Miten niin monet väittää ettei talvella voi juosta? Mä ainakin saan leudolla säällä hyvin lenkkeiltyä lähipyöräteillä, ne on aurattu ja hiekoitettu. Kovemmilla pakkasilla pitää hidastaa tahtia tai käy keuhkoihin. Ei tuolla pimeässä paljon muita juoksijoita näy, kävelijöitä kyllä.
talvella lenkkeily
16
2795
Vastaukset
- misu
talvellakin voi juosta. ne jotka väittävät ettei muka voi, ovat varmaan niin laiskoja etteivät saa itseään talvisin ylös sohvanpohjalta.=)
- tekosyitä
ihmiset keksivät, ettei vaan tarvitsisi lähteä liikkumaan.
Henkilökohtaisesti nostin viime talvana oman pakkasrajani 20 asteeseen. Sitä leudommilla keleillä käyn juoksemassa niin kuin kesälläkin, matkoja hieman lyhentäen.
Mitä vauhtiin tulee, niin ainakin sykemittarin kanssa juostessa rasitus talvella on hitaammallakin vauhdilla ihan sopivalla tasolla reilusta vaatetuksesta johtuen.
Hoidetuilla väylillä juostessa ei edes tarvitse joidenkin mainostamia nastalenkkareita, vaan ihan samoilla kesäpeleillä pystyy juoksemaan vuoden ympäri. - mary
oulunkylän/käpylän tienoolla hgissä on väylät heti pimeän tultua ja ihmisten töistään kotiuduttua melkoisen täynnä juoksentelijoita:) Ja ihan riippumatta siitä sataako räntää, lunta tai on muuten vaan talvinen ilma. Puppua etteikö talvella voi lenkkeillä!
Kengistä vielä, että näin etelässä tuntuu olevan kadut sysitalvella joulukuussakin puoliks asfaltilla tai niin hyvin hiekotettu, että pärjää hyvin kesätossusilla. Propsit hiekottajille! :) - juoksija
Itse asiassa helpompi on juosta pakkasella kuin kesähelteellä. Oma pakkasennätys jolloin olen käynyt lenkillä taitaa olla -35*C. Kyllä sellainen rauhallinen hölkyttely onnistuu vaikka Siperiassa kun vain suojaa paleltumiselle herkät kehonosat. Sen sijaan en suosittele kilpailemista / kovia treenejä yli viidentoista asteen pakkasessa kenellekään. Alkaa vain keuhkoihin koskea ja yskittää mikä tuskin on hyväksi.
Mitä alustan pitävyyteen tulee niin joka paikassa ei valitettavasti harrasteta hiekoittamista, mutta kyllä lenkille voi lähteä vaikka millaiselle jäätikölle. Pieni kaatumisriski siinä on olemassa, mutta kun malttaa ottaa tarpeeksi rauhallisesti niin hyvin menee. Itse olen harrastanut jäisillä pyöräteillä lenkkeilyä jo yli kymmenen vuoden ajan ja kaksi kertaa sinä aikana olen saanut pakaralihaksen mustelmille. Tämäkin johtui vain siitä kun oli jalat niin hiton jumissa kovan treeniputken jälkeen, ettei askellus ollut enää kovin kontrolloitua. Venyttelyä kun en tietenkään harrasta.
Joskus olen vedellyt jääkeleillä lenkkejä suunnistusnastareilla, mutta se ei jaloille tee hyvää. Ehdoin tahdoin jäiselle tielle ei pidä mennä, jos on tarjolla parempaa kuten sulaa tai hiekoitettua tai jopa maapohjahallia, kaivoskäytävää ym. Yksi vaihtoehto jos haluaa tehoa treeniin huonolla kelillä niin menee matalaan lumihankeen juoksentelemaan. Kengäthän siinä kastuu (laita lämpimät sukat) ja muutenkin voi alkaa hengästyttää, mutta sehän ei tunnetusti ole vaarallista. Juoksemisen iloa kaikille!- misu
et venyttele ollenkaan? juoksija tarvitsee vähintään 15 min. venyttelyä per päivä!
- vassa
misu kirjoitti:
et venyttele ollenkaan? juoksija tarvitsee vähintään 15 min. venyttelyä per päivä!
Itse venyttelen aina lenkin jälkeen ja kevyesti ennenkin juoksua, mutta tieteellisesti ei ole pystytty todistamaan, että siitä olisi mitään hyötyä. Tai ainakin vastakkaisia tutkimustuloksia on saatu ihan yhtä monta. Joten kukaan ei voi esittää moista 15 minuutin väitettä. Tai ainahan sitä esittää voi, mutta painoarvo on plus miinus nolla. Eri asia on lämmittely ja verryttely ennen ja jälkeen lenkin. Ne ovat tärkeitä, etenkin talven kylmillä säillä (vähentävät venähdys/revähdysriskiä)
- Matsku
Mulla iskee joka talvi penikkatauti. Oletan, että muutan huomaamatta askelta liukkautta varoessani, ja penikkatauti syntyy siitä. Muuten kyllä juoksisin läpi talven.
- misu
nastalenkkarit tai liukuesteet kesälenkkareihin.
- Pena
Talvilenkkeilyn osalta pätee samat jutut kuin muutenkin talvella ulkona oleminen,asianmukainen
pukeutuminen ja joku pakkasraja mikä tuntuu itsestä mukavalta.Varsinkin kovilla pakkasilla ei kannata mitään kovia lenkkejä tehdä,vetää niin rajusti raakaa ilmaa keuhkoihin että sattuu.
Samoilla tossuilla kuin kesällä olen jölkötellyt menemään .
Itse asiassa tollanen -5 astetta ja tyyni aurinkoinen ilma vetää melkein vertoja kesätihkulle.Ne on ne yhdet parhaat olosuhteet mun mielestä,mutta tän asian suhteen on makuja varmaan monia.
Sen kun muistatte pimeällä että käytätte heijastinta vaikka olisitte valaistulla tieosuudella tai kevyenliikenteenväylällä, se meinaan helpottaa autoilijoita huomaamaan teidät paremmin suojateillä ja risteysalueilla ym....
Ei muuta kuin kinkkua sulattelemaan ja lenkille tänäänkin.- jermic
hirveessä pakkas-viimassa ku ei pelkässä poolo-villapusero-liiviyhdistelmässä oikein pysty juoksemaan, ja toppatakki on liian kuuma. mitä teillä on päällä ku juoksette talvella?
- juoksijan tapainen
jermic kirjoitti:
hirveessä pakkas-viimassa ku ei pelkässä poolo-villapusero-liiviyhdistelmässä oikein pysty juoksemaan, ja toppatakki on liian kuuma. mitä teillä on päällä ku juoksette talvella?
Kerrospukeutuminen on ainakin minun mielestä paras ratkaisu. Alin kerros hyvin hengittävä kerrasto, jonka jälkeen jotainn keinokuitua oleva asuste. Itse käytän toisena kerroksena polyesteri trikoita sekä saman materiaalin pitkähihaista paitaa. Päälimmäinen asustekerros taasen hyvin tuultapitävää, mutta samalla silti hengittävää materiaalia. Tämmöinen on ehkä se kallein asuste mutta samalla myös tärkein, nimittäin tärkeintä on että iho pystyy hengittämään ja samanaikaisesti pystytään suojautumaan tuulelta. Itse käytän Dobsom r-90 juoksupukua, jonka hinta on noin 100 euroa, mutta on kylläkin sijoituksen arvoinen. Käsissä itselläni on hiihtohanskat ja jos pakkasta on yli -10 astetta silloin alle myös ohuet toiset käsineet. Päähineenä käytän pakkasella kypärähuppua sekä pipoa ja jos pakkasta on yli -10 astetta myös hengitysilmanlämmitintä. Jonas hengitysilmanlämmitin maksaa n. 20 euroa Instrumentariumissa, ja on todellakin sijoituksen arvoinen. Sen toiminta perustuu katalyytti(metallinen) verkkoon jota uloshengitysilma lämmittää ja näin sissään hengitettäessä saadaan lämmintä ilmaa keuhkoihin. Tänään viimeksi juoksin sen avulla -20 asteessa samoin kuin plussakeleillä, enkä ole sen huomannut haittaavan edes hapensaantia. Ainut haitta tässä on se lima/räkä joka jää sen sisälle, kun sitä ei kehtaa paljoa raotella kun sen on kunnolla asetaanut paikalleen. Itse olen näillä varustuksilla pärjännyt, tosin tän vuoden kilometrit ylitti tänään vasta 3000 rajan, eli en ole niitä kaikkein aktiivisempia juoksijoita. Lisäksi kannattaa myös kovilla pakkasilla hieman lyhentää lenkkejään, en itse ole yli kahden tunnin lenkkejä juossut yli 10 asteen pakkasella.
- Pena
juoksijan tapainen kirjoitti:
Kerrospukeutuminen on ainakin minun mielestä paras ratkaisu. Alin kerros hyvin hengittävä kerrasto, jonka jälkeen jotainn keinokuitua oleva asuste. Itse käytän toisena kerroksena polyesteri trikoita sekä saman materiaalin pitkähihaista paitaa. Päälimmäinen asustekerros taasen hyvin tuultapitävää, mutta samalla silti hengittävää materiaalia. Tämmöinen on ehkä se kallein asuste mutta samalla myös tärkein, nimittäin tärkeintä on että iho pystyy hengittämään ja samanaikaisesti pystytään suojautumaan tuulelta. Itse käytän Dobsom r-90 juoksupukua, jonka hinta on noin 100 euroa, mutta on kylläkin sijoituksen arvoinen. Käsissä itselläni on hiihtohanskat ja jos pakkasta on yli -10 astetta silloin alle myös ohuet toiset käsineet. Päähineenä käytän pakkasella kypärähuppua sekä pipoa ja jos pakkasta on yli -10 astetta myös hengitysilmanlämmitintä. Jonas hengitysilmanlämmitin maksaa n. 20 euroa Instrumentariumissa, ja on todellakin sijoituksen arvoinen. Sen toiminta perustuu katalyytti(metallinen) verkkoon jota uloshengitysilma lämmittää ja näin sissään hengitettäessä saadaan lämmintä ilmaa keuhkoihin. Tänään viimeksi juoksin sen avulla -20 asteessa samoin kuin plussakeleillä, enkä ole sen huomannut haittaavan edes hapensaantia. Ainut haitta tässä on se lima/räkä joka jää sen sisälle, kun sitä ei kehtaa paljoa raotella kun sen on kunnolla asetaanut paikalleen. Itse olen näillä varustuksilla pärjännyt, tosin tän vuoden kilometrit ylitti tänään vasta 3000 rajan, eli en ole niitä kaikkein aktiivisempia juoksijoita. Lisäksi kannattaa myös kovilla pakkasilla hieman lyhentää lenkkejään, en itse ole yli kahden tunnin lenkkejä juossut yli 10 asteen pakkasella.
tästä Dobsom r-90:stä,olen ajatellut hankintaa kun nykyinen Five Seasons asu alkaa olkaa olla kulunut.Hengittääkö tarpeeksi ja pitää kuitenkin
esimerkiksi sellaisen viiman kuin tänään ? - juoksijan tapainen
Pena kirjoitti:
tästä Dobsom r-90:stä,olen ajatellut hankintaa kun nykyinen Five Seasons asu alkaa olkaa olla kulunut.Hengittääkö tarpeeksi ja pitää kuitenkin
esimerkiksi sellaisen viiman kuin tänään ?No itse olen ollut siihen ihan tyytyväinen, tosin en ole kokeillut muiden valmistajien asusteita. Tuulen/viiman pitävyys on ihan hyvä plussakeleillä, mutta kun mennään pakkasen puolelle kannattaa ruveta laittamaan alle jotain joka kanssa pysäyttää tuulta. Dobsom on asuste jota voi käyttää läpi vuoden, siksi se ei yksin riitä talvisin. Hengittävyys on todella hyvä, koska takin selässä on neprin avulla auki pidettävä luukku, sekä myöskin takin hihat ovat irroitettavat. Hyvinä ominaisuutena voin myöskin mainita keveyden sekä hajun tarttumattomuuden (ei tarvi pestä joka lenkin jälkeen). Ollut yli puolitoistavuotta käytössä ja vieläkin lähes uuden veroinen eli hintansa arvoinen ainakin minusta.
- Pena
juoksijan tapainen kirjoitti:
No itse olen ollut siihen ihan tyytyväinen, tosin en ole kokeillut muiden valmistajien asusteita. Tuulen/viiman pitävyys on ihan hyvä plussakeleillä, mutta kun mennään pakkasen puolelle kannattaa ruveta laittamaan alle jotain joka kanssa pysäyttää tuulta. Dobsom on asuste jota voi käyttää läpi vuoden, siksi se ei yksin riitä talvisin. Hengittävyys on todella hyvä, koska takin selässä on neprin avulla auki pidettävä luukku, sekä myöskin takin hihat ovat irroitettavat. Hyvinä ominaisuutena voin myöskin mainita keveyden sekä hajun tarttumattomuuden (ei tarvi pestä joka lenkin jälkeen). Ollut yli puolitoistavuotta käytössä ja vieläkin lähes uuden veroinen eli hintansa arvoinen ainakin minusta.
täytynee tosissaan harkita tätä
- vassa
jermic kirjoitti:
Mä käytän talvella samaa Torstain juoksuasua (tuulipukua) kuin syksyllä. Se oli aika kallis, mutta hintansa väärti. Materiaali pitää lämmön sisällä, päästää kosteuden ulos ja pitää sateen ja tuulen ulkopuolella. Ihoa vasten mulla on aina (talvella) keinokuituinen (oiskohan polypropyleeni tai joku sinne päin) urheilukerrasto, joka poistaa kosteutta iholta. Puuvillakerrastoa ei ehdottomasti kannata laittaa, koska se kastuu heti, jonka jälkeen se on märkä ja kylmä. Jos on oikein kylmä, vedän kaksi kerrastoa päällekkäin ja näiden päälle ehkä vielä ohuen fleece puseron, joka myös siirtää kosteutta ulompiin kerroksiin ja pitää kuitenkin tarvittavan lämmön sisällä. Pakkasrajana olen pitänyt -15 astetta, mutta olenkin vasta aloittelija tässä talvijuoksussa. Tavallisilla lenkkareilla olen pärjännyt, enkä ole liukastunut kertaakaan.
- Unski
Pari viikkoa sitten juoksin maratonin Norjan Meråkerissa ja olosuhteet oli seuraavat:
Pakkasta 14-15 astetta, tie jäinen, liukas, sekä reitti tosi mäkistä pikkutietä osin maastossa jonne ei autolla ollut asiaa.
Älkää naurattako vanhaa etteikö talvella voi lenkkeillä, sillä kokemus oli ihan mukava ja ehjänä oltiin perillä, tosin aikaa otti 3.49 mutta se ei ole olennaista. Toki silläkin sai lähes puolmetrisen pytyn. =:o))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956818- 1592006
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢491083Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991045Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41909