Lapskojs

Kokki K

Tietääkö kukaan miten tehdään ruoka nimeltä Lapskojs (tai Lapskoussi). Tietääkseni siihen käytetään perunaa, lanttua, naurista ja lihaa.

8

2047

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikulinaristi

      Sorry mutta pakko kommentoida. Se on kamalimmasta päästä ällöttäviä safkoja yhdessä klimppisopan kanssa. Kertaalleen syödyn näköistä.
      Tekemisen suhteen, ei kai siinä muuta kuin jauhaa tehosekoittimella kaiken soosiksi ja valuttaa lautaselle. Siltä se ainakin näyttää.

      • Kokki K

        En ole samaa mieltä, lapskojssi on hyvää ruokaa! Kouluaikoinakin kun sitä oli, niin lähes kaikki hakivat lisää ja hyvin monet useammankin kerran. Ja olen tätä hirvitysruokaa maistanut aikuisenakin ja aivan hyvää oli.

        PS. Ja klimppisoppakin on hyvää :-)


      • kotikulinaristi
        Kokki K kirjoitti:

        En ole samaa mieltä, lapskojssi on hyvää ruokaa! Kouluaikoinakin kun sitä oli, niin lähes kaikki hakivat lisää ja hyvin monet useammankin kerran. Ja olen tätä hirvitysruokaa maistanut aikuisenakin ja aivan hyvää oli.

        PS. Ja klimppisoppakin on hyvää :-)

        Makujahan on monenlaisia. Itse en voi sietää noita kumpaakaan ajoittaisista kokeiluista huolimatta


    • kok

      Lapskoussi

      Lapskoussi on tyyppiesimerkki tiettyyn ammattikuntaan liittyvästä ruoasta. Merimiesten myötä se on tullut tunnetuksi monissa satamakaupungeissa. Lapskoussi on ollut myös muiden kuin merimiesten ja heidän ruokaloidensa suosiossa. Sitä on tarjoiltu niin Oslossa, Lontoossa, Hampurissa kuin Raumallakin.

      Lapskoussia varten tarvitaan. 0,5 kg luista naudanlihaa, 250 g luista sianlihaa, 350 g luista lampaanlihaa, 2 l vettä, sipuli, 2 porkkanaa, ¼ lanttua, 12 keskikokoista perunaa, laakerinlehti, 10 maustepippuria, 10 valkopippuria ja 1 rkl suolaa. Näistä valmistuu neljä tuhtia annosta.

      Valmisteluihin kuluu n. 30 minuuttia ja ruoan kypsymiseen 2-3 tuntia.

      1. Kuori ja paloittele lanttu ja porkkanat.
      2. Paloittele lihat mahdollisimman pieniksi.
      3. Kuori ja silppua sipuli.
      4. Pane laakerinlehti ja pippurit sideharsopussiin.
      5. Pane juurekset, lihat ja sideharsopussi kiehumaan ja keitä niitä miedolla lämmöllä.
      6. Kuori ja paloittele perunat.
      7. Kun lihat ja juurekset ovat pehmenneet, nosta ne keitinliemestä ja pane perunat liemeen kiehumaan.
      8. Irrota lihat luista ja pienennä ne repimällä.
      9. Survo porkkanat ja lanttu soseeksi.
      10. Survo kypsät perunat soseeksi.
      11. Ota keitinliemi talteen.
      12. Sekoita juures- ja perunasose ja lihansuikaleet ja vatkaa muhennos kuohkeaksi.
      13. Lisää muhennokseen keitinlientä tarpeen mukaan.
      14. Tarkista suola.
      15. Aseta lapskoussi tarjolle korkeana kekona vadille, laita keskelle voinokare ja koristele persiljalla.

    • Mössääjä

      Saksalaisia reseptejä löytyy hakukoneilla hakusanalla "Labskaus"; englantilaisia voi kaivella sanalla "lobscouse" ja walesilaisia sanalla "lobscows".

      Muistan syöneeni Labskausia joskus muinoin Bremenin Ratskeller-ravintolassa. Tuhtia kotiruuan oloista evästä - muistelen sen tuonene minulle mieleen kotoisan merimiespihvin!

      • pnonnanen

        Olen ravintola-alalla töissä ja muutin noi vuosi sitten raumalle, ja täällähän tuota lapskoussia pidetään arvossakin. En ollut ikinä edes kuullut koko ruuasta, mutta maku ja ulkonäkö on kuin kokoonkeitetyssä lihakeitossa. eli ihan ok perusruokaa.

        täällä minua kyllä opetettiin vielä lisäämään voisulaa (ei nokaretta niinkuin ylemmässä reseptissä) sekä suolakurkkua ja etikkapunajuuria.


      • Lobscows on myös skotlantilainen perinneruoka vaikka juuri walesilaiset ovatkin omineet ruoan itselleen. Sielläkin se kuuluu merimiesperinteeseen. Kuuluisa ruoka se on juuri Bremenissä ja Lyypekissä - vanhoissa hansa- ja merimieskaupungeissa, missä herrat kokoontuvat sen äärelle omiin salamenoihinsa.

        Alempana kuriositeetin vuoksi Lobscousen resepti kymriksi:

        Cynhwysion
        225g o gig eidion wedi ei giwbio
        450g o datws wedi eu ciwbio
        225g o datws wedi eu ciwbio'n fân
        110g o nionod wedi eu ciwbio
        110g o fresych gwyn wedi eu tafellu
        110g o foron wedi eu tafellu
        75g o fadarch gwyllt wedi eu torri'n fân
        75g o seleri wedi ei giwbio
        2 gennin wedi eu tafellu
        2.2l o ddŵr
        1 clof o arlleg wedi ei falu
        halen a phupur du i flasu
        olew olewydd
        1/2 llwy de o paprica (opsiwn)

        Hyvin on löytynyt kaikki muuta aineosat, mutta viimeksi kun kyselin S-marketista tuota ddŵr´ta, niin oli pakana päässyt loppumaan. Myyjä onneksi pahoitteli ja pani heti tilauksen vetämään.


    • Tietoniekka

      Olen joutunut olemaan Raumalla ja en tiedä miten se valmistetaan, mutta ihan hyvää se on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe