Pituuskasvu

poika15

Minulla on ongelmana pituuskasvu, kaikki muut on mua pitempiä. Vaikka geeneistähän pituuskasvu on riippuvainen niin miten ja milloin geenit saa tekemään parhaansa. Mikä kaikki tehostaa kasvuhormonin syntymistä ja mikä estää? =*(

KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE (en halua vastaukseski mitään kasvupyrähdystäjuttuja yms)

41

19980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odottelija-2

      Olet vielä nuori,joten kasvat yhä. Ei tuohon ikään nähden vielä ole mitään hätää. Minäkin kasvoin vielä armeijassa ollessani 2sm. Ei tuohon kasvuun mitään hormonia ole-Tai jos onkin,niin ne ovat vaarallisia.

    • pituuttasi,

      sitä kaikkein ratkaisevinta asiaa tässä ongelmassasi.
      Jos katsotaan että jää aikuisiällä hyvin lyhyeksi, paljon keskimääräistä lyhyemmäksi niin silloin voidaan ajatella kasvuhormonin antoa.
      Mitää ominpäinjuttuja ei sitten kannata kokeilla,tarkoitan tässä nyt ihan lääkärin valvonnassa annettuja lääkityksiä.
      Mutta, kerrohan se pituutesi, oletko kuitenkin koko ajan kasvanut jne.

    • kertoo

      Kasvukäyrästä näkee varsin helposti montako senttiä on vielä luvassa. Terveydenhoitajahan niitä pituuksia mittaa ellet itse ole huomannut mitata itseäsi vuosittain.

      • kasvukäyriin kannata

        luottaa. Itse jäin 13cm lyhyemmäksi, kuin kasvukäyrä ennusti.


      • ajankohdasta
        kasvukäyriin kannata kirjoitti:

        luottaa. Itse jäin 13cm lyhyemmäksi, kuin kasvukäyrä ennusti.

        Siinä tapauksessa ennuste on tehty liian aikaisin. Joskus aikoinaan jo 2 vuotiaan pituudesta tehtiin päätelmiä mitkä menivätkin aika metsään. Kasvupyrähdyksen jälkeen voidaan jo sanoa mikä loppupituus suunnilleen on.


      • eräs 17w
        ajankohdasta kirjoitti:

        Siinä tapauksessa ennuste on tehty liian aikaisin. Joskus aikoinaan jo 2 vuotiaan pituudesta tehtiin päätelmiä mitkä menivätkin aika metsään. Kasvupyrähdyksen jälkeen voidaan jo sanoa mikä loppupituus suunnilleen on.

        Noh, itse olin muistaakseni seiskalle mennessäni 155cm :P ja nyt olen 177cm, luulin etten koskaan kasva edes keskikokoiseksi koska mm. joskus poltin tupakkaa pari vuotta mutta en polttanut kovimpana kasvunaikana ja kaverini olivat silloin aiemmin päätä pidempiä. Minulle on tehty käyrä jonka mukaan kasvaisin 178cm: ksi (muistaakseni) mutta on todettu että minulla on aika myöhäinen murrosikä joten vieläkin on luvassa kasvua. Sanotaan että syö paljon että kasvat isoksi, uskon että siinä on perää siinä määrin että kun syöt paljon, kasvat paljon ja kasvuiässä elimistö käyttää luultavasti helpommin ylimääräistä energiaa kasvamiseen. Eli tarpeeksi syöminen on ilmeisesti tärkeää. :) Kasvuhormoni ei enää kasvuiän jälkeen lisää pituutta vaan esimerkiksi korjaa kehoa. Jos vanhempasi ovat kovin pieniä, voi olla pääteltävissä että kasvat itsekin keskipituiseksi tai vähän lyhyeksi luonnostaan. En tiedä onko todistettu että urheilu lisäisi pituutta mutta uskon että urheileminen edesauttaa kasvamista. Ja nukkuminen on tärkeää, suurin osa kasvuhormonistamme erittyy juuri nukkuessamme, joten tästä voisi päätellä että kun nukkuu tarpeeksi tai vähän ylikin kasvuhormonia erittyy enemmän. Murrosikä alkaa kuulemma lähentelemään loppuaan siinä vaiheessa kun parta kasvaa (kunnolla). Tosin toisilla ei kasva ollenkaan parta. :) Jos mahdollista sinun kannattaa kysellä näistä asioista esimerkiksi isältäsi ja että milloin hän itse kasvoi ym. nukkuminen, lepo, urheilu ja ruokavalio. Ja tupakka voi kuulemma olla riskialtista kasvulle eli sitä en suosittele itse.


