Kysely

lifeguard72

Luotatko pohjaan?
Oli sitten kyse avovedestä tai altaasta

Toinen asia:
Kuinka moni voi rehellisesti myöntää, että jaksaa uida 200m ilman taukoja?

Ja asia linja, kiitos!

26

2475

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe_

      Pohja ei ole mikään aspekti minulle, sillä siellä missä uin (järvessä) ei jalat ylety vaikka rannan lähellä uinkin. Eli kai sitten "en luota".

      Matkasta en tiedä (kiinnostaisi kyllä), mutta puolen tunnin reissuja. On siinä 200 varmaan useampaan kertaan. Uin yleensä vain vapaata, harvoin rintaa ja vielä harvemmin selkää. Olen tämmöinen "kuntoiluhullu".

      Ikää 52. Uimaan olen oppinut vasta aikuisena ja muutama vuosi sitten hurahdin tuohon järviuintiin täysin.

      • lifeguard72

        ettet luota pohjaan, koska siihen ei voi eikä pidä luottaa.

        Ei ikä koskaan este ole uuden oppiselle toisille vain mieletön kynnys tulla aikuisten uimakouluun ja ikävä kyllä miehille monesti suuri kynnys.

        Erittäin mukava kuulla, että olet oppinut ja nautit uinnista.


    • keiju-65

      .... jaksan vielä uida tuon 200m, vaikka huippukunnosta ja aktiivisesta harrastamisesta on paaaljon aikaa... joskus vuonna kivi tullut alitettua jopa 1min raja 100m vu:ssa. työ pitää kiireisenä, toisinaan sentään saan hepulikohtauksia ja innostun uimaan aktiivisempia jaksoja. matkat vaihtelee 1500-3000m kerralla. fiiliksen ja jaksamisen mukaan vapaauintia, rinulia ja selkää. perhonen ei enää taitu, sen verran rapakunto kuitenkin....

    • Mitä Äksyin Ämmä

      Puhdistettukin ranta voi tuottaa ikäviä yllätyksiä, sillä siivoustoimien jälkeen veteen on voinut esim. lokki pudottaa sieppaamansa pullonpohjan tmv. terävän esineen niin, että se jää ikävästi vaanimaan kahlaajan jalkapohjaa. (Me ihmisethän emme KOSKAAN heittele rikkoutunutta tavaraa tai jätettä veteen.) Uima-allas ei yleensä yllätä yllä kuvaamallani tavoin.Sen sijaan veden kirkkaus saattaa hämätä outoon altaaseen pulahtavaa joko niin, että syvyys on riittämätön pää edellä hyppyyn tai huonosti uiva joutuu allashätään, kun jalat eivät ylläkään pohjaan. Hengenpelastaja ja terveydenhoitohenkilöstö saattaa työllistyä kumpaisessakin kuvaamassani tilanteessa... Itse kysyn aina henkilökunnalta vieraassa uimalassa, onko sukeltaminen turvallista, ja jollei ketään luotettavan näköistä tietoniekkaa hiippaile lähettyvillä, menen veteen kävellen rannasta tai laiturin portaita.
      Kyllähän perusterveen ihmisen pitää jaksaa kaksisataa metriä uida tauotta, vaikka hän tekisikin niin hitaammin kuin esim. Hanna-Maria Seppälä. Itse uin kerran viisi kilometriä lepäämättä (altaassa) mutta vain siksi, että jouduin niin tekemään vedonlyönnin hävittyäni. Aikaa kului ainakin kolme tuntia.

    • nomex

      Kyllä menee vaikka 213 metriä että hujahtaa no panic! ja uintipaikkani on tapiolandia Kalajoella jos joku haluaa tietää:) mualiman parass uintipaikka ja ruokapaikka:;) sinne kaikki joukolla toffoilemaan!

    • minä jaksan

      En luota pohjaan, koska luonnonvesistä voi löytyä mitä sattuu. Sitäpaitsi en yleensä edes ui luonnonvesissä, paitsi jos nyt joskus harvoin tarjoutuu siihen mahdollisuus.

      Sen sijaan käyn joka viikko uimahallissa ja uin 2000 metriä kroolia. Uin nuo 2 kilometriä ilman taukoa, rauhallista vauhtia.

      Olen uinut jo monta vuotta, ja nykyisin aikaa menee noin 22-23 minuuttia per kilometri. Olen yrittänyt joskus huvikseni päästä alle 20 minuutin, ja kerran olen onnistunutkin. Toisen kilometrin uin sitten hitaammin.

      Harrastan lisäksi juoksua, eli kuntopohja löytynee sieltä.

    • -----

      Öö, no en kai luota pohjaan, jos on vieras paikka. Ties mitä iilimatoja siellä on, yäkh :D

      Ja ei, en usko et pystyn uimaan 200 metrii lepäämättä. Rehellisesti sanottuna.

    • Boombastic

      Jalat laitan pohjaan vasta, kun näen, ettei ole mutaa tms. Pohja ei oikein kiinnosta. Normaali uintimatkani järvessä 2-3 km muutaman kerran viikossa. Käännös 166 m:n välein mutta käännöksessä ei pysähdytä eikä levähdellä.

    • Joandra

      En luota pohjaan, en avovedessä enkä altaassa. Jalat tapaa maata vasta rannassa tai altaan päädyssä kun pidän tauon.

      Kyllä 200 metriä menee helposti ilman taukoja, ja rehellisesti voin sanoa että menisi pitempikin matka, mutta yleensä jos uin vähän pitempään kerralla, esim. 2 kilometriä, niin olen katsonut järkeväksi antaa hengityksen tasaantua hetken päädyssä juuri sen 200 metrin välein.

      • Anneli~

        Mikä siinä on kun ei kroolia jaksa juuri tuota 200 metriä enempää mutta rintauintia menee? Liian kova vauhti??!?


      • mutta
        Anneli~ kirjoitti:

        Mikä siinä on kun ei kroolia jaksa juuri tuota 200 metriä enempää mutta rintauintia menee? Liian kova vauhti??!?

        voisitko muotoilla kysymyksesi uudestaan, meni jotenkin ohi?


      • Anneli~
        Anneli~ kirjoitti:

        Mikä siinä on kun ei kroolia jaksa juuri tuota 200 metriä enempää mutta rintauintia menee? Liian kova vauhti??!?

        Miksei krooli onnistu kuten rintauinti?


      • jaa-ah
        Anneli~ kirjoitti:

        Miksei krooli onnistu kuten rintauinti?

        tekniikka vielä hallussa?

        Koska jos tekniikka on ok, niin kroolilla kyllä jaksaa pidemmän matkan kuin rintaa uimalla.


      • Joandra
        Anneli~ kirjoitti:

        Mikä siinä on kun ei kroolia jaksa juuri tuota 200 metriä enempää mutta rintauintia menee? Liian kova vauhti??!?

        Kyllä minä luulen, että kova vauhti ei ole sinulla se kompastuskivi, vaan ehkäpä tekniikassa mättää. Rintauinti on ihan totta kamalan raskasta verrattuna vapariin, jos tekniikka on molemmissa hallussa.

        Seuraavan kerran kun menet uimaan, niin kannattaa kiinnittää huomiota käsien ja jalkojen liikkeiden lisäksi hengitykseen. Voi olla, että otat happea joko liian usein tai liian harvoin.

        Paha oikeastaan mennä sanomaan näkemättä, mutta toivottavasti saat asian kuntoon!


      • Anneli~
        Joandra kirjoitti:

        Kyllä minä luulen, että kova vauhti ei ole sinulla se kompastuskivi, vaan ehkäpä tekniikassa mättää. Rintauinti on ihan totta kamalan raskasta verrattuna vapariin, jos tekniikka on molemmissa hallussa.

        Seuraavan kerran kun menet uimaan, niin kannattaa kiinnittää huomiota käsien ja jalkojen liikkeiden lisäksi hengitykseen. Voi olla, että otat happea joko liian usein tai liian harvoin.

        Paha oikeastaan mennä sanomaan näkemättä, mutta toivottavasti saat asian kuntoon!

        Otan henkeä joka kolmannella kummaltakin puolelta vuorotellen. Silti tuntuu, että pitää välillä vaihtaa rintauintiin. Ja sen luulen ainakin haltsaavani jotenkuten, pari kilsaa menee putkeen... vaikka sanotaan, että vapari olis helpompaa...?! Ei mulle. Mitä korjata?!


    • EiPhelps

      Mutta tosissaan pitää uida tuon 200 m saavuttamiseksi :) En edelleenkään ymmärrä miten tälläiselle suht hyväkuntoiselle, tosin jo 40v ihmiselle, uinti voi olla niin vaikeaa....Moni 70v mummo päihittää minut varmasti uinnissa..

      • myös 40 v

        Uinti on tekniikkalaji. Veden vastus kasvaa niin rajusti nopeuden funktiona, että tekniikka on ainoa tapa nostaa uintinopeutta (tietysti voimaakin tarvitaan).

        Monet lihaksikkaat miehet uivat pelkällä voimalla. Pää pystyssä ja jalat alhaalla. Uinti on repivää ja vesi lentää. Vartalo kiemurtelee puolelta toiselle.

        Samaan ainaan viereisellä radalla 12 vuotias uimarityttö hennolla varella menee heittämällä ohi. Niin rauhallisen ja sulavan näköisesti.

        Tekniikkaa kuntoon. Siitä se lähteen. Rentoutta, rentoutta. Uinti on rentojen ihmisten laji.


      • lifeguard72
        myös 40 v kirjoitti:

        Uinti on tekniikkalaji. Veden vastus kasvaa niin rajusti nopeuden funktiona, että tekniikka on ainoa tapa nostaa uintinopeutta (tietysti voimaakin tarvitaan).

        Monet lihaksikkaat miehet uivat pelkällä voimalla. Pää pystyssä ja jalat alhaalla. Uinti on repivää ja vesi lentää. Vartalo kiemurtelee puolelta toiselle.

        Samaan ainaan viereisellä radalla 12 vuotias uimarityttö hennolla varella menee heittämällä ohi. Niin rauhallisen ja sulavan näköisesti.

        Tekniikkaa kuntoon. Siitä se lähteen. Rentoutta, rentoutta. Uinti on rentojen ihmisten laji.

        Uinti nimenomaan on tekniikkalaji ei voimalaji.

        Olkoon miten paljon voimia mutta jos tekniikka metsässä niin turhaan menee voimat ja sitten ihmetellään.

        200m on monelle ihan faktana yhteenmenoon liikaa.
        Jos on uskominen uusimpia tilastoja niin 70% suomalaisista ei tuota matkaa yhteen menoon jaksa.
        Aika hälyttävä tieto.

        Tämän kuun hukkumistilastot todella synkät ja suurinosa miehiä.

        Ihan aikuisten uimakoulu kävijöissä sen näkee.
        Naiset kyllä tulevat mutta suomalainen mies ja se ego niin se ei anna myöten suurimmalla osalla.


    • satunnainen uimari

      "Luotatko pohjaan?
      Oli sitten kyse avovedestä tai altaasta"

      En luota. Aina silloin, kun tarviis yltää pohjaan, onkin liian syvää...


      "Toinen asia:
      Kuinka moni voi rehellisesti myöntää, että jaksaa uida 200m ilman taukoja?"


      Piti kokeilla tämän kyselyn innoittamana! Jaksoin uida, vuorotellen rintaa ja kroolia. Tietenkin avovedessä olis ihan eri juttu... Ehkä onnistuis, kun ei ottanut kuitenkaan niiiin kauheasti voimille (enkä edes potkinut altaan päädystä vauhtia)... Mutta joo, raskaampaa silti, kuin ennalta luulis.

    • En luota pohjaan. Uin vain sen verran, että tiedän jaksavani takaisin.
      200 metrin uinti ei tuota minkäänlaisia ongelmia entiselle kilpa-uimarille. :D

    • uida

      -sanotaan, että siinä vaiheessa kun kaikki tekniikat on hallussa niin rintauinti on kaikkein raskain uintilaji, jopa perhostakin raskaampi-

      mutta siis perus "mummorinuli" tuntuu varmasti helpoimmalta selkäuinnin ohella, jos ei hallitse kunnolla mitään tekniikoita...

      itse uin vaikkapa puolen tunnin testissä yli 2 kilsaa, nuori viel olen mut harrastan kilpauintia.

      altaan pohjaan luotan, mut en aina välttämättä luonnonvesien pohjiin, vielä kun näkö on -7 ilman apuvälineitä :D

      opetelkaa uinnissä tekniikka niin on helpompaa. menkää vaan tekniikkakursseille, sieltä kannattaa alottaa.

      • lifeguard72

        tekniikka kurssit ikään katsomatta aina paikallaan edellyttäen, että haluaa oppia tekniikkaa.

        Luotat pohjaan hallissa-ikävä kyllä pohjaan ei pidä koskaan luottaa ja sama pätee avovesissä.

        Hallissa huomaat kun seuraat miten auringonvalo heijastaa veteen mitä tapahtuu ja tämä ilmiö luonnovesissä.

        Ehkä luotat pohjaan kun vesi kirkkaampi hallissa mutta voitko olla todella varma, että pohja on siinä missä sen näet?


    • wannabe uimamaisteri

      ymmärsinkö kysymyksen "Luotatko pohjaan?".

      Kun uin, en laske sen varaan että jalat yltävät pohjaan, en luonnonvesissä enkä altaassa. Järvessä tai meressä vältän pohjakosketusta jos pohja on tuntematon.

      Olen uinut 2 km ilman taukoa, mutta pidän itseäni melko huonona uimarina. Tuo 2 km meni rintauintityylillä, kroolia en jaksa edes 200 metriä. Olen sen tosin uinut, mutta jaksamiseen vaikutti se että 25 metrin altaassa tulee paljon käännöksiä, ja niiden aikana ehdin vetää enemmän ilmaa kuin yhtäjaksoisessa uinnissa (vaikka en pysähtynytkään).

      Erään kaverini mielestä olen hyvä uimaan, mutta hän onkin mielestäni huono, vaikka en ole sitä ääneen sanonutkaan.

      On tarkoitus ruveta harjoittelemaan, nimenomaan vapaata. Hävettää kun 12-vuotiaat tytötkin vetää kovempaa (ja on syytäkin).

      • lifeguard72

        kyllä huono uimaan ole kun 2km yhtäjaksoisesti.

        Mainitset ettet laske pohjan varaan ja silloin et luota pohjaan.

        Hyvä pointti jos pohja tuntematon.

        Sen kun moni ottaisi huomioon ennen kuin hyppää.
        Oli sitten se tuttu mökkiranta tms niin aina kannattaa ensin tutkia kuin katua.

        Järvissä on edelleen hyvin paljon vanhoja uppotukkia ja liian moni ikävin seurauksin hyppänyt ja pää pamahtanut tukkiin.


    • Anonyymi

      Joo tosi hyvin jaksaa uida

    • Anonyymi

      Ei 200 metriä yhteen menoon ole juttu eikä mikään kun tekniikka on kunnossa, lättäreillä vedän kilsan kerrallaan ja 3 kilsan vaparimatkoja on tullut kelattua.

      Avoveteen en luota, suomalaisten järvien vedet ovat yleensä tummia, altaaseen luotan siinä päädyssä missä starttipalli on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe