Nyt kun olemme perinteistä rukiista eväsleipää lasten koulutielle kaupasta hakeneet, emme sitä enää löydä. Vaasan myllyjen Eloleipä oli lapsille mieleinen aito ruisleipä aineksina vesi, ruisjauhot, hiiva ja suola. Myöskään vastaavaa yksinkertaista puhdasta ruisleipää ei enää kauppojen hyllyltä löydy. Tosin sieltä löytyy erehdyttävästi Eloleivän kokoinen ja näköinen Vaasan myllyjen Tosirukiinen. Mutta kun tuoteselostusta katsoo, ruisjauhot on jääneet kaiken muun vehnän, maltaan ja lisäaineitten jatkeeksi. Leivän nimikin haiskahtaa huijaukselta. Pakotetaanko meidät nyt muuttamaan perinteisiä ruokailutottumuksia? Ei kai auta muu kuin ruveta itse leipomaan oma ruokaleipä. Onko alunperin Elannon leipätehtaassa alkaneen Eloleivän tarina ohi, sillä leipää ei enää löydy Elannon seuraajien Valintatalon tai Siwan hyllyiltä?
Miksi aitoa ruisleipää ei enää saa?
9
1517
Vastaukset
- Crommower
Laatu maksaa. Katoavasta leivästä päätellen ihan liian paljon :-/
- Juha r
Itsekkin olen etsinyt kunnon ruisleipää, mutta vehnää on kaikissa mukana. Täysrukiisesta leivästä puuttuu sitko ja vehnää lisätään juuri sen takia mukaa, jotta voidaan leipoa koneellisesti. Pienistä leipomoissa, joissa leivotaan käsin, saa vielä oikeata ruisleipää, ei edes hiivaa, mutta niitä ei juurikaan pääkaupunkiseudulta saa.
Pitäis olla sellanen sääntö että ruisleiväksi saisi kutsua leipää, jossa on jauhoista suurin osa ruista. Nyt ruisleipänä myydään sellaistakin, joissa vehnä on pääasiallinen valmistusaine. Parhain on eräs "ruissämpylä" ruista vain 19%.
Itse tuon leivän lomamatkoilta Sotkamosta Helmin leipomosta oikeata ruisleipää ja kotona pakastan. Myös Halmeen leipomo Espoon Kauklahdessa tekee ruisleipää jossa ei ole muita jauhoja.- ainakin
Kaupoissa on useampaakin leipää jossa on vain ruis, vesi, suola (ei hiivaa). ainakin Aallon leipä, Mikon leipä jne.. joten on niitä olemassa. Haastakaa kauppiaanne.
- ruista sen olla pitää
Samsaran ruisreikäleipä sekä ruisvuoka ovat aitoa ja herullista ruisleipää
- Rukiinen
Saahan kunnon ruisleipää ihan mukavasti! Helsingissä ja Turussa ostelin kauppahallista, muualla saan ihan s-marketistakin. Elosen ruisvuoka on tehty 100-prosenttisesti rukiista ja leivottu juuresta.
Kyllä ruisleipää saa kun vain katsoo tarkemmin!- crassus x
Turussa olin jo latonut kärryyn "47% ruisleivän" kun huomasin että paikalla oli maistelupöytä. Juuri sopivasti esittelyssä oli (luomu)ruisleipä, joka oli leivottu taikinajuureen. Kotimainen 90% luomuruista :) www.nisupaakarit.fi
- Fazerin leipomot
osta luomua lapsille se on parasta
No jos et kerran löydä kaupasta tuoretta leipää niin tee se leipä itse!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 971150
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116978- 125906
- 91729
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54596Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483