Niin että mistä huomaa onko peruna päässyt paleltumaan? Muuttuuko maku makeaksi? Pehmeneekö peruna? Kellarissa vaan oli vähän päässyt lämpötila pakkasen puolelle. Sais jo nämä pakkaset väistyä.
Perunoiden paleltuminen
4
14990
Vastaukset
- kokemusta
Paleltuneet perunat lössähtävät käyttökelvottomiksi, mutta jo parissa lämpöasteessa perunat imeltyvät, kun tärkkelys muuttuu sokeriksi. Tilanne kuitenkin korjautuu muutamassa päivässä, kun tuot perunoita huoneenlämpöön, ja myös itsestään kellarissa säiden lämmettyä. Imeltyneet perunat kelpaavat kyllä syötäväksi.
- de Stiller
Hyvää kiljun/pontikan raaka-ainetta!
- Leipurimummo
Mä keitin jäiset perunat. Kuorin ne ka muussasin. Lisään sämpyläjauhoo ja maitoo ja öljyä ja teen ihania vanhanajan perunarieskoja!
- Köyhäläinen
Peruna muuttuu jäätyessään kivikovaksi ja sen koostumus muuttuu. Maku makeutuu ja siitä on joulun imelletty perunalaatikkokin saanut makunsa kun maakuopasta haettiin perunat talvipakkasilla. Se ei pilaannu eikä sairastuta ihmistä jos sen heti valmistaa. Ei kannata sulattaa koska vesipitoisuuden takia mössööntyy. Itse keitän ne muussiksi ja käytän liisteriseoksen perunarieskoihin. Osasta teen imellettyä perunalaatikkoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦605840Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.2104813En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v194493- 533802
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k673752- 113491
- 963426
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah743265- 332981
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia352604