Mistä sellainen voisi johtua, että pyörän vaihteet eivät ikään kuin pysy paikallaan, vaan "hyppivät" eteenpäin? Lisäksi niistä kuuluu omituista ääntä välillä. Aluksi ongelmia oli vain 2. rattaan nelos vaihteessa, mutta nyt eivät muutkaan kakkos rattaan vaihteet tahdo pysyä paikallaan. Näin kävi ihan parin päivän sisällä.
Pyörä on 21 vaihteinen (3x7 vaihdetta) Scott Santa Cruz kaupunkipyörä, joka on ostettu n. 6 vuotta sitten. Vaihteet ovat muistaakseni Shimano merkkiset. Pyörä kaipaisi huoltoa joka tapauksessa, mutta osaako kukaan sanoa, voiko vaihteistolle enää tehdä mitään, vai pitääkö se vaihtaa kokonaan uuteen? Entä kuinka kalliiksi se voisi tulla?
Vaihteet rikki
3
618
Vastaukset
- Maantiefillaristi.
Ovatko ketjut ja rattaat vielä alkuperäiset?. Mahdollista on että takarattaat ovat kuluneet loppuun ja ketju myös. Vaihdevaijeri saattaa olla myös venynyt löysäksi jonka takia vaihteet eivät toimi oikealla tavalla. Jos vaijerit ovat alkuperäiset niin kannattaa myös ne vaihtaa. Toki niitä kiristääkin voi mutta ei maksa vaivaa vaihtaa vaijereita uusiin jos vaijerit ovat vielä 6-vuotta vanhat.
- sheryl
Kaikki on vielä alkuperäistä.
Kuuluisiko vaihteet oikeaoppisesti muuten vaihtaa polkiessa, vai ns. vapaalla? Mielestäni joku on minulle joskus sanonut, että pitäisi vaihtaa polkiessa. Aloin nimittäin miettimään, että olenko itse aiheuttanut vaihdeongelman vaihtamalla väärin. Vapaalla vaihtaminen tosin ei auttanut ongelmaan millään lailla kun sitä kokeilin, ehkä jopa pahensi sitä.
En ole käyttänyt pyörää melkein ollenkaan moneen vuoteen, mutta nyt se on ollut ahkerassa käytössä enkä ole koskaan käyttänyt muuta kuin 2. ratasta (paitsi todella harvoin). En tiedä onko tällä vaikutusta mihinkään. - Vaan
sheryl kirjoitti:
Kaikki on vielä alkuperäistä.
Kuuluisiko vaihteet oikeaoppisesti muuten vaihtaa polkiessa, vai ns. vapaalla? Mielestäni joku on minulle joskus sanonut, että pitäisi vaihtaa polkiessa. Aloin nimittäin miettimään, että olenko itse aiheuttanut vaihdeongelman vaihtamalla väärin. Vapaalla vaihtaminen tosin ei auttanut ongelmaan millään lailla kun sitä kokeilin, ehkä jopa pahensi sitä.
En ole käyttänyt pyörää melkein ollenkaan moneen vuoteen, mutta nyt se on ollut ahkerassa käytössä enkä ole koskaan käyttänyt muuta kuin 2. ratasta (paitsi todella harvoin). En tiedä onko tällä vaikutusta mihinkään.Et ihan huollon puutetta, eli vaijerit venyneet, rasvan puutetta, skeidaset siirtäjät tms. Tai jos paljon olet rullaillut niin ketjut on vaihtokunnossa. Tokko muita kuluja kuin perushuolto!
Vaihtaminen onnaa ihan pienellä kevennyksellä jos haluaa rattaita säästää - maastossa ei ole aina mahdollisuutta kevennellä mutta on vehkeet (yleensä) kestäneet - säännöllinen huolto on kuitenkin must.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255