Kuinka laakerit saa irti?

dnr

Aioin puhdistaa uusien K2 Nordic 90 laakerit mutta jäi haaveeksi kun en saanut niitä irti pyöristä. Onkohan tekniikka väärä? Surkeassa ohjeessa sanotaan vain että: "Työnnä laakeri ulos avaimen kädensijan tylpällä päällä (6mm akseli) tai pane avaimen kuusiokolopää laakerin sisään ja väännä laakeri ulos (8mm akseli)." Siis häh? Mittasin akselin halkaisijan ja se oli 7mm! En oo ikinä ennen tehny hommaa enkä nähnyt kenenkään tekevän.

Täytyykö koko laakerisysteemi puristaa ulos pyörästä vain raakaa voimaa käyttäen? Siis kaikki metalliset ja pehmeä suojus pois mustasta kumipyörästäkö? Kerralla? Vai miten?

16

4867

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rullis>>

      laakeri lähtee ulospäin ei sisään puristamalla,paikat hajoaa varmasti koska siellä sisällä on "olkapää" mihin asti laakeri painetaan silloin kun se on irti otettuna!
      mimä olen t-avaimen kuusiokolopuolella nilkuttanut laakerin reiästä ulospäin,on irronnut hyvin ainakin tähänasti!
      jos et saanut selvää kato luisteluliitto.fi siellä taitaa olla ihan kuvien kanssa!

      • dnr

        Kiitos ohjeista ja luulen nyt ymmärtäväni, miten laakerit pitäisi saada pois. Eivät vain lähde. Istuvat tiukasti kuin tatti! Haavat saa vaan sormiinsa kun kuusiokoloavaimella/neulalla/ties millä aseella yrittää väkertää kirottuja pellinpalasia pois pyöristä ja ase lipeää..

        Löysin kyllä luisteluliiton sivut mutta siellä ohjeet olivat suurin piirtein yhtä valaisevat eikä kuvia löytynyt. Osaako kukaan enää auttaa?


      • on kyllä
        dnr kirjoitti:

        Kiitos ohjeista ja luulen nyt ymmärtäväni, miten laakerit pitäisi saada pois. Eivät vain lähde. Istuvat tiukasti kuin tatti! Haavat saa vaan sormiinsa kun kuusiokoloavaimella/neulalla/ties millä aseella yrittää väkertää kirottuja pellinpalasia pois pyöristä ja ase lipeää..

        Löysin kyllä luisteluliiton sivut mutta siellä ohjeet olivat suurin piirtein yhtä valaisevat eikä kuvia löytynyt. Osaako kukaan enää auttaa?

        välttämätön, mun mielestä. Kuusiokololla pyörät irti ja nystyrällä vääntelemällä/nitkuttelemalla laakerit irti pyörästä. T-avaimia on mm. Salomonilla ja Powerslidellä.

        http://www.powerslide.de/racing/index.php?datei=access_alu_framekit.htm&navi=navi.htm&head=head.htm


      • xyz.
        dnr kirjoitti:

        Kiitos ohjeista ja luulen nyt ymmärtäväni, miten laakerit pitäisi saada pois. Eivät vain lähde. Istuvat tiukasti kuin tatti! Haavat saa vaan sormiinsa kun kuusiokoloavaimella/neulalla/ties millä aseella yrittää väkertää kirottuja pellinpalasia pois pyöristä ja ase lipeää..

        Löysin kyllä luisteluliiton sivut mutta siellä ohjeet olivat suurin piirtein yhtä valaisevat eikä kuvia löytynyt. Osaako kukaan enää auttaa?

        Itse saan laakerit irti painamalla vastakkaiselta puolelta n. 5 mm:n kuusiokokoavaimella.

        Siis pyörä kämmeneen irroitettava laakeri kämmentä vasten. Vastakkaisen laakerin reiästä kuusiokoloavain sisään ja siirretään avaimella laakerien välissä oleva "spacer" hieman sivuun, jolloin avaimen saa painettua irroitettavan laakerin sisäreunaan. Siitä varovasti mutta riittävän voimakkaasti painamalla useasta eri kohdasta laakeri alkaa irtoamaan kohti kämmentä.

        Kannattaa laittaa hanska pyörään pitävään käteen. Avain saattaa lipsahtaa laakerin reunasta kämmeneen.


      • helppoa
        xyz. kirjoitti:

        Itse saan laakerit irti painamalla vastakkaiselta puolelta n. 5 mm:n kuusiokokoavaimella.

        Siis pyörä kämmeneen irroitettava laakeri kämmentä vasten. Vastakkaisen laakerin reiästä kuusiokoloavain sisään ja siirretään avaimella laakerien välissä oleva "spacer" hieman sivuun, jolloin avaimen saa painettua irroitettavan laakerin sisäreunaan. Siitä varovasti mutta riittävän voimakkaasti painamalla useasta eri kohdasta laakeri alkaa irtoamaan kohti kämmentä.

        Kannattaa laittaa hanska pyörään pitävään käteen. Avain saattaa lipsahtaa laakerin reunasta kämmeneen.

        siis esim. K2:n T-avaimella, sillä kavennetulla muovikahvan päällä painetaan spaceriä, jolloin vastapuolen laakeri työntyy ulos, sitten toisen puolen laakeri samalla tavalla. Näin laakerit ovat irti pyöristä ja tarvittaessa purettavissa ja putsattavissa.


      • dnr
        helppoa kirjoitti:

        siis esim. K2:n T-avaimella, sillä kavennetulla muovikahvan päällä painetaan spaceriä, jolloin vastapuolen laakeri työntyy ulos, sitten toisen puolen laakeri samalla tavalla. Näin laakerit ovat irti pyöristä ja tarvittaessa purettavissa ja putsattavissa.

        Kiitos ohjeistanne mutta mikään ei auta. Sillä ajatuksella, josko laakerit olisivat jumissa, tiputin niihin pari tippaa öljyä mutta ei. Yhtä tiukassa ovat ja pysyvät eikä mikään voima riitä painamaan niitä ulos renkaasta. Ovat kyllä pyörineet hyvin eivätkä ole rahisseet ollenkaan eivätkä koskaan olleet sateessa joten luulisi, etteivät ainakaan ole paikoilleen ruostuneet. Tehdasöljyt edelleen jäljellä.

        Mutta siis, mikä neuvoksi? Pyörät ovat kyllä siististi irti kiskosta mutta laakerihökötykset istuvat pyörissä tiukasti kuin tatti. Pyörivät kyllä siinäkin kevyesti.

        nimim. "hermoromahduksen partaalla"


      • pena.
        dnr kirjoitti:

        Kiitos ohjeistanne mutta mikään ei auta. Sillä ajatuksella, josko laakerit olisivat jumissa, tiputin niihin pari tippaa öljyä mutta ei. Yhtä tiukassa ovat ja pysyvät eikä mikään voima riitä painamaan niitä ulos renkaasta. Ovat kyllä pyörineet hyvin eivätkä ole rahisseet ollenkaan eivätkä koskaan olleet sateessa joten luulisi, etteivät ainakaan ole paikoilleen ruostuneet. Tehdasöljyt edelleen jäljellä.

        Mutta siis, mikä neuvoksi? Pyörät ovat kyllä siististi irti kiskosta mutta laakerihökötykset istuvat pyörissä tiukasti kuin tatti. Pyörivät kyllä siinäkin kevyesti.

        nimim. "hermoromahduksen partaalla"

        Tuo edellinen kirjoittaja "helppoa" antoi ainoan oikean vastauksen, muut ovat olleet täysin hakoteillä sinun laakeriesi osalta. Lue siis huolella se uudestaan läpi.

        Jos pystyt virittelemään sen T-avaimen tukevasti maahan pystyyn kavennettu muovipää ylöspäin, niin homma helpottuu. Sitten vain asetat kavennetun pään spaceriin(siinä laakerin reiässä) ja kaksin käsin painat pyörää kohti lattiaa. Kavennettu pää työntää spacerin alalaakerin läpi. Spacer puolestaan työntää ylälaakerin ulos.


    • keskusteluja

      Ei tarvitse sitten kysyä samasta asiasta tunnin välein. Niistä ei ole haittaa ja kun ovat vielä aivan tuoreita.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=1500000000000048&posting=22000000019165009

      Toivotaan että apu löytyy. Kyllä laakeri kampeamalla (sivulle päin tietenkin) lähtee pyörästä. Pyörä on kuitenkin uretaanin, muovin ja ties minkä sekoitusta. Se antaa aina periksi metallille. Ei muuta kuin työkalu, oli se mikä tahansa, laakerin keskireikään (ks. yllä olevan linkin kuvaa) ja sitten kampeamaan. Kuvan T-työkalua en ole käyttänyt, mutta kuusiokoloavain tai muu reikään ja käteen sopiva työkalu käy.

      • pena.

        Ei onnistu noin tässä tapauksessa!


      • onnistu
        pena. kirjoitti:

        Ei onnistu noin tässä tapauksessa!

        On nyt keksitty täysin uudenlaiset laakerit. Pitäshän ensin irroittaa toinen laakeri irti. Ja jos toisen saa niin samalla tavalla saa toisenkin. Näin on onnistunut vuosikausia.


      • pena.
        onnistu kirjoitti:

        On nyt keksitty täysin uudenlaiset laakerit. Pitäshän ensin irroittaa toinen laakeri irti. Ja jos toisen saa niin samalla tavalla saa toisenkin. Näin on onnistunut vuosikausia.

        Kyseisen luistimen spacerit näyttävät tältä:

        http://www.inlinewarehouse.com/descpage.html?pcode=SBS

        Ymmärrätkö nyt? Ei irtoa laakerit nitkuttelemalla, kuten linkin salomoneissa, vaan työntämällä spacerin päästä.


      • vääränlainen holkki
        pena. kirjoitti:

        Kyseisen luistimen spacerit näyttävät tältä:

        http://www.inlinewarehouse.com/descpage.html?pcode=SBS

        Ymmärrätkö nyt? Ei irtoa laakerit nitkuttelemalla, kuten linkin salomoneissa, vaan työntämällä spacerin päästä.

        tommoset oli mullakin vuosia ja vuooosia sitten, rollerbladeissa. Sitten kyse ei ole kelluvista holkeista vaan "kiinteistä" pitkäkaulaisista holkeista. Hyvä, taas kuva selitti paremmin kuin miljoona sanaa. Ruvetaan katselemaan siis kuvia.

        Mutta mutta K2 käyttää yleisesti niitä kelluvia holkkeja (luultavasti myös K2 Nordic) eli lyhytkaulaisia holkkeja eli näitä

        http://www.inlinewarehouse.com/descpage.html?pcode=SFBS

        eikä näitä pitkäkaulaisia holkkeja

        http://www.inlinewarehouse.com/descpage.html?pcode=SBS

        joita on ollut myynnissä sekä nailonisia (joita on vielä jossain tallessa itselläkin) että selvästi parempia alumiinisia.

        Lyhytkaulaiset kammetaan vääntämällä sivulle (kuten itse olen tehnyt vuosia) ja pitkakaulaiset työntämällä jollain teräväreunaisella työkalulla tai silla T-avaimen sopivammalla päällä.


      • jts
        vääränlainen holkki kirjoitti:

        tommoset oli mullakin vuosia ja vuooosia sitten, rollerbladeissa. Sitten kyse ei ole kelluvista holkeista vaan "kiinteistä" pitkäkaulaisista holkeista. Hyvä, taas kuva selitti paremmin kuin miljoona sanaa. Ruvetaan katselemaan siis kuvia.

        Mutta mutta K2 käyttää yleisesti niitä kelluvia holkkeja (luultavasti myös K2 Nordic) eli lyhytkaulaisia holkkeja eli näitä

        http://www.inlinewarehouse.com/descpage.html?pcode=SFBS

        eikä näitä pitkäkaulaisia holkkeja

        http://www.inlinewarehouse.com/descpage.html?pcode=SBS

        joita on ollut myynnissä sekä nailonisia (joita on vielä jossain tallessa itselläkin) että selvästi parempia alumiinisia.

        Lyhytkaulaiset kammetaan vääntämällä sivulle (kuten itse olen tehnyt vuosia) ja pitkakaulaiset työntämällä jollain teräväreunaisella työkalulla tai silla T-avaimen sopivammalla päällä.

        nordic systeemissä on just toi lyhytkaulanen holkki..laakeri on kammettava t-avaimen kuussiokolo puolella ulospäin!eli nylkytettävä..


      • pena.
        jts kirjoitti:

        nordic systeemissä on just toi lyhytkaulanen holkki..laakeri on kammettava t-avaimen kuussiokolo puolella ulospäin!eli nylkytettävä..

        Omissa saman vuosimallin K2 vo2 maxeissa on pitkä holkki ja kun aloittajalla kerran oli ongelmia laakereiden irroituksessa, niin laskin 1 1=2 ja oletin holkit pitkiksi. En kyllä voi ymmärtää miten irroituksessa voi olla ongelmia, jos holkit ovat lyhyet.


    • don Reino

      Suurin osa laakereiden ja holkkien järjestelmistä jakautuu Salomon ja perinteisten K2 luokkiin.

      Salomonilla holkki on laakereiden välissä. Laakeri irroitetaan tällöin työntämällä laakerin sisäosaan sitä hieman hoikempi metallin tai muun kestävän aineen pala ja hetkuttelemalla laakeri rullasta pienillä edestakisilla liikkeillä.

      K2:lla holkki ainakin ennen tuli myös laakereiden rei'ästä läpi. Tällöin tuota holkkia piti työntää, jolloin vastakkainen laakeri irtoaa renkaasta.

      Ketokaa näistä poikkeavista laakeri-holkki-yhdistelmistä, josko jonnekin saataisiin ohjeistussivut niistäkin.

      • dnr

        Kiitos vastauksistanne! Onnistuin lopulta kun vein yhden pyörän näytille kauppaan. Olisi vain todella reilusti pitänyt raakaa voimaa käyttää. Nitkutellen kuusiokolopäällä laakeria ulospäin holkin ja laakerin välisestä saumasta sain lopulta laakerit irti. Mutta tiukassa olivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe