cooper ! löytyykö apua?

zige

Noin 2,5 vuotta liikunta jäänyt todella vähäiselle. Nyt 2kk rullaluistellut 14-28km matkoja, jossa sykeet liikkuneet 140- 180 paikeilla. Eilen kävin koittamassa cooperin ja odotin jotain 2500-2600m, mutta jäi 2300 ja aivan kuollut. syke koko 12 min noin 188-201 luokkaa ja hirvee olo.Olisi 2kk aikaa hinata cooper tulos 2800 taitaa jäädä haaveeks. Leposyke 62 ja max 205. aamulla kävin juoksemassa pk lenkin jossa sykkeet pitäs olla 140 luokkaa, mutta mulla tommen ei rasittava vauhti mut hikivirtaa niin syke 160 -170. oisko jollain vinkejä noihin treeneihin ja sykerajoihin.Netti täynnä kyllä tietoa, mutta tarvitsisin sellaisen perusjuoksu ohjelman. Kiitos

16

1837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iisisti

      1) Hävitä sykemittari

      2) Lakkaa mittaamasta matkaa lenkeilläsi

      3) Mene metsään, juoksentele (ja kävele reippaasti) poluilla ja umpimaastossakin (hanki suunnistusjalkineet). Tee paljon pitempiä lenkkejä (2--4 tuntia) kuin ennen, ota juomapullo mukaan ja hanki lisää juotavaa ulkoilumajoilta tai jos asfaltti sivuaa lähellä, huoltoasemilta.

      Kuntosi paranee terveellä tavalla. Cooper-tuloskin kohoaisi, mutta sitä et enää tarvitse henkisen kasvusi ansiosta. Älä missään nimessä ryhdy mihinkään "äkkiä kuntohuippuun" -ohjelmaan mukaan.

      • zige

        mittari lienee hyväapuväline? matkanmittaus pois ok. mutta 4h lenkki ei ei.äkkiä huippukuntoon? 2kk-7kk aikahaarukka. olen ymmärtänyt että peruskunnolla ei 3000m cooperissa juosta. vauhtikestävyyttä pitäisi olla. intervalleja?


      • annan vinkin
        zige kirjoitti:

        mittari lienee hyväapuväline? matkanmittaus pois ok. mutta 4h lenkki ei ei.äkkiä huippukuntoon? 2kk-7kk aikahaarukka. olen ymmärtänyt että peruskunnolla ei 3000m cooperissa juosta. vauhtikestävyyttä pitäisi olla. intervalleja?

        Tee parhaasi, tarkkaile tilannetta. Miksi moinen hoppu?
        Ota aikaa itsellesi ja perheellesi ja tehkää vaikka lapsi...ajatukset muualle hetkeksi!


      • Joggi-karhu
        annan vinkin kirjoitti:

        Tee parhaasi, tarkkaile tilannetta. Miksi moinen hoppu?
        Ota aikaa itsellesi ja perheellesi ja tehkää vaikka lapsi...ajatukset muualle hetkeksi!

        Cooper-testi oli kova sana joskus 70-luvulla, kun katsottiin kuka on kuka. Nykyisellään ongelma piilee siinä, että jokainen terve parikymppinen juoksee liki kolme kilometriä tusinassa minuutteja. Keski-ikäiselle Cooper-testi on turhan hektinen. En jaksa vetää täysillä 12 minuuttia, mutta jaksan lenkkeillä 90 minuuttia vitsejä ladellen. Aika harva parikymppinen kykenee samaan. Juuri siksi nonsaleeraan koko Cooperin. Se kertoo kestävyydestä pikamatkoilla.


      • eri mieltä
        Joggi-karhu kirjoitti:

        Cooper-testi oli kova sana joskus 70-luvulla, kun katsottiin kuka on kuka. Nykyisellään ongelma piilee siinä, että jokainen terve parikymppinen juoksee liki kolme kilometriä tusinassa minuutteja. Keski-ikäiselle Cooper-testi on turhan hektinen. En jaksa vetää täysillä 12 minuuttia, mutta jaksan lenkkeillä 90 minuuttia vitsejä ladellen. Aika harva parikymppinen kykenee samaan. Juuri siksi nonsaleeraan koko Cooperin. Se kertoo kestävyydestä pikamatkoilla.

        Ensinnäkin nykyisin "terveiden" varusmiesten keskiarvo lienee tippunut hieman alle 2500 metrin, kun se vielä parikymmentä vuotta sitten oli lähes 3000 m.
        Cooper on edelleenkin kestävyysmatka.
        Jos väität toisin niin samalla kumoat sen tosiseikan, miksi esim. 3000 esteitä ja viittä tonnia pidetään kestävyysmatkoina.

        Toisekseen 12 minuutin suoritus vaatii myös peruskestävyyden lisäksi anaerobista kestävyyttä, mikä ei ole ollenkaan pahitteeksi maratoonareillekaan, saatikka 90 minuutin nylkyttelijöillekään.
        Mikset jaksaisi vetää 12 minuuttia, kun jaksat juosta 90 minuuttiakin!
        "Täysillä" tarkoittaa sitä että juokset ko. matkan maksimaalisesti mitä kunnoltasi ja vauhdiltasi kykenet.

        Arvostan edelleen Cooperia vauhtikestävyyden hieman alimatkana, vaikka sen suosio onkin hiipunut.
        Jos Cooper olisi 24 minuuttia, ei sitä jaksaisi monikaan varusmies edes loppuun saakka juosta.


      • zige
        annan vinkin kirjoitti:

        Tee parhaasi, tarkkaile tilannetta. Miksi moinen hoppu?
        Ota aikaa itsellesi ja perheellesi ja tehkää vaikka lapsi...ajatukset muualle hetkeksi!

        lapset (kaksoset tehty) 2,5 vuotta joten siksi liikunta jäänyt vähiin.Ikää 36v joten uralla eteneminen ei monia vuosia enää kestä. kun tätä juma cooperia siinä vaaditaan.


      • Wanha Wauhtikone
        eri mieltä kirjoitti:

        Ensinnäkin nykyisin "terveiden" varusmiesten keskiarvo lienee tippunut hieman alle 2500 metrin, kun se vielä parikymmentä vuotta sitten oli lähes 3000 m.
        Cooper on edelleenkin kestävyysmatka.
        Jos väität toisin niin samalla kumoat sen tosiseikan, miksi esim. 3000 esteitä ja viittä tonnia pidetään kestävyysmatkoina.

        Toisekseen 12 minuutin suoritus vaatii myös peruskestävyyden lisäksi anaerobista kestävyyttä, mikä ei ole ollenkaan pahitteeksi maratoonareillekaan, saatikka 90 minuutin nylkyttelijöillekään.
        Mikset jaksaisi vetää 12 minuuttia, kun jaksat juosta 90 minuuttiakin!
        "Täysillä" tarkoittaa sitä että juokset ko. matkan maksimaalisesti mitä kunnoltasi ja vauhdiltasi kykenet.

        Arvostan edelleen Cooperia vauhtikestävyyden hieman alimatkana, vaikka sen suosio onkin hiipunut.
        Jos Cooper olisi 24 minuuttia, ei sitä jaksaisi monikaan varusmies edes loppuun saakka juosta.

        Löysin seuraavan artikkelin, joka käsittelee mm. varusmiesten kuntoa Cooperin testiä:
        http://www.mil.fi/paaesikunta/artikkelit/1914.dsp

        "Puolustusvoimien kuntotesteillä on selvitetty vuodesta 1974 alkaen varusmiesten fyysisen suorituskyvyn lähtötasoa. Kestävyyskuntoa mittaavan 12 minuutin juoksutestin (Cooperin testi) tulokset osoittavat, että palvelukseen astuvien varusmiesten kestävyysominaisuudet ovat asteittain huonontuneet vuoden 1979 jälkeen.

        Vuonna 2004 juoksutestin keskiarvo oli 12 % heikompi kuin vuonna 1979 (metreissä 2434 m vs. 2760 m). Varusmiesten peruskoulutuskaudella fyysisen suorituskyvyn heikentyminen on näkynyt lisääntyneinä palveluksen keskeytymisinä.

        Myös reserviläisten kunto on laskenut. Vuonna 2003 toteutetussa reserviläistutkimuksessa todettiin, että vain 26 % tutkituista harrasti reipasta liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa, 46 % reserviläisistä oli ylipainoisia, maksimaalinen hapenottokyky oli heikko ja lihaskunto oli välttävä tai heikko."

        Itse olen noin nelikymppinen mies ja kävin intin 1980-luvulla. Armeijassa ollessa juoksin Cooperin testin suunnilleen 3000 metrin tuntumaan ilman sen kummoisempaa harjoittelua ja kaksi vuosikymmentä vanhempana olen juossut parina viime kesänä noin 3100 metriin. En juo enkä polta ja olen juossut säännöllisesti kuntoilumielessä 3 kertaa viikossa noin tunnin kovavauhtisia lenkkejä. Ns. miehisen itsetunnon kannalta tuntuu mukavalta verrata itseään fyysisen kunnon puolesta parikymmentä vuotta nuorempiin varusmiehiin ja havaita, että wanha on vielä vauhtikone!

        Olen myös havainnut, että ne suunnilleen samanikäiset kaverini, jota harrastavat liikuntaa tuntuvat suosin enemmän pyöräilyä tai hiihtoa kuin juoksemista enkä ole kyllä saanut houkuteltua heitä esim. Cooperin testiin. Itse pidän juoksemisesta koska sitä voi harrastaa ympärivuotisesti, ei ole sidoksissa muitten ihmisten aikatauluihin, ainoa tärkeä investointi on kunnon juoksukengät, urheilusuorituksen voi aloittaa heti omalta kotipihalta lähdettäessä ja juokseminen on minulle koko ajan "tehokasta peliaikaa". Ehkä osa potentiaalisista kuntoilijoista kaihtaa juoksemista verrattuna vaikkapa hiihtoon tai pyöräilyyn johtuen sen kovemmasta jalkoihin kohdistuvasta rasituksesta.


      • vähentynyt?
        zige kirjoitti:

        lapset (kaksoset tehty) 2,5 vuotta joten siksi liikunta jäänyt vähiin.Ikää 36v joten uralla eteneminen ei monia vuosia enää kestä. kun tätä juma cooperia siinä vaaditaan.

        Et kertonut oletko mies vai nainen. Ihmettelen kuitenkin, miksi viikunta on jäänyt vähemmälle lasten tulon jälkeen? Itse olen mies (25v) ja meidän perheessä liikunta lisääntyi moninkertaisesti sekä minulla että vaimollani lapsen tulon jälkeen. Vaunujen kanssa on hyvä liikkua ja välillä on hyvä päästä ulos päästämään höyryjä yksinkin toisen jäädessä kotiin lapsia hoitamaan. Suomalaisilla on valitettavasti tapana "lässähtää" lapsien teon jälkeen ja samalla opettaa myös lapsilleen nuo uudet epäterveelliset elintavat.


      • varusmiesten kunnosta
        Wanha Wauhtikone kirjoitti:

        Löysin seuraavan artikkelin, joka käsittelee mm. varusmiesten kuntoa Cooperin testiä:
        http://www.mil.fi/paaesikunta/artikkelit/1914.dsp

        "Puolustusvoimien kuntotesteillä on selvitetty vuodesta 1974 alkaen varusmiesten fyysisen suorituskyvyn lähtötasoa. Kestävyyskuntoa mittaavan 12 minuutin juoksutestin (Cooperin testi) tulokset osoittavat, että palvelukseen astuvien varusmiesten kestävyysominaisuudet ovat asteittain huonontuneet vuoden 1979 jälkeen.

        Vuonna 2004 juoksutestin keskiarvo oli 12 % heikompi kuin vuonna 1979 (metreissä 2434 m vs. 2760 m). Varusmiesten peruskoulutuskaudella fyysisen suorituskyvyn heikentyminen on näkynyt lisääntyneinä palveluksen keskeytymisinä.

        Myös reserviläisten kunto on laskenut. Vuonna 2003 toteutetussa reserviläistutkimuksessa todettiin, että vain 26 % tutkituista harrasti reipasta liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa, 46 % reserviläisistä oli ylipainoisia, maksimaalinen hapenottokyky oli heikko ja lihaskunto oli välttävä tai heikko."

        Itse olen noin nelikymppinen mies ja kävin intin 1980-luvulla. Armeijassa ollessa juoksin Cooperin testin suunnilleen 3000 metrin tuntumaan ilman sen kummoisempaa harjoittelua ja kaksi vuosikymmentä vanhempana olen juossut parina viime kesänä noin 3100 metriin. En juo enkä polta ja olen juossut säännöllisesti kuntoilumielessä 3 kertaa viikossa noin tunnin kovavauhtisia lenkkejä. Ns. miehisen itsetunnon kannalta tuntuu mukavalta verrata itseään fyysisen kunnon puolesta parikymmentä vuotta nuorempiin varusmiehiin ja havaita, että wanha on vielä vauhtikone!

        Olen myös havainnut, että ne suunnilleen samanikäiset kaverini, jota harrastavat liikuntaa tuntuvat suosin enemmän pyöräilyä tai hiihtoa kuin juoksemista enkä ole kyllä saanut houkuteltua heitä esim. Cooperin testiin. Itse pidän juoksemisesta koska sitä voi harrastaa ympärivuotisesti, ei ole sidoksissa muitten ihmisten aikatauluihin, ainoa tärkeä investointi on kunnon juoksukengät, urheilusuorituksen voi aloittaa heti omalta kotipihalta lähdettäessä ja juokseminen on minulle koko ajan "tehokasta peliaikaa". Ehkä osa potentiaalisista kuntoilijoista kaihtaa juoksemista verrattuna vaikkapa hiihtoon tai pyöräilyyn johtuen sen kovemmasta jalkoihin kohdistuvasta rasituksesta.

        lisää löytyy
        http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/660.dsp


    • uusifani

      muutama vinkki: sykemittarista on sulle hyötyä kun sykkeesi ovat noin korkeita, pitäisi aluksi opetella mittarin kanssa itsetuntemusta ja ehkä sitten voit luopua mittarista.
      ohjelmia voi tehdä itsekin, ei se niin vaikeaa ole, tarvit vaan tietoa (tai sitten valmentajan). Sinun pitäis miettiä tavoitteitasi niin sulle voi tehdä sitten ohjeita.

    • Anonyymi

      Kevään cuupperit seurannassa.

    • Anonyymi

      Tässä Cooperin ohjelma, jolla miulla meni 2800m.

      Ma: 6x2min Cooperin vauhtia
      Ti: 1h30 hölkkää
      To: 4x5min anakynnyksellä
      La: 1h30min hölkkää

      Välipäivinäkin saa harrastaa liikuntaa jaksamisen mukaan.

      • Anonyymi

        Ehotan alkon oven avaamista välipäivinä


    • Anonyymi

      2500m on tavisläskille keski-ikäiselle kova tavo, 3000m täys mahottomuus.

      • Anonyymi

        Naisille 2100m hyvä tavo. Ei pidä ahnehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisille 2100m hyvä tavo. Ei pidä ahnehtia.

        Tasa-arvo se olla pitää. Eivät naiset ole vammaisia tai läskejä. 3000m mäntävä kuntoisuusloman eteen sukupuoleen katsomatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      623
      3788
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      45
      1690
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1477
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      38
      1416
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      171
      1399
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1299
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      106
      1116
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      1022
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      61
      991
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      929
    Aihe