Koska vaihtuu suunta

Ennusteiden mukaan jäätiköiden, erityisen Grönlannin ja Antarktiksen, sulaminen tulee nostamaan merenpintaa, suurimpien ennusteiden mukaan jopa 6m kuluvan vuosisadan loppuun mennessä. Todellinen luku voi sitten monista tekijöistä riippuen olla suurempi tai pienempi. Suomessa jääkauden jälkeinen maan nouseminen on laskenut tähän mennessä meren pintaa, muistaakseni esim 3mm/vuosi vauhdilla PK-seudulla.

Kysymys, siis pyydän sivistyneitä arvauksia: koska saamme lukea lehtiotsikon, että Suomen etelärannikon merenpinta on kääntynyt nousuun? Tuo 6m/vuosista edellyttäisi melko pikaista suunnanvaihdosta, mutta koska tämä vaihdos oikeasti tapahtuu?

Minä nyt ekaksi arvaukseksi sanoisin 2015, 9v kuluttua. Rantatonttien omistajilla on oikeus olla eri mieltä. Ja 2025 mennään 10mm/v ylöspäin. 2035 vauhti voisi olla vaikkapa 30mm/v (ja rantatonttien hinta romahtaa).

4

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkitsee

      Mutta koska jääkauden jälkeinen maankohoaminen Skandinaviassa jatkuu vielä kauas tulevaisuuten (jännitys hellittää maankuoressa), niin nettotulos on merenpinnan kohoamisesta huolimatta nollan tienoilla.

      Tässä on varmaan monia tekijöitä vaikuttamassa. Siellä missä jäätiköt sulavat mereen (Grönlanti, Antarktis), merenpinta tulee laskemaan. Lisääntynyt vesimäärä noiden alueiden lähistöllä painaa merenpohjaa (joka on kuitenkin aika plastista) alaspäin....Grönlannin jäätiköiden sulaminen tosiaan lisää vesimäärää Itämeressä.

    • Erittäin vaikea ennustaa muuttuuko esim: antarktiksen sää kosteammaksi. Siellä on nyt erittäin kuivaa. pienikin kosteus kasvattaa sademäärää, ja se taas sitoo vettä sinne joten merenpinta voi jopa laskea.
      ja ei kai puolenmetrinkään vedenpinnannousu ainakaa laske tonttien hintaa.. ?? Koska kuivaa maata on helpompi työstää ja ruopata ja kun vesi nousee lopulta "siistitylle" alueelle, on ranta kivetön, laiturit kunnossa, kauniita istutuksia.
      Mieluummin sellaiseen rantaan, kuin mutaiseen, heinikkoiseen, epämääräiseen rantaan.

      • minä-

        Se ei paljon arvoa lisää jos mökki lilluu vedessä merenpinnan nousun seurauksena.


      • minä- kirjoitti:

        Se ei paljon arvoa lisää jos mökki lilluu vedessä merenpinnan nousun seurauksena.

        Ei tietenkään jos mökki on veden partaalle tehty. Mutta eikös se sitten kastunut viime talvena, vai oliko toissa talvena, kun tuuli nosti vedenpintaa jo liki metrin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe