luomua vai eettisesti tuotettua?

kumpi on sinulle tärkeämpää?

Hei!
Kiinnostaisi tietää millaisia perusteita luomun käyttäjillä on valintaansa. Löytyykö kaltaisiani kuluttajia, joita ensisijaisesti huolettaa eläinyksilöiden hyvinvointi - ei niinkään ruoan 'puhtaus' ja ekologisuus?
Luomulihaa on huonosti tarjolla, joten pöytään päätyy siksi yleensä kalaa, lammasta ja hirveä. Mikään näistä ei ole luomua, mutta arvostan sitä, että eläin on saanut elää mahdollisimman vapaata ja lajinomaista elämää. Ulkona elänyt lihakarjakin kävisi, villisika jne.
Itse asiassa en ole edes tyytyväinen luomulihan eettisiin kriteereihin. Tilaa eläimille ei nyt niin hirveän paljon ole enemmän ja luomutilakin voi hakea poikkeuslupaa pitää eläimet sisällä vuorokaudet ympäri. Sen sijaan luomueläinten saama ravinto on tarkassa syynissä.
Jos olisi kanttia, ottaisin itselleni esim. kanoja, joille järjestäisin mahdollisimman mukavan elämän ja laittaisin ne sitten lopulta pataan. Ongelmana vain on se, että enpä taitaisi pystyä tällaisia kanoja sittenkään syödä (saatikka teurastaa).
Toivoisin löytäväni tilateurastamolla varustetun pientilan, jossa eläimet eläisivät lajinmukaista elämää ja niiden kohtelu olisi asianmukaista. Sieltä ostaisin mielelläni vaikka vuoden lihat pakkaseen.
Jos joku tietää tällaisen paikan, infoa ihmeessä!

17

2637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuuuooooommmuuuuuu

Itselläni valintakriteerinä on luomun parempi laatu ja puhtaus. Kun luomussa ei käytetä kaikenmoisia myrkkyjä ja luonnottomia lisäaineita kuten hormoneja. Eläinten hyvinvointi ja ekologisuus on plussaa, mutta ei niinkään valintakriteeri. Luomu on usein myös maukkaampaa. Eli aika itsekkäät syyt minulla.

• omatunto....

Jotkut kärvistelevät ja ostavat luomua ja kuvittelevat että se on merkittävästi parempi vaihtoehto...ja toiset taas tekee oikeasti epäitsekkään teon ja lakkaa syömästä lihaa kokonaan. Eipähän tarvitse miettiä että missä oloissa se ruoka siinä lautasella on elänyt tai kuollut.

• ...

Tässä mun perustelut luomuruoalle, tärkeys/merkittävyysjärjestyksessä:

1)Tuotantoeläinten olot. Siksi luomuliha (vaihtoehtoisesti lihan välttäminen, jos ei löydy luomuna), luomukananmunat ja luomumaitotuotteet. Etenkään maitotuotteista ja kananmunista en tingi, koska luomutarjontaa löytyy. Lihaakin saisi olla enemmän tarjolla!!

2) Ympäristönäkökulma. Luomuvilja ja kasvikset on tuotettu ympäristöystävällisemmällä tavalla.

3) Terveellisyys.

• Homo sapiens

Koivulan marja- ja lammastilalla Lohjalla myydään oman tilan lammasta. Olen käynyt tilalla muutaman kerran marjaostoksilla, ja on näyttänyt siltä, että lampailla olisi kohtuulliset olot.
      Kannattaa tietysti vielä itse perehtyä asiaan omakohtaisesti.
      Itselleni maidon ja munien valinnassa (en syö lihaa) kaikkein tärkeintä on eläinten eettisesti kestävä kohtelu, ja tällä hetkellä kaupungissa asuvana minun on pakko arjessani tyytyä kaupasta saatavaan luomuun. Parempi se kuitenkin on mielestäni kuin ostaa tehotuotettua, niiden eläinten verta en halua käsiini.

• Homo sapiens

Vilkaisepa Iltasanomien keskustelua "Maajussienkin tehotuotantoeläimillä huonot olot", joka on aloittamani keskustelunaihe nimimerkillä Sikanauta.
      Turpiin tuli muutaman sadan kommentin verran kun uskalsin kritisoida tehotuotantoeläinten oloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5044
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      2322
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1270
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      97
      1211
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1200
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1074
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      873
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      835
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      753
    10. Vappu Pimiä jakoi kuvia Maajussille morsian -kuvauksista! Seuraajalta tärkeä toive: "Voi miten..."

Tätä kyllä kannattaa toivoa! Vappu Pimiällähän on tunnetusti myös sormensa pelissä näissä rakkausjutuissa ja hän toimii
      Suomalaiset julkkikset
      25
      719
    Aihe