Rataspakan ja ketjun vaihto

Maija-85

Hei,

pyörähuolto ehdotti rataspakan ja ketjun vaihtoa.

Pyöräni on mielestäni parempaa keskiluokkaa ja sillä on ajettu 2 vuodessa n. 5000 km.

Pientä rahinaa kuuluu, mutta pitääkö jo nyt tehdä näin isoja ja kalliita toimenpiteitä. Kustannusarvio oli 200 €.

11

6891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.M.

      5000 km on pakalle ja ketjulle jo pitkä matka.

      200€ kuulostaa kovalle hinnalle. Edullisimmin saisit asian kuntoon tekemällä itse / teettämällä tuttavalla tms. ja ostamalla osat järkevään hintaan. Hyvä Deoren pakka maksaa n.30€ ja ketjut saman verran rahti

      http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=572

      Toki tarvitaan rataspakan irroitustyökalu, mutta ei maksa Biltemassa montaa euroa

      • asiantuntija

        "5000 km on pakalle ja ketjulle jo pitkä matka."

        Tuolla tahdilla meikäläisen täytyis vaihtaa pakka 3-4 kertaa vuodessa? ;-)


    • Meitsi tietää

      Jos asut pk-seudulla ota yhteys pyorahuolto.com:iin niin kyllä saat osta alle 100€ tai jos sinä tai poikaystäväsi osaa asentaa pakan ja ketjun niin pääsette alle 100€. Silloin suosittelen Horcegategori tai miten se menikään löytyy fillari-lehden.fi linkki listasta. Osta Campan C9 ketjut ja XT pakan pitäis maksaa luokkaa 70€ asennuksen kanssa max.100€. XT pakka ketjut maksaa bike-discount.de 49€ ja ovat xtr:än tasoisia muuten kuin painossa vai mitä A.M

    • 114-links

      Jos tulee hankkineeksi pyörän "paremman tason" -komponenteilla ja "alemman tason" -huoltotaidoilla, pitää varautua samalla "ylemmän tason" ylläpitokustannuksiin.

      Esimerkikkiksi Shimanon Deore XT ja "paremmat" osarjat on tarkoitettu puhtaasti kilpakäyttöön. Äärimmäisen keventämisen ym. seurauksena osien kestävyys on lähes olematon(= alle puolet), verrattuna vaikkapa Acera:n ja Nexaven kaltaisiin perusosiin. Vastapainoksi vaikkapa vaihtaminen on toki hieman jouheampaa näillä arvosarjoilla.

      Perusosilla normaalisti huoltaen ajaa ketjulla ja pakalla helposti 10000 km ja kyseisten osien uusimen maksaa alle 30 EUR, siis itse tehtynä ja osat kotimaasta ostettuna.

      ---------------------------------------------------------------
      Alla 24-vaihteisen(8-pakka) Shimanon perushuoltopaketin osat:

      Shimanon HG-30 eli Alivio -tason pakka 16 EUR:
      http://www.velosport.fi/handeli/prod/speksit.php?ID=47484007
      KMC:n valmistama ketju, pikalinkulla 4,25 EUR:
      http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27405.htm&tuote=27405

      Jos tarvittavat erikoistyökalut puutuvat, ne voi ostaa vaikka biltemasta samalla kuin ketjun, yhteensä alle 12 EUR

      HG-Rataspakan irroitustyökalu 3.90 EUR:
      http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27026.htm&tuote=27026
      Pakan irroituksessa tarvitaan myös "ketjuruoska" 3,95 EUR:
      http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27008.htm&tuote=27008
      Ketjunkatkaisin 3,90 EUR:
      http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27006.htm&tuote=27006

      Tässä toki tuppaa kädet likaantumaan ;(

      • A.M.

        **Esimerkikkiksi Shimanon Deore XT ja "paremmat" osarjat on tarkoitettu puhtaasti kilpakäyttöön. Äärimmäisen keventämisen ym. seurauksena osien kestävyys on lähes olematon(= alle puolet), verrattuna vaikkapa Acera:n ja Nexaven kaltaisiin perusosiin. Vastapainoksi vaikkapa vaihtaminen on toki hieman jouheampaa näillä arvosarjoilla.**

        Äläs nyt syötä pajunköyttä ihmisille!! XT ja vastaavat ovat toki tarkoitettu myös kisakäyttöön, mutta niitä kannattaa käyttää jos arvostaa vähääkään laatua, toimivuutta ja kestävyyttä. Millä perustelet tuon olemattoman kestävyyden?

        Mulla on 15 v harrastuksen ajan ollut useita ylemmän tason osia, edelleenkin xtr vaihtaja vuodelta -95 ja toimii edelleen moitteettomasti.


      • 114-links
        A.M. kirjoitti:

        **Esimerkikkiksi Shimanon Deore XT ja "paremmat" osarjat on tarkoitettu puhtaasti kilpakäyttöön. Äärimmäisen keventämisen ym. seurauksena osien kestävyys on lähes olematon(= alle puolet), verrattuna vaikkapa Acera:n ja Nexaven kaltaisiin perusosiin. Vastapainoksi vaikkapa vaihtaminen on toki hieman jouheampaa näillä arvosarjoilla.**

        Äläs nyt syötä pajunköyttä ihmisille!! XT ja vastaavat ovat toki tarkoitettu myös kisakäyttöön, mutta niitä kannattaa käyttää jos arvostaa vähääkään laatua, toimivuutta ja kestävyyttä. Millä perustelet tuon olemattoman kestävyyden?

        Mulla on 15 v harrastuksen ajan ollut useita ylemmän tason osia, edelleenkin xtr vaihtaja vuodelta -95 ja toimii edelleen moitteettomasti.

        Perusten vaikka siten, että edellisessä viestissäsi sanoit sinäkin 5000 km olevan paljon ketjulle ja pakalle, joten....

        Jos haavereita ei satu, ajan normaalisti ketjulla ja pakalla yli 10000 km. Omaan toki kokemusta myös mainituista "kisasarjoista". Erityisen huonoja kokemuksia juuri tuosta XT:sta, koska ajan paljon matka-ajoa, jossa luotettavuus korostuu.

        Kukin saa minun puolestani ajaa millä osilla haluaa, vaikka työmatkoja D-A:lla, mutta asioilla on myös hintansa.

        Mitään pajunköyttä en yritä syöttää, jokainen muodostakoon mielipiteensä itse, markkinamiehistä piittaamatta.


      • P.Reikä
        114-links kirjoitti:

        Perusten vaikka siten, että edellisessä viestissäsi sanoit sinäkin 5000 km olevan paljon ketjulle ja pakalle, joten....

        Jos haavereita ei satu, ajan normaalisti ketjulla ja pakalla yli 10000 km. Omaan toki kokemusta myös mainituista "kisasarjoista". Erityisen huonoja kokemuksia juuri tuosta XT:sta, koska ajan paljon matka-ajoa, jossa luotettavuus korostuu.

        Kukin saa minun puolestani ajaa millä osilla haluaa, vaikka työmatkoja D-A:lla, mutta asioilla on myös hintansa.

        Mitään pajunköyttä en yritä syöttää, jokainen muodostakoon mielipiteensä itse, markkinamiehistä piittaamatta.

        Rataspakka kestää kauan, jos pitää kolme ketjua "kierrossa", eli vaihtaa aina muutaman sadan kilometrin välein.


      • 25 v kokemus
        P.Reikä kirjoitti:

        Rataspakka kestää kauan, jos pitää kolme ketjua "kierrossa", eli vaihtaa aina muutaman sadan kilometrin välein.

        Yksillä ketjuilla halpa pakka ei kyllä taatusti kestä 5000 km enempää.
        Sellaistakin olen nähnyt, että ketju on venynyt 2000 km:ssa käyttökelvottomaksi. Älä säästä siis ketjua ostaessasi. Ja paremman kaupan teet, kun ostat myös kunnon pakan.


      • 114-links
        25 v kokemus kirjoitti:

        Yksillä ketjuilla halpa pakka ei kyllä taatusti kestä 5000 km enempää.
        Sellaistakin olen nähnyt, että ketju on venynyt 2000 km:ssa käyttökelvottomaksi. Älä säästä siis ketjua ostaessasi. Ja paremman kaupan teet, kun ostat myös kunnon pakan.

        Halpa ei kestä ja hintava on kunnollinen, nerokasta!!!
        Kekkosenajanlapset pongasi jälleen kerran totuuden, kiitos siitä!!!


      • Maija-85
        25 v kokemus kirjoitti:

        Yksillä ketjuilla halpa pakka ei kyllä taatusti kestä 5000 km enempää.
        Sellaistakin olen nähnyt, että ketju on venynyt 2000 km:ssa käyttökelvottomaksi. Älä säästä siis ketjua ostaessasi. Ja paremman kaupan teet, kun ostat myös kunnon pakan.

        Niin olisikos riittänyt pelkkä ketjun vaihto?
        Mulle huoltomies sanoi ettei pelkkää ketjua kannata vaihtaa vaan samalla rataspakka.

        Miten tunnistaisin itse että rattaat ovat liian kuluneet?


      • Campagnolon
        Maija-85 kirjoitti:

        Niin olisikos riittänyt pelkkä ketjun vaihto?
        Mulle huoltomies sanoi ettei pelkkää ketjua kannata vaihtaa vaan samalla rataspakka.

        Miten tunnistaisin itse että rattaat ovat liian kuluneet?

        Choruksen tai Recordin pakan, voit olla varma, että uusikin ketju sopii vanhaan pakkaan. Nimimerkki: kokemusta asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe