Nappiin meni

8

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Laitappa lauantaina lotto vetämään:)

    • B. Geuse

      Se on, että juuri "nostalgisista syistä" Pluto olisi pitänyt ehdottomasti pitää planeettojen joukossa.
      Se on kerran hyväksytty planeetaksi ja siitä ei olisi pitänyt olla sen jälkeen mitään puhetta.

      Muuten putoaa pohja koko hommalta!

      Mitä, jos Pluton takaa löytyykin yhtäkkiä jokin suuri "planeetta"? Äänestetään taas, ja uusia planeettoja ovat Pluto ja Xena ja ties mitä? Ei sellainen peli vetele! Perkele!

      • passiiviursalainen

        "Se on kerran hyväksytty planeetaksi ja siitä ei olisi pitänyt olla sen jälkeen mitään puhetta.

        Muuten putoaa pohja koko hommalta!"

        Miten niin putoaa pohja? Nythän jälleen voidaan todistaa, että tässä on kyse uusiin johtopäätöksiin kykenevästä tieteestä eikä ikivanhoissa uskomuksissa pysyttelevästä uskonnosta.


      • B. Geuse
        passiiviursalainen kirjoitti:

        "Se on kerran hyväksytty planeetaksi ja siitä ei olisi pitänyt olla sen jälkeen mitään puhetta.

        Muuten putoaa pohja koko hommalta!"

        Miten niin putoaa pohja? Nythän jälleen voidaan todistaa, että tässä on kyse uusiin johtopäätöksiin kykenevästä tieteestä eikä ikivanhoissa uskomuksissa pysyttelevästä uskonnosta.

        Tässä nyt on kyse vähän eri asiasta.


      • kommentinheittäjä
        B. Geuse kirjoitti:

        Tässä nyt on kyse vähän eri asiasta.

        ....sinun "nostalgiasyysi" ovat tiedettä.

        Kyllä muuten tieteessä tehdään ja tarkistetaan tuon kaltaisia määritelmiä kaiken aikaa.


      • kommentinheittäjä kirjoitti:

        ....sinun "nostalgiasyysi" ovat tiedettä.

        Kyllä muuten tieteessä tehdään ja tarkistetaan tuon kaltaisia määritelmiä kaiken aikaa.

        Tähtitieteen kehitys on ollut viimevuosina huimaa ja oli korkea aika tarkistaa määritelmät.

        Ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa annetaan määritelmä kappaleille mitä voi kutsua planeetaksi.

        Hyväksytyn ehdotuksen mukaan planeetta on:

        * Aurinkoa kiertävä taivaankappale.
        * Riittävän massiivinen, jotta sen oma painovoima pakottaa sen pallomaiseksi.
        * Kappale, jonka radan lähiympäristö on puhdas muista suuremmista kohteista.

        Päätöksessä määritellään myös uusi käsite. Kääpiöplaneetta:

        * on Aurinkoa kiertävä taivaankappale.
        * on riittävän massiivinen, jotta sen oma painovoima pakottaa sen pallomaiseksi.
        * on kappale, jonka radan lähiympäristössä on muitakin suurempia kappaleita.
        * ei ole kuu.

        ja kaikkia muita kohteita kutsutaan aurinkokunnan pienkappaleiksi.

        Muut kääpiöplaneettojen luokkaan kuuluvat kohteet ovat asteroidivyöhykkeen Ceres ja vielä nimeämätön kohde 2003 UB313.

        Itselleni jäi vielä hieman epäselväksi kääpiöplaneetta Pluton seuralainen Kharon, jota ennen kutsuttiin kuuksi.

        Määritelmän mukaan kuun ja planeetan yhteisen keskipisteen tulee olla planeetan pinnalla tai sen alla.
        Pluton ja Kharonin kohdalla ei näin ole, sillä Kharon kiertää Plutoa niin kaukana, että yhteinen piste jää selvästi Pluton ulkopuolelle. Ilmeisesti asia jäi selvittämättä sillä muuten kyseessä olisi "kaksoiskääpiöplaneettajärjestelmä"


    • olit oikeassa

      Tekee hyvää olla oikeasti oikeassa!!!

    • jos nappiin

      nii mihi nappii? Hajunappii? ruskeaan nappiin? lol ja kivesteline. hajulukko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      112
      1107
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      106
      977
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      822
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      87
      758
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      665
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      194
      572
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      40
      559
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      549
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      525
    Aihe