Kokemukseni renkaan vaihdosta ovat olemattomat, joten kyselen hieman apua täältä. Haluaisin ajatella, että kykenen suoriutumaan tuosta renkaan vaihdosta pienellä opastuksella. :)
Onnistuuko renkaan vaihto irrottamatta pyörää rungosta? Työvälineitä mulla kun ei ole juuri nimeksikään.
Entä jos/kun hommaan tarvitaan jotain työkaluja, niin mitä pitäisi hommata? Renkaiden lisäksi siis. Ajattelin ostaa ihan vaan halpiskumit, kun koko homman pointtina on oikeastaan oppia tuo renkaan vaihto.
Eli vanhat kumit pois, uusi sisäkumi tilalle, sen päälle ulkokumi ja paineet kaakkoon? Ei muuta?
Kiitti vastauksista.
Renkaan vaihto
12
8655
Vastaukset
- A.M.
Ensinnä, rengasta ei voi vaihtaa irroittamatta sitä pyörästä. Ei pääli eikä sisärengasta.
Alota vaikka etupyörästä.
Käännä pyörä nurinpäin seisomaan.
Irroita etupyörä ja laske siitä ilma pois
Puristele rengas irti vanteen reunoista
Kohota renkaan reuna vanteen reunan yli, onnistuu yleensä sormivoimin, jos ei, niin muovinen rengasrauta väliin ja kampea sillä.
Kun toinen puoli on auki, ota sisäkumi pois työtämällä venttiili vanteen sisään ja kiertämällä mahdollinen lukitusrengas auki.
Renkaan toinen reuna tuleekin sitten jo itsestään vanteen yli.
Tarkista, että vanteessa oleva kapea vannenauha on ehjä, uusi tilalle jos poikki tai viallinen
Laita talkkia uuden päälirenkan sisään ohut kerros koko kehälle (estää sisäkumin takertumisen siihen kiinni)
Laita renkaan toinen reuna vanteelle koko matkalta, tarkista myös renkaan pyörimissuunta jos merkitty renkaan kylkeen.
Pumppaa sisäkumiin aavistus ilmaa ja pujota venttiili vanteen reijästä sisään
Ala laittamaan renkaan toista reunaa vanteelle venttiilin vastakkaiselta puolelta kummallakin kädellä venttiiliä kohti
Varmista että renkaan reunat ovat vanteen syvimmässä kohdassa, näin viimeiset 20 cm menee käsivoimin paikalleen, jos ei mene rengas ei ole syvimmässä kohdassa, tai käytä taas sitä muovista rengasrautaa. Älä jätä sisäkumia rengasraudan ja vanteen väliin!
Työnnä venttiiliä aavistus sissänpäin, että rengas astettuu kunnolla vanteelle myös venttiilin kohdalta.
Sitten ilmaa renkaaseen kunnollisella pumpulla. Aluksi reilusti vaikka 4-5 bar jotta rengas asettuu vanteelle suoraan, ja sen jälkeen laske paine sinne 2 bar paikkeille, tai miten itse haluat.
Sitten etupyörä paikalleen haarukkaan, ja katso vielä tässä että pyörimissuunta on oikea.
Pyöränmutterit tai pikalinkku kiinni.
Tarvikkeet: rengas, sisäkumi, kiintoavain tai jakoavain (mikäli mutterikiinnitys), rengasrauta tai useampi
Jos tyydyt halpisosiin, kaikki nuo löytyy Biltemasta, Motonetistä tai Hong Kongista- Heikki
Jaksoitpa kirjoittaa seikkaperäiset ohjeet. Nuo varmasti riittävät, jos vaan tässä kaverissa on yhtään käden taitoja.
Itseasiassa vaihdon kohteenani on takakumit tai pelkkä sisäkumi, mutta se ilmeisesti ei hommaa merkittävästi vaikeuta. Vielä kun jaksaa kävellä Biltemaan (15 km) hakemaan nuo tarvikkeet. :)
Vielä kerran kiitos. - Kiki
Millä vuosituhannella sinä elät?
Nykyjään on kaikissa pyörissä yksipuolinn kiinnitys, jolloin sen voi vaihtaa paikallaan ollessa... - A.M.
Kiki kirjoitti:
Millä vuosituhannella sinä elät?
Nykyjään on kaikissa pyörissä yksipuolinn kiinnitys, jolloin sen voi vaihtaa paikallaan ollessa...varmaan Kikin pyörätuolissa ;o)
- Heikki
Kaikki mennyt hienosti siihen asti, kunnes on pitänyt ottaa vanhat kumit pois. Ei lähde ulkokumi mihinkään! Joko tekniikkani on aivan päin vattua, sormivoimani ovat hanurista tai ostamani rengasrauta on suolesta, mutta mikään ei auta. Sormet verillä yritän kammeta kumia pois, mutta ei tule kuin rengasraudan leveyden verran yli reunan...mikä helvata siinä oikein on?? Ja pirun rautakaan ei liu'u reunaa pitkin. Ihan jumissa eikä vanteen reuna näytä kauhean hyvältä.
Haen seuraavaksi jotain ja pistän koko renkaan sileäksi. - A.M.
Heikki kirjoitti:
Kaikki mennyt hienosti siihen asti, kunnes on pitänyt ottaa vanhat kumit pois. Ei lähde ulkokumi mihinkään! Joko tekniikkani on aivan päin vattua, sormivoimani ovat hanurista tai ostamani rengasrauta on suolesta, mutta mikään ei auta. Sormet verillä yritän kammeta kumia pois, mutta ei tule kuin rengasraudan leveyden verran yli reunan...mikä helvata siinä oikein on?? Ja pirun rautakaan ei liu'u reunaa pitkin. Ihan jumissa eikä vanteen reuna näytä kauhean hyvältä.
Haen seuraavaksi jotain ja pistän koko renkaan sileäksi.ne renkaan reunat, eli kaapelit siellä vanteen keskiurassa?
- tai lusikkaa
Heikki kirjoitti:
Kaikki mennyt hienosti siihen asti, kunnes on pitänyt ottaa vanhat kumit pois. Ei lähde ulkokumi mihinkään! Joko tekniikkani on aivan päin vattua, sormivoimani ovat hanurista tai ostamani rengasrauta on suolesta, mutta mikään ei auta. Sormet verillä yritän kammeta kumia pois, mutta ei tule kuin rengasraudan leveyden verran yli reunan...mikä helvata siinä oikein on?? Ja pirun rautakaan ei liu'u reunaa pitkin. Ihan jumissa eikä vanteen reuna näytä kauhean hyvältä.
Haen seuraavaksi jotain ja pistän koko renkaan sileäksi.useammalla rengasraudalla yhtäaikaa.
muutaman sentin välein, niin johan lähtee
lusikan toista päätä (sitä, josta pidetään syödessä kiinni) voi myös käyttää, mikäli ei liian teräväreunainen.
ja vastapuolen reunaa painelee ensin hiukan keskelle päin, niin saattaa sekin helpottaa. - Heikki
A.M. kirjoitti:
ne renkaan reunat, eli kaapelit siellä vanteen keskiurassa?
ymmärrän kysymyksesi oikein, niin olivat.
Pitkän kiroilun ja repimisen jälkeen sain kumit pois. Ratkaisu: vanhalla leipäveitsellä sahasin kumit päällikumin metallilankaan asti, väänsin rengasraudalla kumin toisen reunan vanteen reunan yli, puolisolle meisseli käteen ja siihen raudan tekemään rakoon ja itse kampesin lisää kumia vanteen reunan yli. Saman toistin kumin toisella reunalla.
Olen varmaan viimeisen päälle uusavuton, mutta en kyllä ymmärrä, millä tekniikalla/voimalla ne kumit oikein pitäisi saada näppärästi pois. Se kireä metallireuna (joka itselle tuli täytenä yllätyksenä) päällikumin sisässä oli jälkikäteen tarkasteltuna kaiken huippu.
Kyllä meni vaikeimman kautta.
Toivotan itselleni onnea UUSIEN kumien laittoon!
- Heikki
Onko mitenkään mahdollista, että vanha päällikumi oli väärän kokoinen eli liian pieni? On meinaan niin pahuksen vaikeaa saada tuota päällikumia tuohon vanteelle, edes sen toista reunaa. On kyllä todella hienot sormivoimat joillakin, ei voi muuta sanoa.
Niin, syyttämällä kumia liian pienestä koosta yritän tietenkin vierittää syyn pois kädettömyydestäni.- pitää
painella ei terävällä esineella esim veitsen toisella päällä että paikka vulkanoituu. sormilla ei auta mitää tehdä
- PetePa
Moro, miten takarengas irroitetaan, jos fillarissa on vanhanaikaiset vaihteet, joissa vaihteensiirtäjän ketju menee takanavan sisään?
Ihmettelevä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741