Miten ihmeessä onnistuu leipätaikinan kohotus? Viimeistään kuun uuniin laitan kohotetun ja vaivatun taikinan niin jostain kumman syystä läsähtää tai ei nouse enää ollenkaan uunissa.
Jotenkin syötävää leipää taikinasta kuitenkin tulee mutta harmittaa kun en saa taikinaa kauniisti kohoamaan. Enkä laita hiivaa liian kuumaan maitoon tai vetoon, tarkistan myös että taikina ei nouse vetoisessa paikassa jne. nämä klassiset virhetekijät olen mielestäni eliminoinut pois.
pitäisköhän hiivaa laittaa kaksinkertainen määrä verratuna mitä resepti sanoo?
ei auta kuin jatkaa yrityksiä..
tavallisen leipätaikinan
4
2941
Vastaukset
- confectioner
Olethan muistanut laittaa taikinaan suolan? Se, että leipä "läsähtää" tuolla tavalla kuulostaisi suolan puutteella tai sitä ei ole riittävästi. Suola lisää taikinan kimmoisuutta eli pitää kaasut siinä sekä samalla hillitsee kohoamista.
- tätä:
RUISHIIVALEIPÄ 5-6 kpl reikäleipiä
1 l vettä
25 g suolaa
50 g hiivaa
625g ruisjauhoja
625g hiivaleipäjauhoja
Tuolla ohjeella oon tehnyt "reissumiehiä", reikäleipiä ja joskus kokeilin vuokaleipääkin.
On jotenkin kiitollinen taikina, kun onnistunut aina.
Itselläni on kiertoilmauuni ja leivottuani laitan kiertoilman päälle, mutta asteita vain sen pienimmän. Sillä kohotan leivät ja pullat aina ja hyvin nousee. Ja liikaa ei kannata nostattaa, kun nousevat sitten vielä, kun lisään lämmön.
Reikäleivillä saa olla 250-astetta. Joko sulla on liian löysä taikina tai kohotat liian kauan valmista leipää ja hiivan tehot loppuu.
Jos taikina on liian löysä niin itse taikina kyllä kohoaa mutta valmis tuotos läsähtää uunissa viimeistään.- Anonyymi
Kohota näin niin toimii aina:
115 min kohotusta kun olet sekoittanut ainekset
30 min kohotusta kun olet muotoillut leivät pellille
Toimii aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064858Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403233Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503155Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4152276Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371402Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761217
- 711166
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311138Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1211042