne saisi pois, kiitos vastauksesta...

=( finnileuka

Korva- nenä ja kurkkutautien lääkäri antoi nyt Rosex geeliä. Sain tuota samaa geeliä kolmisen vuotta sitten Työterveyslaitokselta. Näppylät tulivat helmikuussa 2006, kun olin Jyväskylässä kummipoikani homeasunnossa kylässä ja eivät ole muuttuneet miksikään eivätkä lähteneet pois.

Onneksi kummipoikani ja hänen vaimonsa ottivat oireiluni tosissaan ja jo pari viikkoa käyntini jälkeen he muuttivat pois tuosta asunnosta.

Siis ne eivät ole finnejä eikä niistä tule mitään (tiedän ettei saa puristella). Muutamia punaisia näppylöitä on sierainten ja nenän ympärillä ja tietenkin keskellä nenänpäätä. Parin viikon Rosex geeli voitelulla ne ovat taas hävinneet. Jotkut näppylöistä olivat kipeitä minullakin - ehkä sinulla on samoja. Kokeile sitä Rosex voidetta (reseptilääke - luulisin).

Lääkäri sanoi että jos ne eivät mene pois niin hän laittaa lähetteen ihotautien poliklinikalle. Kun olin nuori niin minulla ei koskaan ollut aknea eikä finnejä kasvoissani - no ehkä joskus jotain yksittäisiä - mutta harvoin.Ihme juttu, että näppylät tulivat taas kun olin homepaikassa kylässä.

Sain jo vakuutusyhtiöltä eilen kirjeen, ettei lääkettä korvata, vaikka lääkäri ei edes ollut varma onko kyseessä ruusufinni. Kävin myös nenän tukkoisuuden vuoksi ja minulle vaihdettiin Lomudal taas Nasonexiin ja Xyzal Aeriukseen, joka pitäisi olla sellainen antihistamiini, ettei se väsytä. Saa nyt nähdä katsooko vakuutusyhtiö, että kävin VAIN näppylöiden vuoksi ja ei korvaa edes lääkärinpalkkiota.

• peikko77
        Homeherkkä kirjoitti:

ja luettuani ihmettelin ja lopuksi raivostuin.
        Tosin olin kuullu vastaavanlaisia kertomuksia jo aiemminkin.

Vuonna 1996 tilanne oli vielä toinen. Silloin TTL:kin jopa löysi alveoliitin ENNEN ASTMAA ja jopa totesi Ulla Nevalaisen työkyvyttömäksi.
        Ulla nevalainen on yksi esimerkki henkilöstä, jota TTL ei olisi saanut KOSKAAN KEUHKOALTISTAA.
        Näin oli maassamme päätetty jo 1960-luvulla, kun havaittiin KEUHKOaltistuksen aiheuttavan alveoliittisesti oireilevalle pysyviä keuhkovaurioita.

On hyvä, että Ulla Nevalainen valitti EIT:hen.
        E-lausuntojen ja hänen terveydentilansa huomioonottaen uskoisin, että Valtionkonttori joutuu maksamaan hänelle tapaturmaeläkkeen haittarahoineen.

Harkitsin itsekin valituksen tekemistä EIT:hen saatuani Etelä-Suomen lääninhallitukselta päätöksen (toinen allerkirjoittajista Helena Mussalo-Rauhamaa) TTL:ää koskevaan kanteluuni, jossa osoitin, että TTL tutki minut astmaatikkona, vaikka heille kirjallisesti antamani oirekuvauksen perusteella (epikriisi ja lab.liitteineen 12-vuoden ajalta)) olin alveoliitikko.
        E-S:n lääninhallituksen päätöksestä voi vetää sen johtopäätöksen, että heidän puolestaan TTL SAA TUTKIA alveoliittisesti oireilevan astmaattisesti oireilevana.

Mitä tuohon ODTS diagnoosiin tulee, sehän tarkoittaa, että oireilun aiheuttajana on työpaikan home-bakteeritoksiinit.
        Kun jo työpaikka-altistusaikananai ruohonleikkuu aiheutti minulle flunssaoireilun, niin siitähän pitäisi saada tieteellinen näyttö, että ruohonleikkuussa home- ja bakteeritoksiinit pöllyävät eivätkä homeet. Tieteellinen näyttö kuitenkin osoittaa, että maatuvassa heinässä on erilaijisia homeita ja etenkin Aspergillusta ja kun uutta ruohoa ajaa ruohonleikkurilla nurin, kyllä se aikaisemmin ajettu maatunut heinä alkaa pöllyttää homeitiöitä. Ja ruohoa ajettaessa pitää ajettavan heinän olla kuivaa tai ruohonleikkuri tukkeutuu.
        Tuolloin minäkin luulin ruohonleikkurin bensamoottorin pakokaasujen aiheuttavan oireiluni. Testasin noita pakokaasuja laitamalla automme autotallissa (ovi auki) kayntiin ja nenumalla auton pakokaasuja. Ei mitään reaktiota.
        Silloin päässä välähti, että ei pakokaasu vaan homeitiöt. EI MYÖSKÄÄN HOMETOKSIINIT.

Vaan työterveyslääkärilläni ei välähtänyt, kun hän pari vuotta myöhemmin (ollessani vuorotteluvapaalla) totesi kertoilessani hänelle saavani flunssan ulkohomeista, että ei voi olla mahdollista. Työpaikallani saamistani flunssista hän totesi aikoinaan, että ON NORMAALIA SAADA KYMMENENKIN FLUNSSAA VUODESSA, joilla hän tarkoitti VIRUKSEN AIHEUTTAMAA FLUNSSAA.
        Niinhän TTL:kin toteaa keuhkoaltistuksensa jälkeen flunssareaktion saaneelle henkilölle.

Vaan ei osannut sanoa kolmea vuotta myöhemmin istuessani silmäkkäin hänen kanssaan vastaanotolla, kuinka työterveyslääkäri pystyy erottamaan virusflunssan ja homealtistuksen aiheuttaman flunssan toinen toisistaan.

Ja tuohon kysymykseen en ole vielä keltään lääkäriltä saanut vastausta koskien myös maamme huippulääketiedeguruja aina TTL:ää myöten.

Kummallista on myös se, että kun koulut aloittavat toimintansa, niin lapset kuin opettajatkin alkavat kärsiä näistä NORMAALIFLUNSSISTA pitkin talvea ja vapautuvat niistä kesälomakaudella.

No minunkin flunssani loppuivat, kun työpaikkani ikkunat keväisin avattiin ja alkoivat jälleen syyskuussa, kun ikkunat pantiin kiinni. Ja minähän aikoinani aloin pitää ihmeenä mikäli ohitin syyskuun ilman flunssaa.

Eli kyseenalaistan TTL:n käyttämän Örebro- lomakkeen sisällön kosteusvauriotyöpaikoilla oireilevien kohdalla.
        Siinähän kysytään onko teillä ollut FLUNSSAA kahden kuukauden aikana. Allergisoitumisen suhteen EPÄTYYPILLINEN FLUNSSAOIREILUA PITÄÄ ottaa työterveyshuollossa huomioon vuosien, jopa vuosikymmenten jatkumona, kuin myös sen tuottamien ns. pintaoireiden kehityskulku esim. nivelissä, jänteissä, lihaksistossa, limakalvoilla, ihossa esim. ihon pigmenttihäiriöinä ja jopa iholla näkyvänä verisuonimuutoksina, mikäli halutaan ENNALTAehkäistä TOTAALIALLERGISOITUMISTA HOMEITIÖILLE.

sairastaa näin paljon. Kehtasi edes väittä näin.

>>Työpaikallani saamistani flunssista hän totesi aikoinaan, että ON NORMAALIA SAADA KYMMENENKIN FLUNSSAA VUODESSA, joilla hän tarkoitti VIRUKSEN AIHEUTTAMAA FLUNSSAA.

• Homeherkkä
        peikko77 kirjoitti:

sairastaa näin paljon. Kehtasi edes väittä näin.

>>Työpaikallani saamistani flunssista hän totesi aikoinaan, että ON NORMAALIA SAADA KYMMENENKIN FLUNSSAA VUODESSA, joilla hän tarkoitti VIRUKSEN AIHEUTTAMAA FLUNSSAA.

Sitten kuuteen vuoteen ja neljään kuukauteen minulla on ollut neljä virusflunssaa.
        Ja kun kohdallani työpaikalla kymmenen vuotta kestänyt flunssaoireilu päättyi kuin seinään, ei kysymys ollut viruksista, vaan immuunijärjestelmäni reagoinnista työpaikkani sisäilman sisältämille kosteusvauriomikrobeille jota reagointia on sanottu olevan vaikea erottaa viruksen tuottamasta immunologisesta reaktiosta jo v. 1985 julkaistussa Allergia kirjassa.

Kuten olet homeallergikkona huomannut, ME HOMEALLERGIKOT pystymme erottamaan milloin meillä on viruslentsu ja milloin meillä on homelentsu.

Ja kun lapsistamme on myös kysymys, niin mitä luulet, milloinhan koittaa se päivä kun lääketiedegurumme pystyvät erottamaan esim. onko homepäiväkodissa lapsen toistuvasti saamat lentsut sen päiväkodin mikrobien vai viruksen aiheuttamia?

Työterveyslääkärini kertoili minulle noita viruksia olevan parisensataa, eli kun yksi jättää niin toinen ottaa.

• peikko77
        Homeherkkä kirjoitti:

Sitten kuuteen vuoteen ja neljään kuukauteen minulla on ollut neljä virusflunssaa.
        Ja kun kohdallani työpaikalla kymmenen vuotta kestänyt flunssaoireilu päättyi kuin seinään, ei kysymys ollut viruksista, vaan immuunijärjestelmäni reagoinnista työpaikkani sisäilman sisältämille kosteusvauriomikrobeille jota reagointia on sanottu olevan vaikea erottaa viruksen tuottamasta immunologisesta reaktiosta jo v. 1985 julkaistussa Allergia kirjassa.

Kuten olet homeallergikkona huomannut, ME HOMEALLERGIKOT pystymme erottamaan milloin meillä on viruslentsu ja milloin meillä on homelentsu.

Ja kun lapsistamme on myös kysymys, niin mitä luulet, milloinhan koittaa se päivä kun lääketiedegurumme pystyvät erottamaan esim. onko homepäiväkodissa lapsen toistuvasti saamat lentsut sen päiväkodin mikrobien vai viruksen aiheuttamia?

Työterveyslääkärini kertoili minulle noita viruksia olevan parisensataa, eli kun yksi jättää niin toinen ottaa.

lastenkaan osalta ennen kuin on liian myöhäistä. Sitä vain ihmettelen, kun kerran tiedetään ja tutkitustikin on todistettu, miten sairastavuus lisääntyy sairaassa rakennuksessa olevilla lapsilla, niin miksi sitä tietoa ei tarmokkaammin sovelleta käytäntöön.

Ts. siis todella tartuta edes tähän heikoimpien eli lasten tilanteeseen. Hehän eivät voi itse mitään, vaan vastuu on aikuisilla.

• hilkkaliisa
        Homeherkkä kirjoitti:

Viime talvena en sairastanut yhtään flunssaa, vaikka hoidin flunssaista ja erittäin pahaa yskää sairastavaa äitiäni (80v).

Kesällä 2004 tein neljän viikon harjoittelun päiväkodissa (sosionomi koulutuksessa). Ryhmässä oli silloin 3 hometalon hajuista lasta. Oireilin rajusti ja nenän limakalvot menivät ihan "vereslihalle" ja sen totesi korva-, nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri.

Syksyllä 2004 tein loput viiden viikon harjoittelun. Ei minulla ollut flunssaa, mutta jouduin sairauslomalle yskimisen ja äänen käheyden vuoksi viikoksi. Ryhmässä oli yksi hometalon hajuinen lapsi. MUTTA sitten kun menin palautekeskusteluun ja otin aivan ihanan pikkutytön syliini, hän yski suoraan kasvoilleni ja sain OIKEAN FLUNSSAN. Kyllä sen "oikean flunssan" erottaa. Jouduin antibioottki- ja kortisonikuurille. Kortisoni altistaa virusinfektioille ja sainkin virusinfektion viikon kuluttua. Kurkkuni oli ihan valkoinen ja en pystynyt syömään enkä puhumaan. Kävin päivystyksessä angiinan poissulkemiseksi. Ei ollut angiinaa ja sain puuduttavaa liuosta, jotta pystyin edes nukkumaan.

Olen karttanut parhaani mukaan hometiloja. En ottanut edes flunssarokotetta, eikä minulle tullut flunssaa. Työssä ollessanikaan minulla ei ollut flunssaa, vaan heti aina keuhkot tulehtivat ja olivat täynnä limaa.

Pakko minun on karttaa hometiloja loppuelämäni.
        Kyllä virusflunssan ja keuhkojen inflammaation oppii erottamaan toisistaan. Virusflunssassa minulle tulee myös nuha ja kurkkukipu ja keuhkojen inflammaatioissa nenä oli tuokossa, mutta ei nuhaa. Vesinuha homeisissa tiloissa minulle tulee, mutta loppuu, kun poistun hometilasta.

• Casimir E.
        tieto a on kirjoitti:

Vakuutuslääkäreiden erityispätevyysohjelma on hyväksytty Lääkäriliiton hallituksen kokouksessa 17.3.1994.
        Pätevyysvaatimuksia vakuutuslääkäriksi on:
        -Kolmen vuoden palvelua puolipäivätoimessa (20 t/vk) tehtävässä, jossa pätevöityjä osallistuu käytännön ratkaisutoimintaan lääketieteellisenä asiantuntijana. Kokopäivätoimisessa (vähintään 30 t/vk) vaaditaan kahden vuoden palvelu ja osa-aikaisissa työtehtävissä vastaavasti pidempi koulutusaika, esim. 15 viikkotunnin työsuhteessa neljän vuoden koulutusaika. Alle kuuden viikkotunnin työsuhteet otetaan huomioon vain poikkeustapauksessa.
        -Käytännön palvelun yhteydessä pätevöityjän tulee osallistua toimipaikka- ja alan muuhun koulutukseen. Palveluun tulee liittyä kiinteä yhteistyökontakti etuuden käsittelyyn osallistuvien juristien yms. henkilöstön kanssa. Käytännön palvelusta puolet on tapahduttava toimessa, jossa on kiinteä mahdollisuus seniorilääkärin opastukseen.
        Käytännön palveluun suositellaan sisältyvän palvelua vähintään kahdella vakuutuslääketieteen tehtäväalueella.....
        -Käytännön palvelusta 6 kuukautta voidaan korvata palvelulla ammatillisen kuntoutuksen alueella. Samaten vakuutuslääketieteeseen liittyvä tutkimustyö voi korvata enintään kuusi kuukautta käytännön palvelusta.

Teoteettinen koulutus:
        -Vakuutuslääketieteen muiden tehtäväalueiden tuntemus osoitetaan suoritetulla palvelulla, teoreettisella koulutuksella tai alan tieteellisellä tai muulla julkaisutoiminnalla.
        -Teoreettista koulutusta ohjelmaan tulee sisältyä vähintään 60 tuntia. Koulutustilaisuuksina tulevat kyseeseen esimerkiksi Suomen Vakuutuslääkäreiden yhdistyksen koulutus, vakuutuslaitosten oma koulutus, Lääkäripäivät soveltuvin osin, työeläkepäivä, kuntoutuspäivät, työterveyspäivät, yliopistojen järjestämä koulutus ja erikoislääkäriyhdistyksen hyväksymä soveltuva koulutus.

Lisäksi on kirjallisuutta, mikä liittyy kaikki vakuutusalaan sekä lehdistä kolme uusinta vuosikertaa soveltuvin osin ( Duodecim,Journal of Insurance Medicine, Lancet, New England Journal on Medicine, Scandinavian Journal of Work, Environment& Health, Sosiaalikakuutus ja Suomen Lääkärilehti).

Oikeutta vakuutuslääketieteen erityispätevyyteen haetaan Suomen Lääkäriliitolta. Erityispätevyyden myöntäminen edellyttää liiton jäsenyyttä.

Tässä joitakin kohtia, jos kaikilla ei ole mahdollisuuttta lukea linkkiä kokonaan. KAIKEN KAIKKIAAN AIKA HEPPONEN ON KOULUTUS JA VAATIMUKSET. Ja Suomen Lääkäriliitto suojelee jäseniään kaikin tavoin. Suomen Lääkäriliitto ei pysty myöskään vastaamaan heille tehtyihin kysymyksiin vakuutuslääkärien menettelystä sairastunutta kohtaan, mutta tässä linkki

http:/www.laakariliitto.fi/koulutus/erityispätevyydet/vakuutus.html

Mielenkiintoisia lukuhetkiä kaikille.

Totta tosiaan. Tästä hämäräperäiseltä tuntuvasta vakuutuslääkärijärjestelmästä ja vakuutuslääketieteestä olisi mielestäni tärkeää saada laajempaa tietoutta kaikkien suomalaisten käyttöön.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lähde: Mehiläinen – Terveydenhuoltoa yksityisesti 2/2006

Mehiläisen urheiluklinikka on erikoistunut liikkuvan ihmisen ongelmiin

Lainaus alkaa.

”Vammatyypit ovat samanlaisia niin huipuilla kuin tavallisilla liikkujilla. Tietysti erityisharrastajilla tyyppivammoja on keskimääräisesti enemmän, mutta etenkin nilkka- ja polvivammat ovat usein samanlaisia, arvioi ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri sekä Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Eero Hyvärinen Mehiläisen Urheiluklinikalta Helsingistä.

Erikoistumiseen ei ole kuin yksi tie – paljon työtä ja sen myötä kokemusta.

- Jos lääkäri näkee polven kerran viikossa tai revenneen eturistisiteen kerran vuodessa, on vammaa vaikeampi tunnistaa oikein. Ihan samalla lailla kävisi, jos minut pistettäisiin istumaan terveyskeskukseen. Minultakin menisi sormien läpi sellaisia vaivoja, joita en ole tottunut näkemään. Minä sen sijaan olen saanut tuntumaa polvivammoihin, sillä leikkaan niitä satoja vuodessa, Hyvärinen selittää.

……

- Potilaille ei teetetä tutkimuksia varmuuden vuoksi. Ei ole potilaan, yhteiskunnan tai vakuutusyhtiöiden etu, että läväytetään kaikkiin tutkimuksiin varmuuden vuoksi. Juuri siihen tarvitaan ammattitaitoa, kun mietitään, tarvitaanko magneettitutkimuksia vai saadaanko riittävä tarkkuus muilla tavoilla, Hyvärinen kertoo.

Tärkein ja informoivin tutkimus on Hyvärisen mielestä potilaan kuunteleminen.

- Usein ei tarvitse tehdä muuta kuin kuunnelle potilaan kertomus ja tutkia hänet vastaanotolla.

Lainaus loppuu.

Onkohan kyseessä sama lääkärijäsen Hyvärinen?

- joka löytyy käsittääkseni

A.
        vakuutusoikeuden vuosikertomuksista:
        http://www.oikeus.fi/vakuutusoikeus/32938.htm

B.
        KKO:een päättyneestä valitusketjusta koskien homeesta syntynyttä ammattitautia:
        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2000/20000118

- jos hän on sama lääkäri, niin onko hänellä myös keuhkosairauksien erityispätevyys?

• hilkkaliisa
        Casimir E. kirjoitti:

Totta tosiaan. Tästä hämäräperäiseltä tuntuvasta vakuutuslääkärijärjestelmästä ja vakuutuslääketieteestä olisi mielestäni tärkeää saada laajempaa tietoutta kaikkien suomalaisten käyttöön.

Lainaus alkaa.

”Vammatyypit ovat samanlaisia niin huipuilla kuin tavallisilla liikkujilla. Tietysti erityisharrastajilla tyyppivammoja on keskimääräisesti enemmän, mutta etenkin nilkka- ja polvivammat ovat usein samanlaisia, arvioi ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri sekä Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Eero Hyvärinen Mehiläisen Urheiluklinikalta Helsingistä.

- Jos lääkäri näkee polven kerran viikossa tai revenneen eturistisiteen kerran vuodessa, on vammaa vaikeampi tunnistaa oikein. Ihan samalla lailla kävisi, jos minut pistettäisiin istumaan terveyskeskukseen. Minultakin menisi sormien läpi sellaisia vaivoja, joita en ole tottunut näkemään. Minä sen sijaan olen saanut tuntumaa polvivammoihin, sillä leikkaan niitä satoja vuodessa, Hyvärinen selittää.

……

- Potilaille ei teetetä tutkimuksia varmuuden vuoksi. Ei ole potilaan, yhteiskunnan tai vakuutusyhtiöiden etu, että läväytetään kaikkiin tutkimuksiin varmuuden vuoksi. Juuri siihen tarvitaan ammattitaitoa, kun mietitään, tarvitaanko magneettitutkimuksia vai saadaanko riittävä tarkkuus muilla tavoilla, Hyvärinen kertoo.

- Usein ei tarvitse tehdä muuta kuin kuunnelle potilaan kertomus ja tutkia hänet vastaanotolla.

Lainaus loppuu.

A.

B.

- jos hän on sama lääkäri, niin onko hänellä myös keuhkosairauksien erityispätevyys?

"Kaikkien alojen erikoislääkärit, vakuutuslääkärit" ovat todellakin höpöhöpö porukkaa.

Seniorit muka opettavat heitä.

Entäs kun seniorilääkärinä on typerys joka ilmoittaa homesairaalle: "Homeet eivät aiheuta yhtään mitään. Ei niitä tarvitse pelätä. Homeet ovat ystäviämme". (opinnäytetyöstäni ote - vanhan keuhkolääkärin kommentti)

Vakuutuslääkäreiden ei tarvitse osata kuin lause: "Kumoamme lähettämänne lääkärintodistuksen ja emme muuta päätöstämme".

KOKEMUSTA NOISTA ÄÄLIÖISTÄ ON !

Kiitos Casmir E. antamistasi linkeistä. Antamista linekistäkin voi lukea noiden ääliöiden typeristä päätöksistä. Minne he unohtivatkaan Hippokrateen valansa?

Toisenlainenkin ennakkopäätös homesairaan saamasta oikeudenmukaisesta päätöksestä on olemassa:
        "Homekoulun aiheuttaman ammattitaudin todistaminen voi viedä vuosia. Kuvassa (kuva ei näy tässä) Kiuruveden Turhalan koulunjohtaja Risto Luukkonen, jonka taistelu ammattitaudista vei 10 vuotta. Ensimmäisistä ammattitautilausunnoista tuli hylkäävä päätös tuli maaliskuussa 1994. Sen jälkeen valitukset ovat kiertäneet tapaturmalautakunnassa, vakuutusoikeudessa, Korkeimmassa oikeudessa ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa. Korkein oikeus antoi päätöksensä helmikuussa 1998, jonka mukaan Riston todettiin sairastuneen homekoulun aiheuttamaan astmaan, allergiseen nuhaan ja sidekalvontulehdukseen. Homekoulussa hän kärsi poissaolokohtauksista, hengitystieoireista, iho-oireista, väsymyksestä ja päänsärystä. (Opettaja 15/2003, 11-12.)
        ”Vaikka homesairautta ei ole löydetty, on olemassa jo ennakkotapaus oireilun korvaamisesta. Homealtistusten aiheuttamat sairaudet on korvattava ammattitautina. Näin toteaa Korkein oikeus antamassaan ennakkopäätöksessä. Kyseessä on ensimmäinen homeen aiheuttamien sairauksien korvaamista koskeva päätös. Kiuruveteläinen opettaja oli työskennellyt yli 10 vuotta homekoulussa ja sairastunut. Vakuutusoikeus oli kumonnut korvaushakemuksen, koska sairautta ei oltu todettu. Korkein oikeus katsoi, että päänsärky, ympärivuotinen nuha, iho-ongelmat, silmätulehdus ja hengenahdistus olivat nimenomaan homeen aiheuttamia” Suora lainaus: MTV 3 Uutiset – KKO 10.9.2003. Homealtistus ammattitauti. (http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9802/980226/9802260144.html.)"
        (ote opinnäytetyöni liite 3:sta)

• vain vakuutuslääkärit!
        Casimir E. kirjoitti:

Lainaus alkaa.

……

Lainaus loppuu.

A.

B.

Tiedän pari tapaturmasta johtuvaa hermovammaa, joissa tämä Eero Hyvärinen toimi vakuutusoikeudessa ns. asiantuntijalääkärinä.
        Molemmissa tapauksissa tuli tavan mukaan hylkypäätös ja siitä parin vuoden kuluttua molemmat hylkypäätöksen saaneet soittivat tälle Hyväriselle Mehiläiseen, kysyen hänen kokemustaan ja tietämystään hermovamman todentaneesta Thermotest- tutkimuksesta.
        Hyvärinen ilmoitti molemmille soittajille nauhoitetuissa puhelinkeskusteluissa, ettei tunne ko. Thermotest-tutkimusmenetelmää eikä tiedä siitä mitään!!!
        Antoi kuitenkin rahasta asiantuntijalausunnon vakuutusoikeuden istunnossa sekä lääkärinvalan että tuomarinvalan vannoneena. Oli niin tyhmä, ettei osannut jäävätä itseään tietämättömyytensä takia, vaan ahneus voitti ja vakuutusoikeuden maksama palkkio voitti tietämättömyyden.

Helppoa rahaa, kun kaikki ns. asiantuntijalääkäreiden lausunnot salataan lain suomin keinoin, joten vakuutuslääkäri, näissä tapauksissa Hyvärinen, selvisi valehtelemisesta saaden siitä vielä hyvän korvauksen.

Täysin mitätön maan matonen, tämä Hyvärinen, eli oikea liero.

Molemmat nauhoitukset ovat tallella, joten voin tarvittaessa todistaa kirjoitukseni oikeaksi.

• Casimir E.
        vain vakuutuslääkärit! kirjoitti:

Tiedän pari tapaturmasta johtuvaa hermovammaa, joissa tämä Eero Hyvärinen toimi vakuutusoikeudessa ns. asiantuntijalääkärinä.
        Molemmissa tapauksissa tuli tavan mukaan hylkypäätös ja siitä parin vuoden kuluttua molemmat hylkypäätöksen saaneet soittivat tälle Hyväriselle Mehiläiseen, kysyen hänen kokemustaan ja tietämystään hermovamman todentaneesta Thermotest- tutkimuksesta.
        Hyvärinen ilmoitti molemmille soittajille nauhoitetuissa puhelinkeskusteluissa, ettei tunne ko. Thermotest-tutkimusmenetelmää eikä tiedä siitä mitään!!!
        Antoi kuitenkin rahasta asiantuntijalausunnon vakuutusoikeuden istunnossa sekä lääkärinvalan että tuomarinvalan vannoneena. Oli niin tyhmä, ettei osannut jäävätä itseään tietämättömyytensä takia, vaan ahneus voitti ja vakuutusoikeuden maksama palkkio voitti tietämättömyyden.

Helppoa rahaa, kun kaikki ns. asiantuntijalääkäreiden lausunnot salataan lain suomin keinoin, joten vakuutuslääkäri, näissä tapauksissa Hyvärinen, selvisi valehtelemisesta saaden siitä vielä hyvän korvauksen.

Täysin mitätön maan matonen, tämä Hyvärinen, eli oikea liero.

Molemmat nauhoitukset ovat tallella, joten voin tarvittaessa todistaa kirjoitukseni oikeaksi.

Homesairauksia en tarkemmin tunne, mutta tiedän niiden olevan pirullisia. Voimia kaikille!

Ihmetellä täytyy miksi yksi maailman huippuortopedi eli Hyvärinen on lähtenyt tämmöiseen leikkiin mukaan.

Olen nähnyt, että lukuisten hylkäävien eläkepäätösten perusteluista löytyy tapaturmalaista lainattu lainkohta, jolla perustellaan se, että valituksen tehneellä henkilöllä todellakin on runsaasti työkykyä jäljellä.

Tapaturmalain 18 §: ”Työkyvyn alentumista arvioitaessa otetaan huomioon työntekijän jäljellä oleva kyky hankkia itselleen ansiotuloja saatavissa olevalla sellaisella työllä, jonka suorittamista häneltä voidaan kohtuudella edellyttää silmällä pitäen hänen koulutustaan, aikaisempaa toimintaansa, ikäänsä ja asumisolosuhteitaan sekä näihin verrattavia muita seikkoja. (30.12.1992/1642) ”

Viesti kiteytettynä kuuluu - Ota vain työkykysi ja käy mutinoitta uudelleen töihin. Kyseisestä lainkohdasta puuttuu muuten mielestäni olennaisena kohtana – …silmällä pitäen hänen muuttunutta terveydentilaansa ja siitä aiheutuvia rajoitteita….

”Ikärakenteen muutoksen mukana kasvavat eläkemenot. Siihen olemme varautuneet rahastoimalla aktiivisemmin kuin monet muut maat. Paranevaa työ- ja toimintakykyä on tarkoitus käyttää pidempään työelämässä. Eläkejärjestelmäämme on kehitetty työuran jatkamiseen kannustavia palkkioita. Menojen hillitsemiseksi on vähennetty varhaiseläkevaihtoehtoja. Näin on päätetty yhteisymmärryksessä.” Lainauksen lähde: Työvoitto –lehti 1/06 (lehti löytynee jaossa Kelan toimistoissa). Kirjoittaja Markku Lehto on sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö, joka on jäämässä käsittääkseni vuoden vaihteessa eläkkeelle. Eli oliko tuossa tekstissä yksi avain nykymenoon alati kiihtyvässä hylkypäätöstehtailussa? Siis sellaisessa, joka ei perustu tosiasiallisille seikoille.

Lisää Markku Lehdon ajatuksia työllistymismahdollisuuksista vajaakuntoisena löytyy ainakin tätä kirjoittaessani osoitteessa:
        http://www.kunk.fi/lausunnot/tyolltuki_lausunto.doc

Toivottavasti työ- sekä sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuilta löytyvät pian niiden suomalaisten työantajien yhteystiedot sekä yhteyshenkilöt, jotka palkkaavat töihin valmiiksi sairaita työntekijöitä.

Yli 40 – vuotiaita.

Jotka ovat lentäneet ulos työelämästä juuri tapaturmasta syntyneen pysyvän vamman tai ammattitaudin jälkiseurausten takia.

• hilkkaliisa
        Casimir E. kirjoitti:

Homesairauksia en tarkemmin tunne, mutta tiedän niiden olevan pirullisia. Voimia kaikille!

Ihmetellä täytyy miksi yksi maailman huippuortopedi eli Hyvärinen on lähtenyt tämmöiseen leikkiin mukaan.

Olen nähnyt, että lukuisten hylkäävien eläkepäätösten perusteluista löytyy tapaturmalaista lainattu lainkohta, jolla perustellaan se, että valituksen tehneellä henkilöllä todellakin on runsaasti työkykyä jäljellä.

Tapaturmalain 18 §: ”Työkyvyn alentumista arvioitaessa otetaan huomioon työntekijän jäljellä oleva kyky hankkia itselleen ansiotuloja saatavissa olevalla sellaisella työllä, jonka suorittamista häneltä voidaan kohtuudella edellyttää silmällä pitäen hänen koulutustaan, aikaisempaa toimintaansa, ikäänsä ja asumisolosuhteitaan sekä näihin verrattavia muita seikkoja. (30.12.1992/1642) ”

Viesti kiteytettynä kuuluu - Ota vain työkykysi ja käy mutinoitta uudelleen töihin. Kyseisestä lainkohdasta puuttuu muuten mielestäni olennaisena kohtana – …silmällä pitäen hänen muuttunutta terveydentilaansa ja siitä aiheutuvia rajoitteita….

”Ikärakenteen muutoksen mukana kasvavat eläkemenot. Siihen olemme varautuneet rahastoimalla aktiivisemmin kuin monet muut maat. Paranevaa työ- ja toimintakykyä on tarkoitus käyttää pidempään työelämässä. Eläkejärjestelmäämme on kehitetty työuran jatkamiseen kannustavia palkkioita. Menojen hillitsemiseksi on vähennetty varhaiseläkevaihtoehtoja. Näin on päätetty yhteisymmärryksessä.” Lainauksen lähde: Työvoitto –lehti 1/06 (lehti löytynee jaossa Kelan toimistoissa). Kirjoittaja Markku Lehto on sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö, joka on jäämässä käsittääkseni vuoden vaihteessa eläkkeelle. Eli oliko tuossa tekstissä yksi avain nykymenoon alati kiihtyvässä hylkypäätöstehtailussa? Siis sellaisessa, joka ei perustu tosiasiallisille seikoille.

Lisää Markku Lehdon ajatuksia työllistymismahdollisuuksista vajaakuntoisena löytyy ainakin tätä kirjoittaessani osoitteessa:
        http://www.kunk.fi/lausunnot/tyolltuki_lausunto.doc

Toivottavasti työ- sekä sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuilta löytyvät pian niiden suomalaisten työantajien yhteystiedot sekä yhteyshenkilöt, jotka palkkaavat töihin valmiiksi sairaita työntekijöitä.

Yli 40 – vuotiaita.

Jotka ovat lentäneet ulos työelämästä juuri tapaturmasta syntyneen pysyvän vamman tai ammattitaudin jälkiseurausten takia.

Olet oikeassa Casmir. Pitkään sairauslomalla olleet homesairaat (ja muutkin sairaat)ovat siinä tilanteessa, että työllistyminen on erittäin vaikeaa.

Yksi nuori ystäväni on erityisopettaja ja hän on ollut jo pian pari vuotta sairauslomalla homesairauden vuoksi. Kun hän haki virkaa homeetomalta koululta, niin HETI KIINNITETTIIN HUOMIO SIIHEN, ETTÄ HÄN ON OLLUT HOMEEN VUOKSI SAIRAUSLOMALLA !!!! Viran sai terve opettaja. Tämä hyvä ystäväni on erittäin lahjakas musiikissa ja hyvä opettaja, jota lapset rakastavat.

Tein opinnäytetyön (2004) ja kyllä siitäkin voi todeta, että työllistyminen ja sosiaaliturvan ja kuntoutuksen totetutumisen kanssa homesairailla on ongelmia.

Itse en kestä homeiden (kosteusvauriomikrobien) lisäksi mitään hajuja hajusteita, hajuvesiä, tupakansavua, eläimiä (vaikka ei eläinallergiaa). Jäin sairauslomalle tammikuussa 2001. Työkokeiluissa aina sairastuin, koska vakuutteluista huomimatta työpaikoissa oli homeita. Työkyvyttömyyseläkkeen sain monen vuoden "taistelun" jälkeen heinäkuussa 2004. Ammattitautidiagnoosin sain huhtikuussa 2003 ja siitä asti nuo vakuutusyhtiön kaiken-alan-asiantuntijat ovat hylänneet työkyvyttömyyseläkkeen, silmäoireet nivelkivut JOTKA SAIN TTL:N ALTISTUKSISTA, ammattitautina. Astman ja allergisen nuhan nuo kaiken-alan-asiantuntijat ovat hyväksyneet ja saan astma- ja allergialääkkeet vakuutusyhtiön kautta.

Minun kohdallani ei varmasti löytyisi paikkaa, jossa ei olisi mitään altisteita (työkaverit, potilaat/asiakkaat kukaan ei saisi haista millekään) ja kuka haluaa ottaa työhön herkästi oireilevan 56-vuotiaan naisen, joka on ollut työelämästä pois jo viisi ja puoli vuotta? En kyllä kipujeni kanssa ja herkästi oireilevan astmani kanssa kykenisikään työhön. Jos jokin aiheuttaa minulle astmakohtauksen vaikka bussissa, niin oireilen seuraavan yönäkin. "Toivoton tapaus" !

Vakuutusyhtiön kaiken-alan-asiantuntijat pitävät minua työkykyisenä !

• Casimir E.
        hilkkaliisa kirjoitti:

Olet oikeassa Casmir. Pitkään sairauslomalla olleet homesairaat (ja muutkin sairaat)ovat siinä tilanteessa, että työllistyminen on erittäin vaikeaa.

Yksi nuori ystäväni on erityisopettaja ja hän on ollut jo pian pari vuotta sairauslomalla homesairauden vuoksi. Kun hän haki virkaa homeetomalta koululta, niin HETI KIINNITETTIIN HUOMIO SIIHEN, ETTÄ HÄN ON OLLUT HOMEEN VUOKSI SAIRAUSLOMALLA !!!! Viran sai terve opettaja. Tämä hyvä ystäväni on erittäin lahjakas musiikissa ja hyvä opettaja, jota lapset rakastavat.

Tein opinnäytetyön (2004) ja kyllä siitäkin voi todeta, että työllistyminen ja sosiaaliturvan ja kuntoutuksen totetutumisen kanssa homesairailla on ongelmia.

Itse en kestä homeiden (kosteusvauriomikrobien) lisäksi mitään hajuja hajusteita, hajuvesiä, tupakansavua, eläimiä (vaikka ei eläinallergiaa). Jäin sairauslomalle tammikuussa 2001. Työkokeiluissa aina sairastuin, koska vakuutteluista huomimatta työpaikoissa oli homeita. Työkyvyttömyyseläkkeen sain monen vuoden "taistelun" jälkeen heinäkuussa 2004. Ammattitautidiagnoosin sain huhtikuussa 2003 ja siitä asti nuo vakuutusyhtiön kaiken-alan-asiantuntijat ovat hylänneet työkyvyttömyyseläkkeen, silmäoireet nivelkivut JOTKA SAIN TTL:N ALTISTUKSISTA, ammattitautina. Astman ja allergisen nuhan nuo kaiken-alan-asiantuntijat ovat hyväksyneet ja saan astma- ja allergialääkkeet vakuutusyhtiön kautta.

Minun kohdallani ei varmasti löytyisi paikkaa, jossa ei olisi mitään altisteita (työkaverit, potilaat/asiakkaat kukaan ei saisi haista millekään) ja kuka haluaa ottaa työhön herkästi oireilevan 56-vuotiaan naisen, joka on ollut työelämästä pois jo viisi ja puoli vuotta? En kyllä kipujeni kanssa ja herkästi oireilevan astmani kanssa kykenisikään työhön. Jos jokin aiheuttaa minulle astmakohtauksen vaikka bussissa, niin oireilen seuraavan yönäkin. "Toivoton tapaus" !

Vakuutusyhtiön kaiken-alan-asiantuntijat pitävät minua työkykyisenä !

Kiitos tiedoista Hilkkaliisa. Samaa mieltä minäkin olen noista työllistymisjutuista.

Työkkärin kuntoutusneuvojat sanoivat jo vuonna 2001, että ongelmat iän kanssa alkavat jo nelikymppisenä. Terveilläkin.

On tässä Suomen maassa vielä paljon parannettavaa.

• hilkkaliisa
        Casimir E. kirjoitti:

Kiitos tiedoista Hilkkaliisa. Samaa mieltä minäkin olen noista työllistymisjutuista.

Työkkärin kuntoutusneuvojat sanoivat jo vuonna 2001, että ongelmat iän kanssa alkavat jo nelikymppisenä. Terveilläkin.

On tässä Suomen maassa vielä paljon parannettavaa.

Voimia tämän vaikeahoitoisen astman kanssa kyllä tarvitseekin. Huumorikin auttaa joskus. Homesairaat ystävät ovat korvaamattomia ymmärtäjiä. Olin muutama viikko sitten yhden homesairaan ystäväni kotona kylässä. Heillä on uudehko ja varmasti homeeton omakotitalo. Ystäväni mies oli vasta maalannut lahosuojalla pihakeinun. Kun joimme ystäväni kanssa kahvia pihalla, jouduimme vaihtamaan monta kertaa paikkaa etupihalla, takapihalle ja lopulta otimme tuolit talon päätyyn, kun keinu haisi niin pahalle. Lopulta vain nauraa rätkätimme, ettei tällaista paikan vaihtamista varmaan "normaalit" ihmiset ymmärtäisi. Yhdessä yskiskelimme.

Hyvää kesää Casmir E.

Terveisin [email protected]

• onnistuin kuitenkin työllistymään. En tietysti kertonut sairaudestani työnhaussa, en myöskään että olen juuri ollut puolen vuoden sairaslomalla, joka olisi jatkunut halutessani.

Yritän nyt vain raapia vähän lisää työvuosia kasaan, että eläke olisi vähän suurempi. Jos en tästä parane, työkyvyttömyyseläke on väistämätön ennemmin tai myöhemmin, vanhuuseläkeikään asti en varmaankaan pääse.

Homesairaan työnhaun hauskuutta lisää vielä se, että oireita saattaa tulla juuri työnantajan tiloissa, vaikka muuten pärjäisikin sairautensa kanssa kohtalaisesti. Ja mistäs sitten saat työtömyysturvaakaan, jos sinun katsotaan kieltäytyneen työstä?

Kävin aika monta haastattelua läpi ennen kuin löysin työpaikan, jossa en saanut välittömiä oireita. Nyt olen huomannut että hitaita oireita saan täälläkin. Työnhakua ei varmaan helpota se, kun esimerkiksi yskii lakkaamatta haastattelun ajan, yökkäilee ja ääni menee ym.

• peikko77

puoleentoista tuntiin enkä senkään jälkeen tulevina päivinä saanut oireita. Yleensähän nykyään tiedän varmasti 15 min:ssa onko talo ongelmainen.

Pääsen tässä piakkoin sinne kokeilemaan, voinko olla siellä pidempään ja tehdä vielä työtä muuallakin kuin kotona. Nyt on toiveet tietysti vielä korkealla, mutta pelottaa jo valmiiksi, jos tullaan rytinällä alas. Onneks mulla on aina mahdollisuus palata tähän kotityöhön.

Koetahan homeahdistus hoitaa itseäsi, onko kyse pölyistä tms. vai tuleeko oireesi juuri kosteuvauriomikrobeista?

Tuo koulu on muuten toinen niistä homeettomista kouluista, joita tässä noin kymmenen lähikunnan alueella on. Joten onpa surkea tilanne - lapset sairastaa ja lääkärit sanoo vain, että voi voi. Otapa antibioottia. Tämä kyllä sieppaa!

• peikko77 kirjoitti:

puoleentoista tuntiin enkä senkään jälkeen tulevina päivinä saanut oireita. Yleensähän nykyään tiedän varmasti 15 min:ssa onko talo ongelmainen.

Pääsen tässä piakkoin sinne kokeilemaan, voinko olla siellä pidempään ja tehdä vielä työtä muuallakin kuin kotona. Nyt on toiveet tietysti vielä korkealla, mutta pelottaa jo valmiiksi, jos tullaan rytinällä alas. Onneks mulla on aina mahdollisuus palata tähän kotityöhön.

Koetahan homeahdistus hoitaa itseäsi, onko kyse pölyistä tms. vai tuleeko oireesi juuri kosteuvauriomikrobeista?

Tuo koulu on muuten toinen niistä homeettomista kouluista, joita tässä noin kymmenen lähikunnan alueella on. Joten onpa surkea tilanne - lapset sairastaa ja lääkärit sanoo vain, että voi voi. Otapa antibioottia. Tämä kyllä sieppaa!

tuntuu työpaikalla ajoittain. Eli joko kosteusvaurio, betonipöly tai sitten rakennus ei ole vielä kokonaan kuiva (on uusi!).

Betonipölyn tiedän ainakin kokemuksesta ärsyttävän älyttömästi, aiheuttaa kipua ja puristusta keuhkoissa.

• hilkkaliisa
        homeahdistus kirjoitti:

tuntuu työpaikalla ajoittain. Eli joko kosteusvaurio, betonipöly tai sitten rakennus ei ole vielä kokonaan kuiva (on uusi!).

Betonipölyn tiedän ainakin kokemuksesta ärsyttävän älyttömästi, aiheuttaa kipua ja puristusta keuhkoissa.

Olin työkokeilussa syyskuussa 2001 juuri remontoidussa ja "täydellisesti saneeratussa" talossa. Homeesta ei tietenkään puhuttu minulle mitään. Kun kävin siellä, niin siellä oli juuri tuo märän betonin haju. Viidentenä työkokeilupaivanä nousi kuume ja olin noin seitsemän viikkoa kortisonikuurilla. Joka päivä oireilin siellä.

Kävin tuon saman lääkärikeskus ketjun ihan uudessa talossa kastomassa. Siellä sain voimakkaat astmaoireet jo muutamassa minuutissa. Kaikki haisi uudelle: uudet tietokoneet, uudet huonekalut, uudet lattiat, seinät - kaikki materiaalit. Tuntui, että tukehdun siellä.

Yksi keuhkolääkäri sanoi, että meille olisi paras noin kaksi vuotta vanha talo, josta kaikki uusien materiaalien päästöt ovat jo haihtuneet.

Ikävä kyllä ihan uusissakin taloissa voi olla kosteusvauriomikrobeja, jos märät villat on laitettu seiniin tai märän betonin päälle on laitettu muovimatto!

Voimia !

Toivottavasti et sairastu työpaikallasi!

[email protected]

• Casimir E.
        hilkkaliisa kirjoitti:

Olin työkokeilussa syyskuussa 2001 juuri remontoidussa ja "täydellisesti saneeratussa" talossa. Homeesta ei tietenkään puhuttu minulle mitään. Kun kävin siellä, niin siellä oli juuri tuo märän betonin haju. Viidentenä työkokeilupaivanä nousi kuume ja olin noin seitsemän viikkoa kortisonikuurilla. Joka päivä oireilin siellä.

Kävin tuon saman lääkärikeskus ketjun ihan uudessa talossa kastomassa. Siellä sain voimakkaat astmaoireet jo muutamassa minuutissa. Kaikki haisi uudelle: uudet tietokoneet, uudet huonekalut, uudet lattiat, seinät - kaikki materiaalit. Tuntui, että tukehdun siellä.

Yksi keuhkolääkäri sanoi, että meille olisi paras noin kaksi vuotta vanha talo, josta kaikki uusien materiaalien päästöt ovat jo haihtuneet.

Ikävä kyllä ihan uusissakin taloissa voi olla kosteusvauriomikrobeja, jos märät villat on laitettu seiniin tai märän betonin päälle on laitettu muovimatto!

Voimia !

Toivottavasti et sairastu työpaikallasi!

[email protected]

Tätä homeaihetta en syvällisemmin tunne, mutta luin Ulla Nevalaisen erinomaisesti ongelmista kertovan kirjan.

Törmäsin netissä tällaiseen tuoreeseen eduskunnassa tehtyyn kirjalliseen kysymykseen hallitukselle.

Jotenkin tuntuu, että härski meno Suomessa ammattitautien kiistämiseksi jatkuu edelleenkin....

_ _ _ _ _ _ _ _

Kirjallinen kysymys

KK 404/2006 vp - Raimo Vistbacka /ps
        KIRJALLINEN KYSYMYS 404/2006 vp
        Home- ja kosteusongelmista kärsivien työntekijöiden toimeentulo ja oikeudet

Eduskunnan puhemiehelle

Homeongelmia aiheuttavien työskentelytilojen määrä Suomessa on merkittävä. Tästä eivät valitettavasti tee poikkeusta valtion tai kuntien rakennuksetkaan, joten yhteiskunta myös työnantajan ominaisuudessa on vastuussa nykyisen heikon tilanteen parantamisesta.

Esimerkiksi Laihian terveysasemalla on tehty monia remontteja, joiden tarkoituksena oli poistaa kostuneet ja homeiset rakenteet, mutta tilannetta ei ole saamieni tietojen mukaan vieläkään saatu kokonaan korjattua.

Eräällä henkilöllä, joka työskentelee Laihian terveysasemalla, on todettu ammattitautina jo vuonna 1994 ns. homepölykeuhko, jonka hän on saanut altistuttuaan homeitiöille työskennellessään Isonkyrön hammashoitolassa. Jo tuolloin työnantajana oli sama taho kuin Laihian terveysasemalla eli Kyrönmaan terveyskeskuskuntayhtymä. Tilanteen pahentuessa Laihian terveysasemalla ko. henkilö määrättiin jäämään sairauslomalle työskentelytilojen kosteus- ja homevaurioiden vuoksi 1.11.2003 alkaen. Tästä eteenpäin työntekijälle on aiheutunut suuria taloudellisia vaikeuksia, koska työnantaja hyväksyi sairausloman palkattomana. Tämän lisäksi vakuutusyhtiö ei korvannut mitään, koska sen näkemyksen mukaan sairausloman syynä ei ollut ammattitauti vaan työnantajan tilat. Työnantaja puolestaan katsoi, ettei työtä voi suorittaa muissa tiloissa. Kelalta työntekijä ei ole saanut sairauspäivärahaa kuin ensimmäisiltä kahdelta kuukaudelta.

Kun ko. henkilön sairausloma päättyi 31.3.2005, hän yritti palata työpaikalle, mutta sairastui pian uudelleen. Nyt kun sairauslomaa oli kestänyt jo pitkän aikaa ja työkyvyttömyyseläkehakemus oli hylätty, pääsi työntekijä tilanneselvittelyyn Kuntien eläkevakuutuksen korvaamana. Tässä yhteydessä keskusteltiin työnantajan edustajan, Laihian terveysaseman vastaavan hammaslääkärin kanssa, joka ilmoitti, että ko. työntekijä irtisanotaan, jos sairausloma vielä jatkuu. Näin on päädytty tilanteeseen, jossa työntekijä on saanut loppuelämäkseen riesaksi sairauden, joka on aiheutunut työnantajan vastuulla olevien kiinteistöjen hoidon ja huollon laiminlyönneistä, sekä menettänyt ansiotulonsa pitkältä sairausloma-ajalta. Kaiken tämän lisäksi häntä uhataan irtisanomisella.

Onko lainsäädäntömme todellakin tällä hetkellä niin huonolla tasolla, ettei ihmisiä ja heidän toimeentuloaan voida suojella silloin, kun työnantajien laiminlyönnit aiheuttavat työntekijöille vakavan sairauden sekä ansiotulojen menetyksen ja työnantajat uhkaavat heitä tämän lisäksi irtisanomisilla, jos työtä ei enää pysty tekemään? Työnantajallahan on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työntekijöidensä työkyvyn turvaamisesta ja ylläpidosta parantamalla tarpeellisilla toimenpiteillä työympäristöä ja työolosuhteita. Työnantajalla on näin myös velvollisuus pyrkiä työolosuhteiden parantamiseen sellaisiksi, että sairastunut työntekijä voi turvallisesti palata työhönsä, eikä tämän velvollisuuden täyttämistä voi sivuuttaa esim. irtisanomisuhkauksin.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että lainsäädännön tarkentamisen ja muiden keinojen avulla voidaan varmistaa se, etteivät työntekijät menetä terveytensä lisäksi toimeentuloaan silloin, kun työnantaja laiminlyömällä työskentelytilojen huollon aiheuttaa työntekijöille homeesta tai rakenteiden kosteudesta johtuvan työkyvyn menetyksen ja onko hallituksen mielestä lainsäädäntö näiltä osin tällä hetkellä riittävä, että työntekijän oikeudet, kuten irtisanomissuoja ja velvollisuus sopeuttaa työt sairastuneen työntekijän edellytyksiin sopiviksi, todella toteutuvat?

Helsingissä 9 päivänä toukokuuta 2006
        Raimo Vistbacka /ps

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Raimo Vistbackan /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 404/2006 vp:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että lainsäädännön tarkentamisen ja muiden keinojen avulla voidaan varmistaa se, etteivät työntekijät menetä terveytensä lisäksi toimeentuloaan silloin, kun työnantaja laiminlyömällä työskentelytilojen huollon aiheuttaa työntekijöille homeesta tai rakenteiden kosteudesta johtuvan työkyvyn menetyksen ja

onko hallituksen mielestä lainsäädäntö näiltä osin tällä hetkellä riittävä, että työntekijän oikeudet, kuten irtisanomissuoja ja velvollisuus sopeuttaa työt sairastuneen työntekijän edellytyksiin sopiviksi, todella toteutuvat?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Kysymyksessä selostettua tapausta voidaan arvioida työturvallisuusmääräysten, työsopimusturvan sekä ammattitautikorvauslainsäädännön kannalta.

Työturvallisuuslain (738/2002 ) mukaan työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden terveydestä työssä. Turvallisuustoimien vähimmäistasoa määrättäessä on otettava huomioon ja suhteutettava toisiinsa paitsi terveellisyyden vaatimukset myös teknisen ja taloudellisen tarkoituksenmukaisuuden asettamat rajoitukset. Siten työoloista aiheutuvan terveyden menettämisen vaaran ohella tulee kiinnittää huomiota kulloinkin käytettävissä olevien vaihtoehtoisten turvallisuustoimien kustannuksiin ja teknisiin toteuttamisedellytyksiin.

Työnantajan velvoitetta on rajoitettu tapauksissa, joihin hän ei voi vaikuttaa tai joihin hän ei voi asianmukaisilla varotoimilla varautua. Työpaikan kosteusvauriohomealtistuksen seurauksena sairastunut työntekijä pystyy yleensä jatkamaan entisellä työpaikalla sen jälkeen, kun rakennus on asianmukaisesti korjattu. Joissakin tapauksissa työntekijän oireilu työpaikalla jatkuu työtilojen korjaustoimenpiteiden jälkeenkin. Koska kosteushomeita esiintyy ilmasto-olosuhteista johtuen jossain määrin lähes kaikkialla tavanomaisessa elinympäristössä, työtiloja ei voida aina saada asianmukaisista korjaustoimenpiteistäkään huolimatta täysin altisteettomiksi. Työsuojelulainsäädäntöä äskettäin uudistettaessa Työterveyslaitokselta pyydettiin asiantuntijalausunto siitä, voidaanko biologisille tekijöille, kuten homeitiöille, antaa terveysperusteisia työilman raja-arvoja. Lausunnon mukaan tämä ei ole nykytiedon perusteella mahdollista.

Jos työntekijä ei pysty ammattitautinsa vuoksi palaamaan korjattuihin työtiloihin, ainoa vaihtoehto työnteon jatkamiselle on löytää hänelle sellainen työpaikka ja -tehtävä, jossa hän ei joudu altisteen kanssa tekemisiin. Kun työntekijän työkyvyn alentuminen on johtunut työnantajan työympäristöön kohdistuvista laiminlyönneistä, työnantajan velvollisuus selvittää ja tarjota muuta työtä korostuu.

Työministeriön näkemyksen mukaan työnantaja voi työsopimuslain (55/2001 ) mukaan irtisanoa työntekijän toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen vain asiallisista ja painavista syistä. Lain nimenomaisen säännöksen mukaan työsopimusta ei saa irtisanoa sairauden perusteella, jollei työntekijän työkyky ole sairauden tai tapaturman vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista. Edellytyksenä on, että työntekijä ei sairauden, vamman tai tapaturman vuoksi pysty olennaisilta osin täyttämään työsopimuksesta johtuvia velvoitteitaan. Irtisanomisperusteen täyttymiseen vaikuttavat myös työpaikan yleiset olosuhteet, mahdollisuus sopeuttaa työntekijän työtehtävät tai työolot hänen työkykyään vastaaviksi sekä työnantajan mahdollisuudet töiden uudelleenjärjestelyyn ja muun työn tarjoamiseen. Työntekijän henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan.

Työntekijän työstä selviytymistä ja jäljellä olevaa työkykyä arvioidaan aina työtehtävien asettamia vaatimuksia vasten. Ongelmallista työkyvyn arviointi on tapauksissa, joissa työntekijä sinänsä on täysin työkykyinen, mutta ei kykene terveydellisten rajoitteidensa vuoksi työskentelemään työnantajan tarjoamissa tiloissa.

Työsopimuksen laittoman irtisanomisen vähimmäiskorvaus on kolmen kuukauden ja enimmäiskorvaus 24 kuukauden palkkaa vastaava määrä. Työsopimuslain irtisanomisoikeuden lisäksi kyseisen kaltainen tapaus voi tulla arvioitavaksi myös työnantajan vahingonkorvausvelvollisuuden perusteella. Työsopimuslain mukaan työnantajan, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo työsuhteesta tai työsopimuslaista johtuvia velvollisuuksia, on korvattava työntekijälle siten aiheuttamansa vahinko. Myös työturvallisuusvelvollisuuksien tahallinen tai tuottamuksellinen laiminlyönti tai rikkominen voi aiheuttaa työnantajalle vahingonkorvausvelvollisuuden, kun syntyneen vahingon ja työnantajan teon tai laiminlyönnin välillä on todettavissa syys-seuraussuhde (KKO 1998:87, KKO 1984 II 8).

Työsopimuslaki uudistettiin kokonaisuudessaan vuonna 2001. Työntekijästä johtuvien irtisanomisperusteiden riittävyyden arviointi perustuu paitsi kokonaisharkintaan myös kohtuullisuusajatteluun. Täyttääkseen irtisanomisperusteet perusteen on oltava siinä määrin painava, että edellytyksiä työsuhteen jatkamiselle ei ole. Irtisanomissuojaa koskevat säännökset ovat toimineet varsin hyvin, eikä tällä hetkellä ole tarvetta säännösten uudelleen arviointiin.

Työtilojen kosteushomeen aiheuttama sairaus korvataan ammattitautilain (1343/1988 ) mukaisena ammattitautina. Tavallisimmin kysymys on keuhkoastmasta ja alveoliitista. Korvauksen maksamisen edellytykset ja korvauksen suuruus määräytyvät tapaturmavakuutuslain (608/1948 ) säännösten mukaan. Kosteushomealtistuksen aiheuttamasta ammattitaudista maksetaan hoitokustannusten lisäksi muun muassa päivärahaa ja tapaturmaeläkettä korvauksena työansionmenetyksestä.

Ansionmenetyskorvausta maksetaan vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan siihen saakka, kunnes ammattitaudin tila on parantunut sellaiseksi, että työntekijä pystyy jälleen suoriutumaan entisistä työtehtävistään altisteettomissa työtiloissa. Mikäli työhön paluu estyy siitä syystä, että työnantaja on laiminlyönyt työtilojen asianmukaisen korjauksen, ansionmenetyskorvauksen maksamista ei enää jatketa. Työtilojen asianmukaisesta korjauksesta on huolehdittava tarvittaessa työsuojeluviranomaisten toimenpiteiden avulla.

Tapauksissa, joissa työntekijän oireilu työpaikalla jatkuu asianmukaisista ja kohtuudella vaadittavista korjaustoimenpiteistä huolimatta eikä työnantaja voi tarjota muita altisteettomia työtiloja, oikeuskäytännössä on vastuuta asetettu myös vakuutusjärjestelmälle. Vakuutusyhtiö on velvoitettu tietyin edellytyksin maksamaan kuntouttamiskorvauksena tapaturmaeläkettä työpaikan vaihdosta johtuvasta ansionmenetyksestä. Ammattitautilainsäädäntöä kehitetään yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Ammattitautikorvausten maksamisen edellytykset voidaan tarvittaessa ottaa esille käynnistymässä olevan tapaturmavakuutuslain uudistustyön yhteydessä.

Helsingissä 31 päivänä toukokuuta 2006
        Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen

• Casimir E.
        Casimir E. kirjoitti:

Tätä homeaihetta en syvällisemmin tunne, mutta luin Ulla Nevalaisen erinomaisesti ongelmista kertovan kirjan.

Törmäsin netissä tällaiseen tuoreeseen eduskunnassa tehtyyn kirjalliseen kysymykseen hallitukselle.

Jotenkin tuntuu, että härski meno Suomessa ammattitautien kiistämiseksi jatkuu edelleenkin....

_ _ _ _ _ _ _ _

Kirjallinen kysymys

KK 404/2006 vp - Raimo Vistbacka /ps
        KIRJALLINEN KYSYMYS 404/2006 vp
        Home- ja kosteusongelmista kärsivien työntekijöiden toimeentulo ja oikeudet

Eduskunnan puhemiehelle

Homeongelmia aiheuttavien työskentelytilojen määrä Suomessa on merkittävä. Tästä eivät valitettavasti tee poikkeusta valtion tai kuntien rakennuksetkaan, joten yhteiskunta myös työnantajan ominaisuudessa on vastuussa nykyisen heikon tilanteen parantamisesta.

Esimerkiksi Laihian terveysasemalla on tehty monia remontteja, joiden tarkoituksena oli poistaa kostuneet ja homeiset rakenteet, mutta tilannetta ei ole saamieni tietojen mukaan vieläkään saatu kokonaan korjattua.

Eräällä henkilöllä, joka työskentelee Laihian terveysasemalla, on todettu ammattitautina jo vuonna 1994 ns. homepölykeuhko, jonka hän on saanut altistuttuaan homeitiöille työskennellessään Isonkyrön hammashoitolassa. Jo tuolloin työnantajana oli sama taho kuin Laihian terveysasemalla eli Kyrönmaan terveyskeskuskuntayhtymä. Tilanteen pahentuessa Laihian terveysasemalla ko. henkilö määrättiin jäämään sairauslomalle työskentelytilojen kosteus- ja homevaurioiden vuoksi 1.11.2003 alkaen. Tästä eteenpäin työntekijälle on aiheutunut suuria taloudellisia vaikeuksia, koska työnantaja hyväksyi sairausloman palkattomana. Tämän lisäksi vakuutusyhtiö ei korvannut mitään, koska sen näkemyksen mukaan sairausloman syynä ei ollut ammattitauti vaan työnantajan tilat. Työnantaja puolestaan katsoi, ettei työtä voi suorittaa muissa tiloissa. Kelalta työntekijä ei ole saanut sairauspäivärahaa kuin ensimmäisiltä kahdelta kuukaudelta.

Kun ko. henkilön sairausloma päättyi 31.3.2005, hän yritti palata työpaikalle, mutta sairastui pian uudelleen. Nyt kun sairauslomaa oli kestänyt jo pitkän aikaa ja työkyvyttömyyseläkehakemus oli hylätty, pääsi työntekijä tilanneselvittelyyn Kuntien eläkevakuutuksen korvaamana. Tässä yhteydessä keskusteltiin työnantajan edustajan, Laihian terveysaseman vastaavan hammaslääkärin kanssa, joka ilmoitti, että ko. työntekijä irtisanotaan, jos sairausloma vielä jatkuu. Näin on päädytty tilanteeseen, jossa työntekijä on saanut loppuelämäkseen riesaksi sairauden, joka on aiheutunut työnantajan vastuulla olevien kiinteistöjen hoidon ja huollon laiminlyönneistä, sekä menettänyt ansiotulonsa pitkältä sairausloma-ajalta. Kaiken tämän lisäksi häntä uhataan irtisanomisella.

Onko lainsäädäntömme todellakin tällä hetkellä niin huonolla tasolla, ettei ihmisiä ja heidän toimeentuloaan voida suojella silloin, kun työnantajien laiminlyönnit aiheuttavat työntekijöille vakavan sairauden sekä ansiotulojen menetyksen ja työnantajat uhkaavat heitä tämän lisäksi irtisanomisilla, jos työtä ei enää pysty tekemään? Työnantajallahan on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työntekijöidensä työkyvyn turvaamisesta ja ylläpidosta parantamalla tarpeellisilla toimenpiteillä työympäristöä ja työolosuhteita. Työnantajalla on näin myös velvollisuus pyrkiä työolosuhteiden parantamiseen sellaisiksi, että sairastunut työntekijä voi turvallisesti palata työhönsä, eikä tämän velvollisuuden täyttämistä voi sivuuttaa esim. irtisanomisuhkauksin.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että lainsäädännön tarkentamisen ja muiden keinojen avulla voidaan varmistaa se, etteivät työntekijät menetä terveytensä lisäksi toimeentuloaan silloin, kun työnantaja laiminlyömällä työskentelytilojen huollon aiheuttaa työntekijöille homeesta tai rakenteiden kosteudesta johtuvan työkyvyn menetyksen ja onko hallituksen mielestä lainsäädäntö näiltä osin tällä hetkellä riittävä, että työntekijän oikeudet, kuten irtisanomissuoja ja velvollisuus sopeuttaa työt sairastuneen työntekijän edellytyksiin sopiviksi, todella toteutuvat?

Helsingissä 9 päivänä toukokuuta 2006
        Raimo Vistbacka /ps

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Raimo Vistbackan /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 404/2006 vp:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että lainsäädännön tarkentamisen ja muiden keinojen avulla voidaan varmistaa se, etteivät työntekijät menetä terveytensä lisäksi toimeentuloaan silloin, kun työnantaja laiminlyömällä työskentelytilojen huollon aiheuttaa työntekijöille homeesta tai rakenteiden kosteudesta johtuvan työkyvyn menetyksen ja

onko hallituksen mielestä lainsäädäntö näiltä osin tällä hetkellä riittävä, että työntekijän oikeudet, kuten irtisanomissuoja ja velvollisuus sopeuttaa työt sairastuneen työntekijän edellytyksiin sopiviksi, todella toteutuvat?

Kysymyksessä selostettua tapausta voidaan arvioida työturvallisuusmääräysten, työsopimusturvan sekä ammattitautikorvauslainsäädännön kannalta.

Työturvallisuuslain (738/2002 ) mukaan työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden terveydestä työssä. Turvallisuustoimien vähimmäistasoa määrättäessä on otettava huomioon ja suhteutettava toisiinsa paitsi terveellisyyden vaatimukset myös teknisen ja taloudellisen tarkoituksenmukaisuuden asettamat rajoitukset. Siten työoloista aiheutuvan terveyden menettämisen vaaran ohella tulee kiinnittää huomiota kulloinkin käytettävissä olevien vaihtoehtoisten turvallisuustoimien kustannuksiin ja teknisiin toteuttamisedellytyksiin.

Työnantajan velvoitetta on rajoitettu tapauksissa, joihin hän ei voi vaikuttaa tai joihin hän ei voi asianmukaisilla varotoimilla varautua. Työpaikan kosteusvauriohomealtistuksen seurauksena sairastunut työntekijä pystyy yleensä jatkamaan entisellä työpaikalla sen jälkeen, kun rakennus on asianmukaisesti korjattu. Joissakin tapauksissa työntekijän oireilu työpaikalla jatkuu työtilojen korjaustoimenpiteiden jälkeenkin. Koska kosteushomeita esiintyy ilmasto-olosuhteista johtuen jossain määrin lähes kaikkialla tavanomaisessa elinympäristössä, työtiloja ei voida aina saada asianmukaisista korjaustoimenpiteistäkään huolimatta täysin altisteettomiksi. Työsuojelulainsäädäntöä äskettäin uudistettaessa Työterveyslaitokselta pyydettiin asiantuntijalausunto siitä, voidaanko biologisille tekijöille, kuten homeitiöille, antaa terveysperusteisia työilman raja-arvoja. Lausunnon mukaan tämä ei ole nykytiedon perusteella mahdollista.

Jos työntekijä ei pysty ammattitautinsa vuoksi palaamaan korjattuihin työtiloihin, ainoa vaihtoehto työnteon jatkamiselle on löytää hänelle sellainen työpaikka ja -tehtävä, jossa hän ei joudu altisteen kanssa tekemisiin. Kun työntekijän työkyvyn alentuminen on johtunut työnantajan työympäristöön kohdistuvista laiminlyönneistä, työnantajan velvollisuus selvittää ja tarjota muuta työtä korostuu.

Työministeriön näkemyksen mukaan työnantaja voi työsopimuslain (55/2001 ) mukaan irtisanoa työntekijän toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen vain asiallisista ja painavista syistä. Lain nimenomaisen säännöksen mukaan työsopimusta ei saa irtisanoa sairauden perusteella, jollei työntekijän työkyky ole sairauden tai tapaturman vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista. Edellytyksenä on, että työntekijä ei sairauden, vamman tai tapaturman vuoksi pysty olennaisilta osin täyttämään työsopimuksesta johtuvia velvoitteitaan. Irtisanomisperusteen täyttymiseen vaikuttavat myös työpaikan yleiset olosuhteet, mahdollisuus sopeuttaa työntekijän työtehtävät tai työolot hänen työkykyään vastaaviksi sekä työnantajan mahdollisuudet töiden uudelleenjärjestelyyn ja muun työn tarjoamiseen. Työntekijän henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan.

Työntekijän työstä selviytymistä ja jäljellä olevaa työkykyä arvioidaan aina työtehtävien asettamia vaatimuksia vasten. Ongelmallista työkyvyn arviointi on tapauksissa, joissa työntekijä sinänsä on täysin työkykyinen, mutta ei kykene terveydellisten rajoitteidensa vuoksi työskentelemään työnantajan tarjoamissa tiloissa.

Työsopimuksen laittoman irtisanomisen vähimmäiskorvaus on kolmen kuukauden ja enimmäiskorvaus 24 kuukauden palkkaa vastaava määrä. Työsopimuslain irtisanomisoikeuden lisäksi kyseisen kaltainen tapaus voi tulla arvioitavaksi myös työnantajan vahingonkorvausvelvollisuuden perusteella. Työsopimuslain mukaan työnantajan, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo työsuhteesta tai työsopimuslaista johtuvia velvollisuuksia, on korvattava työntekijälle siten aiheuttamansa vahinko. Myös työturvallisuusvelvollisuuksien tahallinen tai tuottamuksellinen laiminlyönti tai rikkominen voi aiheuttaa työnantajalle vahingonkorvausvelvollisuuden, kun syntyneen vahingon ja työnantajan teon tai laiminlyönnin välillä on todettavissa syys-seuraussuhde (KKO 1998:87, KKO 1984 II 8).

Työsopimuslaki uudistettiin kokonaisuudessaan vuonna 2001. Työntekijästä johtuvien irtisanomisperusteiden riittävyyden arviointi perustuu paitsi kokonaisharkintaan myös kohtuullisuusajatteluun. Täyttääkseen irtisanomisperusteet perusteen on oltava siinä määrin painava, että edellytyksiä työsuhteen jatkamiselle ei ole. Irtisanomissuojaa koskevat säännökset ovat toimineet varsin hyvin, eikä tällä hetkellä ole tarvetta säännösten uudelleen arviointiin.

Työtilojen kosteushomeen aiheuttama sairaus korvataan ammattitautilain (1343/1988 ) mukaisena ammattitautina. Tavallisimmin kysymys on keuhkoastmasta ja alveoliitista. Korvauksen maksamisen edellytykset ja korvauksen suuruus määräytyvät tapaturmavakuutuslain (608/1948 ) säännösten mukaan. Kosteushomealtistuksen aiheuttamasta ammattitaudista maksetaan hoitokustannusten lisäksi muun muassa päivärahaa ja tapaturmaeläkettä korvauksena työansionmenetyksestä.

Ansionmenetyskorvausta maksetaan vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan siihen saakka, kunnes ammattitaudin tila on parantunut sellaiseksi, että työntekijä pystyy jälleen suoriutumaan entisistä työtehtävistään altisteettomissa työtiloissa. Mikäli työhön paluu estyy siitä syystä, että työnantaja on laiminlyönyt työtilojen asianmukaisen korjauksen, ansionmenetyskorvauksen maksamista ei enää jatketa. Työtilojen asianmukaisesta korjauksesta on huolehdittava tarvittaessa työsuojeluviranomaisten toimenpiteiden avulla.

Tapauksissa, joissa työntekijän oireilu työpaikalla jatkuu asianmukaisista ja kohtuudella vaadittavista korjaustoimenpiteistä huolimatta eikä työnantaja voi tarjota muita altisteettomia työtiloja, oikeuskäytännössä on vastuuta asetettu myös vakuutusjärjestelmälle. Vakuutusyhtiö on velvoitettu tietyin edellytyksin maksamaan kuntouttamiskorvauksena tapaturmaeläkettä työpaikan vaihdosta johtuvasta ansionmenetyksestä. Ammattitautilainsäädäntöä kehitetään yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Ammattitautikorvausten maksamisen edellytykset voidaan tarvittaessa ottaa esille käynnistymässä olevan tapaturmavakuutuslain uudistustyön yhteydessä.

Helsingissä 31 päivänä toukokuuta 2006
        Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen

Löysin vielä tällaisen eduskunnassa esillä olleen kirjallisen kysymyksen.

- - - - - - - - - - - - - -

Kirjallinen kysymys

KK 291/2006 vp - Raimo Vistbacka /ps
        KIRJALLINEN KYSYMYS 291/2006 vp
        Homeen aiheuttamat sairastumiset Lapuan poliisilaitoksella

Eduskunnan puhemiehelle

Työnantaja on työturvallisuuslain 8 §:n mukaan velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Työntekijän suojelusta annetun työterveyshuoltolain 10 § säätää, että jos työtekijällä on henkilökohtaisten terveydellisten ominaisuuksien takia ilmeinen alttius saada työstä vaaraa terveydelleen, häntä ei saa käyttää tällaiseen työhön. Työterveyshuoltolain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan työterveyshuoltoon kuuluu myös toimenpide-ehdotusten tekeminen työn sopeuttamiseksi työntekijän edellytyksiin. Edellä esitettyjen säädösten perusteella myös valtio työnantajana on velvollinen huolehtimaan työntekijöidensä terveydestä. Silloin, jos työtekijän terveydelle aiheutuu työn tekemisestä haittaa, on työnantaja velvollinen järjestämään työolosuhteet sellaisiksi, että työhön edelleen kykenevä henkilö voi työtään jossain muodossa jatkaa.

Lapuan poliisilaitoksen tiloissa on ilmennyt vakava homeongelma. Tämän vuoksi laitoksen tiloissa työskentelevistä henkilöistä suuri osa on kärsinyt homeen ja pölyn aiheuttamista silmien sidekalvojen, ihon ja ylempien hengityselinten sairauksista. Kosteusvauriosta aiheutuneiden homeiden vakavan ammattitaudin on saanut ainakin yksi Lapuan poliisilaitoksen tiloissa työskennellyt henkilö, ja usealle henkilölle on jouduttu hankkimaan korvaava työtila muualta. Valtion tulisi työnantajana ehdottomasti puuttua tällaisiin työntekijöiden terveyttä vakavasti vaarantaviin puutteisiin työtiloissa ripeästi eikä vasta sitten, kun moni on jo päätynyt sairastelukierteeseen jouduttuaan työskentelemään homealtistuksessa. Mahdollisesti koko rakennus joudutaan asettamaan käyttökieltoon.

Kun sairastunut em. laitoksen henkilökuntaan kuuluva työntekijä sitten haluaisi kuitenkin jatkaa työssään, joudutaan hänelle etsimään työtilat ja olosuhteet, joissa pöly- ja homealtistus olisi mahdollisimman pieni. Pahasti altistunut työtekijä ei välttämättä pysty enää toimimaan edes sellaisissa tiloissa, joissa pöly- ja homemäärät olisivat "tavallisella" tasolla, vaan tarvitaan tätäkin parempaa hengitysilman laatua. Tästä työolojen uudelleen järjestelystä aiheutuu luonnollisesti ammattitautiin sairastuneelle henkilölle lisäharmia ja mahdollisesti lisäkustannuksiakin, kun työnantaja määrää uudeksi työskentelypisteeksi toisen poliisitalon uudella paikkakunnalla, ja näin voidaan joutua matkustamaan kodista kauempana sijaitsevalle paikkakunnalle töihin.

Valtion tulisi työnantajana tällaisessa tilanteessa tehdä kaikkensa, jotta ammattitautiin sairastunut voisi mahdollisimman joustavasti palata töihin, eikä hänelle työolosuhteiden pakollisesta muuttamisesta saisi aiheutua mitään lisäharmia, vaan mahdolliset lisäkustannukset tulisi valtion mukisematta korvata. Saamieni tietojen mukaan näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan esim. Lapuan poliisit joutuvat uhkaamaan julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan työnantajaa ulosmarssilla, koska työskentelytiloja ei ole laitettu kuntoon. Tiloja ei ole saatettu asianmukaiseen kuntoon, vaikka rakennuksen omistajan, Senaatti-kiinteistöjen, taholta on jo vuonna 2002 luvattu tehdä tarvittavat lisäkorjaustoimenpiteet, jos ongelmia ilmenee. Korjauksia ei ole kuitenkaan tehty. Tämän lisäksi vakavan ammattitaudin saanut henkilö joutuu puolestaan raskaan valitusprosessin kautta hakemaan korvauksia hänelle työpisteen muuttumisesta aiheutuneista lisäkustannuksista, kuten matkakuluista.

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että valtio työnantajana varmistaa sen, että Lapuan poliisilaitoksen työskentelytilat eivät aiheuta työntekijöille terveyden menetystä, vaan kiinteistön omistava Senaatti-kiinteistöt, työsuojeluviranomaiset ja työterveyshuolto huolehtivat siitä, ettei työntekijöiden sallita työskennellä kyseisellä työpaikalla, jolla on todettu korkeita pitoisuuksia ihmisille haitallisia mikrobeja ja miten hallitus aikoo varmistaa sen, että kun joitain tässä laitoksessa työskenteleviä henkilöitä on jo sairastunut, niin työhön palaaminen voidaan järjestää siten, ettei siitä aiheudu jo terveytensä menettäneelle henkilölle muuta harmia tai lisäkustannuksia?

Helsingissä 7 päivänä huhtikuuta 2006

Raimo Vistbacka /ps

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Raimo Vistbackan /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 291/2006 vp:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että valtio työnantajana varmistaa sen, että Lapuan poliisilaitoksen työskentelytilat eivät aiheuta työntekijöille terveyden menetystä, vaan kiinteistön omistava Senaatti-kiinteistöt, työsuojeluviranomaiset ja työterveyshuolto huolehtivat siitä, ettei työntekijöiden sallita työskennellä kyseisellä työpaikalla, jolla on todettu korkeita pitoisuuksia ihmisille haitallisia mikrobeja ja miten hallitus aikoo varmistaa sen, että kun joitain tässä laitoksessa työskenteleviä henkilöitä on jo sairastunut, niin työhön palaaminen voidaan järjestää siten, ettei siitä aiheudu jo terveytensä menettäneelle henkilölle muuta harmia tai lisäkustannuksia?

Lapuan virastotalon poliisilaitoksen sisäilman laadussa on ollut ongelmia joitakin vuosia sitten tapahtuneen vesivahingon jälkeen. Tämän johdosta Senaatti-kiinteistöt teetti kahdella sisäilmaongelmiin perehtyneellä asiantuntijaorganisaatiolla tutkimukset sisäilman laadusta. Asiantuntijoiden toimenpidesuositusten perusteella tehtiin korjauksia, jotka saatiin valmiiksi syksyllä 2002. Tutkimukset ja korjaustoimenpiteet tehtiin hyvässä yhteistyössä poliisin johdon, työterveyshuollon ja työsuojeluviranomaisten kanssa. Samalla sovittiin tilanteen seurannasta ja Senaatti-kiinteistöt ilmaisi valmiutensa jatkokorjauksiin tarpeen vaatiessa.

Senaatti-kiinteistöjen antamien tietojen mukaan vuoden 2002 korjaustoimenpiteiden jälkeen muita kiinteistön korjaustoimenpiteitä on tehty tarpeen mukaan. Perusteellisempi ilmanvaihdon uudistamisen tarve on ollut tiedossa. Uudistustyö oli tarkoitus tehdä samanaikaisesti kihlakunnanviraston vuokravaikutteisten muutostöiden kanssa. Mainittujen muutostöiden teettämiseen liittyvä määrärahojen puuttuminen on viivästyttänyt myös ilmanvaihdon uudistustyötä. Saadun tiedon mukaan ilmanvaihdon uudistaminen on nyt toteutumassa. Remonttia koskevat tarjoukset on saatu ja hankintapäätöksen tekemisen jälkeen varsinainen uudistustyö alkaa todennäköisesti kesällä 2006. Väliaikana on jo suoritettu muita sisäilman laadun parantamiseen liittyviä toimenpiteitä, kuten ilmanvaihtokanavien perusteellinen nuohous.

Hallitus on tietoinen pitkiin sairauslomiin liittyvistä korkeista kustannuksista sekä niiden yhteiskunnallisista ja yksilökohtaisista vaikutuksista. Näihin voidaan kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi tukemalla työntekijöiden oikea-aikaista ja turvallista työhön paluuta. Työhön paluun tukemiseen liittyvät kustannukset tulisikin nähdä ensisijaisesti sijoituksena henkilöstön työkyvyn ylläpitoon.

Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työntekijöidensä työkyvyn turvaamisesta ja ylläpidosta parantamalla tarpeellisilla toimenpiteillä työympäristöä ja työolosuhteita. Onnistuneen työhön paluun edellytyksenä on työntekijän, lähiesimiehen ja työterveyshuollon toimiva yhteistyö, jossa voidaan käyttää apuna henkilöstöhallintoa, työsuojeluorganisaatiota ja luottamusmiesjärjestelmää. Myös työpaikan ulkopuolisia toimijoita, kuten Kela, työeläkelaitokset, kuntoutuslaitokset ja työhallinto, voidaan tarvittaessa ottaa avuksi.

Työterveyshuolto on henkilöstön työkyvyn ylläpidossa tärkeä yhteistyökumppani niin työnantajalle kuin työntekijöillekin. Linjajohto ja lähiesimiehet sekä työsuojeluorganisaatio ovat tärkeässä asemassa tukemassa pitkältä sairauslomalta työhön paluuta. Esimiehiä onkin tuettava sellaiseen johtamiseen, jossa huomioidaan henkilöstön työkyvyn ylläpito ja työhyvinvointi.

Helsingissä 2 päivänä toukokuuta 2006
        Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57