Apua!

tietämätön..

Sain tutulta parsakaalin... Haluisin tehdä siitä jotain maistuvaa ruokaa, mutta kyseinen vihannes(?) on minulle vähän vieras. Eli mitä siitä voisi tehdä? Muuta kun syödä pelkiltään.

9

2104

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päi

Höyrytä vaikka kypsäksi (joku 10min) ja kökkö voita päälle, ehkä hieman suolaa. Ei kaipaa kauheasti muuta.

Tai vaikka lisäksi kukkakaalia ja kesäkurpitsaa, uunivuokaan kaikki, kerma-muna -seosta päälle, juustoraastetta sekaan joko uuniin tai kun otetaan uunista ulos. 175-200 astetta kunnes munakerma sopivan hyytynyt ja kaikki kypsää.

Ja ääntä kohti :)

Päi

• skäribo

mennyt, kun luin kirjoitustasi. Parsakaalista saa melkein mitä tahansa ihanaa, kunhan sitä ei kypsennä lötköksi. Juuri siksi höyrytys on hyvä vaihtoehto, niin kuin useimmille vihanneksille.

Parsakaali sopii myös hyvin sienten, tomaatin ja paprikan kanssa. Ja valkosipulifriikkinä laittaisin toki yksinkertaisen ihanan, pelkästään syötävän parsakaalin voin sekaan valkosipulia.

Sitä "puisevaa" vartta muuten ei kannata heittää hukkaan! Kun kovimmat osat kuorii pois, saa siitä oivallisen lisän esim. sosekeittoon.

Jalo vihannes kerta kaikkiaan! :)

• mimimiu

1 kpl parsakaali
      1 kpl kukkakaali
      1 pkt ruokakermaa
      1 kasvisliemikuutia tai lihaliemi
      mustapippuria ja yrttejä

pilko kaalit pieneksi ja laita kattilaan 6 dl vettä ja liemikuutio sekä kaalit, kaikki ei aluksi edes yletä veteen välttämättä. keittele kunnes kaalit ovat pehmeitä ja sitte kaada neste toiseen astiaan, muussaa kaalit,kaada neste takaisin, keittele hetki, mausta ja lorauta kerma sekaan!

• Kiril

mutta miksi ihmeessä jotain ruokakermaa kun meillä on perinteistä kuohukermaakin vielä kaupassa saatavana. Liemikuutioiden tuoteselosteita kannattaa tutkia. Ne eivät ole terveellisiä oli sitten kasvis- tai lihakuutio.

• marikay
        Kiril kirjoitti:

mutta miksi ihmeessä jotain ruokakermaa kun meillä on perinteistä kuohukermaakin vielä kaupassa saatavana. Liemikuutioiden tuoteselosteita kannattaa tutkia. Ne eivät ole terveellisiä oli sitten kasvis- tai lihakuutio.

Oon kanssa ihmetelly miks käyttää liemikuutioita yms. kun suola, voi ja valkosipuli jo pelkästään saavat ruuan maistumaan niiin hyvälle! Lisäks chilit, pippurit, yrtit.. Pilalle menee hyvät sopat keinotekosilla kuutioilla.. Näin tämän mielestä. Jokainen tietty tyylillään :)

• VHH-peikko
        marikay kirjoitti:

Oon kanssa ihmetelly miks käyttää liemikuutioita yms. kun suola, voi ja valkosipuli jo pelkästään saavat ruuan maistumaan niiin hyvälle! Lisäks chilit, pippurit, yrtit.. Pilalle menee hyvät sopat keinotekosilla kuutioilla.. Näin tämän mielestä. Jokainen tietty tyylillään :)

aikanaan kun noita kuutioita käytti. Mutta niin monet oireet on hävinneet VHHn myötä, ja itse ainakin uskon että lisäaineet ovat olleet yhtenä syynä.

Eikä niiden oikeiden mausteiden käyttäminenkään niin vaikeata ole.

• Kiril
        marikay kirjoitti:

Jokainen joka katsoo liemikuutioiden tuoteselostetta niin ymmärtää, että kyseessä ei ole luonnollinen tuote. Monia lisäaineita ja kuten sanoit keinoaineilla pilataan monet hyvät sopat ja varsinkin keitot.

• skäribo
        Kiril kirjoitti:

Jokainen joka katsoo liemikuutioiden tuoteselostetta niin ymmärtää, että kyseessä ei ole luonnollinen tuote. Monia lisäaineita ja kuten sanoit keinoaineilla pilataan monet hyvät sopat ja varsinkin keitot.

Autas nyt taas sivistymätöntä. Mitä eroa on sopalla ja keitolla?

• Kiril
        skäribo kirjoitti:

Autas nyt taas sivistymätöntä. Mitä eroa on sopalla ja keitolla?

Kun katsot vaikka hernepaketin kyljestä ohjeen hernekeiton valmistamiseksi niin sillä ohjeella syntyy niin paksua hernepuuroa että sitä ei voi keitoksi kutsua. Samoin meillä kalakeittoonkin tungetaan vaikka perunoita niin paljon että koko keiton idea runsaasta liemestä katoaa.

Kyse on siitä että suomessa on yhdistetty alku- ja pääruoka toisiinsa. Hoidetaan alku- ja pääruoka samalla kertaa. Jos tutustut venäläiseen keittiöön niin keitossa aina tulee olla paljon lientä.

Kun teen hernekeiton venäläiseen tapaan käyttämällä 1/3 ohjeen mukaisesta hernemäärästä niin keiton pinnalle muodostuu kirkas liemi, joka on se maukkain osa koko keitosta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      47
      957
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      943
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      795
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      117
      746
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      95
      708
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      36
      633
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      631
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      596
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      21
      554
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      543
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      532
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      68
      527
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    16. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      107
      493
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      486
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      477
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      45
      467
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      447
    Aihe