"itsetehty" tabascokastike?

tabascofani

oletteko tehneet tabascotyylistä kastiketta itse? netistä löytyy ohjeita joissa keitellään chilejä etikassa ja perään lisätää suolaa& sokeria ja soseutetaan tehosekoittimessa, vaan onkohan noista mihinkään? laittakaa reseptejä tulemaan jos teillä on!
t: tabasco-fani

6

873

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Goya

      Kai minä ymmärrän, että toisaalta on tavallaan kiva tehdä vaikkapa mitä tahansa itse, mutta onkohan Tabasco - olkoon kuinka hyvää itsessään - sen arvoista sittenkään, että kannattaa alkaa tehdä itse? Kaupan Tabasco kun kuitenkin on kelvollista. Voi olla vaikeaa kilpailla sen kanssa. Ja kun Tabascossa kuitenkin ne oleellisimmat maut ovat sen verran yksinkertaisia kuin tulisuus, paprika, etikka ja ehkä suola. Kannattaako nähdä vaiva ja yrittä jäljitellä?
      Mutta - kuten tapailin - itse tehty on toki aina jännää!

      • .A.

        Eikös toi Tabasco ole vaan merkki eli chilikastikereseptiä etsit siis?


    • Larry The Chef

      Aitoa Tabascoa kypsytetään vuosia ennen markkinointia. Itsetehty on aina vaarassa pilaantua jopa niin ettei maussa huomaa mitään. Käytön jälkeen sitten joutuu kumartamaan posliinialttarille tai pahimmillaan on hengenlähtö lähellä. Suosittelen ostamaan valmiina.

      • chillälailla

        Luultavasti tuo "kypsyttely " on lähinnä tuotantoteknistä ja markkinointikikka. Chili, viinietikka, suola, on käsitttääkseni nämä aineosat.
        Tuotantoteknistä sikäli että ellei kastiketta keitetä vaan annetaan maun siirtyä ilman keittelemistä liemen, niin aikaahan siinä menee.


    • chillälailla

      Eli tässä faktat ja oletukset sekoittuvat kivaksi sopaksi:

      Katsoin esittelyvideon Tabaskon valmistuksesta.

      Chilit kerätään saman kypsinä. Luultavasti kastikkeen värin takia, että olisi aina saman väristä.
      Chilit soseutetaan ja yhdessä suolan kanssa laitetaan tynnyreihin kolmeksi vuodeksi, "kypsymään". Alunperin suolan lisäämisellä lienee ollut tarkoitus yksinomaan lisätä chilisoseen säilyvyyttä. Suola antaa lisäksi olettaa että seos ei happane ja tätä ajatusta lisää myös se että jos seos happanisi niin tuskin voitaisiin säilyttää umpitynnyreissä.
      Puutynnyreitä on alunperin käytetty koska muita ei ole ollut. Kolmen vuoden päästä tähän soseeseen, joka näköhavainnon perusteella oli aavistuksen kuivahtanut tynnyrissä, kun kosteitta oli haihtunut puun lävitse, lisätään valkoviinietikkaa. Tätä seosta sekoitellaan parisen viikkoa ja sitten pullotetaan.
      Punainen väri tulee chileistä, mutta n kuitenkaan ole ihan varma sisältääkö tämä valmis tuote myös kiinteät aineet vai onko ne pullotuksessa siivilöity pois.

    • yrittänyttä ei

      http://www.mexican-barbecue-recipes.com/tabasco-hot-sauce-recipes.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe