kuinka kauan yhdet lenkkarit kestää?

juoksija kesät talvet

Kertokaapa te joilla on asiasta tietoa.. eli kuinka kauan menee ennenkuin lenkkarit ovat "ylikäytetyt" ja vaimentimista ei enää ole apua juuri ollenkaan näin juostessa?
Nykyiset lenkkarit ostin 2 vuotta sitten (asics, hyvät lenkkarit vaimennuksien ym. osalta ja muutenkin olen tykännyt suuresti!) olen juossut niillä n. 3-4krt viikossa n. 30-45km/vk niin maastossa kuin asfaltillakin. Olen kuitenkin alkanut miettimään, että milloin tulisi vaihtaa uusiin? En todellakaan haluaisi ylimääräisiä rasitusvammoja siitä, etten ole vaihtanut lenkkareita uusiin tarpeeksi ajoissa..
Kertokaa kokemuksia, kaikki tieto on tarpeen:)

13

4693

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dumas

Itse vaihdan aika usein joten 600-800km on minulle maksimi. Kengissä, siis samassa merkissäkin, on eroja kuinka kauan ne kestävät. Kyllä niillä 1000km juoksee ja enemmänkin mutta kyllä uusilla kengillä on mukava juosta.

• 2000 km

Yleisesti sanotaan että lenkkarit pitäisi vaihtaa viimeistään 1000km välein.
      Tottahan ne jonkun verran ovat menettäneet kimmoisuuttaan, mutta itse en vaihda noin usein.
      Jos olen löytänyt jalkaan sopivat mallit, juoksen kaksi-kolme tuhatta km.

Juoksen keskimäärin 300 km kuussa, joten tuon "peukalosäännön" mukaan pitäisi lenkkarit vaihtaa uusiin 3 kk:n välein, kertyisihän noita sitten eteisen lattialle joka vuosi neljät parit
      kokoelmaan seisoskelemaan. Aivan liikaa näin amatörille.

Kyllä urheiluliikkeet ainakin tykkää jos niitä
      jokainen vaihtaisi useasti.

• tossujen pohjia!

Kuinka kauan tossusi kestävät riippuu sinänsä monista tekijöistä: halvat muovipohjaiset
      eivät kestä juuri mitään mutta tuollaiset 100 – 200 euroa maksavien Asicsien pitää kestää
      vähintäänkin 1000 – 1500 km; juoksetko pelkästään pururadalla vai juoksetko asfaltilla,
      likaantuminen, konepesukerrat ... jne. vaikuttivat myös kestävyyteen.

Tossut kuluvat aktiivisesti liikkuvalla ensimmäiseksi pohjistaan – ja vielä sisäsyrjältä
      (ylipronaatio) tai ulkosyrjältä jolloin tossu tietysti ’kallistuu’ ja aiheuttaa vääntöä
      alaraajoihin! Tossujen pohjien tarkkailu on tärkeää senkin takia että tällainen ’vääntö’
      voi pahimmassa tapauksessa johtaa erilaisiin lihasvaurioihin jotka estävät juoksemisen
      jopa viikoiksi.

Päällisen kulumisen huomaa nyt tarkkailemattakin. Mutta nykyisin - ainakin paremmissa -
      tossuissa on jo niin vahvat päälliset että ne kestävät rankempaakin kulutusta.

• Fill-Ari

Tossut kannattaa suositusten mukaan vaihtaa keskimäärin 1500 km välein. Kimmoisuus tosiaankin häviää ajan mittaan, joten jos asfaltilla juoksee paljon niin kannattaa vaihtaa jo tuossa 1000 km:n kohdalla, vaimennuksen häviämisen huomaa jopa ihan peruslenkkeilijä. Vanhat tossut käyvät edelleen pehmeille alustoille, esim. hiekkateille ja pururadalle.

Nyt kannattaa juuri etsiä uusia tossuja, jopa 50 - 60 €:lla saa hyvää kenkää alennusmyynneistä kunhan tietää mikä sopii itselleen.

• misu--

varmaan juoksijan painostakin. itse vaihdan juostuani noin 1500-2000 km. sen kyllä huomaa juostessakin milloin iskunvaimennus alkaa olla mennyttä. yleensä ostan kaksi paria kerralla, juoksen niillä vuorotellen. näin ollen lenkkarikaupassa ei tarvitse käydä niin usein. useita merkkejä kokeilleena olen havainnut että asicsin lenkkareista tahtovat päälliset hajota jo noin 500 km:n jälkeen, joten nykyään suosin niken lenkkareita, ne ovat kestäneet hyvin ja sopivat jalkaanikin paremmin.

• kilometrejä...

katsele. vaihdan joka kevät, kun lumet sulaa ja on kiva 'fiilis' saada uudet kengät! Eli kerran vuodessa. En tiedä onko se turhan tiuhaa, mutta yleensä tuossa ajassa omiin kenkiini on tullut pieni reikä varpaan kohdalle..

• misu--
        kilometrejä... kirjoitti:

katsele. vaihdan joka kevät, kun lumet sulaa ja on kiva 'fiilis' saada uudet kengät! Eli kerran vuodessa. En tiedä onko se turhan tiuhaa, mutta yleensä tuossa ajassa omiin kenkiini on tullut pieni reikä varpaan kohdalle..

kukin tyylillään...itse käytän lenkkarit "loppuun" ennen uusien ostamista, rahareikiä on muutenkin. noin 2000 km on minulle sopiva väli, sen on kokemus osoittanut.

• uusvanha fani

Viestistäsi ei käy selville mikä kenkämalli tarkalleen sinulla oli/on. Hyvä nyrkkisääntö on että 1000-1500 kilometriä kestää asicsen paremmat, kalliimmat mallit. Kokemusteni mukaan ei kannata juosta niin kuluneiksi että selvästi huomaa tai tuntee eron. Sinun määrilläsi noin kaksi paria per vuosi olisi minimi. Asvaltti syö kenkää eniten ja nopeiten. Asicsia olen käyttänyt yli 15 vuotta mutta suosittelen myös muita merkkejä koska markkinajohtaja on jo liian kallis.

• mullakin erittäin

hyvin! Keväästä asti oon tepsutellut Nike Air Pegasuksilla ja ne nyt jo AIVAN LOPPU - päkiän "iskunvaimennus" on räpylä luokkaa, pohjan kestävyyskin tuntuu ONTUVAN. Muutoin itse kenkä taaseen on kestävä - taidan mennä hakeen pehmeäiskuiset alennusmyynnistä - on nimittäin just nyt taas pohkeet jumissa ...tana

• kukko

Kalliimmissa kengissä, varsinkin niissä joissa on tavoiteltu keveyttä, materiaalit ovat ohuita ja kengät kuluvat nopeammin. Keveys, kestävyys ja juoksuominaisuudet ovat aina kompromissi jota on painotettu johonkin suuntaan - kun keveyttä painotetaan, jostakin muusta tingitään.

Ei siis ole olemassa mitään standardia minkä kenkien, vaikka olisivat 200 euron asicsit, pitäisi kestää. Kenkien kuluminen riippuu, kuten tässäkin ketjussa on todettu, ainakin juoksijan painosta, juoksutekniikasta, juoksualustasta, siitä kuinka usein juostaan, kenkien huollosta.

Itse ostin hypetyksen uhrina ds trainerit muutamia vuosia sitten keväällä. Loppukesästä iskunvaimennus oli jo aika lopussa. Juostua tuli ehkä kolme kertaa viikossa, kilometrejä en ole koskaan laittanut ylös. Joka tapauksessa: Kenkien kuluminen ja kuluttaminen on kokemusteni mukaan yksilöllistä. Sitten kun huomaa että kengät muuttuvat koviksi juosta ja viimeistään kun jalat oireilevat on kengät syytä vaihtaa.

Muutenkaan en kannata minkään merkin palvontaa, ostamista siksi että puolella HCM:n juoksijoista on saman merkkiset. Tärkeintä on, että kengät sopivat omaan jalkaan ja juoksutyyliin, hienouksia ja merkkiä ei kannata ostaessa miettiä.

Kokeilkaapa joskus muitakin kuin kalleimpia ja eniten hypetettyjä kenkiä, saatatte yllättyä;)

• juoksija kesät talvet

Onneksi tällaisia palstoja löytyy.. ilman teidän vastauksia juoksisin varmaan kauankin vielä nykyisillä lenkkareilla.. kunnes olisi tullut jonkinlainen vamma. Nyt kun 3000km raja on mennyt reilusti rikki niin voisi alkaa harkitsemaan noita uusia asicseja:) Olen kyllä ollut huomaavinani vähän vasemman jalan ulkosyrjässä kallistusta. monia merkkeijä olen itsekin kokeillut, (adidas,nike...jne.) mutta aina palannut asicsiin. Nuo nykyiset ovat ihan parhaimmasta päästä (tai siis silloin ostovaiheessa..) lähtöhinta oli reilu 200e mutta ostin ne 100e alesta. Nyt siis nopeasti ostamaan ne uudet lenkkarit! Juoksen asfaltilla yhtä paljon kuin pururadallakin, talvella tosin vain asfaltilla.. Kumma kyllä, mutta toistaiseksi ei ole tullut mitään vammoja noista lenkkareista. En tiedä onko sillä painolla väliä.. itse olen pienikokoinen ja kevyt nainen.

• painolla siis

Onhan siinä helkkarinmoinen ero jysähtääkö kantapäähän joka askeleella 45 vai 85 kiloa. Isku kun vielä moninkertaistaa tuon vaimennukseen kohdistuvan voiman.

Itse alkoi tällaisilla kevyemmillä vauhtijuoksuun tarkoitetuilla Asicseilla vaimennus selvästi hyytyä jo 500-600km juoksun jälkeen. Jalkaterä ja varpaat alkoivat mennä tunnottomiksi mihin en keksinyt oikein muutakaan syytä kuin sen että tässä kevennetyssä mallissa oleva normaalia ohuempi päkiävaimennus oli menettänyt tehonsa.

Koko ongelma nimittäin poistui uudet tossut ostamalla.

• Kengät

Asics 1200km.

Kevyet ja miellyttävät jalkaan.
      Parhaat juoksutossut mitä minulla on ollut.
      Pitäis taas ostaa uudet (noin 170 euroa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      47
      2192
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      191
      2009
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      835
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      736
    Aihe