      • Fggg12345
        eräs 17w kirjoitti:

        Noh, itse olin muistaakseni seiskalle mennessäni 155cm :P ja nyt olen 177cm, luulin etten koskaan kasva edes keskikokoiseksi koska mm. joskus poltin tupakkaa pari vuotta mutta en polttanut kovimpana kasvunaikana ja kaverini olivat silloin aiemmin päätä pidempiä. Minulle on tehty käyrä jonka mukaan kasvaisin 178cm: ksi (muistaakseni) mutta on todettu että minulla on aika myöhäinen murrosikä joten vieläkin on luvassa kasvua. Sanotaan että syö paljon että kasvat isoksi, uskon että siinä on perää siinä määrin että kun syöt paljon, kasvat paljon ja kasvuiässä elimistö käyttää luultavasti helpommin ylimääräistä energiaa kasvamiseen. Eli tarpeeksi syöminen on ilmeisesti tärkeää. :) Kasvuhormoni ei enää kasvuiän jälkeen lisää pituutta vaan esimerkiksi korjaa kehoa. Jos vanhempasi ovat kovin pieniä, voi olla pääteltävissä että kasvat itsekin keskipituiseksi tai vähän lyhyeksi luonnostaan. En tiedä onko todistettu että urheilu lisäisi pituutta mutta uskon että urheileminen edesauttaa kasvamista. Ja nukkuminen on tärkeää, suurin osa kasvuhormonistamme erittyy juuri nukkuessamme, joten tästä voisi päätellä että kun nukkuu tarpeeksi tai vähän ylikin kasvuhormonia erittyy enemmän. Murrosikä alkaa kuulemma lähentelemään loppuaan siinä vaiheessa kun parta kasvaa (kunnolla). Tosin toisilla ei kasva ollenkaan parta. :) Jos mahdollista sinun kannattaa kysellä näistä asioista esimerkiksi isältäsi ja että milloin hän itse kasvoi ym. nukkuminen, lepo, urheilu ja ruokavalio. Ja tupakka voi kuulemma olla riskialtista kasvulle eli sitä en suosittele itse.

        Kaikki on vain päättelyä harvoin osuu oikein... jos vanhemmat ovat lyhyitä niin päätellään lastaki melko lyhyeksi, mutta esim minulla se ei osunut kohdalleen koska kummatkin vanhemmat keskimääräistä lyhyempiä ja minä reilusti pisempi =D


    • SKOM

      Tosiaan jos meinaa jäädä aivan liian lyhytkasvuiseksi niin lääkäri voi ruveta antamaan säännöllisesti jotain hormonia... en tiiä sitte mitä ja millon se pitäs antaa, mutta näin kuulemma asia on

      • ehkppää

        Taitaa olla Synteettistä Tyroksiinia eli T4:ää mitä ne lääkärit antaa.


      • ongelma 1221212
        ehkppää kirjoitti:

        Taitaa olla Synteettistä Tyroksiinia eli T4:ää mitä ne lääkärit antaa.

        ite oon ihan pian 14v 157cm ja kaverit paljon pidempiä ja isän puoleinen suku aika lyhyt kasvuinen mutta ehkä siinä normaalin ala rajalla mutta äiti on tosi pitkä naiseks ja mulle ennustettii 2 veenä et musta tulis 185cm. niin osaako joku sanoa että onko mahollista?


      • asdd
        ongelma 1221212 kirjoitti:

        ite oon ihan pian 14v 157cm ja kaverit paljon pidempiä ja isän puoleinen suku aika lyhyt kasvuinen mutta ehkä siinä normaalin ala rajalla mutta äiti on tosi pitkä naiseks ja mulle ennustettii 2 veenä et musta tulis 185cm. niin osaako joku sanoa että onko mahollista?

        tietysti on mahdollista.


      • lyhyt tyttö
        ongelma 1221212 kirjoitti:

        ite oon ihan pian 14v 157cm ja kaverit paljon pidempiä ja isän puoleinen suku aika lyhyt kasvuinen mutta ehkä siinä normaalin ala rajalla mutta äiti on tosi pitkä naiseks ja mulle ennustettii 2 veenä et musta tulis 185cm. niin osaako joku sanoa että onko mahollista?

        Itse olen vajaan puolen vuoden päästä 15v. ja olen vain 154cm. Ja luulen, etten kasva enää (kuin EHKÄ sentin tai toisen) koska murrosikäni alkoi jo varhain ja vanhempani ovat keskimääräistä hieman lyhyempiä, Mutta äitini on silti minua n.5cm pidempi, ja olen ihmetellyt miksi en kasva hänestä ohi, koska siskonikin on kasvanut?! En polta tupakkaa ja syön ja nukun tarpeeksi..


