Sitä vaan kyselisin, että kuinka yleistä tuo Tukholma-syndrooma on siepatuilla? Kun kaveri väitti, että lähes jokainen siepattu sen saa (yli 80%). Minusta tuo luku kuulostaa vähän liian suurelta, että olisiko jollakin faktatietoa, kun kaverilla on tapana suurennella asioita tai sitten itse olen väärässä.
Tukholma-syndrooma?
4
2770
Vastaukset
- Kurjaa et tollasta tapahtuu
sieppaaminen on varmaan hirveen harvinaista? Mä voisin kuvitella, että tällaista Tukholma-syndroomaa potevia on paljon esim. väkivaltaisissa parisuhteissa.
Mä luin n. 12-vuotiaana kirjan Myyty!, jossa Englannnissa asuvan perheen islaminuskoinen isä myi kaksi n. 16-18-vuotiasta tytärtään Jemeniin vaimoiksi joillekin aivan oudoille ihmisille. Heidät siis siepattiin.
Ei sieltä kirjasta kovin suuria rakkaudenpilkahduksia löytynyt. Jotain kuitenkin, kun tämä mies oli vaikkapa tuonut jotain hygieniatarvikkeita tai puolustanut vaimoaan kylän muita naisia vastaan näiden pilkatessa. Varmaan jostain tuollaisesta askeettisissa oloisssa tapahtuneesta mielihyvän tai helpotuksen kokemisesta on tässä Natascha-jutussakin kysymys.
Tämä kirja oli toisen näistä siskoksista itsensä kirjoittama, toinen sisko jäi muistaakseni lastensa takia Jemeniin. Hän ei pystynyt luopumaan siellä syntyneistää lapsistaan. Hän oli myös ilmeisesti siis sopeutunut sinne paremmin.- mieltä
siitä, että Tukholma-syndroomaa ei tarvitse Tukholmasta mennä hakemaan, sitä on perheissä, joissa toinen on alistettu ja toinen käyttää valtaa. Alistettu osapuoli luulee elävänsä hyväntekijän kanssa, eikä osaa irrottautua suhteesta.
Missähän muuten on Clark Olofsson, jonka vuoksi sanonta Tukholma-syndrooma jäi elämään? Vuonna 1973 hän otti pankkivirkailijoita tukholmalaisessa pankissa pankkiholviin panttivangeiksi. Oliko se niin, että joku pankkivirkailija rakastui häneen? Clark ei sen jälkeen ole elänyt rehellistä elämää päivääkään, vaikka hän on terävä jätkä, joka luki itsensä vankilassa istuessaan toimittajaksi. - gasgas
mieltä kirjoitti:
siitä, että Tukholma-syndroomaa ei tarvitse Tukholmasta mennä hakemaan, sitä on perheissä, joissa toinen on alistettu ja toinen käyttää valtaa. Alistettu osapuoli luulee elävänsä hyväntekijän kanssa, eikä osaa irrottautua suhteesta.
Missähän muuten on Clark Olofsson, jonka vuoksi sanonta Tukholma-syndrooma jäi elämään? Vuonna 1973 hän otti pankkivirkailijoita tukholmalaisessa pankissa pankkiholviin panttivangeiksi. Oliko se niin, että joku pankkivirkailija rakastui häneen? Clark ei sen jälkeen ole elänyt rehellistä elämää päivääkään, vaikka hän on terävä jätkä, joka luki itsensä vankilassa istuessaan toimittajaksi.tukholman syndrooma taidetaan kokea sellaiseksi, missä vangiksi joutunut on alkanut omaksua vangitsijansa näkemyksiä, eli jonkinlaisena oireena.
itse en ole sitä mieltä, vaan päinvastoin. vanki/siepattu alkaa näkemään asioita myös heidän näkökulmastaan käsin, ja tästä syystä ymmärtää heitä. tätä asiaa taas ei vangitsijaa vastustava osapuoli kye ymmärtämään, koska on leimannut tämän viholliseksi mieleltään, jolloin häntä kohti koetaan negatiivisia tunteita. tämä taas aiheuttaa sen, ettei tämä osapuoli koetakaan ymmärtää vastapuolen huolia ja syitä teoille, siis motiiveja..
- OPM
Onkohan kukaan ikinä miettinyt sitä että kun ihminen laitetaan ns. "pakkohoitoon" että onko osa potilaan käytöksestä ja käytöksen muuttumisesta eräänlaista "Tukholma-syndroomaa" "Pakkohoitopotilashan" on tavallaan vapautensa menettänyt eli vähän samanlaisessa tilanteessa kuin vanki tai siepattu. Lisäksi hän joutuu olemaan tekemisissä hoitajien ja muiden potilaiden kanssa. Jos normaalit ihmiset rupeavat panttivankidraamassa samaistumaan ja jopa "puolustamaan" sieppaajiaan niin eikös saman pitäisi tapahtua myös sairaalaolosuhteissa "pakkohoitopotilaalla". Hänhän on siellä olosuhteiden pakosta ja joutuu noudattamaan sääntöjä ja rajoituksia. Entäs kun lisäksi huomioidaan lääkkeiden vaikutus (esim. väsymys, tarkkaavaisuuden katoaminen). Potilaillehan tapahtuu myös "laitostumista" (samoin kuin vangeille. Tiedän erään tapauksen jossa vajaan puolen vuoden tuomion istuttuaan siviiliin päästyään joutui henkilö soittamaan käymäään kaverinsa kaupassa kun ei itse uskaltanut. Normaalisti tällaistä ei olisi).
Kuinkahan suuri osa hoidon tehosta on juuri tätä "Tukholma" syndroomaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781