Miten vaihtaa seuraa?

JunioriEmma

Moi. Haluaisin edustaa viestijoukkueissa, mutta multa on niihin evätty pääsy, kun olen perheen ainoa suunnistaja. Meillä viestijoukkueet kasataan yleensä semmoisista perheistä, missä suunnistajia on enemmän ja mukaan pääsee vain, jos joku sairastuu.

Nää viestijoukot kasaa yleensä sama henkilö, joka on yhden perheen äiti ja mun mielestä ihan mielivaltaisesti, keltään ei kysytä haluaako mukaan ja jos joskus oon sanonut, että haluaisin, niin vastataan, että katotaan. Enkä pääse.

Mä haluaisin vaihtaa naapuriseuraan, missä pääsee kaikki halukkaat viesteihin. Miten se tapahtuu? Pitääkö ilmoittaa molemmille seuroille ja ottaako naapuriseurat ees näin nuoria, oon 12 vuotias. Siellä on meiltäkin 1 suunnistaja, mutta se on jo 17 ja tosi huippu.

11

1579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • montavaihtoa

      homma toimii helposti. Soitat vain uuden seuran edustajalle ja kerrot liittyväsi seuraan. tämän jälkeen voit vaikka lähettää sähköpostin vanhalle seuralle että olet "loikannut". Homma siis simppeli. Jos et ole kyseisellä kaudella osallistunut mihinkään kansalliseen kisaan niin voit saman tien aloittaa uudessa seurassa ja siitä tulee virallinen seura ainakin seuraavaan kauteen saakka.
      Voit siis edustaa vaikka 10 seuraa mutta kilpailla vain yhdessä.

      • LiseLotte...

        Mä oon samanikäinen tyttö ja mua kanssa kyrsii meidän seuran toiminta justiinsa viestien suhteen. Naapurissa toimis semmoinen seura joilla olis oikein nuorisovastaava hommaamaan viestiporikoita, niin että kaikki pääsis mukaan. Mä oon kilpaillut kansallisissa ja myös aluemestaruuskisoissa, että mun sitte varmaan tarvii oottaa ens kauteen. Mistä se kausi alkaa?

        Ette voi uskoa, miten ottaa päähän, kun oot siskon kanssa perheen ainoo suunnistaja ja sitten jotkut multiperheen mammat päättää viestijoukot. Ja näillä mutseilla ei oo mitään tekemistä suunnistunseúran kanssa. Siellä on esimerkiks kolme suunnistavaa tyttöä ja kaikille pitää löytyä viestiporukka, mua ei huolita, vaikka oon vanhempi kuin niitten 2 suunnistajaa ja oon pärjänny paremmin. Ja jopa mun sisko on vanhempi ku niitten nuorin ja sekään ei pääse.


      • siitä
        LiseLotte... kirjoitti:

        Mä oon samanikäinen tyttö ja mua kanssa kyrsii meidän seuran toiminta justiinsa viestien suhteen. Naapurissa toimis semmoinen seura joilla olis oikein nuorisovastaava hommaamaan viestiporikoita, niin että kaikki pääsis mukaan. Mä oon kilpaillut kansallisissa ja myös aluemestaruuskisoissa, että mun sitte varmaan tarvii oottaa ens kauteen. Mistä se kausi alkaa?

        Ette voi uskoa, miten ottaa päähän, kun oot siskon kanssa perheen ainoo suunnistaja ja sitten jotkut multiperheen mammat päättää viestijoukot. Ja näillä mutseilla ei oo mitään tekemistä suunnistunseúran kanssa. Siellä on esimerkiks kolme suunnistavaa tyttöä ja kaikille pitää löytyä viestiporukka, mua ei huolita, vaikka oon vanhempi kuin niitten 2 suunnistajaa ja oon pärjänny paremmin. Ja jopa mun sisko on vanhempi ku niitten nuorin ja sekään ei pääse.

        Eli uusi kausi alkaa suunnistuksessa aina uudesta vuodesta. Joten kun olet tänä vuonna kisoissa jo ollut, voit vaihtaa seuraa ja kilpailla sen riveissä ensi vuoden alusta alkaen.


    • Äiti ja suunnistaja

      kuitenkin ensiksi ottaisit yhteyttä (sinä myös LiseLotte), vaikka seuranne puheenjohtajaan, nuorisovastaavaan tai muuhun vastaavaan ja juttelisit asiasta. Tai pyydät vanhempiasi ottamaan.

      Meidän seurassa oli viime kesänä sama tilanne. Kukaan ei oikein vastannut nuorten viesteistä ja 1 äiti, joka ei edes kuulunut virallisesti seuraan, otti sen asiakseen. Eli tämä äiti järjesti kaikille lapsilleen joukkueet kysellen sopivia mukaan. Siitä ei oikein kaikki tykänneet, minun lapseni olisivat myös halunneet mukaan, mutta kukaan ei heitä kysynyt, enkä itse viitsinyt kaupata.

      Otin sitten yhteyttä puheenjohtajaan ja kerroin tilanteen ja siellä ei yksinkertaisesti oltu ajateltu asiaa. Joukkueita oli aina ollut viesteissä joten kukaan ei ollut ajatellut asiaa enempää.

      Sen jälkeen seura nimesi nuorisovastaavan, jolle sai ilmoittaa halukkuutensa viestiin. Tämä henkilö sitten kokosi joukkueet. Vähäsen tämä äiti, joka oli ennen ollut asialla, motkotti ja uhkasi vaihtaa seuraa ja viedä 3 suunnistajaa mukanaan, mutta rauhoittui sitten, kun huomasi, että viestiporukoita silti tuli, Nyt vain enemmän. Nyt homma pyörii ja halukkaat pääsevät mukaan. Ellei kaikille saada joukkuetta, yritetään vähän vuorotella tai sitten jättää nuorimpia ja kokematomampia pois. Näin kaikille touhu on tasapuolista.

      • Seura-aktiivi

        Näinhän seuroissa, oli laji mikä tahansa, tulisi toimia. Jos ei toimita, rohkeasti vaan yhteys seuraan päin ja asiallista keskustelua. Varmasti poikii tuloksia.

        Kumma kyllä useassa seurassa tämä viestitouhu tuntuu olevan inside-juttu, jossa 1 tai 2 perhettä on ottanut siitä päävastuun tavoitteenaan joukkueet omille lapsilleen (tai jopa itselleen). Eihän noin voi toimia. Sellaisen henkilön tulisi olla mahdollisimman puolueeton, ts ei omia perheenjäseniä paikkaa kärkkymässä. Tai jos onkin, niin pitäisi pystyä näkemään kokonaisuus, eikä vain sitä, että omille saataisiin mahdollisimman hyvät joukot. Joskus pitäisi pystyä jättämään se oma ns kakkosjoukkoon tai jopa kokonaan pois, jos tilanne sitä vaatii.


      • Inside-äiti
        Seura-aktiivi kirjoitti:

        Näinhän seuroissa, oli laji mikä tahansa, tulisi toimia. Jos ei toimita, rohkeasti vaan yhteys seuraan päin ja asiallista keskustelua. Varmasti poikii tuloksia.

        Kumma kyllä useassa seurassa tämä viestitouhu tuntuu olevan inside-juttu, jossa 1 tai 2 perhettä on ottanut siitä päävastuun tavoitteenaan joukkueet omille lapsilleen (tai jopa itselleen). Eihän noin voi toimia. Sellaisen henkilön tulisi olla mahdollisimman puolueeton, ts ei omia perheenjäseniä paikkaa kärkkymässä. Tai jos onkin, niin pitäisi pystyä näkemään kokonaisuus, eikä vain sitä, että omille saataisiin mahdollisimman hyvät joukot. Joskus pitäisi pystyä jättämään se oma ns kakkosjoukkoon tai jopa kokonaan pois, jos tilanne sitä vaatii.

        kuitenkin taitaa olla se, että saadaanko niitä joukkeita ollenkaan? Ellei siitä joku ota vastuuta jäävät varmasti monet pois.

        Itse olen juuri tälläinen äiti, joka niitä joukkueita järkkää. Ja tottakai otan ensin huomioon omani. Miksi alkaisin vieraille lapsille joukkueita järkkäillä? Tiedän, ettei tästä kaikki tykkää, mutta kaikilla on oikeus samaan. Senkun alkavat puhumaan joukkueita lapsilleen, jos haluavat.

        Ja meidän perhe on aika aktviivinen tossa suunnistuksessa. Elikkä tottakai meidän pitää mukaan päästä. Ellei onnistu, vaihdetaan ME seuraa ja jää ex-kotiseura nuolemaan näppejään. Mun lapset nimittäin ovat sen joukkueen perusta. Muut ovat vaan täytettä, että se joukkue saadaan.


      • outside
        Inside-äiti kirjoitti:

        kuitenkin taitaa olla se, että saadaanko niitä joukkeita ollenkaan? Ellei siitä joku ota vastuuta jäävät varmasti monet pois.

        Itse olen juuri tälläinen äiti, joka niitä joukkueita järkkää. Ja tottakai otan ensin huomioon omani. Miksi alkaisin vieraille lapsille joukkueita järkkäillä? Tiedän, ettei tästä kaikki tykkää, mutta kaikilla on oikeus samaan. Senkun alkavat puhumaan joukkueita lapsilleen, jos haluavat.

        Ja meidän perhe on aika aktviivinen tossa suunnistuksessa. Elikkä tottakai meidän pitää mukaan päästä. Ellei onnistu, vaihdetaan ME seuraa ja jää ex-kotiseura nuolemaan näppejään. Mun lapset nimittäin ovat sen joukkueen perusta. Muut ovat vaan täytettä, että se joukkue saadaan.

        juu, tottakai teidän pitää päästä mukaan, muista viis. pitäähän sun 7 vuotiaan pojan päästä 12-vutoiaiden joukkueeseen (siellä pääsee vielä rastireittiä). viis siitä, vaikka kotiin jäis 10-vuotias PAREMPI suunnistaja.

        ehkäpä ne muut äidit ei sen takia järkkää joukkueita omilleen, kun luonnollisen häveliäisyys sen estää. ei kertakaikkiaan oo pokkaa mennä kyselemään esim just vaikka 7 vuotiaan ympärille joukkoa 12-vuotiaisiin niin, että haetaan ne 2 10-12 vuotiasta ja kysytään mukaan. sitten vaan ilmoitetaan, että ne lähtee - viis siitä vaikka rannalle jäisi pari vanhempaa poikaa...

        näin viime kesänä tapauksen, jossa just sun tyylinen äiti oli hommannut joukkueet: 2 joukkuetta 12-vuotiaisiin: ekassa oli 12, 11 ja 9 vuotias poika (11 ja 9 v sen äidin omia). ns kakkos joukkueessa 1 11 v poika (joka juoksi parhaiten kaikista viestinviejistä), 1 10 v ja 1 7 v poika. tää 7 v äidin oma. takaa kuului nupinaa, että miksei tää paras ollut ykkösjoukkueessa, olisivat saaneet varman kultamitalin ja miksi esim pari 10-vuotiasta oli jätetty rannalle, että KUKA näitä joukkoja oikein kasaa? kelle saa ilmoittaa? jne? katotaan ens kesänä, kuinka tässä seurassa homma hoituu...


      • huhhuh..
        outside kirjoitti:

        juu, tottakai teidän pitää päästä mukaan, muista viis. pitäähän sun 7 vuotiaan pojan päästä 12-vutoiaiden joukkueeseen (siellä pääsee vielä rastireittiä). viis siitä, vaikka kotiin jäis 10-vuotias PAREMPI suunnistaja.

        ehkäpä ne muut äidit ei sen takia järkkää joukkueita omilleen, kun luonnollisen häveliäisyys sen estää. ei kertakaikkiaan oo pokkaa mennä kyselemään esim just vaikka 7 vuotiaan ympärille joukkoa 12-vuotiaisiin niin, että haetaan ne 2 10-12 vuotiasta ja kysytään mukaan. sitten vaan ilmoitetaan, että ne lähtee - viis siitä vaikka rannalle jäisi pari vanhempaa poikaa...

        näin viime kesänä tapauksen, jossa just sun tyylinen äiti oli hommannut joukkueet: 2 joukkuetta 12-vuotiaisiin: ekassa oli 12, 11 ja 9 vuotias poika (11 ja 9 v sen äidin omia). ns kakkos joukkueessa 1 11 v poika (joka juoksi parhaiten kaikista viestinviejistä), 1 10 v ja 1 7 v poika. tää 7 v äidin oma. takaa kuului nupinaa, että miksei tää paras ollut ykkösjoukkueessa, olisivat saaneet varman kultamitalin ja miksi esim pari 10-vuotiasta oli jätetty rannalle, että KUKA näitä joukkoja oikein kasaa? kelle saa ilmoittaa? jne? katotaan ens kesänä, kuinka tässä seurassa homma hoituu...

        onpa sisäsiittoista touhua tuo suunnistus,
        ei tarvitse ainakaan omia lapsia koskaan tuollaisen lajin pariin ohjata..


      • huhhuh.. kirjoitti:

        onpa sisäsiittoista touhua tuo suunnistus,
        ei tarvitse ainakaan omia lapsia koskaan tuollaisen lajin pariin ohjata..

        ...itse pidän suunnistuksesta aika paljon ihan kuntorastimielessä. Epämukavampaa mielestäni olla joukkueessa jossa helposti on enemmän menestymispaineita.


      • hieno laji
        huhhuh.. kirjoitti:

        onpa sisäsiittoista touhua tuo suunnistus,
        ei tarvitse ainakaan omia lapsia koskaan tuollaisen lajin pariin ohjata..

        mutta valitettavasti todellakin kovin sisäsiittoista joissakin seuroissa. ongelma yleensä noissa nuorten joukoissa on se, että niitä nuoria ei oo tarpeeksi yhteenkään joukkueeseen, saati kahteen. ja ongelma on myös (tämäkin koskee vain joitakin seuroja) se, että nuorisovastaava puuttuu, jolloin näitä joukkueita alkaa sumplia joku innokas äiti, jolla on vaan mielessä se, miten saisi kaikki omat mukaan. yleisurheilussahan tämä ei onnistu ainakaan tietämäni mukaan, siellä valitaan puhtaasti näyttöjen perusteella.

        mutta on myös reilun pelin seuroja, joissa kohdellaan kaikkia reilusti. silloin kaikki halukkaat pääsevät mukaan esim viesteihin ja jos kaikille ei joukkuetta löydy, alkaa karsinta sieltä nuorimmasta ja kokemattomimmasta päästä.


    • lopettaako suunnistus?

      onko suunnistus tosiaan näin umpikieroa ja sisäsiittoista touhua? perheen äiteet touhuavat toisten seljän takana ja kyselevät omille muksuilleen viestijoukkeita tarkoituksena saada kaikki omat muksut mukaan, muista viis. miten kukaan itseään kunnioittava seura antaa tuommoista tapahtua? miten kukaan seuran pj voi katsoa itseään peiliin, jos nuorisotyöskentely on tosiaan joillain seuroilla noin heikkoa? annetaan parin kunnianhimoisen mamman sorkkia omia muksujaan toisten ohi. en voi uskoa.

      itellä lapset ovat nyt kaksi kesää kiertäneet reittejä ihan kuntorasteilla. ensi kesänä olisi tarkoitus uskaltautua kisoihinkin, ehkä jopa viesteihin. MINÄ kyllä nostan ison haloon, jos minun lapsen ei halutessaan pääse ja hänen tilallaan valitaan selvästi nuorempi tai vastaava, hyvyydellä ei pitäisi olla jossain kakkosjoukkueessa merkitystä. tai jopa tyttö pojan edelle poikien joukkueeseen - sitäkin kuulemma näkee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      161
      1692
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1255
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      249
      1213
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1017
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      892
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      172
      889
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      62
      858
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      796
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      53
      721
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      695
    Aihe