Pisti silmään ainakin Paavo Nurmi maratonilla ja muissakin juoksutapahtumissa, että porukkaa tosiaan kävelee sielä! Ja kyse ei ole mistään täydestä uupumuksesta tai kramppaamisesta jolloin on pakko kävellä vaan osa porukasta hymyssä suin kävelee eteenpäin. Tarkoituksena kenties tehdä pilkkaa heistä jotka juoksevat tosissaa ja tuskissaan?
Maraton on juoksukilpailu! ja vielä nopeuskilpailu! Ei siis mikään hemmetin kävely ja ulkoilutapahtuma.
käveliät maratonilla
20
2545
Vastaukset
- pois
älä lässytä. Jos itse olet niin huippu-urheilija, ei sun pitäisi edes nähdä niitä kävelijöitä (=kävelijät tulevat perässäsi/olet itse jo maalissa kun porukka alkaa kävelemään). Taidat olla vaan kateellinen, kun porukka pystyy "kävellä" hymyssä suin maratonin, kun itselläsi menee sama aika juosten tuskissaan. Maraton on massatapahtuma, jos haluat yksin juosta ilman "kävelijöitä", niin juokse ne maratonisi yksin vaikka juoksumatolla. Hölmö!
- noinkaan ole
Monessa maratonissa kierretään samaa reittiä useaan kertaan, jolloin väkisin vähänkin kovempaa menevät juoksijat joutuvat ohittelemaan loppuletkaa.
Maratonit pitäisi järjestää niin, että reitin pituus olisi vähintään puolimaraton, niin ei tulisi "sumppuja" niin helposti.
- Jeppe_
...kuin vetää tuskissaan, se ei ainakaan ole viisasta. Minua ei ikinä ole käveliJät potuttaneet. Ainakin hölkkätapahtumissa sopii hyvin kävellä. Toiset kilpailevat itseään vain vastaan.
- esimerkki
Tämä ei liity juoksuun, mutta kerronpa kuitenkin.
Finlandia-hiihdossa lyhyempi matka 32km starttaa 30 minuuttia pidemmän matkan loppuletkan perään.
Yhteistä matkaa on noin 17km ennenkuin reitti erkanee.
Hiihtelin siinä 32km kisassa lähes kärjessä, kun noin 10km kohdalla tulee pitkänmatkalaisten letka selkä edellä vastaan.
Siinä sitten ohittelemaan välillä metsän kautta, välillä metrin rakosesta! Tätä jatkui 7 km.
Minulla ei todellakaan ole mitään vastaan, että mahdollisimman moni vaikka konttaa tuon 62 km, ihan hyvä asia.
Mutta jutun pointti on että voisi järjestäjät hieman miettiä noita lähtöaikatauluja ettei tuollaista pääsisi syntymään.
Sama pointti lienee tämän ketjun avaajallakin!- yksi kilpailu
maraton (kokonainen) on yksi matka, joten mitenkäs sitä porrastellaan niitä lähtijöitä muuten kuin siinä lähtöviivalla? Ketjun aloittajalle taitaa olla vaan kova pala, että maraton ei ole jokaiselle kilpailijalle pelkkää itkua ja hammastenkiristystä, vaan jokaisen oma henkilökohtainen kilpailu jossa tavoitteena on itsensä voittaminen.
- porrasteta
yksi kilpailu kirjoitti:
maraton (kokonainen) on yksi matka, joten mitenkäs sitä porrastellaan niitä lähtijöitä muuten kuin siinä lähtöviivalla? Ketjun aloittajalle taitaa olla vaan kova pala, että maraton ei ole jokaiselle kilpailijalle pelkkää itkua ja hammastenkiristystä, vaan jokaisen oma henkilökohtainen kilpailu jossa tavoitteena on itsensä voittaminen.
Mutta esim. reitti niin, että reitin pituus on vähintään puolimaraton.
Esim. HCM on täysi kierros yhtenä lenkkinä, eikä siinä tule tuollaista tilannetta kuin ketjun avaaja kuvasi.
Paavo Nurmessa muistaakseni kierretään sama lenkki peräti 4 kertaa, joten ohitettavia varmaan riittää (kaikella kunnioituksella hitaampia kohtaan).
Muistakaa myös hitaammat kun arvostelette meitä "juoksunipottajia" että jollekin on tavoiteajan esim. 3 tuntia saavuttaminen aivan yhtä tärkeää kuin toiselle maratonin läpivieminen. - jmax
Ainakin HCM:llä ja tukholmassa on eri tavoiteaikalaisille osoitettu (no HCM:ssä saa itse valita) lähtöpaikat, jolloin hitaat lähtevät perältä ja nopeat edestä. Tällöin porukka venyy kivuttomammin ja jos paikkansa on osannut valita suunnilleen oikein, ei ohituksia tai ohitetuksi tulemisia pitäisi tuskaksi asti. Mielestäni hyvä systeemi ja on ainakin noissa omissa juoksuissa toiminut ihan kohtuullisesti. Nurmen marasta en tiedä, mutta järjestäjille voisi tuosta vinkata. Onko tuolla muuten tavoiteaikajäniksiä?
- jmax
jmax kirjoitti:
Ainakin HCM:llä ja tukholmassa on eri tavoiteaikalaisille osoitettu (no HCM:ssä saa itse valita) lähtöpaikat, jolloin hitaat lähtevät perältä ja nopeat edestä. Tällöin porukka venyy kivuttomammin ja jos paikkansa on osannut valita suunnilleen oikein, ei ohituksia tai ohitetuksi tulemisia pitäisi tuskaksi asti. Mielestäni hyvä systeemi ja on ainakin noissa omissa juoksuissa toiminut ihan kohtuullisesti. Nurmen marasta en tiedä, mutta järjestäjille voisi tuosta vinkata. Onko tuolla muuten tavoiteaikajäniksiä?
Ok, tuo yo. ehdotus ei auta mitään, jos tosiaan varveja on peräti neljä. no tuolloin voisi tietty olla joku siimalla erotettu reitti nopeammille ja hitaammille, kuten tukholmassa (2 kierrosta) niin homma helpottuisi.
- juostaan
porrasteta kirjoitti:
Mutta esim. reitti niin, että reitin pituus on vähintään puolimaraton.
Esim. HCM on täysi kierros yhtenä lenkkinä, eikä siinä tule tuollaista tilannetta kuin ketjun avaaja kuvasi.
Paavo Nurmessa muistaakseni kierretään sama lenkki peräti 4 kertaa, joten ohitettavia varmaan riittää (kaikella kunnioituksella hitaampia kohtaan).
Muistakaa myös hitaammat kun arvostelette meitä "juoksunipottajia" että jollekin on tavoiteajan esim. 3 tuntia saavuttaminen aivan yhtä tärkeää kuin toiselle maratonin läpivieminen.Lenkki kahteen kertaan eli kaksi kertaa puoli marathon. Siis näin ainakin kahtena edellisenä vuonna, kun itse olen mukana ollut.
- ghgfhsf
se kirjoitetaan KÄVELIJÄ!!
- ukl
¨Maraton on juoksukilpailu! ja vielä nopeuskilpailu! Ei siis mikään hemmetin kävely ja ulkoilutapahtuma.¨
Suurella osalla maratonjuoksijoista on tarkoitus kilpailla ITSEÄÄN vastaan! Harvalla on tarkoituksena päästä aivan kärkijoukkoon! Jospa vaikka kävelijät ovat suunnitelleet vauhdinjakonsa niin, että välillä voi säästää itseään kävelemällä päästäkseen silti tavoiteltuun loppuaikaan. Tuliko esim. tuota mietittyä??- itseään vastaan
Tuskin kukaan vähänkään maratonia ymmärtävä on toista mieltä siitä, että siinä kisataan vain itseään vastaan ja jokaisella on omat tavoitteensa, niin 3 tunnin kuin 5 tunnin juoksijallakin.
Esim. Paavo Nurmi maraton voisi miettiä reittiä uudelleen, tyhmää kiertää 4 kertaa sama rinki.
Siinä väkisin syntyy ohitettavaa... - Anonyymi
Kuule kilpailet itteäsi vastaan ja häviät joka vuosi
- Kukka
Ei kai ne koko matkaa kuitenkaan kävele vai...? Tuloksistahan sen näkee. Ehkä jotkut haluavat välillä kävellä, että jaksavat läpi koko maratonin. Ei kai ne muuten haittaa, en ainakaan ymmärrä miten he pilkaa tosissaan juoksevista tekisivät. En usko, että kukaan sillä mielellä on. Mutta ehkä voivat olla tiellä? Itselläni kyllä on tarkoitus juosta koko matka. Tosin suunnitelmissa on vain puolimaraton.
- oikeille maratoneille
Menkää oikeille (esim. HCM tai Tukholma) maratoneille, joissa kierretään isoa lenkkiä, eikä mihinkään perähikiän räkämaratonille, jossa kierretään kirkonkylän seurojentaloa. Ei tarvi välittää kävelijöistä kun on pitempi lenkki..
- mieltä
Olen avaajan kanssa samoilla linjoilla.
Tosin hän hieman provosoi ja sai hitaammat etenijät vähän lämpenemään.
Minusta järjestäjien pitäisi taata kaikille tasapuolisesti mahdollisuus edetä maraton-matka mahdollisimman nopeasti, niin reilu kahden kuin 5 tunninkin etenijöille.
Tämä onnistuu parhaiten niin, että reitti suunnitellaan ja valvotaan niin ettei matkaan hidastavia tekijöitä juuri ole.
Tästähän tässä on kysymys.- kdsfjiu
Tai nämä pullukat rouvashenkilöt. Tunkevat itsensä lähtöviivalle ensimäisinä kikattamaan.
Heitä saa sitten ohitella ensimäiset kilometrit kun he ovat tukkeena.
Osallistuisivat ensin naisten kympille kuin puolimaralle tai kokonaiselle. Osa porukasta todella juoksee aikaa, eikä pidä tapahtumaa kivana seurustelutapahtumana.
- mestari
No turha tuosta on marista, jos kerran on tapahtumaan vapaaehtoisesti osallistunut. Kukaan tosi juoksija ei otaa osaa tuollaisiin pelletapahtumiin - sitä varten on olemassa kilpailut. Toisekseen, maratonin voi juosta ihan yksinkin ja silloin kuin huvittaa. Pointti siis, että turha tuossa on ainakaan muita osaanottajia syytellä, kun kyseessä on kaikille avoin, leikkimielinen tapahtuma. Toki tietysti parannusehdotuksia voi esittää järjestäjille.
- Anonyymi
Mitäs pilkkaa kävelyssä on? Rentoa köpöttelyä, jos ehtii aikarajassa maaliin.
- Anonyymi
Vopite jäädä auton alle.
Kuikka jäi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606484- 1003352
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252676- 212308
- 271861
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251600
- 491452
- 321448
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423