Miten lisäkeriisin voi maustaa, jotta siihen saisi edes vähän makua? Jotain muuta kuin Heinzin ketsuppia voisi olla?
Miten eri tavoin lisäkeriisin voi maustaa?
8
4344
Vastaukset
- riisiin ketsuppia??
No miten olisi sellaiset perusmausteet kuin curry, sitruuna ja yrtit? Ei tietenkään kaikkia samaan aikaan, vaan vaihdellen.
- se..
voissa.. namia..
siis eka keittää ja sitten paistaa.. - Asafoetida
Voi tietysti kysyä, tarvitseeko lisukeriisin maistua erikseen...
Mutta jos, niin
- kurkumaa keitinveteen
- sahramia keitinveteen
- kurkumaa ja sitruunamehua keitinveteen
- keitetään kookosmaidossa
- (kuivattuja) yrttejä keitinveteen (basilika, oregano, timjami, lipstikka, sitruunamelissa)
Sitten voi tietysti tehdä pilahvin eli kuullottaa riisin öljyssä ennen keittämistä. Öljyyn voi laittaa valkosipulia ja sipulia.
Basilika-, persilja- tai rucolapesto, joko pähkinöin tai ilman, on oikein hyvä 'ketsuppi'.
Jota on tietysti myös ketjap manis eli makea soijakastike.
Merilevähiutaleet eivät ole hassumpia ja siitä voi tietysti mennä eteenpäin johonkin sushiriisityyppiseen eli riisiviinietikalla maustettuun. - sorkkis
Tokyokan-nimisestä japanilaisesta kaupasta Annankadulta saa furikakea, eli riisimaustetta, jossa on mm. merilevähiutaleita, katsuobushia, paahdettuja seesaminsiemeniä jne. Oikein hyvää. Sieltä saa myös yukari-nimistä maustetta jossa on kuivattua shiso-yrttiä ja kuivattua ume-luumua. Hyvää ja raikasta sekin.
- hulautan
mukaan liemikuution ja jotain kasvista, esim. aivan peneksi hienonnettua porkkanaa, paprikaa jne.
- Ninna
Itse olen tehnyt huippumaukasta riisiä viime aikoina seuraavasti. Vaatii ehdottamasti basmatiriisin.
*paista kattilassa 2 rkl margariinia 3 rkl pähkinämurskaa 3 rkl mantelimurskaa 3 rkl keltaisia väh. 15 min liotettuja rusinoita muutaman minuutin.
*Kuullota pannulla 1 sipuli 1 rkl margariinissa
*lisää 2 dl huuhdeltua basmatiriisiä 1 rkl margariinia ja kääntele vähän aikaa.
*Lisää pähkinä-manteli-rusinaseos ja paista 5 min
*Lisää 4 dl kiehuvaa vettä ja hauduta n. 10 eli kunnes valmista
Ja hyvää on! - Asafoetida
Ninna kirjoitti:
Itse olen tehnyt huippumaukasta riisiä viime aikoina seuraavasti. Vaatii ehdottamasti basmatiriisin.
*paista kattilassa 2 rkl margariinia 3 rkl pähkinämurskaa 3 rkl mantelimurskaa 3 rkl keltaisia väh. 15 min liotettuja rusinoita muutaman minuutin.
*Kuullota pannulla 1 sipuli 1 rkl margariinissa
*lisää 2 dl huuhdeltua basmatiriisiä 1 rkl margariinia ja kääntele vähän aikaa.
*Lisää pähkinä-manteli-rusinaseos ja paista 5 min
*Lisää 4 dl kiehuvaa vettä ja hauduta n. 10 eli kunnes valmista
Ja hyvää on!Niinpä. Pilahvitekniikalla saakin aivan erinomaista riisiä! (Ainakin jos käyttää voita eikä kärrynakselirasvaa.)
Riisin kannattaa muuten antaa kuivua jonkin aikaa, niin se kuullotuu paremmin.
- teen riisin
joskus niin, eli basmatiriisiä esim.... eli ensin laitan kattilaan gheetä sulamaan, sitten riisiä 2 kuppia ja pyöräytänne riisit siellä, sitten lisään kaksi kuppia kiehuvaa vettä sekaan. menee muutama minuutti kun riisin pinta vain pehmenee ja sitten levy ykköselle ja kattilan kansi tiukasti päälle ja annan olla varmaankin noin 10 min siellä. riisi on vähän eri makuista kuin pelkässä vedessä keitetty. ja joskus teen niin että paahdan rusinoita paistinpannulla öljyssä/gheessä ja sekoitan riisin joukkoon. on tosi hyvää mutta tosiaan ei suositella ihan joka päivä koska on tavallista riisiä rasvaisempaa. tai jos keität riisin normaaliin tapaan vedessä voit paahtaa rusinat huoletta öljyssä ja sekoittaa. Riisistäki tulee hyvää eikä puuromaista tällä tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307