Olen kuntopyöräilijä

Onko mielestänne

hyvä vauhti, kun teen n. 32km matkan aikaan
1h 10..17min?
Isoja tuulisia peltoaukeamia on matkalla ja tuulisella kelillä voi mennä tuo pidempi aika. Kovin isoja korkeusvaihteluja ei ole, mutta mäet on pitkiä ja niissä syke nousee varsinkin loppumatkasta rankasti.

21

4538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rapoinen vauhti

Keskinopeutesi menee haarukkaan 25-27 km/h, joka on sellaista perus vähän liikkuvan sohvaperunan tasoa. Ainakin 27-30 km/h pitäisi kuntoilijan pystyä menemään. Huippukuntoiset ja asiantuntijat menee sittenkin vielä oikealta ja vasemmalta ohi.

• hyväkuntoinen

Ihan sopiva vauhti jos peruskestävyyttä haet.

Mun keskinopeus tavanomaisilla pyöräteillä on 24-25km/h, ja keskimääräinen syke on siinä 140 tai hieman yli. No onhan mulla painoakin siinä lähemmäs 90kg.

Ja ergossa on mitattu että kuntoni on oikein hyvä,taustalla jo useampi vuosi aktiivista kestävyysliikuntaa. Pyörällä tosin en ole ajanut vielä kuin n. 700 km.

Että ei sulla mikään sohvaperunan vauhti ole.

• kuntoilija olet

Tämä on olosuhteista, vehkeistä ja ukosta kiinni.
      Mikäli et ole enää "poikanen", painoakin vähän liikaa (kuten usein), polkupyörä "retkeilymallia" (trekking, hybrid etc.), niin ihan sellaista peruskuntoilijan tasoa olet.
      Sohvaperunat eivät jaksa vetää kuntoilumielessä 30 km lenkkejä, vedonlyonnit asia erikseen (hampaat irvessä ja syke tapissa jne.).
      Sitten nämä 55 kg painavat aktiivit mallia Tour de France kilpapyörineen ovat oma lukunsa, mutta niihin e parane verrata. Ellei laiteta niille tasoitukseksi paria sementtisäkkiä lisäpainoksi, niin eivät mene ihan heittämällä ohi enää...

• Alkuperäinen kysyjä

Tuo pyöräily on aivan sivulaji ja ikää on 42v.
        Minulla on kappailulajitausta ja nyt en enää voi juosta niin paljon kuin haluan, koska eturistisidekorjaus hieman kipuilee.
        Juoksulenkit vedän n. 150 keskisykkeellä.
        Pyörällä olen käynyt n. kerran viikossa, jotta polvi kuntoutuu, mutten oikein hallitse lajia.
        Vähän hitaammalla keskisykkeellä olen mennyt verrattuna juoksulenkkeihin, koska pyörä ottaa rankasti reisiin ja se on tuskallista, kun en käy pyörälenkillä sen useammin. Varmaan reidet tottuisi paremmin, jos kävisin useammin, mutta aika ei riitä, koska juoksen ja nyrkkeilen ennemmin ja ne on minun lajeja enemmän. Saan niissä enemmän tehoja itsestäni irti.
        Mutta polvi tykkää pyöräilystä ja se kerran viikossa saa riittää. Mutta taitaa se vauhti olla hieman liian hidasta kuntoiluunkin. Siksi tässä kyselen.
        Voisi olla ehkä parempi pitää se sama vauhti ja lisätä lenkin pituutta, niin saisi hapenottokykyä ylläpidettyä paremmin.
        Onko parempi vetää kovemman puoleisella keskisykkellä vai malliin aluksi hitaasti ja loppumatka kovalla sykkeellä. Nimittäin tuo jälkimmäinen menee minulla paremmin, koska kestää ainakin vartin verran, ennen kuin reidet suostuu tekemään kovemmin töitä ja alun vedän tavallista työmatkapyöräilyvauhtia. Loppumatkasta täytyy jo hidastaa tarkoituksella, ettei monttu kutsu ennen aikojaan.

• kuntoilija olet

Tuohon keskinopeuteen vielä (eli ajoaikaan), mikäli haluaa vertailla aktiivien nopeuteen, niin kannattaa katsoa ajoaika ja matka tai keskinopeus sellaiselta reitin kohtaa jossa pyöräily on joutuisaa. Itsellä kun asuu kaupungissa menee (sama paluum.) 5-10 min, että pääsee sellaiselle pyöräteille jossa voi pitää nopeutta yllä ja tuo hidas osuus (risteyksiä, kaupan liittymiä ja pikkuteiden risteyksiä sekä liikennevaloja), niin se laskee tuon keskinopeuden helposti.

• Fill-Ari

Jos sulla on Biltsun Yosemiitti alla niin toihan on hyvä vauhti :)

• asiantuntija

Tosin itellä pyörii keskarit biltsun hybrikällä neljänkympin tuntumassa. Noh, kai tuo vajaa kolmekymppiä tekisi tiukkaa, mikäli polkisi käsillä ja ohjaisi jaloilla?

• Alkuperäinen kyselijä

tuota merkkiä. Minä ajan eukon pyörällä. Se on tavallinen naisten pyörä. On siinä vaihteet, mutta ihan tavallinen akkojen pyörä, jolla käydään kaupassa. En näe mitään järkeä ostaa itselleni jotain mahtavaa kilpapyörää, kun käyn sen kerran viikossa pyörälenkillä.
        Ei sillä pyörällä ole mitään virkaa. Kunnossa oleva tavallinen pyörä on mielestäni hyvä.
        Siitä n. 30 km matkasta on yht. 8 km hiekkatietä sitä en muistanut sanoa. Mutta se on alkupäässä ja tietysti loppupäässä samoin ja sen ajan hiljaa alku- ja loppuverryttelyn merkeissä ja siksi, koska siinä ei voi ajaa lujaa, koska sora murikat on kuin laakerien päällä ajaisi.
        Mä pidän tuota pyöräilyä aika omanlaisena lajina ja siksi kyselen. Tiedän, että mulla on kova kunto, mutta pyöräily vaatii ihan omanlaista kuntoa ja näköjään aivan helvetillistä kivunsietokykyä, jos aikoo pitää todellista vauhtia. Ja tähän pyöräilyyn minulla ei löydy sellaista kuntoa.

• mittari
        asiantuntija kirjoitti:

Tosin itellä pyörii keskarit biltsun hybrikällä neljänkympin tuntumassa. Noh, kai tuo vajaa kolmekymppiä tekisi tiukkaa, mikäli polkisi käsillä ja ohjaisi jaloilla?

ja väärin laitettu rengaskoko siinä selitys 40km/h nopeuteen.

• Toinen kuntoilija
        Alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

tuota merkkiä. Minä ajan eukon pyörällä. Se on tavallinen naisten pyörä. On siinä vaihteet, mutta ihan tavallinen akkojen pyörä, jolla käydään kaupassa. En näe mitään järkeä ostaa itselleni jotain mahtavaa kilpapyörää, kun käyn sen kerran viikossa pyörälenkillä.
        Ei sillä pyörällä ole mitään virkaa. Kunnossa oleva tavallinen pyörä on mielestäni hyvä.
        Siitä n. 30 km matkasta on yht. 8 km hiekkatietä sitä en muistanut sanoa. Mutta se on alkupäässä ja tietysti loppupäässä samoin ja sen ajan hiljaa alku- ja loppuverryttelyn merkeissä ja siksi, koska siinä ei voi ajaa lujaa, koska sora murikat on kuin laakerien päällä ajaisi.
        Mä pidän tuota pyöräilyä aika omanlaisena lajina ja siksi kyselen. Tiedän, että mulla on kova kunto, mutta pyöräily vaatii ihan omanlaista kuntoa ja näköjään aivan helvetillistä kivunsietokykyä, jos aikoo pitää todellista vauhtia. Ja tähän pyöräilyyn minulla ei löydy sellaista kuntoa.

Suosittelen lukkopolkimien hankkimista lenkeille. Reisien työskentely tehostuu ja matkasta tulee rullaavaa, kun tulee nostovoima mukaan. Samalla keskivauhtikin nousee itsekseen ilman suurempia tuskia

• asiantuntija
        Toinen kuntoilija kirjoitti:

Suosittelen lukkopolkimien hankkimista lenkeille. Reisien työskentely tehostuu ja matkasta tulee rullaavaa, kun tulee nostovoima mukaan. Samalla keskivauhtikin nousee itsekseen ilman suurempia tuskia

Se nostovoima on ihan yhtä tyhjän kanssa varsinkin peruskuntoilijan tasamaalenkeillä. Jos reittä riittää, niin kirivoimaa saa toki reippaasti lisää alaruopaisusta ja varsinkin jos pumpataan tangolta. Lisäksi ylämäessä voinee käyttää nostovoimaa hyväksi. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että tasamaalla poljinliikkeen nostoteho on ammattikuskeilla todella mitätön verrattuna kokonaistehoon.

• niillä
        asiantuntija kirjoitti:

Se nostovoima on ihan yhtä tyhjän kanssa varsinkin peruskuntoilijan tasamaalenkeillä. Jos reittä riittää, niin kirivoimaa saa toki reippaasti lisää alaruopaisusta ja varsinkin jos pumpataan tangolta. Lisäksi ylämäessä voinee käyttää nostovoimaa hyväksi. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että tasamaalla poljinliikkeen nostoteho on ammattikuskeilla todella mitätön verrattuna kokonaistehoon.

ole edes kunnon fillareita, vai mitä asintuntija????

• Alkuperäinen kyselijä
        asiantuntija kirjoitti:

en ole ikinä edes ajatellut ostavani mitään kisapyörää. Tai noita lukkopolkimia. Taitaa olla kilpailijoille enemmän. Hiekkatieosuus kuuluu lenkkiini. Pyörän ja renkaiden täytyy kestää sepelin päälläkin.
        Kiinnostuin tai oikeastaan oli pikku pakko kiinnostua pyöräilystä tuon eturistisideleikkauksen kuntoutuksen aikana, koska kuntopyörää määrättiin puntin lisäksi lääkkeeksi. Ajan raskaalla vaihteella aina, jotta lumpion yläpuolella oleva reisilihas saa kunnolla rääkkiä. Ja sitähän se saa kun ajaa raskaimmalla vaihteella. Takareidenlihaksilla ei ole nyt väliä. Tuo mainitsemani lihas on se, mikä tukee polvea parhaiten ko. leikkauksen jälkeen ja se on saatava kuntoon, muutoin loppuu kaikki kuntoilu.
        Onhan pyöräily maisemineen sentään hupia tylsään reisipenkkiin verrattuna.

• -ph-

en ole ikinä edes ajatellut ostavani mitään kisapyörää. Tai noita lukkopolkimia. Taitaa olla kilpailijoille enemmän. Hiekkatieosuus kuuluu lenkkiini. Pyörän ja renkaiden täytyy kestää sepelin päälläkin.
        Kiinnostuin tai oikeastaan oli pikku pakko kiinnostua pyöräilystä tuon eturistisideleikkauksen kuntoutuksen aikana, koska kuntopyörää määrättiin puntin lisäksi lääkkeeksi. Ajan raskaalla vaihteella aina, jotta lumpion yläpuolella oleva reisilihas saa kunnolla rääkkiä. Ja sitähän se saa kun ajaa raskaimmalla vaihteella. Takareidenlihaksilla ei ole nyt väliä. Tuo mainitsemani lihas on se, mikä tukee polvea parhaiten ko. leikkauksen jälkeen ja se on saatava kuntoon, muutoin loppuu kaikki kuntoilu.

Lukkopolkimia kannattaa harkita kyllä ihan tavallisenkiin pyörään. Itse hankin kesällä sellaiset joissa lukot toisella puolella ja tavalliset polkimet toisella ja pyöränä on ihan perus Tunturin hybridi.

On meinaan huomattavasti parempi ajaa, oli sitten kyseessä lyhyt lenkki, pitkä lenkki tai asvalttia/hiekkatietä. Nostovoimasta en niin tiedä, mutta jo se auttaa paljon että jalat pysyvät polkimilla jämptisti oikessa kohdassa koko ajan. Nykyään tulee melkein kauppareissuillakin heitettyä pyöräilykengät jalkaan.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: Ihan kohtuullinen vauhti tuo on, jos ei paljoa ole ennestään pyöräillyt. Itsellä taitaa olla keskinopeus alle 50km lenkeillä n. 28km/h ja 100 km lenkillä vähän vajaa 25km/h (plus taukoja), reipasta vauhtia, mutta ei ihan täysiä ajellen.

• vitsi vitsi

Nopeutesi on ihan hyvä siihen nähden että ajelet tuollaisella pyörällä ja vaihtelevia teitä. Minä sain viime kesänä vähän yli 4000 km:n ajeluilla keskinopeudeksi tuota samaa. Kovin moni ei mennyt ohi kesän aikana, joten pidän sitä sellaisena yli keskitason suorituksena.

Pyöräni on Nishikin hybridi ja käytän lukkopolkimia. Voin ajaa ilmankin, mutta minusta se on itsensä kiusaamista kun niihin on totutellut.

Reisiin auttaa vain venyttely. Se on todella tärkeää kun aloittaa pidemmät (yli 45 min) lenkit. Jos jättää väliin, viikon-kahden jälkeen ei pääse portaita alas ilman irvistyksiä. Pieni vaiva säästää todella paljon ja auttaa seuraavien viikkojen aikana.

Yosamite on Bilteman "oma" pyörämerkki. Halpa kuin makkara ja yhtä hyvä ajaa. Sitä tarjotaan aina kun joku alkaa kyselemään mikä on vikana kertomatta pyörän merkkiä...

• lukkopolkimet
        vitsi vitsi kirjoitti:

Nopeutesi on ihan hyvä siihen nähden että ajelet tuollaisella pyörällä ja vaihtelevia teitä. Minä sain viime kesänä vähän yli 4000 km:n ajeluilla keskinopeudeksi tuota samaa. Kovin moni ei mennyt ohi kesän aikana, joten pidän sitä sellaisena yli keskitason suorituksena.

Pyöräni on Nishikin hybridi ja käytän lukkopolkimia. Voin ajaa ilmankin, mutta minusta se on itsensä kiusaamista kun niihin on totutellut.

Reisiin auttaa vain venyttely. Se on todella tärkeää kun aloittaa pidemmät (yli 45 min) lenkit. Jos jättää väliin, viikon-kahden jälkeen ei pääse portaita alas ilman irvistyksiä. Pieni vaiva säästää todella paljon ja auttaa seuraavien viikkojen aikana.

Yosamite on Bilteman "oma" pyörämerkki. Halpa kuin makkara ja yhtä hyvä ajaa. Sitä tarjotaan aina kun joku alkaa kyselemään mikä on vikana kertomatta pyörän merkkiä...

oikein toimii? Siis tarkoitan lähinnä äkkipysähdyksissä,saako jalan pois nopeasti?Olen vain lukenut kuinka tehot lisääntyy,mutta ikinä en ole tuollaisia nähnyt.Jotenkin vain kuvittelisin että jalan täytyy olla polkimeen sidottu aikas tiukasti,joten mikä se polkimiltapoistumis-systeemi on?

• KPy
        lukkopolkimet kirjoitti:

oikein toimii? Siis tarkoitan lähinnä äkkipysähdyksissä,saako jalan pois nopeasti?Olen vain lukenut kuinka tehot lisääntyy,mutta ikinä en ole tuollaisia nähnyt.Jotenkin vain kuvittelisin että jalan täytyy olla polkimeen sidottu aikas tiukasti,joten mikä se polkimiltapoistumis-systeemi on?

Toimivat vähän niinkuin laskettelusiteet eli liikuttamalla vähän kantapäätä sivusuunnassa lukko aukeaa. Lisäksi on olemassa kääntöpolkimia, joiden toisella puolella on lukko ja toisella puolen on tavallinen poljin. Voi pyöräillä sekä lukoilla että ilman.

Itsellä meni muutama viikko totutella lukkoihin, kun ne pari vuota sitten ostin. Lukkopolkimien lisäksi tarvitset myös kengät, joihin polkimien vastakappaleen saa kiinni. Polkimia ja kenkiä on muutamaa tyyppiä, jotka eivät sovi tietystikään ristiin yhteen kuin poikkeustapauksissa. Tarjouksessa paketteja joissa on polkimet ja kengät on saanut halvimmillaan 100€.

Suosittelen!

• systeemit

Eli itsellä Tunturin Trekking malli (Tarakallinen hybridi, saa vaihtovaatetta mukaan yms.) ja hyvä kompromissi kuntoiluun erilaisilla teillä ja yleispyöräilyyn.
        Toispuoleiset lukkopolkimet olen vaihtanut ja satulan "rakomalliin". Pyörässä oli vakiona ns. semislicksit eli keskeltä sileä "raita ja reunalla kuviot, tällä rullaa kohtuudella asfaltilla (rankaan paineita riittävästi) ja tarvittaessa pystyy ajamaan sorateillä ja poluilla, niitäkin sattuu vakioreitille sekä yksi sillan ylitys, jossa pyörän joutuu työntämään ylös ja joskus kantamaan, jos joku "tukkii" reitin, no onneksi pyörän alumiinirunko on suhkot kevyt.
        Tällä reitillä keskinopeus se n. 25 km/h, tasaisella menee 30km/h hujakoilla (repimättä) ja huiput n. 45 km/h alamäissä.
        Ja ohi eivät ole menneet kuin kilpapyörät...

• asiantuntija123
        systeemit kirjoitti:

Eli itsellä Tunturin Trekking malli (Tarakallinen hybridi, saa vaihtovaatetta mukaan yms.) ja hyvä kompromissi kuntoiluun erilaisilla teillä ja yleispyöräilyyn.
        Toispuoleiset lukkopolkimet olen vaihtanut ja satulan "rakomalliin". Pyörässä oli vakiona ns. semislicksit eli keskeltä sileä "raita ja reunalla kuviot, tällä rullaa kohtuudella asfaltilla (rankaan paineita riittävästi) ja tarvittaessa pystyy ajamaan sorateillä ja poluilla, niitäkin sattuu vakioreitille sekä yksi sillan ylitys, jossa pyörän joutuu työntämään ylös ja joskus kantamaan, jos joku "tukkii" reitin, no onneksi pyörän alumiinirunko on suhkot kevyt.
        Tällä reitillä keskinopeus se n. 25 km/h, tasaisella menee 30km/h hujakoilla (repimättä) ja huiput n. 45 km/h alamäissä.
        Ja ohi eivät ole menneet kuin kilpapyörät...

Tämä on totuudenmukainen ja hyvä vastraus aloittajalle. 25km/h on hyvää peruskuntoilijan vauhtia Hybridillä.

• trikoot_on_jo

Minulla on lenkeillä keskituntivauhti noin 30km/h jopolla. Saisikohan lukkopolkimista lisäväuhtia?

• aitoBlueteam

keuliiko jopo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      961
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      955
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      932
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      875
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      831
    Aihe