On esim butaani ja n-butaani niin mitä tuo n meinaa?
Kemikaalien etuliite?
9
837
Vastaukset
- j.takala
n = nitro, l. nitro-butaani. vrt. n-metaani, polttoaineena käytetty aine.
nitro siis org.ryhmä.- Vaert
Kiitoksia
Hä?
Ei tosiaankaan tarkoita mitään nitroa tuossa vaan suoraketjuista hiilivetyä..
Ei esim.tert-ole mikään trotyyli minkä nähnyt myös näiden neropattien kirjoituksissa
- Kationi
etyliite n-tarkoittaa ei haarautunutta hiilivetyketjua. Esim n-propanoli CH3CH2CH2-OH
ja Isopropanoli taasen CH3-CHOH-CH3.
Vastaavasti n-butaani ja CH3CH2CH2CH3
ja isobutaani CH3-CH(CH3)2
Nyt on kyllä aravaus, mutta n-etuliite tullee kuitenkin sanasta normal.- Kationi
Nitroryhmä kuvataan lyhenteellä -NO2. Esim Nitrobentseeni C6H5-NO2
- Kemisti77
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Nitro -ryhmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kemisti77 - pilkunviilausta
Kemisti77 kirjoitti:
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Kemisti77Eikä nitro-ryhmä kylläkään mikään orgaaninen ole
- Kemisti77
pilkunviilausta kirjoitti:
Eikä nitro-ryhmä kylläkään mikään orgaaninen ole
Ei kukaan ole väittänytkään niin.
Kemisti77 - j.t.
Kemisti77 kirjoitti:
Kemisti77Meillä kiihdytyspiireissä kaikki missä on etuliite n tarkoittaa nitrolla terästettyä tuotetta. Jasu, baarinpitäjämme, myy myös n-drinkkejä, ekstravahvoja nitropläjäyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek206276Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.253797Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1712913- 292830
- 821724
- 1471602
- 91583
- 1481561
- 121298
- 211232