      • roque6674554
        lyhyt tyttö kirjoitti:

        Itse olen vajaan puolen vuoden päästä 15v. ja olen vain 154cm. Ja luulen, etten kasva enää (kuin EHKÄ sentin tai toisen) koska murrosikäni alkoi jo varhain ja vanhempani ovat keskimääräistä hieman lyhyempiä, Mutta äitini on silti minua n.5cm pidempi, ja olen ihmetellyt miksi en kasva hänestä ohi, koska siskonikin on kasvanut?! En polta tupakkaa ja syön ja nukun tarpeeksi..

        ite täytin melkein 1kk sit 14 ja olen 148.2cm joten repikäähän siitä, jokainen luokka kaverini ovat ainakin yli 10cm pidempiä ja potuttaa olla näin pätkä, itestäki tuntuu että en kasva ikinä


      • se ole

      • Clever94
        se ole kirjoitti:

        Somatotropiini eli kasvuhormoni.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvuhormoni

        T4 on kilpirauhashormoni.

        Heh, kuulostaa melko absurdilta nuo mielikuvanne hormoneista.
        Itse olen 15 vuotias ja vain 159 cm pitkä.
        Aloitin hormonihoidon kesän 2009 lopussa suurilta osin omasta tahdostani.
        Olin syksyn alkaessa noin 152...ilman hormoneja en olisi todellakaan kasvanut näin paljoa.


      • poegqa
        Clever94 kirjoitti:

        Heh, kuulostaa melko absurdilta nuo mielikuvanne hormoneista.
        Itse olen 15 vuotias ja vain 159 cm pitkä.
        Aloitin hormonihoidon kesän 2009 lopussa suurilta osin omasta tahdostani.
        Olin syksyn alkaessa noin 152...ilman hormoneja en olisi todellakaan kasvanut näin paljoa.

        olen nyt 174 cm isäni 180cm ja äiti 170cm Kasvanko enää?


      • poegqa kirjoitti:

        olen nyt 174 cm isäni 180cm ja äiti 170cm Kasvanko enää?

        Katsos, sinulla on luiden päissä ns. epifyysi- eli kasvulevyjä. Nämä levyt koostuvat rustosta, ja nämä näkyvät röntgenkuvissa kapeina poikittaisina viiruina luiden päissä. Näiden levyjen olemassaolo mahdollistaa luiden pituuskasvun, kunnes iän myötä rusto häviää ja luun kaula-ja pääosat luutuvat yhteen-->pituuskasvu ei ole enää mahdollista.
        Väittäisin että ikäiselläsi nuorella miehellä on hyvät mahdollisuudet kasvaa vielä pituutta, mutta asia voitaisiin varmasti todeta röntgenkuvista. En kuitenkaan suosittele ottamaan ylimääräistä säteilytysannosta vain tämän takia.


      • nyt?
        roque6674554 kirjoitti:

        ite täytin melkein 1kk sit 14 ja olen 148.2cm joten repikäähän siitä, jokainen luokka kaverini ovat ainakin yli 10cm pidempiä ja potuttaa olla näin pätkä, itestäki tuntuu että en kasva ikinä

        oot nyt jotai 18 ? minkä pitunen oot nyt ?


      • roque6674554
        nyt? kirjoitti:

        oot nyt jotai 18 ? minkä pitunen oot nyt ?

        152.7cm eli lyhyeksi jäinki......


      • jöök
        roque6674554 kirjoitti:

        152.7cm eli lyhyeksi jäinki......

        Meikä jäi kans lyhyeksi. 19v ja 146cm.... :)
        Että joo.


    • lyhyt "Mies"

      Itse olen 16v ja 161cm ja lääkäri sanoi, että pituus kasvu ei enään ole mahdollista..

      • Hitaasti kasvanut

        paskaa, itse kasvoin ainakin 23 ikävuoteen asti.
        Koulussa olin aina lyhin, mutta nyt ihan keskimittainen ja moni silloin hujoppi on nyt samaa mitaa kanssani.
        Ihmiset kasvaa joskus hitaammin mutta pidemmän aikaa.


    • Pitkämorsian

      Mun mieheni (24v) on 164cm... Itse (20v nainen) olen 173cm. :) Itselläni oli ongelmia nimenomaan siksi että olin aina "päätä pidempi" koulukavereita. Äijällä ei ollut koskaan mitään ongelmia pituuteensa liittyen, koska oli itse sinut asian kanssa. :) Ja voin sanoa että maaiman ihanin mies, lyhyt tai ei. Tsemppiä sinulle!

      • heh heh hih

        Näinhän se menee, monella yli 180centtisellä on seurusteluelin ihan onnetonta kokoa..


    • Dr koira

      Pituus kasvu on osaksi geneettinen perimää.
      Myös siihen vaikutaa useat asiat.

      painon nostoharrastus lyhentää ihmisen pituutta, varsinkin kasvuiässä.
      Myös pihtailu ruokapöydässä näkyy pituuskasvun lyhenemisenä.
      On myös ihmisä joilla geneettinen koodi on laittanut ne kasvamaan vasta valtaväestöä myöhemmin, mutta yleensä 22 ikävuoteen lopuu pituuskasvu.
      mutta nenä ja kulli kasvaa kyllä tämänkin jälkeen

      Roihkkuminen autta, väittää joku. varsinkin pää alaspäin??
      Liikumin, kohtuu raskas hyötyliikunta, lumikolaus ym on väiteety että maalais pojat on kaupunkilaisia pidempiä ja vahvempia juuri hyötyliikunnan takia.
      Kasvuhormoonin syönti aittaa tietysti. mutta siinä on joitakin haittavaikutuksia ja paljon muuta huomioitavaa. se tulisi tehdä lääkärin seurannassa.
      Pituushoitoa ei yleensä aloiteta jos et ole todella lyhyt verrattuna ikäryhmääsi.

    • Oikea mitta?

      15v joo jos pituutesi on vain 130cm saat varmasto kasvuhormoonihoitoa.
      mikäälli taas 160, todennäköisesti et saa.
      mutta kasvu voi loppu tai sitten se jatkuu, kuka tietää.
      ihmisillä pituuskasvu loppuu 16-22 vuoden välillä.

    • ?????

      moi. olen 17vmies ja olen 170cm, isä 183cm, äiti 167cm, onko mahdollista kasvaa vielä?

      • Tarvitsen apua

        Itse olen 14 ja olen 154cm pitkä, Äitini on 171cm pitkä ja isä 165cm. Minua haittaa lyhyyteni, tyttö-ystäväni on 167 cm.. Kaikki luokkalaiseni ovat ainakin päätä pidemiä kuin minä ja eniten minua harmittaa olla saman ikäistä tyttö-ystävää 13cm lyhyempi. En polta, syön terveellisesti ja nukun riittävästi. Mikä avuksi?


    • rankasti pettynyt

      Itse olen 179-180 cm pitkä 16v. poika. Kaksi isoveljeä ja isä 188-191 cm. vituttaa aika rankasti, toivottavasti kasvan vielä . seiskalla olin aika innostunut kun kasvoin vuodessa 163 cm:sta 173:een. Sen jälkeen kasvu hidastunut.

    • ei tajuu

      En oikein ymmärrä mitä sinäkin vitun typerys iniset? ikää 16 vuotta ja pituutta 180 apua:o kamalaa.oot keskipituinen ja sinulla on monta vuotta aikaa kasvaa vieläkin..

    • kasvanko vielä?

      18 vuotias poika ja pituus 172cm.Pysynyt samana ylitte vuoden jo

    • minä pätkä

      ite oon 14vuotias poika ja pituus on 189,5cm

    • dopeboy22

      jos haluat oikeasti kasvaa pituutta ja muutenkin kokoa mene salille ja tutustut sielä tyyppeihin, he kyllä antavat oikeita lääkkeitä ja oppeja. Itse käytin kun olin 20v dekaa ja sustamiiniä noin vuoden verran ilman mitään haitta vaikutuksia, pituutta tuli 14cm ja muutenki lihakset muuttuivat hyvästä uskomattomaksi. Muista vaan että jos rupeat käyttämään hormooneita on kaikki tehtävä täydellisesti ja täsmällisesti, ruokavalijo,treeni,uni,lisä-aineet ja rainteet. ITSEKURIA

      • aiheuttaa syöpää

        Ne kasvuhormoneiden syöpää aiheuttavat haittavaikutukset tuleekin esiin vuosikausia myöhemmin, kymmeniäkin vuosia myöhemmin.


    • mä aa

      Moi. Itekkin aika lyhyt joku 151cm ja 14v. Kaikki mun luokallani pitempiä kun mä. Mistä sitä kasvuhormonia sais? Ja auttaako se todella?

    • haluun kasvaa!

      mä oon 14v ja 148,6 cm. :(

      • Kääpiö

        Oon 12 täytän heinäkuus 13 ja oon 149,1 cm pitkä :/


    • kakarat nukkumaa

      Älkää ruikuttako! Te olette pikku kakaroita, suorastaa lapsia vasta joilla on aikaa kasvaa vielä vaikka kuinka monta vuotta.

      • STANAN NULIKAT

        Turhaa ininää jos on ton ikänen että on "lyhyt" joillekki se murros ikä tulee vaan myöhemmin, deal with it


    • 172 cm:ssä

      172 senttiin töppäs mulla, oon 21 ja mies

    • 170

      Oiskohan jollakin ihan oikeaa tietoa asiasta. Olen kohta 18v ja mittaa noin 170. Olin kaksi vuotta sitten noin 169 eli pituutta ei ole paljon lisää tullut. Onkohan mahdollista saada jotakin hormoni hoitoja että kasvaisi pidemmäksi. Ja suostuuko lääkäri antamaan hoitoa vaikka en ole mikään älyttömän lyhyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      295
      3239
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1601
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1117
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe