Ranskalaiset autot?

Tiedottomuutta

Kertokaapa nyt tällaiselle ekaa autoa ostavalle tytölle, onko nuo ranskalaiset autot mistään kotoisin?

Ystävättärellä on uusi Renault, joka on mielestäni todella mukava...siis TODELLA mukava. Tukevat penkit ja hiljainen sisämelu. Isä sanoi että ranskalaiset ruostuu huonosti (vrt. japsit tai saksalaiset) ja hyvinhän nuo tuolla kilpakentilläkin pärjää eri luokissa.

Onhan Finnairinkin lentokalustosta suurin osa ranskalaista insinöörityötä, joten luulisi että kelpo autojakin tekevät.

Mielipiteitä?

69

8700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hesa-klasu

      Esim rellu on ihan omaa luokkaansa kolariturvallisuustutkimuksissa. Mielestäni jokaiselle tärkeä kriteeri. Ei huonoa sanottavaa ranskiksista, luotettavuuskin nykyään jo hyväksyttävällä tasolla.

    • verran

      Saman verran ainakin näkyy suhteessa olevan vanhoja "ranskiksia"liikenteessä kuin muitakin.
      60-70 luvun japsi auto oli pahin ruostuja ei pahemmin näy Datsunin riisikippoja vaikka niitä myytiinkin tuhansittain vuodessa.
      Älä vertaa vanhoja ennakkoluuloja nykyautoihin.

      • Remppax

        Totta puhut, vähemmän näkyy 60 - 70 luvun autoja liikenteessä, ei minkään merkkisiä


    • saat silti kioskilta

      Mukavia ovat, sähkövikoja on jos maanantaikappaleen saat allesi.
      Toimiessaan hyvä ostos.

      • teehuoneesta

        Kummallisia myyttejä tuntuu olevan ranskalaisista. Jos vaikka ruostumismyytin saa murrettua niin sitten kaivetaan salaperäiset sähköviat.

        Mitkä ihmeen sähköviat? Sähkö loppuu? Sähkö karkaa? Sähkö pilaantuu? Sähkö sairastuu? Sähkä vammautuu? Sähkö kuolee?

        Melko mystisiltä kuulostaa mutta sinulla on varmaan siitä kokemusta.

        Euroopan myyntitilastoissa ranskalaiset ovat aika hyvin edustettuna. Hulluja nuo eurooppalaiset. Toista se on meillä täällä Aasiassa.

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=125765


      • ála Peugeot
        teehuoneesta kirjoitti:

        Kummallisia myyttejä tuntuu olevan ranskalaisista. Jos vaikka ruostumismyytin saa murrettua niin sitten kaivetaan salaperäiset sähköviat.

        Mitkä ihmeen sähköviat? Sähkö loppuu? Sähkö karkaa? Sähkö pilaantuu? Sähkö sairastuu? Sähkä vammautuu? Sähkö kuolee?

        Melko mystisiltä kuulostaa mutta sinulla on varmaan siitä kokemusta.

        Euroopan myyntitilastoissa ranskalaiset ovat aika hyvin edustettuna. Hulluja nuo eurooppalaiset. Toista se on meillä täällä Aasiassa.

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=125765

        Tässäpä suht' tuoreen 406:n "mukavia" sähkövikoja, joita ei ole merkkihuollossa onnistuttu löytämään/poistamaan:

        - käynnistyshäiriöitä etenkin kostealla kelillä (starttia pyörittää, muttei käynnisty)
        - keskuslukitus avautuu itsekseen. Tämäkin vika ilmenee kostealle kelillä. Pistän siis auton lukkoon yöksi, mutta aamulla ovet ovat mystisesti auenneet itsekseen.

        Lisäksi ajovalon polttimoita palaa mielestä turhan usein (kestää alle vuoden/15 tkm), mutta tämä vaiva nyt ei varsinaisesti kai liity sähköongelmiin eikä ole yhtä vakava kuin kaksi edellä mainittua.


      • jotain.
        ála Peugeot kirjoitti:

        Tässäpä suht' tuoreen 406:n "mukavia" sähkövikoja, joita ei ole merkkihuollossa onnistuttu löytämään/poistamaan:

        - käynnistyshäiriöitä etenkin kostealla kelillä (starttia pyörittää, muttei käynnisty)
        - keskuslukitus avautuu itsekseen. Tämäkin vika ilmenee kostealle kelillä. Pistän siis auton lukkoon yöksi, mutta aamulla ovet ovat mystisesti auenneet itsekseen.

        Lisäksi ajovalon polttimoita palaa mielestä turhan usein (kestää alle vuoden/15 tkm), mutta tämä vaiva nyt ei varsinaisesti kai liity sähköongelmiin eikä ole yhtä vakava kuin kaksi edellä mainittua.

        Ja ne olivat universumin ainutlaatuisimmat sähköviat ja missään muussa merkissä ei ole samanlaisia vikoja?

        Jos osaat vähänkään surffailla selaimella niin löydät joka ikisen automerkin keskustelupalstalta vastaavia vikoja.


      • ála Peugeot
        jotain. kirjoitti:

        Ja ne olivat universumin ainutlaatuisimmat sähköviat ja missään muussa merkissä ei ole samanlaisia vikoja?

        Jos osaat vähänkään surffailla selaimella niin löydät joka ikisen automerkin keskustelupalstalta vastaavia vikoja.

        Mikäs ihmeen vuodatus tämä oli? Mistä minä tiedän, onko muissa merkeissä samanlaisia vikoja? Sen verran voin sanoa, että edellisissä autoissani (2 saksalaista, 1 japanilainen) ei sähkövikoja esiintynyt.

        Voi tietysti olla, että kaikki nykyautot sisältävät sähkövikoja, mutta enpä ole ainakaan huomannut kenenkään naapurin yrittäneen turhaan startata autoaan aamuisin. Enkä ole kyllä mennyt kokeilemaan naapureiden autojen oviakaan, josko ne olisivat yöllä mystisesti auenneet itsekseen.


      • ála Peugeot.
        jotain. kirjoitti:

        Ja ne olivat universumin ainutlaatuisimmat sähköviat ja missään muussa merkissä ei ole samanlaisia vikoja?

        Jos osaat vähänkään surffailla selaimella niin löydät joka ikisen automerkin keskustelupalstalta vastaavia vikoja.

        Vihjeestäsi suoritin hieman surffailua ja törmäsin tälläiseen artikkeliin:

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Automatka katkeaa useimmin sähkövikoihin/1135219939582

        Tämän pohjalta uskallan sanoa, että ranskalaisissa autoissa taitaa todellakin olla muita enemmän sähkövikoja.


      • mitään
        ála Peugeot. kirjoitti:

        Vihjeestäsi suoritin hieman surffailua ja törmäsin tälläiseen artikkeliin:

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Automatka katkeaa useimmin sähkövikoihin/1135219939582

        Tämän pohjalta uskallan sanoa, että ranskalaisissa autoissa taitaa todellakin olla muita enemmän sähkövikoja.

        pösöä ookaan! Tojotero sä oot.


      • Nro 26 26.6.1996
        ála Peugeot. kirjoitti:

        Vihjeestäsi suoritin hieman surffailua ja törmäsin tälläiseen artikkeliin:

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Automatka katkeaa useimmin sähkövikoihin/1135219939582

        Tämän pohjalta uskallan sanoa, että ranskalaisissa autoissa taitaa todellakin olla muita enemmän sähkövikoja.

        Ankkalinnan pormestari toteaa Aku Ankan palkitsemistilaisuudessa näin:

        "Ikimuistoisen urotekonne ansiosta saatte kaiken anteeksi. Ja teille on myönnetty superluokan urhoollisuusmitali, jollainen on melkein yhtä harvinainen kuin humppakansan viisuvoitto."

        Mitäs siitä sanot? Lehdissä kirjoitellaan mitä sattuu.


      • niin...
        Nro 26 26.6.1996 kirjoitti:

        Ankkalinnan pormestari toteaa Aku Ankan palkitsemistilaisuudessa näin:

        "Ikimuistoisen urotekonne ansiosta saatte kaiken anteeksi. Ja teille on myönnetty superluokan urhoollisuusmitali, jollainen on melkein yhtä harvinainen kuin humppakansan viisuvoitto."

        Mitäs siitä sanot? Lehdissä kirjoitellaan mitä sattuu.

        Kyllä alkaa pudota pohja kirjoittelulta, kun verrataan Helsingin Sanomia Aku Ankkaan. Mutta mitäpä sitä voisi muuta odottaakaan, kun faktat loppuvat.


      • olikin
        niin... kirjoitti:

        Kyllä alkaa pudota pohja kirjoittelulta, kun verrataan Helsingin Sanomia Aku Ankkaan. Mutta mitäpä sitä voisi muuta odottaakaan, kun faktat loppuvat.

        Ei vain meinaa suoraan kolahtaa sinullekkaan.

        Helsinginsanomien autopalstat/vikaluettelot kannattaa jättää omaan arvoonsa.

        Ja eikös noita lehtiä julkaise sama yhtiö joten kai sieltä lainataan toimittajia osastolta toiselle...


      • uudelleen...
        olikin kirjoitti:

        Ei vain meinaa suoraan kolahtaa sinullekkaan.

        Helsinginsanomien autopalstat/vikaluettelot kannattaa jättää omaan arvoonsa.

        Ja eikös noita lehtiä julkaise sama yhtiö joten kai sieltä lainataan toimittajia osastolta toiselle...

        Kyseessä on Helsingin Sanomien tekemä artikkeli Saksan ADAC -tiepalvelun tutkimuksesta, ei mikään HS:n toimittajan oma näkemys.

        Väitätkö siis tosiaan, että tuo tutkimus ei pidä paikkaansa? Olisi mielenkiintoista kuulla muitakin perusteita kuin se, että kaikkeen lukemaansa ei kannata uskoa.


      • vai osaatko?
        uudelleen... kirjoitti:

        Kyseessä on Helsingin Sanomien tekemä artikkeli Saksan ADAC -tiepalvelun tutkimuksesta, ei mikään HS:n toimittajan oma näkemys.

        Väitätkö siis tosiaan, että tuo tutkimus ei pidä paikkaansa? Olisi mielenkiintoista kuulla muitakin perusteita kuin se, että kaikkeen lukemaansa ei kannata uskoa.

        Aikasmoinen pellehermanni olet kun tuon perusteella esität teesin että ranskalaiset olisivat muita enemmän sähkövikaisia.

        Olin havaitsevinan että vikatilaston kärjessä oli saksalainen merkki. Mallikohtaisia vikojen tyyppejä ei missää eritelty, todettiin vain että tietty prosentti vioista on sähjövikoja.

        Ja miten mielenkiintoisia sähkövikoja sitä olikaan:



          1. Sähkölaitteet yleensä (35 prosenttia)

          Akku tyhjentynyt, laturi rikki, laturin (ja vesipumpun) hihna katkennut, käynnistysmoottori
          jumissa, sähköjohto irronnut tai sulake palanut.

          2. Sytytysjärjestelmä (14,6 prosenttia)

          Ajonestolaite rikki, näätä järsinyt sytytysjohtoja, elektroninen moottoriohjaus rikki,
           märät sytytystulpat.



        Jospa se sinullakin on näätä järsinyt sytytysjohtoja ja autosi ei ole käynnistynyt.

        Suoksi suolle, pelle.


      • itsesuggestion
        vai osaatko? kirjoitti:

        Aikasmoinen pellehermanni olet kun tuon perusteella esität teesin että ranskalaiset olisivat muita enemmän sähkövikaisia.

        Olin havaitsevinan että vikatilaston kärjessä oli saksalainen merkki. Mallikohtaisia vikojen tyyppejä ei missää eritelty, todettiin vain että tietty prosentti vioista on sähjövikoja.

        Ja miten mielenkiintoisia sähkövikoja sitä olikaan:



          1. Sähkölaitteet yleensä (35 prosenttia)

          Akku tyhjentynyt, laturi rikki, laturin (ja vesipumpun) hihna katkennut, käynnistysmoottori
          jumissa, sähköjohto irronnut tai sulake palanut.

          2. Sytytysjärjestelmä (14,6 prosenttia)

          Ajonestolaite rikki, näätä järsinyt sytytysjohtoja, elektroninen moottoriohjaus rikki,
           märät sytytystulpat.



        Jospa se sinullakin on näätä järsinyt sytytysjohtoja ja autosi ei ole käynnistynyt.

        Suoksi suolle, pelle.

        mestari! Senkus hoet itsellesi tuota mantraa, että ranskalaisissa autoissa ei ole muita enempää sähkövikoja. Tilastot kuitenkin sotivat tuota väitettä vastaan.

        Huomasin kyllä, että artikkelissa mainittiin näätäeläinten tuottavat osan sähköongelmista, mutta ei se silti selitä sitä, että vähävikaisimpien autojen joukossa ei ollut ensimmäistäkään ranskalaista autoa. Vastaavasti viallisimmista niitä löytyi useampikin malli.

        Tuo "suksi suolle, pelle" -kommenttisi oli asiaton. Toisaalta mitäpä voi odottaa "mieheltä", joka referoi Aku Ankkaa - lehteä, jota minä luin viimeksi 11-vuotiaana.


      • sivustahuhuilija
        itsesuggestion kirjoitti:

        mestari! Senkus hoet itsellesi tuota mantraa, että ranskalaisissa autoissa ei ole muita enempää sähkövikoja. Tilastot kuitenkin sotivat tuota väitettä vastaan.

        Huomasin kyllä, että artikkelissa mainittiin näätäeläinten tuottavat osan sähköongelmista, mutta ei se silti selitä sitä, että vähävikaisimpien autojen joukossa ei ollut ensimmäistäkään ranskalaista autoa. Vastaavasti viallisimmista niitä löytyi useampikin malli.

        Tuo "suksi suolle, pelle" -kommenttisi oli asiaton. Toisaalta mitäpä voi odottaa "mieheltä", joka referoi Aku Ankkaa - lehteä, jota minä luin viimeksi 11-vuotiaana.

        "Tilastot kuitenkin sotivat tuota väitettä vastaan"

        Mistähän tilastoista tässä on kyse?
        Tuolta linkistäsi ei ainakaan sellaisia tilastoja löytynyt.

        Minusta tuo "suksi suolle, pelle" -kommentti vaikuttaa tässä tapauksessa aika asialliselta.


      • aina.
        itsesuggestion kirjoitti:

        mestari! Senkus hoet itsellesi tuota mantraa, että ranskalaisissa autoissa ei ole muita enempää sähkövikoja. Tilastot kuitenkin sotivat tuota väitettä vastaan.

        Huomasin kyllä, että artikkelissa mainittiin näätäeläinten tuottavat osan sähköongelmista, mutta ei se silti selitä sitä, että vähävikaisimpien autojen joukossa ei ollut ensimmäistäkään ranskalaista autoa. Vastaavasti viallisimmista niitä löytyi useampikin malli.

        Tuo "suksi suolle, pelle" -kommenttisi oli asiaton. Toisaalta mitäpä voi odottaa "mieheltä", joka referoi Aku Ankkaa - lehteä, jota minä luin viimeksi 11-vuotiaana.

        Ikää on itsellä melkein yhtä paljon kuin mitä Aku Ankka on ilmestynyt Suomessa mutta luen sitäkin edelleen. Ja paljon muutakin.

        Ehkä sinunkin kannattaisi jatkaa sitä lukuharrastustasi vaikka olisitkin jo peruskoulusta päässyt.


      • autot.......
        vai osaatko? kirjoitti:

        Aikasmoinen pellehermanni olet kun tuon perusteella esität teesin että ranskalaiset olisivat muita enemmän sähkövikaisia.

        Olin havaitsevinan että vikatilaston kärjessä oli saksalainen merkki. Mallikohtaisia vikojen tyyppejä ei missää eritelty, todettiin vain että tietty prosentti vioista on sähjövikoja.

        Ja miten mielenkiintoisia sähkövikoja sitä olikaan:



          1. Sähkölaitteet yleensä (35 prosenttia)

          Akku tyhjentynyt, laturi rikki, laturin (ja vesipumpun) hihna katkennut, käynnistysmoottori
          jumissa, sähköjohto irronnut tai sulake palanut.

          2. Sytytysjärjestelmä (14,6 prosenttia)

          Ajonestolaite rikki, näätä järsinyt sytytysjohtoja, elektroninen moottoriohjaus rikki,
           märät sytytystulpat.



        Jospa se sinullakin on näätä järsinyt sytytysjohtoja ja autosi ei ole käynnistynyt.

        Suoksi suolle, pelle.

        eivät kelpaa edes näädälle;DDDDD


      • epäilevä1
        ála Peugeot. kirjoitti:

        Vihjeestäsi suoritin hieman surffailua ja törmäsin tälläiseen artikkeliin:

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Automatka katkeaa useimmin sähkövikoihin/1135219939582

        Tämän pohjalta uskallan sanoa, että ranskalaisissa autoissa taitaa todellakin olla muita enemmän sähkövikoja.

        mielestäni ollut sanaakaan peugeotista, jos rellussa oli vikoja niin ei se ole pösö. olihan siellä opel mutta ei se tarkoita että kaikki saksalaiset on sähkö viallisia. eiköhän ne ranskalaiset nykyään käytä saksalaisia Siemens:sin ja Bosh:in laitteita pääasiassa.


      • ála Peugeot
        epäilevä1 kirjoitti:

        mielestäni ollut sanaakaan peugeotista, jos rellussa oli vikoja niin ei se ole pösö. olihan siellä opel mutta ei se tarkoita että kaikki saksalaiset on sähkö viallisia. eiköhän ne ranskalaiset nykyään käytä saksalaisia Siemens:sin ja Bosh:in laitteita pääasiassa.

        Sehän lohduttaakin minua valtavasti, että tuossa tutkimuksessa ei ollut Peugeotia. Ehkäpä tämä viallinen neljänollakutoseni onkin Renault Peugeotin vaatteissa?


    • Fr.

      Kaikki autot ruostuvat. Ei ole hiljaisempi kuin muut.
      Kilpa ajot ja lentokoneet ovat ihan eri juttu.

    • esson paarista päivää

      isäsi on selvästi mennyt 1960-luvulla esson paarin nurkkapöytään ja unohti tulla sieltä pois.

      Mm. ruotsalaisen todellisessa liikenteessä olleiden autojen tutkimus paljasti että vain kaksi autoa olivat täysin ruosteettomia: Renault Laguna II ja Citroen C5, jopa paras audi jäi noiden taakse eikä nykyään enää mikään muu ruostukaan kuin japsit ja niistäkin lähinnä tojota sekä saksalaisista fordit.

      Mielenkiinnolla odotellaan seuraavaa tutkimusta johon Megane II ja C4:kin ehtivät mukaan, eivät olleet vielä tuossa edellisessä koska autojen piti olla tarpeeksi vanhoja.

      Megane II on muuten edelleen luokkansa hiljaisin ja mukavin auto vaikka uudempiakin on tullut markkinoille mutta jostain syystä vain ranskalaiset panostavat näihin asioihin mikä ei olekaan ihme koska todella huippuluokan äänieristyksen toteuttaminen on aivan tajuttoman vaikeaa ja kallista joten monet merkit eivät edes yritä sitä muihin kuin edustusautoihin.

    • tytölle

      Ranskalaiset ovat käytettyinä edullisia ja siihen on syynsä:

      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/3 vuotta vanhat autot/1135219603566
      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/8 vuotta vanhat autot/1135219603631
      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Subaru paransi asemiaan TÜV-laatuvertailussa/1135218709442
      http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Automatka katkeaa useimmin sähkövikoihin/1135219939582

      Kannattaa siis säästää vielä vähän ja ostaa parempi auto.

    • sanottavaa

      perheessämme toinen auto on ollut ranskalainen jo kuudetta vuotta. Ovat hyviä ajaa ja hiljaisia eivätkä ruostu. Ovat myös persoonallisemman näköisiä kuin jotkut muut. Ranskalaiseen luotamme jatkossakin. Renaultia ei ole vielä ollut ja sellainen on kovasti alkanut minuakin kiinnostumaan.

      Autourheilussakin ranskikset menestyvät hienosti. Insinööritaito on heillä hallussa kuten sillä lentokonepuolellakin (Caravellesta ja Concordesta lähtien).

      On tietysti näitä "tilastoilla ajavia" jotka eivät autoista ymmärrä. Heistä ei kannata välittää.

    • Erk-ki

      Autoissa on ongelmia valmistusmaasta riippumatta...

      Olen entinen Laguna II:n omistaja. Yksi parhaita autoja ajaa mutta laitoin omani vaihtoon vuoden käytön jälkeen (ostettaessa 2-vuotias).

      Mielestäni on kohtuutonta että "uudehkossa" autossa on puolen vuoden sisään tällainen vikalista:
      - ohjaustehostin vaihdettu
      - moottorin ohjausyksikkö vaihdettu
      - käyntihäiriöitä kylmänä (liittyy ehkä edelliseen)
      - penkinlämmittimen katkaisija vaihdettu kahteen kertaan
      - avainkortti vaihdettu
      - sähköiset lasinnostimet korjattu
      - lampunpesimet jäivät käytön jälkeen aina yläasentoon

      Onneksi kaikki meni myyjäliikkeen vaihtoautotakuuseen. Ehkä tämä oli sellainen maanantaikappale.

      Ruosteelle eivät ole herkkiä, muu tekniikka hajoaa ennemmin ympäriltä. Kaverin 15-vuotiasta 405 pösöä ihmeteltiin oikein porukalla, ei ruosteen häivääkään vaikka mitään käsittelyjä ei ole tehty.

    • Charles

      Käsite "rapeat ranskalaiset" tuli automaailmaan muistaakseni 70-luvulla. Silloiset ranskalaiset tuppasivat ruostumaan. Tuosta on kuitenkin jo 30 vuotta aikaa, eikä ruostuminen ole ollut ongelma enää vuosiin. Isä on siis jäänyt jonnekin menneeseen elämään.

      Puhutaan myös sähkövioista. Nykyään autojen elektroniikka ostetaan alihankintana valmiina paketteina. Eivät Citroen, Peugeot tai Renault tee itse omia elektroniikkaosiaan. Ne ostetaan samoilta valmistajilta, joilta muutkin autovalmistajat ostavat. Sen verran auton valmistaja vaikuttaa sähköihin, että osa liitoksista on mallikohtaisia. Tämän vuoksi saattaa olla mallikohtaisia sähkövikoja, esimerkiksi takaluukun ikkunan lukko, polttoainetankin korkki, sähköinen ikkunan avaaja yms.

      Ranskalaisille tyypillistä ovat pehmeät jouset. Isojen Sitikoiden kaasunestejouset ovat tietysti omaa luokkaansa, mutta myös Pösö ja Rellu ovat pehmeitä. Tämän vuoksi vannoutuneet sakemanni-miehet valittavat, että niissä ei ole "tuntumaa tiehen". Kuski ei siis tunne jokaista koloa ja nyppylää, joka tiessä on.

      Ainakin Sitikassa jälleenmyyntiarvo tippuu vauhdilla. Sen vuoksi muutaman vuoden vanhojan Sitikoita saa naurettavaan hintaan. Suurin haitta siinä on essonpoikien vinoilu, mutta jos siitä ei välitä, käytetty ranskis on halpa menopeli.

    • Ranskis!

      Ajelin yhden 406:n mittariin pitkälti yli 200 tkm ja sitten otin Mondeon joka on pelittänyt aikalailla yhtä hyvin mutta seuraava on taas ranskalainen. Niiden verotusarvot on aivan omaa luokkaansa verrattuna ominaisuuksiin. Lisäksi paljon ajavalla tuo melu alkaa ketuttamaan. Kaipaan taas mukavuutta, hiljaisuutta ja varusteita sekä halvempaa verotusaroa.

      Kestävyydestä sen verran, että Pösö oli vahvempi. Huoltopiste jota käytin taas oli niin huono, että luovuin Pösöstä osittain sen vuoksi. Tosin on myönnettävä etten osta kahta samanmerkkistä peräkkäin. On periaate. Vaihtelu virkistää.

      • vaihtelu virkistää

        Minäkin vetäsen joka toisen vedon anaaliin niin tulee vaihtelua ja pysyy laskutaitokin kunnossa.


      • vedon
        vaihtelu virkistää kirjoitti:

        Minäkin vetäsen joka toisen vedon anaaliin niin tulee vaihtelua ja pysyy laskutaitokin kunnossa.

        poikakaverisi suukkiin


    • insinöörityötä

      Kilpakenttien ranskalaisista ei kannata puhua. Merkit ovat mitä ovat mutta yksikään kilpa-auto ei ole minkäänmaalainen. Niiden tekijät on joka tallilla hyvin kansainvälisiä ryhmiä.
      OIngelma ranskalaisissa autoissa on Manana-asenne. Vaikka minkälaista sutta tulisi linjalta niin kaikki lähtee asiakkaille.
      Saksassa maanantaiyksilöitä tulee maanantaisin ja Japanissa vielä harvemmin. Ranskassa ja Italiassa maanantai on joka päivä.

      • väärin meni

        ranskalaiset kilpatallit ovat todella ranskalaisia. Minkään muunmaalaiset kilpatallit eivät käytä näin paljon oman maan väkeä insinööreistä mekaanikkoihin ja jopa kuskeihin. Ja miksi käyttäisivät kun taitoa löytyy omasta takaa. Ranskassa on perinteisesti erittäin korkea aerodynamiikan koulutus/osaaminen.


    • ja nakit

      Ranskalaisia autoja saattaa leimata hienohko laatuvaihtelu yhden ja saman mallisarjan sisällä. Ostimme lankomiehen kanssa muutama vuosi sitten samaan kauppaan samanlaiset Lagunat. Omassani ei ole ollut (2 vuotta ja 8kk myöhemmin) muuta vikaa kuin ensimmäisen 200km jälkeen vaihdettu ABS-järjestelmän ohjausboksi. Takuuna meni repsikan puolen peilin sähkösäädön rikkoutuminen.

      Lankomiehellä ollut enemmän ongelmia, ei mitään isoa, mutta harmillista kuitenkin. Nitinöitä ja natinoita, jatkuvia polttimoiden palamisia, vinkuvia jarruja jne. Tielle ei ole jättänyt kertaakaan kumpikaan auto.

      Hyviä autoja, tuurilla käsiin saattaa osua maanantaikappale, joka saattaa olla murheenkryyni. Seuraava autonikin on ranskalainen.

    • tässä kokemukset

      kaksi ranskiksista hankittu uutena ja noilla kummallakin ajettu reilut 2v ja 30-40tkm mikä ei ole paljoa mutta jos maanantaikappale osuisi kohdalle niin tuossakin ajassa tapahtuu kummia.

      Nämä kaksi (joista toinen edelleen käytössä) ovat toimineet täysin moitteetta (kop, kop) joten tojotaan vaihtamalla ei laatu tai luotettavuus paranisi lainkaan mutta joutuisi luopumaan äänieristyksestä, ruosteenestosta ja ajomukavuudesta mitä en aio harkitakaan.

      Kolmas 6v käytettynä ostettu kakkosauto on nyt ollut käytössä vuoden eikä tuossakaan ole varsinaisia vikoja mutta tietenkin normaalia kulumista eli jarrulevyä ja palaa tms. Autoon ei ole tehty mitään jälkikäsittelyä ja sitä on ajettu etelän suolaliemissä uudesta alkaen eikä ruosteesta näy jälkeäkään.

    • Juulia

      Meillä ollut perheessä Renault Clio nyt viitisen vuotta ja pelannut hyvin. Huollot tehty ajallaan, ei ihmeempiä vikoja ja erittäin mukava auto ollut myös Suomen talvessa.

    • Alfa Romeo

      Tuskinpa ne sen kummempia ovat kuin muutkaan kärryt.

      on harmi, että MD-11 koneet korvataan A340- ja A350-sarjan Airbusseilla. Ikävä tulee. Bussit ovat lisääntyneet muutenkin vauhdilla noitten A320-koneitten myötä. Onneksi emput tuovat lisäväriä laivastoon.

      • Njoo

        Tekstin tasosta päätellen vika löytyi melko varmasti ratin ja penkin välistä..."pomppien ihan hullun lailla"! :-)


      • iso ranskalainen auto

        ei ole omakohtaista kokemusta niin älä vaivaudu kommentoimaan täällä viisauksiasi. minulla on kolmas ranskalainen, iso auto eikä ole ollut vaikeuksia eikä mitään outoja vikoja, 600000km viimeisellä ajettu ja ajossa edelleen, koska niitä ongelmia on odotettavissa, voitko kertoa niin osaan varautua.


    • Maacce

      Itsellä oli jo 80-luvun lopulla 205-Pösön kanssa ongelmia talvisaikaan (kylmäkäynnistyvyys). Oli pitkä jakso ilman ransakalista autoa. Päädyin sitten Citroen C2:een kivan ulkonäön, ajettavuuden ja tyylin takia, varustelukin hintaan nähden hyvä eli mm. ilmastointi vakiona.

      Siitä alkoi Vehossa seisottamisen kierre. Jarruja laitettiin useaan kertaan, ei lopullista apua. Ajotietokone piti päivittää takaisinkutsuna. Kone alkoi nykimään ja röpöttämään, tehtiin moottoriohjauksen softapäivitys. Tulos: koneesta lähti 500 rpm maksimikierrosalueesta pois, nykiminen jatkui, lisänä soppaan toistuvat antipollution faulty-merkkiviestit. Veho ei osannut/halunnut korjata eikä vaihtaa epäiltyjä viallisia osia takuuseen koska testeri ei näyttänyt että vikaa olisi! En jaksanut enää tapella enkä joka viikko istua korjaamon odotuspenkillä tai kiirehtiä töihin ja töistä takaisin hakemaan autoa joten annoin lopulta olla: kärsin, maksoin välirahaa jua vaihdoin merkkiä ja samalla liikeketjua/huolto-organisaatiota. Ja helpotus tuli asiaan, ei ole tarvinnut katua. Merkkiä en viitsi sanoa, koska joku väittäisi että samoja Boschin osia siinä ja siinä merkissä käytetään kuin Citikassa. Vaan eipä tunnu olevan samoja outoja ongelmia!

      Ranskassa äskettäin käyneenä täytyy todeta, että kyse on näköjään paljolti maan kulttuurista. Ranskalainen ajattelutapa on omalaatuista, epäkäytännöllistä ja osin logiikaltaan muille vierasta. Selitellään kovasti vaan ongelmat eivät sillä ratkea. Tuotteita ei luultavasti testata kovin pitkäjänteisesti vaan jos joku kohta jää hiukan puolitiehen niin painetaan villaisella ja "laissez faire" eli antaa mennä vaan! Tuo softapäivittämisen mukanaan viemät 500 kierrosta moottorista kuitattiin Vehossa siten että tehdas sanoo softapäivittämisen olevan moottorille hyväksi ja sillä siisti, viis siitä katsooko asiakas auton luonteen muuttuneen huonompaan suuntaan alkuperäisestä vai ei.

      Eli lopuksi vaan totean että jos ketä innostaa niin voi sitä sen ranskalaisen ostaa kokeilla. Saattaa jopa hyväkin yksilö osua kohdalle, vaan laatu noissa nyt ainakin vaihtelee ja minulle osui 2 huonoa, eikä kolmatta enää tule. Koska pidän ruuasta niin totean että näköjään ne parhaat ranskalaiset saa grilliltä (ei Mäkkäri vaan ihan aito torinvierus-grilli)!

      • mitä sattuu

        kohdalle. Itselleni sattui kolme japanilaista sutta. Ne riittivät. Peugeot on pelannut hienosti 4.5 vuotta.


      • Maacce
        mitä sattuu kirjoitti:

        kohdalle. Itselleni sattui kolme japanilaista sutta. Ne riittivät. Peugeot on pelannut hienosti 4.5 vuotta.

        Itsellä on ollut aiemmin myös muutamia japsiautoja. Vaikka niissä oli tiettyjä puutteita (ajettavuus ja korroosiosuoja) niin tekniikka pelasi kaikissa ongelmitta, vain normaalit määräaik.huollot. Muusta en tiedä. Jos sinun Peugeot pelaa ongelmitta, niin sehän on hyvä juttu.


    • HHH

      Minäkin tein sen kuuluisan yhden kerran kokeilun ranskalaisella. Kerta riittää varmasti sinullekin ellet ole tarpeeksi fiksu pysyäksesi erossa niistä.

      • lehmät...

        lentää...


    • Fordin ostin

      En jaksa lukea koko viestilistaa läpi, joten tästä voi jo olla maininta. Renaultin ohjaus, niin Clion kuin Meganenkin, on saanut viime vuosista tähän päivään asti haukkuja usealtakin autolehdeltä.

      Saman havainnon tein itsekin viime talvena, kun auton ostoaikeissa testailin Megane-farkkua. Pehmeällä lumella ohjaus oli luultavasti surkeinta mitä olen viime vuosina kokenut. Varsinkin suherölumessa ojaus oli lähes tunnoton, ja samaa valittivat autolehdetkin. Auto jäi ostamatta.

      Jos haluat ohjaukseltaan ja muutenkin jämptin auton, osta Ford Focus. Se oli tosi timmi ajettava ja sellainen olikin vain nimeä paperiin vailla, etten ostanut. Päädyin nyt kesällä kuitenkin Ford Mondeoon, sillä sekin on tosi jees ajettava. Molemmat Fordit pesevät ominaisuuksillaan Meganen mennen tullen. Meganen ainoa merkittävä plussa oli sen hiljaisuus.

      • valitsin meganen

        minä kun olin ostamassa autoa enkä ohjausta niin ostin Meganen.

        Sinä taas olit ostamassa ohjausta etkä autoja joten on ymmärrettävää että päädyit Focukseen.

        Lienee turha yrittääkään selittää syytä henkilölle joka tuijottaa autolehtien testejä ja niistäkin vain yhtä kaikista mahdollisisita testatuista asioista.


      • ostin Fordin, osa 2
        valitsin meganen kirjoitti:

        minä kun olin ostamassa autoa enkä ohjausta niin ostin Meganen.

        Sinä taas olit ostamassa ohjausta etkä autoja joten on ymmärrettävää että päädyit Focukseen.

        Lienee turha yrittääkään selittää syytä henkilölle joka tuijottaa autolehtien testejä ja niistäkin vain yhtä kaikista mahdollisisita testatuista asioista.

        Auton yksi tärkeimpiä ajettavuuteen vaikuttavia tekijöitä on ohjaus. Jos se on epäkelpo, ei autolla tee juurikaan mitään. Talvella testattu farkkuMegane oli ohjauksen puolesta melko suuri pettymys. Sitä sai pehmeässä lumessa ajaa kieli keskellä suuta, kun kunnon tuntumaa tiehen ei ollut. Kaupunkiajossa kapeilla teillä oli välillä suorastaan kusessa auton epämääräisen ohjauksen ja huonon pidon takia. Ohjauksen keskialueellakin oli outoa pehmeyttä. Ja ei, vika ei ollut renkaissa. Omat vahemmat autonikaan eivät ikinä olleet noin huonoja ajettavia talvella. Missä siis oli se luvattu ranskalainen ajonautinto???

        Kohta jo 30 vuoden ajo- ja autokokemuksella on oppinut sen, että pienikin puute auton ohjauksessa voi olla painajainen. Ei ole mitään järkeä hankkia uutta tai edes käytettyä autoa, jonka kulkusuuntaa joutuu korjaamaan kaiken aikaa. Talvella tuo vika vain korostuu. Usein kyydissä on muitakin, joten autolta on odotettava varmuutta joka suhteessa. Tätä ei Megane ainakaan minulle talviajossa tarjonnut.

        Megane olisi loppujen lopuksi ollut tilojensakin puolesta huono ratkaisu Mondeoon nähden. Sisällä on mahduttava istumaan väljästi niin edessä kuin takanakin, ja perheellisellä tavaratilakin näyttelee erittäin suurta roolia autoa ostettaessa. Näistä täydet 10 pistettä Mondeolle, Meganelle vain 8.

        Mitä taas autolehtien testeihin tulee, niin vain täysi typerys ei ota niistä opikseen. Niistä saa todella arvokasta etukäteistietoa, kun autoa ollaan ostamassa. Testit antavat vinkkejä siitä mihin ostajan on syytä kiinnittää huomiota. Tuo Meganen testi Tuulilasissa sattui silmiini vasta oman kokeilun jälkeen, joten etukäteen en tiennyt uuden auton ohjauksen olevan niin huono. Lehdessä mainittiin puutteen olleen myös edellisvuoden autoissa.

        Jälkeenkinpäin olen lehtiä lueskellut ja myös TM tiesi kirjoittaa suuressa farkkutestissään (2005 tai 2006) Meganen ohjauksesta. Teksti ei ollut kehuva, vaan paremminkin ihmeteltiin autojätin toistuvaa mokaa. Sen sijaan Focus oli kelpo peli. Mondeo tuli kuitenkin ostettua, joten hyvillä eväillä liikutaan. Kyyti on erittäin asiallista ja johdonmukaista. Sisämelu on ehkä aavistuksen kova, mutta se ei ajettavuutta haittaa.


    • Kaikkitietävä.

      No, tällaisella palstalla kun kysyt, saat kymmeniä vastauksia joissa ylistetään ranskalaisia autoja ja samalla haukutaan japanilaiset autot, ja erityisesti Tojota, aivan maanrakoon. Päättele tästä itse...

    • Autot on

      Käy koeajamassa! Se mikä tuntuu parhaalta osta se. Autotehtaat omistaa toisiaan ristiin joten eurooppalaisessa laatumerkissä saattaa olla moottori joka on suunniteltu ja jopa valmistettu japanissa. Ja useimmat euroopassa myytävät japanialaiset autot on valmistettu euroopassa. Olen itse omistanut 2 euroa ja 2 japanialaista, mistään ei mitään pahaa sanottavaa. Autot on kyllä ollu uusia joten en ota kantaa millasia ne on ollu vaikka rippikouluiässä...

    • auto...

      Ajelen itse ranskalaisella autolla, joka on kohta 10v. vanha. Mittarissa on 330tkm ja auto on edelleen TODELLA mukava, varsinkin ajossa. Auto ei ole käytössä löystynyt ollenkaan, alusta toimii kuin uusi ja kone vetää edelleen hyvin. Ura- ja tuuliherkkyys ovat sille tuntemattomia käsitteitä. Auto on todella hiljainen, tuulensuhinat ja rengasäänet on hyvin vaimennettu, eikä kojelautakaan nitise. Sisustuskin on vielä täydessä timmissä, kulumia ei näy missään, paitsi kuskin kuramatossa.

      Luotettavuus on ollut huippuluokkaa - tielle ei ole jättänyt kertaakaan, käyntiin on lähtenyt aina, öljyä ei kulu ja viat ovat olleet harvinaisia, ja nekin harvat niitä "pikkuvikoja", kuten esim kojetaulun palaneet valot, joita on joutunut muutamia uusimaan, tai kuskin penkki, joka löystyy pikkuhiljaa ja sen ruuvit joutuu kiristämään muutaman vuoden välein.
      Jopa ajovalojen polttimot kestää n. 3v ja ne on helppo vaihtaa itsekin. Katsastuksesta on menty aina heittämällä läpi. Edes ilmastointia ei ole tarvinnut vielä huoltaa, vaikka jotkut joutuvat tekemään sen vuosittain!?!

      Korjauksia:
      Pakoputki 9v/320tkm
      Takajarrulevyt 9v/320tkm
      Etujarrulevyt 8v/300tkm
      Turbon paineensäädin 7v/270tkm
      Takavakaimen koiranluu 6v/240tkm
      Lisäksi edellinen omistaja on vaihtanut
      laturin ja
      tuulilasin, joka ei ollut haljennut vaan mennyt pikkuhiljaa kiveniskemistä huonoon kuntoon.

      Kuskin oven alareuna alkoi yllättäen kuplia viime kesänä, mutta korjasin sen heti alkuunsa, lieneekö syy ollut valmistusvirhe(?) koska loput autosta on täysin ruosteetonta.
      Ja se ranskalaisten sähkövikamaine jaksaa ihmetyttää...

      • löytyy

        Onnittelut sinulle! Tuollaisia poikkeuksellisia ranskalaisia ei ole osunut minun kohdalleni.


      • sellainen peli

        no minulla on 12 v (aj. 303 tkm) vanha ranskalainen josta löytyy samat ominaisuudet: "alusta toimii kuin uusi ja kone vetää edelleen hyvin. Ura- ja tuuliherkkyys ovat sille tuntemattomia käsitteitä. Auto on todella hiljainen, tuulensuhinat ja rengasäänet on hyvin vaimennettu, eikä kojelautakaan nitise. Sisustuskin on vielä täydessä timmissä, kulumia ei näy missään"

        Kuskin penkkikin on täydessä ryhdissään ja viat:

        takavakaimen koiranluut
        pakoputki uusittu
        monitoimihihnan rullan laakeri

        Ilmastointia ei ole tarvinnut korjata, mutta joka toinen vuosi kylmäainetta on lisätty kylmälaitehuollossa (maksanut 15 e per kerta). Aina on pelannut niinkuin pitääkin.

        Maalipinnassa ei ole kuin muutama pieni kiveniskeytymä.

        Moottorin öljynvaihtovälinä olen pitänyt 15 tkm ja tänä aikana mittatikusta ei huomaa öljyntason tippuvan.

        Sähkövikoja ei ole ollut polttimon palamisien ohella lainkaan. Autossa on kuitenkin mm. automaattinen ilmastointi, 4 x sähkölasit ja sähkötoiminen kattoluukku.

        Kakkosautoksi se jäi meillä pari vuotta sitten kun toinen vaihdettiin dieseliin joten kilometrejä ei tule enää kuin 15 tm vuodessa. Taidanpa pitää vielä toiset 12 vuotta. Kaksi muutakin ranskalaista (vanhempi ja uudempi) talossa on ollut muutamia vuosia eikä niissäkään ollut ongelmia.

        Auto on Peugeot 605 Turbo. Sinun autosi veikkaan olevan 406 diesel.


      • auto....
        sellainen peli kirjoitti:

        no minulla on 12 v (aj. 303 tkm) vanha ranskalainen josta löytyy samat ominaisuudet: "alusta toimii kuin uusi ja kone vetää edelleen hyvin. Ura- ja tuuliherkkyys ovat sille tuntemattomia käsitteitä. Auto on todella hiljainen, tuulensuhinat ja rengasäänet on hyvin vaimennettu, eikä kojelautakaan nitise. Sisustuskin on vielä täydessä timmissä, kulumia ei näy missään"

        Kuskin penkkikin on täydessä ryhdissään ja viat:

        takavakaimen koiranluut
        pakoputki uusittu
        monitoimihihnan rullan laakeri

        Ilmastointia ei ole tarvinnut korjata, mutta joka toinen vuosi kylmäainetta on lisätty kylmälaitehuollossa (maksanut 15 e per kerta). Aina on pelannut niinkuin pitääkin.

        Maalipinnassa ei ole kuin muutama pieni kiveniskeytymä.

        Moottorin öljynvaihtovälinä olen pitänyt 15 tkm ja tänä aikana mittatikusta ei huomaa öljyntason tippuvan.

        Sähkövikoja ei ole ollut polttimon palamisien ohella lainkaan. Autossa on kuitenkin mm. automaattinen ilmastointi, 4 x sähkölasit ja sähkötoiminen kattoluukku.

        Kakkosautoksi se jäi meillä pari vuotta sitten kun toinen vaihdettiin dieseliin joten kilometrejä ei tule enää kuin 15 tm vuodessa. Taidanpa pitää vielä toiset 12 vuotta. Kaksi muutakin ranskalaista (vanhempi ja uudempi) talossa on ollut muutamia vuosia eikä niissäkään ollut ongelmia.

        Auto on Peugeot 605 Turbo. Sinun autosi veikkaan olevan 406 diesel.

        Väärin arvattu, minunkin auto on 605 stti :)


      • ja kymmenen vuotta!

        Anteeksi epäilyni, mutta väitätkö tosiaan, että autosi ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa 10 vuoden ja 330 tuhannen kilometrin jälkeen ilman ensimmäistäkään huoltoa?! Kuulostaa kyllä melko oudolle. Ilmastoinnin tehohan heikkenee hiljalleen aineen vähentyessä, joten et ehkä ole huomannut, että se sisään puskeva ilma ei enää olekaan kylmimmästä päästä?


      • väärin?
        ja kymmenen vuotta! kirjoitti:

        Anteeksi epäilyni, mutta väitätkö tosiaan, että autosi ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa 10 vuoden ja 330 tuhannen kilometrin jälkeen ilman ensimmäistäkään huoltoa?! Kuulostaa kyllä melko oudolle. Ilmastoinnin tehohan heikkenee hiljalleen aineen vähentyessä, joten et ehkä ole huomannut, että se sisään puskeva ilma ei enää olekaan kylmimmästä päästä?

        Tuo on totta. Kylmäaine on vähentynyt ja kylmää ei voi tulla. Ehkä huonon muistin takia on unohtunut 90% autoon tehdyistä korjauksistakin?


      • vuotta kesti
        väärin? kirjoitti:

        Tuo on totta. Kylmäaine on vähentynyt ja kylmää ei voi tulla. Ehkä huonon muistin takia on unohtunut 90% autoon tehdyistä korjauksistakin?

        minulla ilman huoltoa ilmastointi eikä silloinkaan vielä ongelmia ollut. Tehon vähenemistä en edes huomannut vaikka tottakai sitäkin on tapahtunut. Toisaalta kompura käy pidempään kun aineet vähenee. Ei tuo kymmenen vuotta ole mikään ihme.


      • auto...
        ja kymmenen vuotta! kirjoitti:

        Anteeksi epäilyni, mutta väitätkö tosiaan, että autosi ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa 10 vuoden ja 330 tuhannen kilometrin jälkeen ilman ensimmäistäkään huoltoa?! Kuulostaa kyllä melko oudolle. Ilmastoinnin tehohan heikkenee hiljalleen aineen vähentyessä, joten et ehkä ole huomannut, että se sisään puskeva ilma ei enää olekaan kylmimmästä päästä?

        Epäillähän saa, enkä väitäkään, että ilma olisi sieltä kylmimmästä päästä, mutta jos varpaat meinaa helteellä paleltua, niin en ole katsonut aiheelliseksi sitä vielä huoltaa :)

        Kuinka usein muuten huollatat jääkaappisi, tai pakasteesi? Nii'in, en minäkään.


      • tapauksessa...
        auto... kirjoitti:

        Epäillähän saa, enkä väitäkään, että ilma olisi sieltä kylmimmästä päästä, mutta jos varpaat meinaa helteellä paleltua, niin en ole katsonut aiheelliseksi sitä vielä huoltaa :)

        Kuinka usein muuten huollatat jääkaappisi, tai pakasteesi? Nii'in, en minäkään.

        Nyt ymmärrän: mielestäsi ilmastointi on kunnossa, kunhan sieltä nyt ei aivan lämpöistä ilmaa puhalla. Tätä myöden ymmärrän myös tyytyväisyytesi 10 vuotta vanhaan ranskalaiseen autoosi: sinulle riittää, kunhan auto kulkee paikasta A paikkaan B ajomukavuudesta piittaamatta.


      • aivoon?
        tapauksessa... kirjoitti:

        Nyt ymmärrän: mielestäsi ilmastointi on kunnossa, kunhan sieltä nyt ei aivan lämpöistä ilmaa puhalla. Tätä myöden ymmärrän myös tyytyväisyytesi 10 vuotta vanhaan ranskalaiseen autoosi: sinulle riittää, kunhan auto kulkee paikasta A paikkaan B ajomukavuudesta piittaamatta.

        Taitaa jätkällä olla joku riisirimpula.Vituttaah se jos joku ajaa paremmalla ja luoteettavammalla pelillä ja halvemmalla.Ähä ähä. mitäs ostit!


      • lukea ihan alusta
        tapauksessa... kirjoitti:

        Nyt ymmärrän: mielestäsi ilmastointi on kunnossa, kunhan sieltä nyt ei aivan lämpöistä ilmaa puhalla. Tätä myöden ymmärrän myös tyytyväisyytesi 10 vuotta vanhaan ranskalaiseen autoosi: sinulle riittää, kunhan auto kulkee paikasta A paikkaan B ajomukavuudesta piittaamatta.

        "auto on edelleen TODELLA mukava, varsinkin ajossa. Auto ei ole käytössä löystynyt ollenkaan, alusta toimii kuin uusi ja kone vetää edelleen hyvin. Ura- ja tuuliherkkyys ovat sille tuntemattomia käsitteitä. Auto on todella hiljainen, tuulensuhinat ja rengasäänet on hyvin vaimennettu, eikä kojelautakaan nitise" eli mukavuutta löytyy. Ja ilmastointi pelannee hyvin jos saa varpaat palelemaan helteillä.


      • kaikesta
        lukea ihan alusta kirjoitti:

        "auto on edelleen TODELLA mukava, varsinkin ajossa. Auto ei ole käytössä löystynyt ollenkaan, alusta toimii kuin uusi ja kone vetää edelleen hyvin. Ura- ja tuuliherkkyys ovat sille tuntemattomia käsitteitä. Auto on todella hiljainen, tuulensuhinat ja rengasäänet on hyvin vaimennettu, eikä kojelautakaan nitise" eli mukavuutta löytyy. Ja ilmastointi pelannee hyvin jos saa varpaat palelemaan helteillä.

        päätellen vanhus: kuten joku edellä kirjoittanut arvelikin, niin dementian takia olet unohtanut mainita suurimman osan autollesi tehdyistä remonteista. Autosi on varmasti yhtä TODELLA mukava kuin ilmastointisi on TODELLA tehokas. Iän myötähän tuo ääreisverenkierto tuppaa heikkenemään, joten varpaasi palelevat varmasti 40°C helteelläkin. Kojelaudan nitinätkin heikkenevät, kun unohtaa vaihtaa kuulokojeeseen pariston.


      • potuttaa
        aivoon? kirjoitti:

        Taitaa jätkällä olla joku riisirimpula.Vituttaah se jos joku ajaa paremmalla ja luoteettavammalla pelillä ja halvemmalla.Ähä ähä. mitäs ostit!

        se, etten omaa yhtä terävää sanan säilää kuin sinä. Kadehdin myös täsmällistä kymmensormijärjestelmääsi, jolla luot kirjoitusvirheetöntä tekstiä.


      • minä en ollut
        kaikesta kirjoitti:

        päätellen vanhus: kuten joku edellä kirjoittanut arvelikin, niin dementian takia olet unohtanut mainita suurimman osan autollesi tehdyistä remonteista. Autosi on varmasti yhtä TODELLA mukava kuin ilmastointisi on TODELLA tehokas. Iän myötähän tuo ääreisverenkierto tuppaa heikkenemään, joten varpaasi palelevat varmasti 40°C helteelläkin. Kojelaudan nitinätkin heikkenevät, kun unohtaa vaihtaa kuulokojeeseen pariston.

        tuon kymmenvuotiaan Pösön omistaja. En ole myöskään vanhus. Olen ajanut tuollaisella Peugeotilla yli 200 tkm ja verrannut sitä mm. uuteen Toyota Avensikseen

        Pösö on

        - parempi ajaa
        - paljon vähemmän uraherkkä
        - paljon vähemmän tuuliherkkä
        - hiljaisempi
        - paremmin tehty (ei nitise eikä natise)
        - lämpöisempi

        Toyota on

        - turvallisempi (turvatyynyt)
        - taloudellisempi
        - ketterämpi kaupungissa (pienempi)

        Uudella työsuhde Avella ajava oli samaa mieltä.

        Jos noista kahdesta pitää valita kummalla lähden ajamaan esim. 500 kilometrin matkan 30 asteen talvipakkasella valitsen ilman muuta Pösön.


      • auto...
        kaikesta kirjoitti:

        päätellen vanhus: kuten joku edellä kirjoittanut arvelikin, niin dementian takia olet unohtanut mainita suurimman osan autollesi tehdyistä remonteista. Autosi on varmasti yhtä TODELLA mukava kuin ilmastointisi on TODELLA tehokas. Iän myötähän tuo ääreisverenkierto tuppaa heikkenemään, joten varpaasi palelevat varmasti 40°C helteelläkin. Kojelaudan nitinätkin heikkenevät, kun unohtaa vaihtaa kuulokojeeseen pariston.

        Kylläpäs sinulla nyt jokin sapettaa TODELLA paljon. Kertoisitko meille muillekin mikä se on?
        Ja jos se on tuo TODELLA-sana, niin voin kertoa, että se valuu jopa sinunkin "kommenttisi" aloittajan viestistä asti; ellet sitä huomannut.


      • 605srdt
        sellainen peli kirjoitti:

        no minulla on 12 v (aj. 303 tkm) vanha ranskalainen josta löytyy samat ominaisuudet: "alusta toimii kuin uusi ja kone vetää edelleen hyvin. Ura- ja tuuliherkkyys ovat sille tuntemattomia käsitteitä. Auto on todella hiljainen, tuulensuhinat ja rengasäänet on hyvin vaimennettu, eikä kojelautakaan nitise. Sisustuskin on vielä täydessä timmissä, kulumia ei näy missään"

        Kuskin penkkikin on täydessä ryhdissään ja viat:

        takavakaimen koiranluut
        pakoputki uusittu
        monitoimihihnan rullan laakeri

        Ilmastointia ei ole tarvinnut korjata, mutta joka toinen vuosi kylmäainetta on lisätty kylmälaitehuollossa (maksanut 15 e per kerta). Aina on pelannut niinkuin pitääkin.

        Maalipinnassa ei ole kuin muutama pieni kiveniskeytymä.

        Moottorin öljynvaihtovälinä olen pitänyt 15 tkm ja tänä aikana mittatikusta ei huomaa öljyntason tippuvan.

        Sähkövikoja ei ole ollut polttimon palamisien ohella lainkaan. Autossa on kuitenkin mm. automaattinen ilmastointi, 4 x sähkölasit ja sähkötoiminen kattoluukku.

        Kakkosautoksi se jäi meillä pari vuotta sitten kun toinen vaihdettiin dieseliin joten kilometrejä ei tule enää kuin 15 tm vuodessa. Taidanpa pitää vielä toiset 12 vuotta. Kaksi muutakin ranskalaista (vanhempi ja uudempi) talossa on ollut muutamia vuosia eikä niissäkään ollut ongelmia.

        Auto on Peugeot 605 Turbo. Sinun autosi veikkaan olevan 406 diesel.

        myös 605srdt -91v, mittariin tuli pääsiäisen tienoilla 600000km, jos pitäisi päättää kummalla lähden ajamaan pitkää matkaa uudehkolla japskilla tai pösöllä niin valintani on pösö, en ole joutunut normaalin huollon, jarrujen ja nivelten lisäksi muuta tekemään, ainoa asia mitä kaipaan lämpimillä ilmoilla, niin ilmastointi olisi hyvä. Olen ajanut monilla uudemmilla ja vähän ajetuilla japskeilla mutta ei ole vielä parempaa tullut.


    • väärässä

      ruostuu hyvin.

      • ruostuu???

        Sun isä, vai teräsmiehen?
        Kal El?


    • tam

      Jos haluat ostaa auton, joka toimii, niin osta japanilainen. Kun ostat ranskalaisen, niin varaudu siihen, että vikojen takia joudut usein vierailemaan korjaamolla. Lisäksi esim. Peugeotin kori on niin löysä, että kun ajat toisen etupyörän n. 10 cm katukivetyksen päälle, niin et saa enää kerran avattua 5-ovisen Pösön takaluukkua enää kiinni!! Kori antaa periksi!!

      • Nyt meni pieleen

        ja pahasti. Nimenomaan japsien kori on löysä, esim. Avensis ja RAV4. Tuulilasit halkeavat nelkein uusina. Ranskalaiset tekevät todella hyvät korit. Japanilaista autoa en osta enää koskaan.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1854
    Aihe