Kytkimen kuluminen

Jenni N.

Miten käytätte kytkintä liikennevaloissa ylämäessä, kun olette pysähtyneet punaisiin? Nostatteko kytkimen heti tuntumalle (jarrupolkimen ollessa pohjassa) ja odottelette siinä vai tuntumalle vasta sitten, kun vaihtuu keltaiset?

Voisin kuvitella, että jos jarru pohjassa pitää kytkintä tuntumalla kauan, niin kytkin kärsii. Jotkuthan jopa pitävät auto paikallaan ylämäessä jopa ilman jarrua pelkän kytkimen voimalla. Tämän luulisi ainakin kuluttavan kytkintä.

Näin tuoreena kuskina vaan mietityttää tällaiset asiat, kun autokoulussa ei kukaan tullut kertoneeksi mikä eniten kytkintä rasittaa. Yleensä haluan ottaa varman päälle (eli kytkin tuntumalle)loivimmatkin ylämäet, että ei auto valu lähdettäessä takana olevan keulaan. Onko tämä sitten liioittelua?

Itsellä on siis tapana laittaa tuntumalle, niin että auto tärisee kunnolla ja kun nostan jarrupolkimen ylös niin ilman kaasuakin auto liikkuu eteenpäin. Rasittaako tämä pahasti kytkintä?

24

4962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AE111

      Yksinkertaistettuna voit ajatella kytkimen kuluvan, kun se ei ole joko pohjassa tai täysin ylhäällä. Eli kaikenlainen luistattaminen kuluttaa sitä.

      Tavallisessa mäkilähdössä pidän toista jalkaa jarrulla ja toista kytkimellä. Kun lähdön aika koittaa, niin nostan jalan nopeasti jarrulta kaasulle, annan saman tien kierroksia ja kytkin samalla ylös. Siinä pääsee saman tien liikkeelle ilman mitään luistattamisia. Tietenkin tuo pitää olla jo vähän harjoiteltuna, ettei valu (meinasi kerran eräs mamma tulla päälle kolmen yrityksen voimin), sammu tai lähde pomppimaan eteenpäin. Jos oikein arveluttava paikka on, niin sama, mutta käsijarrun kanssa. Vaatii sekin harjoittelua.

      Mene siis jonnekin rauhaisaan paikkaan harjoittelemaan molempia. Käsijarrun kanssa avustettuna kannattaa harjoitella mahdollisimman jyrkässä paikassa lopuksi, mutta normaali lähtö ensin kunnolla harjoiteltuna.

      • Jenni N.

        Siis eikö tuolla tavalla väkisinkin auto lähde taaksepäin? Miksi sitten autokoulussa opetettiin laittamaan kytkin ensin tuntumalle, jos kerran noinkin onnistuu?


      • RoadWarrior
        Jenni N. kirjoitti:

        Siis eikö tuolla tavalla väkisinkin auto lähde taaksepäin? Miksi sitten autokoulussa opetettiin laittamaan kytkin ensin tuntumalle, jos kerran noinkin onnistuu?

        "Siis eikö tuolla tavalla väkisinkin auto lähde taaksepäin?"

        Ei se montaa senttiä ehdi valua, ellei mäki ole tyyliin 45-asteinen. Jyrkemmissä mäissä kannattaa käyttää käsijarrua apuna. Eikös sekin autokoulussa opeteta? Tai sitten hankkii automaattivaihteisen kiesin, niin ei tarvitse murehtia turhia.

        "Miksi sitten autokoulussa opetettiin laittamaan kytkin ensin tuntumalle"

        Eihän sitä tietenkään voi täysin suoraan ylös päästää, muutenhan auto nyykähtää siihen paikkaan. Pointti kuitenkin on se, että turhaan sitä auton paikallaan ollessa luistattaa. Lisäksi liikennevalojen vaihtumishetken voi melko hyvin arvioida jalankulkuvaloista ja muista risteyksen valoista, joten pitkissä valoissahan voi laittaa vaikka vapaalle.


      • fgfgfgfgfgfg
        Jenni N. kirjoitti:

        Siis eikö tuolla tavalla väkisinkin auto lähde taaksepäin? Miksi sitten autokoulussa opetettiin laittamaan kytkin ensin tuntumalle, jos kerran noinkin onnistuu?

        Kun kokenut kuski nostaa kytkimen liikkeelle lähdössä, hän luontevasti hidastaa nostoa tuntuman kohdalla. Uusi kuski ei tätä osaa tehdä, siksi on ensin tuotava tuntumaan, ja siitä sitten nostettava lisää kun lähdetään todenteolla liikkeelle.

        Täytyy myöntää, että itselläkin kun saan vieraan auton käyttöön, niin pari ekaa liikkeelle lähtöä kytkin 'paukkuu' ja auto nytkähtää, tai sitten liikkeelle lähtö viivästyy kun tuntuma on liian kaukan.


      • viikonloppusoturi
        RoadWarrior kirjoitti:

        "Siis eikö tuolla tavalla väkisinkin auto lähde taaksepäin?"

        Ei se montaa senttiä ehdi valua, ellei mäki ole tyyliin 45-asteinen. Jyrkemmissä mäissä kannattaa käyttää käsijarrua apuna. Eikös sekin autokoulussa opeteta? Tai sitten hankkii automaattivaihteisen kiesin, niin ei tarvitse murehtia turhia.

        "Miksi sitten autokoulussa opetettiin laittamaan kytkin ensin tuntumalle"

        Eihän sitä tietenkään voi täysin suoraan ylös päästää, muutenhan auto nyykähtää siihen paikkaan. Pointti kuitenkin on se, että turhaan sitä auton paikallaan ollessa luistattaa. Lisäksi liikennevalojen vaihtumishetken voi melko hyvin arvioida jalankulkuvaloista ja muista risteyksen valoista, joten pitkissä valoissahan voi laittaa vaikka vapaalle.

        "Ei se montaa senttiä ehdi valua, ellei mäki ole tyyliin 45-asteinen. Jyrkemmissä mäissä kannattaa käyttää käsijarrua apuna. Eikös sekin autokoulussa opeteta?"

        Nimenomaan se ei saa valua senttiäkään, näin minulle opetettiin autokoulussa. Ja selvähän se, koska takana oleva ajoneuvo voi olla miten lähellä hyvänsä, kunhan ei kosketa.

        Tämä on nimenomaan yksi niistä asioista, jotka mittaavat osaako henkilö ihan oikeasti ajaa manuaalivaihteistolla. On yleistä että näkee autojen valuvan hiukan mäkilähdöissä. Oli mäki kuinka loiva hyvänsä, niin käsijarru avuksi jos ei muuten onnistu valuttamatta.

        "Eihän sitä tietenkään voi täysin suoraan ylös päästää, muutenhan auto nyykähtää siihen paikkaan."

        Olipa huonosti ymmärretty, kun Jenni N. nimenomaan kysyi tuntumalle laittamisesta, ei täysin suoraan ylös päästämisestä. Huomattavan eri asia.


    • täällä

      laitan mäessä kytkimen tuntumaan ja pidän jarrulla.
      autokoulussa opetettiin näin.
      en oikein ymmärrä miksi autokoulussa ei sitten opeteta sitä kytkintä vähemmän kuluttavaa tapaa jos kuitenkin halutaan liikenteeseen mahd. hyviä kuskeja.
      autokoulu on kuitenkin sitä varten missä tätä voi harjoitella turvallisesti.
      harjoiteltaisiin niin kauan kun oppilas oppisi tämän niin sanotun oikean mäkilähdön ilman kytkintä kuluttamatta.

      • kuluu noin

        lähtien! Kyllä liikennevaloihin riittää kun laittaa vapaalle ja jarru päällä ehtii odottelemaan rauhassa ja valojen vaihtuessa tökkää vetoa päälle ja nostaa kytkintä, mutta minun ei tarvitse huudattaa eikä rengasta tai kytkintä polttaa vaihteiston kulutuksesta puhumattakaan. Ja talvella lähden kitkoilla silti yleensä niin että olen vastamäessäkin risteyksen takana ensimmäsenä.


    • kyyninen

      Samanlaista kestokulutustavaraa ne kytkimetkin on kuin muutkin autot osat. Jos kulahtaa loppuun niin rahalla saa uusia.

    • jurkles

      pidä kytkin pohjassa ja samaan aikaan toisella jalan kantapäällä painat jarrua ja varvasosalla voit sit lisätä kaasua kun nostat kytkintä ja kun se ottaa kiinni niin vaan lisää kaasua, nostat kannan pois jarrulta ja kytkin ylös (samanaikaisesti) ei auto valu senttiäkään

      • aina pelittää

        Lahdessa on monilla tapa valuttaa autoa taakse ylämäessä. Ei kannata lähtä sille linjalle. Auto pysyy paikallaan käsijarrulla. Voit heittää vaihteenkin vapaalle. Valojen vaihtuessa (ennakoi esim. jalankulkuvalosta)pykälä sisään, hae kytkintuntuma, kaasujalka omalla polkimellaan. Löysää kässäri samalla kun nostat kytkimen ja annat kaasua.-> Toimii eikä kulu kytkin. Käsijarrkukin pysyy kunnossa, kun sitä käyttää säännöllisesti.


      • aisin limited
        aina pelittää kirjoitti:

        Lahdessa on monilla tapa valuttaa autoa taakse ylämäessä. Ei kannata lähtä sille linjalle. Auto pysyy paikallaan käsijarrulla. Voit heittää vaihteenkin vapaalle. Valojen vaihtuessa (ennakoi esim. jalankulkuvalosta)pykälä sisään, hae kytkintuntuma, kaasujalka omalla polkimellaan. Löysää kässäri samalla kun nostat kytkimen ja annat kaasua.-> Toimii eikä kulu kytkin. Käsijarrkukin pysyy kunnossa, kun sitä käyttää säännöllisesti.

        Sit on vielä niitä edistyksellisiä autoja, mitkä pysyy ylämäessä paikallaan ilman että koskee vaihdekeppiä, jarrua, kaasua tai käsäriä. Niitä kutsutaan automaateiksi.
        Joissakin autoissa on käytössä vielä nk. hillholder, mikä on ihan käypä sekin.
        Kysyisinkin lisäksi, että miten se DSG toimii ylämäessä olevissa valoissa. Alkaako liukua takaisinpäin vai pitääkö antaa kaasua vai painaa jarrua tai repiä käsäriä?


      • Hyvässä autossa
        aisin limited kirjoitti:

        Sit on vielä niitä edistyksellisiä autoja, mitkä pysyy ylämäessä paikallaan ilman että koskee vaihdekeppiä, jarrua, kaasua tai käsäriä. Niitä kutsutaan automaateiksi.
        Joissakin autoissa on käytössä vielä nk. hillholder, mikä on ihan käypä sekin.
        Kysyisinkin lisäksi, että miten se DSG toimii ylämäessä olevissa valoissa. Alkaako liukua takaisinpäin vai pitääkö antaa kaasua vai painaa jarrua tai repiä käsäriä?

        on tunnokas kytkin, jolla on helppo lähteä ylämäestä ilman käsijarruakin. Nostaa vaan sen verran kytkintä, että hiukan tuntuu, vapauttaa jarrun ja pysyy paikallaan vaivattomasti. 14 vuotta vanha auto alkuperäisellä kytkimellä, eikä mitään ongelmaa vieläkään.


    • Mäkilähtö (avustin)

      Autokoulujen opetusohjelmaan kuuluu ns. mäkilähdön opettaminen. Samaa tekniikkaa voi käyttää myös lähes tasaisellakin, koska auto saattaa liikkua pienessäkin kaltevuudessa, ja usein huomaamatta. Olen opetellut tavan että aina liikenteessä käytän käsijarrua kun joutuu pysähtymään.

      Mäkilähtö perustuu oleellisesti käsijarrun käyttöön. Eli autossa on käsijarru päällä, eli auto on pysäköitynä käsijarrun varaan. Mitään kytkimen luistattamista ei tarvita. Vasta liikkeelle lähdettäessä nostetaan kytkinpoljinta tuntumalle ja kun auton moottorissa tuntuu lievä kuormitus löysätään käsijarrua ja nostetaan kytkintä, ja nyt ollaan liikkeellä.

      Jo useammassakin uudessa manuaalivaihteisessa automallissa on ns. mäkilähtöavusti, missä automatiikka toimii mäkilähtöperiaatteen mukaisesti.

      Myös automaatilla olen käyttänyt samaa periaatetta jarrupolkimen avulla. Yleensä kuitenkin annan automaatissa olla vedon päällä liikenteen vaatimissa pysähdyksissä, joskus joutuu jarrulla auttamaan, tai moottorin kierroksia lisäämällä ja näitä yhteistoiminnassa.

    • Vaihde vapaalle

      Liikennevaloissa laitat käsijarrun päälle, vaihteen vapaalle ja kytkin ylös. Olet valmiina laittamaan vaihteen päälle ja lähtemään liikkeelle HETI kun valo vaihtuu tai mieluummin juuri ennen.

    • bnh61

      Kytkin saa olla vain kahdessa asennossa, kokonaan pohjassa tai kokonaan ylhäällä, mitään välimuotoja ei saa olla. Ja lisäksi kytkin täytyy nostaa kohtuu nopeasti, mitään luistoa kytkinlevyissä ei saa esiintyä. Poikkeuksena peräkärryn kanssa peruuttaminen Mannerheimitieltä kapeaan porttikäytävään, silloin pieni luistatus sallittaneen.

    • on off

      "Miten käytätte kytkintä liikennevaloissa ylämäessä, kun olette pysähtyneet punaisiin?"

      Sintterikytkin, niin ei paljon vaihtoehtoja. Ja perusbiileissäkin tulee halvemmaksi vaihtaa renkaat kuin kytkin. Eli anna kunnolla kierroksia ja sitten kytkin nopeasti ylös. Vaikka renkaat sutivatkin, niin eivät ne oikeasti liikennevalorevittelyissä ehdi paljoa kulua.

    • f8yih98ioh9iohio

      jokohan jenni on kuudessa vuodessa joutunut montakin kertaa kytkinremonttiin :D

    • hohohohoho

      Kyllä on kaikenlaisia kytkimen käyttäjiä. Vain muutamalla on periaatteessa oikea tapa eli nimenomaan käsijarru päälle ja vapaalle.

      Kytkimet on mitoitettu siten, että se käyttökerta kestää hyvin vähän aikaa, joitain sekunteja. Lukuunottamatta luonnollisesti autotallista tms. tilasta liikkeelle lähtöä, jossa pitää lähteä tasaisesti ja hitaasti.

      Riippuen ihan autosta, kytkintä ei voi heti hytkäyttää ylös, ellei halua auton sammuvan. Kytkintä on pidettävä tuntumassa niin kauan, että auto liikkuu ja sit voi vapauttaa tasaisesti. Kierrosmittarista näkee oleellisen tiedon millon kierrokset alkavat laskea kytkintä nostettaessa...

      Eipä voi muuta sanoa, että johan on kummallisia kytkimen kuluttajia. Jenni on jo varmasti pari kytkintä polttanut autoilu urallaan... ellei jopa tuhonnut joitain vaihteistoja. Autoa ei nimenomaan pidetä kytkimellä paikallaan... sitä varten on jarrut olemassa.

      • nuori kuski

        tuli tässä mieleen, että onko se pahasta, jos

        a) pitää jarruja
        b) laittaa kytkimen tuntumaan

        --> valot vaihtuu

        c) laittaa kaasua
        d) nostaa hitaasti kytkimen ylös..

        ?

        Automaattinen olisi niin poikaa, mutta pitää olla manuaalisella..


      • yyyyyyyg

        Mihin helv... "tuntumaan" se kytkin ollaan laittamassa? Sitä ei saa luistattaa yhtään ylimääräistä vaan ainoastaan liikkeelle lähtiessä se sekunti pari.


    • fffkkkkk

      Siis luistattaako joku kytkintä huvikseen? Ei huvittaisi ostaa autoa tuollaiselta laholatvalta.

      • ggggggyy

        Tunsin kuskin jolla oli tuo kytkimen polttoajotyyli.Kun se siirtyi ajamaan kaupunkiajoa,muistan ajatelleeni kuinkahan kauan kytkin kestää - kesti 30 000km.No ei sillä ukkelilla ollut muutenkaan kaikki kotona...yhdessä korjaamossa kävi papparainen jolle piti laittaa kytkin uusiksi kerran vuodessa.


    • frendiStadista

      tällai niinku:

      1) pistän vaihteen vapaalle
      2) ootan ekana kunnolla vihreen valon ja takaa tulevan töötin
      3) sit vasta painasen kytkimen pohjaan ja etin vaihteen hitaasti mut huolella
      4) lähden tosi hitaasti ja huolella liikkeelle ettei kato vetonivelet ja renkaat kärsi ja silleen

    • diippaadai

      Vaihde vapaalla, jarru pohjassa. Käsijarrua harvemmin tulee käytettyä. Uusissa autoissa mäkilähtöavustin kätevä pienessäkin mäessä. Tiukassa paikassa sillä ei kuitenkaan tee mitään, kengän kärki on silloin parempi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe