Tämä on tosi outo ja nolo ongelma, en ole edes ratsastuksen opettajalle kehdannut sanoa. Sisemmät häpyhuuleni ovat kai jotenkin liian isot, sillä ne hiertyvät lähes verille ratsastaessa ja niihin tulee rakkuloitakin, menevät siis tosi kipeiksi. Ratsastus tunnin jälkeen pari päivää on siis täyttä tuskaa. En halua lopettaa harrastusta. soitinkin gynekologille ja niitä voidaan kuulemma laserilla leikata pienemmiksi. Onko muita ongelmaisia? Halusin kertoa, jos jollain sama ongelma että tiedätte, että apuakin saa!
ONGELMA: Takapuoli kipeytyy ratsastaessa
14
4383
Vastaukset
- Hegeira
huomiota alushousuihin, varsinkin niiden materiaaliin. Pikkareilla kun on aika suuri vaikutus asiaan... ;)
- att
Oletko kauan ratsastanut?
aluksi nimittäin paikat saattaakin tulla ilkeän kipeiksi..
- Aikuisratsastaja
Tuttua minullekin. Joillakin hepoilla on hirveen korkea ravi ja/tai satulan malli aiheuttaa, sen että paikat kipeytyvät verille. Varmuuden vuoksi joka kerta ennen ratsastustuntia laitan alapäähän reilusti vauvojen sinkkivoidetta, ja sitä myös jälkeenpäin, jos on tullut kipeeksi. Mitään sidettä ei kannata ratsastukseen laittaa, sillä silloin hankautuu paikat entistä enemmän.
Myös Bepanthen voide auttaa. Niin ja alkkareiden pitää olla puuvillaa eikä ainakaan stringit.- ananas_
Sama juttu mulla.. Ihan hirvee tunne sit ku menee suihkuun kotona.. :S
- 123
Bepanthen on auttanut myös mulla. Varmaan johtuu istunnasta,koska joka kerta ei hierry. Kiusallinen vaiva...
- Maalaisponi
Oletko kertonut asiasta opettajallesi? Hän voisi tarkkailla istuntaasi, sillä väärä istunta voi aiheuttaa kyseisiä vaivoja. Painon pitäisi olla molemmilla istuinluilla ja vain hieman häpykukkulalla. Jos ratsastaja istuu selkä notkolla paine tulee häpykukkulalle ja paikat hiertyy helposti auki. Kokeile ensi kerralla nostaa jalat koukussa satulansiipien eteen. Silloin paino tulee istuinluille. Sitten vaan siirrät jalat takaisin alas säilyttäen istunnan istuinluilla. Toinen ongelman aiheuttaja voi olla liian pieni satula eli etukaari hiertää nivuset auki. Tuntihevosilla saattaa olla mahdollista lainata isompaa satulaa jos opettaja on tietoinen ongelmastasi. Toivottavasti saat apua ettei ihana harrastus ole pelkkää tuskaa :)
- istunta
Tähän yhtyen asennossa voi olla osa syy, muistelisin itse joskus kärsineen samasta kiusasta ja joskus hiertyivät polvien sisäreunatkin verille(puristin pohkeita väärin).Satuloillakin on paljon tekemistä, joskus jalustinhihnojen soljet törröttävät läpän läpi ja painavat sisäreiteen.toivottavasti löydät helpotuksen ja kivuttoman ratsastuksen.
- HEi!!!
Mulla ei koskaan oo ollu tota ongelmaa ei edes eka kerralla. Ja sanon sulle ,että vaikka kävis kuinkakipeetä mitä enemmän ratsastat tää kipu loppuu, koska silloin totut siihen.
- vastaus edelliseen
Tiedän kyllä millainen kipu on silloin paikoissa kun se johtuu tottumattomuudesta tai pitkästä tauosta ratsastuksessa, olen nimittäin harrastanut ratsastusta pian 20 vuotta. ongelma on se että synnytyksen jälkeen ovat häpyhuuleni hiertyneet rikki ja verille ratsastaessa vaikka laittaisin millaiset pikkuhousut yms. eli tämä on ihan oikea ongelma.. pitäisi varmaan mennä ihan leikkaukseen tai johonkin, käydä gynekologilla pienennyttämässä häpyhuulia tai jotain, aattelin vain että onko jollain muulla samaa ongelmaa.
- pälänen
vastaus edelliseen kirjoitti:
Tiedän kyllä millainen kipu on silloin paikoissa kun se johtuu tottumattomuudesta tai pitkästä tauosta ratsastuksessa, olen nimittäin harrastanut ratsastusta pian 20 vuotta. ongelma on se että synnytyksen jälkeen ovat häpyhuuleni hiertyneet rikki ja verille ratsastaessa vaikka laittaisin millaiset pikkuhousut yms. eli tämä on ihan oikea ongelma.. pitäisi varmaan mennä ihan leikkaukseen tai johonkin, käydä gynekologilla pienennyttämässä häpyhuulia tai jotain, aattelin vain että onko jollain muulla samaa ongelmaa.
itselläni taas persaumus usein kipeänä jos on kova satula, sillä minulla ei ilmeisesti ole tarpeeksi läskiä istuinluiden ja persnahan välissä; ei hättää kuitenkaan, ompelin ratsastushousuihin makuualustasta vahvikkeet ja jo autto! ei toki erimukavat ratsastaa helteillä, mutta omallani onkin pehmeä satula ja ei niitä tarvi käyttää vaan kuin silloin kun käy vieraissa.
- kohtalotoveri
Hei
Minulla on aivan sama ongelma ja tiedän, että se on tosi tuskallista. Itse olen kokeillut yhtä ja toista ja viimeisin on helpottanut kipeytymistä.
Laitan rasvaa häpyhuuliin ja asetan ne suurten häpyhuulien alle piiloon. Valkovaseliini on ihan hyvä, koska se ei imeydy niinkuin Bepanthen. Olen käyttänyt Bepantheniakin. Sen lisäksi käytän paksua terveyssidettä (ei nykyisin löydy kuin "halpis" valmistajilta) joka ikään kuin pitää paketin koossa. Päälle laitan kahdet TUKEVAT (kaupassa muistaakseni ainakin Slogilla) alkkarit. Side hankaa jos kalsarit on löysät ja pääsee liikkumaan. Tärkeintä kuitenkin, että sisemmät häpyhuulet saadaan tukevasti piiloon uloimpien suojaan. (ja TOSI TUKEVAT housut päälle!!!)
Tiedän, että ongelma on tosi nolo, eikä siitä hirveesti viiti huudella.
Toivottavasti tästä olisi sulle ja muillekin samaongelmaisille apua. Eihän se välttämättä kaikilla toimi. Itse olen saanut apua tästä. Ei muuta kuin "paketoimaan" ja ratsaille. Tsemppiä!
Olisi kiva kuulla jos joku sai tästä neuvosta apua.- qp2
Moi, kiitos huojentavista viesteistänne, olen kärsinyt samoista ongelmista ajoittain, viimeksi kun ratsastin ilman satulaa, ja vain puoli tuntia! Eipä olisi uskonut mutta useita päiviä meni parantuessa.
- Inhottavaa
Tiedän että on jo vanha ketju mutta vastaanotto nyt kuitenki. Eli, mulla myös hierty verille helposti. Kaks asiaa helpottaa rasva hyvät alushousut tai sitten satulan/ hevosen vaihto. Esim. ratsastan tällä hetkellä kahdella hevosella toinen entinen ravuri jolla ISO säkä ja sillä ratsastaessa lähes aina hierty. Mutta tällä toisella ei oo juuri nimeksikään säkää, ja ei oo ikinä hiertäny.
- Anonyymi
Minulla ongelmana pakaran välin hiertyminen etenkin isoilla hevosilla ratsastaessa. Lähinnä laukassa tai harjoitus ravissa. Toimiiko talkki hyvin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268