Inssi hylättiin tahallisesti, koulu saa lisää rahaa, en yritä enää

maura xx

Olen aloittanut autokoulun kesällä ja käynyt inssissä nyt kahden viikon sisällä kaksi kertaa. En saanut ajokorttia.
Ensimmäisellä kerralla yllätyin todella kovin inssin tasosta ja pikkutarkkuudesta ja koe kaatuikin konflikti-virheeseen. Tässä vaiheessa kyseenalaistin autokouluni ja opetuksen. Autokoulun harjoittelukokeessa minut päästettiin läpi ja ohjattiin inssiin pakollisten ajokertojen jälkeen erittäin nopeasti.
8 lsäajokerran jälkeen alan jo hahmottaa omaa ajamistani ja ei voi kuin todeta että en ollut valmis inssiin 30 pakollisen tunnin jälkeen.

Sain siis kuusi ajokertaa lisää ja otin vapaaehtoisesti vielä kaksi. Edellisellä kerralla saamani palaute ei ollut lainkaan rakentavaa ja toisella kerralla tutvo oli sentään asiallinen. Jännitin kamalasti ja kanssani ollut opetusharjoittelija vain totesi ennen ajoa että "menee tai sitten ei, hän sen sitten sanoo". Tässä vaiheessa aloin miettiä opetuksen laatuam sillä jo ensimmäisen inssin jälkeen huomasin että sain ajostani tarkkoja kommentteja vasta inssin jälkeen, en ennen sitä.

Toisella kerralla ajoin puhtaasti, ilman liikennerikkomuksia ja muutenkin kiitellysti. Sain 3 virhemerkintää, mitkä eivät itsessään hylänneet koetta. Syynä oli liikennetilateiden hallinta ja ajon sujuvuus. Kohdallani tämä tarkoittaa sitä että varmistelen liikaa(?) ja ajan mieluummin varovasti kuin huolimattomasti. Tämä "liikenteeseen tottumattomuus" on varmasti yleistä kaikilla, jotka eivät ole suorittaneet mopokorttia ennen autokoulua. Ajossani ei siis ollut mitään erikoista.
Minua ei "rimaa hipoen päästetty läpi". Uskon että joku muu inssi olisi päästänytkin.

Ajon sujuvuus kehittyy välivaiheessa. En todellakaan usko voivani enää parantaa lähes täydellistä suoritustani ja siksi minua ei huvita enää edes yrittää inssiä. Miten neljä määrättyä lisäajokertaa korjaa ihmisen tottumista liikenteeseen??

Uusinnat johtavat niin ikään monien satojen eurojen lisälaskuun hintavassa autokoulussani. Lisäksi huomiota herätti Satakunnan kansassa julkaistu juttu, jossa eräs ajo-opettaja kertoi että toisinaan inssiajoissa paremmat kuljettajat hylätään, heikommat päästetään läpi. Koen että minulle kävi juuri näin. Ehkäpä katsastusasemalla ja autokoululla on sopimus, jossa tietyt tapaukset hylätään rahastuksen nimissä.
Sinänsä koulun taso ei huimaa päätä, vähintään 2 kertaa useammat inssiajossa käyvät.

Kuka takaa että pääsen kolmannella kerralla läpi? Nythän voi sitten sattua se kohtalokas tilanne joka johtaa väjäämättä hylkäykseen (oli se tilanne sitten minusta kiinni tai ei). Tunnen itseni todella nöyryytetyksi koska hylätään täysin tyhjän takia turvallinen kuski. Inssiajon henkinen paine on kohdallani paisunut niin valtavaksi etten enää kerta kaikkiaan jaksa valmistaa itseäni uutta ajokoetta varten.

Mitä mahtaa maksaa jos autokoulua jatkaa joskus muutaman vuoden kuluttua toisessa autokoulussa? Milloin hyväksytty teoriakoe umpeutuu? Pitääkö ex-autokoulusta saada paperit todisteeksi jo otetuista tunneista mukaan? Menetänkö paljon, jos nyt jätän homman tähän? Kokemuksia?

Miten ilman ajokorttia pärjää? Voisin taitojeni puolesta tietenkin ajaa, mitä v***n väliä jollain inssimiehen sanalla siinä vaiheessa enää on.

Autokoulun hinta ei milloinkaan vastaa siellä tehtävän työn laatua. Minä en maksa ko. kouluun enää penniäkään.

54

18932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopsis

      ei kukaan jolla ei ole vielä ajokorttia, ole turvallinen kuski. ja mistä tiedät että olet parempi kuin muut kun et ole ollut muiden kyydissä inssissä?.

      • maura xx

        ...on yksinkertaisesti se, etten toiminut muita tienkäyttäjiä vaarantaen inssiajossani enkä ajanut väärin niin teknisesti kuin sääntöjenkään puolesta.
        En tietenkään aseta itseäni samaan kastiin sellaisten hylätyksi tulleiden kanssa jotka tekevät yllä mainittuja virheitä ja eivät tietenkään siksi pääse läpi.
        Ja näitä virheitä tehneitä on päästetty inssistä läpi ikään kuin huvin vuoksi.


      • YX EX
        maura xx kirjoitti:

        ...on yksinkertaisesti se, etten toiminut muita tienkäyttäjiä vaarantaen inssiajossani enkä ajanut väärin niin teknisesti kuin sääntöjenkään puolesta.
        En tietenkään aseta itseäni samaan kastiin sellaisten hylätyksi tulleiden kanssa jotka tekevät yllä mainittuja virheitä ja eivät tietenkään siksi pääse läpi.
        Ja näitä virheitä tehneitä on päästetty inssistä läpi ikään kuin huvin vuoksi.

        No niin, ollaan sellaisen asian kanssa tekemisissä joka on erittäin hankala tajuta, jos ei tajua!! Jokainen opettaja ja tutvo on varmasti törmännyt näihin kuljettajiin tai kuljettajakokelaisiin, jotka eivät itse huomaa omia virheitään havainnoinnissa.Tällöin esim. pyöräilijän väistäminen käännyttäessä voi olla täysin hepreaa. Ei osata tarkistaa pyörätietä, silloin ei myöskään nähdä niitä pyöräilijöitä jotka itse jarruttelevat etteivät törmäisi kääntyvän auton kylkeen ja auton kuljettajasta tuntuu että hyvin menee!!! Kun sitten opettaja tai tutvo antaa asiasta palautetta niin nämä maurat luulee (varmaankin ihan tosissaan) että joku keksii tällaisia juttuja. Yleensä ko. kuskit osaisivat aika helpostikin korjata puutteensa mikäli he ensin kuuntelisivat mitä heille opetetaan, uskoisivat että ko. asiassa on puutteita ja harjoittelisivat kyseistä asiaa niin että ongelma korjaantuu. Fakta on se että paljon ajavatkin voivat ajaa huonosti, he eivät sitä vaan itse tiedosta että, pärjäävät muiden avustuksella!! Joskus näidenkin tuuri loppuu ja kolisee, mutta koskaan ei vika ole kylläkään kuskissa. Tie vaan oli niin pirun liukas, enhän mä sille mitään voinut....


      • sysissä ja sepissä
        YX EX kirjoitti:

        No niin, ollaan sellaisen asian kanssa tekemisissä joka on erittäin hankala tajuta, jos ei tajua!! Jokainen opettaja ja tutvo on varmasti törmännyt näihin kuljettajiin tai kuljettajakokelaisiin, jotka eivät itse huomaa omia virheitään havainnoinnissa.Tällöin esim. pyöräilijän väistäminen käännyttäessä voi olla täysin hepreaa. Ei osata tarkistaa pyörätietä, silloin ei myöskään nähdä niitä pyöräilijöitä jotka itse jarruttelevat etteivät törmäisi kääntyvän auton kylkeen ja auton kuljettajasta tuntuu että hyvin menee!!! Kun sitten opettaja tai tutvo antaa asiasta palautetta niin nämä maurat luulee (varmaankin ihan tosissaan) että joku keksii tällaisia juttuja. Yleensä ko. kuskit osaisivat aika helpostikin korjata puutteensa mikäli he ensin kuuntelisivat mitä heille opetetaan, uskoisivat että ko. asiassa on puutteita ja harjoittelisivat kyseistä asiaa niin että ongelma korjaantuu. Fakta on se että paljon ajavatkin voivat ajaa huonosti, he eivät sitä vaan itse tiedosta että, pärjäävät muiden avustuksella!! Joskus näidenkin tuuri loppuu ja kolisee, mutta koskaan ei vika ole kylläkään kuskissa. Tie vaan oli niin pirun liukas, enhän mä sille mitään voinut....

        Kyllä sitä vikaa opettajissakin voi olla ja usein onkin. Eivät ole mitään ammattilaisia opettajina, vaikka ajaa ehkä osaavatkin. Sen tiedon siirtäminen ei sitten vain ole aina niin helppoa.


      • maura xx
        YX EX kirjoitti:

        No niin, ollaan sellaisen asian kanssa tekemisissä joka on erittäin hankala tajuta, jos ei tajua!! Jokainen opettaja ja tutvo on varmasti törmännyt näihin kuljettajiin tai kuljettajakokelaisiin, jotka eivät itse huomaa omia virheitään havainnoinnissa.Tällöin esim. pyöräilijän väistäminen käännyttäessä voi olla täysin hepreaa. Ei osata tarkistaa pyörätietä, silloin ei myöskään nähdä niitä pyöräilijöitä jotka itse jarruttelevat etteivät törmäisi kääntyvän auton kylkeen ja auton kuljettajasta tuntuu että hyvin menee!!! Kun sitten opettaja tai tutvo antaa asiasta palautetta niin nämä maurat luulee (varmaankin ihan tosissaan) että joku keksii tällaisia juttuja. Yleensä ko. kuskit osaisivat aika helpostikin korjata puutteensa mikäli he ensin kuuntelisivat mitä heille opetetaan, uskoisivat että ko. asiassa on puutteita ja harjoittelisivat kyseistä asiaa niin että ongelma korjaantuu. Fakta on se että paljon ajavatkin voivat ajaa huonosti, he eivät sitä vaan itse tiedosta että, pärjäävät muiden avustuksella!! Joskus näidenkin tuuri loppuu ja kolisee, mutta koskaan ei vika ole kylläkään kuskissa. Tie vaan oli niin pirun liukas, enhän mä sille mitään voinut....

        Ymäärsit viestini väärin.
        En tehnyt inssiajossa (inssin mukaan) yhtään havainnointivirhettä.
        Minut hylätiin ajon yleisen sujuvuuden takia ja määrättiin lisätunteja, jotka eivät siis mielestäni korjaa ongelmaa.
        SUJUVUUS KEHITTYY VÄLIVAIHEESSA.

        Tämä on huijausta, rahastusta.


    • minä.

      Tuota tuota.. Ettet nyt vaan kuitenkin olisi reilusti ajon tarpeessa! Enpä tunne ketään, joka olisi ollut "valmis" kuski heti kortin saatuaan.. Itseäni ainakin opetti kaikkein parhaiten toiset autolijat..

      Jos nyt jätät autokoulun kesken, niin hukkaan menee nekin rahat! Et todellakaan voi jatkaa autokoulua parin vuoden päästä ihan tuosta noin vaan.. Ajaminen vaatii viikottaista ajoa, että oppii ja taito pysyy hanskassa! Ajotaitokin voi huonontua pitkän tauon jälkeen!

      Eli, reippaasti ajat ne ajot pois ja menet inssiin ihan muina miehinä/naisina ja hoidat homman kotiin! Jälkeenpäin voit sitten vähän valistaa opettajaasi, että muuten "huonosti opetettu, en voi suositella"!


      Onnea inssiin!

      • vaan

        Kun olet sujut maksujen kanssa autokouluun, saat pyydettäessä todistuksen käydyistä teorioista ja ajetuista tunneista. Voit vaihtaa autokoulua milloin vaan. Uudessa koulussa huomioidaan vanhat teoriat ja ajot. Koska sinulla on vaadittavat ajot täynnä, uusi koulu varmaan ajattaa ensin kerran ja katsoo sitten tilanteen.


      • "varmaan"
        vaan kirjoitti:

        Kun olet sujut maksujen kanssa autokouluun, saat pyydettäessä todistuksen käydyistä teorioista ja ajetuista tunneista. Voit vaihtaa autokoulua milloin vaan. Uudessa koulussa huomioidaan vanhat teoriat ja ajot. Koska sinulla on vaadittavat ajot täynnä, uusi koulu varmaan ajattaa ensin kerran ja katsoo sitten tilanteen.

        todella epävarmoja ohjeita, kohta joku ehdottaa menemään toiseen kaupunkiin jatkamaan ja sitten toiseen maahan.


      • olemaan
        "varmaan" kirjoitti:

        todella epävarmoja ohjeita, kohta joku ehdottaa menemään toiseen kaupunkiin jatkamaan ja sitten toiseen maahan.

        autokoulussa töissä ja meille tulee silloin tällöin oppilaita, jotka vaihtavat kesken koulua. Meillä "hyvitetään" ajetut ajot ja teoriat, jos on todistus edellisestä koulusta. Ja suomalaisen on aika vaikea mennä autokouluun ulkomailla... joten ei tarvi asioista irvailla, kun ei tiedä!!!


      • "varmaan"
        olemaan kirjoitti:

        autokoulussa töissä ja meille tulee silloin tällöin oppilaita, jotka vaihtavat kesken koulua. Meillä "hyvitetään" ajetut ajot ja teoriat, jos on todistus edellisestä koulusta. Ja suomalaisen on aika vaikea mennä autokouluun ulkomailla... joten ei tarvi asioista irvailla, kun ei tiedä!!!

        ole sitä mieltä, että aletaan yllyttämään oppilaita vaihtamaan koulua kesken opetuksen, vaan aina tulisi pyrkiä hoitamaan asia kuntoon kyseisessä autokoulussa. Uskon, että myös teilläkin näin varmaan tehdään, vai haluaisitko itse oppilaan vaihtavan koulua, jos ei olisi sinuun tyytyväinen ilman, että itse tietäisit asiasta mitään.

        Onneksi sellaisia tapauksia on harvassa.
        Toki vaihtaminen on mahdollista, mutta alan mustamaalaaminen on tyhmää.
        Mitäs vaikeaa se kortin ottaminen ulkomailla on, sitähän tapahtuu opiskelijoilla koko ajan.
        Ja arvaappas minun ammatini? Aivan oikein...Aivan sama.


    • oppilas...

      -aliarvioi inssin tason.
      -vika aina opettajassa, ei oppilaassa.
      -haluaa inssiin heti, vaikka ei osaisi ajaa, suuttuu ja pahoittaa mielensä opettajalle, jos hän ehdottaa lisätunteja, koska niitä ei ole pakko ottaa.
      -Ei osaa hahmottaa ajotaitoaan, vasta kuin inssin jälkeen, silloin tapahtuu ns. herätys.
      -Ei ymmärrä ottaa kommentteja vastaan ja myöhemmin väittää, ettei niitä ole saanut.
      -Hylkäyksen syy on aina joko opettajan epäpätevyys, tai, että inssi huijasi, käski kääntyä sinne minne ei saa kääntyä, löi, huusi jne.
      -autokoulu rahastaa, heillä on sopimuksia...
      -Kertoo kotona, kuinka huonon kohtelun on saanut,vanhemmat soittaa ja haukkuu opettajan.

      Kaikki nämä syytökset ovat opettajille tuttuja ja vielä tämän jälkeen täytyisi jaksaa opettaa.

      -Autokoulun harjoitusinssin tarkoitus on valmistaa oppilas henkisesti jännittävään inssiin, samalla voidaan puuttua isoinpiin virheisiin, yleensä se tehdään viimeisillä tunneilla, sen jälkeen, kun aika on varattu jo inssiin.

      -Oppilas päättää itse, milloin haluaa inssiin, yleinen käytäntö on, että pakollisten tuntien jälkeen, koska opettaja haluaa antaa oppilaalle mahdollisuuden selviäytyä inssistä pienin kustannuksin(opettaja kyllä huomauttaa aikaisemmin, jos ei usko oppilaan kykyihin selviytyä inssistä).

      -Tutvon tehtävänä on vain hyväksyä/hylätä inssi, ei opettaa, virheet käydään läpi opettajan kanssa jälkikäteen(kuten ihan oikein ilmeisesti opettajasi on tehnyt).

      -"Menee läpi tai sitten ei" kommentilla on tarkoitus poistaa "paineet" oppilaalta, ennen inssiä, paineet vaikuttavat ajosuoritukseen, korkeatasoinenkin oppilas voidaan hylätä, jos paineet on kovat.

      -"Liikenteeseen tottumattomuus" voi olla hylkäyksen peruste...Esim. ajaa liian hiljaa ja häiritsee muita tai ei sovi muun liikenteen rytmiin.

      -Neljässä lisäajokerrassa voi tehdä yllättävän paljon...

      -On totta, että lisäajotunnit maksaa, mutta jos ne auttavat selviytymään liikenteessä ilman kolaria 70;tä vuotiaaksi, se on pieni hinta turvallisuudesta.

      -Kuten aikaisemmin kerroin paineet vaikuttavat ajosuoritukseen, heikkotasoisempi kuski voi selvitä inssistä paremman paineensietokyvyn vuoksi.

      -Päätös on sinun jatkatko koulua vai ei, kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa jatkaa, voit tietysti pitää pienen tauon(pari viikkoa) ja kerätä voimia. Tälläiset tuntemukset oppilailla, ovat minullekin tuttuja.

      Luota opettajaasi, hän on aivan varmasti pätevä ja haluaa sinun parastasi.

      Terv. Ent.opettaja.

      • toinen ENTINEN opettaja

        Kommentoidaas vähän tätä entisen opettajan tekstiä


        -aliarvioi inssin tason. Joskus, mutta harvemmin siinä tapauksessa, jos läpäisee kokeen.:P


        -vika aina opettajassa, ei oppilaassa. Tämäkin on kuultu, ja eihän opettajassa mitään vikaa ikinä voi ollakkaan, eihän ?

        -haluaa inssiin heti, vaikka ei osaisi ajaa, suuttuu ja pahoittaa mielensä opettajalle, jos hän ehdottaa lisätunteja, koska niitä ei ole pakko ottaa. Tämä pitää kyllä paikkansa, näitä on nähty ja usein johtuu juuri seuraavasta kohdasta.

        -Ei osaa hahmottaa ajotaitoaan, vasta kuin inssin jälkeen, silloin tapahtuu ns. herätys. Totta, mutta miksei osaa?

        -Ei ymmärrä ottaa kommentteja vastaan ja myöhemmin väittää, ettei niitä ole saanut. Tämä onkin mielenkiintoinen kohta, itse kun olin autokoulussa joskus aikoinani niin voin kyllä ihan kirkkain silmin väittää että kommenttia tuli todella vähän juuri minulle, muille saattoi tulla pitkäkin palautesessio, mutta itse sain palautetta vasta kun oli liian myöhäistä.

        -Hylkäyksen syy on aina joko opettajan epäpätevyys, tai, että inssi huijasi, käski kääntyä sinne minne ei saa kääntyä, löi, huusi jne. No tuskin nyt sentään aina...


        -autokoulu rahastaa, heillä on sopimuksia...
        Tähän selvennettäköön että kaikkien tästä pitäis tajuta se et autokoulu ei niin hirveesti tienaa kuitenkaan, ku ruvetaan laskemaan kaikkia koulun kuluja, mutta tietysti aina joskus kun ollaan tiukalla niin pari lisätuntia voi olla paikallaan, been there done that :D Tässä on enemmänkin kyse siitä että pitäisi ajatella oppilaan näkökulmasta, kaikilla ei tosiaankaan kokemusta liikenteestä ennestään ja sitten jos tosiaan jännittää paljon niin.....mutta kyllähän se kalliiksi käy, nykyään BC kortin hinnalla sais jo ihan näppärän kulkupelin itelleen.


        -Kertoo kotona, kuinka huonon kohtelun on saanut,vanhemmat soittaa ja haukkuu opettajan.
        Jeps :D

        Kaikki nämä syytökset ovat opettajille tuttuja ja vielä tämän jälkeen täytyisi jaksaa opettaa.
        :D

        -Autokoulun harjoitusinssin tarkoitus on valmistaa oppilas henkisesti jännittävään inssiin, samalla voidaan puuttua isoinpiin virheisiin, yleensä se tehdään viimeisillä tunneilla, sen jälkeen, kun aika on varattu jo inssiin.
        Me ainakin aikoinaan ajatutettiin jo tietystä vaiheesta lähtien ikäänkuin harjotusinssiä, hyvä systeemi.
        -Oppilas päättää itse, milloin haluaa inssiin, yleinen käytäntö on, että pakollisten tuntien jälkeen, koska opettaja haluaa antaa oppilaalle mahdollisuuden selviäytyä inssistä pienin kustannuksin(opettaja kyllä huomauttaa aikaisemmin, jos ei usko oppilaan kykyihin selviytyä inssistä). Totta tuokin....

        -Tutvon tehtävänä on vain hyväksyä/hylätä inssi, ei opettaa, virheet käydään läpi opettajan kanssa jälkikäteen(kuten ihan oikein ilmeisesti opettajasi on tehnyt). Näinhän tuo on ja tässä se eroaakin harjoitusinssistä

        -"Menee läpi tai sitten ei" kommentilla on tarkoitus poistaa "paineet" oppilaalta, ennen inssiä, paineet vaikuttavat ajosuoritukseen, korkeatasoinenkin oppil as voidaan hylätä, jos paineet on kovat. ongelma on tässä vaan se että kaikki eivät toimi samalla tavalla, opettajan pitäs tässä toimia ikään kuin psykologisesti oppilaasta riippuen, esim jollekkin voi olla hyvä sanoa että ei varmasti mee läpi ! ;D

        -"Liikenteeseen tottumattomuus" voi olla hylkäyksen peruste...Esim. ajaa liian hiljaa ja häiritsee muita tai ei sovi muun liikenteen rytmiin. Tämä on mielestäni yks hankalampia tulkinnanvaraisia kohteita, mulle tuli ainakin aikoinaan semmonen fiilis että täällä päin inssi hylkäs ihan turhaan noista syistä ajoittain, ei aina mutta esim maanantaina tai perjantaina :P

        -Neljässä lisäajokerrassa voi tehdä yllättävän paljon... Voi mutta näkee sitäkin usein että menee täysin hukkaan, usein on parempi että määrätään juuri se minimi määrä tai sitten 8 samantien.

        -On totta, että lisäajotunnit maksaa, mutta jos ne auttavat selviytymään liikenteessä ilman kolaria 70;tä vuotiaaksi, se on pieni hinta turvallisuudesta. Ei ne lisätunnit kyllä siihen auta, ei tosiaankaan......kyllä tässä on ihan muusta kyse, ehkä auttaa selviytymään liikenteessä seuraavat 2 viikkoa kuolematta....

        -Kuten aikaisemmin kerroin paineet vaikuttavat ajosuoritukseen, heikkotasoisempi kuski voi selvitä inssistä paremman paineensietokyvyn vuoksi. Niimpä, ja tämä on mielestäni väärin, monta kertaa itteäkin vituttanut kun ollaan inssitilanteessa, sitten se muija joka on ajanut ihan päin vittua niin tulee kortin kanssa sieltä ulos ja taas se poika jota hermostutti kokoajan niin.... nojooo en oo sovinisti mutta näin se vaan menee, sori vaan. Sieltä ne painajaiskuskit tulee, I say....



        -Päätös on sinun jatkatko koulua vai ei, kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa jatkaa, voit tietysti pitää pienen tauon(pari viikkoa) ja kerätä voimia. Tälläiset tuntemukset oppilailla, ovat minullekin tuttuja. Tähän mulla on ehdotus , kannattaa jatkaa kun on näin pitkälle menty, kyllä se kolmannella kerralla läpi menee aika suurella varmuudella, ottaakapa iskän auto ja menkää kruisalee vähän jonnekkin hiljaselle paikalle, ja tutustut vähän itse sen auton ominaisuuksiin ja rentoudut......

        Luota opettajaasi, hän on aivan varmasti pätevä ja haluaa sinun parastasi. Toivottavasti, nimittäin takuuseehan ei voi mennä.......


      • muutamaa kohtaa

        "-haluaa inssiin heti, vaikka ei osaisi ajaa, suuttuu ja pahoittaa mielensä opettajalle, jos hän ehdottaa lisätunteja, koska niitä ei ole pakko ottaa."

        Ei aina näinkään. Itse koin, että en selviä inssistä heti pakollisten tuntien jälkeen. Opettajan vastaus asiaan oli tyyliin: "Höpöhöpö, kyllä se menee läpi". Eikä inssi mennyt ekalla kerralla läpi. Tuosta jäi kyllä vähän p*skainen maku suuhun, vaikka muuten pidinkin opettajasta ja hänen opetuksestaan. Jäi sellainen tunne, että minua ei oikeasti kuunnella. Oppilashan sen inssin kuitenkin suorittaa eikä opettaja. Hän kuulemma tiesi paremmin, mutta eipä tiennytkään.

        "-Hylkäyksen syy on aina joko opettajan epäpätevyys, tai, että inssi huijasi, käski kääntyä sinne minne ei saa kääntyä, löi, huusi jne. "

        Ei ole. Itse tiesin, että en ole inssiin vielä valmis, mutta opettaja oli toista mieltä. En kuitenkaan syytä hylkäyksestä opettajan epäpätevyyttä. Itsepä sohlasin mitä sohlasin. Ehkä olisi pitänyt vielä kovemmin sanoa, että en ole valmis inssiin.

        "-Kertoo kotona, kuinka huonon kohtelun on saanut,vanhemmat soittaa ja haukkuu opettajan."

        Olen aikuinen ihminen, enkä harrasta tuollaista peliä ollenkaan. En sitä tehnyt kyllä 18-vuotiaanakaan. Vastuun kantoon kyvyttömiä löytyy kyllä aikuisistakin. Näiden ihmisten mielestä syy on aina muualla kuin itsessä. Toisaalta ei kaikki opettajatkaan ole oikealla alalla.

        "-vika aina opettajassa, ei oppilaassa."

        Juu juu, ei se vika aina oppilaassakaan ole, vai onko?

        "-On totta, että lisäajotunnit maksaa, mutta jos ne auttavat selviytymään liikenteessä ilman kolaria 70;tä vuotiaaksi, se on pieni hinta turvallisuudesta. "

        Tuohon en kyllä oikeasti usko. Suurin osa kolareista tuntuu tapahtuvan, koska niin monet kuskit ajavat vain omaa napaansa ajatellen. Asennevammaa ei korjata parilla lisätunnilla.


      • ???
        toinen ENTINEN opettaja kirjoitti:

        Kommentoidaas vähän tätä entisen opettajan tekstiä


        -aliarvioi inssin tason. Joskus, mutta harvemmin siinä tapauksessa, jos läpäisee kokeen.:P


        -vika aina opettajassa, ei oppilaassa. Tämäkin on kuultu, ja eihän opettajassa mitään vikaa ikinä voi ollakkaan, eihän ?

        -haluaa inssiin heti, vaikka ei osaisi ajaa, suuttuu ja pahoittaa mielensä opettajalle, jos hän ehdottaa lisätunteja, koska niitä ei ole pakko ottaa. Tämä pitää kyllä paikkansa, näitä on nähty ja usein johtuu juuri seuraavasta kohdasta.

        -Ei osaa hahmottaa ajotaitoaan, vasta kuin inssin jälkeen, silloin tapahtuu ns. herätys. Totta, mutta miksei osaa?

        -Ei ymmärrä ottaa kommentteja vastaan ja myöhemmin väittää, ettei niitä ole saanut. Tämä onkin mielenkiintoinen kohta, itse kun olin autokoulussa joskus aikoinani niin voin kyllä ihan kirkkain silmin väittää että kommenttia tuli todella vähän juuri minulle, muille saattoi tulla pitkäkin palautesessio, mutta itse sain palautetta vasta kun oli liian myöhäistä.

        -Hylkäyksen syy on aina joko opettajan epäpätevyys, tai, että inssi huijasi, käski kääntyä sinne minne ei saa kääntyä, löi, huusi jne. No tuskin nyt sentään aina...


        -autokoulu rahastaa, heillä on sopimuksia...
        Tähän selvennettäköön että kaikkien tästä pitäis tajuta se et autokoulu ei niin hirveesti tienaa kuitenkaan, ku ruvetaan laskemaan kaikkia koulun kuluja, mutta tietysti aina joskus kun ollaan tiukalla niin pari lisätuntia voi olla paikallaan, been there done that :D Tässä on enemmänkin kyse siitä että pitäisi ajatella oppilaan näkökulmasta, kaikilla ei tosiaankaan kokemusta liikenteestä ennestään ja sitten jos tosiaan jännittää paljon niin.....mutta kyllähän se kalliiksi käy, nykyään BC kortin hinnalla sais jo ihan näppärän kulkupelin itelleen.


        -Kertoo kotona, kuinka huonon kohtelun on saanut,vanhemmat soittaa ja haukkuu opettajan.
        Jeps :D

        Kaikki nämä syytökset ovat opettajille tuttuja ja vielä tämän jälkeen täytyisi jaksaa opettaa.
        :D

        -Autokoulun harjoitusinssin tarkoitus on valmistaa oppilas henkisesti jännittävään inssiin, samalla voidaan puuttua isoinpiin virheisiin, yleensä se tehdään viimeisillä tunneilla, sen jälkeen, kun aika on varattu jo inssiin.
        Me ainakin aikoinaan ajatutettiin jo tietystä vaiheesta lähtien ikäänkuin harjotusinssiä, hyvä systeemi.
        -Oppilas päättää itse, milloin haluaa inssiin, yleinen käytäntö on, että pakollisten tuntien jälkeen, koska opettaja haluaa antaa oppilaalle mahdollisuuden selviäytyä inssistä pienin kustannuksin(opettaja kyllä huomauttaa aikaisemmin, jos ei usko oppilaan kykyihin selviytyä inssistä). Totta tuokin....

        -Tutvon tehtävänä on vain hyväksyä/hylätä inssi, ei opettaa, virheet käydään läpi opettajan kanssa jälkikäteen(kuten ihan oikein ilmeisesti opettajasi on tehnyt). Näinhän tuo on ja tässä se eroaakin harjoitusinssistä

        -"Menee läpi tai sitten ei" kommentilla on tarkoitus poistaa "paineet" oppilaalta, ennen inssiä, paineet vaikuttavat ajosuoritukseen, korkeatasoinenkin oppil as voidaan hylätä, jos paineet on kovat. ongelma on tässä vaan se että kaikki eivät toimi samalla tavalla, opettajan pitäs tässä toimia ikään kuin psykologisesti oppilaasta riippuen, esim jollekkin voi olla hyvä sanoa että ei varmasti mee läpi ! ;D

        -"Liikenteeseen tottumattomuus" voi olla hylkäyksen peruste...Esim. ajaa liian hiljaa ja häiritsee muita tai ei sovi muun liikenteen rytmiin. Tämä on mielestäni yks hankalampia tulkinnanvaraisia kohteita, mulle tuli ainakin aikoinaan semmonen fiilis että täällä päin inssi hylkäs ihan turhaan noista syistä ajoittain, ei aina mutta esim maanantaina tai perjantaina :P

        -Neljässä lisäajokerrassa voi tehdä yllättävän paljon... Voi mutta näkee sitäkin usein että menee täysin hukkaan, usein on parempi että määrätään juuri se minimi määrä tai sitten 8 samantien.

        -On totta, että lisäajotunnit maksaa, mutta jos ne auttavat selviytymään liikenteessä ilman kolaria 70;tä vuotiaaksi, se on pieni hinta turvallisuudesta. Ei ne lisätunnit kyllä siihen auta, ei tosiaankaan......kyllä tässä on ihan muusta kyse, ehkä auttaa selviytymään liikenteessä seuraavat 2 viikkoa kuolematta....

        -Kuten aikaisemmin kerroin paineet vaikuttavat ajosuoritukseen, heikkotasoisempi kuski voi selvitä inssistä paremman paineensietokyvyn vuoksi. Niimpä, ja tämä on mielestäni väärin, monta kertaa itteäkin vituttanut kun ollaan inssitilanteessa, sitten se muija joka on ajanut ihan päin vittua niin tulee kortin kanssa sieltä ulos ja taas se poika jota hermostutti kokoajan niin.... nojooo en oo sovinisti mutta näin se vaan menee, sori vaan. Sieltä ne painajaiskuskit tulee, I say....



        -Päätös on sinun jatkatko koulua vai ei, kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa jatkaa, voit tietysti pitää pienen tauon(pari viikkoa) ja kerätä voimia. Tälläiset tuntemukset oppilailla, ovat minullekin tuttuja. Tähän mulla on ehdotus , kannattaa jatkaa kun on näin pitkälle menty, kyllä se kolmannella kerralla läpi menee aika suurella varmuudella, ottaakapa iskän auto ja menkää kruisalee vähän jonnekkin hiljaselle paikalle, ja tutustut vähän itse sen auton ominaisuuksiin ja rentoudut......

        Luota opettajaasi, hän on aivan varmasti pätevä ja haluaa sinun parastasi. Toivottavasti, nimittäin takuuseehan ei voi mennä.......

        "Niimpä, ja tämä on mielestäni väärin, monta kertaa itteäkin vituttanut kun ollaan inssitilanteessa, sitten se muija joka on ajanut ihan päin vittua niin tulee kortin kanssa sieltä ulos ja taas se poika jota hermostutti kokoajan niin.... nojooo en oo sovinisti mutta näin se vaan menee, sori vaan. Sieltä ne painajaiskuskit tulee, I say....
        "

        Sori vaan ittelles, mutta miten musta tuntuu, että tämä menis ennemminkin toisin päin....? Nuoret miehet aika usein pääsee ekalla läpi, mutta ovat onnettomuustilastojen kärjessä. Selitäpä se.


      • VJ1
        ??? kirjoitti:

        "Niimpä, ja tämä on mielestäni väärin, monta kertaa itteäkin vituttanut kun ollaan inssitilanteessa, sitten se muija joka on ajanut ihan päin vittua niin tulee kortin kanssa sieltä ulos ja taas se poika jota hermostutti kokoajan niin.... nojooo en oo sovinisti mutta näin se vaan menee, sori vaan. Sieltä ne painajaiskuskit tulee, I say....
        "

        Sori vaan ittelles, mutta miten musta tuntuu, että tämä menis ennemminkin toisin päin....? Nuoret miehet aika usein pääsee ekalla läpi, mutta ovat onnettomuustilastojen kärjessä. Selitäpä se.

        Johtuu siis jo edellämainitusta ylivarovaisuudesta mikä ei ehkä tapa ketään mutta tappaa liikenteen sujuvuuden. Raivostuttavaa!!Harrastajina kokemuksen perusteella 85% naiset.


      • jännittää.....
        muutamaa kohtaa kirjoitti:

        "-haluaa inssiin heti, vaikka ei osaisi ajaa, suuttuu ja pahoittaa mielensä opettajalle, jos hän ehdottaa lisätunteja, koska niitä ei ole pakko ottaa."

        Ei aina näinkään. Itse koin, että en selviä inssistä heti pakollisten tuntien jälkeen. Opettajan vastaus asiaan oli tyyliin: "Höpöhöpö, kyllä se menee läpi". Eikä inssi mennyt ekalla kerralla läpi. Tuosta jäi kyllä vähän p*skainen maku suuhun, vaikka muuten pidinkin opettajasta ja hänen opetuksestaan. Jäi sellainen tunne, että minua ei oikeasti kuunnella. Oppilashan sen inssin kuitenkin suorittaa eikä opettaja. Hän kuulemma tiesi paremmin, mutta eipä tiennytkään.

        "-Hylkäyksen syy on aina joko opettajan epäpätevyys, tai, että inssi huijasi, käski kääntyä sinne minne ei saa kääntyä, löi, huusi jne. "

        Ei ole. Itse tiesin, että en ole inssiin vielä valmis, mutta opettaja oli toista mieltä. En kuitenkaan syytä hylkäyksestä opettajan epäpätevyyttä. Itsepä sohlasin mitä sohlasin. Ehkä olisi pitänyt vielä kovemmin sanoa, että en ole valmis inssiin.

        "-Kertoo kotona, kuinka huonon kohtelun on saanut,vanhemmat soittaa ja haukkuu opettajan."

        Olen aikuinen ihminen, enkä harrasta tuollaista peliä ollenkaan. En sitä tehnyt kyllä 18-vuotiaanakaan. Vastuun kantoon kyvyttömiä löytyy kyllä aikuisistakin. Näiden ihmisten mielestä syy on aina muualla kuin itsessä. Toisaalta ei kaikki opettajatkaan ole oikealla alalla.

        "-vika aina opettajassa, ei oppilaassa."

        Juu juu, ei se vika aina oppilaassakaan ole, vai onko?

        "-On totta, että lisäajotunnit maksaa, mutta jos ne auttavat selviytymään liikenteessä ilman kolaria 70;tä vuotiaaksi, se on pieni hinta turvallisuudesta. "

        Tuohon en kyllä oikeasti usko. Suurin osa kolareista tuntuu tapahtuvan, koska niin monet kuskit ajavat vain omaa napaansa ajatellen. Asennevammaa ei korjata parilla lisätunnilla.

        Mulla vähän sama juttu... En 30 ajokerran jälkeen tuntenut olevani valmis ajokokeeseen, mutta opettaja tuuppasi minut sinne parin lisätunnin jälkeen, jotka jouduin ajamaan ennen inssiä. Olin aika hermostunut ja väsynyt söhlättyäni kaksi tuntia putkeen Helsingin keskustassa ja inssi meni ihan penkin alle. Nyt olisi jo muutaman päivän päästä toinen yritys ja opettaja on taas tunkenut vasten tahtoani kaikki kuusi ajokertaani kahteen päivään. Eli inssiä ennen on taas kahden tunnin ajotunti, vaikka yritinkin prostestoida, etten halua tehdä inssiä vielä. Meni kuuroille korville sekin. Nyt jännittää kauheesti, koska tuntuu aika vahvasti siltä, ettei inssi mene taaskaan läpi. En sitten tiedä, mitä teen. Kaipa kolmaskin on ajettava, mutta tuskimpa sekään läpi menee ainakaan tällä metodilla. Rahaa ja uskoa kyllä palaa kivasti tämmöseen... Tuli mullekin mieleen, että haluaako maikka vain äkkiä saada työt pois alta ja änkee ajokertani siksi tuolla lailla välittämättä ollenkaan siitä, että sellainen ei tee hyvää ajamiselleni. Tosin eihän feilaamiseni hänelle mitenkään hallaakaan tee, kun joudun taas maksamaan kalliista lisätunneista....


    • Kyllä sitte

      Aikuisena ymmärrät... Tsemppiä!! Moneltako on jäänyt kortti saamatta siitä syystä, että ei ole oppinut ajamaan?

      • VJ1

        Niin....... Moneltako?? Aika monelta, ja vielä useammat ovat silti saaneet vaikka eivät ole oppineet.


    • ehkä oli, ehkä ei

      HALOO.

      "toisella kerralla ajoin puhtaasti" Mistä h....tistä ne 3 virhe merkinttää sitten tuli. Katsastusmiehen hatusta tietenkin. Vaikka ajokokeessa ei pärstä kertoimen mukaan kortteja jaeta, katso kuitenkin hyvä ihminen peiliin (itse kritiikkiä).

      • mr g

        Ei kolme virhettä oo viel paljo mitään, muistaakseni itse sain jotain 5 ku läpäisin tokalla kerralla, on mun mielest aika noloo et sujuvuuden takia ei päästetä läpi, kyl sen inssin ois ainaki pitäny kaikki ne tilanteet kuvailla ja antaa niistä sitten niitä v merkintöjä oikein paljon....kyllä musta oikeesti haiskahtaa vähän jallitukselta, yhel kaveril tehtiin aikoinaan ihan sama temppu. 3 kertaa joutu inssin ajaa. Tota sujuvuutta korostetaan muutenki ihan vitusti liikaa, kyl risteyksissäki turvallisuus on tärkeetä et tietää oikeesti et tuleeko sielt ketään, ilmeisesti taitaa tää hylätty oppilas ajaa aika mummotyylillä, mutta niinhän kaikki veti autokoulussa...


      • ehkä oli,
        mr g kirjoitti:

        Ei kolme virhettä oo viel paljo mitään, muistaakseni itse sain jotain 5 ku läpäisin tokalla kerralla, on mun mielest aika noloo et sujuvuuden takia ei päästetä läpi, kyl sen inssin ois ainaki pitäny kaikki ne tilanteet kuvailla ja antaa niistä sitten niitä v merkintöjä oikein paljon....kyllä musta oikeesti haiskahtaa vähän jallitukselta, yhel kaveril tehtiin aikoinaan ihan sama temppu. 3 kertaa joutu inssin ajaa. Tota sujuvuutta korostetaan muutenki ihan vitusti liikaa, kyl risteyksissäki turvallisuus on tärkeetä et tietää oikeesti et tuleeko sielt ketään, ilmeisesti taitaa tää hylätty oppilas ajaa aika mummotyylillä, mutta niinhän kaikki veti autokoulussa...

        Olet oikeassa, ajokokeen ei tarvitse olla virheetön. Pienet virheet hyväksytään kunhan ne ei ole TOISTUVIA. Näin luulen kuitenkin tässä tapauksessa käyneen. Se mitä viestilläni kritisoin on asenne. Ensin sanotaan, että puhtaasti ajettiin mutta sitten onkin niitä virheitä vaikka ei oikesti olekkaan jne...

        Sujuvuudesta sen verran, että ajokoe ei sen puutteeseen kaadu, ellei se aiheuta vaaratilannetta. Sujuvuuden puute voi olla riski esim. moottoritielle mentäessä, risteyksen ylityksessä, jos hitaudesta johtuen tilanne kerkeää liikkeellelähdön jälkeen muuttua.


    • ahdistusta..

      "Autokoulun hinta ei milloinkaan vastaa siellä tehtävän työn laatua."

      autokoulu on jo itsessään hemmetin kallis ja uusiminen se vasta kallista onkin.. rahaa saa viljellä ympäriinsä, kun autokoulua käy.

      siellä kannattaa keskittyä siihen mitä tekee ja tehdä se kunnolla, jottei joudu maksamaan mitään ylimääräisiä suoritusmaksuja. näin minä pääsin minimimäärillä.

      • maura xx

        "siellä kannattaa keskittyä siihen mitä tekee ja tehdä se kunnolla, jottei joudu maksamaan mitään ylimääräisiä suoritusmaksuja. näin minä pääsin minimimäärillä"

        Luuletko että olisin tyytymätön hylkäykseen ellen olisi panostanut autokouluun kaikin tavoin?
        Kuulun niihin jotka mm. ottivat tosissaan teoriatunnit ja pänttäävät niin paljon kuin vain kirjapuolella ajamista voi oppia. Olen jatkuvasti kysellyt opettajaltani missä mennään mutta hän ei ole antanut minulle palautetta, josta olisin hyötynyt. Lisäksi ajoin mielestäni turvallisesti, itsenäisesti ja taloudellisesti ja tätä mieltä oli myös tutvo. Siksi en ymmärrä miksi yksi kiistanalainen kriteeri, ajon sujuvuus, voi jäädä riman alle ja on siis mm. turvallisuutta tärkeämpi kriteeri.
        Olen yrittänyt parhaani ja siksi en enää inssiin mene huijattavaksi, sillä sitähän se on.
        Läpäisy on täysin onnenkauppaa, ei siellä taitoja mitata...


      • Assea
        maura xx kirjoitti:

        "siellä kannattaa keskittyä siihen mitä tekee ja tehdä se kunnolla, jottei joudu maksamaan mitään ylimääräisiä suoritusmaksuja. näin minä pääsin minimimäärillä"

        Luuletko että olisin tyytymätön hylkäykseen ellen olisi panostanut autokouluun kaikin tavoin?
        Kuulun niihin jotka mm. ottivat tosissaan teoriatunnit ja pänttäävät niin paljon kuin vain kirjapuolella ajamista voi oppia. Olen jatkuvasti kysellyt opettajaltani missä mennään mutta hän ei ole antanut minulle palautetta, josta olisin hyötynyt. Lisäksi ajoin mielestäni turvallisesti, itsenäisesti ja taloudellisesti ja tätä mieltä oli myös tutvo. Siksi en ymmärrä miksi yksi kiistanalainen kriteeri, ajon sujuvuus, voi jäädä riman alle ja on siis mm. turvallisuutta tärkeämpi kriteeri.
        Olen yrittänyt parhaani ja siksi en enää inssiin mene huijattavaksi, sillä sitähän se on.
        Läpäisy on täysin onnenkauppaa, ei siellä taitoja mitata...

        Ihmettelen kertomuksessani vain sitä miksi kirjoitat ettei inssinmukaan ollut virheitä mutta kuitenkin hylättiin? Kun se inssi sen kuitenkin päättää hyväksyykö vai hylkääkö tutkinnon.


      • VJ1
        maura xx kirjoitti:

        "siellä kannattaa keskittyä siihen mitä tekee ja tehdä se kunnolla, jottei joudu maksamaan mitään ylimääräisiä suoritusmaksuja. näin minä pääsin minimimäärillä"

        Luuletko että olisin tyytymätön hylkäykseen ellen olisi panostanut autokouluun kaikin tavoin?
        Kuulun niihin jotka mm. ottivat tosissaan teoriatunnit ja pänttäävät niin paljon kuin vain kirjapuolella ajamista voi oppia. Olen jatkuvasti kysellyt opettajaltani missä mennään mutta hän ei ole antanut minulle palautetta, josta olisin hyötynyt. Lisäksi ajoin mielestäni turvallisesti, itsenäisesti ja taloudellisesti ja tätä mieltä oli myös tutvo. Siksi en ymmärrä miksi yksi kiistanalainen kriteeri, ajon sujuvuus, voi jäädä riman alle ja on siis mm. turvallisuutta tärkeämpi kriteeri.
        Olen yrittänyt parhaani ja siksi en enää inssiin mene huijattavaksi, sillä sitähän se on.
        Läpäisy on täysin onnenkauppaa, ei siellä taitoja mitata...

        Se Ajon Sujuvuus Vaikuttaa Turvallisuuteen Kanssa!!!!!näköjään ei tullut mieleenkään.....=/


      • Heidiiiiiiiiii
        maura xx kirjoitti:

        "siellä kannattaa keskittyä siihen mitä tekee ja tehdä se kunnolla, jottei joudu maksamaan mitään ylimääräisiä suoritusmaksuja. näin minä pääsin minimimäärillä"

        Luuletko että olisin tyytymätön hylkäykseen ellen olisi panostanut autokouluun kaikin tavoin?
        Kuulun niihin jotka mm. ottivat tosissaan teoriatunnit ja pänttäävät niin paljon kuin vain kirjapuolella ajamista voi oppia. Olen jatkuvasti kysellyt opettajaltani missä mennään mutta hän ei ole antanut minulle palautetta, josta olisin hyötynyt. Lisäksi ajoin mielestäni turvallisesti, itsenäisesti ja taloudellisesti ja tätä mieltä oli myös tutvo. Siksi en ymmärrä miksi yksi kiistanalainen kriteeri, ajon sujuvuus, voi jäädä riman alle ja on siis mm. turvallisuutta tärkeämpi kriteeri.
        Olen yrittänyt parhaani ja siksi en enää inssiin mene huijattavaksi, sillä sitähän se on.
        Läpäisy on täysin onnenkauppaa, ei siellä taitoja mitata...

        Mullakin meni inssi vasta kolmannella kerralla läpi. Ja ekalla kerralla se hylättiin ihan varmasti tahallisesti. Ei tota kannata kesken jättää koska oot jo maksanu paljon siitä. Kyllä se siitä joku kerta läpi menee.. :)


      • hommahoitoon.
        Assea kirjoitti:

        Ihmettelen kertomuksessani vain sitä miksi kirjoitat ettei inssinmukaan ollut virheitä mutta kuitenkin hylättiin? Kun se inssi sen kuitenkin päättää hyväksyykö vai hylkääkö tutkinnon.

        Juu ja asiasta saa myös tehdä reklamaation katsastusasemalle, jos katsoo aiheelliseksi ja mielestään on kohdeltu epäoikeudenmukasesti. Kaikki nämä ohjeet löytyy sieltä kaavakkeen takapuolelta. JA kyllä, sulla olisi ollut maksavana asiakkaana oikeus päättää ootko valmis insiin vai et. Olisit vaan pitänyt puoles, ei sinne kokeeseen ketään oven karmit kaulassa väkisin raahata.


    • VJ1

      Ihan oikein! Jos muut tielläliikkujat eivät halua odotella risteyksissä 5-10 minuuttia kun "varmistelet", se on pitänytkin hylätä. Nyt varmasti olen Perässäroikkuja, Ohittaja(Ohituskieltoalueella), Audin Tai Mersun Omistaja, Bemarikin käy. Ei Vilkunkäyttäjä, Taikka Muu Aktiivista Ajamista Harrastava (Lue Liikenneturvallisuuden Vaarantaja).PS. Ja turha hiiltyä tosta aktiivisesta ajamisesta, termi on peräisin Tuulilasin nettikeskustelusta ja en tosiaan tiedä mitä se tarkoittaa.8-o

    • KANNATTAA LOPETTAA

      Teet suuren palveluksen liikenneturvallisuudelle, kun et toistaiseksi jatka autokoulua.
      Sinunlaisia asennevammaisia ja vaarallisia autoilijoita on jo aivan liikaa liikenteessä!
      Riskien hallintaa ja oman taidon arviointia tarvitaan liikenteessä. Sitä on vaikeaa oppia tuolla asenteella.....

      • Kannattaa ehdottomasti jatk...

        Uskomatonta sivistymätöntä käytöstä! Sinähän kuulostat aivan Eräältä nimeltä mainitsemattomalta autokoulunopettejalta!

        Ja jutun aloittajalle, että tällaisille henkilöille tekisit vain palveluksen lopettamalla autokoulun kesken. Toivottavasti saat pian ajokortin, Lycka till!


      • maura xx
        Kannattaa ehdottomasti jatk... kirjoitti:

        Uskomatonta sivistymätöntä käytöstä! Sinähän kuulostat aivan Eräältä nimeltä mainitsemattomalta autokoulunopettejalta!

        Ja jutun aloittajalle, että tällaisille henkilöille tekisit vain palveluksen lopettamalla autokoulun kesken. Toivottavasti saat pian ajokortin, Lycka till!

        Kiitos!


    • ihan totta!

      nyt siis kaikki teinit, jotka tietysti tietää kaiken ajamisesta, uhoo täälä, mitä "inssi" voi tehdä ja mitä ei.
      Juuri sellaisella varmuudella, minkä vain ehdoton tietämättömyys voi antaa...

      • pasikki

        ja kolme autoa sekä kolme inssiä, ennen kuin mä sain kortin. Olen onnellinen, etten keskeyttänyt ja näin jälkeenpäin arvioituna varmasti parempi, etten luovuttanut, vaan ajoin määrätyt lisätunnit.
        Omaa oppimistani "häiritsi" kyllä edellä mainittu vaihtuvuus, aloitin nääs ajotunnit kesällä, loma-aikana. Eli useampaa opettajaa ja ajopeliä tuli kokeiltua.


    • mitä sättimistä

      onpa kurja lukea kun kaikki haukkuu tuota maura xx:ää.Kyllä se niin vaan on että ei noista insseistä kukaan ihan niin vaan helpolla läpi pääse.Paljon pitää olla hyvää tuuriakin.Ainakin itse pääsin tuurilla olin kans kyllä melko kehno arka kuski,mutta inssi sattui oleen silloin hyvällä päällä ja huomautti vaan suullisesti joistain virheistä.
      Toivottavasti olet jo päässyt läpi?onhan tuosta sun aloituksesta jo melkoisesti aikaa?
      En tiedä auttaisko jos pyytäisit jotain ystävääsi pyörimään autolla sun kanssa kaupungilla?
      niin tietysti, että sun ystäväs jolla on ajokortti ajais sinä vain katselisit ja tutustuisit risteyksiin ja tarkkailisit ystäväsi ajoa :)
      Siitä vois olla hyötyä jotten liikaakaan hissuttele.

      • hhuoh

        Kyllä muuten vituttaa nämä amisopettajat jotka luulevat olevansa jotain superihmisiä, ja olettavat, että kun inssi ei mene läpi, niin ei ole kuunneltu opettajaa tjms. Uskokaa tai älkää, insseja päästään tuurilla läpi, ja niitä myös hylätään osittain huonon tuurin takia. Toki omalla ennakoivalla ajotavalla, ja sujuvalla autonhallinnalla voidaan vaikuttaa hyvin paljon inssin lopputulokseen, mutta silti tuuri näyttelee osaansa.


      • hhuyoh
        hhuoh kirjoitti:

        Kyllä muuten vituttaa nämä amisopettajat jotka luulevat olevansa jotain superihmisiä, ja olettavat, että kun inssi ei mene läpi, niin ei ole kuunneltu opettajaa tjms. Uskokaa tai älkää, insseja päästään tuurilla läpi, ja niitä myös hylätään osittain huonon tuurin takia. Toki omalla ennakoivalla ajotavalla, ja sujuvalla autonhallinnalla voidaan vaikuttaa hyvin paljon inssin lopputulokseen, mutta silti tuuri näyttelee osaansa.

        Ei kannata luovuttaa maura xx, kuullostaa siltä, että hallitset ajon joten uusiksi vaan inssiin. Sitten kun on kortti niin voi haistattaa pitkät autokoululle. Toki voit kuitenkin tarkastella omaa ajoasi uudesta näkövinkkelistä, mutta jos todellakin tiedät itse osaavasi turvallisen, sujuvan ja ennakoivan ajotavan ja autonhallinnan kaikki aspektit, niin sittenhän kaikki on hyvin. Tsemppiä!


      • ,,,,*****,,,,,,,,
        hhuyoh kirjoitti:

        Ei kannata luovuttaa maura xx, kuullostaa siltä, että hallitset ajon joten uusiksi vaan inssiin. Sitten kun on kortti niin voi haistattaa pitkät autokoululle. Toki voit kuitenkin tarkastella omaa ajoasi uudesta näkövinkkelistä, mutta jos todellakin tiedät itse osaavasi turvallisen, sujuvan ja ennakoivan ajotavan ja autonhallinnan kaikki aspektit, niin sittenhän kaikki on hyvin. Tsemppiä!

        Ja mitä lisäajotuntien hintaan tulee,niin et varmaan itsekään viittisi tehdä ajo-opetus työtä ihan ilmaiseksi?
        Täällä kun tuntuu olevan ihmisillä se tapa että autokoulut syyllistetään rahastajiksi hylsykoe tapauksissa. Inssihän se määrää tarvittavat lisäajot ja ne on ajettava énnen seuraavaa koitosta,tekeehän se myös autokoululle lisätyötä ja harmittaa kun ei oppilas pääse läpi.mutta silloin alkaa jo vituttaan kun syyllistetään VAIN opettajaa eikä mietitä olisiko mahdollista että oppilas ei vain yksinkertaisesti osaa sisäistää opetettuja asioita. eikä huomata myöskään sitä,että työaikaa on myöskin ne lisätunnit,eli pakkohan niistä on veloittaa jotain mikä korvaa sekä opettajan palkan että muun osuuden(tätä osiota en jaksa nyt selittää enempää),mutta ymmärrätte kai ettei se koulullekaan ilmaista ole jos oppilas hylätään. harva ajattelee että koulun ylläpito maksaa tuhansia euroja kuukausittain,ja persnetolla pitäisi pyörittää vain sen takia että nimeltämainitsemattomat tapaukset eivät osaa "katsoa peiliin"....


      • hoppo
        ,,,,*****,,,,,,,, kirjoitti:

        Ja mitä lisäajotuntien hintaan tulee,niin et varmaan itsekään viittisi tehdä ajo-opetus työtä ihan ilmaiseksi?
        Täällä kun tuntuu olevan ihmisillä se tapa että autokoulut syyllistetään rahastajiksi hylsykoe tapauksissa. Inssihän se määrää tarvittavat lisäajot ja ne on ajettava énnen seuraavaa koitosta,tekeehän se myös autokoululle lisätyötä ja harmittaa kun ei oppilas pääse läpi.mutta silloin alkaa jo vituttaan kun syyllistetään VAIN opettajaa eikä mietitä olisiko mahdollista että oppilas ei vain yksinkertaisesti osaa sisäistää opetettuja asioita. eikä huomata myöskään sitä,että työaikaa on myöskin ne lisätunnit,eli pakkohan niistä on veloittaa jotain mikä korvaa sekä opettajan palkan että muun osuuden(tätä osiota en jaksa nyt selittää enempää),mutta ymmärrätte kai ettei se koulullekaan ilmaista ole jos oppilas hylätään. harva ajattelee että koulun ylläpito maksaa tuhansia euroja kuukausittain,ja persnetolla pitäisi pyörittää vain sen takia että nimeltämainitsemattomat tapaukset eivät osaa "katsoa peiliin"....

        anteeks, offtopic, mutta paljon maksaa lisäajotunnit? siis en joita määrätään ellei inssi mene läpi?


      • jo vanhojen viestien
        hoppo kirjoitti:

        anteeks, offtopic, mutta paljon maksaa lisäajotunnit? siis en joita määrätään ellei inssi mene läpi?

        Lopettakaa Mauralle vastaaminen. Katsokaa vuosilukua Mauran viestissä 2006 siis HUOM 2006!!!!! Kyllä Maura on jo ajokorttinsa saanut varmastikin jo muutama vuosi sitten ja ellei niin ei häntä enää kannata tsempata autokoulua jatkamaan,

        Miksi kierrätätte 5-6 vuotta vanhoja viestejä ja vastailette niihin??


      • Huvin vuoksi.
        jo vanhojen viestien kirjoitti:

        Lopettakaa Mauralle vastaaminen. Katsokaa vuosilukua Mauran viestissä 2006 siis HUOM 2006!!!!! Kyllä Maura on jo ajokorttinsa saanut varmastikin jo muutama vuosi sitten ja ellei niin ei häntä enää kannata tsempata autokoulua jatkamaan,

        Miksi kierrätätte 5-6 vuotta vanhoja viestejä ja vastailette niihin??

        Urheilun kannalta.


    • Väsynyt ajo-oppilas

      Olen jankannut autokoulua jo pitkään ja ottanut lisätuntejakin vapaaehtoisesti, mutta nyt pitäisi päästä jo suorittamaan ajotutkintoa. Ajokorttilupakaan ei ole loputtomiin voimassa. Koulu vaatii kuitenkin, että pitää harjoitella koulun koneella (maksullinen) kunnes on päässyt kirjallisesta ja kuvallisesta harjoituksesta läpi kummastakin kaksi kertaa peräkkäin... Kirjallinen onnistuu minulta kyllä, mutta se kuvallinen vaatii paljon keskittymistä ja olen päässyt sen vain kerran läpi. En oikein jaksa keskittyä tarpeeksi raskaan työpäivän jälkeen. En viitsisi kuitenkaan ottaa mokoman takia palkatonta vapaapäivää, koska joudun kuitenkin ottamaan palkatonta vapaata sitten inssiä varten.

      Tilanne on se, että aika, rahat ja kärsivällisyys alkavat loppua. Ei ole kiva maksaa loputtomiin

      • JuQso

        Eikös se koulun koneen käytön pitäisi olla ilmaista? Kummaa rahastusta tuo vaikuttaisi olevan?

        Pitkäjänteisyydellä pääset kuvallisista läpi. Katso kuvaa tarkkaan, äläkä keskity aikaan.


    • rahastusta ja paskaa

      Joo tutulta kuulostaa! Mulla on kaks hylkyä eikä viel korttia toinen tuli ku stögäs vähän väärään paikkaan ja toinen oli naurettavuuden huippu. Inssisetä sano et tää taloudellinen ajotyyli kun on tänäpäivänä tärkeää ja ajoit hieman pienellä vaihteella tasaarvoisissa (2) Sitten sano et semmonen rutiini ja sujuvuus puuttu. Mietin että sun perseestäkö mun pitää se rutiini repästä että vittu korttia tänneppäin. Ei tuu mitää, ei maikkakaa ymmärtäny et mitä se tutvo äijä höpisi. Että läpinäkyvää paskaa ja vielä kerran ´nii turpaan tulee.

    • Citizen Kain

      Voimia sinnepäin. Koetan itsekin suorittaa "mielellään" korttini täällä sokosvampyyrien paratiisissa, mutta jos ei mene läpi, niin kyllähän se sitten ulkomaille muuttamisen jälkeen varmaan viimeistään menee. ;)

    • Ei vituta.

      Inssi hylätty lievästä ylinopeudesta, 2 tuntia lisää ajoa, lasku 200 euroa? Mitäs vittua autokoulu tienaa enemmän kun 10 kertaa erikoistunut lääkäri.

      • TRAFIA

        Meneehän siihen 3 tuntia.Siis 66.6e/h(sis alv23%).Sisältää open auton.Vertailun vuoksi pelkkä inssimies 55e(alv0%),puolituntia.Eli jos valtion taksoilla opetettas ja olisi alv,open palkka olisi 135e/h(alv 23%) muut kulut(vanha sääntö,open palkka 40%muista kuluista(alv 0%)=60Kertaa110 jaettuna 40=165e 135e=300e/h.Autoulukurssin hinnaksi tulisi perusopetuksella 300e kertaa17h=5100ePELKÄT AJOTUNNIT!!!!,KUKAHAN RAHASTAA=TRAFI.


    • EI VITUTA

      MENI HERMOT SEN INSSIMIEHEN KANSSA. KYSYIN ETTÄ VEDÄNKÖ TURPAAN JA KÄSKIN NOUSTA AUTOLTA YLOS JÄTIN SEN APINAN TIENPOSKEEN SEISOMAAN AAMUPAKKASEEN...vitun mulkku. OLIN SIIS OMALA AUTOLLA JOSSA ON OPETUSLUPA. T MAKE

    • valitus9834

      Jos mielestäsi päätös ei ole oikeudenmukainen voit tehdä kunnallis- tai hallintovalituksen tai valitta suoraan hallinto-oikeuteen. Jopa kantelu EU Komission virkamiehelle on mahdollista. Valituksen teko voisi saattaa autokoulut suurennuslasin alle ja paljastaa mahdollisen korruption.

    • efefevefvnm

      Aivan vois kyl tehä valituksen. toinen inssi ensiviikolla.

      • Muiden syytä

        Tiellä meni niin, että ajo sujui hyvin, oli neljä tuntia jäljellä. Sitten tuli rahamenoa ja kysyin koululta maksuaikaa. No tunnut keskeytettiin reilu viikoksi, sitten ajanvaraus meni siitä pari viikkoa eteenpäin. Vanhempi opettaja opetti siinä vajaa kuukauden aikana 3 tuntia ja sitten oma opettaja 2 tuntia ennen inssiä, eli tuli yhteensä 16 ajotuntia. No jotenkin siinä kuukauden aikana hyvä ajo ehti löysistyä. Oma mogani oli kysellä maksuaikaa ja vanhempi opettaja ei ollut sen parempi kuin oma, en tiedä miksi sellaista ajattelin, varmaan siksi kun oma opettaja sanoi ajaneensa lähinnä tankkaus reissuja. Lisäksi ei uusi ope ollut oikein ajan tasalla. No menin sitten inssiin ja hyvä ajo oli ehtinyt unohtua ja hylkyhän sieltä tuli. No nyt pitää maksaa lisäajotunnit ja uusi inssi. Kaikki olisi mennyt ihan putkeen kun olisi vaan ajanut tunnit putkeen ja mennyt inssiin. Nyt taas pitää odotella pari viikkoa ja yrittää uudestaan. Vitun vittu kun alkaa aina venkoilla ja toimintakyky reistata. Kai se on joku pakko olla vaan mahdollisimman hankala joka asiassa


    • Anonyymi

      Oma lapsi on menossa kolmanteen inssiajoon Helsingissä ja suussa on aika paha rahastuksen maku. Keskusteltuani asiasta muiden vanhempien kanssa kävi selväksi, ettei kenenkään lapsi ollut läpäissyt tänä keväänä inssiä ennen kolmatta yritystä ja jollakin oli mennyt läpi vasta viidennellä yrittämällä. Ajo-opetuslaki toki muuttui ja pakolliset opetusmäärät väheni, mutta kyllä tämä mielestäni kertoo myös siitä, ettei opetuksen taso vastaa enää ajokokeen vaatimuksia tai sitten ajokokeessa on jokin pielessä. En nyt viitsi ottaa kantaa muiden vanhempien esittämiin epäilyksiin hyvä-veli-rahastuksesta, joka liittyisi lakimuutoksen myötä autokoulujen vähentyneisiin tuloihin. Kyllä ajokokeen pitäisi mielestäni olla paikka, jossa käydään näyttämässä perustason ajo-osaaminen, eikä pitäisi tarvita jännittää millainen päivä inssille sattui tai mitä yllätyksiä liikenteen kanssaliikkujat sinulle järjestävät. Totuushan on se, että autoa opitaan ajamaan oikeasti vasta vuosien saatossa autokoulun jälkeen, jos edes silloinkaan. Itse opetin lapselle perusliikkeellelähdöt, vaihtamisen ja parkeeraukset suljetulla kentällä, jonka jälkeen hän kävi läpi normaalin autokoulun opetusohjelman. Jos kerran oma esiopetus autokoulun perusajo-opetusmäärä lisättynä muutamalla lisätunnilla eivät riitä, niin jotain on kyllä pielessä. Viisaammat kommentoikoon, että mikä? Itse hänen kyydissään istuneena voin vain ihmetellä, millainen ihmekuski pitäisi olla kokeen läpäistäkseen. Liikenteessä kun näkyy päivittäin paljon huonompiakin. Liikennekäyttäytymisestä päätellen osa pääkaupunkiseudun kuljettajista on saanut korttinsa ulkomailta ihan ilman mitään ajo-opetusta.

      • Anonyymi

        Eikö se oma kultimuru voi tehdä virhettä tai olla tunari kun SINÄ olet opettanut?
        Eiköhän sieltä inssistä mene suurin osa läpi kerrasta, ihan kuin ennenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se oma kultimuru voi tehdä virhettä tai olla tunari kun SINÄ olet opettanut?
        Eiköhän sieltä inssistä mene suurin osa läpi kerrasta, ihan kuin ennenkin?

        Siinäpä hyvin perusteltu mielipide 😀
        Vinkkinä vaan, että jutun pointti oli juuri päinvastoin.


    • Anonyymi

      Valittakaa joka päätöksestä mikä on mielestänne virheellinen. Nehän on julkisia päätöksiä joissa on valitusosoitus. Lisäksi voi tehdä vaikka hallintolain 50 pykälän mukaisen hallintokantelun.

      Vaikka päätös ei muuttuisikaan niin ainahan joutuvat käsittelemään asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe