tavallisen leipätaikinan

kohotus

Miten ihmeessä onnistuu leipätaikinan kohotus? Viimeistään kuun uuniin laitan kohotetun ja vaivatun taikinan niin jostain kumman syystä läsähtää tai ei nouse enää ollenkaan uunissa.

Jotenkin syötävää leipää taikinasta kuitenkin tulee mutta harmittaa kun en saa taikinaa kauniisti kohoamaan. Enkä laita hiivaa liian kuumaan maitoon tai vetoon, tarkistan myös että taikina ei nouse vetoisessa paikassa jne. nämä klassiset virhetekijät olen mielestäni eliminoinut pois.
pitäisköhän hiivaa laittaa kaksinkertainen määrä verratuna mitä resepti sanoo?

ei auta kuin jatkaa yrityksiä..

4

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • confectioner

      Olethan muistanut laittaa taikinaan suolan? Se, että leipä "läsähtää" tuolla tavalla kuulostaisi suolan puutteella tai sitä ei ole riittävästi. Suola lisää taikinan kimmoisuutta eli pitää kaasut siinä sekä samalla hillitsee kohoamista.

    • tätä:

      RUISHIIVALEIPÄ 5-6 kpl reikäleipiä

      1 l vettä
      25 g suolaa
      50 g hiivaa
      625g ruisjauhoja
      625g hiivaleipäjauhoja

      Tuolla ohjeella oon tehnyt "reissumiehiä", reikäleipiä ja joskus kokeilin vuokaleipääkin.
      On jotenkin kiitollinen taikina, kun onnistunut aina.

      Itselläni on kiertoilmauuni ja leivottuani laitan kiertoilman päälle, mutta asteita vain sen pienimmän. Sillä kohotan leivät ja pullat aina ja hyvin nousee. Ja liikaa ei kannata nostattaa, kun nousevat sitten vielä, kun lisään lämmön.
      Reikäleivillä saa olla 250-astetta.

    • Joko sulla on liian löysä taikina tai kohotat liian kauan valmista leipää ja hiivan tehot loppuu.
      Jos taikina on liian löysä niin itse taikina kyllä kohoaa mutta valmis tuotos läsähtää uunissa viimeistään.

    • Anonyymi

      Kohota näin niin toimii aina:

      115 min kohotusta kun olet sekoittanut ainekset
      30 min kohotusta kun olet muotoillut leivät pellille

      Toimii aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe