Nujerrettu

nainen20v.

Minä olen nujerrettu ihminen. En osaa suuttua siitä, jos joku pilkkaa minua, vaan tulen surulliseksi. Lisäksi häpeän hirveän helposti sitä, jos epäonnistun jossakin (vaikka epäonnistuminenhan kuuluu väistämättä elämään).

En ole kuitenkaan massaihminen. En pukeudu massan mukana, en juo, en meikkaa (ainakaan paljoa). Niin alas en ole sentään epävarmuudessani vajonnut, ettenkö uskaltaisi olla oma selkeä yksilöni.

Mutta se minua haittaa, että siinä missä moni raivostuu epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, minä pelästyn ja vaivun nöyränä itsesääliin. En osaa suuttua muille ihmisille. Minulla ei ole lainkaan positiivista vihaa. Se johtuu siitä, kun minua alistettiin lapsena. Muistan hetket, jolloin saman aikaisesti pelkäsin ja olin raivoissani isälleni. Mutta raivoaan (johon oli ihan syy) ei saanut näyttää isän nähden. Niinpä kyky sen näyttämiseen ja tuntemiseen on mennyt nyt myöhemmin.

Toinen asia, mikä vaivaa on se, että päästän ihmiset liian lähelle, jolloin he voivat paitsi kohdella minua ylimielisesti niin myös muokata minun persoonaani. Persoonan muokkaaminen on todella paha asia. En saisi missään nimessä antaa jokaisen uuden tuttavan päästä käsiksi persoonaani. Kai ymmärrätte mitä tarkoitan? Muovaudun siis varta vasten, vaivaani nähden, toisten ihmisten haluamaan suuntaan käytökseltäni. Olen kuin kokonaan eri ihminen, riippuen seurasta. Normaalisti ihmisellä onkin useita eri rooleja, mutta tämä menee kohdallani jo liian pitkälle!

Tarvitsisin mielestäni ammattiapua. Mutta en uskalla hakea sitä, koska pelkään, että minulle a) tuputettaisiin lääkkeitä b) kirjoitettaisiin ties mitä roskaa omiin henkilökohtaisiin tietoihini (joka saattaisivat vaikeuttaa esim. myöhemmin jonkin tietyn työpaikan saantia?)
Mitä teen... auttakaahan.

17

1661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunnen itseni sinussa

Jos jo asut omissa oloissasi, lapsuuden ja nuoruuden juttujen käsitteleminen on kai jo sinulla alkanut? Se on prosessi, joka vie kauan aikaa, eikä kai koskaan tule valmiiksi.

Minä olen tosin paljon sinua vanhempana antanut anteeksi vanhemmilleni, enkä funtsaa sitä aikaa enää niin paljon. Oletko koskaan yrittänyt olla vihainen, kun sellainen paikka tulee eteen, jolloin sinusta tuntuu, että nyt pitää olla vihainen? Ihminenhän ei mene siitä rikki. Fyysisen väkivallan käyttö on taas eri juttu, eikä ole enää terveen ihmisen meininkiä.

Vuosi sitten olin viimeksi tosi vihainen. Vihaisuuteni johti siihen, että minulta meni työpaikka. Siitä huolimatta viimeinen vuosi on ollut hyvin puhdistava.

• nainen20v.

en asu.

• rekisteröimätön

Aloita joku kamppailulaji: niissä negatiivisten tunteiden kontrolloiminen on hyve.

• nainen20v.

Minä sen sijaan en välttämättä edes pystyisi tekemään tahallani tyhmiä ehdotuksia. Itsetunnollisista syistä...

Juu, hauska juttuhan tuo oli. :D

• minä vain

Minusta ei ole huono asia, jos tulee surulliseksi kun/jos joku pilkkaa. Se osoittaa ainakin herkkyyttä jota pitäisi löytyä useammasta ihmisestä. Onko mielestäsi pilkalle jotain aihetta? Jos itse et koe olevasi jonkun pilkan arvoinen, niin sinun ei tarvitse välittää myöskään siitä. Vaikka et osaisikaan suuttua, niin älä silti kuitenkaan koskaan, edes omassa mielessäsi anna muille LUPAA pilkata sinua.

"Epäonnistumisia" on vain opeteltava hyväksymään. Jos koet ne kauhean vahvana niin yritä ajatella että voit pitäää niitä kokemuksina, joista olet voinut oppia jotain. Vain tällä tavalla voi katsoa etenpäin, koska jokaiselle mokia ja "epäonnistumisia" tulee, jatkuvasti. Yritä suhtautua itseesi lempeämmin, ei se haittaa vaikka on epävarma, Vain tämän hyväksymällä voit tulla "varmemmaksi"!

Voit takuulla hakea ammattiapua ilman että mitään tietoja tms. talletettaisiin johonkin. Avun hakeminen on pelkästään palvelus itsellesi( jos koet että omat voimasi eivät riitä asioittesi käsittelemiseen.)

• itellä ihan sama

Osoitus omien tiettyjen lajityypillisten puolustusmekanismien puuttumisesta.

Niinpä olen itsekin painanut katseen alas ja hartiat kumaraan pilkkakirveiden
        osumista ja selkäänpuukottajien iskuista.

Olet toisten henkinen ja fyysinen "ateria" niin kauan kuin kehität säällisiä
        puolustusstrategioita. Näin se järjestys luonnossa kulkee.

Omien vahvojen puolien kartoittamisessa ei tule väheksyä henkisen kasvun kautta saatua
        oman/itsetunnon kehittämistä. Meditatiivisista harjoituksista olen saanut uutta elämänvirtaa.

• tilassa

käsiisi pieni kirjanen: salme Blomster, HYVÄ, PAHA VIHA.
      Se auttaa sua ymmärtämään, miten vihan tunnetta oppii käsittelemään oikein, ettei se keräänny itsesäälinä omaan sieluun.

Saat kirjasta hyviä neuvoja.

• nainen20v.

Onhan tuo kirja käännetty suomeksi?

• nainen20v.
        nainen20v. kirjoitti:

Onhan tuo kirja käännetty suomeksi?

Tyhmä kysymys. :)

Juu, otsikosta päätellen on!

• itsestä kiinni

Jos et halua kalossin kuvia naamallesi, lakkaa makaamasta kynnysmattona.

Ei muuta kuin ota itseäsin niskasta kiinni ja ala pitää puoliasi. Ja lakkaa ruikuttamasta, koska silläkin sinä vain yrität siirtää vastuun toisille. Vain sinä itse voit muuttaa itseäsi. Ala siis töihin.

• rekisteröimätön

Taas yksi joka on katsonut liikaa Dr. Phil:iä: Ei ole ihmisiä, joilla on ongelmia, on vain tyhmiä ihmisiä.
        Jos joku haluaa tuntea itsensä marttyriksi niin hänellä on siihen oikeus. Olen minäkin tuntenut.
        Jos joku haluaa saada kokea empatiaa niin hänellä on siihen oikeus. Olen minäkin halunnut.
        Ja vähän psykologisesta silmästä: masentunutta ihmistä ei voi tsempata. Ei edes käänteispsykolgialla.

• Yks vaan

Sanon seuraavaa kaikille niille, joilla on sinunkaltaisiasi kysymyksiä ja tuntemuksia. En tiedä onko sanoistani apua, mutta en voinut olla ottamatta osaa vastausten antajiin.
      Mielestäni kyse on siitä, antaako muiden määritellä oman itsen rajat vai määritteleekö ne ihan itse. Silloin kun määrittelee itse oman itsensä olemisen rajat, säilyttää persoonallisuutensa sellaisena kuin haluaa. Vaikeinta tässä on se, että maailmassa on ihmisiä, jotka eivät kunnioita sinun omia rajojasi, vaan haluavat sinusta vain käyttöpääomaa omille tarkoitusperille.
      Silloin kun antaa muiden määritellä itsensä, on varmasti kiltin ihmisen maineessa ja oma persoonallisuus on täysin kaoottisessa tilassa, kun se on ikäänkuin "myyty" muille.
      Maailmaan mahtuu enemmän itsekkäitä kuin epäitsekkäitä ihmisiä. Ja itsekkäät ihmiset ottavat lupaa kysymättä muilta kaiken, minkä irti vain saavat.
      Silloin kun tuntee itsensä voi turvallisesti seistä omien tunteiden ja mielipiteidensä takana ja luoda mahdollisuuksien mukaan harmonisia ja tasapainoisia suhteita muihin ihmisiin, joissa molemmat osapuolet osaavat määrittää omat rajansa.

• nainen20v.

Ymmärsin tekstisi pointin, se oli erittäin terävä, mutta silti huokaan entiseen malliin syvän huokauksen. :(

• kun on huokausten aika
        nainen20v. kirjoitti:

Ymmärsin tekstisi pointin, se oli erittäin terävä, mutta silti huokaan entiseen malliin syvän huokauksen. :(

SE EI OLE RUIKUTTAMISTA niin kuin joku täällä väitti! Anteeksi huutaminen (isot kirjaimet):)

Sinulla on itselläsikin terävän analyyttinen ote asioihin, näkyy teksteissäsi, et voi muuta kuin voittaa.

Olin kauan rajaton tapaus, jota muut pystyivät käyttämään hyväksi mennen tullen. Sille oli syynsä, jotka nyt ymmärrän. Aloitin vihan opettelun yksikseni. Joku vanha juttu kun nousi mieleen, raivosin hakkaamalla tyynyä / patjaa, kirjoittamalla katkeruuden paperille. Sitä kun harjoittelin ja aiheesta keskustelin terapeutin kanssa (hän antoi vihalle täyden luvan siinä vaiheessa, kun en itse vielä uskaltanut ottaa siitä vastuuta).

Pikku hiljaa sitten aloin kanssakäymisissä sanomaan EI, kun tuli sen aika. Pilkkaajat ja hyväksikäyttäjät katosivat elämästäni. Kirjasto on muuten pullollaan auttavaa kirjallisuutta, ei muuta kuin etsimään.:)

Tsemppiä elämääsi!

• nainen20v.
        kun on huokausten aika kirjoitti:

SE EI OLE RUIKUTTAMISTA niin kuin joku täällä väitti! Anteeksi huutaminen (isot kirjaimet):)

Sinulla on itselläsikin terävän analyyttinen ote asioihin, näkyy teksteissäsi, et voi muuta kuin voittaa.

Olin kauan rajaton tapaus, jota muut pystyivät käyttämään hyväksi mennen tullen. Sille oli syynsä, jotka nyt ymmärrän. Aloitin vihan opettelun yksikseni. Joku vanha juttu kun nousi mieleen, raivosin hakkaamalla tyynyä / patjaa, kirjoittamalla katkeruuden paperille. Sitä kun harjoittelin ja aiheesta keskustelin terapeutin kanssa (hän antoi vihalle täyden luvan siinä vaiheessa, kun en itse vielä uskaltanut ottaa siitä vastuuta).

Pikku hiljaa sitten aloin kanssakäymisissä sanomaan EI, kun tuli sen aika. Pilkkaajat ja hyväksikäyttäjät katosivat elämästäni. Kirjasto on muuten pullollaan auttavaa kirjallisuutta, ei muuta kuin etsimään.:)

Tsemppiä elämääsi!

Uskomatonta, että Sinä.... No, nykyään olet sitten ihan selvästi itsevarma! :)

Minua ujostuttaa aina, kun näen sinut. Olet niin rauhallisen ja itsevarman oloinen. Ei sinuun oikein voi luoda katsekontaktia, ***-**.

Nämä palstat auttavat minua ihmeen kummasti jaksamaan. Täällä oleminen on kuin kirjoittaisi päiväkirjaansa. Harmi vain, että sinä olet saanut niin paljon minun henkilökohtaisia asioitani selville näin lyhyessä ajassa. Jälleen kerran joudun toteamaan: Minua ujostuttaa...

• torstaisin
        nainen20v. kirjoitti:

Uskomatonta, että Sinä.... No, nykyään olet sitten ihan selvästi itsevarma! :)

Minua ujostuttaa aina, kun näen sinut. Olet niin rauhallisen ja itsevarman oloinen. Ei sinuun oikein voi luoda katsekontaktia, ***-**.

Nämä palstat auttavat minua ihmeen kummasti jaksamaan. Täällä oleminen on kuin kirjoittaisi päiväkirjaansa. Harmi vain, että sinä olet saanut niin paljon minun henkilökohtaisia asioitani selville näin lyhyessä ajassa. Jälleen kerran joudun toteamaan: Minua ujostuttaa...

http://mielenmaisema.nettisivut.fi

Täällä on hyviä tilaisuuksia torstaisin.

• Anonyymi
        torstaisin kirjoitti:

http://mielenmaisema.nettisivut.fi

Täällä on hyviä tilaisuuksia torstaisin.

Minut on nujerrettu jo pienestä.lähtien. nimitelty naurettu pilkottu halveksittu jne. Tämä jatkuu yhä. Läheiseni jatkaa tätä enkä uskalla/osaa puolustautua..tälläkin hetkellä kipeäni saamastani väkivallasta ja kaltoinkohtelusta. Olen heikoksi murennettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe