Kuinkahan vakavasta vaivasta lienee kyse...?
Aloittelin hölkkäämisen monen vuoden tauon jälkeen, pohjana parin vuoden sauvakävely. Lenkkien pituudet ovat huhtikuusta lähtien olleet tunnista puoleentoista, pari pidempääkin joukossa. Noin kk sitten alkoi aina alamäessä tuntua kipeä rusahdus polven alaosassa. Kipu oli hetkellinen ja saattoi tulla saman alamäen aikana usean kerran, joten aloin lähes kävellä kaikki alamäet kipua vältellen. Muuten saatoin juosta lenkin ihan normaalisti ilman kipu.
Alamäkikivut loppuivat vähitellen ja viime aikoina on alkanut tuo rusahdus tuntua ihan tasaisella juostessa, kipu vain oli erittäin lievä, lähes olematon. Ja parilla viime lenkillä jopa kävellessä. Rusahtelua on siis vain ajoittain, ei koko ajan juostessa.
Olen juossut paljon asfaltilla ja rusahdus vaivaa aina siellä.
Mistähän lienee kyse ???? Onko vastaavia kokemuksia ?
Rusahtelu polvilumpion alapuolella...!?
3
3613
Vastaukset
- en osaa muuta
Enpä osaa muuta noista vaivoista sanoa, mutta vaihda hyvä ihminen alustaa välillä! Älä missään nimessä juokse kaikkea asfaltilla, vaan mene vaikka purulle.
- ------------------ -------
Olen ollut pari kuukautta postinjakana kesätöissä ja muutaman kerran rappuja alaspäin juostessa vasen polveni on raksahtanut ilkeän kuuloisesti. Paikasta en ole varma, mutta joko polvilumpion sivusta tai alapuolelta. Kipua oikeastaan ei tunnu. Olen miettinyt käydä jollain polvilääkärillä, mutta kun kipua ei ole niin ei oikein jaksa vaivautua.
Pitääkin sitten töitten loppumisen jälkeen juosta vaan ylämäkeen ja pururadalla, että nivel saa olla rauhassa ja palautua:). - Runner's knee
Juoksentelin joskus aamuisin töissä kuudenteen kerrokseen. Voi vain
kuvitella millaista vääntöä tällainen juoksu portaikossa aiheuttaa polven
ristisiteisiin. Joka tapauksessa toisen polven eturistiside kipeytyi ja se
vaivasi viikkoja. Portaissa juokseminen jäi siihen!
Polvessa on etu- ja takaristiside (ligament); näkyvät hyvin näistä kuvista:
http://www.medterms.com/images/ABAKNEE.GIF
http://www.hughston.com/hha/b_11_3_1f.jpg
Ristisidevammathan lienee niitä jalkapalloilijoidenkin yleisempiä vammoja,
jotka aiheutuvat polveen kohdistuvasta äkkinäisestä väännöstä!
Sinulla ongelmana voisi ehkä olla nivelkierukka (meniscus) johon myös
kohdistuu paljon voimia juostessa:
http://www.yourdictionary.com/images/ahd/jpg/A4menisc.jpg
Tässä kuvassa näkyvät hyvin paitsi ristisiteet ja nivelkierukka myös polvirusto
(cartilage) joka sekin voisi vaurioitua jos polvi pääsee jotenkin vääntymään
juostessa:
http://www.newmexicoorthopaedics.com/images/anatomy/Knee cartilage.jpg
Lääkärihän tuon kyllä parhaiten pystyy sanomaan! Mutta itse selvisin noista
nivelsideongelmistani vahvistamalla erilaisilla harjoituksilla reisilihaksia - - - .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.901318Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949