Nappiin meni

8

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Laitappa lauantaina lotto vetämään:)

    • B. Geuse

      Se on, että juuri "nostalgisista syistä" Pluto olisi pitänyt ehdottomasti pitää planeettojen joukossa.
      Se on kerran hyväksytty planeetaksi ja siitä ei olisi pitänyt olla sen jälkeen mitään puhetta.

      Muuten putoaa pohja koko hommalta!

      Mitä, jos Pluton takaa löytyykin yhtäkkiä jokin suuri "planeetta"? Äänestetään taas, ja uusia planeettoja ovat Pluto ja Xena ja ties mitä? Ei sellainen peli vetele! Perkele!

      • passiiviursalainen

        "Se on kerran hyväksytty planeetaksi ja siitä ei olisi pitänyt olla sen jälkeen mitään puhetta.

        Muuten putoaa pohja koko hommalta!"

        Miten niin putoaa pohja? Nythän jälleen voidaan todistaa, että tässä on kyse uusiin johtopäätöksiin kykenevästä tieteestä eikä ikivanhoissa uskomuksissa pysyttelevästä uskonnosta.


      • B. Geuse
        passiiviursalainen kirjoitti:

        "Se on kerran hyväksytty planeetaksi ja siitä ei olisi pitänyt olla sen jälkeen mitään puhetta.

        Muuten putoaa pohja koko hommalta!"

        Miten niin putoaa pohja? Nythän jälleen voidaan todistaa, että tässä on kyse uusiin johtopäätöksiin kykenevästä tieteestä eikä ikivanhoissa uskomuksissa pysyttelevästä uskonnosta.

        Tässä nyt on kyse vähän eri asiasta.


      • kommentinheittäjä
        B. Geuse kirjoitti:

        Tässä nyt on kyse vähän eri asiasta.

        ....sinun "nostalgiasyysi" ovat tiedettä.

        Kyllä muuten tieteessä tehdään ja tarkistetaan tuon kaltaisia määritelmiä kaiken aikaa.


      • kommentinheittäjä kirjoitti:

        ....sinun "nostalgiasyysi" ovat tiedettä.

        Kyllä muuten tieteessä tehdään ja tarkistetaan tuon kaltaisia määritelmiä kaiken aikaa.

        Tähtitieteen kehitys on ollut viimevuosina huimaa ja oli korkea aika tarkistaa määritelmät.

        Ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa annetaan määritelmä kappaleille mitä voi kutsua planeetaksi.

        Hyväksytyn ehdotuksen mukaan planeetta on:

        * Aurinkoa kiertävä taivaankappale.
        * Riittävän massiivinen, jotta sen oma painovoima pakottaa sen pallomaiseksi.
        * Kappale, jonka radan lähiympäristö on puhdas muista suuremmista kohteista.

        Päätöksessä määritellään myös uusi käsite. Kääpiöplaneetta:

        * on Aurinkoa kiertävä taivaankappale.
        * on riittävän massiivinen, jotta sen oma painovoima pakottaa sen pallomaiseksi.
        * on kappale, jonka radan lähiympäristössä on muitakin suurempia kappaleita.
        * ei ole kuu.

        ja kaikkia muita kohteita kutsutaan aurinkokunnan pienkappaleiksi.

        Muut kääpiöplaneettojen luokkaan kuuluvat kohteet ovat asteroidivyöhykkeen Ceres ja vielä nimeämätön kohde 2003 UB313.

        Itselleni jäi vielä hieman epäselväksi kääpiöplaneetta Pluton seuralainen Kharon, jota ennen kutsuttiin kuuksi.

        Määritelmän mukaan kuun ja planeetan yhteisen keskipisteen tulee olla planeetan pinnalla tai sen alla.
        Pluton ja Kharonin kohdalla ei näin ole, sillä Kharon kiertää Plutoa niin kaukana, että yhteinen piste jää selvästi Pluton ulkopuolelle. Ilmeisesti asia jäi selvittämättä sillä muuten kyseessä olisi "kaksoiskääpiöplaneettajärjestelmä"


    • olit oikeassa

      Tekee hyvää olla oikeasti oikeassa!!!

    • jos nappiin

      nii mihi nappii? Hajunappii? ruskeaan nappiin? lol ja kivesteline. hajulukko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1449
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1049
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      161
      743
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      690
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      557
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe