Täältä varmaan löytyy asiasta tietäviä henkilöitä... Eli ostin eilen uudet renkaat ja laakerit rullaluistimiin. Heti piti tietysti päästä kokeilemaan ja luistelu oli kuin tervan juontia!! Tuntui että alamäessäkin vauhti hiipui kesken. Siispä, olisiko mun pitänyt öljytä nuo uudet laakerit ennen käyttöönottoa? Vai ovatko laakerit alkuun aina "jäykät"? Tuntuu hullulta että vanhat huoltamattomat ABEC3 rohjot liukuivat paremmin kuin nämä uudet ABEC5:t :( Vai voisiko tuo nihkeys johtua uusista renkaista? Ovat kyllä saman kokoiset ja kovuiset kuin vanhat mutta kai niihinkin jotain sisäänajoa tarvitsee ennen kuin toimivat parhaalla mahdollisella tavalla?
Rullaluistinten laakerit
6
9936
Vastaukset
- Rollerblader
Millä kovuudella olevat renkaat ostit, 82A, 80A? Kovemmat renkaat rullaavat paremmin kuin pehmeämmät ja tietty renkaan koko vaikuttaa myös vauhtiin. Uudet laakerit ovat aluksi jäykät, mutta jäykkyys häviää, kun luistelee enemmän. Öljyämään ei laakereita tarvitse ruveta ja muistelen, että joidenkin valmistajien ohjeissa jopa kielletään öljyäminen. ABEC5 ei välttämättä ole liukkaampi kuin ABEC3, koska siihen vaikuttaa monet eri tekijät mm. laakereiden materiaali, joten laadukkaat ABEC3:set voivat olla paremmat kuin ABEC5:set. Ostin viime vuonna omiin rulliksiini uudet mikrolaakerit ja uudet renkaat ja tahmaisuutta oli alussa, mutta nyt tahmaisuutta ei enää ole.
- rullien päällä
rullat tuntuvat nihkeiltä. Yksi syy siihen on tehdasvaseliini laakereissa. Rullat eivät yksinkertaisesti pääse rullaamaan kunnolla. on totta, että vaseliini ajansaatossa kuluu ja rullavuuskin sitämyötä paranee. Jos ei jaksa odotella ja kitkutella niin kannattaa ottaa tehdasvaseliinit laakereista pois ja laittaa tilalle esim. CRC:tä tai vastaavaa liukkaampaa kamaa kuin vaseliini. Laakereita tarvitsee kyllä huoltaa tällöin useammin. Eli aukaista laakeri putsata ja lisätä CRC:tä mutta meno on aivan toista luokkaa.
- Rullis-tyttö
Minä kävin urheiluliikkeessä ostamassa luistimiini uuden jarrupalan ja myyjä kehotti samalla vaihtamaan pyörien paikkaa ja huoltamaan laakerit. Hän myi mulle bsb Citrus bearing cleaneria ja bsb high speed lubricant-öljyä. Avasin laakerit ja putsasin ne ostamallani aineella. Niissä näkyi olevan vaseliinia, mutta puhdistin sen pois ja laitoin tilalle öljyä. Nyt pyörät pyörivät selkeästi huonommin. Tein eilen 30 km:n lenkin ja matkanteko oli nihkeää. Soitin liikkeeseen ja sanoivat, että ylimääräinen öljy poistuu itsestään. Mahdoinko pilata laakerit vai paraneeko tilanne vielä? Vai oliko aine väärää. Laakereiden merkkiä en tiedä (ilmeisesti ILQ), mutta listimet on Salomonin trainerit. Pitäiskö munkin kokeilla CRC:tä?
- huoltoa
Rullis-tyttö kirjoitti:
Minä kävin urheiluliikkeessä ostamassa luistimiini uuden jarrupalan ja myyjä kehotti samalla vaihtamaan pyörien paikkaa ja huoltamaan laakerit. Hän myi mulle bsb Citrus bearing cleaneria ja bsb high speed lubricant-öljyä. Avasin laakerit ja putsasin ne ostamallani aineella. Niissä näkyi olevan vaseliinia, mutta puhdistin sen pois ja laitoin tilalle öljyä. Nyt pyörät pyörivät selkeästi huonommin. Tein eilen 30 km:n lenkin ja matkanteko oli nihkeää. Soitin liikkeeseen ja sanoivat, että ylimääräinen öljy poistuu itsestään. Mahdoinko pilata laakerit vai paraneeko tilanne vielä? Vai oliko aine väärää. Laakereiden merkkiä en tiedä (ilmeisesti ILQ), mutta listimet on Salomonin trainerit. Pitäiskö munkin kokeilla CRC:tä?
Kertomasi perusteela olet tehnyt ihan oikein. BSB:n öljy on aivan sopiva, ei se CRC ainakaan parempi ole. Vaikka öljyä laittaisi kuika paljon tahansa niin se ei selitä tahmeutta, ja liika kyllä poistuu kuten myyjäkin sanoi. Kyllä öljy voideltu pitäisi olla heti liukkampi kuin vaseliinillä voideltu. Ja en oikein usko että puhdistusoperaatiossa olisit saanut laakerit pilalle.
Epäilisin että jossakin muualla on jotain häikkää. Muistithan asentaa väliholkit eli spacerit takaisin paikoilleen? Onko kaikki pyörät yhtä tahmeita pyörimään? - Rullis-tyttö
huoltoa kirjoitti:
Kertomasi perusteela olet tehnyt ihan oikein. BSB:n öljy on aivan sopiva, ei se CRC ainakaan parempi ole. Vaikka öljyä laittaisi kuika paljon tahansa niin se ei selitä tahmeutta, ja liika kyllä poistuu kuten myyjäkin sanoi. Kyllä öljy voideltu pitäisi olla heti liukkampi kuin vaseliinillä voideltu. Ja en oikein usko että puhdistusoperaatiossa olisit saanut laakerit pilalle.
Epäilisin että jossakin muualla on jotain häikkää. Muistithan asentaa väliholkit eli spacerit takaisin paikoilleen? Onko kaikki pyörät yhtä tahmeita pyörimään?Kyllä kaikki pyörät pyörii yhtä tahmeasti (arviolta noin 25 % huonommin kuin aikaisemmin) ja eron huomasi heti puhdistuksen jälkeen. Muistin kyllä laittaa kaikki osat paikoilleen, myös sen väliholkin. Toisaalta mietin, että en erityisemmin kuivatellut laakereita puhdistuksen jälkeen vaan pyyhin vain talouspaperilla. Voisiko pyörien paikan vaihto vaikuttaa matkantekoa hidastavasti (pyörimiseen sillä ei voine olla merkitystä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673