Kohtalotoverit, ottakaa yhteyttä!
Paniikkihäiriö
30
14490
Vastaukset
- nora
Täällä yksi kohtalotoveri, lisää löydät osoitteesta: http://www.tukiasema.net
- Ihaa
Paniikki on kuin salama kirkkaalta taivaalta tuleva ahdistuskohtaus, jota ei pidä sekoittaa mm. esiintymisjännittämiseen tai kahvikuppineuroosiin, koska kohtaus saattaa tulla vaikka yksin omassa turvallisessa sängyssä, kuten minulle kävi.
Tavallisimmillaan se kuitenkin ensimmäisen kerran iskee kaupan kassajonossa, täydessä metrossa, bussissa, työpaikan ruokalassa tai vaikka elokuvateatterissa, jonka jälkeen kyseisiä tilanteita rupeaa jännittämään ja vasta silloin jännittäminen siis yleensä astuu kuvaan.
Toki toisinkin päin asiat voivat olla ja monesti paniikeista kärsivillä voi olla ollut muitakin ongelmia, esim. ajoittaista masennusta, syömishäiriöitä, riippuvuuksia (tupakka, kahvi, alkoholi, lääkkeet) tms.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että minulla paniikki aluksi liittyi ihmispaljouteen ja esiintyi lähinnä käsien vapinana, sydämen hakkaamisena ja hikoiluna.
Oltuani vuosia (kiitos Cipramil-nimisen masennuslääkkeen, jota söin kaksi vuotta) täysin paniikittomassa tilassa läheiseni vakava sairaus laukaisi paniikin uudestaan, mutta paljon pahempana.
Tällä kertaa paniikkikohtaus tuli minulle kaikkein rakkaimmassa paikassa mummon mökillä. Nyt kohtaukseen liittyi tukehtumisen ja kuoleman pelko todella pahana ja levisi äkkiä kaikkiin sellaisiin tilanteisiin, joissa olin nimenomaan yksin.
Kuoleman pelko liittyi ajatukseen, että "mitä jos nyt tukehdun tai saan sydänkohtauksen" tai mitä vaan yhtä älytöntä ja täysi paniikki oli valmis.
Jouduin aloittamaan lääkityksen uudestaan.
Paniikin tavallisimmat oireet ovat:
- sydämen tykytys
- käsien vapina (minulla oli vapinaa vain silloin, kun olin seurassa, ei yksin ollessa)
- tukehtumisen tunne
- kuoleman pelko
- pistelyn ja puutumisen tunne käsissä ja/tai jaloissa
- ripuli
- joskus jopa suoranainen kauhu, jolloin on pakko päästä tilanteesta "ulos"
Mikä auttaa akuuttiin kohtaukseen?
Ennaltaehkäisy:
- älä käytä alkoholia, se nimittäin laskee aivojen serotoniinipitoisuutta joka altistaa paniikille vaan entistä enemmän. Monet ihmiset saavat krapulassa pahojakin paniikkikohtauksia, vaikkeivat paniikista muuten kärsikään.
- kahvi pahentaa takuuvarmasti oloa, jos on vaarana paniikki. Ota tilalle kaakaota - se tutkitusti rauhoittaa mieltä ja kehoa.
- älä urheile liikaa, eli niin, että maitohappoa pääsee kertymään elimistöön (sen tietää siitä, että lihakset ovat kipeät seuraavana päivänä). Klassinen paniikkikohtaus tulee rankan urheilusuorituksen jälkeen vaikkapa kahvikupillisen ääressä.
- lopeta tupakointi. Tupakansavun tukkimat keuhkot eivät varmasti ainakaan paranna tukehtumisen tunnetta, jos siitä kärsii, vaan päinvastoin.
- itke surusi pois aina, kun siltä tuntuu. Kyyneleet poistavat stressihormonia elimistöstä eli kunnon vollotus silloin tällöin on loistavaa paniikkien ennaltaehkäisyä.
Itse surullisen mielialan iskiessä laitan surullista musiikkia soimaan ja koitan kirjoittaa pahanolon tunteet pois. Yleensä viimeistään silloin tulee itku ja sen suoma helpotus kestää useita päiviä!
- suuntaa ajatukset mihin vain muualle, paitsi itseesi. Koita vaikka tutkia, millaisia kenkiä ihmisillä on, hypelöi korua, mene suihkuun, kävele, avaa televisio, ihan mitä mieleen juolahtaa.
Oma mottoni on:
Älä yritä olla *ajattelematta* paniikkia vaan yritä ajatella *jotain muuta*. Jossain vaiheessa onnistut ja silloin olet jo auringon puolella!
Omat pikaniksini, kun kohtaus iskee:
- iso mukillinen maitokaakaota rauhoittaa mutta toki suklaakin kelpaa. Suklaatahan ihmiset ovat vuosikausia käyttäneet (tietämättään) masennukseen ja uusien tutkimusten mukaan suklaassa on paljon masennusta ehkäiseviä aineita.
(Masennusta poistavat aineet poistavat myös paniikkikohtauksia)
- jos et ole pitkään aikaan syönyt kunnolla, syö heti! Veren sokerin lasku ei taatusti ainakaan auta paniikkiin vaan pikemmin päinvastoin.
(itsellä paniikkihäiriöt pahenivat huomattavasti öisin, kun yritin laihduttaa olemalla iltaisin syömättä)
Pidä vaikka purkkaa taskussa, sekin voi hädän tullen auttaa kummasti!
- ikkuna selälleen tai ulkoilmaan meno auttaa huomattavasti tukehtumisen tunteeseen. Tupakat roskiin ja tupakoijat pihalle!
- kotona ollessa televisio tai tietokone auki tai lempimusiikki soimaan tai vaikkapa kylmään suihkuun. Olen testannut ja erityisesti kylmä suihku auttoi!
- päinvastaiset ajatukset ovat myös loistavia ja pelastaneet minut monelta nololta tilanteelta yleisillä paikoilla erityisesti.
Alla esimerkki eräästä äänettömästä itsekeskustelustani yliopiston ruokalassa:
"Piru vie kädet, alkakaa nyt täristä sitten, kun kerran niin paljon sitä haluatte!
Alas sydän hakata, tuu vaikka rinnasta ulos, mutta nyt saa luvan loppua tää pelleily. Pyörrytään nyt vaikka sitten kauhusta tähän keskelle lattiaa ja isketään vaikka soppalautanen päähän ja sopat syliin ja haarukka persaukseen..."
Tuossa vaiheessa ajatukset alkoivat jo naurattaa ja taas olin selvinnyt yhdestä paniikista ilman, että kukaan opiskelijatoverinikaan huomasi yhtään mitään!
Koittakaas oikeasti väenvängällä saada kätenne tärisemään ja sydämenne hakkaamaan - todennäköiseti ette onnistu!
No niin, tuossa oli siis minun viidentoista vuoden kokemuksesta tehty selviytymisopas.
Tällä hetkellä minulla on "paniikiton" kausi, mutta se saattaa aina tulla takaisin. Turha sitä on kuitenkaan murehtia, kun siitä on kerran selvitty, selvitään toistekin!
Oikein hyviä selviytymisiä kaikille!
- Ihaa -- anne
Minulla on paniikkihäiriö joka tuli pitkään jatkuneen jännittämisen seurauksena. Paniikkikohtaukset eivät koskaan ole tulleet minulle "kuin salama kirkkaalta taivaalta" vaan niihin on aina liittyny tietoista ajattelua ja ajatuksiahan ei voi hallita. Esim. kassajonossa päähäni saattaa yhtäkkiä tulla ajatus: "apua, jois minulla nyt tulisi tässä huono olo, miten pääsisin äkkiä pois?" -ja näin on paniikkikohtaus valmis!
- Naksu
Itse olen kärsinyt muutaman vuoden paniikkihäiriöstä. Nyt on menossa suhteellisen panikoimaton kausi, ehkä niin voi sanoa, koska en saa varsinaisia kohtauksia enään, vaan ainoastaan alkavan kohtauksen oireita. Aikaisemmin kohtauksia sain juuri yksin ollessani. Niihin kuuluivat voimakas kuoleman pelko, pyörtymisen tunne, sydämen tykytys ja hulluksi tulemisen tunne. Silloin myös kuoleman pelko oli mielessä kun kävin nukkumaan vaikka paniiikkikohtausta ei juuri silloin olisi ollutkaan. Tuntui vain siltä että en enää ehkä herääkään seuraavana aamuna. Nyt oireilu on alkanut nimenomaan esim. koulussa ja autoa ajaessa. Kohtauksen oireiluun kuuluu nyt sydänkohtauksen pelko ja sydän tuntemukset sekä pyötymisen tunne ja kuoleman pelko. Olen osannut hallita kohtauksia samoin kuin sinäkin! Ajattelen, että jos pyörryttää niin sittenpähän pyörryttää! Ja oikein odotan, että koskakohan sitä pyörtyisi kun ei ole vielä koskaan pyörtynyt! Monesti silloin paniiki tunteet häipyvät.
Käyn yhä psykologilla. Välillä tuntuu kun menen vastaanotolle että onko tässä mitään järkeä kun ei ole kohtauksiakaan tullut. Mutta syy kohtauksiin ei löydykään hetkessä ja paniikki voi palata todellakin pitkänkin tauon jälkeen. Osasyy minulla varmasti on jatkuva jännittyneisyys ja liika tunnollisuus. Huolehdin liikaa monista asioista, välillä myös kannan huolta ystävienikin ongelmista. Mutta vaikea on hetkessä itseään muuttaa! - ...silti onnellinen
Naksu kirjoitti:
Itse olen kärsinyt muutaman vuoden paniikkihäiriöstä. Nyt on menossa suhteellisen panikoimaton kausi, ehkä niin voi sanoa, koska en saa varsinaisia kohtauksia enään, vaan ainoastaan alkavan kohtauksen oireita. Aikaisemmin kohtauksia sain juuri yksin ollessani. Niihin kuuluivat voimakas kuoleman pelko, pyörtymisen tunne, sydämen tykytys ja hulluksi tulemisen tunne. Silloin myös kuoleman pelko oli mielessä kun kävin nukkumaan vaikka paniiikkikohtausta ei juuri silloin olisi ollutkaan. Tuntui vain siltä että en enää ehkä herääkään seuraavana aamuna. Nyt oireilu on alkanut nimenomaan esim. koulussa ja autoa ajaessa. Kohtauksen oireiluun kuuluu nyt sydänkohtauksen pelko ja sydän tuntemukset sekä pyötymisen tunne ja kuoleman pelko. Olen osannut hallita kohtauksia samoin kuin sinäkin! Ajattelen, että jos pyörryttää niin sittenpähän pyörryttää! Ja oikein odotan, että koskakohan sitä pyörtyisi kun ei ole vielä koskaan pyörtynyt! Monesti silloin paniiki tunteet häipyvät.
Käyn yhä psykologilla. Välillä tuntuu kun menen vastaanotolle että onko tässä mitään järkeä kun ei ole kohtauksiakaan tullut. Mutta syy kohtauksiin ei löydykään hetkessä ja paniikki voi palata todellakin pitkänkin tauon jälkeen. Osasyy minulla varmasti on jatkuva jännittyneisyys ja liika tunnollisuus. Huolehdin liikaa monista asioista, välillä myös kannan huolta ystävienikin ongelmista. Mutta vaikea on hetkessä itseään muuttaa!toisaalta voisin sanoa olevani ilahtunut muiden viesteistä. en toki toivo paniikkihäiriötä kenellekään, mutta tieto siitä, että ei nyt aivan yksin tämän vaivan kanssa taistele auttaa kummasti.
itse sairastuin paniikkihäiriöön tänä syksynä ja tällä hetkellä syön cipramilia. tosin olen syönyt sitä vasta 5 päivää joten vaikutukset eivät vielä näy.
olisin kiitollinen jos joku vaikka laittaisi minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected]
sillä vertaistuki on aina parasta.
ja vaikka on ystäviä niin eivät he nyt tilannettani ymmärrä.
kiitos.
ja voimia kaikille. - juuso
Kiitos kannustavasta elämän ohjeesta paniikkihäiriön keskellä. Itsellä on ollut nyt 2 kohtausta vähän ajan sisällä ja tunne on kauhea, varsinkin ekalla kerralla, juuri kuten kuvailit.
On ihmeellistä, ettei ihminen pysty hallitsemaan itseään. Onneksi aisan tiedostaa ja tietää, ettei lähtö ole vielä lähellä, vaikka siltä tuntuukin kohtauksen keskellä. - wilhoy
mulla on tullut vain krapulassa noita oireita ja 3viikkoo sitten olin mökillä ja 2 päivää tuli hurjasti ryypättyy ja seuraavana aamuna hirvee paniikki, että nyt kuolen. rintaa päino ja sydän hakkas ja tuntui että sekoan,illan mittaa meni ohi ja seuraavana päivänä töissä alkoi uudestaan sitten päätin mennä lääkäriin ja ekg otettii ja verikoe mutta ei mitään ollut vialla.lääkäri ei puhunu mitään paniikki kohtauksista ja määräs purkin vain jotai salpaajii mistä ei ole ollut mitään apua.
- chebaleba
Naksu kirjoitti:
Käyn yhä psykologilla. Välillä tuntuu kun menen vastaanotolle että onko tässä mitään järkeä kun ei ole kohtauksiakaan tullut. Mutta syy kohtauksiin ei löydykään hetkessä ja paniikki voi palata todellakin pitkänkin tauon jälkeen. Osasyy minulla varmasti on jatkuva jännittyneisyys ja liika tunnollisuus. Huolehdin liikaa monista asioista, välillä myös kannan huolta ystävienikin ongelmista. Mutta vaikea on hetkessä itseään muuttaa!Itsellä oli samat oireet/kohtaukset, sitten päätin lopettaa röökinpolton ja kaikki oireet/kohtaukset lähtivät pois :) jos poltat röökiä lopeta ihmeessä. =)
- Minttu
Saan noin kerran viikossa (joskus useammin, joskus harvemmin) seuraavanlaisia kohtauksia:
- Sydän hakkaa
- Tärisen
- Hikoan
- Tuntuu, että oksentaa kohta
- Tulee tarve nieleskellä koko ajan (joskus)
- Mahaan sattuu (joskus)
- Pyörryttää
- Tuntuu, että aivan kohta ripuloin housuun
- Hengitys tuntuu vaikealta (tätä ei tule aina)
- ja lisäksi ahdistaa ja pelottaa ja tulee tunne "nyt pitää äkkiä päästä täältä pois"
- Jne.
Kohtausta kestää muutamasta minuutista ehkä noin 10 minuuttiin ja sitä seuraa väsymys ja ehkä jotenkin "hämmentynyt" olo.
Kärsin kyllä sosiaalisista peloista, mutta nämä kohtaukset eivät liity mihinkään tilanteeseen, missä jännittäisin jotain, ja nämä tulevat aivan yhtäkkiä kuin "salama kirkkaalta taivaalta". Ja ovat voimakkaampia kuin jännittäminen. Ja ei oikeastaan yhtään samanlaiselta tunnu kuin jännittäminen.- Ihaa
Kyllä tuo vaikuttaa klassiselta paniikkikohtaukselta. Jos niitä tulee noin harvoin, älä välitä, todennäköisesti ne unohtuvat pois jossain vaiheessa.
Voit tietysti miettiä, että mitä olet tehnyt ennen kohtauksien tuloa, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mitä vähemmän kohtauksia miettii, sen varmemmin niistä pääsee eroon.
Katse siis eteenpäin ja tsemppiä! - los panicos
Kyllähän tuo sinun kuvauksesi aika tyypilliseltä paniikkioireistolta näyttää. Todellakin inhottavaa on, että ns. kohtaukset tulevat useimmiten ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Itse olen kyllä oppinut kolmen vuoden aikana (ensimmäisestä kohtauksesta) tunnistamaan tilanteita ja mahdollisia ennakkoreaktioita kehossa. En erityisesti yritä vältellä tilanteita tai paikkoja, mutta käytän myös ajatusten vastakkain asettelua. Siis esim. tulisipa nyt sitten oikein kunnon sydänkohtaus tai pyörtyisipä nyt kerrankin oikein kunnolla "kanttu vei". Ikävä kyllä tämäkään ei aivan aina auta. Ensimmäinen oire tuli kuin salamana ja sitä tutkittiinkin ensin sydänkohtauksena. Kaikki ulkoiset tekijät viittasivat siihen (rinnan puristus, sydämen tykytys, huimaus, käsien ja jalkojen puutuminen sekä kylmän tunne).
Ensimmäisen vuoden popsin cipralex ja sitten jätin sen pikku hiljaa pois. Pitkän aikaa menikin hyvin, mutta sitten oireita alkoi tulla uudelleen uusillakin piirteillä. Sitten piti aloittaa uudelleen estolääkitys ja nyt olo on taas kohtuullisen hyvä.
Minua kyllä kiinnostaisi kahvin, alkoholin (kohtuullisen käytön) ja "maitohappoliikunnan" ym. haitalliset vaikutukset. Onko muutkin mahdollisesti huomanneet, että nämä edesauttaisivat kohtausten syntyä. Minä olen ainakin alkanut myös epäillä tuota kahvia yhtenä tekijänä. - Niki44
los panicos kirjoitti:
Kyllähän tuo sinun kuvauksesi aika tyypilliseltä paniikkioireistolta näyttää. Todellakin inhottavaa on, että ns. kohtaukset tulevat useimmiten ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Itse olen kyllä oppinut kolmen vuoden aikana (ensimmäisestä kohtauksesta) tunnistamaan tilanteita ja mahdollisia ennakkoreaktioita kehossa. En erityisesti yritä vältellä tilanteita tai paikkoja, mutta käytän myös ajatusten vastakkain asettelua. Siis esim. tulisipa nyt sitten oikein kunnon sydänkohtaus tai pyörtyisipä nyt kerrankin oikein kunnolla "kanttu vei". Ikävä kyllä tämäkään ei aivan aina auta. Ensimmäinen oire tuli kuin salamana ja sitä tutkittiinkin ensin sydänkohtauksena. Kaikki ulkoiset tekijät viittasivat siihen (rinnan puristus, sydämen tykytys, huimaus, käsien ja jalkojen puutuminen sekä kylmän tunne).
Ensimmäisen vuoden popsin cipralex ja sitten jätin sen pikku hiljaa pois. Pitkän aikaa menikin hyvin, mutta sitten oireita alkoi tulla uudelleen uusillakin piirteillä. Sitten piti aloittaa uudelleen estolääkitys ja nyt olo on taas kohtuullisen hyvä.
Minua kyllä kiinnostaisi kahvin, alkoholin (kohtuullisen käytön) ja "maitohappoliikunnan" ym. haitalliset vaikutukset. Onko muutkin mahdollisesti huomanneet, että nämä edesauttaisivat kohtausten syntyä. Minä olen ainakin alkanut myös epäillä tuota kahvia yhtenä tekijänä.Minulla ainakin kahvi vaikutti ja jätin sen pois ja helppo ollut elää. Seuraavaa tietoa löysin kerran netistä ja varmasti totta. Kofeiinin virkistävä vaikutus voi myös edistää ahdistusta. Kofeiini voi laukaista herkillä henkilöillä paniikkikohtauksen aktivoimalla sympaattista hermostoa, joka välittää elimistön reaktioita stressiin ja vaaraan.
Myös epa ja karnosiini yhdessä auttaa ja magnesium ja kahvi pois niin kyllä toimii aivot hyvin ja
auttaa ainakin täällä. - kofeenisti
Niki44 kirjoitti:
Minulla ainakin kahvi vaikutti ja jätin sen pois ja helppo ollut elää. Seuraavaa tietoa löysin kerran netistä ja varmasti totta. Kofeiinin virkistävä vaikutus voi myös edistää ahdistusta. Kofeiini voi laukaista herkillä henkilöillä paniikkikohtauksen aktivoimalla sympaattista hermostoa, joka välittää elimistön reaktioita stressiin ja vaaraan.
Myös epa ja karnosiini yhdessä auttaa ja magnesium ja kahvi pois niin kyllä toimii aivot hyvin ja
auttaa ainakin täällä.kyllä kahvi on myrkkyä jos sitä juo 4 motillista päivässä ....minulle iski ensimmäinen paniikki kohtaus kun muutin uuteen asuntoon jossa oli kylmä ale 18 c.minulle iski eka kohtaus hengenahdistuksella...johtui liiallisesta kylmyydestä josta lihakset ovat alituisessa jännityksessä ja plus sihen kaikki stressi,masennukset jne....
siinä sivussa oli sitten stressiä,masennusta,trikotillomania,itsetunnon kanssa ongelmia ja muita saman kaltaisia ongelmia.
meinaa ihan itkettää kun kirjoittaa tätä viestiä....
:,( ....kai tuo paniikki kohtaus meinaa sitä että on aika parantaa elämän tapoja tai se on kehon joku varoitus mekanismi....
nyt olen jättänyt kahvin juonnin vähemmälle , yks pieni kuppi päivässä ei ole pahasta , mutta yritän päästä siitä kokonaan pois,mutta vaikeaahan se on noin vaan lopettaa...siihen menee oma aikansa.
nyt en ole saanut kohtausta yli 2 viikkoon ....vinkkinä kun olet lopettamassa kahvin juontia niin lopettamisesta syntyy ahdistusta ,masennusta ja tietenkin pää särkyä ....itse ainakin juon nyt 1 pikku kupin aamulla ( 1,5dl) eli vierottaudun siitä pikku hiljaa pois ja sitten lopetan kokonaan joskus .....
voimia kaikille ja olkaa itsellenne armollisia - adgsdhjjg
kofeenisti kirjoitti:
kyllä kahvi on myrkkyä jos sitä juo 4 motillista päivässä ....minulle iski ensimmäinen paniikki kohtaus kun muutin uuteen asuntoon jossa oli kylmä ale 18 c.minulle iski eka kohtaus hengenahdistuksella...johtui liiallisesta kylmyydestä josta lihakset ovat alituisessa jännityksessä ja plus sihen kaikki stressi,masennukset jne....
siinä sivussa oli sitten stressiä,masennusta,trikotillomania,itsetunnon kanssa ongelmia ja muita saman kaltaisia ongelmia.
meinaa ihan itkettää kun kirjoittaa tätä viestiä....
:,( ....kai tuo paniikki kohtaus meinaa sitä että on aika parantaa elämän tapoja tai se on kehon joku varoitus mekanismi....
nyt olen jättänyt kahvin juonnin vähemmälle , yks pieni kuppi päivässä ei ole pahasta , mutta yritän päästä siitä kokonaan pois,mutta vaikeaahan se on noin vaan lopettaa...siihen menee oma aikansa.
nyt en ole saanut kohtausta yli 2 viikkoon ....vinkkinä kun olet lopettamassa kahvin juontia niin lopettamisesta syntyy ahdistusta ,masennusta ja tietenkin pää särkyä ....itse ainakin juon nyt 1 pikku kupin aamulla ( 1,5dl) eli vierottaudun siitä pikku hiljaa pois ja sitten lopetan kokonaan joskus .....
voimia kaikille ja olkaa itsellenne armollisiaEnpäs ole varma kirjoitinko oikeaan kohtaan, mutta silti...
Itselläni on kanssa paniikkikohtauksia, joskus on aikoja kun niitä ei tule yhtään ja näitä aikoja kun niitä tulee jatkuvasti... Stressaan kaikesta, voin aloittaa stressaamaan vaikka seinäkellosta jos niin päätän ja siinä se sitten on, alkaa ahdistamaan...
Olen myös kova tarkkailemaan itseäni, kun paniikkikoht. tulee sydämen tykytystä tai oksettaa ja maha menee sekaisin alan ajatella että sydänkohtaus ja suolistosyöpä jnejne... Mikä on erittäin ärsyttävää ja väsyttävää niin itselle kuin myös läheisille jotka tietävät vaivasta..
Ja se että et voi ottaa elmästä kaikkea irti, ei uskalla kunnolla lähteä vaikka kaupungille juhlimaan ystävien kanssa ilman stressiä tai sitten juusi stressin ja paniikin takia ei voi/uskalla lähteä..
Itsellä on mennyt tämä jo niin pitkälle että suostuin vihdoin syömään mielialalääkkeitä (nyt syönyt noin viikon) ja sain kohtauslääkkeet... En haluaisi syödä mitään lääkkeitä mutta pakko se oli myöntää itselle ettei sitä enään jaksa omin voimin... Tämä on alkanut itselläni jo noin 6 vuotiaana pikku tyttönä eri tavoin tosin, ja siitä pahentunut tälläiseksi.. lapsuuskin mennyt vain tarkkailessa asioita ja pelkäämällä.. on niitä hyviäkin hetkiä onneksi ollut, multta silti....
Niin ja kaiken huippu, mulla on erityisen paha emetofobia (oksentamisen pelko) ja voitte kuvitella varmaan panikkikohtauksen sattuessa sen pahan olon ja that's it, siinä sitä sitte täristää ja sydän hakkaa ja ollaan niin kauhuissaa ja haluais vain paeta.. pahimmillaan mun paniikkikohtaukset on kestäny aamuyöstä klo 3 aamu 9 ennenkuin oon voinu nukahtaa edes pieneks hetkeks, ja monesti seuravana päivänä on todella heikko olo... Ja se on rankkaa..
Kun enään edes koti ei ole niin ''turvapaikka'' kun kohtus iskee, vaikkakin mieluiten kotona, mutta sieläkin alkaa tuntua jo voittamattomalta välillä, onneksi tuntuu ainakin siltä että näistä lääkkeistä tulisi olemaan apua, toivotaan!
Nytkin on synttärit lähellä ja maha aivan sekasin ja sydän hakkaan kun jännitän.. lupautunut lähtemään pitämään kunnolla hauskaa ja ajatukset pyörii mielessä; mitä jos... kuolen... oksennan... tai käy jotain aivan kamalaa.. että toivottavasti osaan rentoutua ja pitää hauskaa!
Tulipas kirjoitettua hieman sekavasti.. no toivottavasti sai selvää ja iso käsi kaikille jotka tästä kärsii, tsemppiä, oollaan vahvoja ihmisiä vaikkei siltä tuntuis!! :) - tytteli22v
adgsdhjjg kirjoitti:
Enpäs ole varma kirjoitinko oikeaan kohtaan, mutta silti...
Itselläni on kanssa paniikkikohtauksia, joskus on aikoja kun niitä ei tule yhtään ja näitä aikoja kun niitä tulee jatkuvasti... Stressaan kaikesta, voin aloittaa stressaamaan vaikka seinäkellosta jos niin päätän ja siinä se sitten on, alkaa ahdistamaan...
Olen myös kova tarkkailemaan itseäni, kun paniikkikoht. tulee sydämen tykytystä tai oksettaa ja maha menee sekaisin alan ajatella että sydänkohtaus ja suolistosyöpä jnejne... Mikä on erittäin ärsyttävää ja väsyttävää niin itselle kuin myös läheisille jotka tietävät vaivasta..
Ja se että et voi ottaa elmästä kaikkea irti, ei uskalla kunnolla lähteä vaikka kaupungille juhlimaan ystävien kanssa ilman stressiä tai sitten juusi stressin ja paniikin takia ei voi/uskalla lähteä..
Itsellä on mennyt tämä jo niin pitkälle että suostuin vihdoin syömään mielialalääkkeitä (nyt syönyt noin viikon) ja sain kohtauslääkkeet... En haluaisi syödä mitään lääkkeitä mutta pakko se oli myöntää itselle ettei sitä enään jaksa omin voimin... Tämä on alkanut itselläni jo noin 6 vuotiaana pikku tyttönä eri tavoin tosin, ja siitä pahentunut tälläiseksi.. lapsuuskin mennyt vain tarkkailessa asioita ja pelkäämällä.. on niitä hyviäkin hetkiä onneksi ollut, multta silti....
Niin ja kaiken huippu, mulla on erityisen paha emetofobia (oksentamisen pelko) ja voitte kuvitella varmaan panikkikohtauksen sattuessa sen pahan olon ja that's it, siinä sitä sitte täristää ja sydän hakkaa ja ollaan niin kauhuissaa ja haluais vain paeta.. pahimmillaan mun paniikkikohtaukset on kestäny aamuyöstä klo 3 aamu 9 ennenkuin oon voinu nukahtaa edes pieneks hetkeks, ja monesti seuravana päivänä on todella heikko olo... Ja se on rankkaa..
Kun enään edes koti ei ole niin ''turvapaikka'' kun kohtus iskee, vaikkakin mieluiten kotona, mutta sieläkin alkaa tuntua jo voittamattomalta välillä, onneksi tuntuu ainakin siltä että näistä lääkkeistä tulisi olemaan apua, toivotaan!
Nytkin on synttärit lähellä ja maha aivan sekasin ja sydän hakkaan kun jännitän.. lupautunut lähtemään pitämään kunnolla hauskaa ja ajatukset pyörii mielessä; mitä jos... kuolen... oksennan... tai käy jotain aivan kamalaa.. että toivottavasti osaan rentoutua ja pitää hauskaa!
Tulipas kirjoitettua hieman sekavasti.. no toivottavasti sai selvää ja iso käsi kaikille jotka tästä kärsii, tsemppiä, oollaan vahvoja ihmisiä vaikkei siltä tuntuis!! :)..yksi panikoija lisää. Olen myös huomannut kahvin ja tupakan vaikutuksen paniikkikohtauksiin, joten olen vähentänyt niiden kulutusta todella paljon. Eilen tuli juotua alkoholia, ja tietysti poltettua, ja tänään kun flunssa iski niin halusin juoda lämmintä, joten otin riskin ja keitin kahvia. Tosi fiksua varsinkin näin pikkukrapulassa - nyt nimittäin on sekava olo ja tuntuu että kontrolli menee ja pää sekoaa. Kuten edellisellä kirjoittajalla, minullakin ollut ihan pikkutytöstä asti tarkkailua ja pelkäämistä, sekä mainitsemasi emetofobia. Luulenkin, että tuo oksentamisen pelko kuuluu vain paniikkihäiriön laajaan kirjoon, sillä pienenä pelkoni kohdistui tulipaloihin mutta myöhemmin "suuntautui" oksentamiseen. Mistä johtunee, en tiedä. Mukava kuitenkin kuulla, ettei ole yksin asian kanssa, helpottaa oloa tietää, etten oikeasti ole vaarassa tulla hulluksi :)
- adgsdhjjg2
tytteli22v kirjoitti:
..yksi panikoija lisää. Olen myös huomannut kahvin ja tupakan vaikutuksen paniikkikohtauksiin, joten olen vähentänyt niiden kulutusta todella paljon. Eilen tuli juotua alkoholia, ja tietysti poltettua, ja tänään kun flunssa iski niin halusin juoda lämmintä, joten otin riskin ja keitin kahvia. Tosi fiksua varsinkin näin pikkukrapulassa - nyt nimittäin on sekava olo ja tuntuu että kontrolli menee ja pää sekoaa. Kuten edellisellä kirjoittajalla, minullakin ollut ihan pikkutytöstä asti tarkkailua ja pelkäämistä, sekä mainitsemasi emetofobia. Luulenkin, että tuo oksentamisen pelko kuuluu vain paniikkihäiriön laajaan kirjoon, sillä pienenä pelkoni kohdistui tulipaloihin mutta myöhemmin "suuntautui" oksentamiseen. Mistä johtunee, en tiedä. Mukava kuitenkin kuulla, ettei ole yksin asian kanssa, helpottaa oloa tietää, etten oikeasti ole vaarassa tulla hulluksi :)
Itse lopetin tupakanpolton.. Nyt on vuosi juuri tullut täyteen tupakoimattomuudesta! :) Alkoholia en juurikaan käytä, saatan yhden joskus ottaa, mutta en vain halua juoda liikaa -> krapula/oksennus ja emetofobia kiittää ja kuittaa... Riittää että kumppanilla on joskus krapulaoksentelua ja ite tärisen sormet korvissa sohvan nurkassa.... Ja eipä haittaa yhtään vaikka en pahemmin juo, ei mene rahaa sitten alkoholiin, kun en edes hirveästi alkoholin mausta tykkää, mutta näin... Ja kahvia opettelin joskus nuorempana juomaan mutta eipä maistunu.. Silti noita perkeleitä (paniikkikohtauksia) iskee!
- Dobr
adgsdhjjg kirjoitti:
Enpäs ole varma kirjoitinko oikeaan kohtaan, mutta silti...
Tulipas kirjoitettua hieman sekavasti.. no toivottavasti sai selvää ja iso käsi kaikille jotka tästä kärsii, tsemppiä, oollaan vahvoja ihmisiä vaikkei siltä tuntuis!! :)adgsdhjjg:
Mä oon lähimain täsmälleen samanlainen tapaus!
Mulla on kanssa emetofobia, joka tekee paniikin kanssa elämisestä yhtä helvettiä. Muutkin jutut täsmäsivät kyllä, vaikken ole vielä sortunut lääkkeiden syöntiin.
Olen parhaillaan äitini luona joulua viettämässä. Elämäntilanne on kammottava, koska olen kihlattuni kanssa putkiremonttia evakossa. Jaamme pienen huoneen keskenämme ja meidän lisäksi evakkokämpässä on mies ja tämän tyttöystävä sekä kaksi suurta koiraa. Nämä ihmiset ovat sekaisin hekin päihdeongelmineen ja luottotietovaikeuksineen.
Lisäksi olen juuri jäänyt työttömäksi ja olen eloisa ja tunnollinen tapaus. Paniikki ei myöskään yksinään vaivaa, vaan olen ollut muutama viikko sitten työtapaturmassa, jonka seurauksena satuttamani jalka on alkanut oireilla pikkuhiljaa pahemmin ja koko kroppa muutenkin jumissa. Siinä on paniikille sytykettä kerrakseen.
Äsken tätini luona vieraillessa vatsa meni jo aivan sekaisin, ja pelkäsin olevani pahemminkin sairas, mutta nyt istuessani yksin täällä äidin luona, ja muiden ollessa sukulaiskierroksellaan, olo on jo aivan toinen. Etenkin kun ymmärrän, että oikeasti kehoni vain reagoi tähän kaikkeen näin. Se pysäyttää minut lepäämään ja saa toivomaan, että muutkin ymmärtäisivät hätähuutoni ja rauhoittuisivat tai eivät ainakaan pakottaisi minua mukaan hössötykseen.
Tässä sitten pieni avautuminen. Jouluntoivotuksia kaikille, jotka tämän lukevat joulun ja vuodenvaihteen aikaan!
Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin turha hössötys. On vain yksi ruumis ja sen menetettyä ei ole mitään.
- rontsu78
olen kärsinyt koko elämän paniikista ja nyt kaks viimeisintä vuotta on ollut yhtä helvettiä.pahimmillaan en ole pystynyt edes ulos lähteen,kun iskee hengenahistus ja kuoleman pelko päälle.psykiatrilla joudun kulkeen säännöllisesti ja sieltäkään en tunnu apua saavan.nyt jo 8 eri lääkee menossa ja ei tunnu auttavan yhtään,enempikin pahentaa vaan mun oloa.aina saan vaan saman vastauksen että joillekkin on vaan hankalempi löytää oikea lääke.omasta mielestä mun on parempi olla ilmanki niitä lääkkeitä.alkaa vaan usko loppuun ettei tälle löydy apua millään.tosiaan nyt 2vuotta yritetty löytää hoito keinoa ja ei ole ainakaan vielä auttanut mikään.olis mukava kuulla miten muut on päässyt eroon siitä.itse tupakoin ja jonkin verran menee alkohoolia.olen tupakoinin aikonut lopettaa,mut vielä en ole siihen pystynyt.olis mukava saada elää normaalia elämää.
- wewrtsdufyipoy
Tuttua, itsellä tulee pahoinvointia ja maha menee aivan sekasin kun johonkin pitäisi lähteä, tässä meinaa ihan jämähtää sänkyyn kun ei uskaltaudu melkein ulos, ystävien luokse, kauppaan jne... opiskelemaan/töihin.... ja psykiatrille meno on jo nykyään aivan kamalaa, kun mahassa alkaa velloa bussissa jne ja tekisi mieli vaan juosta kotiin piiloon.... Joskus (yleisemmin) öisin tulee pahempia paniikkihäiriöitä, sydän hakka, pelottaa, oksettaa, itkettää, kuoleman pelko..... Todella perseestä tämä :/
- get panic
tsekatkaa tollane sivusto: http://www.panicaway.com/.. ite oon kärsiny ahdistuksesta ja paniikkikohtauksista reilu vuoden, oireet mm. tuntuu että tulee hulluks ja yks ajatus alkaa kiertää kehää päässä ja tuntuu et nielasen kielen ja tukehun.. jne.. ja tuo on ainut mikä on tosissaan auttanu, hieman pitää kyl enkkuu osata mut ton ymmärtää varmasti suurinpiirtein jokainen. En ois ikinä uskonu että paniikkihäiriön oravanpyörästä pääsee niin helposti irti, sehän siinä onkin se että kun pelkää uutta kohtausta niin se varmasti tulee, mutta koittakaa saada kohtaus aikaiseksi, se ei tule, ja jos kohtaus meinaa tulla niin anna sen tulla, älä vastusta sitä, ajattele vaikka näin: nonii, paniikki ! pistä kaikki peliin, anna tulla, salpaa hengitykseni, tee minut hulluksi ja tapa minut jos siltä tuntuu, asettamalla itsellesi jonkin tietyn aikarajan, esim 20 sekkaa, laske hitaasti ja antaudu kohtaukselle, ja kun huomaat että se aika on menny eikä kohtaus tullutkaan, huomaat että se ei ole vakavaa ja kohtaus ei koskaan vahingoita sinua, tutkittu juttu, vain pieni elimistön väärä hälytys, ja opettele olemaan pelkäämättä uutta kohtausta niin pääset irti tuosta oravanpyörästä, itsekin olen syönyt lääkkeitä siihen mutta todellisuudessa ne vain pahentavat asiaa, tai siirtävät sitä ahdistusta ja stressiä jne..
- TOSI VÄSYNYT
hei mul on sama juttu, et joskus tulee iha hirvee olo ...
yleensä iltaisin, mutta nyt on jo alkanut aamuisinkin .
Ja olen vasta 15v ): oon ajatellu itsariakin jo
mut en sit tiiä ..... mut tää oksennuspelko on iha järkyttävä !
en pysty edes opiskelemaan kunnolla - Auttakaa!
Mullakin :( Oon 14.v ja mulle tuli maanantaina koulussa kauhea olo kädet hikosivat, pyörrytti,oksetti,mahaan otti kipeää, tärisin ym... lähdin sitten kesken koulupvän pois. Nyt olen koulusta ollut 3 päivää pois koska pelkään että sama juttu tulee mulle uudestaa ja sitten taas joudun lähtemään kesken tunnin :S
Mikä mulla oikein on? :(- kkakidd
Ei mitään vakavaa. Juttele kouluterkkarille tai opettajalle.
- Lupa jännittää!
kkakidd kirjoitti:
Ei mitään vakavaa. Juttele kouluterkkarille tai opettajalle.
Erinomaista tällainen mahdollisuus vertaistukeen. Ei tarvitse kuvitella olevansa yksin jännityksen ja paniikin kanssa. Vielä on liikaa terveydenhuollonammattilaisiakin, jotka kummastelevat jännittämistä ja pelkoa.
Itse sain huomata hammaslääkärin odotushuoneessa kuinka vastaanottoapulainen kauhistui , kun näki minut soiaalisia tilanteita pelkäävän potilaan istumassa silmät pyöreinä. Hammaslääkärin odotushuone on jo itsessään pelottava. Eikö vastaanottoapulainen ollut koskaan nähnyt pelokasta ihmistä, koska hän ryntäsi luokseni ja kysyi mikä hätänä. Jännitän, vastasin. Apulainen meni kertomaan lääkärille, joka tuli myös minua tarkastelemaan. Hirveä numero tehtiin jännityksestä.
- MULLA ON SANOTTAVAA.
voi rakastan teitä kaikkia. mulla oli niin paska fiilis kun sossu ei tajunnut mistä puhuin. osaan samaistua lähes kaikkeen mitä oon lukenut tästä keskustelusta. voi.. poltin join viinaa ja kahvia jo muutaman vuoden. (olen 16 vuotias btw)
kahvin juomisen lopetin koska huomasin siinä selvän yhteyden. viimetalvena muistan että siitä tuli tosi hyvä fiilis kun sai kahvia. tupakkakin on edelleen läheinen asia ja sitä on harrastettu reilu kaksi vuotta jo, ellei kolme. mutta NYKYÄÄN kun käyn tupakalla tulee oksetusta ja tärinää. Ja se kuumotus siitä että jää kiinni on suunnaton ja paniikki tulee kun ajatteleekin kotona tupakalle menemistä. vähennän nyt ainakin! en osaa kuvitella lopettamista. viinaakaan en juo kun tosi havoin nykyään. uskon että kuka tahansa voi selvitä. ja tiedän että päihteet ja kahvi (hei no sekin on tavallaan päihde:D) voi olla tosi läheisä asioita. mutta niistä tulee vihollisia kun tajuaa että ne aiheuttaa paniikkia.
HEI onko teille koskaan käynyt niin että joku.. ystävä,tuttu tai kaveri sanoo myös että sillä on paniikkihäiriö, vaikka itse epäilisitte että se on vaan jäljittelyä ja säälin kerjäämistä ja draamanhakua? mulla on yks semmonen. se saattaa puhua siitä tosi avoimesti. siis kertoa suunilleen kaikille tutuilleen. uusillekkin. Musta vaan tuntuu että jos tosiaan kärsii niinkin pahasta asiasta kuin paniikkihäiriö, siitä ei niin avoimesti voi puhua kaikille. ("SÄÄ ET TIIÄ MILTÄ MUSTA TUNTUU." "mää voin saaha PANIIKKIKOHTAUKSEN" "Hei, MULLA ON PANIIKKIHÄIRIÖ!") itse en voi puhua kun muutamille kavereille. esim sille joka (taitaa) esittää että hänelläkin olisi. niin ja vaikka joku alkais vitsailemaan mun kustannuksella, en ala itkemään sille vaan jätän sen omaan arvoonsa. lapselliset ei voi ymmärtää. annan olla vaihdan puheenaihetta. ja ne jotka heittää siitä läppää, ei selvästikkään vaa tiedä mistä puhuu. Jos kyseisillä vitsiniekoilla olisi koskaan ollun paniikkikohtausta, ne eivät sanoisi mitään.
MUTTA SIIS EN SANO ETTEIKÖ MUILLAKIN VOISI OLLA. mulla on kavereita joilla tiedän sen olevan ja en ole niin itsekäs että ajattelisin olevani ainut. se voi tosiaan olla kellä tahansa.
JA JOS JOKU SANOO ETTÄ SILLÄ ON PANIIKKIHÄIRIÖ, KUKAAN EI SAA ALKAA HEITTÄMÄÄN MITÄÄN " vitun DRAMAQUEEN SE VAAN ESITTÄÄ" SETTIÄ. koska jos sillä onkin, se ei ole yhtään hauskaa. - SM
Mä oon monta vuotta kärsinyt paniikkihäiriöstä. eka kohtaus tuli hammaslääkärissä,joten sinne ei ole oikein ollut asiaa enää...siitä kerrasta eteenpäin monta vuotta taistellut joka päivä uutta kohtausta tai paniikkioloa vastaan,niin raskasta! Olen aina ollut aiemmin sitä mieltä,etten tarvitse lääkkeitä,vaan pystyn itse psyykkaamaan itseni kuntoon...noo,sitten tuli viimeinen niitti kun sain aivan kaamean kohtauksen kesken ajon!Onneksi oli melkein heti pikatiellä pikku tie mihin kääntyä! Muuten olisimme olleet ojassa....syön vaikka mitä lääkkeitä,etten sellaista oloa joudu enää kokemaan!
- Lost.
moi.Minulla iski ensimmäinen kohtaus noin 6vuotta sitten...olin vaan kotosalla ja yhtäkkiä alkoi kropassa kaamea pistely,sydän hakkasi ja olin aivan varma että kuolen.
No tuo kohtaus oli sen verran raju että loppujen lopuksi ambulanssilla lääkäriin...
jossa EKG ym...oli ok.
seuraavat 4 vuotta kärsin kohtauksista vaikka sain jatkuvasti uutta lääkettä,ensimmäinen lääke tuo onneton cipralex-ei mitään vaikutusta.
levotzin,kloriptyl,zyprexa,ketipinor,mirtatsapiini,seroquel,ja tusina muita lääkkeitä on kokeiltu.nyt meni vuosi ilman kohtauksia...ollessani sairaalassa halusin lopettaa
bentsot tässä tapauksessa Diapam.Pelkästään 5mg pudotus toi kohtaukset takaisin
ja taas ollaan oravanpyörässä.
Nyt liki päivittäin jonkin asteen kohtauksia...
paniikkihäiriöt tuovat myös usein (kuten minulla) muista psyykkisiä sairauksia,minulla todettiin vakava masennus,epävakaa persoona,määrittelemäton ahdistus tila.
nyt taas välttelen liki kaikkea mikä koskee kotoa lähtemistä(kohtauksen pelko),
minulle suositeltu "siedätystä"eli käyntejä esim:isoissa marketeissa jne...jotka helposti ovat kohtauksen alkamisen syitä.No nyt tällä hetkellä kohtauksia liki päivittäin vaikka olen kotona tekemättä mitään...paitsi pakolliset "kotityöt".
Olin sairaalassa yli kaksi kuukautta viime vuoden lopulla,siellä olo kohentui
GAS tullessa 40,lähtiessä 60.nyt varmaan taas jossain 40 tienoilla.
Ei edes psyk.polilla hoitajani taida ymmärtää tilannetta...aina puhuu mene sinne tee tätä ja tota...mutta kun se on liki mahdotonta toteuttaa...kaverit jääneet ja liki kaikki sosiaalinen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa.
Suunnitteilla jossain välissä meno päiväosastolle...joka tietenkin on ryhmä painotteinen mikä taas on kuin myrkkyä minulle...saapi nähdä kauan jaksan...joku vuosi sitten olin ko.paikassa ja kestin 7 käyntiä ja sitten jarrut päälle ja se siitä.
Ymmärrän että jotain pitää asialle tehdä...kuten esim tuo sosiaalinen puoli jne...MUTTA KUN EI KYKENE.ja sitä ei oikein lääkärit ymmärrä mikä jättimäinen askel tuo olisi...kun vain kohtaukset loppuisivat,niin voisin keskittyä masennuksen ja ahdistuksen normalisointiin...se on helpompaa kun ei tule mitään fyysisiä tuntemuksia,siis jos ei paniikkioireita.
tupakoin,en juo kahvia ja alkoholia juonut viimeksi noin vuosi sitten...
Mikä neuvoksi? samassa tilanteessa olevilta olisi mukava kuulla kuinka he toimivat eri tilanteissa.kiitos
juha - Yksvaan
Hei.Minulla oli syömishäiriö vuosi sitten.Sen jälkeen kun sain painon nostettua,alkoi iskemään paniikkikohtauksia ihan päivittäin.Luokasta(olen siis ylä-asteella)piti lähteä kesken tunnin,kun alkoi sydän hakkaamaan,ahdistamaan,oksettamaan,vaikea niellä jne.Myös vessassa joutui kokoajan käymäään kun pissatti.Lopulta todettiin paniikkihäiriö.Isossa kaupassa saattoi tulla,kaupungilla,koulussa,bussissa jne.Sain lääkityksen ja aluksi tuli huonoja ja epätodellisia oloja ja tuntui,että en pysty syömään niitä lääkkeitä.Kuitenkin oireet helpotti ja olo oli ihana,kun ei tarvinnut luokasta lähteä ja ei tullut paniikkikohtauksia.Välillä kuitenkin tuli masennusta,joka luultavasti johtui kun lääkettä piti nostaa,mutta sekin lähti.Nyt on pari kertaa tullut paniikkikohtaus,mutta mieleni on todella hyvä ja positiivinen.Välillä kuitenkin tulee sellaisia jaksoja,että jaksaakohan.Nyt hirveä jännitys on alkanut piinaamaan,sillä minulla on stressivatsa :/
- anonymous4
Hei! Kokeilkaa valeriaana uutetta nimeltä Dormiplant. Sitä saa apteekista ilman reseptiä hinta 11€/20tabl. Minulla auttaa jo yksi tabletti kun on paniikkikohtaus päällänsä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324691Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152648Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642533Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252455- 321837
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?601428- 661304
- 821241