Laki-eepu*lle Jumalan Sanaa luettavaksi

terence.hill

Roomalaiskirjeen 3. luvusta:

19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ETTEI mikään liha tule hänen edessään VANHURSKAAKSI LAIN TEOISTA; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ILMAN LAKIA,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat LAHJAKSI vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27. Missä siis on KERSKAAMINEN? Se on SULJETTU POIS. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ILMAN LAIN TEKOJA.

Roomalaiskirjeen 7. luvusta:

4. Niin, veljeni, teidätkin on KUOLETETTU LAISTA Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
5. Sillä kun olimme LIHAN VALLASSA, niin SYNNIN HIMOT, jotka LAKI HERÄTTÄÄ, VAIKUTTIVAT meidän jäsenissämme, NIIN ETTÄ me KANNOIMME HEDELMÄÄ KUOLEMALLE,
6. MUTTA NYT me olemme IRTI LAISTA ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me PALVELEMME Jumalaa HENGEN UUDESSA tilassa EMMEKÄ KIRJAIMEN vanhassa.

Roomalaiskirjeen 9. luvusta:

30. Mitä me siis sanomme? Että PAKANAT, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, OVAT SAAVUTTANEET VANHURSKAUDEN, mutta sen vanhurskauden, JOKA TULEE USKOSTA;
31. MUTTA Israel, JOKA TAVOITTELI vanhurskauden LAKIA, EI OLE sitä lakia SAAVUTTANUT.
32. Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,

Roomalaiskirjeen 10. luvusta:

2. Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
3. sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan kottavat PYSTYTTÄÄ OMAA vanhurskauttaan, EIVÄT he OLE alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
4. Sillä KRISTUS ON LAIN LOPPU, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Galatalaiskirjeen 2. luvusta:

16. mutta koska tiedämme, ettEI ihminen tule vanhurskaaksi LAIN TEOISTA, VAAN USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi USKOSTA Kristukseen EIKÄ LAIN TEOISTA, koska EI mikään liha tule vanhurskaaksi LAIN TEOISTA.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä JOS VANHURSKAUS ON SAATAVISSA LAIN KAUTTA, SILLOINHAN KRISTUS ON TURHAAN KUOLLUT.

Galatalaiskirjeen 3. luvusta:

1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: LAIN TEOISTAKO saitte Hengen VAI USKOSSA KUULEMISESTA?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, LIHASSAKO NYT LOPETATTE?
4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan LAIN TEKOJEN VAI USKOSSA KUULEMISEN kautta,
6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10. Sillä kaikki, JOTKA PERUSTAUTUVAT LAIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja SELVÄÄ on, ettei KUKAAN tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on LUNASTANUT meidät LAIN KIROUKSESTA, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25. Mutta USKON TULTUA ME EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN ALAISIA.
26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

Galatalaiskirjeen 4. luvusta:

21. Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
22. Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
23. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
24. Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
25. sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
27. Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
28. Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
29. Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
30. Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
31. Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo. (Room.11:6)

Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. (Galat.5:4)

34

778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terence.hill

joka päivä ainakin kaksikymmentä kertaa, ja usko mitä niissä sanotaan.

• sellainen

että eepu* lukisi Raamattua. eepu* on massapostittaja, joka jatkaa menettelyään toistuvasti.

• Grown up

kiitän Sinua Terence!

Tuli ajatus: asioiden paljous saattaa hämmentää. Kirjakaupassa on paljon kirjoja, vaatekaupassa paljon vaatteita, huonekaluliikkeessä paljon erilaisia huonekaluja. Kun tuot vaikkapa huonekalun kotiisi ja keskityt miettimään miltä tuo esine näyttää, kenties näyttää aika lailla erilaiselta, värisävykin tuntuu nyt ihan erilaiselta kuin kaupassa, pohdit missä on tämän esineen paikka. Keskustelet hiljaa itsesi kanssa. Annat ajatuksillesi aikaa.

Samoin on raamatun laita: kirja on paksu ja siinä on Jumalan viisaus ja ilmoitus maailman luomisesta sen loppuun asti. Joskus lukija ei tiedä mistä aloittaa.

Aloituksesi on rukousvastaus. Tuot koottuna lukijan silmien eteen totuuden: evankeliumi on Jumalan armo, joka tulee lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa ja joka uskon kautta koituu pelastukseksemme. Ihmisen hengellisestä tilasta riippuu, tarvitseeko hänen sydämensä ja korviensa kuulla lakia vai armoa, vaiko molempia. Armo käy lain ylitse.

Minäkin toivon, että palstan lukijoille kirkastuu tämä ansaitsematon ja ihmeellinen Jumalan armo, joissa lihallisella ihmisellä ei ole pienintäkään ansiota! Jumala on ilmoittanut armonsa Sanassaan, kasteessa ja ehtoollisessa. Amen.

Siunausta Sinulle

• Grown up kirjoitti:

kiitän Sinua Terence!

Tuli ajatus: asioiden paljous saattaa hämmentää. Kirjakaupassa on paljon kirjoja, vaatekaupassa paljon vaatteita, huonekaluliikkeessä paljon erilaisia huonekaluja. Kun tuot vaikkapa huonekalun kotiisi ja keskityt miettimään miltä tuo esine näyttää, kenties näyttää aika lailla erilaiselta, värisävykin tuntuu nyt ihan erilaiselta kuin kaupassa, pohdit missä on tämän esineen paikka. Keskustelet hiljaa itsesi kanssa. Annat ajatuksillesi aikaa.

Samoin on raamatun laita: kirja on paksu ja siinä on Jumalan viisaus ja ilmoitus maailman luomisesta sen loppuun asti. Joskus lukija ei tiedä mistä aloittaa.

Aloituksesi on rukousvastaus. Tuot koottuna lukijan silmien eteen totuuden: evankeliumi on Jumalan armo, joka tulee lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa ja joka uskon kautta koituu pelastukseksemme. Ihmisen hengellisestä tilasta riippuu, tarvitseeko hänen sydämensä ja korviensa kuulla lakia vai armoa, vaiko molempia. Armo käy lain ylitse.

Minäkin toivon, että palstan lukijoille kirkastuu tämä ansaitsematon ja ihmeellinen Jumalan armo, joissa lihallisella ihmisellä ei ole pienintäkään ansiota! Jumala on ilmoittanut armonsa Sanassaan, kasteessa ja ehtoollisessa. Amen.

Siunausta Sinulle

Grown up:
        "Minäkin toivon, että palstan lukijoille kirkastuu tämä ansaitsematon ja ihmeellinen Jumalan armo, joissa lihallisella ihmisellä ei ole pienintäkään ansiota! Jumala on ilmoittanut armonsa Sanassaan, kasteessa ja ehtoollisessa. Amen".
        ---
        Minäkin toivon samaa!

Kannattaa lukea tämän ketjun aloittajan Raamatun kohdat tarkkaan.
        Helposti sekoitamme lain ja armon toisiinsa ja päädymme "toisenlaiseen evankeliumiin".

Tästä on esimerkki Galatalaiskirjeessä.

GAL. 1:6-10
        EI OLE TOISTA EVANKELIUMIA

1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
        1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
        ---
        Paavali näkee galatalaisten uskovien tilanteen vakavuuden; seurakuntiin ollaan levittämässä toisenlaista evankeliumia (j. 6).
        Luopumus on leviämässä eikä aikaa ole hukattavissa. Hämmennyksen aikaansaajat kulkevat omalla asiallaan (j.7).
        Paavali uhkaa kirouksella hämmennyksen aikaansaajia (8,9).

Galatian kristityt eivät ole palanneet takaisin pakanuuteen. Kysymys ei ole myöskään moraalisista rikkeistä, vaan he pitävät itseään edelleen hyvinä, jopa parempina, kristittyinä; he ovat ankarimpia itseään kohtaan ja vaativat itseltään enemmän.

Tämä on galatalaiskirjeen varsinainen sanoma. Se käsittelee ongelmaa, joka on kaikkina aikoina yhtä ajankohtainen.
        Galatiaan oli tullut ankaria lainopettajia, jotka olivat tahtoneet parannella evankeliumia. Pelastukselle asetettiin uusia ehtoja, joiden ytimenä oli, että piti tehdä jotakin.
        Kyseessä on siis lakihenkinen uskonto, joka vetoaa ihmisen luontaiseen uskonnollisuuteen.

• eepu*

..Täytyy myös YMMÄRTÄÄ Pyhän Hengen avulla, ja löytää mahdolliset virheet!
        .. täytyy ymmärtää mitä Vapahtaja, Paavali ja kumppanit ovat silloisella kirjoitetulla kiellellä, joka on sitten myöhemmin käännöksistä käännetty ja jälleen käännetty ovat tarkoittaneet, täytyy siis löytää se alkuperäinen selitys asialle! .. :)

Sillä, sanotaanhan, että Raamattu itse selittää itseään ja että jokin asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan nojalla, jotta se olisi pätevä!
        … eli asioita tulee tarkastella kokonaisuuksina, ottaen huomioon miten muissa kohdin on ko. asiaa käsitelty, eikä niinkään yksittäisinä irrallisia sanoina, jolloin asioista tulee mitä sattuu, (itse kullekin haluamansa) – ”korvasyyhy evankeliumeja”!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Siitä me tiedämme Pyhän Hengen meissä asuvan, kun meillä on oikea suhde Jumalan Lakiin:
        "Pysykää LAISSA ja TODISTUKSESSA!" Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole." (Jes.8:20)
        "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN." (Ilm.14:12)

• zechar......
        eepu* kirjoitti:

..Täytyy myös YMMÄRTÄÄ Pyhän Hengen avulla, ja löytää mahdolliset virheet!
        .. täytyy ymmärtää mitä Vapahtaja, Paavali ja kumppanit ovat silloisella kirjoitetulla kiellellä, joka on sitten myöhemmin käännöksistä käännetty ja jälleen käännetty ovat tarkoittaneet, täytyy siis löytää se alkuperäinen selitys asialle! .. :)

Sillä, sanotaanhan, että Raamattu itse selittää itseään ja että jokin asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan nojalla, jotta se olisi pätevä!
        … eli asioita tulee tarkastella kokonaisuuksina, ottaen huomioon miten muissa kohdin on ko. asiaa käsitelty, eikä niinkään yksittäisinä irrallisia sanoina, jolloin asioista tulee mitä sattuu, (itse kullekin haluamansa) – ”korvasyyhy evankeliumeja”!

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Siitä me tiedämme Pyhän Hengen meissä asuvan, kun meillä on oikea suhde Jumalan Lakiin:
        "Pysykää LAISSA ja TODISTUKSESSA!" Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole." (Jes.8:20)
        "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN." (Ilm.14:12)

Miksi välttelet antamasta suoria vastauksia kun niitä tiedät kysyttävän?
        Miksi vastaat vastaamatta mihinkään?
        Onko sinulla joku perusteltu syy siihen?
        Jos sinun esittelemälläsi opilla on tukeva pohja Raamatussa, sinun kuvittelisi kykenevän vastaamaan noin helppoihin kysymyksiin niin, ettei niitä tarvitsisi ehtimiseen toistaa.
        Tiedät kuitenkin, että nuo kysymykset kerrataan niin kauan, kunnes vastaus tulee.
        On perin vaikeaa keskustella henkilön kanssa, joka väistää keskustelun puheenaihetta, ja joka viestillään pyrkii viemään keskustelua oman tahtonsa esittelyksi.

• eepu*
        zechar...... kirjoitti:

Miksi välttelet antamasta suoria vastauksia kun niitä tiedät kysyttävän?
        Miksi vastaat vastaamatta mihinkään?
        Onko sinulla joku perusteltu syy siihen?
        Jos sinun esittelemälläsi opilla on tukeva pohja Raamatussa, sinun kuvittelisi kykenevän vastaamaan noin helppoihin kysymyksiin niin, ettei niitä tarvitsisi ehtimiseen toistaa.
        Tiedät kuitenkin, että nuo kysymykset kerrataan niin kauan, kunnes vastaus tulee.
        On perin vaikeaa keskustella henkilön kanssa, joka väistää keskustelun puheenaihetta, ja joka viestillään pyrkii viemään keskustelua oman tahtonsa esittelyksi.

..mihin haluat vastauksen, johon et mielestäsi (mieleistäsi) ole saanut vastausta(ni)?!

• terence.hill:

1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: LAIN TEOISTAKO saitte Hengen VAI USKOSSA KUULEMISESTA?
      3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, LIHASSAKO NYT LOPETATTE?
      4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
      5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan LAIN TEKOJEN VAI USKOSSA KUULEMISEN kautta,
      6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
      7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
      8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
      9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
      10. Sillä kaikki, JOTKA PERUSTAUTUVAT LAIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
      11. Ja SELVÄÄ on, ettei KUKAAN tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
      12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
      13. Kristus on LUNASTANUT meidät LAIN KIROUKSESTA, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
      14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
      15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
      16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
      17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
      18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
      19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
      20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
      21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
      22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
      23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
      24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
      26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
      28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
      29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen
      ---
      Paavali aloittaa 3. luvun lennokkaasti: ”Oi te älyttömät galatalaiset.”
      Paavali on suorasukainen.
      Mikähän olikaan mennyt pieleen?

On jälleen muistettava, että Paavalin opetuksen taustana on joidenkin kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten vaatimus, että ihmisten oli ensin tultava Israelin lain alaisiksi päästäkseen Jumalan yhteyteen.
      Paavali osoittaa tämän vaatimuksen vääräksi ja vahingolliseksi.
      Tällöinhän ihminen alkaisi luottaa enemmän omiin tekemiinsä, suorituksiinsa ja ratkaisuihinsa. Jumalan armo jäisi siten sivuseikaksi. Siunaus muuttuisikin kiroukseksi (j. 10-14).

Uskonpuhdistajamme Lutherin kolme usein toistettua kohtaa:
      1)Kristitty on samalla kertaa vanhurskas ja syntinen.
      2)Uskoessasi olet vanhurskas
      3)Hänen vanhurskautensa on sinun ja syntisi on hänen.

Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
      Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
      Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
      Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (j.1).

Mielessäni on soinut virsi 307

1) Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle,
      olen ARMOliitossa!
      Minut kalliisti hän osti, minut nosti,
      kadotuksen kuopasta.

2) Armon Henki johdattaakoon, kiiruhtaakoon,
      matkamiestä lähtemään maailmasta turmeluksen,
      ahdistuksen, kotihinsa pyrkimään.

• Tosi on

Ihmisillä on luonnostaan taipumus auttaa Jumalaa
        saavuttaakseen Hänen mielisuosionsa.
        Kirjoitit:
        2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: LAIN TEOISTAKO saitte Hengen VAI USKOSSA KUULEMISESTA? "
        Sana osoittaa selvästi, että Pyhä-Henki annetaan
        uskossa kuulemisen kautta, eikä lain teoista, kuten esim. kasteessa. Jotkut väittävät, että
        ihminen saa kasteessa PH:n, mutta kuten Tapion
        siteeraamassa kohdassa selvästi osoitetaan, niin
        Jumala antaa henkensä anoville: Luuk 11:13
        Kuinka paljon enemmän taivaallinen Isä antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat."
        Nämä ihmisten ja kirkkokuntien keksimät omat
        suoritukset eivät tuo ihmiselle pelastusta, vaan
        uskossa kuuleminen ja ja armon vastaanottaminen:
        2 Kor 6:1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme
        teitä vastaanottamaan Jumalan armon, niin ettei se
        jää turhaksi."

• Apollos
        Tosi on kirjoitti:

Kirjoitit:
        2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: LAIN TEOISTAKO saitte Hengen VAI USKOSSA KUULEMISESTA? "
        uskossa kuulemisen kautta, eikä lain teoista, kuten esim. kasteessa. Jotkut väittävät, että
        Kuinka paljon enemmän taivaallinen Isä antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat."
        jää turhaksi."

Kirjoitat noin ihmisjärkesi perusteella: "Sana osoittaa selvästi, että Pyhä-Henki annetaan
        uskossa kuulemisen kautta, eikä lain teoista, kuten esim. kasteessa."
        ---

Raamatun mukaan Pyhän Hengen saamisen lupaus liitetään kuitenkin kasteeseen "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan", te ja teidän lapset, syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2:38-39)

1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

"Henki ja VESI ja veri pitävät yhtä" (1.Joh.5)

Uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä. Molempia tarvitaan uudestisyntymiseen ylhäältä (Joh.3:5)

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

• suomenkielen
        Apollos kirjoitti:

Kirjoitat noin ihmisjärkesi perusteella: "Sana osoittaa selvästi, että Pyhä-Henki annetaan
        uskossa kuulemisen kautta, eikä lain teoista, kuten esim. kasteessa."
        ---

Raamatun mukaan Pyhän Hengen saamisen lupaus liitetään kuitenkin kasteeseen "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan", te ja teidän lapset, syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2:38-39)

1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

"Henki ja VESI ja veri pitävät yhtä" (1.Joh.5)

Uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä. Molempia tarvitaan uudestisyntymiseen ylhäältä (Joh.3:5)

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

peruskurssi ei olisi sinulle pahitteeksi, kun
        et ymmärrä mitä Ap 2:39sanoo.
        Tämä lupaus koskee Pyhää- Henkeä, eikä kastetta ja
        se anettiin kasteen JÄLKEEN!!!!!!

• Tosi on kirjoitti:

Kirjoitit:
        jää turhaksi."

Tosi on:
        "Sana osoittaa selvästi, että Pyhä-Henki annetaan
        uskossa kuulemisen kautta, eikä lain teoista, kuten esim. kasteessa".
        ---
        Tarkoitatko, että kaste kuuluu lain piiriin?

• kutsutuille
        suomenkielen kirjoitti:

peruskurssi ei olisi sinulle pahitteeksi, kun
        et ymmärrä mitä Ap 2:39sanoo.
        Tämä lupaus koskee Pyhää- Henkeä, eikä kastetta ja
        se anettiin kasteen JÄLKEEN!!!!!!

38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]

sallikaa nyt vain lasten tulla Jeesuksen tykö kasteessa!!!

• kutsutuille kirjoitti:

38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]

sallikaa nyt vain lasten tulla Jeesuksen tykö kasteessa!!!

Jeesuksen luo tuodut pienet lapset ottivat Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia (Mark. 10:12-16).
        Miksi hän ei ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?

Apt. 2:39 kertoo, että Herra kutsuu kaikkia yhteyteensä, myös lapsia ikään katsomatta.
        Jos Jeesus olisi tarkoittanut, että kutsu koskisi vain "ymmärtävässä" iässä olevia lapsia, niin varmasti siitä olisi erikseen mainittu.
        Vai löydätkö Raamatustasi tällaisen rajoituksen?

Helluntalainen JUHANA LEHMUSKOSKI sanoo kirjassaan "YKSI KASTE" (Sivu 79):
        "Kun pieni lapsi varttuu, hän tulee ikään, jolloin hän on Jumala edessä vastuussa itsestään.
        Kun hän silloin rikkoo Jumalaa vastaan, hän on kadotettu ilman uudestisyntymistä.
        On mahdotonta määritellä tarkasti ikäkautta, jolloin tämä tapahtuu; se on yksilöllistä.
        Se vaihtelee eri lapsilla aivan muutamasta vuodesta jopa lähes murrosikään saakka" (Lehmuskoski).
        Voiko lapsi todellakin elää Jumalalle kelpaavaa (synnitöntä?) elämää lähes murrosikään asti, vai miten tämä hänen opetuksensa on ymmärrettävissä?

J. L. jatkaa (Sivu 80):
        "Synti tulee yksittäisen ihmisen osaksi vasta sitten, kun itse tekee syntiä...Ihminen tulee henkilökohtaisesti syylliseksi vasta sitten, kun on itse langennut syntiin."

Kommentteja!

• lain teko
        Tapio522 kirjoitti:

Tosi on:
        "Sana osoittaa selvästi, että Pyhä-Henki annetaan
        uskossa kuulemisen kautta, eikä lain teoista, kuten esim. kasteessa".
        ---
        Tarkoitatko, että kaste kuuluu lain piiriin?

kun vanhemmat yrittävät pelastaa pienen viet-
        toman lapsen omalla teollaan, ilman tämän omaa suostumusta. Ihmisteko kuuluu lakiin. Lapsikasteen
        puolustajat sanovat, että vanhan liiton ympärileikkaus vastaa lapsikastetta, ja ympärileikkaushan kuului myös lain piiriin.

• lain teko kirjoitti:

toman lapsen omalla teollaan, ilman tämän omaa suostumusta. Ihmisteko kuuluu lakiin. Lapsikasteen
        puolustajat sanovat, että vanhan liiton ympärileikkaus vastaa lapsikastetta, ja ympärileikkaushan kuului myös lain piiriin.

Sanot:
        "Kun vanhemmat yrittävät pelastaa pienen viet-
        toman lapsen omalla teollaan, ilman tämän omaa suostumusta. Ihmisteko kuuluu lakiin".
        ---
        Entä uskovien kaste, onko se lain teko (= ns. kuuliaisuuden askel), vai liittyykkö siihen mitenkään evankeliumi (armo)?

• on armoa
        Tapio522 kirjoitti:

Sanot:
        "Kun vanhemmat yrittävät pelastaa pienen viet-
        toman lapsen omalla teollaan, ilman tämän omaa suostumusta. Ihmisteko kuuluu lakiin".
        ---
        Entä uskovien kaste, onko se lain teko (= ns. kuuliaisuuden askel), vai liittyykkö siihen mitenkään evankeliumi (armo)?

Ef 2:8-9 Sillä ARMOSTA te olette pelastetut,
        uskon kautta, ette itsenne kautta- se on Jumalan lahja- ette TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi.

Uskovien kaste: Ap 22: 16 Ja nyt, mitä viivyttelet,
        Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja ANNA KASTAA
        ITSESI ja pestä pois syntisi.
        Kaste on uudestisyntymisen peso.

Kysy Paavalilta, oliko hänen kasteensa lakia vai
        evankeljumia. Turha meidän on sitä pohtia. Tär-
        keintä on noudattaa Raamatun neuvoa.
        Jeesus sanoi: Jos te minua rakastatte, te pidätte minun käskyni.

• on armoa kirjoitti:

Ef 2:8-9 Sillä ARMOSTA te olette pelastetut,
        uskon kautta, ette itsenne kautta- se on Jumalan lahja- ette TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi.

Uskovien kaste: Ap 22: 16 Ja nyt, mitä viivyttelet,
        Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja ANNA KASTAA
        ITSESI ja pestä pois syntisi.
        Kaste on uudestisyntymisen peso.

Kysy Paavalilta, oliko hänen kasteensa lakia vai
        evankeljumia. Turha meidän on sitä pohtia. Tär-
        keintä on noudattaa Raamatun neuvoa.
        Jeesus sanoi: Jos te minua rakastatte, te pidätte minun käskyni.

Sanot:" Ap 22: 16 Ja nyt, mitä viivyttelet,
        Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja ANNA KASTAA ITSESI ja pestä pois syntisi".
        ---
        Paavali kastatti itsensä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois. Eikö tämä ole ARMOA (evankeliumia)!
        Oikein siis lausumme:
        "Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi".
        (Apt. 2:38)

• sini-silmänen
        lain teko kirjoitti:

Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Galatalaiskirje:
        3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

Ympärileikkaus oli annettu ennen lakia! (toim.huom.)

• Jumalan Sanaa luettavaksi
      terence.hill24.

29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
      -----
      Jumala sanoo Sanassaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat kelvottomia (Room. 3:9-20).
      Kukaan ei ole vanhurskas itsessään.

Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
      Laki ottaa pois ihmiseltä omat luulot ja kasvattaa (kurittaa) Kristukseen (j. 24)

Gal. 3:27 puhuu siitä, kuinka saastainen syntinen saa pukea päälleen uudet valkoiset vaatteet kasteessa (vrt. valkoinen kastepuku kastettavan yllä). Näin ihmisestä tulee uusi luomus.
      Sananlaskukin sanoo: ”Vaatteet tekevät miehen”.
      Omien rääsyjen sijasta ihminen saa loistavan, puhtaan puvun. Näin peittyvät kaikki synnin epäpuhtaudet. Olemme saaneet vastaanottaa peson (1. Kor, 6:11).

Kastettuina Jeesukseen uskovina, hänen ominaan (Gal. 3:29) meille kuuluu lupaus; saamme olla Kristuksen kanssaperillisiä.
      Mitkä ihanat näkymät avautuvatkaan uskon silmälle: ”Kaikki on teidän” (1. Kor.3:21).

On siis kahdenlaisia ihmisiä.
      On niitä, jotka itse laastaroivat haavansa ja paikkaavat pukunsa (omavanhurskaat) ja niitä, jotka tajuavat oman kurjan tilansa ja sen, ettei heillä ole muuta mahdollisuutta kuin etsiä lääkäriä , Vapahtajaa Jeesusta Kristusta.

• zechariah2

Paavali sanoo tuossa;"24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

Paavali käyttää tuossakin, kuten niin monessa muussakin yhteydessä, "ME" pron. kertoakseen "Mooseksen Lain" tehtävästä ISRAELIN kohdalla.

Mutta kun hän puhuu "Uskosta" hän käyttää "ME" sekä uskoon kääntyneistä juutalaisista että pakanoista.

26 ja 27 jakeissa Paavali käyttää "te" pron. koska hänen viestinsä on kirjoitettu pakanakristityille.
        Teroitan tätä siksi, että tämän ymmärtäminen avaisi uuden ulottuvuuden ymmärtää Paavalin kirjeitä.
        Samalla tämä entisestään selkiyttää ymmärtämistä lain asemasta suhteessa Evankeliumiin.
        Mehän joudumme surkutellen toteamaan, että menneinä vuosikymmeninä meitä on väärien tulkintojen avulla viety uskon asioissa kuin "PÄSSIÄ SAUNAAN".
        Tässä esiinottamani yksityiskohdat väärinymmärrettyinä ovat olleet eräs "syötti" herätettäessä ihmisiä uskojensa tarpojiksi.

• eepu*

-- POIS (sellainen) se! Vaan me VAHVISTAMME LAIN.”

”Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi KUULIAISUUDEN, VANHURSKAUDEKSI?
      Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne KUULIAISIKSI sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet VANHURSKAUDEN PALVELIJOIKSI! (Room.6:16-18)

Ymmärtäkää hyvät ystävät siis OIKEIN mitä Paavali on
      {[http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000019586933 ]
      noissa lainaamissasi kohdissa tarkoittanut }
      .. tarkoittanut! Paavali puhuu niille, jotka YKSISTÄÄN LAKIIN TURVAAVAT ja sen kautta pelastusta ansaitsemismielessä ovat pois poikenneet ARMOSTA, joka annetaan KRISTKSESSA meidän HERRASSAMME ja VAPAHTAJASSAMME!
      *
      -- Sillä ei LAKI ja EVANKELIUMI eivät ne ole ristiriidassa, vaan ne tukevat toisia! Sillä USKON kautta KRISTUS ASUU meissä ja HÄNEN kautta me tuotamme vanhurskauden kukan ja HEDELMÄN;
      ” (Sillä) HENGEN HEDELMÄ on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.” (Gal.5:22,23)

Vapahtaja sanoo: ”Joka korvansa kääntää kuulemasta LAKIA, sen rukouskin on kauhistus.”
      ”Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.” (Sananl. 28:9; Matt. 5:17)
      Niinpä meillä upotuskastetuilla on "Kristuksen mieli." -- "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN."
      *
      "USKON kautta olette KRISTUKSEN päällenne PUKENEET"
      Omakohtaisen uskonmukaisen upotuskasteen kautta ihminen UUDISTETAAN ja näin hänen annetaan PUKEUTUA uuteen VOIMALLISEEN asuun KRISTUKSEEN, -- ”sellaista vastaan ei ole LAKI” ja LAIN teot KIRJOITETAAN meidän sydämiimme,
      ” ..tämä on se LIITTO, jonka minä teen , sanoo Herra: Minä panen LAKINI heidän mieleensä, ja KIRJOITAN ne heidän SYDÄMIINSÄ, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” Sillä;
      ”.. Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT.
      Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
      Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
      Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
      Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      Sillä KAIKKI TE, jotka olette Kristukseen kastetut, olette KRISTUKSEN PÄÄLLENNE PUKENEET.
      Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
      Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.” (ks.Gal.3:22-29)
      *
      --- Ystäväni, jos et käy henkilökohtaisella (Apt.2:38) upotuskasteella; -- jäät ilman Jumalan Pyhän Hengen Lahjaa, -- ja Raamattu sanoo: ” Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.” … sillä vain Hänen omansa PELASTUVAT!!!
      ..joten Tahallinen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
      Ystäväiseni, Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36,37,38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16; Jaak.1:5) ... Ylhäältä JUMALALTA! :)

*

minulle niin Rakkaassa
      י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
      *
      Jk.:
      ” Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi RAKKAUTTA (Kristuksen mieltä), olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
      Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
      Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

RAKKAUS on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
      ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
      ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa;
      kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.

RAKKAUS ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
      Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
      Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.

Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
      Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
      Niin pysyvät nyt USKO, TOIVO, RAKKAUS, nämä kolme; mutta suurin niistä on RAKKAUS.” (Ks.1.Kor.13.Luku)
      *
      Siitä me tiedämme Pyhän Hengen meissä asuvan, kun meillä on oikea suhde JUMALAN LAKIIN:

• vanhurskautettu

1. Tim. 1:9

ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murha

• niin koskapa
        vanhurskautettu kirjoitti:

1. Tim. 1:9

ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murha

.. niskoittelet... valitettavasti!

• eepu*

• zech.........

Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa.
        Tuo liitto, jonka Jumala tuolloin teki, oli kaksijakoinen.

1.Moos.17:7. Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,
        8. ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."
        9. Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.
        10. Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
        11. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
        12. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
        13. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
        14. Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

Ensiksi luvattiin iankaikkinen liitto.
        Ja toiseksi annettiin lupaus liitosta maallisen jälkeläisen kautta. Tämä jälkeläinen oli oleva Saaran poika Iisak.
        Tuo liitto toteutui Jumalan viedessä Israelin pois Egyptistä Mooseksen toimiessa kansan johtajana.

Jeesuksen kautta tuli sitten voimaan Iankaikkinen liitto.
        Jeesus syntyi Israelin ja Jumalan väliseen liittoon ja toteutti tarvittavan tehtävänsä tuon liiton lakeja noudattaen.

Me emme tule Uuteen Liittoon Israelin ja Jumalan välisen liiton kautta ja jonka eräänä tunnuksena on Mooseksen laki.

Joh.1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        Hebrealaiskirje:
        7:9. Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa, maksanut kymmenyksiä;
        10. sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
        11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
        12. Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        13. Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
        14. Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
        15. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
        16. joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
        17. Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
        18. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
        19. - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
        20. Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista - nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
        21. mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
        22. niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.

Me olemme Jumalan liittojen eri haaraa Jeesuksen Kristuksen erilaisen pappeuden kautta.
        Adventistien oppi menee Leeviläiseen haaraan, vaikka se ei siihen kuuluisikaan.
        Leeviläisen liittohaaran jäsenillä on ympärileikkauksen merkki ja heille kuuluu Mooseksen kautta tehty liitto.
        Kymmenen käskyn laki koskee VAIN Mooseksen kautta tehtyä Israelin ja Jumalan välistä liittoa.

Apt.15:13. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
        14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
        15. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
        16. 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
        17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
        18. mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
        19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
        21. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
        Jeesuksen Uusi liitto on Iankaikkinen liitto mutta Mooseksen kautta tehty liitto on vain tätä aikaa koskeva liitto. Mooseksen lain seuraamukset olivat tässä elämässä kärsittäviä rangaistuksia ja suurin rangaistus oli kuolemanrangaistus.
        Mooseksen liitto on (nyt) Jeesuksen tekemän liiton "sisällä" tehden siitäkin ikuisen.
        Tuon liiton jatkumisen vuoksi Jeesus sanoi lain pysyvän muuttamattomana.

Matt.5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Jumalan laki kaikkia varten on luonnollisesti pysyvä laki.
        Jumalan lakia vain ei pidä sekoittaa Mooseksen lain kanssa; nehän kuuluvat ERI pappeusjärjestelmiin.
        1.Korinttolaiskirje:
        9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Samoin lain teot ovat eri asiaa kuin uskon vaikuttamat teot.
        Jaakobin kirje:
        2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

• eepu*
        zech......... kirjoitti:

Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa.
        Tuo liitto, jonka Jumala tuolloin teki, oli kaksijakoinen.

1.Moos.17:7. Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,
        8. ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."
        9. Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.
        10. Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
        11. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
        12. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
        13. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
        14. Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

Ensiksi luvattiin iankaikkinen liitto.
        Ja toiseksi annettiin lupaus liitosta maallisen jälkeläisen kautta. Tämä jälkeläinen oli oleva Saaran poika Iisak.
        Tuo liitto toteutui Jumalan viedessä Israelin pois Egyptistä Mooseksen toimiessa kansan johtajana.

Jeesuksen kautta tuli sitten voimaan Iankaikkinen liitto.
        Jeesus syntyi Israelin ja Jumalan väliseen liittoon ja toteutti tarvittavan tehtävänsä tuon liiton lakeja noudattaen.

Me emme tule Uuteen Liittoon Israelin ja Jumalan välisen liiton kautta ja jonka eräänä tunnuksena on Mooseksen laki.

Joh.1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        Hebrealaiskirje:
        7:9. Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa, maksanut kymmenyksiä;
        10. sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
        11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
        12. Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        13. Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
        14. Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
        15. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
        16. joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
        17. Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
        18. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
        19. - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
        20. Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista - nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
        21. mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
        22. niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.

Me olemme Jumalan liittojen eri haaraa Jeesuksen Kristuksen erilaisen pappeuden kautta.
        Adventistien oppi menee Leeviläiseen haaraan, vaikka se ei siihen kuuluisikaan.
        Leeviläisen liittohaaran jäsenillä on ympärileikkauksen merkki ja heille kuuluu Mooseksen kautta tehty liitto.
        Kymmenen käskyn laki koskee VAIN Mooseksen kautta tehtyä Israelin ja Jumalan välistä liittoa.

Apt.15:13. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
        14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
        15. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
        16. 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
        17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
        18. mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
        19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
        21. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
        Jeesuksen Uusi liitto on Iankaikkinen liitto mutta Mooseksen kautta tehty liitto on vain tätä aikaa koskeva liitto. Mooseksen lain seuraamukset olivat tässä elämässä kärsittäviä rangaistuksia ja suurin rangaistus oli kuolemanrangaistus.
        Mooseksen liitto on (nyt) Jeesuksen tekemän liiton "sisällä" tehden siitäkin ikuisen.
        Tuon liiton jatkumisen vuoksi Jeesus sanoi lain pysyvän muuttamattomana.

Matt.5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Jumalan laki kaikkia varten on luonnollisesti pysyvä laki.
        Jumalan lakia vain ei pidä sekoittaa Mooseksen lain kanssa; nehän kuuluvat ERI pappeusjärjestelmiin.
        1.Korinttolaiskirje:
        9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Samoin lain teot ovat eri asiaa kuin uskon vaikuttamat teot.
        Jaakobin kirje:
        2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

"Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat.' (Apt.3:25)

... :) Halleluja! Aamen!

… sillä Kristuksessa yhdistyy Evankeliumi ja JUMALAN LAKI Vapahtaja tuli YHDISTÄMÄÄN NUO KAKSI; ”EVANKELIUMIN ja LAIN” yhdeksi ihanaksi kokonaisuudeksi, antaen syntimme anteeksi Hänen sovintoveressään ja antaen meille UUDEN VOIMAN sisimpäämme toteuttaa Jumalan LAKIA Hengen uudessa tilassa, ---- PYHÄN HENGEN Voimassa ja YMMÄRRYKSESSÄ! …. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se KYKY, mikä meillä on, on JUMALASTA," (1.Kor.3:5; ks. myös Apt.1:5; Luuk.3:16) :)

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        "Mutta kun (ks.Apt.2:38) HÄN tulee, TOTUUDEN HENKI, johdattaa hän teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." ( Ks. Joh.16:13,14; Apt.1:5)

Ystäväiseni; Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!

• terence.hill
        eepu* kirjoitti:

"Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat.' (Apt.3:25)

... :) Halleluja! Aamen!

… sillä Kristuksessa yhdistyy Evankeliumi ja JUMALAN LAKI Vapahtaja tuli YHDISTÄMÄÄN NUO KAKSI; ”EVANKELIUMIN ja LAIN” yhdeksi ihanaksi kokonaisuudeksi, antaen syntimme anteeksi Hänen sovintoveressään ja antaen meille UUDEN VOIMAN sisimpäämme toteuttaa Jumalan LAKIA Hengen uudessa tilassa, ---- PYHÄN HENGEN Voimassa ja YMMÄRRYKSESSÄ! …. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se KYKY, mikä meillä on, on JUMALASTA," (1.Kor.3:5; ks. myös Apt.1:5; Luuk.3:16) :)

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        "Mutta kun (ks.Apt.2:38) HÄN tulee, TOTUUDEN HENKI, johdattaa hän teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." ( Ks. Joh.16:13,14; Apt.1:5)

Ystäväiseni; Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!

Luepas eepu* taas tuo ensimmäinen viesti tässä säikeessä. Ei niin, että uskoisin sinulla itselläsi olevan mitään kykyä ymmärtää, mitä Paavali lainatuissa raamatunkohdissa haluaa opettaa, mutta tiedä vaikka Jumala antaisi sinullekin vielä joskus kyvyn Sanaansa ymmärtää.

• eepu*

"RAKKAUS JUMALAAN on (siis) se, että pidämme Hänen käskynsä. Ja Hänen käskynsä eivät ole raskaat (--- vaan RAKKAAT)." (Ks.1.Joh.5:3).

• zechariah2

Johanneksen evankeliumi:

15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Jeesus jakaa tottelemisen kahteen osaan, luonnollisesti.

Jeesus oli syntynyt Israelin liittoon, ja oli siksi syntymänsä perusteella Mooseksen lain alainen.
        Vanha liitto oli tehty Jumalan ja Israelin välille.
        Siihen liittoon eivät kuuluneet muut kansat.
        Israelille oli tullut laki Siinain rikkomusten jälkeen.
        Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Moosekselle annettiin siis laki tuon Paavalin kirjeen mukaan olemaan väliaikaisesti.
        Kun katsomme ne kohdat , jotka tulivat rikkomisten vuoksi jälkeenpäin, huomaamme seuraavaa.
        Jälkeenpäin annettuina voidaan pitää Siinain tapahtumien perusteella vain kolmea käskyä.
        Ne ovat 2. käsky kultaisen vasikan teon jälkeen ja se kieltää jumalankuvien teon.
        3. käsky kieltää turhaan lausumasta Herran nimeä
        ja 4. käsky määrää Sapatin vietettäväksi Jumalan säätämällä tavalla lepopäivänä.
        Tämä tuli sen jälkeen kun israelilaisista osa kävi keräämässä mannaa sapattina .

2.Moos.16:12. "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. Puhu heille ja sano: Iltahämärässä teillä on oleva lihaa syödäksenne, ja huomenna on teillä leipää yltäkyllin; niin te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        13. Ja illalla tuli viiriäisiä, ja ne peittivät leirin, ja aamulla laskeutui kastesumu leirin ympärille.
        14. Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
        15. Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
        16. Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on."
        17. Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.
        18. Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
        19. Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20. Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
        21. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.
        22. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
        23. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
        24. Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
        25. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
        26. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
        27. Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
        28. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
        29. Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."

Tässä Sapatti alettiin laskea ENSI kerran Raamatun sanomana.
        Tuo laskenta lähti siitä, kun Herra ensimmäisen kerran antoi Israelille sataa MANNAA taivaasta.

Mannaa ei annettu muille kansoille, vaan he tekivät toimiaan niinkiuin ennenkin myös Sapattisin.
        On niitäkin, jotka väärin perustein kertovat Sapattia vietetyn jo Paratiisissa.

Onhan luonnollista, että tuon Paavalin kertoman"siihen asti" päätti vain ne lakiin liittyvät kohdat, jotka olivat annetut "jälkeenpäin" ja siten olemaan "siihen asti".

Näin pääsemme nyt tuohon viestini alkuosan lainaukseen, jonka otan tähän uudelleen;15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Nuo "jälkeenpäin "annetut lain osat Jeesus siis täytti ISRAELIN tottelemattomuuden vuoksi annettuina rasitteina ja noihin liittyivät lisäksi säädöksin määritellyt uhrit ja kaikki Jumalan palvelumenot.Siitä ovat nuo "kirjoitukset säädöksineen jotka olivat meitä (ISRAELIA) vastaan".Kolossalaiskirje:
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

On tässä yhteydessä huomattava, että nuo kirjoitukset ja säädökset eivät ole olleet pakanoita vastaan koskaan.

Tämä on se, jossa Jeesus täytti Isänsä käskyt.
        Ja kehoittaa meitä noudattamaan Hänen käskyjään yhtä hyvin kuin Hän teki Isänsä käskyjen noudattamisessa.

Jeesuksen tahto on siten ILMAN SAPATTIKÄSKYÄ.
        Ja koska muut ovat Jeesuksenkin tahdon mukaan, ovat muut käskyt paitsi Israelille jälkikäteen annetut määräaikaisiksi tarkoitetut käskyt.
        Kritinuskon Jumala on Jeesus, ja Hän ei ottanut itselleen Sapattia merkikseen siksi, koska sen oli Jumala, Hänen Isänsä ominut itsensä ja Israelin väliseksi ikuiseksi tunnukseksi.

• eepu*
        zechariah2 kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Jeesus jakaa tottelemisen kahteen osaan, luonnollisesti.

Jeesus oli syntynyt Israelin liittoon, ja oli siksi syntymänsä perusteella Mooseksen lain alainen.
        Vanha liitto oli tehty Jumalan ja Israelin välille.
        Siihen liittoon eivät kuuluneet muut kansat.
        Israelille oli tullut laki Siinain rikkomusten jälkeen.
        Galatalaiskirje:

Moosekselle annettiin siis laki tuon Paavalin kirjeen mukaan olemaan väliaikaisesti.
        Kun katsomme ne kohdat , jotka tulivat rikkomisten vuoksi jälkeenpäin, huomaamme seuraavaa.
        Jälkeenpäin annettuina voidaan pitää Siinain tapahtumien perusteella vain kolmea käskyä.
        Ne ovat 2. käsky kultaisen vasikan teon jälkeen ja se kieltää jumalankuvien teon.
        3. käsky kieltää turhaan lausumasta Herran nimeä
        ja 4. käsky määrää Sapatin vietettäväksi Jumalan säätämällä tavalla lepopäivänä.
        Tämä tuli sen jälkeen kun israelilaisista osa kävi keräämässä mannaa sapattina .

2.Moos.16:12. "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. Puhu heille ja sano: Iltahämärässä teillä on oleva lihaa syödäksenne, ja huomenna on teillä leipää yltäkyllin; niin te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        13. Ja illalla tuli viiriäisiä, ja ne peittivät leirin, ja aamulla laskeutui kastesumu leirin ympärille.
        14. Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
        15. Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
        16. Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on."
        17. Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.
        18. Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
        19. Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20. Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
        21. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.
        22. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
        23. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
        24. Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
        25. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
        26. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
        27. Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
        28. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
        29. Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."

Tässä Sapatti alettiin laskea ENSI kerran Raamatun sanomana.
        Tuo laskenta lähti siitä, kun Herra ensimmäisen kerran antoi Israelille sataa MANNAA taivaasta.

Mannaa ei annettu muille kansoille, vaan he tekivät toimiaan niinkiuin ennenkin myös Sapattisin.
        On niitäkin, jotka väärin perustein kertovat Sapattia vietetyn jo Paratiisissa.

Onhan luonnollista, että tuon Paavalin kertoman"siihen asti" päätti vain ne lakiin liittyvät kohdat, jotka olivat annetut "jälkeenpäin" ja siten olemaan "siihen asti".

Näin pääsemme nyt tuohon viestini alkuosan lainaukseen, jonka otan tähän uudelleen;15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Nuo "jälkeenpäin "annetut lain osat Jeesus siis täytti ISRAELIN tottelemattomuuden vuoksi annettuina rasitteina ja noihin liittyivät lisäksi säädöksin määritellyt uhrit ja kaikki Jumalan palvelumenot.Siitä ovat nuo "kirjoitukset säädöksineen jotka olivat meitä (ISRAELIA) vastaan".Kolossalaiskirje:
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

On tässä yhteydessä huomattava, että nuo kirjoitukset ja säädökset eivät ole olleet pakanoita vastaan koskaan.

Tämä on se, jossa Jeesus täytti Isänsä käskyt.
        Ja kehoittaa meitä noudattamaan Hänen käskyjään yhtä hyvin kuin Hän teki Isänsä käskyjen noudattamisessa.

Jeesuksen tahto on siten ILMAN SAPATTIKÄSKYÄ.
        Ja koska muut ovat Jeesuksenkin tahdon mukaan, ovat muut käskyt paitsi Israelille jälkikäteen annetut määräaikaisiksi tarkoitetut käskyt.
        Kritinuskon Jumala on Jeesus, ja Hän ei ottanut itselleen Sapattia merkikseen siksi, koska sen oli Jumala, Hänen Isänsä ominut itsensä ja Israelin väliseksi ikuiseksi tunnukseksi.

Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020151003

.. siunausta..

• zechariah2

• eepu*
        zechariah2 kirjoitti:

Aluksi minä luen Raamattua ja lopuksi rukoilen , että Herra siunaisi luetun niin, että Hänen tarkoittamansa sanoma tulisi minun uskossani tuottamaan hyvää satoa.

..että heti alkuun jo pyydät Jumalaa avaamaan ja siunaamaan Sanaansa Pyhän Henkensä kautta!

ja .."lopuksi rukoilen, että Herra siunaisi luetun niin, että Hänen tarkoittamansa sanoma tulisi minun uskossani tuottamaan hyvää satoa."

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu

• sano mitä sanot
        eepu* kirjoitti:

..että heti alkuun jo pyydät Jumalaa avaamaan ja siunaamaan Sanaansa Pyhän Henkensä kautta!

ja .."lopuksi rukoilen, että Herra siunaisi luetun niin, että Hänen tarkoittamansa sanoma tulisi minun uskossani tuottamaan hyvää satoa."

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu

sano mitä sanot MUTTA TEE EEPUN* komentelun mukaan!
        Mikä teittiä a-reita riivaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      165
      6074
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1684
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1478
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1240
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      43
      849
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      28
      824
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      91
      785
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      749
    9. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      709
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      218
      692
    Aihe