On esim butaani ja n-butaani niin mitä tuo n meinaa?
Kemikaalien etuliite?
9
837
Vastaukset
- j.takala
n = nitro, l. nitro-butaani. vrt. n-metaani, polttoaineena käytetty aine.
nitro siis org.ryhmä.- Vaert
Kiitoksia
Hä?
Ei tosiaankaan tarkoita mitään nitroa tuossa vaan suoraketjuista hiilivetyä..
Ei esim.tert-ole mikään trotyyli minkä nähnyt myös näiden neropattien kirjoituksissa
- Kationi
etyliite n-tarkoittaa ei haarautunutta hiilivetyketjua. Esim n-propanoli CH3CH2CH2-OH
ja Isopropanoli taasen CH3-CHOH-CH3.
Vastaavasti n-butaani ja CH3CH2CH2CH3
ja isobutaani CH3-CH(CH3)2
Nyt on kyllä aravaus, mutta n-etuliite tullee kuitenkin sanasta normal.- Kationi
Nitroryhmä kuvataan lyhenteellä -NO2. Esim Nitrobentseeni C6H5-NO2
- Kemisti77
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Nitro -ryhmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kemisti77 - pilkunviilausta
Kemisti77 kirjoitti:
Itse orgaanisen kemian kemistinä voin sanoa, että n tulee nimenomaan normaali -sanasta ja tarkoittaa juuri tuota mitä sanoitkin. Eli suoraketjuisia hiilivety-yhdisteitä.
Kemisti77Eikä nitro-ryhmä kylläkään mikään orgaaninen ole
- Kemisti77
pilkunviilausta kirjoitti:
Eikä nitro-ryhmä kylläkään mikään orgaaninen ole
Ei kukaan ole väittänytkään niin.
Kemisti77 - j.t.
Kemisti77 kirjoitti:
Kemisti77Meillä kiihdytyspiireissä kaikki missä on etuliite n tarkoittaa nitrolla terästettyä tuotetta. Jasu, baarinpitäjämme, myy myös n-drinkkejä, ekstravahvoja nitropläjäyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.314947- 343436
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833194- 112267
- 281867
- 121828
- 1611793
- 1051310
- 1371117
- 141109