Pitääkö paikkansa, että vedessä vastus kasvaa nopeuden neliössä? Se on jäänyt mieleeni venemoottorin tehon laskemisesta, mutta en tiedä siitä enempää.
mikä on veden vastus?
11
4925
Vastaukset
- totta se on
kasvaa se veden neliöllä.
- Minä vuan
esim. ilmanvastuksessa ja mm. jos prosessorin tms. kellotaajuus tuplataan kasvaa kulutettu teho neliöllä.
- os..
Sinä olet varmaan väärällä palstalla.
- os..
Minä vuan kirjoitti:
esim. ilmanvastuksessa ja mm. jos prosessorin tms. kellotaajuus tuplataan kasvaa kulutettu teho neliöllä.
Tuo asia määräytyy suoraan Ohmin lain mukaan. Tällä ohjelmalla ei sitä voi kirjoittaa, mutta virta I neliössä x vastus = teho.
Luulen, että tuo veden vastus nopeuden neliössä on kokeissa mittaamalla saatu tieto. Eikö tälläkään palstalla ei kukaan siitä enempää tiedä? - .......
os.. kirjoitti:
Tuo asia määräytyy suoraan Ohmin lain mukaan. Tällä ohjelmalla ei sitä voi kirjoittaa, mutta virta I neliössä x vastus = teho.
Luulen, että tuo veden vastus nopeuden neliössä on kokeissa mittaamalla saatu tieto. Eikö tälläkään palstalla ei kukaan siitä enempää tiedä?Juu se on kokeellisesti todettu, että turbulenttisessavirauksessa virtausvastus on verrannollinen nopeuden neliöön ja pienillä nopeuksilla kun virtaus on laminaarista, virtausvastus on suoraan verranollinen.
- anatkin
Eikös se kasva neliössä ilmassakin?
- Minä vua
ei siinä mitää ihmeellistä...
Tehdään ajattelukoe.
veden vastus on sitä että esim. vene täytyy liikuttaa veden pois tieltään eli jos veneen nopeus tuplantuu niin myös veden virtausnopeuskin tuplaantuu eli energia jota tarvitaan veden liikuttamiseen nelinkertaistuu...
Tämä oletus lienee oikein muutoin mutta ainoa ongelma on se pysyykö veden "virtauskuviot" vakiona koko ajan (elikkä virtaako vesi samoja reittejä ja pysyykö virtausnopeus vakiona suhteessa veneen nopeuteen)
Mutta ei taida tosiaan pysyä!
Elikkä tuo on vain suurpiirteistä, taitaa vastus itseasiassa kasvaa enemmän kuin nelinkertaiseksi kun nopeus tuplantuu.
P.S toivottavasti joku ymmärtää, ettei mennyt liikaa jaritteluksi ;)- os..
Tähän ei taida olla mitään matemaattista selitystä.
Luultavasti asiasta kuitenkin tiedetään aika paljon, koska rakennetaan mm. sukellusveneitä.
Asia olisi myös helposti mitattavissa jossain vesialtaassa.
Tämä kiinnostaa vain uimarina, kun se vaikuttaa paljon mm. vesivoimistelussa. - Minä vua
os.. kirjoitti:
Tähän ei taida olla mitään matemaattista selitystä.
Luultavasti asiasta kuitenkin tiedetään aika paljon, koska rakennetaan mm. sukellusveneitä.
Asia olisi myös helposti mitattavissa jossain vesialtaassa.
Tämä kiinnostaa vain uimarina, kun se vaikuttaa paljon mm. vesivoimistelussa.maillinnusta yritetään laskea useiden tietokoneiden ryppäillä esim. lentokoneita suunnitellessa, näilläkään ei aina saada tarpeeksi tarkkaa kuvaa virtauksista vaan päädytään testaamaan esim. tuulitunnelissa, jotta nähdään miten esim. siiven muoto todella käyttäytyy.
- lifeguard72
Eli olosuhteet pitäisivät olla vakiona samat kokoajan.
Se tiedetään ettei avovedessä näin ole vaan virtaukset ym muuttuvia ja vaikuttavat heti.
Uima-altaassa tiedetään virtaus ja testejä tehty miten heittelee eri aikoina.
Eräs laitosmies laittoi antureita joka puolella jotta saatiin käsitys miten paljon hallissa muuttuu virtaukset ym joita helposti voidaan muunnella konehuoneesta.
Aamuisin harvemmin sama virtaus kun ruuhka-aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781