Siis onko shimano acera vaihteisto hyvää laatua ettei ole mitään hallppis kamaa?? entä shimano alivio onko se hyvä??!!
shimano acera ja alivio vaihteistot ?
61
49853
Vastaukset
- Pentti_ll
Tosihyviä kaikki. Ja pyörähän maksaa 199€ eikö niin?
- Alivio
ovat kuran ja oikeiden osasarjojen välissä. Maastokäyttöön ko. osista ei ole, mutta kauppapyöräilyyn ja satunnaiseen kuntoiluun kyllä !
- 3v kokemusta
Olen 3v polkenut pari kertaa viikossa lenkkiä Aliviolla kesät talvet ja hyvin on toiminut. En osaa, ainakaan vielä, kaivata Deoren perään. Ketjut ja kasetti on vaihdettu kerran, mikä kertonee matkasta jotain.
- Alivio ok
3v kokemusta kirjoitti:
Olen 3v polkenut pari kertaa viikossa lenkkiä Aliviolla kesät talvet ja hyvin on toiminut. En osaa, ainakaan vielä, kaivata Deoren perään. Ketjut ja kasetti on vaihdettu kerran, mikä kertonee matkasta jotain.
Ollut käytössä muutaman vuoden kesät talvet hybridissä. Hyvin pelannut, itse asiassa edes säätöihin ei ole ollut tarvis koskea. Puhdistus voitelu silloin tällöin.
- 3v kokemusta
Alivio ok kirjoitti:
Ollut käytössä muutaman vuoden kesät talvet hybridissä. Hyvin pelannut, itse asiassa edes säätöihin ei ole ollut tarvis koskea. Puhdistus voitelu silloin tällöin.
Säätöjä ei tarvita, jollei vaijeri mene poikki. Ei ole tosin vaikea asia. Tapahtuu useimmissa vaihteistoissa samalla periaatteella.
- Carrarocicli
3v kokemusta kirjoitti:
Olen 3v polkenut pari kertaa viikossa lenkkiä Aliviolla kesät talvet ja hyvin on toiminut. En osaa, ainakaan vielä, kaivata Deoren perään. Ketjut ja kasetti on vaihdettu kerran, mikä kertonee matkasta jotain.
Ollut otsikon mukainen vaihde n. 4.5 v ympärivuotisessa käytössä työmatkapyöräilyssä normaalilla huollolla (=pesu silloin kun on likainen ja voitelu kun on sitä vaatinut) tällä palstalla paljon parjatussa Carraro 21v -hybridissä. Vaihde kesti n. 22 000km jonka jälkeen vaihdoin samanlaiseen, koska oli kulunut huoltamisesta huolimatta niin väljäksi, että vaati yhden pykälän siirtoon kaksi napsua.
Pyörä toiminut muutenkin erittäin hyvin, vaikka on halpa ja kaikkien rikkaiden kakaroiden haukkuma 500e:n markettipyörä. Kulutusosia on mennyt seuraavasti: jarrupaloja n.9 sarjaa, kaksi etuvannetta ja kolme takavannetta kulunut jarrupinnoistaan puhki, yksi takanapa ja yksi keskiölaakeri vaihdettu, toiset polkimet menossa, toiset nastarenkaat ja kolmet kesärenkaat, kaikki vaijerit vaihdettu kertaalleen, kolmet ketjut ja kolme takarataspakkaa vaihdettu, toiset eturattaat menossa......
Pyörällä on nyt ajettu n. 30 000km ja sen perusrakenne on edelleen ryhdissä ajokeleistämme ja 28 - -28c lämpötilanvaihteluistamme huolimatta......
...että sellaista kuraa ne marketti-Carrarot halpis-Aceroilla ovat.......
ps: jonkinlaista vertailukohtaa kilometreille saat, kun ajattelet että jos ajat esim. 1000km/vuodessa, on näin ajatellen tuolla pyörällä takanaan 30 vuoden ajot! - Kyynikko
Carrarocicli kirjoitti:
Ollut otsikon mukainen vaihde n. 4.5 v ympärivuotisessa käytössä työmatkapyöräilyssä normaalilla huollolla (=pesu silloin kun on likainen ja voitelu kun on sitä vaatinut) tällä palstalla paljon parjatussa Carraro 21v -hybridissä. Vaihde kesti n. 22 000km jonka jälkeen vaihdoin samanlaiseen, koska oli kulunut huoltamisesta huolimatta niin väljäksi, että vaati yhden pykälän siirtoon kaksi napsua.
Pyörä toiminut muutenkin erittäin hyvin, vaikka on halpa ja kaikkien rikkaiden kakaroiden haukkuma 500e:n markettipyörä. Kulutusosia on mennyt seuraavasti: jarrupaloja n.9 sarjaa, kaksi etuvannetta ja kolme takavannetta kulunut jarrupinnoistaan puhki, yksi takanapa ja yksi keskiölaakeri vaihdettu, toiset polkimet menossa, toiset nastarenkaat ja kolmet kesärenkaat, kaikki vaijerit vaihdettu kertaalleen, kolmet ketjut ja kolme takarataspakkaa vaihdettu, toiset eturattaat menossa......
Pyörällä on nyt ajettu n. 30 000km ja sen perusrakenne on edelleen ryhdissä ajokeleistämme ja 28 - -28c lämpötilanvaihteluistamme huolimatta......
...että sellaista kuraa ne marketti-Carrarot halpis-Aceroilla ovat.......
ps: jonkinlaista vertailukohtaa kilometreille saat, kun ajattelet että jos ajat esim. 1000km/vuodessa, on näin ajatellen tuolla pyörällä takanaan 30 vuoden ajot!"...ps: jonkinlaista vertailukohtaa kilometreille saat, kun ajattelet että jos ajat esim. 1000km/vuodessa, on näin ajatellen tuolla pyörällä takanaan 30 vuoden ajot!"
Meniköhän se logiikka ihan varmasti noin ;) Tuollaisellakin ajaa, mutta ei sitä nautinnoksi voi sanoa. Kun on ajanut myös paremmilla pyörillä, niin ymmärtää, ettei aina kannata kiduttaa itseään.
Markittipyörien erityinen ongelma on kokojakauma. Joistakin myydään vain yhtä kokoa, joka sitten muka sopii kaikille. Eihän kukaan kävele kahta numeroa väärän kokoisilla kengilläkää, niin miten voi ajaa kahta numeroa väärän kokoisella pyörällä? - Carrarocicli
Kyynikko kirjoitti:
"...ps: jonkinlaista vertailukohtaa kilometreille saat, kun ajattelet että jos ajat esim. 1000km/vuodessa, on näin ajatellen tuolla pyörällä takanaan 30 vuoden ajot!"
Meniköhän se logiikka ihan varmasti noin ;) Tuollaisellakin ajaa, mutta ei sitä nautinnoksi voi sanoa. Kun on ajanut myös paremmilla pyörillä, niin ymmärtää, ettei aina kannata kiduttaa itseään.
Markittipyörien erityinen ongelma on kokojakauma. Joistakin myydään vain yhtä kokoa, joka sitten muka sopii kaikille. Eihän kukaan kävele kahta numeroa väärän kokoisilla kengilläkää, niin miten voi ajaa kahta numeroa väärän kokoisella pyörällä?Jokainen suhteellisuudentajuinen henkilö ymmärtää, ettei 17 -kiloisella, 500e:n markettihybridillä ole tarkoituskaan kokea mitään ajamisen intohimoa, kun kyseisen kulkuvälineen pääasiallinen käyttö on 99%:sesti kulkea työmatkoja tuulessa ja tuiskussa, sateessa ja pakkasessa.
En myöskään koe saavani minkäänlaisia kicksejä ryssiessäni sillä henkisesti ja fyysisesti puuduttavaa työmatkaani vuodesta toiseen. Ei, sen tarkoituksena on kuljettaa minut päivittäin mahdollisimman luotettavasti töihin ja sieltä kotiin ja sen se tekee!
Ja mikäli luulet, että veivaan viidensadan pyörällä tuhansia kilometrejä luullen, ettei muka parempia ole, korjaan käsitystäsi sen verran, että omistan useammankin polkupyörän, joista jokainen on tuota Carraroa kalliimpia, kevyempiä ja parempia ajaa.
Carraro -hybridin vahvuus onkin sen muissa ominaisuuksissa, kuten edullisessa hankintahinnassa, yksinkertaisessa rakenteessa, tukevassa rungossa ja talviajoa ajatellen yllätyksettömissä ajo-ominaisuuksissa.
Ja tuohon kokokysymykseen voisin vastata siten, että olen suht´normikokoinen henkilö joka omaa varsin symmetrisen ruumiinrakenteen. Tällöin tähän market-Carraroonkin sai väänneltyä kulmasäädettävän ohjainkannattimen ansiosta varsin siedettävän ajoasennon :)
- gt.
..toimii ainakin hienosti. Ei säädöntarvetta vuoteen. Ei tietenkään mitään kivikkoon kolhimista kestä.
- henrik ijäs72
altus ei toiminu mun halvassa pyörässä ostin aceran rd 880m
- Toisinaan ajatteleva
... ei osaa muuta pyytää. Sinänsä toimiva kokonaisuus, jonka eron parempaan ymmärtää vasta, kun on vähän aikaa ajellut paremmalla.
- Ei mikään pelle
"... ei osaa muuta pyytää. Sinänsä toimiva kokonaisuus, jonka eron parempaan ymmärtää vasta, kun on vähän aikaa ajellut paremmalla."
Tää on niin tätä. Jollekin pyöräily on ainoa asia elämässä, pistetään siihen kaikki raha, ja sitten täällä mollataan kaikkia sunnuntaipyöräilijöitä. Säälittävää. - -
Ei mikään pelle kirjoitti:
"... ei osaa muuta pyytää. Sinänsä toimiva kokonaisuus, jonka eron parempaan ymmärtää vasta, kun on vähän aikaa ajellut paremmalla."
Tää on niin tätä. Jollekin pyöräily on ainoa asia elämässä, pistetään siihen kaikki raha, ja sitten täällä mollataan kaikkia sunnuntaipyöräilijöitä. Säälittävää.Pyörän osasarjaa on helpompi päivittää kuin itseä. :)
- ___
..on yleisesti ottaen erittäin toimintavarma osa, hinnasta riippumatta. Etuvaihtaja onkin kriittisempi, kun ketju joutuu tekemään julmetun harppauksen rattaalta toiselle.
- päin vastoin
Enemmän ongelmia takavaihtajan kanssa esiintyy, eli on etuvaihtajaa kriittisempi osa.
- Pomppukeppi
päin vastoin kirjoitti:
Enemmän ongelmia takavaihtajan kanssa esiintyy, eli on etuvaihtajaa kriittisempi osa.
Olette tavallaan molemmat oikeassa. Takavaihtajaa käytetään huomattavasti useammin kuin etuvaihtajaa, joten sen toiminnan puutteet huomaa helpommin. Etuvaihtaja tekee kuitenkin teknisesti huomattavasti hankalamman ja suuremman liikkeen kuin takavaihtaja, joten teknisessä mielessä se on kriittisempi komponentti. Harvoin etuvaihtaja kuitenkaan menee rikki takavaihtajaa harvemmasta köytöstä johtuen.
- on hieman
halvempi kuin Alivio. Kyllä ne molemmat harrastuspyöräilyt kestävät. Kovempaa harjoitteluun Deore LX ta XT.
- shimein
Ei ei ei älä vaan osta aceraa osta alivio. oma acera hajosi 4 viikkoa oston jälkeen ja vain 7 kertaa ajettuna. Ja vaihteisto oli asennettu PYÖRIIN erikoistuneessa liikkessä
- henrik ijäs72
ostin aceran ketjut oliko oikean pituiset
- DBS...
Minä väitän että nuo Shimanon A:lla alkavat osat toimivat etuvaihtajana mutta taakse laittaisin Deorea tai siitä ylöspäin.
1993 ostettussa maasturissa toimii vaihteet edelleen kuin unelma. Ketju ja rataspakka on kerran vaihdettu. Samoin kampi ja eturattaat. Takana on Deore LX ja edessä Altus vaihtaja. Vaihdevipuina toimivat Deore LX sarjalaiset. Vaihtajat ovat ihan alkperäiset.
Koskaan näinä vuosina ei tuo etuvaihtaja ole temppuillut kummemmin kun mitä säätämällä on pystynyt korjaamaan.- -
Jep, itselle on ainakin aika sama mikä etuvaihtaja on, sillä sitä tarvitsee suht harvoin ja se joka tapauksessa toimii mekaanisesti samalla tavalla kuin kalliimmatkin. Parista hiilikuituosasta etuvaihtajassa en viitsi maksaa ylimääräistä, sillä ne ei toimintaan vaikuta.
- Halpa mikä halpa
- kirjoitti:
Jep, itselle on ainakin aika sama mikä etuvaihtaja on, sillä sitä tarvitsee suht harvoin ja se joka tapauksessa toimii mekaanisesti samalla tavalla kuin kalliimmatkin. Parista hiilikuituosasta etuvaihtajassa en viitsi maksaa ylimääräistä, sillä ne ei toimintaan vaikuta.
A-shimanot toimivat, mutta niitä saa olla säätämässä joka lenkin jälkeen. Jos pyörä on ns. yleispyörä, kannattaa halpissarjaksi valita mielummin 2XXX-sarjan osat.
- -
Jarkko on ajelemassa Tammelasta Ateenaan ja pyöränä on Montana Voayger ja vaihteistona Shimanon Altius, joka on Aceraakin alempana. http://matkafillari.blogspot.com/ Täällä jos kysyisi tuosta kokoonpanosta niin vastaus tulisi todennäköisesti tyyliin "mahdotonta, tuolla kurasarjalla ei aja metriäkään".
Tyyppi on ajellut tuolla kokoonpanolla jo enemmän kuin moni A-sarjalaisista kitisijöistä tulee ehkä elämänsä aikana ajamaan. Joten kyllä noilla A-sarjalaisillakin ajaa, jos pitää laitteista vain huolta. XTR:nkin saa varmasti huonoon kuntoon, jos sen huollon laiminlyö tai käyttää väärin. Kalliilla osasarjalla saa kivaa blingiä mutta erot kestävyydessä ja käytettävyydessä ovat aika vähäisiä.- Halpa mikä halpa
Pääsääntöisesti noista sarjoista ei ole kuin huonoa sanottavaa verrattaessa niitä paria pykälää parempiin. Omat kokemukseni ovat, että säätötarve on jatkuvaa. Toisaalta jos setin joutuu säätämään säännöllisesti, niin se ei tuollaisella matkalla välttämättä ole huono asia.
Määrätynlaista robustisuutta voi joku pitää hyvänäkin, mutta siinä mielessä ottaisin ehkä Tiagran mielummin. Joten sekään ei ole plussaa. Sinänsä setin pitäisi kestää tuo matka, joka on 3500 - 4000 kilometriä. Pehmeät materiaalit verrattuna paria pykälää parempiin tosin asettavat rajoituksia. - Peugeut kilpurilla
Halpa mikä halpa kirjoitti:
Pääsääntöisesti noista sarjoista ei ole kuin huonoa sanottavaa verrattaessa niitä paria pykälää parempiin. Omat kokemukseni ovat, että säätötarve on jatkuvaa. Toisaalta jos setin joutuu säätämään säännöllisesti, niin se ei tuollaisella matkalla välttämättä ole huono asia.
Määrätynlaista robustisuutta voi joku pitää hyvänäkin, mutta siinä mielessä ottaisin ehkä Tiagran mielummin. Joten sekään ei ole plussaa. Sinänsä setin pitäisi kestää tuo matka, joka on 3500 - 4000 kilometriä. Pehmeät materiaalit verrattuna paria pykälää parempiin tosin asettavat rajoituksia.Eipä nuo vaihteiden osasarjojen "hienous" ja siten kalleus aina ole ratkaiseva. Meikäläisellä on 1970 luvulta edelleen käytössä Peugeut maantiekilpuri, jossa on Shimanon Simplex etu- ja takavaihtajat (tosin merkillä Peugeut Simplex Giro). Vaikka kyseiset vaihtajat eivät liene sieltä Simplex sarjan kalliimmasta päästä ne toimivat edelleenkin kuin unelma noin 30 vuoden käytön jälkeen! Tosin aina on lenkin jälkeen putsattu ja huollettu. Tämä mainittu Pökötti on muutoinkin toiminut Buiccin lailla, ainoastaan tuubirenkaita ja jarrupaloja saa silloin tällöin vaihtaa sekä ne titaaniset rattaat ja ketju on tullut vaihdettua noin 10 vuoden välein. Varaosia vehkeeseen saa siis edelleenkin mutta tosin vain netistä tilaamalla.
- Halpa mikä halpa
Peugeut kilpurilla kirjoitti:
Eipä nuo vaihteiden osasarjojen "hienous" ja siten kalleus aina ole ratkaiseva. Meikäläisellä on 1970 luvulta edelleen käytössä Peugeut maantiekilpuri, jossa on Shimanon Simplex etu- ja takavaihtajat (tosin merkillä Peugeut Simplex Giro). Vaikka kyseiset vaihtajat eivät liene sieltä Simplex sarjan kalliimmasta päästä ne toimivat edelleenkin kuin unelma noin 30 vuoden käytön jälkeen! Tosin aina on lenkin jälkeen putsattu ja huollettu. Tämä mainittu Pökötti on muutoinkin toiminut Buiccin lailla, ainoastaan tuubirenkaita ja jarrupaloja saa silloin tällöin vaihtaa sekä ne titaaniset rattaat ja ketju on tullut vaihdettua noin 10 vuoden välein. Varaosia vehkeeseen saa siis edelleenkin mutta tosin vain netistä tilaamalla.
- Johan nyt on mark...
Focus Zoom ollut vaihtelevassa käytössä - taitaa olla Shimanon Deore-takavaihtajalla - en tiedä, kun on niin likainen, enkä viitsi putsata. Tosiaan pyörä on ollut 8 vuotta kesät talvet ulkona, pesty pari kertaa ja vaan ajettu. Edelleenkin pitää jarruttaa alamäessä, ettei porukka kadota näköyhteyttä, kun rullaa niin paljon muita paremmin. Takarataspakka on vaihdettu rattaiden kuluneisuuden vuoksi kerran ja ketjut samoin kerran. Säännöllisellä puhdistamisella olisi varmaan jäänyt sekin tekemättä. Renkaita on mennyt jonkin verran, mutta niitä nyt menee ajomäärän mukaan. Pyörässä ei ole ruostetäplän täplää missään huonosta kohtelusta ja säilytyksestä huolimatta. Suosittelen merkkiä vilpittömästi, enkä tee sitä kehuakseni ostostani, vaan yllättyneeni ostettuani todellisen laatufillarin kohtuuhinnalla. Tuttavilla on jo toiset maastopyörät pykälässä ja nekin alkavat olla rapakunnossa, mutta Focus ei näytä olevan mistään moksiskaan.
- jussi4584
Alivio on yhtä kestävä kuin mikä muu tahansa vaihde. Ajoin Alivio pyörällä viime kesänä 3000 km ja toimi loistavasti.
105 vaihtaa nopeemmin mutta muuta eroa en löydä.- www2
Alivio on maasturi/hybridikamaa ja 105 on maantiesarja joten ei niitä kannata hirveästi verrata.
- Sanoisin ett:
Ihan oikeasti se ei ole yhtä kestävä, kuin kalliimmat vaihtoehdot. Normaali käyttöön se toki on aivan riittävä. Ainoa miinus pieni säätötarve kokoajan, mutta siihen oppii äkkiä.
- jussi4584
Höpöhöpö. En ole säätänyt kertaakaan Alivion vaihteita vielä.
Jos vaihteita tarvitsee säätää niin ongelma ei ole takavaihtajassa vaan vaihdevaijerissa.- www2
Mulla on toisessa fillarissa alivio ja toisessa deore. Deore vaihtaa nopeammin ja sitä pitää harvemmin säätää.
- Kyllä, mutta...
...halpa mikä halpa. A-sarjalaisella pärjää, kun opettelee säädöt ja korjaukset. Kun kerran kokeilee jotain keskitason sarjaa (Veloce, 105 tiellä SLX maastossa) ei enää palaa halpiksiin.
- jussi4584
Alivio ei tarvitse yhtään enempää korjausta ja säätöä kuin 105/Veloce. Eikä kalliimpi toimi yhtään paremmin tai pitempään maastossa.
- .....
ja sitten voisit laittaa lähdettä johon perustat tuon vertailun..
- mitäsitäturhaa
..... kirjoitti:
ja sitten voisit laittaa lähdettä johon perustat tuon vertailun..
P..ko tuota perustelemaan. Tässä on kyse periaatteesta eikä faktoista.
Se vaan on niin, että kun on vakuuttunut Ladasta kulkuneuvona, ei kaipaa Mersua eikä edes Opelia.
- Shimano Acera
Hitsi mulla on prismasta ostettu halppispyörä joku 300€ jolla olen ajanut yhden kesän jonka jälkeen pyörä on ollut kellarissa 3v. No tänään täytin kumit ja kun aloin polkea niin hirvee meteli ja takavaihtaja oli ylhäällä pinnojen välissä ??? siis mitä hemmettiä onko toi nyt ihan normaalia vaikka onkin halppispyörä. Takavaihtaja on siis juuri tuo Shimano Acera.
Onko noita kuinka helppo vaihtaa vaikka en ole pyöriä kauheesti ennen korjaillu? Entäs kannattaako mun ostaa joku toinen osa tilalle vai ostanko 26€ saman koska tuskin pyörällä kuitenkaan hirveesti tulee ajeltua? Kiitos CIAO - moloo
shimano alivio on parasta paskaaa
- retkipyörässä OK
Nyt 13 vuotta kokemusta Aliviosta. Ja toimii edelleenkin! Matkaa tullut n. 12000 km. Ketjut ja takarataspakan jouduin fillarista vaihtamaan kulumisen takia kerran, mutta vaihteistoon ei ole tarvinnut tehdä mitään. Ai niin, takavaihtajan vaijerin kulumisen takia joutui säätämään vaijeria ja sitten se vaijeri lopulta rispaantui niin, että piti vaihtaa. Nyt uudella vaijerilla on nyt toiminut puolikymmentä vuotta.
Alivion vaihteiston säätöä en ole kertaakaan tarvinnut, koska on pysynyt kohdallaan eikä sitä ole kukaan muukaan huoltanut tietämättäni, koska en ole käyttänyt pyörääni kertaakaan huollettavana. Olen koettanut kuitenkin puhdistaa rattaita ja öljytä vaijereita pari kertaa vuodessa, keväällä ja ennen talvea.
Eli Alivio on toiminut minulla erittäin hyvin työmatka- ja retkipyöräilyssä päivämatkojen ollessa parhaimmillaan reilut 60 kilometriä (tosiharrastajat & kilpapyöräilijät, älkää naurako, eihän "zamppa" tuossa edes kertonut, mihin käyttöön hän pyörää haluaa).
Maastopyöräilyä kurassa en ole harrastanut. Jos harrastaisin, olisin ehkä ostanut jonkun tuplahintaisen pyörän, jossa sellaiset osasarjat, joita olisi suositeltu kovaan käyttöön. - Freerideri
sehän on niin että toi alivio on shimanon joku toiseksi paskin malli,ja acera on mallin tai pari parempi.
- ...................
Eiköhän shimanolla oikeat osasarjat, millä tekee jotain ole 105 , slx tai parempia.
- Mokdla
20 tuntia sitten ostin polkupyörän, jossa on tämä kyseinen vaihdesysteemi. Olen saanut korjata niitä vaihteita jo kolme kertaa (ketjut tippuneet, jumittuneet ohjaimen väliin, ja vielä kerran jumittuneet.) Älkää hyvät ihmiset ostako mitään japanilaista, jos ette halua niitä koko ajan korjata (tai sanotaanko, että haluatte olla ajallaan oikeissa paikoissa, ettekä korjata vaihteita).
- Mokdla
Ja tämä ei edes vaihda tiettyjä vaihteita.
- Alkup. Maantiepyöräi
Mokdla kirjoitti:
Ja tämä ei edes vaihda tiettyjä vaihteita.
A-sarjalaisten kanssa tulee toimeen, mutta on hyväksyttävä jatkuva säätötarve. Se että uutta pyörää joutuu säätämään, tarkoittaa ettei myyjä ole tehnyt luovutushuoltoa. Kannattaa ottaa myös laakerit auki, rasvata ja laittaa oikeaan kireyteen. Mistä ostit pyörän.
A-sarjaa myydään jostain syystä Suomessa maantieläyttöön, kun Shimanolla on 2000-sarjan halpiksiakin siihen käyttöön. - fdsvcxvcx
Eiköhän ole jotain vikaa kyseisessä laitoksessa jos välittömästi menee rikki. Ehkä kannattaisi palauttaa liikkeeseen eikä lähteä itse korjaamaan. Tietenkin jos ostit valmiiksi potkitun vaihtajan kätettynä niin voit vain syyttää itseäsi.
- Kikkelikuu
Jaa, minkähän ostit'??
- ewwqeqweqeqw
Itselläni on edessä aceran vaihtaja ja takana slx ja kyllähän se takavaihtaja paljon paremmin toimii. Tosin en tiedä toimiiko takavaihtaja lähes poikkeuksetta paremmin kuin etuvaihtaja.
- henrik ijäs72
ypshemite 26atb ja acera siinä
- henrik ijäs72
acera oli halpa 50e osineen alle.
- Raleigh oli rautaa.
Itse ajoin "Loppuun" Hobbyhallista tilatun Raleigh DZ 7 merkkisen halpapyörän.Vaihteisto shimanon nexus 7, jalkajarrut takana.,levy edessä,Edessä jousitus.Vaihteet shimanon muista osista ei niin tietoa.3 v aikana ainoastaan pesin ja vähä rasvasin ,jarruja säädin..Kesät talvet käytössä.Yli 2000km reilusti tuli ajettua.Vaihteet tais hajota kun talvella väänsin puolväkisin jäätyneet vaihteet seuraavalle portaalle.Ne muuttui automaattivaihteiksi sen jälkeen :).1 sisäkumin ostin ja taisin 5 kertaa paikata kumeja.Palat menni loppuun reilu 1,5v jälkeeen.Vähä turhan pieni pyörä aikuiselle ja pitkälle ukolle.Oikein nauratti välillä fillaroidessa.Takavanne aivan kiero nykyään ,4 pinnaa poikki.Takapyörä aivan silee.jalka jarrut toimii vielä. 2011 pyörä maksoi noin 300€. Tulipahan ajettua halppis maastopyörä loppuun.
Kallein osa tais pyörässä olla Vaihteet.Se siitä. Kysymys : Kannattaako kalliimmalla maastopyörällä ajella -20 asteen pakkasessa.Mitä sanoo vaihteet ja vaijerit?- Pyörällä liikkuja
Mainitsemistasi Nexus -tyylisistä napavaihteista ei itselläni ole kokemusta. Ulkorattaallisia Acera, Alivio ja Deore -vaihtajia pyöristäni on löytynyt. Eivät ole vaihtajat niin kuin ei myöskään vaijerit mitään pakkasrajaa itselläni aiheuttaneet. Työmatkaa olen taittanut -20 asteessa ja joskus kylmemmässäkin.
Toki vaihtajan kuin vaihtajan voi saada hajalle jos jonkinlaisen häiriön sattuessa käyttää ylenpalttista voimaa.
Pyöräni säilytän yön seudut lämpimässä kellarissa, missä ehtivät sulaa ja kuivua. Ei siis ole kokemusta mitä jatkuva pakkasessa oleminen voisi saada aikaan. Samoin kerran vuodessa tekemässäni vuosihuollossa puhdistan vaihtajat ja uusin vaihdevaijerit. Vaijereiden kesto omassa käytössäni on jäänyt alle kahteen vuoteen, joten olen katsonut järkeväksi uusia ne kerran vuoteen ennemmin kuin odottaa että alkavat aiheuttamaan ongelmia. 11km suuntaansa olevalla työmatkallani tuo mainitsemasi 2000km täyttyy itselläni reilussa kahdessa kuukaudessa ja vaihteita käytän ahkeraan. - Raleigh oli Rautaa
Etuhaarukka oli HL. Muuta tietoa ei siitä haarukasta löydykkään.
- Fillaroija
Saako ketjuohjaimen ulkoreuna osua ketjuihin edes hiukan kun vaihde on silmässä.En tunnu mitenkään H ja L ruuvilla löytävän sopivaa säätöä tälle ketjuvaihtajalle. Etuvaihtajasta on kyse.24 v.
- Anonyymi
Pöljä. H jaL ruuveilla sitä säädetä.
- Raleigh oli rautaa
Meinasin itse korjata sen Nexus 7 vaihteiston mutta katsottuani räjäytyskuvan siitä niin varmaan turha koskea ja turha sitä liikkeeseen on viedä korjattavaksi..
- sunnuntaipyöräilijä
Ketjuohjain voi osua ketjuun . Sehän on vaihtajan normaalia toimintaa. Kyllä ruuveja säätelemällä saadaan vaihteet kuntoon.
- Alkup. Maantiepyöräi
Nuo A-sarjalaiset voi unohtaa kokonaan. Maastoon ei kannata mennä kura sarjan osilla. :) Tiedän sen - joskus aika pitkään pyörää taluttaneena.
Maantiellä halvemmillakin pärjää, jos viitsii säätää. Shimanon 2200/2300 sarjankin saa toimimaan huolellisella työllä. Ei sen käyttömukavuus ole kummoinen, mutta sen saa toimimaan.
- köyhä opiskelija
Kaikilla ei ole varaa ostaa kalliita pyöriä. Halvemmilla ratkaisuilla pitää tulla toimeen ja pärjätä.
Kyllä a sarjan välineillä pärjää ihan tavalliset työmatkat tai kauppareissut . - Tsygäilijä21
Mulla on Tourneyn vaihteet ja toimineet tosi hyvin. Pyöräni maksoi vain 500 euroa ja toiminut kahden vuoden ajan todella hyvin. Ainut vain, mitkä on pitänyt vaihtaa, niin jarrut. Tuli joku toiminnallinen vika, joten ostin uudet v-jarrut. Joustohaarukka tosin muuttunut ihmeelliseksi kengurukepiksi. Muuten kaikin puolin hyvä ja hintansa väärtti tämä mun pyörä. Ostin tämän paikallisesta asiantuntevasta pyöräliikkeestä, eikä ole ns. markettipyörä, vaan oikeaa laatua. Näin pyöräkaupassakin minulle sanottiin!
- 353
jo ostan alivio takavaihtajalla niin voinnko kuin elposti päivittää deoren tilalle?
- www2
Luin jostain että Alivion tilalle ei voi vaihtaa deorea koska pyörän runko on ehtinyt jo alivioitua.
jos alivioituminen ei ole päässyt pahaksi niin takahaarukan voi hioa ja maalata uudelleen. On kuitenkin olemassa riski että runko alkaa hylkimään deore takavaihtajaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1991845Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2631796- 841142
Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281141- 741080
- 1171030
- 861021
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose158976Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta39963- 59897