Hei,
pyörähuolto ehdotti rataspakan ja ketjun vaihtoa.
Pyöräni on mielestäni parempaa keskiluokkaa ja sillä on ajettu 2 vuodessa n. 5000 km.
Pientä rahinaa kuuluu, mutta pitääkö jo nyt tehdä näin isoja ja kalliita toimenpiteitä. Kustannusarvio oli 200 €.
Rataspakan ja ketjun vaihto
11
6767
Vastaukset
- A.M.
5000 km on pakalle ja ketjulle jo pitkä matka.
200€ kuulostaa kovalle hinnalle. Edullisimmin saisit asian kuntoon tekemällä itse / teettämällä tuttavalla tms. ja ostamalla osat järkevään hintaan. Hyvä Deoren pakka maksaa n.30€ ja ketjut saman verran rahti
http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=572
Toki tarvitaan rataspakan irroitustyökalu, mutta ei maksa Biltemassa montaa euroa- asiantuntija
"5000 km on pakalle ja ketjulle jo pitkä matka."
Tuolla tahdilla meikäläisen täytyis vaihtaa pakka 3-4 kertaa vuodessa? ;-)
- Meitsi tietää
Jos asut pk-seudulla ota yhteys pyorahuolto.com:iin niin kyllä saat osta alle 100€ tai jos sinä tai poikaystäväsi osaa asentaa pakan ja ketjun niin pääsette alle 100€. Silloin suosittelen Horcegategori tai miten se menikään löytyy fillari-lehden.fi linkki listasta. Osta Campan C9 ketjut ja XT pakan pitäis maksaa luokkaa 70€ asennuksen kanssa max.100€. XT pakka ketjut maksaa bike-discount.de 49€ ja ovat xtr:än tasoisia muuten kuin painossa vai mitä A.M
- 114-links
Jos tulee hankkineeksi pyörän "paremman tason" -komponenteilla ja "alemman tason" -huoltotaidoilla, pitää varautua samalla "ylemmän tason" ylläpitokustannuksiin.
Esimerkikkiksi Shimanon Deore XT ja "paremmat" osarjat on tarkoitettu puhtaasti kilpakäyttöön. Äärimmäisen keventämisen ym. seurauksena osien kestävyys on lähes olematon(= alle puolet), verrattuna vaikkapa Acera:n ja Nexaven kaltaisiin perusosiin. Vastapainoksi vaikkapa vaihtaminen on toki hieman jouheampaa näillä arvosarjoilla.
Perusosilla normaalisti huoltaen ajaa ketjulla ja pakalla helposti 10000 km ja kyseisten osien uusimen maksaa alle 30 EUR, siis itse tehtynä ja osat kotimaasta ostettuna.
---------------------------------------------------------------
Alla 24-vaihteisen(8-pakka) Shimanon perushuoltopaketin osat:
Shimanon HG-30 eli Alivio -tason pakka 16 EUR:
http://www.velosport.fi/handeli/prod/speksit.php?ID=47484007
KMC:n valmistama ketju, pikalinkulla 4,25 EUR:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27405.htm&tuote=27405
Jos tarvittavat erikoistyökalut puutuvat, ne voi ostaa vaikka biltemasta samalla kuin ketjun, yhteensä alle 12 EUR
HG-Rataspakan irroitustyökalu 3.90 EUR:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27026.htm&tuote=27026
Pakan irroituksessa tarvitaan myös "ketjuruoska" 3,95 EUR:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27008.htm&tuote=27008
Ketjunkatkaisin 3,90 EUR:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27006.htm&tuote=27006
Tässä toki tuppaa kädet likaantumaan ;(- A.M.
**Esimerkikkiksi Shimanon Deore XT ja "paremmat" osarjat on tarkoitettu puhtaasti kilpakäyttöön. Äärimmäisen keventämisen ym. seurauksena osien kestävyys on lähes olematon(= alle puolet), verrattuna vaikkapa Acera:n ja Nexaven kaltaisiin perusosiin. Vastapainoksi vaikkapa vaihtaminen on toki hieman jouheampaa näillä arvosarjoilla.**
Äläs nyt syötä pajunköyttä ihmisille!! XT ja vastaavat ovat toki tarkoitettu myös kisakäyttöön, mutta niitä kannattaa käyttää jos arvostaa vähääkään laatua, toimivuutta ja kestävyyttä. Millä perustelet tuon olemattoman kestävyyden?
Mulla on 15 v harrastuksen ajan ollut useita ylemmän tason osia, edelleenkin xtr vaihtaja vuodelta -95 ja toimii edelleen moitteettomasti. - 114-links
A.M. kirjoitti:
**Esimerkikkiksi Shimanon Deore XT ja "paremmat" osarjat on tarkoitettu puhtaasti kilpakäyttöön. Äärimmäisen keventämisen ym. seurauksena osien kestävyys on lähes olematon(= alle puolet), verrattuna vaikkapa Acera:n ja Nexaven kaltaisiin perusosiin. Vastapainoksi vaikkapa vaihtaminen on toki hieman jouheampaa näillä arvosarjoilla.**
Äläs nyt syötä pajunköyttä ihmisille!! XT ja vastaavat ovat toki tarkoitettu myös kisakäyttöön, mutta niitä kannattaa käyttää jos arvostaa vähääkään laatua, toimivuutta ja kestävyyttä. Millä perustelet tuon olemattoman kestävyyden?
Mulla on 15 v harrastuksen ajan ollut useita ylemmän tason osia, edelleenkin xtr vaihtaja vuodelta -95 ja toimii edelleen moitteettomasti.Perusten vaikka siten, että edellisessä viestissäsi sanoit sinäkin 5000 km olevan paljon ketjulle ja pakalle, joten....
Jos haavereita ei satu, ajan normaalisti ketjulla ja pakalla yli 10000 km. Omaan toki kokemusta myös mainituista "kisasarjoista". Erityisen huonoja kokemuksia juuri tuosta XT:sta, koska ajan paljon matka-ajoa, jossa luotettavuus korostuu.
Kukin saa minun puolestani ajaa millä osilla haluaa, vaikka työmatkoja D-A:lla, mutta asioilla on myös hintansa.
Mitään pajunköyttä en yritä syöttää, jokainen muodostakoon mielipiteensä itse, markkinamiehistä piittaamatta. - P.Reikä
114-links kirjoitti:
Perusten vaikka siten, että edellisessä viestissäsi sanoit sinäkin 5000 km olevan paljon ketjulle ja pakalle, joten....
Jos haavereita ei satu, ajan normaalisti ketjulla ja pakalla yli 10000 km. Omaan toki kokemusta myös mainituista "kisasarjoista". Erityisen huonoja kokemuksia juuri tuosta XT:sta, koska ajan paljon matka-ajoa, jossa luotettavuus korostuu.
Kukin saa minun puolestani ajaa millä osilla haluaa, vaikka työmatkoja D-A:lla, mutta asioilla on myös hintansa.
Mitään pajunköyttä en yritä syöttää, jokainen muodostakoon mielipiteensä itse, markkinamiehistä piittaamatta.Rataspakka kestää kauan, jos pitää kolme ketjua "kierrossa", eli vaihtaa aina muutaman sadan kilometrin välein.
- 25 v kokemus
P.Reikä kirjoitti:
Rataspakka kestää kauan, jos pitää kolme ketjua "kierrossa", eli vaihtaa aina muutaman sadan kilometrin välein.
Yksillä ketjuilla halpa pakka ei kyllä taatusti kestä 5000 km enempää.
Sellaistakin olen nähnyt, että ketju on venynyt 2000 km:ssa käyttökelvottomaksi. Älä säästä siis ketjua ostaessasi. Ja paremman kaupan teet, kun ostat myös kunnon pakan. - 114-links
25 v kokemus kirjoitti:
Sellaistakin olen nähnyt, että ketju on venynyt 2000 km:ssa käyttökelvottomaksi. Älä säästä siis ketjua ostaessasi. Ja paremman kaupan teet, kun ostat myös kunnon pakan.Halpa ei kestä ja hintava on kunnollinen, nerokasta!!!
Kekkosenajanlapset pongasi jälleen kerran totuuden, kiitos siitä!!! - Maija-85
25 v kokemus kirjoitti:
Sellaistakin olen nähnyt, että ketju on venynyt 2000 km:ssa käyttökelvottomaksi. Älä säästä siis ketjua ostaessasi. Ja paremman kaupan teet, kun ostat myös kunnon pakan.Niin olisikos riittänyt pelkkä ketjun vaihto?
Mulle huoltomies sanoi ettei pelkkää ketjua kannata vaihtaa vaan samalla rataspakka.
Miten tunnistaisin itse että rattaat ovat liian kuluneet? - Campagnolon
Maija-85 kirjoitti:
Niin olisikos riittänyt pelkkä ketjun vaihto?
Mulle huoltomies sanoi ettei pelkkää ketjua kannata vaihtaa vaan samalla rataspakka.
Miten tunnistaisin itse että rattaat ovat liian kuluneet?Choruksen tai Recordin pakan, voit olla varma, että uusikin ketju sopii vanhaan pakkaan. Nimimerkki: kokemusta asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323938
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048