On esim butaani ja n-butaani niin mitä tuo n meinaa?
Kemikaalien etuliite?
9
926
Vastaukset
- j.takala
n = nitro, l. nitro-butaani. vrt. n-metaani, polttoaineena käytetty aine.
nitro siis org.ryhmä.- Vaert
Kiitoksia
Hä?
Ei tosiaankaan tarkoita mitään nitroa tuossa vaan suoraketjuista hiilivetyä..
Ei esim.tert-ole mikään trotyyli minkä nähnyt myös näiden neropattien kirjoituksissa
- Kationi
etyliite n-tarkoittaa ei haarautunutta hiilivetyketjua. Esim n-propanoli CH3CH2CH2-OH
ja Isopropanoli taasen CH3-CHOH-CH3.
Vastaavasti n-butaani ja CH3CH2CH2CH3
ja isobutaani CH3-CH(CH3)2
Nyt on kyllä aravaus, mutta n-etuliite tullee kuitenkin sanasta normal.- Kationi
Nitroryhmä kuvataan lyhenteellä -NO2. Esim Nitrobentseeni C6H5-NO2
- Kemisti77
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Nitro -ryhmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kemisti77 - pilkunviilausta
Kemisti77 kirjoitti:
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Nitro -ryhmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kemisti77Eikä nitro-ryhmä kylläkään mikään orgaaninen ole
- Kemisti77
pilkunviilausta kirjoitti:
Eikä nitro-ryhmä kylläkään mikään orgaaninen ole
Ei kukaan ole väittänytkään niin.
Kemisti77 - j.t.
Kemisti77 kirjoitti:
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Nitro -ryhmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kemisti77Meillä kiihdytyspiireissä kaikki missä on etuliite n tarkoittaa nitrolla terästettyä tuotetta. Jasu, baarinpitäjämme, myy myös n-drinkkejä, ekstravahvoja nitropläjäyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede16572- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 40428
- 47427