Rakot jaloissa

miksi?

Mistäs johtuu, että aina kun juoksen yli 30min lenkin niin jalkoihin tulee aivan helevetilliset rakot. Kumpaankin jalkaa päkiän alle sisäsyrjälle. Kenkiä on nyt vuosien varrella ollut useita eri malleja ja merkkejä. Aina sama juttu. Nykyisillä kengillä olen nyt juossut 2 vuotta ja sama vaiva jatkuu aina vain!

Olisiko juoksusukat ratkaisu ongelmaan? Talkkia?

7

4074

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maratonman

Onko kengät oikeaa kokoa ja onko nauhat tukevasti kiinni? Minä ostan aina numeroa suuremmat kengät jotta varpaille jää tilaa. Jalka ei saa liikkua edestakaisin, muuten tulee hankausvaurioita. Siis kengät pitää tuntua tukevilta ja mukavilta jalassa, ja pohjalliset kunnolliset.
      En tiedä muuta sanoa.

• jmax

Jos tuntuu siltä, että jalka liikkuu edestakaisin kengässä (mistä varmasti tulee rakkoja), niin kokeile asicsin maratonsukkia, joissa on liukueste pohjassa samaan tapaan kuin taaperoiden sukissa.

Itse ostan juoksukengät siten, että kun varpaat ovat aivan tossun kärjessä, niin sormet mahtuvat kantapään taakse, ts. kengissä on n. 1cm liikkumavarmaa, muttei yhtään enempää. Jotkut tosin tykkäävät ostaa isompia kenkiä, koska ainakin minulla tuon kokoisissa kengissä varpaat päättävät vielä jyrkemmissä alamäissä. Itse en tykkää laittaa nauhoja kovin kireälle, koska pitkällä lenkillä nauhat alkavat painaa jalkapöytään (nauhoissa on kiinni polarin footpodi, joka tuon aiheuttaa).

Vaikea auttaa, kun ei yhtään tiedä, mistä tuo rakkojen tuleminen voisi johtua, koska olet kenkiäkin vaihtanut välillä (ilmeisesti myös merkistä toiseen?)

• vaihtoon!

Mahtaako sulla olla puuvillasukat juostessa? Niitä käyttämällä saat rakot varsin nopeasti ja tehokkaasti. Ne imevät itseensä kaiken hien, ja kosteannihkeä kangaspinta hankaa hetkessä jalkaholvin kohdalle kunnon vesirakot.
      Mars heti urheiluliikkeeseen kunnon juoksusukat ostamaan. Katso tarkkaan tuoteselosteesta, ettei sukissa ole prossaakaan puuvillaa (bomull, cotton jne). Nimittäin paljon myydään puuvillaisia "juoksusukkien" nimellä. Osta esim tunnettujen merkkien tuotteita: Nike, Asics, Ergee jne.
      Joudut maksamaan tavallisia sukkia enemmän, mutta ne kestää käytössä todella kauan.

• Parrujalka

On se että sinun jalkapöytäsi kiertää kun juokset ja sen liike aiheuttaa sen että saat rakkoja kaikilla juoksukengillä. Kun paikkakunnallasi on juoksuklinikka paikalla niin käy siellä tarkistuttamassa onko jalkapöytäsi kierto normaali.

Apu saattaa olla vartavasten sinulle räätälöidyt pohjalliset, ne auttoivat työkaverilleni samaan ongelmaan.

Tosin sukat kannattaa vaihtaa ensin.

• Kotikonstit

Yksi ratkaisu voisi olla se, että mikäli ne juoksukengät tuntuvat turhan väljiltä ja sen vuoksi hiertävät, niin käytät kahtia tavallisia valkoisia tennissukkia päällekkäin juostessa.

Turha löysyyttä voi saada pois myös toisella kotikonstilla eli hankit semmoiset kumiset joustopohjalliset, jotka liimaat kiinni niiden lenkkikenkien omien pohjallisten päällä. Jommalla kummalla noista konsteista sain ainakin yksistä Reebokeista kohtuullisen hyvät kengät ilman mitään hiertymiä.

• Ape man

auttaa yleensä. Tosin voi olla vaikeaa laittaa sitä jalkapohjaan. Ja jos teippi menee kasaan ja lähtee liikkeelle voi tilanne olla kahta pahempi.

Joskus minulla oli huonot sisäpelikengät ja oli pakko käyttää teippiä varpaissa.

• rhai

Jos kengät eivät ole liian isot niin sitten vika lienee sukissa. Puuvillasukkien tilalle kunnon juoksusukat. Minä ehkäisen pitkillä, yli 20 kilometrien lenkeillä jalkojen hiertymistä apteekista saatavalla Tenavan rasvatalkilla. Sitä sukan sisään ja jalan päälle niin matka taittuu mukavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe